Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Remasters van oude Tomb Raider-games geschrapt wegens licentieproblemen

Realtech VR schrapt de remasters van de originele Tomb Raider 1-, 2- en 3-games na op de vingers getikt te zijn door uitgever Square Enix. De studio bleek niet om toestemming gevraagd te hebben de games uit te brengen.

Op last van Square Enix zijn de video's waarop de remasters te zien waren offline gehaald, schrijft DSO Gaming. Op Twitter geeft Realtech VR toe zich weer op nieuwe projecten op het gebied van augmented reality op iOS en virtual reality op de pc te richten: "We zijn niet van plan nog licenties van derde partijen te nemen."

Crystal Dynamics, dat de ontwikkeling van de Tomb Raider van Core Design overnam en sinds 2006 verantwoordelijk is voor de gamefranchise, reageert dat Realtech VR nooit om toestemming had gevraagd en dat de rechthebbende dus ook geen goedkeuring heeft gegeven.

Realtech VR kondigde de remasters van de originele Tomb Raider-trilogie vorige week aan. Het was al duidelijk dat Realtech VR licentiekosten probeerde te omzeilen door geen gamedata mee te leveren: spelers dienden de bestaande ports op Steam aan te schaffen voor gamedata als textures. De remasters draaiden dankzij een nieuwe engine op 1080p en met 60fps.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

22-03-2018 • 21:21

50 Linkedin Google+

Reacties (50)

Wijzig sortering
Ik snap sommige reacties hier niet echt.

De uitgever van de Tomb Raider spellen heeft er niets mee te maken, en de uitgever van deze tool wint er geloof ik niets aan, behalve naamsbekendheid.

Het gaat niet eens om een remaster, dit is een third party tool om de oude spellen, die je legaal hebt gekocht op steam, er iets strakker en mooier eruit te laten zien (welke je het idee geeft dat het geremastered is). Zoals eerder werd gepost door @DrDentz , het is eigenlijk hetzelfde idee als Glidos.

En het probleem dat Eidos/Square Enix hiermee zal hebben, is dat de naam van deze third party tool aan de klassieke Tomb Raider spellen worden verbonden. Als ze hier vanaf het begin afspraken over hadden gemaakt, met hier een daar wat aanpassingen, denk ik niet dat het zo een groot probleem hadden gevonden. Maar ze (de third party ontwikkelaar) adverteren er een beetje mee alsof ze zelf remasters uitbrengen.
Blèh!

Ik had bijna de betreffende games alsnog voor pc aangeschaft (tezamen met een verzameling andere games bij een "offer I couldn't refuse") maar dit maakt het dan weer oninteressant en ik ben blij dat ik dat niet gedaan heb. Dan maar eens kijken of ik t.z.t. m'n prehistorische PSX op een monitor aan de praat kan krijgen.

Overigens vraag ik me inmiddels sowieso wel af wat de toegevoegde waarde van een remaster is als alle gamedata van de originele spellen komt. Het enige is eigenlijk dat je het wat vloeiender kan spelen op een hedendaags full hd scherm. En wellicht iets betere filtering.
Een mogelijkheid is nog altijd Glidos (http://www.glidos.net/), waarmee je "high-res" texture packs kunt gebruiken, hogere resoluties, en wat extra grafische opties. Wel enkel voor TR1.

Voor de latere games kun je waarschijnlijk wel gelijkaardige mods vinden, aangezien die gewoon voor Windows+DirectX gemaakt zijn (itt DOS+Glide).
Juist voor tomb raider 1 is dat niet interessant want die heeft een volwaardig remake gehad van square enix crystal dynamics. En als ik heel eerlijk ben zou ik dat voor tr2 en 3 ook op die manier willen.

[Reactie gewijzigd door mikesmit op 23 maart 2018 11:19]

Welke remake doel jij nu op? Als je bedoeld de Tomb Raider uit 2015, dan is dat niet een echte remake, maar meer een reboot.
Of die nou volwaardig was weet ik niet. Het was trouw aan het origineel in verhaal en omgeving, maar ik was toch teleurgesteld in hoe ze de hoogtepunten (zoals het verschijnen van de T-rex) in cut-scenes of quicktime-events hadden verwerkt. Dat nam voor mij veel van de spanning weg.
Anniversary is een meer een remake/redesign dan een remaster. Het laat echter weinig heel van de originele gameplay en sfeer. De oude omgeving "zit er in" maar daar is, wat mij betreft, alles mee gezegd.

De originele versie was wat te traag en had best wat vlotter gekund (zoals ze dat in latere versies hebben gedaan) maar om nou gelijk als een aap rond te kunnen (en moeten) slingeren en hupsen vind ik helemaal niks. Het vereist een totaal herontwerp van levels en dat verandert de game gewoon teveel.

Maar dat is mijn mening. Ik heb gouden tijden beleefd aan juist de "rust" van de eerdere delen. Ik zit dus niet te wachten op een remake on speed. Daarom vind ik Anniversary en alles wat daarna kwam waardeloos. Het is niet de gameplay en sfeer die ik in een Tomb Raider game wil zien.
Die ken ik inderdaad en dat is zeker een toevoeging.

Maar daar lijkt bij de versies uit het artikel dus geen sprake van te zijn. :)
De spellen zouden ook speelbaar worden in VR. Dat is een leuke toevoeging natuurlijk.
Ik snap nooit waarom dit soort initiatieven niet worden gesteund. Kan alleen maar voor een boost in verkopen van oude games zorgen.
Omdat de wereld zo niet werkt. Als je iets wil maken/opnieuw maken ect dan moet je toestemming vragen of dat mag gezien je er geld aan gaat verdienen en omdat de andere partij er nog geld aan verdiend (ook al is de game vrij oud, hij word op GoG enzo nog steeds verkocht) Ik mag ook niet zomaar een ''remaster'' van Sneeuwwittje en Micky Mouse maken zonder Disney's toestemming.

Als SE niks deed dan kunnen ze in theorie hun licentierecht verliezen waardoor iedereen Tomb Raider games kan maken. Ze hadden het eerst moeten vragen en afwachten of SE het er mee eens is.
Helemaal waar, mits de remaster een op zich staand spel was. Dat was het niet. Wilde je spelen moest je het origineel hebben of kopen. Als ze een beetje medewerking hadden verzorgd en gevraagd hadden om links te plaatsen naar verkooppunten op GoG of Steam voor het origineel hadden ze eventueel nog flink kunnen verkopen. Nu niet. Zo veel geld kunnen ze niet verdienen aan de oude Tomb Raider.
Het gaat niet zozeer om geld maar om mensen. Als je iets doet waar je eigenlijk toestemming voor nodig hebt kan het zijn dat iemand het hier principieel niet mee eens is en het zal blokkeren. Andere personen vinden het juist enorm gaaf dat iemand iets creatiefs doet met oude spullen. Het blijft een gok als je zoiets gaat doen en je kan vooraf een best simpele risico analyse uitvoeren... Oftewel, vraag het gewoon

In dit specifieke geval gebruik je iets van een groot bedrijf en ik ben bang dat de meeste grote bedrijven niet gerund worden door personen die open staan voor dit soort initiatieven en helaas staan die personenn vaak wel in hun recht
Je maakt wel heel veel aannames he.

Realtech heeft gewoon geen toestemming gevraagd punt, want daar moet het ermee beginnen.

We praten ook niet over een creatieve manier van omgaan met oude IP zoals de KOTOR remake door Apeiron

[Reactie gewijzigd door Atilim op 23 maart 2018 01:22]

Het gaat erom dat je niet de naam mag gebruiken zonder licentie, of het nou een op zichzelf staand spel is of dat het op pacman lijkt.
En ze willen misschien zelf ooit nog een officiële remaster uitbrengen.

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 22 maart 2018 22:10]

het is niet omdat ze niets met de oude games meer doen, dat je plots mag gaan lijkenpikken, zonder enige controle over wat je uitbrengt door Square Enix.

Zowat élke uitgever zal je aanklagen als je hun trademark misbruikt al dan niet als mod om geld te verdienen zonder toestemming.
Ik vraag me af of ze het wel hadden kunnen uitgeven als ze het aangeprezen hadden als een complete modernisering mod oid en daar gewoon geld voor vroegen.
Je MOET als bedrijf je IP actief beschermen. Als je dit te lang niet doet, kan een rechter bepalen dat het IP niet meer van jou is. (simplistische uitleg).
Als een bedrijf claimed dat ze een remaster uitbrengen, dan MOET je als bedrijf daartegenin. In dit geval gaat het om een tooltje, maar ze claimen in hun marketing wel een remaster uit te brengen. Dat dit helemaal niet waar is, maakt in dit geval niet uit, ze kunnen dit niet laten schieten. Dus, als ze gewoon toestemming hadden gevraagd OF niet hadden geclaimed een remaster te maken maar enkel een mod, dan was er hoogstwaarschijnlijk niets aan de hand en hadden beiden partijen geprofiteerd. Dit is gewoon erg dom van ze geweest...
Geinig voorbeeld aangezien Disney zich gewoon eeuwenoude sprookjes toeeigend.
Ze eigenen zich die sprookjes niet echt toe hoor. Als jij een versie wilt maken van die sprookjes ben je vrij zolang het niet te veel lijkt op de Disney versie kwa stijl etc.
Nee, maar gezien de agressieve marketing van Disney is voor kinderen Sneeuwwitje geen Sneeuwwitje als er niet als Disney uitziet. In de praktijk jat Disney dus gewoon vrijwel alle sprookjes en maakt hun vormgeving de facto standaard.
Van sneeuwwitje mag je dat zeker wel. Alleen niet de gelijkenis van Disney gebruiken.
Tot zo'n bedrijfje een complete rommelversie uitbrengt, die dan schade toebrengt aan de naam van de franchise. De gemiddelde gamer zal enkel onthouden 'dat laatse ding van Tomb Raider trok op niets!", en dus minder geneigd zijn een Tomb Raider spel te kopen.
Maar men weet dan ook dat het dan dus NIET gemaakt is door CD dus wat dat betreft zal dat nog wel meevallen....
Nee, dat weet iemand die gewoon het laatste Tomb Raider spel koopt net helemaal niet. Jij en ik kennen misschien ontwikkelaars bij naam. Maar meer casual spelers hebben daar helemaal geen benul van, die kennen enkel de naam van de franchise.
Ten dele denk ik ook vanwege de manier waarop Realtech dit heeft aangepakt. Dit is natuurlijk niet de meest nette manier. Ook zou deze game er voor kunnen zorgen dat als Square Enix nog een remaster uit wil geven de markt al verzadigd is.
Deze mag schijnbaar wel van squenix
http://tombraider-dox.com/

Maar wel onder strenge voorwaarden, hij mag bijvoorbeeld geen donaties ontvangen.
Realtech heeft hier geld willen verdienen met een product waar ze geen rechten op bezitten. Als zij het nalaten om met SE een overeenkomst af te sluiten en enkel maar willen cashen mag het niet verbazen dat ze een advocaat aan de deur krijgen. Waarom zou SE dit project moeten steunen wanneer hen helemaal niets gevraagd is?
was toch gratis als je de originele games had ?
of had ik dat verkeerd gezien
Het zag er dan ook zeer amateuristisch uit. Wat bloom toevoegen maakt het nog geen remaster...
Precies dit. De remaster leek echt lachwekkend. Dit is gewoon een beetje opgeleukte versie om ff lekker te cashen. Als je een remaster maakt doe dan iig moeite.

Zowiezo vindt ik een aantal remasters die de laatste tijd uitkomen een beetje geforceerd. Maak iets nieuw, en gebruik niet bestaande games als melk koe. -.-
Hetzelfde zie je heel sterk bij films, geen idee of dat iets van de laatste tijd is maar het is een beetje recyclen van verhaal. ach, bij films is misschien het verhaal nieteens het duurst dus daar is misschien nog wel wat voor te zeggen.
graphics waren niet verbeterd maar tenminste speelbaar met een controller op huidige systemen, das al een enorme vooruitgang tegenover wat we momenteel hebben
Idd, met een ENB kun je hetzelfde bereiken.
Bovendien kun je dat zelf wel doen met ReShader enzo
Jammer! Die oldschool games blijven leuk, zeker in een nieuw en strakker (pun intended) jasje
Wauw, dat je dat als bedrijf niet in kan zien dat je iemand anders eigendom niet zomaar even kan gebruiken. 8)7

Als ze het gewoon netjes gevraagd hadden was Square Enix misschien ook wat coulanter geweest.
Jammer dat hier copyright, dat ingesteld is om creatieve werken te stimuleren, gebruikt wordt om creatieve werken tegen te houden.
gezien ander commentaar, lijkt me het een slappe remake en eerder een poging geld op te strijken. Copyright heeft dan zn functie getoont. en tweaker @haarbal poste dat een andere remake prima mag, onder voorwaarde. Denk dus dat Square een prima bedrijf is dat niet altijd even zwaar met hun trademarks, copyrights omgaat.
Hoe is dat redelijk tegenover de mensen?

Ik zie in de gelinkte bronnen van het artikel dat mensen hype waren voor de game en dat de originele tomb raider niet (goed?) op nieuwe computers draait. De remake zou dit oplossen.

Tomb raider 1, 2 en 3 zijn oud. Als Square Enix het spel niet goed gesupport houdt vind ik het redelijk dat een derde partij die niche (tomb raider met een betere engine) mag vullen. Laat marktwerking ze dan straffen als het een slappe remake is.
Jammer dat ze niet gewoon een dealtje sloten. Gemiste kans dit.
eerst vragen, eventueel concept bouwen. maar gelijk publiekelijk posten wat je doet zonder toestemming? dan natuurlijk krijg je de wind van voren. nu word het puin ruimen of stilletjes een eigen game maken
Ik snap dat de rechthebbenden van dergelijk handelen een beetje grimmig worden, maar het is niet de meest toffe benadering voor de fans.
Misschien gewoon als de mensen van id toen dr tijd deden met Doom. Heb je nu prachtige 3d opfrissers voor. Top gewoon.
Dan maar via Roms. Nu het weer in mijn gedachte is :p
Iso's ? ik heb de games legaal maar wil ze liever on te go hebben. de GBA versies meh, PS1 for the win.
Ook iso's inderdaad.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True