Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 40 reacties
Submitter: Xesxen

In de afwikkeling van het faillissement van Mt. Gox hebben schuldeisers tot 28 november de tijd om hun claims in te dienen. De bitcoinbeurs kwam begin dit jaar in de problemen, waarbij honderdduizenden bitcoins verdwenen.

Het failliete Japanse bedrijf heeft op zijn website een bericht geplaatst waarin de Amerikaanse curatoren de afwikkeling van het faillissement beschrijven. Schuldeisers krijgen tot 28 november de tijd om schadeclaims in te dienen bij de voormalige bitcoinbeurs. Er zal bovendien in Tokio een bijeenkomst georganiseerd worden waarin de financiële stand van zaken nader moet worden toegelicht. De vergadering is in theorie bedoeld voor honderdduizenden voormalige Mt. Gox-gebruikers, die met name handelden in bitcoins.

De bitcoinbeurs vroeg in februari uitstel van betaling aan, nadat de beurs naar eigen zeggen voor honderden miljoenen euro's aan bitcoins was kwijtgeraakt, waarschijnlijk door diefstal via een bug in de implementatie van het bitcoinprotocol. Een deel van de bitcoins is weer teruggevonden en deze worden over de schuldeisers verdeeld. Experts stellen echter dat er nooit zoveel bitcoins via de bug kunnen zijn buitgemaakt.

Lees meer over

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (26)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (40)

Heeft iemand ergens gelezen hoe/waar je met je claim terecht kan?
Ze zeggen nog steeds dat de claim ingediend zal moeten worden dmv een formulier wat zij zullen leveren. Deze zal nu dit bericht uit is waarschijnlijk een dezer dagen dan uiteindelijk wel beschikbaar komen.
Er is op het forum een topic over. Al het nieuws rond Mt Gox komt in dat topic.

http://gathering.tweakers...ist_messages/1583265/last

[Reactie gewijzigd door Bonez0r op 23 mei 2014 12:53]

Bij de voormalige bitcoin beurs, die in dit artikel genoemd wordt, maar het is meer een juridische procedure, of het echt de moeite loont, wanneer er duizenden bitcoins zijn verdwenen, blijft er alleen nog maar een (spreekwoordelijke) kale kip over.
Blijft een feit dat je met het hele Cryptocurrency gebeuren voorzichtig moet zijn.
Bankgaranties heb je niet en op veel hulp/begrip hoef je volgens mij ook niet te rekenen als er zoiets gebeurt.

Het feit alleen al dat nog niet vast staat of ze zijn gestolen of achterover gedrukt (dus ook gestolen :s)....
Hoe kan er zoveel onduidelijkheid zijn? Is niet te volgen waar die BC naar toe zijn gesluisd dan?
Je moet met elk financieel product, zij het geld, bitcoins, aandelen of WoW-gold voorzichtig zijn. Bankgarantie is geen garantie dat je geld veilig is, bijvoorbeeld.

En het is mogelijk om te volgen waar die bitcoins eventueel naartoe zijn gesluisd, maar dat heeft beperkingen; eerst moet het Mt. Gox bitcoin-adres bekend zijn (daar zijn volgens mij theorieen over), maar wat moeilijker, zo niet onmogelijk is, is om de bitcoin adressen waar de transactie naartoe ging terug te leiden tot een persoon of organisatie; dat is per slot van rekening volledig anoniem. Het is maar een key, zoals een bankrekeningnummer, maar dan zonder enig identificeerbaar gegeven daaraan gekoppeld.
Daarom is ook iedere stelling dat Bitcoin volledig transparant en traceable is, onzin.
mwah, het komt toch wel een aardig eind in de richting...
Wanneer je je geld op een spaarrekening zet, dan is het wel veilig tot bepaalde hoogte. Er is een wettelijke garantie dat jij dat geld ten allen tijde kunt terugclaimen, zelfs al gaat de bank failliet. Bij investeringen is dat anders. Daar neem je zelf het risico, en de bitcoin is tot op vandaag nog altijd speculatie.
Schadeclaim indienen? En wie gaat die claims betalen dan? Tenzij iemand kan bewijzen dat de eigenaars er vandoor zijn gegaan met de coins...

Dit is een reden waarom ik nog ver om cryptocurrencies heen loop, wacht wel tot het wat veiliger wordt..
Dit heeft niets met Cryptocurrencies te maken. Met echt geld heb je pressies hetzelfde probleem.
Als een bedrijf falliet gaat kun jij als consument ook naar je geld fluiten.

Daarnaast is het nog maar de vraag of de BTC gestolen zijn. Zou goed kunnen dat ze gewoon achterovergedrukt zijn. Ook dit zijn weer menselijke fouten. De bug waar MtGox op doelde was een bug waar al lang een workarround voor was. Die zij gewoon niet hebben willen implementeren. Ze hadden helemaal niet gestolen hoeven worden als de fix geimplementeerd was in de wallet software. (mits ze wel echt gestolen zijn. Want daar is men het nog niet over eens)
Eeeh, jawel reguliere valuta (Euro in NL) worden door de overheid gedekt
Daarom hebben we in Nederland/Europa het depositie garantiestelsel (want MtGox heeft meer weg van een financiele instelling dan van een handels/productieonderneming.) zodat je je centjes wel veilig ergens kan stallen.
Je kan je vermogen ijn Euro's wel veilig stellen (tot 100k per bank die onder het depositogarantiestelsel valt) waar dit met bitcoins blijkbaar lastig is o.a. door ontbreken van een dergelijk stelsel ;)

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 22 mei 2014 16:04]

Ja met echt geld heb je precies hetzelfde probleem, geloof je het zelf (garantiestelsel = hint).

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 22 mei 2014 16:10]

Dus als ik als consument op die manier bv 500 euro kwijt raak omdat een bestelde telefoon niet geleverd is en het bedrijf nu failliet is krijg ik die 500 euro terug?

Mij is namelijk verteld dat je dan naar de curator moet en dan maar moet hopen dat je er iets van terug ziet. Meestal krijg je niets omdat er te veel schuldeisers zijn. En is het jammer maar helaas.
Het betalen van een produkt is een heel ander scenario dan het stallen van geld. Een bank en een winkel zijn niet gelijk.
en mtgox is een broker, geen bank
Dus als ik als consument op die manier bv 500 euro kwijt raak omdat een bestelde telefoon niet geleverd is en het bedrijf nu failliet is krijg ik die 500 euro terug?
Nee.
Dus als ik als consument op die manier bv 500 euro kwijt raak omdat een bank nu failliet is gegaan die onder het depositogarantiestelsel valt, krijg ik die 500 euro wel terug?
Ja.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 22 mei 2014 17:32]

MtGox is geen bank. Ze verhandelen producten. (BTC wordt niet als geld gezien maar als goederen).

In dat opzicht is BTC inderdaad geen goed middel om spaargeld op te slaan voor de toekomst. Aangezien er geen garantiestelsel is.
Ligt eraan. Je krijgt maar tot 100.000 terug... Dus stel je hebt 20 miljoen bij een bank wordt je nog steeds genaaid want je krijgt maar 100.000 terug.
Grote kans dat je van de rest 50-70% terug ziet. Een bank wordt onder toezicht geplaatst als de dekking van het spaargeld richting de 100% zakt. Zakken ze nog iets verder, dan treedt het Dijsselbloem scenario in werking: Eerst worden de deposito's tot de 100.000 euro betaald (normaal gesproken geen probleem), daarna de deposito's boven de 100.000 euro (dat kan 100% als de dekking precies 100% was), en mocht er nog iets overblijven (meevaller bij verkoop van gebouwen, bijvoorbeeld) dan zouden misschien de aandeelhuouders nog iets terugkrijgen.

Het is natuurlijk een iets ander verhaal als je bank een boete van 2 miljard krijgt, dan kan de dekking zo met een paar % dalen. Of als ze massaal in onverkoopbaar Grieks staatsobligaties zaten, dat is nog net iets erger. (Het Cyprus scenario)
Ja met echt geld heb je precies hetzelfde probleem, geloof je het zelf (garantiestelsel = hint).
En wie denk je dat uiteindelijk die vergoedingen betaalt? Dat geld komt niet uit het niets, uiteindelijk betalen wij dat met z'n allen via belastingen etc. Net zoals bij creditcard maatschappijen die fraude vergoeden. Zit allemaal ingecalculeerd in de prijs.

[Reactie gewijzigd door Bonez0r op 23 mei 2014 12:45]

Meen je dat echt? Ik dacht dat Mark Rutte alles uit eigen zak betaalde. Daarom leven we in een sociale maatschappij, niks is gratis op deze wereld behalve de zon, wind, regen etc.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 23 mei 2014 14:50]

maar in principe zijn die transacties toch allemaal te traceren?
Bij BTC wel. Ze hebben ook wel een idee waar een groot deel van die coins heen zijn. Maar de vraag is dan wie is de eigenaar van dat adres.
Als iemand een keer een aankoop doet bij een bekend adres (bekende winkel), dan kunnen ze daar langsgaan (een inval doen etc) en vragen aan wie de goederen geleverd zijn. Bijvoorbeeld.

Reken maar dat er onderzoekers al bezig zijn om het een en ander van dat geld te traceren. Het is namelijk niet alleen financieel interessant, maar ook semi-wetenschappelijk.
dit is de normale gang van zaken bij een faillisement. alles van waarde wordt verkocht en van die inkomsten worden de claims uitbetaald, voor zover mogelijk natuurlijk. De curator zal ook moeten onderzoeken of er sprake is van nalatig gedrag en kan dan eventueel het management nog aansprakelijk stellen.
Het indienen van een schadeclaim is de normale gang van zaken. Of deze ook geheel of deels wordt uitgekeerd is een tweede. Ik verwacht dat bedrijven voorang krijgen en dat er dus barweinig overblijft voor de gebruikers. Verder vraag ik me af hoe deze schuldeisers terugbetaald gaan worden, via bitcoins of dollars, euros etc. Mocht dat laatste het geval zijn dan vraag ik me af hoe ze alle bitcoins die nog over zijn (ruim 200k) gaan verkopen.

[Reactie gewijzigd door nanoChip op 22 mei 2014 16:23]

ik mag hopen dat ze die niet massaal aanbieden op een andere exchange. Dat zou de waarde danig doen kelderen.
Vziw is het gebruikelijk dat bij een faillisement de boedel verkocht wordt, en BitCoins vallen in de boedel. Maar het gaat hier natuurlijk om een Japans bedrijf, en de precieze regels daar ken ik uiteraard niet.
De regels zijn daar hetzelfde, maar gelukkig kijkt men er niet zo zwart-wit naar. Ook in NL niet.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 23 mei 2014 01:39]

Het is niet dat Mt.Gox geen geld meer heeft. Ze hebben nog heel wat miljoenen. Ze hebben gewoonweg een te grote put om iedereen goed te kunnen terugbetalen en daarbovenop ook nog eens hun schuldeisers.

Spijtig genoeg krijgen bij dit soort zaken de grootste eisers voorrang. De kans dat mensen die hun coins er geparkeerd hadden deze (deels) terug gaan zien is zeer beperkt.
Nu komt iemand zo zeggen dat je het in je eigen wallet moet houden en je dit soort diensten helemaal niet nodig hebt. Vervolgens komt er iemand vertellen dat Bitcoins super veilig zijn en dat het veel beter is dan het normale systeem van geld. Daarna komt er weer iemand anders vertellen dat Bitcoins helemaal niet veilig zijn en dat het kenmerken heeft van een piramide spel.
het in een eigen wallten houden is inderdaad een mogelijkheid. als je wilt traden op een exchange zal je toch je geld, of bitcoins zoals bij mtgox naar de exchange over moeten maken. als je bij een broker in aandelen handelt en die broker gaat failliet ben je ook je centen kwijt.
Dan komt er iemand iets vertellen over echt geld wat niet helemaal waar is en dan reageert iemand daar weer op door uit te leggen dat de dollar en de euro gewoon bijgeprint worden door de centrale banken en in feiten ook door alle kleine banken (met hun ratio eigen geld - uitgeleend geld). En dan reageert iemand daar weer op dat dat zeker niet waar is. Etc etc
Hebben we op de frontpage geen spoiler-tag? :D
Helaas staat er in dat document dat er 'op een nader te bepalen datum' een mogelijkheid komt om je claim in te dienen. Waarschijnlijk gaat dat via de MtGox website.

Onbekend of SaveGox.com nu nog doorgaat...Geen bericht op de website daar (vooralsnog)
Dus wij kunnen op dit moment nog niks indienen?