Shadow of the Tomb Raider Preview

Spectaculair einde van een trilogie

Sluitstuk

Ruim een maand geleden kregen we de kans om een stuk te spelen van Shadow of the Tomb Raider. Daarbij werd duidelijk hoe we dit nieuwe avontuur van Lara Croft moeten zien. Volgens ontwikkelaar Crystal Dynamics vormt Shadow of the Tomb Raider het sluitstuk van een trilogie die begon met de game die in 2013 simpelweg onder de naam Tomb Raider uitkwam.

De ontwikkeling die in die game werd ingezet, wordt in dit deel volbracht. Daarbij gaat het om het volwassen worden van Lara, een ontwikkeling die in de game uit 2013 begon met een onschuldige tiener, en die in de nieuwe game moet uitgroeien tot de gelouterde en geharde grafroofster die ze was in de games die voor 2013 verschenen. Bij iemand als Lara Croft gaat dat opgroeien niet zonder slag of stoot. Dat geldt helemaal voor dit laatste traject, waarin alles grootser is dan in de voorgaande delen, zowel de schatten, de belangen en de gevaren, als de spelwereld.

Wat dat laatste betreft: de game bevat een hub, een stad in Peru die heel mooi is gelegen in een diepe, groene vallei midden in de jungle. Het is een stad die prachtig tegen de steile rotswanden van de Andes ligt, maar desondanks toch zeer groen oogt. Door de afgelegen ligging van de stad lijkt het of de tijd er heeft stilgestaan. Er zijn tal van oude gebouwen te vinden. Niet alleen de nodige kleinere en grotere tempels, maar ook tal van grotere en vooral kleinere huizen, die er net zo oud uitzien als de tempels.

Wie thuis is in de oude beschavingen van Midden- en Zuid-Amerika, zal verwijzingen naar Maya's, Inca's en Azteken ontdekken. Volgens de makers is dat historisch gezien niet eens zo gek. In de middeleeuwen zou er contact genoeg zijn geweest tussen de verschillende beschavingen. Ergens halverwege de game kun je Lara in de stad zien rondlopen, als ze probeert zich te mengen onder de bevolking. Daarbij heeft ze een traditionele jurk aan die blauw is, om aan te geven met welke clan ze vriendjes is.

Sociale contacten

Het maakt duidelijk dat er een sociale component aan de game is toegevoegd. De bevolking van Paititi, zoals de Peruaanse stad heet, heeft niets te maken met de strijd die Lara voert met Trinity, de organisatie die nog steeds achter dezelfde schatten aanzit als zij. Je ziet mensen akkertjes bewerken, kinderen spelen in plassen water, er zijn winkeltjes waar je spullen kunt kopen van de goudstukken die je onderweg verzamelt, en je hoort mensen praten. Met een beetje mazzel kun je informatie uit die gesprekken halen. Je kunt niet met iedereen praten, maar toch hebben behoorlijk veel mensen een symbooltje boven hun hoofd dat aangeeft dat ze van tekst zijn voorzien. De stad is daarmee behoorlijk levendig. Met dat praten is Eidos Montreal, die het grootste deel van de ontwikkeling voor zijn rekening neemt en werkt onder supervisie van Crystal Dynamics, ver gegaan. Als je wilt, kun je de bewoners van Paititi in hun eigen inheemse talen horen spreken, desgewenst ondertiteld in het Engels. Je kunt er echter ook voor kiezen om iedereen Engels te laten praten, ongeacht de taal die men behoort te spreken. Verder biedt de stad uiteraard tal van mogelijkheden. Er zijn side quests te vinden en tombs te ontdekken.

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite