Door Jelle Stuip en Julian Huijbregts

Laptop Best Buy Guide

Augustus 2019

Mainstreamlaptop - Lenovo IdeaPad L340

De mainstreamlaptop moet snelle hardware bieden en zo een desktop kunnen vervangen. We zoeken met een budget van 1000 euro een laptop die zoveel mogelijk te bieden heeft. In april kwamen Intel en Nvidia tegelijkertijd met nieuwe hardware: nieuwe H-processors en de GTX 1650-videokaart voor laptops. Het heeft een paar maanden geduurd, maar er zijn nu laptops met die hardware binnen het budget.

Onze keus is gevallen op Lenovo's IdeaPad L340 Gaming. Daarvan zijn varianten met de GTX 1650 en een Core i7-9750H-hexacore of Core i5-9300H-quadcore te koop voor 1000 euro of minder. Andere fabrikanten bieden die configuraties nog niet voor die prijs. Asus heeft wel een FX505-gamelaptop met GTX 1650 voor 1000 euro, maar daar zit een Ryzen Mobile-processor in en die is langzamer dan de tegenhangers van Intel.

Lenovo IdeaPad L340 Gaming

Zoals de naam aangeeft, is de Lenovo een model dat op gamers is gericht, maar het uiterlijk is niet te schreeuwerig. Dat maakt de laptop ook nog interessant als je geen liefhebber van opvallende gamelaptops bent. Er zijn twee varianten die binnen het budget van 1000 euro passen, maar er is ook een derde model dat we willen noemen. Voor 1100 euro biedt Lenovo een uitvoering aan met een m2-ssd met een opslagcapaciteit van 1TB. Dergelijke ssd's zijn los al te koop voor zo'n 100 euro, maar laptopfabrikanten kiezen er zelden voor om ze in te bouwen in configuraties van deze prijs.

Lenovo L340 Gaming (81LK0091MH) Lenovo L340 Gaming (81LK0092MH) Lenovo L340 Gaming (81LK0096MH)
Processor Core i5-9300H Core i7-9750H Core i7-9750H
Cores/threads 4/8 6/12 6/12
Werkgeheugen 8GB 8GB 16GB
Videokaart GTX 1650 4GB GTX 1650 4GB GTX 1650 4GB
Opslag 256GB m2-ssd + 1TB hdd 256GB m2-ssd + 1TB hdd 1TB m2-ssd
Prijs € 799,- Onbekend Onbekend

Alle drie de configuraties zijn interessant en bieden waar voor je geld. Bij de goedkoopste uitvoering krijg je een quadcoreprocessor, maar dat is wel een vlotte H-variant. De versie van 1000 euro biedt dezelfde specificaties, maar dan met een hexacore. Het model dat net buiten het budget valt, heeft een lagere totale opslagcapaciteit, maar wel een grote ssd van 1TB en dubbel zoveel werkgeheugen.

  • Cinebench R15 - Multi
  • Firestrike-score
  • Far Cry 5 - Normal
  • Far Cry 5 - Ultra
Cinebench R15 - Multi
Laptop Videochip Cpu/soc score in punten (hoger is beter)
Medion P15805 GF GTX 1660 Ti Ci7-9750H
1.229
HP Omen 15-dc0980nd GF GTX 1060 (1280c) Ci7-8750H
1.143
Dell XPS 15 9570 GF GTX 1050 Ti Max-Q Ci7-8750H
1.114
Asus Zenbook Pro UX580GE GF GTX 1050 Ti Ci9-8950HK
1.080
Lenovo ideapad L340-15IRH GF GTX 1650 Ci7-9750H
992
Acer Aspire 7 A715-72G-56BC GF GTX 1050 Ti Ci5-8300H
811
MSI PS63 8SC-003NL GF GTX 1650 Max-Q Ci7-8565U
560
3DMark Fire Strike
Laptop Videochip Cpu/soc score in punten (hoger is beter)
Medion P15805 GF GTX 1660 Ti Ci7-9750H
13.299
HP Omen 15-dc0980nd GF GTX 1060 (1280c) Ci7-8750H
10.160
Lenovo ideapad L340-15IRH GF GTX 1650 Ci7-9750H
8.202
Acer Aspire 7 A715-72G-56BC GF GTX 1050 Ti Ci5-8300H
6.908
Dell XPS 15 9570 GF GTX 1050 Ti Max-Q Ci7-8750H
6.753
Asus Zenbook Pro UX580GE GF GTX 1050 Ti Ci9-8950HK
6.661
MSI PS63 8SC-003NL GF GTX 1650 Max-Q Ci7-8565U
6.484
Far Cry 5 - 1920x1080 - Normal
Laptop Videochip Cpu/soc framerate in fps (hoger is beter)
Medion P15805 GF GTX 1660 Ti Ci7-9750H
98,0
HP Omen 15-dc0980nd GF GTX 1060 (1280c) Ci7-8750H
74,0
Lenovo ideapad L340-15IRH GF GTX 1650 Ci7-9750H
63,0
Acer Aspire 7 A715-72G-56BC GF GTX 1050 Ti Ci5-8300H
52,0
Asus Zenbook Pro UX580GE GF GTX 1050 Ti Ci9-8950HK
43,0
Dell XPS 15 9570 GF GTX 1050 Ti Max-Q Ci7-8750H
43,0
MSI PS63 8SC-003NL GF GTX 1650 Max-Q Ci7-8565U
35,0
Far Cry 5 - 1920x1080 - Ultra
Laptop Videochip Cpu/soc framerate in fps (hoger is beter)
Medion P15805 GF GTX 1660 Ti Ci7-9750H
78,0
HP Omen 15-dc0980nd GF GTX 1060 (1280c) Ci7-8750H
60,0
Lenovo ideapad L340-15IRH GF GTX 1650 Ci7-9750H
52,5
Acer Aspire 7 A715-72G-56BC GF GTX 1050 Ti Ci5-8300H
43,0
Asus Zenbook Pro UX580GE GF GTX 1050 Ti Ci9-8950HK
38,0
Dell XPS 15 9570 GF GTX 1050 Ti Max-Q Ci7-8750H
35,0
MSI PS63 8SC-003NL GF GTX 1650 Max-Q Ci7-8565U
31,0

We hebben de uitvoering van 1000 euro met i7-processor, GTX 1650-gpu en 8GB werkgeheugen getest en de prestaties van de hardware blijken niet tegen te vallen. In Cinebench lijkt de processor niet de snelste te zijn en dat komt doordat Lenovo het maximale verbruik niet te hoog heeft willen laten oplopen in een korte test als Cinebench. Het gevolg is lagere kloksnelheden dan bij bijvoorbeeld de Medion P15805, die over dezelfde processor beschikt. Bij benchmarks die vervolgens langer draaien, zoals 3DMark Fire Strike en de game Far Cry 5, blijken de prestaties prima te zijn. De GTX 1650-videokaart zorgt ervoor dat je soepel kunt gamen op Medium-instellingen en als je niet al te hoge eisen stelt, kun je die instellingen ook omhoog draaien naar Ultra, voor mooiere graphics.

Beeldscherm en accuduur

Voor het tonen van mooie graphics heb je natuurlijk een goed beeldscherm nodig. Lenovo heeft gekozen voor een 15,6"-paneel met een resolutie van 1920x1080 pixels en een matte afwerking. Het paneel wordt gemaakt door BOE en heeft een contrast van ongeveer 1100:1. Het gaat om een ips-paneel met een helderheid van ongeveer 300cd/m². Dat is een vrij gemiddelde score, die samen met de matte afwerking binnenshuis een prima afleesbaarheid oplevert, mits er geen direct zonlicht op het scherm valt. De kleurweergave valt niet tegen en het scherm is dan ook heel aardig gekalibreerd, maar de maximaal verzadigde kleuren weet het paneel niet netjes weer te geven. Voor professioneel kleurkritisch werk zouden we de L340 dan ook niet aanbevelen, maar de meesten zullen er prima mee uit de voeten kunnen.

Hoewel het gewicht van 2156 gram niet uitnodigt tot het meenemen van de L340, kan dat natuurlijk wel en de accuduur voorziet daar ook in. Bij niet al te zware taken, zoals webbrowsen, halen we een accuduur van acht uur bij een helderheid van 180cd/m². We simuleren met behulp van PCMark ook zwaarder gebruik en dan schiet de accuduur door de snelle, maar niet energiezuinige hardware, onder de drie uur.

Behuizing, toetsenbord en touchpad

De L340 is een van de weinige laptops die de combinatie van een Core i7-9750H-processor en een GTX 1650-videokaart bieden voor minder dan 1000 euro. Die lage prijs moet ergens vandaan komen en Lenovo heeft bezuinigd op de behuizing. Die is volledig van plastic gemaakt en ziet er daardoor wat goedkoop uit. De stevigheid valt echter niet tegen, want de behuizing laat zich niet makkelijk indrukken, tenzij je een onrealistisch hoge druk uitoefent.

De stevigheid van de behuizing vind je terug in het toetsenbord, dat ook tijdens stevige aanslagen niet meeveert en daardoor een duidelijke aanslag heeft. Het toetsenbord is voorzien van lichtblauwe achtergrondverlichting en dat is onderdeel van het 'game'-uiterlijk van de laptop. Je moet ervan houden, maar het staat gelukkig niet permanent aan.

De touchpad van de L340 vinden we een tegenvaller, want Lenovo gebruikt er een van Synaptics met bijbehorende driver. Op een laptop van 1000 euro mag je een Precision Touchpad verwachten, dat daardoor wel goed geïntegreerd is met Windows en sneller reageert op multitouchbewegingen. Het oppervlak van de touchpad lijkt bovendien 'los' te liggen, want als je een muisklik wilt uitvoeren, druk je de touchpad door een stukje leegte voordat je weerstand van de knop voelt.

De aansluitmogelijkheden zitten allemaal aan de linkerkant van de behuizing. Gebruik je een externe muis en ben je linkshandig, dan kan dat vervelend zijn. De aansluitingen van links naar rechts zijn gigabitethernet, hdmi 2.0, tweemaal usb 3.0, een audiojack en usb-c. De usb-c-aansluiting is alleen geschikt voor gewone usb-apparaten, maar niet voor externe beeldschermen of docks. De enige misser vinden we een sd-kaartlezer. Dat is nog altijd de eenvoudigste manier om foto's van een camera op je computer over te zetten en Lenovo heeft zelfs geen micro-sd-lezer gemonteerd.

Upgraden

Tot slot hebben we de L340 opengeschroefd om te zien of de hardware geüpgraded kan worden als die niet meer toereikend is. De behuizing laat zich makkelijk openschroeven en binnenin bevindt zich hardware die makkelijk te vervangen is. Helaas bestaat het werkgeheugen uit een module die daardoor altijd in singlechannelmodus werkt. Dat maakt het maximum ook 16GB, want grotere modules zijn er niet.

De 256GB-ssd is een kort exemplaar, maar er is ruimte voor een 'gewone' 80mm-versie. De 2,5"-sata-schijf kan ook makkelijk vervangen worden en dat geldt ook voor de draadloze netwerkkaart, die tussen de ssd en de accu geplaatst is. Die netwerkkaart blijkt overigens een puntje te zijn waarop Lenovo eveneens heeft bezuinigd, want het is een Qualcomm QCA9377, die een maximale overdrachtssnelheid van 433Mbit/s heeft op 802.11ac-netwerken. In de meeste andere laptops van 1000 euro vind je een Intel 9560-netwerkkaart terug, die sneller, maar ook duurder is. Het verschil tussen die netwerkkaarten zul je bij simpel webbrowsen niet snel merken, maar bij overdrachten van veel data wel.

Conclusie

De L340 biedt bijzonder veel waar voor zijn geld, want er zijn nauwelijks andere laptops die een Core i7-processor van de negende generatie combineren met een GTX 1650-videokaart voor 1000 euro. Bovendien is de laptop daarnaast van een ssd van 256GB en een 1TB- harde schijf voorzien. Op een aantal punten heeft Lenovo wel bezuinigd, zo blijkt. De draadloze netwerkkaart is niet de snelste en de touchpad werkt niet zo fijn als een Precision Touchpad, iets wat op de meeste goedkopere laptops al standaard is. Daarnaast missen we een sd-kaartlezer en is het jammer dat Lenovo de laptop van singlechannelgeheugen voorziet.

Er valt gelukkig wel het een en ander te upgraden aan de hardware, waaronder de opslag en de capaciteit van het werkgeheugen. De accu is ook makkelijk te vervangen en is ondanks zijn geringe capaciteit van 45Wh goed voor een accuduur van acht uur tijdens browsen. De L340 is, kortom, niet perfect, maar biedt veel hardware voor je geld, met een goede accuduur.

  • i5, 8GB, GTX 1650
  • i7, 8GB, GTX 1650
  • i7, 16GB, 1TB-ssd, GTX 1650

Alternatieven

Skikk 15QA55
Skikk 15QA55vanaf Onbekend

Barebonefabrikant Skikk heeft een model in zijn assortiment met ongeveer dezelfde specificaties als de Lenovo L340. Je krijgt ook een Core i7-hexacore en GTX 1650 voor 1000 euro. Er zit echter alleen een 250GB-ssd in en er wordt voor dit geld geen Windows-licentie meegeleverd. Wel is de laptop bij het bestellen uitgebreid aan te passen.

Score: 0(0 reviews)

Reacties (133)

133
131
65
11
0
55
Wijzig sortering
Ik heb het al eerder gevraagd, maar ik doe het toch nog maar een keer:

Kan bij de alternatieven bij hogere prijsklasses ook een 17 inch model opgenomen worden?

(ik heb slechte ogen; 14" is compleet onwerkbaar en 15.6" is ook niet erg prettig)
Hier (voor de ouders) ook opzoek naar een 17 inch model, maar die staan hier helaas niet in. Zou wat mij betreft ook een welkome toevoeging zijn.
Ik ben ook geïnteresseerd in de categorie 250 euro. Een laptop die zo goedkoop mogelijk is, maar toch nog acceptabel is om mee te internetten en tekstverwerken...

Edit: ik snap dat dat niet echt des-tweakers is om die goedkope meuk aan te schaffen. Maar ik ben toch benieuwd of er wat tussen zit in de bottom range.

[Reactie gewijzigd door Tusk op 1 augustus 2019 09:06]

Zelf heb ik de Chuwi Lapbook 13.3 gekocht voor ~250 euro inclusief BTW. Qua specs, met Celeron N4100, 4GB ram en 64GB SSD, voldoende snel voor webbrowsen en office taken en met lange accuduur (~8 uur haal ik). Opslag is voor mij net te klein maar er is nog een extra m2 SSD slot en hierin heb ik een 240GB (SATA) SSD gezet. Scherm is beperkt in helderheid maar net aan voldoende voor buiten in de schaduw.
Een lapbook... combinatie van laptop en netbook. :+

Een netbook is niet te vergelijken met een volwaardige laptop maar dat kan ook niet voor dat geld.
Celeron klinkt leuk, maar is supertraag in de praktijk, daar verandert die SSD helemaal niets aan.
De N4100 is, op de N4200 na, de snelste mobiele Celeron processor. Qua overall snelheid vergelijkbaar met een 2de generatie Core i5.

Met betrekking tot de hoeveelheid geheugen, het is geen probleem om een 15tal tabs open te hebben staan in Firefox en tevens nog in Office te werken. Zou er toch meer geheugen nodig zijn dan wordt er gebruik gemaakt van de swap die op de SSD staat.

Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat deze machine voor de meeste mensen, met uitzondering van power users en gamers, voldoende is.
Een Celeron blijft een Celeron. Je vergelijkt nu de performance met een CPU uit 2012...
Door alleen te kijken naar de naamgeving doe je deze CPU tekort. Benchmarks en reviews geven aan dat deze voldoende snel is voor het omschreven gebruiksscenario en dit kan ik uit eerste hand ook bevestigen.
Mijn Q6600 cpu is uit 2007, nog steeds voldoende voor mij als developer. Ik ben uiteraard geen gamer :-).
er was eigenlijk weinig dat ik om mijn 5 jaar oude netboek met celeron niet kon.
er was eigenlijk weinig dat ik om mijn 5 jaar oude netboek met celeron niet kon.
Ben ff benieuwd hoe vaak je die oude netbook nog gebruikt dan.
Of ligt ie stof te happen in de kast zoals bij de rest van de consumenten? In Nederland was de netbook hype kort maar hevig.
Totdat men erachter kwam dat het een heel beperkt apparaat is.
de 5 toets is wat minder geworden, dat is niet zo handig, dus hij is dit voorjaar gepensioneerd. Tot die tijd was hij eigenlijk het makkelijke kleine werkpaard
De N4100 is, op de N4200 na, de snelste mobiele Celeron processor. Qua overall snelheid vergelijkbaar met een 2de generatie Core i5.
Volgens die link is een Sandybridge cpu (2011) 25% a 50% sneller in single thread operaties. De Sandybridge heeft 2 cores en de N4100 heeft 4 cores. Alleen als er meer dan 2 cores 100% worden benut zal de N4100 in de buurt komen van de performance van deze i5.

Ik volg Atom eigenlijk niet meer maar als dit de snelste is dan zitten we dus nog steeds op Pentium4 performance met de Atoms.
Celeron klinkt leuk, maar is supertraag in de praktijk, daar verandert die SSD helemaal niets aan.
Dan heb je of de tijd van de echte netbooks niet meegemaakt of je bent het even vergeten. 10 jaar geleden betaalde je voor die SSD alleen al meer dan voor deze hele low budget laptop met SSD. En die SSD maakt wel echt een wereld van verschil, ook met een trage CPU. Een SSD went heel snel maar stop maar eens een harde schijf in zo'n goedkoop apparaat en dan zet je 'm van ellende nooit meer aan.
leuk als die snel opstart maar als je cpu en ram nog steeds op 90% staan heb je nog steeds frustratie
Anoniem: 1092407
@Ludwig0051 augustus 2019 13:27
90% is schromelijk overdreven. Tenzij je Photoshop op dit soort machines gaat gebruiken maar dat is niet echt de bedoeling. Word vraagt weinig van de cpu en dan nog zijn de Celerons van nu natuurlijk niet te vergelijken met die van 10 jaar geleden. Office draaide lang geleden al meer dan prima op een cpu van een paar 100 MHz en die SSD heb je ook tijdens het draaien van de machine profijt van, zeker als het OS moet gaan pagen. Een draaiend OS leest nogal wat kleine bestandjes uit en dan is de snelle random read/write access van een SSD (factor 100 keer zo snel als die van een harde schijf) altijd winst.

CPU's zijn voor 99% van de taken tegenwoordig zwaar overkill. Ik begrijp dat dat in het tweaker-universum anders ligt maar het gros van de mensen kan prima met ultra-goedkope systemen overweg en missen er eigenlijk niks aan.
Ik vond de vooruitgang in browsen en laden van websites flink, toen ik van een i5 3570k naar een 8700k ging. Dat doet iedereen volgens mij. Verder wel eens dat voor de meeste applicaties geen zware cpu nodig is.
Voor mijn dochter ben ik eigenlijk op zoek naar iets en eigenlijk was aan het kijken naar een Samsung tablet om Roblox te spelen. Daarna had ik het idee om een Chromebook aan te schaffen aangezien er daarvoor Roblox ondersteuning is, maar nu zou ze ook graag The Sims willen spelen waardoor tablet en Chromebook uitgesloten zijn. Ofwel moet ik haar The Sims laten spelen op mijn vaste PC. Wegens co-ouderschap is die Lenovo laptop misschien een oplossing, maar dat is dan wel weer wat duurder.

Zelf zou ik mijn oude Pixel C tablet willen inruilen voor een Chromebook en dat is een beetje mijn vraag eigenlijk. In de categorie tot 250 euro zou de Chromebook misschien een optie kunnen zijn. De vraag is eigenlijk waarom Chromebooks niet als laptops beschouwd worden. Misschien wordt het allemaal een beetje onoverzichtelijk om dit te reviewen.

Een Mac heeft meestal wat minder keus wat games betreft, maar wordt dan soms nog wel als superieur beschouwd op ander vlak en je hebt ook design. Ik denk dat Chromebooks ook in de categorie veilig en gemakkelijk horen en misschien in de laagste categorie aangeboden kunnen meedingen omdat ze wat betere hardware geven om basis dingen te doen.

@SpiceWorm Het moet op zich geen tablet zijn, maar het voordeel van de Chromebooks is dat ze vanaf nu ook android apps kunnen draaien en ook linux. In het geval van Windows is touchscreen geen must. Ik heb een Surface van het werk en gebruik eigenlijk haast nooit het touch screen.

@CR2032 Ik volg Chrome Unboxed, maar ze hun favoriet is nog steeds de originele Pixelbook. Ik zou hem wel willen, maar liefst met qwerty US, wat je hier niet echt kan vinden. De Pixel Slate is misschien een optie met het Brydge keyboard. Deze heeft finger print unlock wat ik ook nog het liefst zou willen. De volgende gen heeft naar het schijnt die sensor erbij op modellen van andere fabrikanten.

@xavierk Het gaat om de perceptie. Ik was niet van plan een Air te kopen.

[Reactie gewijzigd door bbc op 2 augustus 2019 10:41]

Op een Chromebook werken ook alle Android apps. Dus the Sims spelen is geen probleem.
Chromebooks heb je van heel goedkoop tot uiterst luxe en duur.

Tweakers loopt helaas altijd achter met Chromebook nieuws, kijk eens bij deze site voor veel meer nieuws en ontwikkelingen. Het is altijd alleen maar Windows hier met de BBG, er wordt hardnekkig nooit verder gekeken ondanks de commentaren. Helaas maar waar. https://chromeunboxed.com/
Mac wordt als superieur beschouwd? Vroeger toen de Macbook Air de enige 'ultrabook' avant le lettre was wellicht, maar nu zeker niet meer.

Bovendien lijkt het onverstandig een kind al te dure, vaak superbreekbare, Apple producten te geven.
Xiaomi heeft windows tablets gehad, miss is dat een idee?
Voor onze kids hebben we voor hetzelfde doel en nog wat office werkzaamheden, denk aan een presentatie in PowerPoint, een goedkope Medion gekocht, was geloof ik 199 bij de MM. Gewacht tot de BTW vrij weken en we hadden 2 laptops voor nog geen 350 euro. Toegegeven het zijn geen hoogvliegers, maar voor de kinderen voldoet het prima, dan wachten ze maar 40 seconden voordat hij opgestart is in plaatst van 15, is ook niet slecht voor hun geduld
@bbc Veel Chromebooks zijn gewoon te koop op Amazon.com voor Nederland. Voor het afrekenen zie je direct de totaal prijs met douane en verzendkosten erbij. Die betaal je vooraf en valt het hoger uit dan betaald Amazon het verschil.

Met Internationale garantie en verzenden uit de US duurde hier 2 (!) werkdagen. Ideaal hoor, maar lang niet zo bekend bij iedereen.. Verder het je ook genoeg US online doorzendservices en kun je alles laten doorzenden naar een Nederlands adres voor een kleine fee.
@CR2032 Bedankt voor de tip!

Ik heb indertijd een paar regio 1 dvd's besteld. Douane en shipping was duurder dan de dvd's. Persoonlijk zou ik Google stuff liever via de Google store bestellen voor het geval er een herstelling moet gebeuren. Zal het eens opzoeken, maar dan ga ik voor de nieuwe Pixelbook zeker eens de oefening doen.
Mijn ervaring als ouder-met sims-spelende-dochter is al meer dan 10 jaar verouderd, dus voor wat het waard is: zet niet te laag in. Ik moest upgraden om het goed lopend te krijgen.
Waarom denk je dat Tweaker geen "goedkope" meuk zouden aanschaffen ? Dit artikel is niet perce voor Tweakers maar voor consumenten die even snel langs komen.

Voor de <250€ range zit je in terrein waar Chinese grijze import betere kwaliteit levert dan lokale verkoop, maar je blijft wel met die Chinese kwaliteit zitten, meestal op software/driver gebied... Er zijn tal van Youtubers die er een sport van maken om ze te reviewen ...
koop een tweedehandse laptop. betere specs en zit beter in elkaar
categorie: Laptops
je hebt voor 300 euro al een hp 14-15 inch met ryzen 3 3200 met vega 3 graphics (esport titels op 60-100 fps spelen) 256gb ssd en 8gb ddr3.....dat is pas een bang for buck laptop
helemaal mee eens. Maar denk niet dat die er komt helaas. vind 500 euro niet echt budget meer mainstream

[Reactie gewijzigd door mark777 op 1 augustus 2019 09:49]

Voor wie zijn deze guides eigenlijk? Professionals, of mensen die thuis willen hobbyen? Want ik mis toch eigenlijk wel de nieuwe MacBook Air (€ 1.249,00 instapmodel, met Core i5, 8GB RAM, 128GB SSD, touch ID). Dat zijn enorm degelijke systemen die in ieder geval meer waardevast zijn dan een X570ZD of L340.

Als je écht Windows moet hebben heb je niet zoveel aan een MacBook natuurlijk, maar ik denk dat het voor veel mensen een prima keuze is. Zeker in een zakelijke setting waar ook de software van Microsoft prima werkt op een Mac.

Waardevastheid hoort ook bij de prijs, vind ik. Mijn MacBook Pro kostte nieuw €3500, en na 3 jaar was hij op Marktplaats nog ruim €1800 waard. Dat ga je minder snel gedaan krijgen bij een plastic-fantastic laptop van Lenovo.
Ten eerste valt die buiten de prijscategorieën.

Daarnaast heeft jouw voorbeeld van een superdeluxe MacBook nog steeds een waardeverlies van €1700. In deze categorieen koop je voor dat verlies al twee laptops!
Deze guides kijken naar het beste waar voor je geld op bepaalde prijspunten, met gegeneraliseerde tweaker kenmerken in gedachten. Macbooks zijn erg afwijkend en koop je meestal voor het OS (mijn reden om er een te hebben tenminste), daarvoor kan je beter een product review van de macbooks in je prijsklasse lezen. Die zijn meer in depth.

De Core i7-9750H CPU loopt trouwens ook flink wat rondjes om de CPU van de Macbook Air (gemiddeld 3x zo snel in de benchmarks die ik net kon vinden). Buiten dat hij simpelweg 3x zoveel cores heeft, heeft hij ook een veel hogere TDP (de reden dat Tweakers specifiek naar H serie CPUs zocht in plaats van de energiezuinige Y serie zoals in de macbook air, met de U serie heb je een middenweg daar tussen in) en kan naar alle waarschijnlijkheid veel langer goed presteren onder een zware load. Mijn Macbook Pro (2017) heeft het vaak zat moeilijk met mijn werk (vooral vele websites en PDFs open als onderzoeker, met een paar spreadsheets en word files meestal, ook niet heel zwaar werk...) en kakt dan hard in als ik de batterij moet opladen en/of een groot bestand download. Enkel zeggen dat de Macbook air ook een I5 heeft is een erg kromme vergelijking. De processor is een flinke slag slechter terwijl die macbook air 30% duurder is, je kan ze dus moeilijk concurrerend noemen als je kijkt naar specs. Dan praten we nog niet over de dedicated videokaart.

De Macbook moet het echt van het unieke OS en persoonlijke design voorkeuren hebben, wat voor mij trouwens genoeg was om er een te nemen dus, noem mij geen Apple hater of iets. Ook de waardevastheid die je noemt is een belangrijk perspectief om mee te nemen, Zelf kocht ik een 2de hands 2017 model toen de 2018 versie net uitkwam, mijn plan is om hem te verkopen rond de tijd dat mijn Apple Care+ garantie afloopt in Augustus 2020. Ik gok er op dat dan mijn afschrijving over 2 jaar 'maar 400' euro was (dus 200 euro per jaar), wat voor mij niet verkeerd is als je het samen neemt met de eerder genoemde voordelen van een macbook voor mij :)

Dit artikel is vooral om je te helpen het bos te zijn tussen alle bomen (zelf vind ik de best buys altijd fijn om een beetje op de hoogte van de markt ontwikkelingen te blijven bijv.). En juist de outliers, zoals macbooks, passen hier minder goed in omdat die vrij unieke voordelen heeft en hierdoor beter een eigen review kan krijgen.

[Reactie gewijzigd door svenk91 op 1 augustus 2019 07:28]

Ik denk dat iemand die een macbook wil helemaal geen guide nodig heeft. Die heeft al besloten dat ie een macbook wil en hoef alleen nog maar te kiezen uit een beperkt aantal modellen. Buiten de macbooks is het echter een wirwar aan merken en types met allemaal verschillende specs en daarvoor is dit bedoeld.
Dat klinkt als een excuus om de vergelijking niet te hoeven maken omdat jij persoonlijk bij voorbaat geen MacBook wilt. Ik zou het prettig vinden om het meest populaire segment (lower end premium laptops, althans premium met prijsplafond) ook erin mee te nemen, d.w.z. alles wat rond de 1500 kost en dus volgens Tweakers niet mainstream is. € 1800-2000+ premium-apparaten zijn van de categorie hoogste-prijs premium laptops en natuurlijk nog interessanter omdat het de flagships zijn. Dure telefoons negeren ze hier toch ook niet?

Het meeste tech-nieuws over laptops gaat natuurlijk juist over de categorieën low-end en high-end premium (daargelaten uitzonderingen over uitzonderlijke budgetlaptops, zoals Chinese merken die bijzonder betaalbaar en hier vaak onverkrijgbaar zijn), maar vervolgens zet Tweakers juist deze nieuwswaardige laptops niet tegenover elkaar. Dat hoeft ook niet elke maand als je het mij vraagt, dat kan best bimonthly.

Dat laatste zie je ook terug bij de budgetcategorie: dezelfde laptop is al in drie maanden de winnaar, dan moet je je achter je hoofd krabben of je hier wel een volwaardige zoektocht wilt doen of gewoon een paar nieuwe modellen vergelijken met de vorige winnaar, die weer tot beste prijsvechter uitroepen en het dan maar op 'volgende maand' gooien.

[Reactie gewijzigd door Blizz op 1 augustus 2019 09:38]

Heeft niets met uitsluiten te maken. MacBooks zijn dermate overpriced dat deze devices zichzelf op voorhand al buitenspel zetten in een Best Buy Guide. Prijs/Kwaliteit verhouding is doorslaggevend. ;)
Daar is natuurlijk niets van waar, want daar is juist dat segment voor. Als zij het vervolgens niet uitkiezen is dat fair game. Jij begint je 2 regels met "heeft niets met uitsluiten te maken" en je eindigt met 'ik sluit het bij voorbaat al uit'. Laat je onderbuik niet aan je toetsenbord komen. :)

[Reactie gewijzigd door Blizz op 1 augustus 2019 13:34]

Als je 1000 euro budget hebt hoef je niet bij een duurdere laptop te gaan kijken toch? Lijkt mij vrij simpel.
Daar koop je toch net een standaard voor bij die mannen? :+
Is het meest populaire segment echt de categorie rond de 1500 euro?
Ik ben geen IT-er (en mensen in mijn omgeving ook niet) en eigenlijk wordt er privé niet meer dan 500-800 euro aan een laptop uitgegeven.
Toevallig een aantal vrienden die me pas weer vroeger wat een beetje goed was voor hun. Privé gebruiken ze de laptop vooral voor een beetje surfen, tikken van een document of mailtje en thats it. De prijs mag dus zo laag mogelijk zijn. Dan is een budgetlaptop van 530 euro eigenlijk al te veel.

Ik heb zelf 4 jaar geleden een 2e hands XPS 13 gekocht (i5 van de 4e of 5e generatie volgens mij), die is nu nog steeds overkill voor wat ik er mee doe.

Mijn punt: De categorie 200-400 en de categorie 400-700 zijn denk ik veel populairder dan de categorie rond de 1500. Mainstream is dus in mijn ogen 400-700, budget daar direct onder.
Ik herken me daar niet in. Juist veel van mijn vrienden en ikzelf ook kopen de XPS'en, Macbook Pro's en Spectres. Als tech-pagina en geek-pagina zou ik het wel waarderen om juist ook in dit hogere segment te kijken.

Momenteel ben ik op zoek naar een snelle nieuwe generatie laptop nadat mijn macbook pro uit 2011 is overleden en kijk rond de 2000 tot 2500 euro. Mij is het dat waard, maar heb dus niets aan deze guides. Volgens mij wordt tweakers.net niet alleen maar door gamende jongeren bekeken.

Misschien ook leuk om een keer verkoopcijfers te bekijken wat er nou echt verkocht wordt? Ik zie juist alle merken schermen met hun dure modellen. Zoals @Blizz ook al aangaf zie ook ik vele mensen met de nieuwste galaxy telefoons en iPhone X'en rondlopen, dus ben ook wel benieuwd naar verkoopcijfers high end laptops.

En wat @tweaker2010 is natuurlijk echt flauwekul. Een macbook pro is niet overpriced, hij is anders geprijsd en beter vermarkt. Kleed maar eens een 4K dell laptop aan, die is goedkoper, maar je vergelijkt dan een Skoda Suberb full option met een VW Arteon (zelfde motoren en dergelijke, maar ander sausje en ander prijskaartje).

Als laatste:
Simpelweg qua lees-voer in een tech-georiënteerde internet pagina heeft het waarde. Er worden nu juist weer interessante nieuwe laptops gelanceerd (bijvoorbeeld nieuwe XPS met 9e generatie intel en 4k schermen, zowel OLED als LCD keuze interessant genoeg). Veel techies die fatsoenlijk werk hebben willen geen flashy alienware laptops met kleurtjes toetsenborden (ben geen 16), maar een wolf in schaapskleren die draagbaar is en niet te veel opvalt tijdens een meeting.
En wat @tweaker2010 is natuurlijk echt flauwekul. Een macbook pro is niet overpriced, hij is anders geprijsd en beter vermarkt. Kleed maar eens een 4K dell laptop aan, die is goedkoper, maar je vergelijkt dan een Skoda Suberb full option met een VW Arteon (zelfde motoren en dergelijke, maar ander sausje en ander prijskaartje).
Bijna goed. Een MBP is hoger geprijsd en daar krijg je meer premium voor terug. Bang for buck is het niet.
Een best buy guide is gericht op goede specs voor een scherpe prijs. Best buy is dus feitelijk precies het tegenovergesteld van Apple.
Misschien ook leuk om een keer verkoopcijfers te bekijken wat er nou echt verkocht wordt? Ik zie juist alle merken schermen met hun dure modellen. Zoals @ ook al aangaf zie ook ik vele mensen met de nieuwste galaxy telefoons en iPhone X'en rondlopen, dus ben ook wel benieuwd naar verkoopcijfers high end laptops.
Gek, ik ontmoet juist mensen die allemaal geen premium apparaten kopen.

Of we hebben allebei ongelijk, of we hebben beiden geen volledig beeld van de werkelijkheid om ons heen. Nu draai ik al wat jaartjes mee, en mijn observatie is dat een samenleving opgebouwd kan worden gezien als een stapeling van maatschappelijke schillen, die goed langs elkaar schuiven maar niet erg goed met elkaar mengen. Zo kan het zijn dat ieder voor zich in zijn maatschappelijke schil iets kan vaststellen en dat als absolute werkelijkheid kan gaan zien omdat binnen die schil het vastgestelde alleen maar bevestigd wordt.

Vraag jezelf dus af wat al die mensen nodig hebben die je nooit zal spreken.
Ben ik met je eens, maar loop maar eens een kantoor binnen in de techsector. Google, Facebook of lekker Hollands Funda, ING. Bij alle techies barst het van de macbook pro's en iMacs. In mijn ervaring heeft meer dan de helft van de techies een macbook pro voor zijn neus of high end laptop. Nu spreekt de meerderheid geen Nederlands en zullen ze niet constant op Tweakers kijken ;) , maar lijkt me wel een 'tweak'-achtige doelgroep.
Ik heb veel in engineering gewerkt, grote bedrijven met fysieke productie sites. In deze omgevingen zie je weinig Apple hardware, misschien op de smartphones na.

Waardoor dat nu precies komt? Eigenlijk durf ik het niet te zeggen. Het kan een cultuurding zijn. Meest waarschijnlijk is het softwareaanbod. Een productiebedrijf is als organisatie kennisintensief. Best veel medewerkers gebruiken een Fat client omdat hun taken voor een thin cliënt te zwaar zijn. Deze taken zijn meer productie gebonden, dus geen laptops. De laptops die we zien zijn Dell en HP. Die dingen zijn dan beoogd voor officetaken met als kers op de taart een mooie PowerPoint presentatie. Kan Apple dat ook allemaal? Vast. Dus misschien toch een cultuurding, en mogelijk ook toch prijs.

[Reactie gewijzigd door teacup op 6 augustus 2019 19:14]

Mwah, designers en communicatie dames lopen met een Mac omdat het cool is en omdat ze geilen op dat premium logo. Echte techies willen niets met het dichtgespijkerde iOS van Apple te maken hebben hoor.
Even een correctie: een Mac draait geen iOS, maar macOS, en dat laatste is veel minder dichtgespijkerd dan iOS en ook zeker niet meer dan Windows.
Helemaal mee eens. Als ik voor mijn werk op zoek ga naar een laptop zijn dat precies de laptops waar ik meer over wil weten. Hoe verhoudt de nieuw XPS zich tegenover de andere high-end, inclusief een macbook pro. Alles tot de 1000 euro is eigenlijk een lachertje, omdat het gewoon echt niet biedt wat ik als workstation nodig heb. het begint pas zo'n beetje rond de 1800 en hoogst waarschijnlijk daarboven.
Waar zeg ik dat ik geen Macbook wil? Nou heb ik toevallig inderdaad geen Macbook, maar wel een iPhone, en mijn punt was meer, dat als ik een nieuwe telefoon zou zoeken, dat ik dan niks heb aan een "best buy" voor telefoons waarin allemaal Android apparaten worden vergeleken op specs omdat ik toch geen Android wil. Ik weet dus bij voorbaat al dat ik een iPhone wil, en ik denk dat de meeste iPhone bezitters daar net als mij bewust voor kiezen, en niet op een grauwe middag eens denken "laat ik weer eens een nieuwe telefoon kopen, wordt het Apple of Samsung dit keer? eens even kijken wat tweakers schrijft".

iPhone modellen zijn op 1 hand te tellen, dus een vergelijker voor iOS zou een beetje onzinnig zijn. Android telefoons zijn echter wel 13 in een dozijn en kun je dus veel beter vergelijken. Zelfde met Windows op laptop gebied. Om dezelfde reden dat ik een vergelijking tussen iPhone en Android niet nuttig vind, vind ik een vergelijking tussen Macbooks en Windows laptops ook niet nuttig. Beide hebben een andere doelgroep.
dat als ik een nieuwe telefoon zou zoeken, dat ik dan niks heb aan een "best buy" voor telefoons waarin allemaal Android apparaten worden vergeleken op specs omdat ik toch geen Android wil. Ik weet dus bij voorbaat al dat ik een iPhone wil
Dat geldt voor elk merk en is een persoonlijke voorkeur. Als jij een Samsung Galaxy S12 wilt, dan is zo'n Android-vergelijking ook nutteloos voor je. Dat is niet een relevant argument om deze producten niet te vergelijken als we het hebben over een algemene vergelijkingsgids. Jij pakt nu een heel specifieke mening "ik wil niks vergelijken, want ik weet al welk model ik wil halen" en generaliseert die naar iedereen die een bepaald merk koopt. Daar moet je natuurlijk niet vanuit gaan.
iPhone modellen zijn op 1 hand te tellen, dus een vergelijker voor iOS zou een beetje onzinnig zijn.
Ben ik het ook niet mee eens. Op dit moment zijn er bijvoorbeeld 3 modellen en daar valt aardig wat te vergelijken, voor een lager budget is een oudere iPhone weer relevant. Als wat jij zegt waar is, dan gaan die ellenlange reviews van Tweakers en andere partijen nergens over en staat er heel veel lorem ipsum. Dan zouden die megapopulaire vergelijkingreviews niet bestaan, die stelling conflicteert dus ook met waar mensen daadwerkelijk geïnteresseerd in zijn.
Beide hebben een andere doelgroep.
Niet geheel en ook niet relevant in een algemene laptop koopgids. Dit is niet de Windows-gids, niet de Chromebook-gids, dit is de laptopgids.
Jij pakt nu een heel specifieke mening "ik wil niks vergelijken, want ik weet al welk model ik wil halen" en generaliseert die naar iedereen die een bepaald merk koopt
Dat doe ik dus helemaal niet. Ik heb niets gezegd over het merk of model, het is de software waar het om gaat. Een Lenovo laptop met Windows doet hetzelfde als een Asus laptop met Windows. Die zijn dus onderling uitwisselbaar en dus te vergelijken op prijs en specs. Een Macbook draait OS X en heeft daarmee dus niet dezelfde functionaliteit. Net zoals je je iOS apps niet op Android kunt gebruiken en je daarmee vaak aan 1 platform gebonden bent. Maar binnen een OS kun je wel makkelijk van merk wisselen, want ze doen toch allemaal hetzelfde. Je kunt je Samsung het raam uit gooien en een Huawei kopen en je zult niet veel verschil merken in dagelijks gebruik, terwijl je bij een iPhone al je apps weer opnieuw moet kopen. Op laptopgebied is OS X en Windows tussen elkaar zetten zoiets als een vergelijker maken voor auto's en daarin ook scooters meenemen, omdat het allebei vervoersmiddelen zijn.
Ben ik het ook niet mee eens. Op dit moment zijn er bijvoorbeeld 3 modellen en daar valt aardig wat te vergelijken, voor een lager budget is een oudere iPhone weer relevant. Als wat jij zegt waar is, dan gaan die ellenlange reviews van Tweakers en andere partijen nergens over en staat er heel veel lorem ipsum. Dan zouden die megapopulaire vergelijkingreviews niet bestaan, die stelling conflicteert dus ook met waar mensen daadwerkelijk geïnteresseerd in zijn.
Vergelijkingen tussen iPhones onderling zijn inderdaad een grote berg ipsum lorem en komen meestal neer op "deze heeft een groter scherm en meer geheugen, punt". De vergelijkingstabel op de apple site zelf is meer dan genoeg. Die "megapopulaire" vergelijkingen zijn er alleen om advertenties te kunnen verkopen. Overigens is een review niet hetzelfde als een vergelijking, dus daar gaat je redenatie ook mank. Bij een review wordt er aangeven wat er veranderd is, bij vergelijkingen gaat het om eigenschappen waarop ze van elkaar verschillen.
Niet geheel en ook niet relevant in een algemene laptop koopgids. Dit is niet de Windows-gids, niet de Chromebook-gids, dit is de laptopgids.
Niet mee eens. Een Chromebook is een categorie op zichzelf omdat je, weer vanwege de software, erg beperkt wordt in wat je er mee kan. Het is geen volwaardige laptop omdat je vast zit in de browser. En dat was dus precies mijn punt. Niemand koopt een laptop om hem in een etalage te zetten en naar te kijken. Die laptop moet software draaien, en welke software er op moet horen te draaien staat vaak al van tevoren vast (namelijk, wat iemand nu gebruikt of nodig heeft voor bepaalde taken). Dus laptops met verschillende OS'en vergelijken is irrelevant. Appels en peren. Je kunt alleen laptops vergelijken wanneer de software die er op draait min of meer hetzelfde is.

Uit je reacties trek ik de conclusie dat jij een Macbook hebt. Zou jij bij het uitzoeken van een nieuwe laptop echt naar Windows of Linux laptops gaan kijken omdat een vergelijkingssite die aanraad?
Maar het gaat hier niet specifiek om macbook vs andere laptops, het gaat om high end laptops. In jouw voorbeeld van androidtoestellen, zou ik nog steeds een categorie high-end willen en niet alleen maar budget androids vergelijken. En als je dan toch een categorie high end hebt, dan zou de iphone daar ook weer prima tussen passen. Ik vind de vergelijking tussen een iphone X en een Samsung S10 namelijk wel interessant. En in het kader van dit topic, de vergelijking tussen een macbook pro, een xps en een lenovo thinkpad ook. Waarom niet nog een groep tot 2000 euro?
Misschien even het artikel lezen?
Ik ben geen fan van Apple (te duur, te gesloten, te "me too") maar ik moet je hier toch gelijk geven. Al was het alleen maar om tegenwicht te geven voor die rotzooi van Acer die na 2 of 3 jaar van ellende uit elkaar valt.
128 gb sd en maar een i5 processor voor 1249 euro. apple zijn gewoon oplichters, kwa prijs kwaliteit krijg je te weinig. kan je beter deze laptop kopen: https://www.bol.com/nl/p/...-6-inch/9200000114631714/ betere specs voor een lagere prijs
Het is mij al vaker opgevallen, maar bijna alle laptops gemeld in de bestbuy guide, ook waar mee vergeleken wordt. zijn meest slechts bij een aantal winkels of helemaal niet meer verkrijgbaar. Wat is het nut om te vergelijken met een laptop die niet meer te koop is. Of een Bestbuy keuzen ( nu de budget laptop ) die alleen maar bij 1 winkel te koop is.
Dat is inderdaad een probleem. Wat @BartelG al aangeeft is dat fabrikanten en winkels allemaal 'unieke' modellen hebben. Dat maakt het voor ons - en voor de consument - erg lastig om te vergelijken. Bij de budgetlaptop hebben we daarom ook bewust een link naar een Pricewatch-filter toegevoegd om daar wat bij te helpen. Ook staan onderaan verschillende uitvoeringen van verschillende winkels.

Als er een vergelijkbare variant te koop is die wel door veel winkels geleverd wordt heeft dat zeker de voorkeur. Het zou echter zonde zijn om deze modellen uit te sluiten. In het budgetsegment zijn er weinig laptops die een ips-paneel, ssd én een vlotte processor hebben, maar ze zijn er wel. Deze guide is juist bedoeld om die modellen aan te wijzen en op die drie punten doen we liever geen concessie.

[Reactie gewijzigd door Xtuv op 1 augustus 2019 08:33]

is het dan niet slimmer om dit soort modelen niet me te nemen.
Nu worden ze beloond voor dat gedrag.
Dat is een verkooptrucje van Mediamarkt, BCC etc. Doen ze voor heel veel apparaten (tv’s, wasmachines etc) zodat ze makkelijk laagste prijs garantie kunnen doen. En zodat je niet makkelijk effe de pricewatch opent in de winkel en dan snel online hetzelfde voor item voor 100€ minder koopt en enkel hun winkel gebruikt om effe het item te zien en vast te houden.
En niet alleen dat, maar dan is de budgetlaptop max €500,- en het model dat ze aanprijzen kost bijna €600,-
En geen 2e of 3e plaats alternatieven? Ik heb ook een nieuwe laptop nodig, maar zo kom ik niet ver.

Welke 17" budget laptop met een fatsoenlijke CPU, 8Gb ram en een SSD schijf bestaat er nog?
Er wordt gezegd dat je bij de Swift 3 geen concessies hoeft te doen, maar ik vind 4GB toch wel een minpunt. Zelf heb ik toevallig vorige week gekozen voor een goedkope HP, de 14-ck0910nd. Die heeft een iets oudere CPU (evengoed wel een i3 met HD620, net als de Swift 3), maar wel 8GB geheugen.

Ik denk dat geheugen tegenwoordig belangrijker is voor de prestaties dan een CPU van 1 generatie nieuwer, want zodra je OS aan virtueel geheugen begint is alle snelheid eruit. Met 4GB is dat eigenlijk niet meer te voorkomen. Er zijn zelfs al programma's die in hun eentje al niet lekker werken met 4GB, zoals Android Studio. En dan ben je nog niet eens aan het multitasken...
geheugen kan je heel makelijk upgraden hoor en 4gb is voldoende voor de meeste dingen
De 7020U is ook "voldoende voor de meeste dingen", dat is een non-argument. En dan blijf je nog redelijk in de buurt van het doelbedrag van €500. De basisprijs is hetzelfde, €529 (hoewel hij vorige week nog 499 was). Met een geheugenupgrade zit je al rond €570, dan kruip je naar een andere prijsklasse. Kan je net zo goed een laptop voor dat bedrag uitzoeken.
4 GB is echt behelpen. Daar heb je (of iig ik) veel meer last van dan of de cpu ietsjes trager is.
In 2011 had ik al een laptop met 8Gb (dual channel) en die heeft het met z'n i5 uit die tijd best wel moeilijk soms. Ik snap niet dat met in deze tijd nog met 4Gb durven aan te komen...
Daar zit een i3 zonder turbo in. Vergelijkbaar met de huidige Pentiums. De 8145U en 8130U met turbo zijn beduidend sneller. Geheugen kan je eventueel upgraden, de processor niet.

[Reactie gewijzigd door Xtuv op 1 augustus 2019 11:02]

Daar zit een i3 zonder hyperthreading en turbo in.
Volgens Intel zelf heeft hij wel HT. Volgens Ubuntu ook.
Ah ja, my bad :) De recente Pentiums hebben dat echter ook. De turbo maakt bij de nieuwe i3's wel een flink verschil.
Ik snap er weinig van dat mensen dit soort vage laptops kopen. De eerste keer dat ik een zakelijke laptop kreeg viel me al meteen op hoe degelijk die dingen waren voor €1078 destijds. Dat was een Lenovo Thinkpad T nogwat. Nooit meer zal ik sindsdien een ‘consumenten’ laptop halen die zo te koop is in een winkel. Bouwkwaliteit, componenten en de rest staan me nog goed bij uit de oude Asus tijd (2006-2011) met de N-modellen. Prima voor een jaar maar daarna begonnen de problemen.

Nu mag ik privé dan volledig in de Apple wereld zitten, maar diezelfde zakelijke laptops zijn nog steeds te krijgen (gewoon te bestellen op elke site) en zouden nog steeds mijn voorkeur genieten. Ben op de resolutie na ook wel erg te spreken over mijn Surface Book 2. Alleen waar die 3000x2000 resolutie vandaan komt... shoot me.
Dat is ook wat mij veelal opvalt.
Ga je voor de flitsende glanzende geschermen, de nieuwste features/gimmicks en een goeie batterijduur in een plastic behuizing voor <1000 euro, dan weet je al bij voorbaat dat je zwaar inlevert op de bouwkwaliteit/levensduur.

De "zakelijke" laptops gaan een eeuwigheid mee, maar missen toch vaak ook wel weer moderne features als TB3, goed trackpad (bijna alle laptops) grafische kaart, goede accuduur en andere zaken, tenzij je bereid bent >2000 uit te geven.

Voor mij is het dan vaak kiezen tussen beiden en dan ga ik toch graag voor bouwkwaliteit, maar makkelijk is de keuze niet.
Toen ik zelfstandig werd, 2 jaar geleden, had ik een laptop nodig voor mijn werk. Nou werk ik vaak ver van huis, zit dus regelmatig in hotel, en speel graag spellen dus moest ik op zoek naar een laptop met een redelijke grafische kaart. Als starter uiteraard geen budget beschikbaar....
Ik had geen andere keus dan te gaan voor een consumenten laptop. Asus had een hele mooie zonder teveel "gamer" fratsen. €1200 voor een laptop met een 1060 GPU.

We zijn nu dik 2 jaar verder. Het apparaat vertoond geen enkel spoor van slijtage. Iedere dag in de rugzak mee naar het werk, vaak op de fiets en er is geen krasje te bekennen, noch enige vermindering van functionaliteit.

Uiteraard zijn er vage laptops te koop. Maar een generaliserende opmerking als "nooit meer een consumenten laptop" is te.... errr... generaliserend ;-) Ook bij consumentenlaptops zijn er merken en types die het gewoon goed doen en merken en types waar je met een grote boog omheen wilt lopen (de "Prima voor een jaar...." ervaringen heb ik ook gehad bij Acer en MSI)
"Ik snap er weinig van dat mensen dit soort vage laptops kopen. "

Het is mij niet duidelijk over welke laptops je het hebt.
Voor personen die laptops onder de prijscategorie van 500 euro zoeken, met meer opslagruimte maar een iets mindere processor: er is nu een back2school actie bij Paradigit ( https://www.paradigit.nl/...mh/20906435/product/11294 ) met onder andere de Lenovo IdeaPad 330 - 81DE022JMH. NB: ik heb geen enkel belang bij Paradigit maar de actie viel me op omdat ik voor een kennis aan het kijken ben met een heel klein budget. Ik heb deze formfactor veel in mijn handen gehad (ik lever met mijn ict bedrijfje veel laptops aan particuliere klanten) en het is met deze specs echt een prima laptop voor de prijs €419. Maar ze hebben meer leuke aanbiedingen nu, daar.

Zelf vind ik dat laptops in een prijsrange van 500+ euro echt geen 128GB SSD meer mogen hebben. Dan is het wachten tot je op een gegeven moment tekort komt aan schijfruimte, je bent dan wel bijna verplicht om je bestanden in de cloud te hebben als je ook maar een beetje foto's en bestanden op je laptop hebt staan.
Let wel op dat die IdeaPad een TN-paneel heeft en in deze prijsklasse staat dat garant voor zeer slechte kleurweergave en belabberde kijkhoeken. Fabrikanten (en webwinkels) zijn meestal onduidelijk over welk paneel er in goedkope laptops zit. Als er niet expliciet bij staat dat het ips is, kan je er al bijna vanuit gaan dat het TN is. Lenovo heeft gelukkig een handige site waarop je per model alle specs, inclusief paneel-type kan vinden.

Omdat het binnen de prijsklasse van 500 euro mogelijk is om modellen met ips-scherm te vinden, sluiten we varianten met tn-panelen bij voorbaat uit. Het verschil in beeldkwaliteit is in de praktijk enorm.
Helemaal mee eens. Als ik een laptop voor iemand selecteer dan is IPS een vast selectiecriterium in de pricewatch. Maar let wel, deze laptop valt wel een behoorlijke prijsklasse lager dan de laptops in dit artikel. De laptop waar ik naar refereerde kost 419 euro. Daarvoor verwacht ik geen IPS-paneel. En dat blijkt ook terecht, als ik selecteer op € 0 t/m € 450 / Qwerty / Intel Core i3 of AMD Ryzen 3 / IPS dan is er geen laptop met een beetje processor en IPS-paneel, maar vind je opslag niet belangrijk en een IPS-paneel wel dan kun je wel al €70 euro goedkoper uit zijn dan de voorgestelde producten in de pricewatch. Daar lever je een paar minimale specs op in zoals Bluetooth versie en USB3.X versie, maar dan heb je wel een laptop met TPM chip en een iets betere accu (7Wh meer) (vergelijk). In die zin vind ik het een beetje misplaatst dat er 'naar budget' gezocht wordt, want dat gaat voorbij aan de vraag of er niet goedkopere laptops zijn die voor een lager budget al praktisch hetzelfde bieden.

Ik ben voor de suggestie van kozue hierboven om te selecteren op basis van beoogd gebruik/doelgroep in plaats van op budget. Het budget blijkt vanzelf wel uit de producten die worden voorgesteld.

Wat niet benoemd wordt in de BBG is dat de voorgestelde Acer Swift 3 op Windows 10 S draait die je wel nog even moet omschakelen naar Windows 10 Home, indien gewenst.

[Reactie gewijzigd door patrickvdweide op 1 augustus 2019 09:59]

Voor de meeste mensen is de kijkhoek geen factor want die zitten er toch recht voor. Een laptop van €400 is niet echt een ding om even lekker op te gaan samenwerken met je team op kantoor en zou niemand professioneel kopen.

Hoe belangrijk kleurweergave is, verschilt per gebruiker. Als je foto’s wilt bewerken is het natuurlijk een stuk belangrijker dan wanneer je m vooral gebruikt om documentjes op te tikken, te internetten en te emailen. Laptops bij voorbaat uitsluiten op basis van het scherm is dus alvast voorselecteren op bepaalde gebruiksdoeleinden waar niet iedereen iets mee heeft en daarom wordt zo’n selectie al snel heel gekleurd. Zelf bewerk ik nooit foto’s, en voor video heb ik een TV, dus vind de kleurweergave lang niet zo belangrijk als bv de grootte van de ssd.

Misschien zou het dus niet zo heel gek zijn om het onderscheid niet te maken op prijsklasse, maar op beoogd gebruik. “Huis, tuin en keuken laptop”, “pro laptop”, “game laptop”, etc.
Zelfs als je er recht voor zit zijn die tn-panelen zichtbaar slechter dan ips-schermen. De maximale helderheid en het contrast zijn over het algemeen veel slechter en vrijwel zonder uitzondering zijn die tn-panelen gigantisch blauw afgesteld om nog enigszins helder te lijken. Ook voor een beetje YouTuben en Netflixen, of gewoonweg het bekijken van je vakantiefoto's, is een fatsoenlijk scherm een groot voordeel.
Je hebt gelijk.... op monitor gebied. Daar zijn de TN panelen (naar mijn mening) in een wat betere staat en omdat het scherm groter is zit je er vaker recht voor. Bij laptops niet, mijn vader heeft een TN paneel en nou dat is verschrikkelijk. Als je 10 graden af zit dan word het beeld al half zwart en bij laptops zit je er ruim niet altijd recht voor zeker als je aan t bewegen bent met boeken etc.
Ik raad echt nooit meer een TN paneel aan tenzij het op een gaming monitor moet (van de klant).
Behalve de 500 euro lijken dit precies van die net-niet prijspunten te zijn...bij 700 wel een losse videokaart maar als geheel nog steeds te langzaam om te gamen. Bij 1000 wel aardige specs maar een plastic ding dat het niet gaat redden als je hem echt als laptop gaat gebruiken (meenemen).

Misschien is het leuk om de best buy een keer van de andere kant te benaderen: we willen een laptop die aan deze en deze eisen voldoet, voor hoeveel euro kunnen we een ECHT goede laptop kopen waar we blij van worden (in plaats van het beste voor X geld maar ik zou er echt niet blij van worden als ik er een moest gebruiken).
Dat vind ik wel een mooi uitgangspunt. Zeker bij laptops (wij zoeken voor ons bedrijf stevige laptops, geen poespas,met een leuk prijspijl) is de huiden niet zo zinvol. Ik kom nu altijd op de lenovo's Thinkpad uit, mede omdat ik er goede ervaringen mee heb. (Voelen degelijk aan, typen voor een laptop best goed, etc).
Zijn mooie laptops inderdaad, sowieso zijn de zakelijke(r) series naar mijn menig vaak fijner om te gebruiken ook al zijn ze qua specificaties op papier per euro misschien niet de “best buy”.

Ze hebben vaak een beter os (win 10 pro i.p.v. home), meer en betere aansluitingen, steviger behuizing, fijner toetsenbord enz.

Ik zou als tweaker eerder wat meer uitgeven (wat ik nu makkelijk kan zeggen, misschien betekent het voor sommige mensen even doorsparen) om iets te kopen dat echt goed is in plaats van het beste wat ik voor een bepaald bedrag kan kopen maar wat niet echt goed is.

Natuurlijk is echt goed afhankelijk van je use-case (gamer zoekt iets anders dan een iemand die in de trein wil werken) maar er zijn echt wel objectieve (min of meer) criteria te bedenken per use-case.
Eigenlijk zou dat altijd de insteek moeten zijn! Het probleem zeker bij laptops is, dat je altijd een water bij de wijn moet doen dus de perfecte laptop zal je niet tegen komen; Ook zijn er smaken die meespelen, zoals TN/IPS (refreshrate vs kijkhoek), of SSD vs HDD (256GB vs 1TB), ...

Maar bij self builds zie je zeer vaak "ik speel dat spel en wil daar 60fps/1080p kunnen op spelen"; en dan is de vraag hoe kan ik zorgen dat de prijs zo laag mogelijk is.

Nu lijkt het steeds dat sommige brands (/lijnen) gewoon nooit kunnen winnen, omdat ze zich kwalitatief beter opstellen en dus hogere prijs vragen.
Dat is geen gek idee, ik zou het juist als goede aanvulling zien. "Wat als je budget gelimiteerd is & wat kost het dan wel?"
Op dit moment zijn de Acer Swift 3 en de Lenovo Yoga 530 beiden E 529. De Lenovo heeft een SSD van 256GB ipv 128GB. Voordeel van de Lenovo zou ook zijn dat het geheugen dat er in zit niet gesoldeerd is, waardoor de huidige stick vervangen kan worden. Ik zou daarom zeggen dat op dit moment waarin ze beiden even duur zijn, de Lenovo een betere keus is. Zie ik verder nog iets belangrijks over het hoofd?
De prijs van de Yoga 530 schommelt nogal en is bij nog minder aanbieders te koop. Zie ook het prijsverloop in de Pricewatch. Enkele weken terug toen we aan het selecteren waren voor de bbg, kostte die nog meer dan 600 euro. De Swift 3 was op moment van schrijven goedkoper dan 500 euro, maar is inmiddels weer een paar tientjes duurder... De Yoga 530 is voor dit geld zeker een goede deal en de grotere ssd is een mooi pluspunt.
Voordeel van de Lenovo zou ook zijn dat het geheugen dat er in zit niet gesoldeerd is
Bij de Swift 3 toch ook niet? Hoezo is dat dan een voordeel?
Volgens mij is de geheugenreep die in de Swift zit gesoldeerd en is er 1 extra vrij bankje. De Lenovo komt met 1 geheugen reepje die niet gesoldeerd is en een vrij bankje. Hierdoor zijn bij de Lenovo dus beide geheugenreepjes te vervangen en bij de Acer alleen degene die je eventueel zelf toevoegt. Dit is op basis van wat snelle online research, so correct me if i'm wrong.
Pardon? Weet je dat niet zeker? :? Hebben jullie hem niet opengemaakt dan? Ik heb nog even bij de buren gekeken, en daar schrijven ze dat de 55-serie zelfs helemaal geen slot meer had, i.t.t. oudere series - alles zit gesoldeerd: https://nl.hardware.info/...ilde-middenklasser#intern
De 56 is weer een nieuwe serie, dus ik weet niet of dat nog steeds geldt. Als je zelf echter schrijft "geheugen kan je eventueel upgraden, de processor niet", ga ik ervan uit dat jij dat WEL zeker weet.

[edit] Overigens excuus, ik haal twee mensen door elkaar. Het is inderdaad Xtuv die dat geschreven heeft, en ik dacht dat ik nu ook op Xtuv reageerde, vandaar mijn verontwaardiging.

[Reactie gewijzigd door RSpanjaard op 1 augustus 2019 12:56]

Als ik via de pricewatch naar de specs van de fabrikant gaat, hebben ze het over een totaal van 1 memory slot, met 4gb geheugen en een maximum van 12gb. Lijkt er dus toch echt sterk op dat de 4gb gesoldeerd is en je dus nog een vrij bankje hebt voor max 8gb extra.
@Xtuv wellicht dat jij kan bevestigen of je zeker weet dat al het geheugen te upgraden is.
De Swift 3 54-serie en 56-serie zijn gelijk aan de binnenkant. 4GB gesoldeerd en een vrij slot om uit te breiden. De 55 was inderdaad een afwijkend model, ik geloof met het moederbord omgedraaid. Maar die variant is ook niet meer te vinden voor ~500 euro. De 54 en 56 met uitbreidbaar geheugen zijn ook de modellen die we in deze LBBG noemen (cc @_kilian_)
Bedankt @Xtuv . Ik heb de Lenovo ondertussen besteld.
Maar één RAM module slot op de mainstream laptop? Dat ligt echt totaal niet in lijn met de rest van de specs.
Heb liever maar één ram module ivp twee, dan kan je er zelf later nog eentje bijzetten. O-)
De betreffende laptop heeft maar 1 RAM slot. Er is dus geen mogelijkheid om er een tweede bij te zetten, enige manier is de bestaande te vervangen.
Haha dan schiet dat niet echt op nee...
Terechte opmerking.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee