Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Remasters van eerste drie Tomb Raider-games komen naar pc

Tomb Raider 1, 2 en 3 krijgen remasters die beschikbaar komen via Steam. Spelers dienen de dos-ports die al op Steam staan aan te schaffen en krijgen dan gratis de opgepoetste versies van de avonturenreeks.

De spellen worden aangepast door Realtech VR die de komst van de games naar Steam bevestigde via Twitter.† De games gaan OpenVR ondersteunen en krijgen een nieuwe 3d-engine. De bestaande dos-ports zijn noodzakelijk omdat Realtech VR uit licentie-overwegingen geen gamedata mee levert: textures en leveldata moeten van de ports afkomstig zijn. Dit werkt bij ZDoom voor Doom en EDuke32 voor Duke Nukem 3D net zo.

Realtech VR bekijkt nog of een release via GOG ook mogelijk is. De studio was eerder verantwoordelijk voor de iOS- en Android-ports van Tomb Raider 1 en 2 en werkt nu aan de mobiele port van het derde deel in de serie. Het bedrijf toonde vorig jaar al een werkende remaster van Tomb Raider, die op 1080p en met 60fps draaide.

Door

NieuwscoŲrdinator

103 Linkedin Google+

Reacties (103)

Wijzig sortering
Goede reden om ze weer eens te spelen!

Voorheen werd het eerste spel geleverd met een OpenGL patch geloof ik. Misschien was dat een heruitgave van het PC spel, maar ik had 'm toen in zo'n originele doos gekocht. Dat zal waarschijnlijk eenzelfde soort effect geven (het ziet er allemaal iets strakker uit etc.).

Er is een trouwens een fan-made remake in de maak voor Tomb Raider 2, wat een perfecte mix lijkt te zijn tussen de klassieke spellen en de moderne: http://tombraider-dox.com/

[Reactie gewijzigd door Tipsko op 12 maart 2018 08:20]

Dit is Tomb Raider zoals het hoort te zijn. DoX is zo gaaf! Ik heb het in VR gespeeld en dat is nog gaver dan het al was. Net of je er echt bij bent. Veel beter gemaakt dan het origineel imho.
Kan niet wachten op de volledige versie maar ik verwacht niet dat die er gaat komen. Als je kijkt hoe lang ze bezig zijn geweest met 1 level...
Een VR uitbreiding op deeltje 2 van de reboot. ;)
"Blood Ties"

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 12 maart 2018 15:01]

Tomb raider 2 remake: Dagger of Xian
Ik. IND wel dat ze laur@ ietsjes beter hadden kunnen modelleren. Niet zoals in de huidige games, maar toch met net dat ene beetje meer detail. Nu lijkt t een beetje een plastic poppetje.
Laat ons hopen & vooral dromen dat het er wel effectief van komt. Wat een fenomenale beleving was me dat zeg. Er zijn zelfs geen woorden voor.
Hoe heb je dat in vr gespeeld dan?
Het is gemaakt in de Unreal engine die dat default ondersteunt.
Gewoon achter de .exe -VR meegeven en dan start hij in je VR software op.

Alleen het menu is dan niet in VR dus moet je ff een oogje dichtknijpen.
Maakt het ook nog uit welke vragen software?
Met Oculus werkt het goed. Vive heb ik niet.
Dat is voorlopig nog alleen een demo!
S3 Virge patch toch? :)
Goede oude tijd.

[Reactie gewijzigd door darkfader op 12 maart 2018 20:30]

Hoelang doet men over deze versie? De recente titels speelde ik uit in minder dan 8u...
De oude versies heb ik heel wat uren in zitten. Die zijn behoorlijk lang, als ik het me goed herinner kan daar 3 tot 4 keer zo veel tijd in gaan zitten vergeleken met de moderne spellen. Je loopt wat trager, de levels zijn groter en ingewikkelder, je moet veel jumps uitrekenen, en kunt proberen alle secrets te vinden.

[Reactie gewijzigd door Tipsko op 12 maart 2018 08:18]

Met de cheats ben je er zo doorheen op alle oude Tombraiders en realiseer jij je pas hoe kort die spellen eigenlijk zijn.
https://www.youtube.com/watch?v=PN-i9HhW6MU
Dat lijkt me nogal logisch als je een level skip gaat gebruiken 8)7
Zelf een speedrunner gaat dat niet overtreffen.
Bijvoorbeeld Tomb Raider 2, heb ik meerdere malen uitgespeeld in het verleden zonder cheats wat dus vrij lang duurt. Als ik dat nu speel met cheats zonder levels te skippen dan gaat dat vrij snel. Dan zie je pas hoe weinig inhoud die levels hebben. Je zit feitelijk de hele tijd heen en weer te lopen tussen dezelfde punten in een omgeving die suggereerd dat het een vrij groot speelveld betreft maar feitelijk vrij beperkt is.

Sowieso, er zijn saaie levels die zat mensen liever overslaan of levels waar de makers er op los geprutst hebben of waar de raadsles te moeilijk zijn voor de meeste mensen, dan zijn cheats handig. helemaal niks mis met cheats
Heb zelf eigenlijk alleen tomb raider 1 en 4 gespeeld.
1 toen was ik nog te jong om me dat nog iets echt van te herinneren maar 4 vond ik wel echt heel leuk. :)
En de helft van de keren reageert het spel slecht op de toetscombinaties :P
Val je weer naar beneden of te pletter :X

[Reactie gewijzigd door spNk op 12 maart 2018 11:06]

Dat was nu net de charme van het spel. Zo kom je wel aan je uurtjes... :) ;) :9
Klopt, toen wel. Ook nog eens op ~30fps :9.
Ik heb het laatst nog een keer gespeeld maar in deze tijd kan het gewoon echt niet meer. :P
Vooral met Revelations, (zit hier niet bij) maar daar erg lang mee bezig geweest, vooral omdat sommige sleutels of iets pas in het volgende level of erna gevonden kon worden en zo weer terug moest naar het eerste stuk om verder te komen.
Volgens How long to beat doe je gemiddeld 15 uur en 42 minuten over Tomb Raider (1996).
Dan heb je ze flink gerushed.. Heb over de reboot geloof ik 13/14 uur gedaan en echt niet alle collectibles gehaald, gewoon verhaal en beetje exploren.
Tja, jammer voor jou dan. Tomb Raider (2013) heb ik 22 uur (alle collectibles) en Rise of the Tomb Raider heb ik 43 uur (eveneens alle collectibles).

Ik snap echt de mind set niet van mensen die een game kopen (ik hoop het voor jou, anders is het natuurlijk wel heel grappig dat je dan klaagt) en rushen of de helft van het spel niet bekijken.
Of "Time saver" loot boxes kopen.
Ik rush niet maar had hem ook in een weekend uit, met pauzes, plaspauzes e.d. Ik speel hem meestal een jaar later nog eens, dan is het weer leuk.
Dat ligt er uiteraard aan. Ga je het zelf uitvogelen of ga je na 5 minuten op internet kijken voor de oplossing?

Er zitten echt wel lastige puzzels bij, althans dat vond ik toentertijd. Nu was ik ook nog een heel stuk jonger met minder game-ervaring maar het lag niet allemaal voor de hand. Overigens moet ik erbij zeggen dat ik ze op de PSX had en daar had je save crystals op bepaalde vaste punten (bij de eerste in ieder geval). Quicksave was er niet dus als je na een half uur spitten en klimmen ergens vanaf kletterde (of op een andere manier het loodje legde) dan mocht je dat wel allemaal opnieuw doen. Op de pc is dat iets anders geloof ik.

En zoals al gezegd kan je op zoek naar de secrets. En reken maar dat je daartoe een wel paar levels helemaal opnieuw moet doen. ;)

Ik heb me er toen flink lang mee vermaakt. Speedruns van dit soort puzzelgames geven geen reŽel beeld. Bij die gasten is alles bekend en ze hoeven dus ook niks meer te ontdekken. Skyrim kan je ook binnen anderhalf uur (legitiem) "uitspelen".
Yesss, tijd om me weer kapot te schrikken in VenetiŽ als die hond komt aanspringen :D
neee! geen spoilers!!!
Als je de oorspronkelijke games nog niet gespeeld hebt moet je nu niet meer gaan zeuren over spoilers :P Je hebt 20 jaar de tijd gehad.
Of wat dacht je van de T-rex in 1? Daar ging mijn hart de eerste keer dat ik hem tegen kwam toch harder van kloppen.
Ik had dat bij de eerste tombraider :D
Ineens komt een beer de hoek om kijken in het eerste level, je schrikt je kapot. Eveneens met die t rex een aantal levels later
Is het echt zo belangrijk om te melden dat de remaster op 1080p draait? De meeste textures zijn maar enkele tientallen pixels en een super lage polygoon aantal. Het werkend krijgen is belangrijker dan melden dat de weergave resolutie hoog is. En 60fps is een nobrainer en lijkt me onmogelijk niet te halen
Dat het aantal polygonen laag ligt, betekent natuurlijk niet dat 1080p geen voordeel biedt.

Als je bijvoorbeeld N64 of zelfs Wii games in een hogere resolutie rendert dan bedoeld, zullen ze er toch een stuk beter uitzien dan het origineel.
Bij nintendo games maakt het idd echt een verschil komt omdat de focus bij hun games vaker lag op de art style en polygons in plaats van de textures. Zelda windwaker in een emulator op hogere resolutie dan het origineel is echt smullen.
Ik vind die 60fps melding wel wat waard, de 3 games in huidige vorm zijn namelijk zoals wel meer oudere games of games die geport worden vanaf console op 30fps gelocked. Cynicalbrit heeft precies om die reden een "curator" op steam opgericht met de naam Framerate Police, met een 30FPS logo om mensen te informeren.

Ook zal de game in nieuwe vorm het hele beeld gaan vullen. Ik weet vrij zeker dat de TR1 game bijvoorbeeld alleen in 4:3 resoluties te spelen was, waardoor je zwarte balken aan de zijkant had. 1080p is ook geen overbodige melding dus!
Gaaf, ik krijg alleen het idee dat sommige developers meer tijd in remasters steken dan tijd die ze nodig hebben om nieuwe degelijke games uit te brengen.
De basis game is er vaak. Ze moeten dan minder effort doen om de game ''alleen op te poetsen'' Bij een complete nieuwe game moeten ze vanag de grond alles bouwen etc. Daarnaast veel mensen kennen de oude TR games wel, dus zullen dan ook dit wel kopen. Ik niet.
Deze remaster wordt niet door Square Enix gemaakt maar door Realtech VR, compleet ander bedrijf. Realtech VR bezit ook de licenties niet op de oude game, vandaar dat je de oudere DOS port nodig hebt voor textures etc. Stellen dat ze meer tijd in remasters steken klopt in dit geval dus niet.
Van het eerste deel is al een Remastered edition uitgekomen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Tomb_Raider:_Anniversary

Deel 2 en 3 is echter wel weer leuk......vooral deel 2 vond ik geweldig in die stad :D
Dat is een remake. Een remaster is exact dezelfde game, maar dan een beetje opgepoetst. Een remake is de game maar dan volledig opnieuw gemaakt. De gameplay en leveldesign zijn dan ook niet per se meer hetzelfde.
Anniversary was inderdaad ook erg leuk.
- Guys, we're gonna do a remaster of Tomb Raider. How should we do it?

- Upgraded textures? - No

- Upgraded models? - No

- Improved controls? - No

- Why don't we just add a bloom to everything? - Hell yeah, that's what we're gonna do.
Het is niet de uitgever zelf die de remaster maakt, maar een derde partij. En zoals ze zelf aangeven, ze moeten vanwege licentie-issues de originele textures etc. gebruiken.

Zie het als een manier om ze weer eens opnieuw te spelen, maar dat het er allemaal ietsjes strakker uit ziet :)
Vanwege licentie-issues moet de speler de originele textures etc hebben, deze mogen niet met de remake meegeleverd worden. Dat betekent niet dat je niet custom textures zou kunnen gebruiken.

Eigenlijk kan je dit ook niet echt een remaster noemen. Meer een port die toevallig op een hoge resolutie, op een moderne versie van windows kan draaien. Dat er dan wat effectjes aan toegevoegd zijn maakt het echter nog niet een 'echte' remaster in mijn ogen.
Ik ben een grote fan van deze games en vermaak me nu prima met Rise of the Tomb Raider. Kan niet wachten op de remasters uit pure nostalgie. Weer uren rondlopen in steden of in die boot :)

[Reactie gewijzigd door Lord Blackadder op 12 maart 2018 09:10]

Ik ben ook zeker een fan van de serie / het genre en dat is waarom ik remasters niet meer speel. Als je er weer over leest of er over praat is het pure nostalgie...zodra je 5 minuten met een remaster bezig bent is dat, in mijn ervaring, omgeslagen in pure teleurstelling.

De pareltjes van toen waren dat omdat de graphics, gameplay, cinematics, etc. op dat moment top-of-the-line waren. Nu is dat allemaal onhandig, achterhaald, etc. Ik hou het bij de nostalgie.
De 2 reboots zijn anders ook erg goed hoor. ;)
Zeker, en die heb ik ook met veel plezier gespeeld. Mijn reactie gaat puur over de diverse remasters / remakes van allerlei pareltjes van vroeger.
Tomb Raider Underworld is de laatste voor de reboots geweest en ziet er ook al erg mooi uit. Veel beter dan deze remaster.

Overigens zou dit de nieuwe Tomb Raider van dit jaar kunnen worden:
Shadow of the Tomb Raider Teased for Possible Gamescom Reveal

De drie die grafisch wel erg mooi zijn:
Tomb Raider Underworld.
Tomb Raider(reboot)
Tomb Raider, Rise of the Tomb Raider(reboot).

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 12 maart 2018 16:24]

Ik hoop dat de camera issues dan ook gefixed zijn. Sommige jumps zag je vroeger heel slecht.
Ik heb ze alle 3 vanwege het kopen van de Eidos Anthology! Kan niet wachten tot ik de nieuwe in mijn Steam library krijg!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ LG W7 Samsung Galaxy S9 Dual Sim OnePlus 6 Battlefield 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*