Door , , reacties: 129, views: 42.369 •

Grote stap

Tot zover de presentatie van Wilson tijdens de GamesCom. Gelukkig had de game director na afloop nog tijd om met Tweakers.net om de tafel te zitten en wat vragen over het nieuwe 'crafting system' te beantwoorden.

De introductie van de Artisans zorgt voor een flinke verandering ten opzichte van Diablo II. Waarom is gekozen voor zo'n grote stap?

Jay Wilson, Game Director van Diablo II bij Blizzard Entertainment

Daar zijn eigenlijk twee belangrijke redenen voor, en de belangrijkste is eigenlijk een economische. In Diablo II was het erg gemakkelijk om goud te verdienen, maar er was eigenlijk maar weinig waar al dat verzamelde goud aan kon worden uitgegeven. Spelers bleven dus met enorme hoeveelheden goudstukken zitten. Dat wilde ik veranderen. Om een werkende economie te hebben in een spel, moet ongeveer dezelfde hoeveelheid goud in de economie terechtkomen als er weer uit verdwijnt. Om de economie onder controle te krijgen, moeten er zaken zijn die goud opleveren en zaken waaraan het goud kan worden gespendeerd. Die twee zaken moeten wij, als ontwerpers van het spel, bovendien controleren. De zaken waar je goud aan uit kunt geven moeten bovendien de moeite waard zijn om goud voor te willen verzamelen. Dus hebben we twee veranderingen doorgevoerd. Spelers verdienen in Diablo III veel minder goud met het verkopen van de voorwerpen die ze op het slagveld verzamelen, en ze vinden ook veel minder goudstukken op het slagveld. Daarnaast proberen we ervoor te zorgen dat er dingen zijn waar spelers goud aan willen uitgeven. Het kopen van uitrustingsstukken is een prima manier om spelers goud te ontfutselen. In Diablo II zat al een manier om goud te gebruiken om meer voorwerpen te kopen, maar die werd weinig gebruikt. Met Artisans proberen we dat te verbeteren. Met het nieuwe systeem hopen we te bereiken dat spelers goud willen gaan verdienen, maar vooral ook dat ze het willen gaan uitgeven bij de drie Artisans.

De tweede reden vloeit voort uit de economische achtergrond. We wilden dus dat het geld meer gaat rollen, en tegelijkertijd willen we niet dat spelers veel tijd kwijt zijn aan het maken van voorwerpen. Dat past niet bij een game als Diablo III, in onze ogen. Je bent tenslotte op die dringende missie om Diablo, die vreselijke duivel die de wereld bedreigt, te verslaan en dan wil je niet al teveel tijd kwijt zijn aan een mooiere ring of betere schoenen. Dat bracht ons op het idee van de Artisans, drie verschillende personages die zeer nuttige spullen voor je kunnen maken, en die je volgen op je tocht door Sanctuary. De drie gaan niet mee het slagveld op, maar zetten hun mobiele handeltje op in de dichtstbijzijnde nederzetting.

Door Salvaging verdwijnt een groot deel van de voorwerpen die je vindt op het slagveld dus uit de economie. Ze worden althans niet direct omgezet in goud. Je zult in Diablo III veel minder voorwerpen verkopen dan in Diablo II en daardoor veel minder goud verdienen, ook omdat we de prijzen die je voor gevonden voorwerpen krijgt, hebben verlaagd en de hoeveelheid goud op het slagveld hebben teruggebracht. Je verdient dus veel minder goud, terwijl je het juist harder nodig hebt, omdat je de Artisans moet betalen voor hun diensten.

Diablo III - Artisans

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.