Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Willem de Moor

Redacteur componenten

Nvidia GeForce RTX 3070 Ti Review

Meer cores en sneller geheugen

Inleiding

Gelijktijdig met de RTX 3080 Ti kondigde Nvidia de RTX 3070 Ti aan. Het bedrijf smeerde de benchmark- en reviewembargo's echter uit over twee dinsdagen met een week ertussen. De nieuwste kaart in de Ampere-familie moet 50 procent sneller zijn dan zijn voorganger, de 2070 Super, en met extra CUDA-, Tensor- en RT-cores moet de kaart uiteraard ook de reguliere RTX 3070 achter zich laten.

Sneller geheugen voor de GA104-gpu

Verreweg de meest in het oog springende specificatie van de RTX 3070 Ti is het type geheugen. Net als de veel luxere GeForce-kaarten in de RTX 30-serie beschikt de 3070 Ti namelijk over GDDR6X geheugen, wat nog hogere snelheden biedt dan normaal GDDR6. Dankzij een geheugensnelheid van 19Gbit/s over een 256bit-bus beschikt de 3070 Ti over 608GB/s geheugenbandbreedte, waar de 3070 het met 448GB/s moet doen. Dit betekent dat de RTX 3070 Ti over ruim 35 procent meer geheugenbandbreedte beschikt dan de normale RTX 3070, terwijl het aantal ingeschakelde rekenkernen op de RTX 3070 Ti slechts iets meer dan 4 procent hoger ligt. Omdat moderne gpu's haast per definitie beperkt zijn in hun prestaties door de totale bandbreedte van het geheugen, lijkt de RTX 3070 Ti op papier al een stuk interessanter dan de gewone RTX 3070. Of dat ook in de praktijk zo is, zoeken we uit in deze review.

De RTX 3070 Ti heeft een volledig ingeschakelde GA104-gpu, met alle 6144 cores actief. Dit is een kleine stap vooruit vanaf de normale RTX 3070, die op 5888 cores uitkomt. Toch ligt de tgp met 290W ruim 30 procent hoger. Hoe kan dat? Dit verschil is vrijwel geheel toe te schrijven aan het GDDR6X geheugen op de 3070 Ti, dat op veel hogere snelheden draait en flink meer energie verbruikt dan het normale GDDR6-geheugen zoals dat op onder andere de RTX 3070 wordt gebruikt.

Videokaart RTX 3080 Ti RTX 3080 RTX 3070 Ti RTX 3070 RTX 3060 Ti
Gpu GA102-225 GA102-200 GA104-400 GA104-300 GA104-200
Architectuur Ampere
Procedé 8nm
Diesize 628,4mm² 628,4mm² 392,5mm² 392,5mm² 392,5mm²
Transistors 28 miljard 28 miljard 17,4 miljard 17,4 miljard 17,4 miljard
CUDA-cores 10.240 8704 6144 5888 4864
Tensor-cores 320 272 192 184 152
RT-cores 80 68 48 46 38
Texture-units 320 272 192 184 152
Rops 112 96 96 96 80
Boostsnelheid 1665MHz 1710MHz 1770MHz 1730MHz 1665MHz
Vram 12GB GDDR6X 10GB GDDR6X 8GB GDDR6X 8GB GDDR6 8GB GDDR6
Geheugensnelheid 19Gbit/s 19Gbit/s 19Gbit/s 14Gbit/s 14Gbit/s
Geheugenbus 384bit 320bit 256bit 256bit 256bit
Bandbreedte 912GB/s 760GB/s 608GB/s 448GB/s 448GB/s
Tgp 350W 320W 290W 220W 200W
Releasedatum 2 juni 2021 17 september 2020 9 juni 2021 29 oktober 2020 2 december 2020
Adviesprijs
(Founders Edition)
1199 euro 719 euro 619 euro 519 euro 419 euro

Testverantwoording

Ons uitgangspunt bij gpu-tests is altijd dat we de rest van het systeem een zo klein mogelijke bottleneck willen laten vormen. Momenteel heeft AMD met zijn Ryzen 5000-processors nog steeds de gamingprestatiekroon in handen. Daarom hebben we ervoor gekozen om alle videokaarten te testen met de Ryzen 9 5950X als processor.

De exacte specificaties van het testsysteem zijn in de tabel hieronder te vinden.

Testsysteem gpu's
Processor AMD Ryzen 9 5950X @ 4,65GHz all-core
Moederbord ASUS ROG Crosshair VIII Hero
(bios 3501, AGESA 1.2.0.2, Resizeable BAR support geactiveerd)
Werkgeheugen G.Skill Trident Z Royal 32GB (2x 16GB) DDR4-3600 CL16-16-16-36
Ssd Samsung 970 EVO 250GB (OS) + Kioxia Exceria+ 2TB (games)
Voeding Be quiet Dark Power Pro 12 1500W
Koeling Alphacool Eisblock XPX, Alphacool XT45 480mm-radiator, Alphacool D5-waterpomp, be quiet Pure Wings 2-ventilators
Besturingssysteem Windows 10 Pro 64bit oktober 2020 Update (19042.985)

Gebruikte videokaarten

Voor onze gpu-tests gebruiken we altijd referentiekaarten of Founders Editions, tenzij de desbetreffende gpu niet als een dergelijk model is uitgebracht of wij er geen beschikbaar hebben. In dat geval gebruiken we een custom model dat wat kloksnelheden betreft zo dicht mogelijk bij de referentiespecificatie zit. Aangezien Nvidia geen RTX 3070 Ti FE ter beschikking had, hebben we de Gaming OC-kaart van Gigabyte gebruikt. Voor deze review hebben we de volgende kaarten gebruikt:

  • MSI GeForce RTX 3090 Gaming X Trio
  • AMD Radeon RX 6900 XT referentiekaart
  • Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition
  • Nvidia GeForce RTX 3080 Founders Edition
  • AMD Radeon RX 6800 XT referentiekaart
  • Gigabyte GeForce RTX 3070 Ti Gaming OC 8G
  • Nvidia GeForce RTX 2080 Ti Founders Edition
  • Nvidia GeForce RTX 3070 Founders Edition
  • AMD Radeon RX 6700 XT referentiekaart
  • Nvidia GeForce RTX 3060 Ti Founders Edition
  • AMD Radeon VII referentiekaart
  • AMD Radeon RX 5700 XT referentiekaart
  • Nvidia GeForce RTX 2080 Founders Edition
  • Nvidia GeForce RTX 2070 Super Founders Edition
  • Nvidia GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition
  • AMD Radeon RX Vega 64 referentiekaart

Drivers en meetmethode

Normaal testen we waar mogelijk alle videokaarten met dezelfde driver. We hebben de Nvidia-kaarten met driver 466.54 getest: dat is de driver die aan de pers voor de introductie van de 3080 Ti werd vrijgegeven. Alleen de RTX 3070 Ti hebben we getest met de nieuwe launchdriver, versie 466.61. Alle Radeon-kaarten konden wel met dezelfde driver worden getest: Adrenalin-driver 21.5.2. Met behulp van PresentMon meten we in elke geteste game de prestaties, waaruit we zowel de gemiddelde framerates (fps) als de frametimes van het 99e en 99,9e percentiel berekenen en die laatste twee in milliseconden rapporteren.

In de grafieken op de volgende pagina's vind je telkens in eerste instantie gemiddelde framerates, oftewel het gemiddelde aantal beelden per seconde dat een videokaart kan berekenen. De frametimes geven geen beeld van de gemiddelde framerate, maar van de uitschieters in negatieve zin. Die kunnen immers tot gevolg hebben dat een game ondanks een goed gemiddelde niet vloeiend aanvoelt.

De tijd die het kost om beelden binnen een 3d-game en dus binnen onze benchmark te renderen, varieert van frame tot frame. Bij onze frametimemeting worden de rendertijden van alle individuele frames opgeslagen. Daarna gooien we de 1 procent langzaamste frames weg. De hoogste rendertijd van de resterende 99 procent van de frames, oftewel het langzaamste frame, is het 99e percentiel frametime.

Op verzoek van enkele lezers hebben we ook de 99,9e-percentielwaarden toegevoegd. Hiervoor laten we dus slechts de 0,1 procent langzaamste frames buiten beschouwing. In theorie is dit nog preciezer, maar in de praktijk gooien incidentele oorzaken en meetfouten soms roet in het eten. Voor nu hebben we ze vermeld in de review, maar houd dat dus in het achterhoofd bij het bekijken van deze resultaten.

Gameselectie

Zoals je van ons gewend bent, testen we gpu’s met een selectie van tien games, zorgvuldig samengesteld om een zo representatief mogelijk beeld te geven. Hierbij hebben we onder meer rekening gehouden met de api, de engine, het genre, de AMD/Nvidia-verhouding, de leeftijd en de technische benchmarkdetails van elke game. Voorafgaand aan elke test wordt de videokaart opgewarmd, bijvoorbeeld door 3DMark te draaien of in het menu van de game als dat in real time gerenderde graphics bevat.

Onlangs hebben we onze selectie van games bijgewerkt, waarbij we enkele oudere games hebben vervangen. Het criterium is daarbij niet alleen dat de games voor de nieuwe selectie pas uitgebracht moeten zijn, maar ook dat er betrouwbaar mee valt te benchmarken en dat er verschillende engines worden gebruikt. Voor deze update betekent dit dat Control, Ghost Recon: Breakpoint en Project Cars 3 uit de lijst verdwijnen, en dat Assassin's Creed: Valhalla, Cyberpunk 2077 en Dirt 5 zijn toegevoegd. Met deze aanpassing blijft de Anvil Next 2.0-engine onderdeel van onze selectie met de overstap van Breakpoint naar Valhalla. Noemenswaardig is dat deze engine met laatstgenoemde game ondersteuning biedt voor DX12. Daarmee is Far Cry: New Dawn het enige spel in onze test dat nog gebruikmaakt van een oudere grafische api.

  • Huidige selectie
  • Vorige selectie
Game Verschijningsdatum Api Engine
Assassin's Creed: Valhalla November 2020 DX12 Anvil Next 2.0
Cyberpunk 2077 December 2020 DX12 REDengine 4
Dirt 5 November 2020 DX12 (custom) EGO
Doom Eternal Maart 2020 Vulkan Id Tech 7
F1 2020 Juli 2020 DX12 EGO Engine 4.0
Far Cry: New Dawn Februari 2019 DX11 Dunia 2.0
Metro Exodus Februari 2019 DX12 4A Engine
Red Dead Redemption 2 November 2019 Vulkan RAGE
Shadow of the Tomb Raider September 2018 DX12 Foundation
Total War Saga: Troy Augustus 2020 DX12 TW Engine 3
Game Verschijningsdatum API Engine
Control Augustus 2019 DX12 Northlight Engine
Doom Eternal Maart 2020 Vulkan Id Tech 7
F1 2020 Juli 2020 DX12 EGO Engine 4.0
Far Cry: New Dawn Februari 2019 DX11 Dunia 2.0
Ghost Recon: Breakpoint Oktober 2019 DX11 Anvil Next 2.0
Metro Exodus Februari 2019 DX12 4A Engine
Project Cars 3 Augustus 2020 DX11 Madness
Red Dead Redemption 2 November 2019 Vulkan RAGE
Shadow of the Tomb Raider September 2018 DX12 Foundation
Total War Saga: Troy Augustus 2020 DX12 TW Engine 3

Geluidsproductie en stroomverbruik

Naast de prestaties meten we de geluidsproductie en het stroomverbruik van videokaarten. De meting van de geluidsproductie doen we in een geluiddichte doos op een afstand van 30cm, met de decibelmeter schuin op de videokaart gericht. De drempelwaarde voor onze metingen is 18dB(A); dat mag je opvatten als volledig stil. Tijdens de Idle-test wordt de videokaart vanzelfsprekend niet belast. De loadtest is gebaseerd op een verlengde gametest van tien minuten, zodat de videokaart tijd heeft om op te warmen en zijn maximale geluidsproductie te bereiken.

De stroommeting voeren we uit met een zogenaamde riserkaart van fabrikant Adex, die we tussen het PCIe-slot en de videokaart in plaatsen. Op die manier kunnen we niet alleen de stroom meten die door de losse stroomkabels loopt, maar ook het vermogen dat de videokaart rechtstreeks uit het PCIe-slot betrekt. Voor de meting zelf gebruiken we verschillende exemplaren van de Tinkerforge Voltage/Current Bricklet 2.0. Voor de slotmeting is de riserkaart met zo’n bricklet uitgerust. Om de stroom van de PEG-kabel te meten, is de bricklet samen met de benodigde connectors op een speciaal voor onze test ontworpen printplaat geplaatst. Afhankelijk van het aantal stroomkabels dat een videokaart vereist, gebruiken we uiteraard diverse meters.

3DMark Time Spy en Fire Strike

3DMark heeft een hele suite aan benchmarks, waarvan we Time Spy en Fire Strike standaard draaien. Fire Strike maakt gebruik van de DX11-api, Time Spy van DirectX 12. Beide benchmarks berekenen een totaalscore op basis van de gpu- en cpu-prestaties, waarbij de grafische score het zwaarst meeweegt. De Graphics-scores staan zoveel mogelijk los van de prestaties van de andere componenten en deze score kun je dus ook het best gebruiken als indicatie voor gpu-prestaties onafhankelijk van de rest van het systeem.

De RTX 3070 Ti is in Time Spy 8 tot 10 procent sneller dan de reguliere 3070 en nestelt zich keurig tussen de grotere Ampere-varianten en de kleinere chips.

  • Time Spy Graphics
  • Fire Strike Ultra Graphics
  • Fire Strike Extreme Graphics
3DMark Fire Strike Ultra - Graphics
Videokaart Score in punten (hoger is beter)
Radeon RX 6900 XT
13.327
GeForce RTX 3090
12.719
GeForce RTX 3080 Ti FE
12.390
Radeon RX 6800 XT
12.359
GeForce RTX 3080 FE
10.820
Radeon RX 6800
10.377
GeForce RTX 3070 Ti
9.343
GeForce RTX 3070 FE
8.625
Radeon RX 6700 XT
8.371
GeForce RTX 2080 Ti FE
8.064
Radeon VII
6.888
Radeon RX 5700XT
6.601
GeForce GTX 1080 Ti FE
6.432
GeForce RTX 2080 FE
6.403
GeForce RTX 2070 Super FE
5.883
Radeon RX Vega 64
5.503
GeForce RTX 2070
5.367
GeForce GTX 1070 Ti FE
4.569
3DMark Fire Strike Extreme - Graphics
Videokaart Score in punten (hoger is beter)
Radeon RX 6900 XT
26.718
Radeon RX 6800 XT
24.834
GeForce RTX 3090
24.429
GeForce RTX 3080 Ti FE
23.888
GeForce RTX 3080 FE
21.098
Radeon RX 6800
21.085
GeForce RTX 3070 Ti
18.390
Radeon RX 6700 XT
16.963
GeForce RTX 3070 FE
16.796
GeForce RTX 2080 Ti FE
16.197
Radeon VII
13.557
GeForce RTX 2080 FE
13.043
Radeon RX 5700XT
13.027
GeForce GTX 1080 Ti FE
12.790
GeForce RTX 2070 Super FE
11.947
GeForce RTX 2070
10.924
Radeon RX Vega 64
10.892
GeForce GTX 1070 Ti FE
9.058

Unigine Superposition

Superposition is een benchmark van Unigine en is in zowel OpenGL als DirectX 11 te draaien. Voor onze tests maken we gebruik van DX11 en twee van de aanwezige grafische presets.

In Superposition komt de RTX 3080 Ti ook heel dicht in de buurt van de RTX 3090. Het verschil bedraagt in deze benchmarks zo'n 2 procent. Dat is niet alleen flink sneller dan de RTX 3080, ook de Radeon RX 6900 XT wordt hier met gemak verslagen.

  • 4k Optimized
  • 4k Optimized - Total
  • 1080p High
  • 1080p High - Totaalscore
Unigine Superposition - 4K Optimized
Videokaart framerate in fps (hoger is beter)
GeForce RTX 3090
17.004,0
GeForce RTX 3080 Ti FE
16.682,0
Radeon RX 6900 XT
14.915,0
GeForce RTX 3080 FE
14.525,0
Radeon RX 6800 XT
13.336,0
GeForce RTX 3070 Ti
12.370,0
Radeon RX 6800
11.454,0
GeForce RTX 2080 Ti FE
11.366,0
GeForce RTX 3070 FE
11.200,0
Radeon RX 6700 XT
9.110,0
GeForce RTX 2080 FE
8.831,0
GeForce GTX 1080 Ti FE
8.135,0
GeForce RTX 2070 Super FE
8.130,0
Radeon VII
7.783,0
GeForce RTX 2070
7.167,0
Radeon RX 5700XT
7.060,0
Radeon RX Vega 64
5.980,0
GeForce GTX 1070 Ti FE
5.828,0
Unigine Superposition - 4K Optimized - Totaalscore
Videokaart score in punten (hoger is beter)
GeForce RTX 3090
127,20
GeForce RTX 3080 Ti FE
124,80
Radeon RX 6900 XT
111,60
GeForce RTX 3080 FE
108,60
Radeon RX 6800 XT
99,70
GeForce RTX 3070 Ti
92,50
Radeon RX 6800
85,70
GeForce RTX 2080 Ti FE
85,00
GeForce RTX 3070 FE
83,80
Radeon RX 6700 XT
68,10
GeForce RTX 2080 FE
66,00
GeForce RTX 2070 Super FE
60,80
GeForce GTX 1080 Ti FE
60,80
Radeon VII
58,20
GeForce RTX 2070
53,60
Radeon RX 5700XT
52,80
Radeon RX Vega 64
44,70
GeForce GTX 1070 Ti FE
43,60
Unigine Superposition - 1080p High
Videokaart framerate in fps (hoger is beter)
GeForce RTX 3090
27.889,0
GeForce RTX 3080 Ti FE
27.383,0
Radeon RX 6900 XT
26.139,0
GeForce RTX 3080 FE
23.988,0
Radeon RX 6800 XT
23.550,0
GeForce RTX 3070 Ti
20.565,0
Radeon RX 6800
19.471,0
GeForce RTX 2080 Ti FE
19.459,0
GeForce RTX 3070 FE
18.826,0
Radeon RX 6700 XT
16.233,0
GeForce RTX 2080 FE
15.347,0
GeForce RTX 2070 Super FE
14.301,0
GeForce GTX 1080 Ti FE
14.050,0
Radeon VII
13.025,0
GeForce RTX 2070
12.481,0
Radeon RX 5700XT
12.384,0
Radeon RX Vega 64
10.333,0
GeForce GTX 1070 Ti FE
10.084,0
Unigine Superposition - 1080p High - Totaalscore
Videokaart score in punten (hoger is beter)
GeForce RTX 3090
208,60
GeForce RTX 3080 Ti FE
204,80
Radeon RX 6900 XT
195,50
GeForce RTX 3080 FE
179,40
Radeon RX 6800 XT
176,10
GeForce RTX 3070 Ti
153,80
Radeon RX 6800
145,60
GeForce RTX 2080 Ti FE
145,50
GeForce RTX 3070 FE
140,80
Radeon RX 6700 XT
121,40
GeForce RTX 2080 FE
114,80
GeForce RTX 2070 Super FE
107,00
GeForce GTX 1080 Ti FE
105,10
Radeon VII
97,40
GeForce RTX 2070
93,30
Radeon RX 5700XT
92,60
Radeon RX Vega 64
77,30
GeForce GTX 1070 Ti FE
75,40

Assassin's Creed: Valhalla

Assassin's Creed: Valhalla is een third-person-adventuregame en draait op DirectX 12 in de Anvil Next 2.0-engine. De 3070 Ti heeft in Valhalla een prestatiewinst van ruim 11 procent op de 3070 op 4k-resoluties, maar dat voordeel slinkt tot slechts een paar procent op lage resolutie dat zien we ook bij kaarten als de 3080 en 3090, hoewel AMD met de 6800 XT en 6900 XT weinig bottlenecks ondervindt.

4k

  • 4k Ultra
  • 4k Ultra (99p)
  • 4k Ultra (99,9p)
  • 4k Medium
  • 4k Medium (99p)
  • 4k Medium (99,9p)

1440p

  • 1440p Ultra
  • 1440p Ultra (99p)
  • 1440p Ultra (99,9p)
  • 1440p Medium
  • 1440p Medium (99p)
  • 1440p Medium (99,9p)
Assassin's Creed Valhalla - 2560x1440 - Medium
Videokaart Framerate in fps (hoger is beter)
Radeon RX 6900 XT
158,1
Radeon RX 6800 XT
149,3
Radeon RX 6800
123,7
GeForce RTX 3080 Ti FE
118,2
GeForce RTX 3090
117,1
Radeon RX 6700 XT
112,5
GeForce RTX 3080 FE
110,2
GeForce RTX 3070 Ti
102,3
GeForce RTX 3070 FE
97,1
GeForce RTX 2080 Ti FE
89,6
Radeon RX 5700XT
85,9
GeForce RTX 2080 FE
79,2
Radeon VII
77,9
GeForce RTX 2070 Super FE
75,1
GeForce RTX 2070
68,7
Radeon RX Vega 64
65,8
GeForce GTX 1070 Ti FE
56,1
Assassin's Creed Valhalla - 2560x1440 - Medium (99p)
Videokaart tijd in ms (lager is beter)
Radeon RX 6900 XT
8,2
Radeon RX 6800 XT
8,6
Radeon RX 6800
10,4
GeForce RTX 3080 Ti FE
10,7
GeForce RTX 3090
10,8
Radeon RX 6700 XT
11,2
GeForce RTX 3080 FE
11,3
GeForce RTX 3070 Ti
12,1
GeForce RTX 3070 FE
12,7
GeForce RTX 2080 Ti FE
13,9
Radeon RX 5700XT
14,5
GeForce RTX 2080 FE
15,7
GeForce RTX 2070 Super FE
16,4
Radeon VII
17,2
GeForce RTX 2070
17,9
Radeon RX Vega 64
19,3
GeForce GTX 1070 Ti FE
22,6
Assassin's Creed Valhalla - 2560x1440 - Medium (99.9p)
Videokaart tijd in ms (lager is beter)
Radeon RX 6900 XT
11,1
Radeon RX 6800 XT
11,5
GeForce RTX 3080 Ti FE
12,8
GeForce RTX 3090
12,9
GeForce RTX 3080 FE
13,0
Radeon RX 6800
13,8
GeForce RTX 3070 Ti
14,1
Radeon RX 6700 XT
14,3
GeForce RTX 3070 FE
15,0
GeForce RTX 2080 Ti FE
16,2
Radeon RX 5700XT
17,8
GeForce RTX 2080 FE
18,1
GeForce RTX 2070 Super FE
19,9
GeForce RTX 2070
20,5
Radeon RX Vega 64
22,5
Radeon VII
23,3
GeForce GTX 1070 Ti FE
25,0

1080p

  • 1080p Ultra
  • 1080p Ultra (99p)
  • 1080p Ultra (99,9p)
  • 1080p Medium
  • 1080p Medium (99p)
  • 1080p Medium (99,9p)
Assassin's Creed Valhalla - 1920x1080 - Medium
Videokaart Framerate in fps (hoger is beter)
Radeon RX 6900 XT
197,3
Radeon RX 6800 XT
186,2
Radeon RX 6800
156,2
Radeon RX 6700 XT
149,7
GeForce RTX 3080 Ti FE
135,8
GeForce RTX 3090
133,9
GeForce RTX 3080 FE
128,1
GeForce RTX 3070 Ti
123,3
GeForce RTX 3070 FE
117,9
Radeon RX 5700XT
114,3
GeForce RTX 2080 Ti FE
107,2
GeForce RTX 2080 FE
98,1
Radeon VII
97,8
GeForce RTX 2070 Super FE
94,0
GeForce GTX 1080 Ti FE
92,1
GeForce RTX 2070
86,1
Radeon RX Vega 64
84,5
GeForce GTX 1070 Ti FE
74,3

Cyberpunk 2077

Cyberpunk 2077 is een actie-rpg uitgebracht door CD Projekt in december 2020. Het spel maakt gebruik van de REDengine 4 en draait op DirectX 12.

Cyberpunk is voor de 3070 Ti op 4k te zwaar en haalt slechts iets meer dan 30fps op de Ultra-preset. Met de Medium-preset is het minder diashowkijken en zien we flinke prestatiewinst ten opzichte van de 3070 en de 2080 Ti. Vergeleken met de voorganger, de 2070 Super, krijg je 40 procent hogere prestaties. Op 1440p is de 3070 Ti zo'n 10 procent sneller dan de 3070 en pas bij 1080p Medium zakt het verschil tot 6 procent.

4k

  • 4k Ultra
  • 4k Ultra (99p)
  • 4k Ultra (99,9p)
  • 4k Medium
  • 4k Medium (99p)
  • 4k Medium (99,9p)
Cyberpunk 2077 - 3840x2160 - Ultra
Videokaart framerate in fps (hoger is beter)
GeForce RTX 3090
43,8
GeForce RTX 3080 Ti FE
43,1
Radeon RX 6900 XT
41,9
GeForce RTX 3080 FE
38,8
Radeon RX 6800 XT
37,5
Radeon RX 6800
31,9
GeForce RTX 3070 Ti
31,0
GeForce RTX 2080 Ti FE
29,2
GeForce RTX 3070 FE
28,0
Radeon RX 6700 XT
24,8
GeForce RTX 2080 FE
21,6
GeForce RTX 2070 Super FE
20,6
Cyberpunk 2077 - 3840x2160 - Ultra (99p)
Videokaart tijd in ms (lager is beter)
GeForce RTX 3090
25,3
GeForce RTX 3080 Ti FE
25,6
Radeon RX 6900 XT
27,3
GeForce RTX 3080 FE
28,7
Radeon RX 6800 XT
29,9
Radeon RX 6800
35,0
GeForce RTX 3070 Ti
35,7
GeForce RTX 2080 Ti FE
37,6
GeForce RTX 3070 FE
39,2
Radeon RX 6700 XT
44,7
GeForce RTX 2080 FE
50,3
GeForce RTX 2070 Super FE
53,1
Cyberpunk 2077 - 3840x2160 - Ultra (99.9p)
Videokaart tijd in ms (lager is beter)
GeForce RTX 3080 Ti FE
26,6
GeForce RTX 3090
26,6
Radeon RX 6900 XT
28,5
GeForce RTX 3080 FE
34,9
Radeon RX 6800 XT
36,3
GeForce RTX 3070 Ti
38,6
GeForce RTX 2080 Ti FE
39,2
GeForce RTX 3070 FE
40,4
Radeon RX 6800
41,0
Radeon RX 6700 XT
49,3
GeForce RTX 2080 FE
51,3
GeForce RTX 2070 Super FE
54,3

1440p

  • 1440p Ultra
  • 1440p Ultra (99p)
  • 1440p Ultra (99,9p)
  • 1440p Medium
  • 1440p Medium (99p)
  • 1440p Medium (99,9p)

1080p

  • 1080p Ultra
  • 1080p Ultra (99p)
  • 1080p Ultra (99,9p)
  • 1080p Medium
  • 1080p Medium (99p)
  • 1080p Medium (99,9p)

Dirt 5

Dirt 5 is een racegame ontwikkeld door Codemasters Cheshire en uitgebracht in november 2020. Het spel maakt gebruik van DirectX 12 en draait op een zwaar aangepaste versie van de EGO-engine.

In Dirt 5 is de 3070 Ti weer een dikke 10 procent sneller op Medium-settings dan de 3070. Op Ultra-settings is het verschil nog iets groter en vergeleken met de 2070 Super zien we veel grotere winsten dan de beloofde 50 procent.

4k

  • 4k Ultra
  • 4k Ultra (99p)
  • 4k Ultra (99,9p)
  • 4k Medium
  • 4k Medium (99p)
  • 4k Medium (99,9p)
Dirt 5 - 3840x2160 - Ultra (99.9p)
Videokaart tijd in ms (lager is beter)