Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Moeilijkheid puzzels en gevechten is los instelbaar in Shadow of the Tomb Raider

Shadow of the Tomb Raider krijgt uitgebreide instelopties wat de moeilijkheidsgraad betreft. De game krijgt afzonderlijke instelmogelijkheden voor gevechten, verkennen en puzzels. Ieder onderdeel kent vier moeilijkheidsgraden.

Spelers kunnen in Shadow of the Tomb Raider bijvoorbeeld instellen dat puzzels moeilijk zijn op te lossen, maar dat gevechten makkelijk zijn te doorlopen met aim assist. Andersom kunnen gamers die niet van puzzelen houden, juist dat aspect makkelijk maken en alle hulp bij het schieten uitzetten. Ontwikkelaar Eidos Montreal zet alle verschillende opties uiteen op zijn blog.

Het instellen van de moeilijkheidsgraad heeft invloed op het uiterlijk van het spel. Verkennen wordt in de Easy-stand makkelijk gemaakt door witte verf op de rotsen waar Lara op kan klimmen. Bij de moeilijkste stand is het te volgen pad niet zomaar zichtbaar. Verder wordt er bij gevechten in de moeilijkste stand, die Deadly Obsession heet, geen icoontje in de interface getoond als Lara door een vijand is gespot.

Uitgever Square Enix brengt Shadow of the Tomb Raider uit op 14 september. De game verschijnt gelijktijdig voor de PlayStation 4, de Xbox One en Windows. Tweakers publiceerde tijdens de E3 een preview van de game.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

09-08-2018 • 15:32

52 Linkedin Google+

Reacties (52)

Wijzig sortering
Dit vind ik echt heel erg nice. Niet dat ik Sherlock Holmes ben, maar puzzels in veel games die ik leuk vind om te spelen zijn vaak erg makkelijk. Vaak komt dat ook door gebruik van highlighting. De informatie die ik zo uit de screenshots haalt activeert mij om toch weer eens naar deze Tomb Raider te gaan kijken :)
waar ik mezelf aan irriteer is dat veel games niet eens meer de moeite doen om een echte puzzel te hebben. Vind je een item die je ergens kan gebruiken? of wacht even de camera richten op waar je nu naartoe moet... gezien? oh nee wacht we vertellen je nog even "Go to the kitchen, use the talisman on the clock".
Echt ik mis Games als de eerste tomb raider waar je na een puzzel een item vond en zat van... ok.. now what? lekker ontdekken!
Inderdaad, vroeger was alles beter :p
Kan me ook nog vooral Assasin’s Creed herinneren, heb echt vele uren aan alle puzzels van The Pieces of Eden besteed :D
Volgens mij was je vroeger ook een stuk minder ontwikkeld waardoor je in je hoofd het moeilijker voor de geest haalt dan het met de kennis van nu geweest zou zijn.
Ik heb dat wel meer gehad ook met de oude Tomb Raiders die ik jaaaaaren later nog een keer heb opgestart. Wonderlijk dat ik ooit vastgezeten heb :).
Dit is zeker waar. Vele puzzels hebben een zelfde opbouw. Hoe meer games je speelt, hoe meer ervaring en hoe sneller je er door gaat.
Een aantal van die pieces of eden puzzels vond ik veel te moeilijk, met name die nummerieke...
Wat ik wel mis is de logica van plaatsing van sommige andere puzzels. Een geheime deur vinden om in een oud gangenstelsel terecht te komen waar meerdere tegenstanders rondlopen, waarom dan die geheime deur nodig hebben 8)7
Dat klopt, alleen heb je aan de andere kant ook spellen die heel erg lijden aan de developers logic. Of het andere probleem met puzzles in games: inconsequentie. Waarom kan ik op steen A wel klimmen maar steen B die maar half zo hoog is niet. Of dat hekje van 2 centimeter?

Tenminste dat heb ik vaak bij spellen waar je een half uur doelloos rond rend. Het spel heeft je net duidelijk gemaakt dat iets niet kan met de mechanics, maar in deze situatie kan het ineens wel.

Net zo iets als spellen waarin iemand niet mag dood gaan en dan vervolgens meteen dood gaat in de opvolgende cutscene. Leuk voor het verhaal maar gameplay technisch een lompe beslissing.

[Reactie gewijzigd door LOTG op 9 augustus 2018 17:16]

Yup daar erger ik mijzelf ook aan, en daarom heb je die hints nodig voor dat soort puzzels omdat het anders haast onmogelijk te raden is, juist vanwege die incosistentie waar je het over hebt.

In fallout4 kom je met regelmaat destructable objecten en cover tegen. Maar kom je een crappy deurtje tegen die al zo ver uit elkaar is gevallen dat je overheen zou kunnen stappen, dan zit er ineens een master-level lock op die deur, ojaa, kan ik die nie gewoon kapotknallen dan? Ah well.
Myst! Dat waren pas puzzels :P
Of de point and click adventures zoals Monkey Island, Kyrandia, Indiana Jones, DotT etc... man man man :')
Precies; de rode draad in mijn ervaringen met de Tomb Raider serie is dat ik van schade en schande een heleboel heb moeten leren... zoals niet zomaar op gebroken onderdelen van een stanbeeld (zoals een hand ;) ) te klimmen.
Ik kan mij nog herinneren dat het level Temple of Seth van Tomb Raider: The Last Revelation je een spring puzzel had (is in het begin van het spel). Ik was nog klein en het duurde me ontzettend lang totdat ik 'm door had. Dat gaf me uiteindelijk wel een mega gevoel van voldoening.

Als de puzzels in een Tomb Raider spel niet veel meer voorstellen, dan haal je in feite de essentie weg wat een Tomb Raider spel maakt. Tomb Raider was nooit een shooter. Het is deels op avontuur gaan, maar voornamelijk mysteries oplossen (puzzelen).

De laatste Tomb Raider die ik heb gespeeld was Underworld. Ik vond dat spel echt geen zak aan. Naast dat de AI dom was, waren de puzzels zo obvious dat het geen puzzels meer waren. Ik hoop dat dat met de recentere Tomb Raider games weer een stuk beter is geworden.
What the hell. Dat is inderdaad erger. Ik hoop voor de franchise dat de foto's in het artikel die de puzzels op hard modus weergeven ook echt zo zijn, en dat je niet nog steeds hulp krijgt in de vorm van meldingen of andere pointers. Het lijkt wel of ze van Tomb Raider een soort van Far Cry hebben willen maken.

Ik moet zeggen, gamen was vroeger echt uitdagender dan nu. Alles werd gewoon een stuk minder voorgekauwd. Of het nou in Duke Nukem 3D, Age of Empires 1 en 2, Theme Hospital, Tomb Raider, Unreal (single player), Half-Life, Star Wars: Shadows of the Empire of Banjo-Kazooie was. De laatste keer dat ik een aantal moderne spellen op hard modus had gespeeld, waren de hard modi van die spellen wat vroeger normal was.

[Reactie gewijzigd door PostHEX op 9 augustus 2018 20:50]

Ja precies. Verkennen vind ik leuk en puzzelen ook, maar in gevechten ben ik niet zo goed. Dit zou voor mij een spel als Tomb Raider of Uncharted net weer nog een stapje beter maken.
Heel erg blij om dit te horen. Mijn moeder die eigenlijk enkel en alleen Tomb Raider speelt wilt de puzzels zo moeilijk mogelijk, maar schieten gaat haar toch niet zo goed af. Zelfs na zo'n 13 games nu vindt ze dat vreselijk en is het ook de reden waarom ze bijv. Uncharted niks vindt.

Ze mist de goede ouwe dagen waar je uren langs een muurtje moest open terwijl je op X ramt om een geheime deur te vinden.
Dat is niet echt een puzzle, maar de "boel" uitkammen. ben ik zelf niet zo dol van. Nee, ik mis puzzle elementen zoals in Dark Forces, met valves e.d.
Dat op X rammen was ook wel iets overdreven en ik doelde niet meteen op de echte puzzels. Meer op het feit dat niks aangegeven word en bruikbare elementen niet glinsteren oid.

Zij wordt het liefste in een gigantische tempel gedropt met geen vijanden en twee dozijn schakelaars, pressure plates en combinatie sloten.

[Reactie gewijzigd door s1h4d0w op 9 augustus 2018 19:07]

Volgens mij glinsterden in tomb raider 1 (iig 2) objecten ook al waar je iets mee kon.
Van de reboots? Dan wel, maar in de classic tomb raiders totaal niet. Daarin werd je totaal niet aan het handje gehouden. Dat objecten glinsterden werd pas geďntroduceerd bij Tomb Raider: Legend :)
Enkel de geheime collectibles glinsterden in de originele games als ik het mij goed herinner :)
Ja soort van :) In Tomb Raider 1, 3 en 4 had je gewoon een x-aantal geheime gebieden die je moest zien te vinden per level (sommige echt geweldig lastig en vol met booby traps! _/-\o_ ) En in Tomb Raider 2 had je per level 3 kleuren draakjes, groen, grijs en goud. Die vielen vaak wel goed op in de omgeving. En in Tomb Raider 5 moest je gouden rozen verzamelen :)

[Reactie gewijzigd door pcrepairworld op 10 augustus 2018 16:07]

Correct! Ik heb veel van die oude spellen gespeeld, in bepaalde opzichten waren ze beter dan de reboots. Begrijp me niet verkeerd, ik vond Tombraider 2013 een erg leuk spel en het is waarschijnlijk de versie die de meest geloofwaardige Lara Croft had. Ze ziet er beter uit, ze heeft een betere voice-actress, het karakter is meer geloofwaardig ook al doet ze nog steeds van alles wat geen enkele vrouw kan doen (niet dat alles bij elkaar) en er zit meer emotie in. De actie is meer overweldigend, het geluid is beter, de muziek is beter, de cutscenes zijn beter en simplistisch als dat de QTE's zijn, het is wel meeslepend, zolang ze het maar niet overdrijven (kort als ondersteunend middel bij cutscenes om ze ietwat 'interactief' te maken).

Maar...de puzzels in de oudere Tomb Raider spellen waren zonder enige twijfel moeilijker. Dat mis ik, ook al heb ik weleens valsgespeeld met sommige van die puzzels. :$
En daar achteraf spijt van gehad, want dat had ik toch zelf kunnen bedenken. Een bekend probleem voor de oldschool gamers.
Veel van die oudere spellen (Na 3, voor de reboot) werden afgebrand omdat er een hoop technische problemen waren maar er zat ook hele goede gameplay in.
Kortom, ik ben blij dat je niet enkel de hints bij de puzzles kan uitschakelen maar dat je ook het 'pad' bij de klim'puzzles' kan uitschakelen. Blijkbaar luisterde de developer naar klachten van oldtime-fans. :)
Ik vind dit echt een uitkomst. Ik ben zelf minder van het vechten en meer van de puzzels. Ik zou deze optie voor dit soort games dan ook graag meer zien. Goede zet van Square!
Voor mij is het ook een uitkomst, ik speel beide graag moeilijk, ik heb een aardige collectie aan puzzle-spellen en aan actie-spellen (schieten, racen...).
Grappig, ik heb een hekel aan puzzels waar ik een tijdje vast komt te zitten of te lang duren, dan is dit ideaal voor mij.
Goede optie aan de reacties boven mij te zien. Win win!
Ideaal. Zo kan iedereen bepalen wat hij/zij leuk vindt om meer tijd aan te besteden en waar je snel mee klaar wilt zijn.
Al sinds Tomb Raider 3 deze spellen niet meer gespeeld, dus wellicht zijn de nieuwe titels heel wat anders. Maar kom op, assists standaard aan op "Normal"? Vooral die gloeiende objecten reduceert de puzzel tot een simpele animatie.

Maar zeker mooi dat je het onafhankelijk van elkaar kan in- en uitschakelen. Zo kan ieder hun eigen ervaring finetunen naar wat zei leuk vinden.

[Reactie gewijzigd door Mikero op 9 augustus 2018 15:49]

Eens Mikero. Bij "normaal" hoor je geen assist te krijgen, niet met schieten, niet met gloeidend opjecten, niet met rare witte sporen die er niet thuishoren...
Doe dat op "gemakkelijk". Ik vermoed dat jij net als ik begrijpt waarom ze dat bij "normaal" doen, omdat ze geen gamers willen beledigen door dat "gemakkelijk" te noemen. Noem het "normaal" en je zegt in essentie niet tegen die gamers dat ze slecht zijn in het spel. Ego's... :)

[Reactie gewijzigd door CHBF op 10 augustus 2018 18:35]

Ik vind dit wel een gave ontwikkeling. Ik moet zeggen dat zowel Tomb Raider als de Uncharted reeks best goede puzzels had en dat vooral in Tomb Raider er vrij subtiele hints gegeven word in de vorm van een opmerking van Lara.
Ik ga Shadow of the Tomb Raider halen en dan zal de puzzel echt wel op z'n moeilijkste staan. Ik houd wel van een uitdaging :D
beter, puzzels op de makkelijkste mogelijkheid en de rest op normal of hard, rot puzzels altijd
Ik ben geen adventure en/of puzelliefhebber. Maar ik vind dat zulke games altijd een meeslepende story hebben. Dusja ik ga puzzles op easy zetten en lekker van de story genieten ipv de gameplay :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True