TikTok is weer beschikbaar in de Amerikaanse App Store en Play Store

TikTok is weer beschikbaar in de Amerikaanse appwinkels van Apple en Google, ongeveer een maand nadat het socialemediaplatform verdween. TikTok werd vorige maand verboden in de VS, hoewel president Trump de handhaving van dat verbod heeft uitgesteld.

De Amerikaanse terugkeer van TikTok in de Apple App Store en Google Play Store volgt op schriftelijke toezeggingen van het Amerikaanse ministerie van Justitie, schrijft The New York Times. Justitie heeft de bedrijven verzekerd dat ze geen boetes krijgen als ze TikTok aanbieden in hun appwinkels, zeggen twee ingewijden tegen het Amerikaanse dagblad.

TikTok werd vorige maand verboden in de Verenigde Staten. In 2024 werd een wet aangenomen die eigenaar ByteDance opdroeg om het platform vóór 19 januari te verkopen aan een niet-Chinese eigenaar. Anders zou het sociale netwerk vanaf die datum verboden worden in de VS. ByteDance ging tegen de wet in hoger beroep, maar verloor dat.

De huidige president Donald Trump, die een dag na de ingang van het verbod werd beëdigd, heeft handhaving van de wet met 45 dagen uitgesteld tot 5 april. Daarmee mocht TikTok tijdelijk weer online komen in de VS, terwijl naar een permanente oplossing wordt gezocht. Trump zei eerder dat de Amerikaanse regering met verschillende partijen in gesprek is over een mogelijke overname, waaronder Microsoft.

Nadat Trump het uitstel van de naleving ondertekende, konden gebruikers TikTok weer bezoeken in de VS. De app was tot op heden echter niet te downloaden in de App Store en Play Store. Vermoedelijk wachtten Apple en Google op garanties dat ze geen boetes zouden krijgen als ze TikTok distribueren in de Verenigde Staten, ook al was de handhaving van het TikTok-verbod tijdelijk opgeschort. Apple en Google bevestigen dat TikTok weer beschikbaar is in hun Amerikaanse appwinkels, maar wilden verder niet reageren, schrijft The New York Times.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

14-02-2025 • 08:57

93

Submitter: wildhagen

Lees meer

Reacties (92)

92
84
39
1
0
32
Wijzig sortering
Ik hoop dat dit een goede wake up call is voor de EU. Dat elke concurrentie op technologisch gebied wordt beperkt en zo nodig kapot gemaakt wordt door de VS. Of dit nu social media is, AI is of onze chipindustrie waarbij de VS handelsbeperkingen afdwingt.

Mocht er ooit een situatie van oorlog komen dan zijn wij bij voorbaat verloren, want ze kunnen zo onze hele digitale infrastructuur platleggen, aangezien bijna alles op Amerikaanse software draait.
Omdat Amerika in een oorlog tiktok blokkeert?
De overheid (en dan met name de militaire kant) heeft in Nederland een eigen netwerk. Als Amerika ons zou afsluiten van internet draait dat gewoon door. Ook zijn er al meerdere alternatieven voor GPS in de lucht.

En mocht er echt een oorlog uitbreken dan heeft Amerika ons land binnen een week verovert...
Ik denk dat @Bestseller bedoelt dat we allemaal Google, Microsoft, Amazon, Meta, etc diensten gebruiken. Allemaal diensten uit de VS. En als de president zegt tegen die bedrijven, leg alles plat en stop alle dienstverlening naar Europa, dan hebben we een aardig groot probleem. Een zeer groot deel van de data zit bij een van deze spelers.
En als de president zegt tegen die bedrijven, leg alles plat en stop alle dienstverlening naar Europa, dan hebben we een aardig groot probleem. Een zeer groot deel van de data zit bij een van deze spelers.
Op de korte termijn zijn er wat problemen. Op de lange termijn zou dit goed zijn voor de EU, omdat het een goede stimulans is om onafhankelijker te worden van de VS.
Op de korte termijn is onze hele economie dan teruggebracht tot die van Haïti. De VS hoeft Microsoft maar te forceren om al hun software onbruikbaar te maken in de EU. De economische schade is dan direct zo hoog dat het onomkeerbaar is. De rest van de wereld draait namelijk gewoon door.
De rest van de wereld draait niet door als de EU plat wordt gelegd. Sterker nog, de VS zelf is zwaar afhankelijk van de EU voor veel import. De VS kan heel veel zaken namelijk niet zelf produceren. Al helemaal niet op kwalitatief hoogwaardig niveau.

De VS importeert ongeveer 1,5-2 keer zoveel vanuit de EU als dat het naar de EU exporteert. De EU proberen dwars te zitten zou een gevalletje in de eigen voet schieten zijn.
Veel mensen denken dat de EU onbeduidend is maar vergeten dat de EU economisch nog altijd 1 van de belangrijkste regio's is. Ik heb het elders al geschreven: zonder Europa geen mobiele netwerken tenzij ze Chinees willen hebben. Zonder SAP komen veel bedrijven in de problemen. En zo zijn er nog veel meer zaken waar de VS van afhankelijk is.
We hebben gezien met de importheffingen dat dit soort logica niet het belangrijkst hoeft te zijn. Elke middelbare scholier die economie heeft gehad kan je uitleggen dat iedereen er netto slechter van wordt als je die gaat heffen. Toch doet Trump het, of hij dreigt het te doen, en hij heeft er succes mee.

Landen weten dat hij gek genoeg is om tegen alle logica in te gaan, dus wat doen ze? Ze geven toe omdat ze het niet aandurven om zo'n spelletje uit te spelen. Hij is toch altijd irrationeler dan zij. Op korte termijn levert dat allemaal chaos en schade op, dus dan maar liever tegemoet komen aan wat eisen.
Op de korte termijn is onze hele economie dan teruggebracht tot die van Haïti.
Niet zo dramatisch. Er zal een hikje zijn, maar het is niet alsof Europese technici machteloos zijn. Amerika kan veel proberen te "forceren", maar de EU kan veel tegenhouden. In een dergelijk extreem scenario zal de EU ook komen met extreme maatregelen, zoals beslaglegging op Europese infrastructuur en alles wat daarop draait. Het is niet alsof daarna de ontwikkelingen stilstaan.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 14 februari 2025 10:53]

Inmiddels is de hele overheid aan het overstappen naar Microsoft cloud voor mail en veel andere diensten. Het zal complete chaos zijn als werknemers niet meer bij hun communicatie of documenten kunnen.

Bert Hubert maakt in https://berthub.eu/articl...le-autonomie-7-juni-2024/ een betoog dat we onze digitale autonomie moeten behouden en hoe slecht we er eigen voor staan.
Inmiddels is de hele overheid aan het overstappen naar Microsoft cloud voor mail en veel andere diensten. Het zal complete chaos zijn als werknemers niet meer bij hun communicatie of documenten kunnen.
En dat zal van korte duur zijn als Microsoft plots niet meewerkt.

Wel ben ik het eens dat de EU digitaal onafhankelijker moet worden. Zonder voelbare prikkel gaat dat niet gebeuren.
Als er niets gebeurt is iedereen het er mee eens. Zodra er op deze site wordt bericht over Europese initiatieven zijn de negatieve reacties in de meerderheid. Kan niet, te laat, etc dat soort argumenten.
ja en als de haven van rotterdam en antwerpen niet werkt komt de VS ook in de problemen met hun goederen. dus tenzij ze op micro level kunnen blokkeren zonder gezeur van de EU betwijfel ik of ze die keuze willen en durven te maken.
Er zijn ook veel bedrijven die bewust juist niet hun data in de V.S. hebben opgeslagen. Al jarenlang niet. Omdat de privacy wetgeving van de V.S. ondermaats is.

Maar als microsoft producten eruit klappen dan hebben veel Europese bedrijven een flinke overstap naar Linux distributies en diensten als Open Office te maken. Dat gaat een week of wat flink pijn doen. Komen we ook wel weer overheen.
Veel van die bedrijven brengen het dan onder bij 1 van de Amerikaanse cloud providers met data centra in Europa. Dus dan staat de data niet in de VS. Maar nog steeds wel bij een Amerikaans bedrijf. Dus ze hebben dan garanties vanuit de bedrijven dat de data Europa niet verlaat. Maar nog steeds zit er uiteindelijk een Amerikaanse entiteit achter, ook al gaat dat via onderaannemingen.

Natuurlijk zullen er ook bedrijven zijn die alles in eigen beheer houden, of bij een lokale cloudpartner zitten, maar dat is zeker niet het overgrote deel.
Maar als microsoft producten eruit klappen dan hebben veel Europese bedrijven een flinke overstap naar Linux distributies en diensten als Open Office te maken. Dat gaat een week of wat flink pijn doen.
OpenOffice wordt al jarenlang zo goed als geen ontwikkeling in gedaan. Je wilt echt liever LibreOffice hebben. Verder is het LibreOffice alternatief voor Excel echt behoorlijk slecht in vergelijking met Excel. Echt enorm veel UI irritaties ("paper cuts"), plus LibreOffice is behoorlijk traag bij het gebruik van sommige formules.

Zo'n aanpassing is soms gigantisch intensief. Indien een bedrijf misschien met Google Sheets overweg kan, tja, mogelijk een week. Of misschien doel je alleen op bedrijven welke nauwelijks de functionaliteit van Excel gebruiken?
Ik mag toch hopen dat je als bedrijf een back-up (ook) op een andere plek hebt staan dan alleen in de cloud van je (Amerikaanse) cloudprovider... Dat heb ik zelfs privé zo ingeregeld.
En we weten ook allemaal maar al te goed dat dit wishfull thinking is. We zien nu al te vaak dat bedrijven heel erg veel moeite hebben met het opnieuw opschalen van hun IT diensten na een ransomware aanval. Ik durf er aardig op te wedden dat minimaal de helft van alle grote bedrijven, dit niet voor elkaar heeft. En volledig afhankelijk is van backups bij dezelfde Amerikaanse cloud providers, waar de data staat.
Klopt. Een bedrijf waar ik tot 15 jaar geleden werkte, maakte elke dag van de eigen servers een backup op de good old tapestreamer. Ze werden 14 dagen bewaard en daarna weer overgeschreven. De backups werden zo nu en dan gebruikt voor het ophalen van verdwenen of beschadigde bestanden.

Nadat ze overgingen op de cloud (bezuiniging, want geen team van systeembeheerders meer nodig) hebben ze al regelmatig gehad dat een deel van de bestanden door ransomware niet meer te benaderen was, terwijl voorheen de schade vrijwel volledig te beperken was. Ik denk dus dat je gelijk hebt.
Een bedrijf heeft andere afspraken met cloud providers dan particulieren.
Je kunt 100000 miljoen afspraken maken. Maar dan staat het nog steeds bij dezelfde cloudprovider. Je zou een zelf elke dag een back-up naar een eigen locatie of een locatie bij een andere (cloud)back-up dienst moeten maken. Dan ben je niet meer afhankelijk van 1 bedrijf in 1 land.
Net als dat Rusland dat doet bij Oekraïne? Snap de uitspraak wel maar zo heel eenvoudig gaat het niet om even een land te veroveren ;)
Omdat Oekraïne veel steun ontvangt van onder andere de VS. Nu de steun van de VS dreigt weg te vallen en de EU, samen met Oekraïne, volledig wordt gepasseerd bij de onderhandelingen tussen de VS en Rusland, zie je dat de EU praktisch geen militaire macht heeft. Dus ja, als de VS Nederland ooit zou aanvallen, zou zelfs de gecombineerde militaire macht van de EU niet veel uitmaken, omdat er eerst wekenlang overleg zal plaatsvinden over de vraag of Nederland de moeite waard is :+
En mocht er echt een oorlog uitbreken dan heeft Amerika ons land binnen een week verovert...
Dat komt doordat het 6 dagen varen is vanuit de VS :+
root servers staan onder americaans beheer, dus ja ook internet zal een hik geven. Core routers etc zullen ook wel over een calling home functie beschikken of spotaan een update krijgen. Dus ja het zal echt wel doorgaan, maar er zal wel enkele dingen overwonnen moeten worden
Ik neem aan dat je het over de DNS root servers hebt? Daar hebben we er ook 1 van in Nederland, namelijk de "K-root" server: Wikipedia: Root name server
Op wat voor computers is dat gebaseerd? Het zou me niet verbazen als blijkt dat ze op afstand minstens alle Intel workstations met ge-integreerde netwerkinterface plat kunnen gooien met een of ander geheim signaal.
Niet alles draait om verovering, je kan ze ook gewoon lamleggen vanop afstand.
Vandaar dat Europe nis2 in het leven geroepen heeft.
Beetje overdreven reactie dit. TikTok zou alleen niet meer gebruikt kunnen worden in Amerika en er zijn al vele landen Amerika voorgeweest in het bannen van TikTok. India en ironisch genoeg China zelf bijvoorbeeld.

Wil daarmee niet zeggen dat VS geen gevaar is maar de maatregelen die US tegen TikTok heeft genomen zijn nou ook niet perse uniek en in dit specifieke geval zou ik zeggen een stap in de goede richting. De afhankelijkheid van Amerika op IT gebied is een risico maar dit hoort bij wereldhandel we nemen immers allemaal producten van elkaar af. De laatste jaren zien we steeds meer landen die het vertrouwen verliezen in voormalige bondgenoten en ervoor kiezen zelfstandig verder te gaan maar ook bij deze landen spelen daarmee de nodige problemen.
Je zou zeggen dat PRISM al genoeg een wake-up call had moeten zijn geweest maar de labberkak-houding die in Europa heerst onder politici en banken doet mij vermoeden dat ze nu nog steeds in twijfel zijn hoe ze nu zelfstandig een koers kunnen gaan varen. Combinatie van paralysis analysis en het willen vermijden van tijdelijke pijntjes omdat kiezers democratie zijn gaan zien als een Subway-keten waar precies aan hun individuele voorkeuren voldaan moeten worden omdat ze anders naar een andere partij overstappen.
Hoezo is dit een wake up call?
  • Ze blokkeren wat hen niet zint - dat doen wel meer landen...
  • Ze hebben een voorkeur voor 'eigen land' - dat doen wel meer landen...
  • Als het op handel aankomt dan wordt er druk onderhandeld - ook niet nieuw
En dat dit nu wat extermer gebeurt is een gevolg van toenemde globale onrust (en misschien een beetje vreemde 'leider').
want ze kunnen zo onze hele digitale infrastructuur platleggen, aangezien bijna alles op Amerikaanse software draait.
Dat er een risico is zal ik niet ontkennen maar toch is leveren niet hetzelfde als beheren.

En bottom line: social media platleggen is een typisch systeem waarbij "de wereld gewoon doordraait".
Het gros van de high end chips wordt gemaakt en gecontroleerd op machines uit Nederland. Voor software is er Linux en voor heel veel applicaties is er wel een alternatief wat niet eens voor de Amerikaanse varianten onder hoeft te doen.
Google en Microsoft hebben de Europese datacentra al in aparte ondernemingen ondergebracht die op papier een vrij losse relatie hebben met het moederbedrijf zodat ze buiten de Amerikaanse wetten vallen.

Mocht het ooit tot een handelsoorlog komen, dan is Europa zeker niet machteloos. Wat Trump nu aan het doen is, geeft Europa al een heel duidelijke hint. We moeten op technologische vlak meer onafhankelijk van Amerika gaan worden en domweg stevig gaan concurreren.
Op militair vlak geldt ongeveer hetzelfde. Europa zal een aantal jaar flink last hebben van Amerikaanse maatregelen, maar uiteindelijk is Amerika zelf de grootste verliezer.
ASML kan geen machine bouwen zonder tech uit Amerika. Ze zijn geen eiland. Ze hebben Qualcom, TI en legio sndere Amerikaanse tech ook nodig.
ASML heeft een aantal Amerikaanse patenten nodig. Van een aantal is het nog de vraag of die echt eigendom zijn van Amerikaanse bedrijven, of dochterbedrijven van ASML waarbij ASML (Nederland) uiteindelijk de eigenaar is.
Qualcom is een klant. TI levert een aantal onderdelen. Dat gaat van vrij simpele chips die je werkelijk overal terug kan vinden, tot wat meer gespecialiseerde chips en sensoren. Voor de simpele chips zijn Chinese alternatieven beschikbaar. Voor bijna alle overige onderdelen geldt dat ASML de blueprints bezit en er zit genoeg personeel met voldoende kennis om alles na te maken en in Europa te (laten) produceren. Dat mag allemaal niet, maar als er een (handels)oorlog ontstaat gelden internationale afspraken ineens niet meer.

Voor Amerika is ASML dermate belangrijk dat er ongetwijfeld uitzonderingen gemaakt worden. Zonder ASML vallen Intel, Qualcom en Nvida al vrij snel om.
De Amerikaanse militaire industrie is ook afhankelijk van Europa voor radar en optica. Amerika kan zich een echte handelsoorlog op het gebied van hoog technologische spullen dus niet eens veroorloven. Dat begint bij Trump ook door te dringen. De 25% importheffing op Europese spullen is al op de achtergrond geraakt. Nu heeft hij het over importheffingen op goederen uit landen die een importheffing op Amerikaanse goederen hebben.

Amerika de handelsoorlog doorzetten, dan zullen er ongetwijfeld omwegen ontstaan. TataSteel is al aan het kijken of het in Nederland geproduceerd staal via India kan leveren.
Je kunt je afvragen of patenten de hoogste prioriteit hebben als we in oorlog raken. Zolang je de kennis en kunde maar hier hebt.
Hoe nederlands is ASML uiteindelijk ? het is gewoon een beursgenoteerde onderneming, dus de aandeelhouders zijn de baas. Als die morgen willen verhuizen zitten ze niet meer in Nederland. Voor zover ik weet is zijn Black rock en vanquard de grootste aandeelhouders. En dat zijn weer amerikaanse ondernemingen
Het bedrijf (hoofdvestiging) en de productie zit in Nederland. Waar de aandeelhouders zitten doet er niet toe. Black Rock is weer een investeringsmaatschappij die zelf beursgenoteerd is. Dat maakt de eigendomsstructuur complex. Als het puntje bij het paaltje komt worden de beslissingen in Veldhoven genomen en wellicht worden Amerikaanse vestingen afgestoten. Daar wordt vooral onderzoek op een aantal onderdelen gedaan en beperkt onderdelen geproduceerd.
Je kan deze ‘simpele’ TI chips ergens anders kopen of zelf maken.

Je hebt stekkerdozen van de Ikea en die kosten €5 en je hebt stekkerdozen van GD die kosten €50.000. Die van 5€ zijn prima voor huis, tuin en keukengebruik. Die van 50k tref je onder andere in luchtafweersystemen. Ja, een stekkerdoos is een simpel ding en de goedkopere zal het ook wel doen in een SAM. Het enige verschil is de faalkans die een factor 100 a 1000 hoger ligt.
Dit is wat het inderdaad zou moeten zijn.
Minder afhankelijk worden van Amerika zowel technologisch als militair.
Maar binnen het establishment is de urgentie nog niet doorgedrongen.
In plaats daarvan zie ik onze Belgische minister van defensie vandaag met een zak geld richting Zurich trekken om daar de Amerikaanse defensie industrie te pleasen.
Tja,...
wij zuigen natuurlijk al heel lang alles wat USA doet onder de tafel.
Dat is niets nieuws, het ergste is dat wij velen hier op tweakers dat niet erg vinden, maar wel van CHINA of Rusland.

Nee, ik zou liever zien dat de VS geen deel meer uitmaakt van de NAVO en overstapt naar BRICS of een eigen valuta.

Uiteindelijk is Amerika, als je het zo bekijkt, bijna elke oorlog begonnen, of heeft zich erbij aangesloten als eigen voordeel. Zodat wij als NAVO-landen betalen voor wapens en munitie.

WE MOETEN VOORZICHTIG ZIJN, DE MACHT IS NAAR ZIJN HOOFD GESTEGEN MET TRUMP!!!! DIT WIL JE VOORKOMEN

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 14 februari 2025 09:46]

In feite accepteren landen altijd van alles van elkaar - niet alleen van de US. Zolang er geen oorlog betekent dit niet dat er onderling geen wrijving is. Alleen wordt dat idd geaccepteerd en op diplomatieke wijze 'opgelost' (niet echt opgelost maar in ieder geval niet geescaleerd).

We handelen tenslotte toch ook met China? En zelf met Rusland - tot de oorlog echt ontbrak, toen werd dat minder.

Mijn punt is: je kan nu wel roepen dat de US gevaarlijk is maar dat was ze altijd al - alleen in mindere mate dan China en Rusland.
Uiteindelijk is Amerika, als je het zo bekijkt, bijna elke oorlog begonnen
Volgens mij hebben onze Duitse buren hier ook wat over te zeggen...
en dat we overgaan op BRICS of eigen currency.
De Euro en de EU bijvoorbeeld :+

Overgaan op BRICS met Iran, Rusland en China er in, van kwaad naar erger, goed bedacht 8)7

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 14 februari 2025 09:38]

Waarom niet? India en Brazilië zitten er ook in en het gaat op gelijkwaardige basis. Amerika maakt ons afhankelijk en plukt ons kaal. Zeker die komen met leugens over de concurrentie.
Ipv vragen waarom niet (de eerste regel van mijn vorige post zou je al een aanwijzing moeten geven waarom niet maargoed) kan je beter uitleggen waarom dat WEL goed is...

De EU hoeft helemaal niet afhankelijk te zijn van andere landen/grootmachten op het gebied van currency. We zijn zelf een grootmacht namelijk!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 14 februari 2025 13:30]

Grootmacht? Amerikaanse bedrijven hebben alles in handen in Europa waar is dat grootmacht?
Nee we hebben de Euro, dat zeg ik letterlijk in de vorige reactie 8)7

Dat ik tegen (een deel van de landen in) BRICS ben betekent niet automatisch dat ik pro-VS ben. Ik ben vooral voor onafhankelijkheid van anderen :)

Maar als ik moet kiezen tussen 2 'kwaden', ja dan liever dollar en geen yen...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 14 februari 2025 13:51]

Ik denk dat je een yuan (renminbi) bedoelde. Yen is namelijk de munteenheid van japan.
Je hebt helemaal gelijk!
aangezien bijna alles op Amerikaanse software draait.
Sinds wanneer is Linux Amerikaans? De bedenker, Linus Torvalds, komt gewoon uit Finland hoor.
Hij is al sinds 2010 Amerikaans staatsburger...
Betekend alsnog niet dat hij een Amerikaan is toch? Toen hij het bedacht, was hij nog gewoon een Fin ook.
Hoe Amerikaanser kan je zijn dan naar de US verhuizen en staatsburgerschap te krijgen?
Bovendien zijn de grootste investeringen in Linux ontwikkeling voor rekening van US bedrijven geweest en is Linux begonnen als kloon van Unix wat in de US ontwikkeld is, dus om Linux nou als 'Fins succes' te presenteren vind ik redelijk kort door de bocht.
Het probleem is dat onze justitie net zoals de VS heel langzaam beweegt. We hebben allerlei mooie regeltjes die na jaren tot stand komen en vervolgens gaan er weer jaren overheen alvorens partijen worden gedaagd laat staan veroordeeld. In de tussentijd staan deze giganten bovende wet en gaan ze gewoon door met hetgeen wat ze doen, immers wat belet hun, de overheid is traag en de straffen stellen niets voor. Nog vervelender is dat deze partijen soms functioneren vanuit een ideologisch standpunt, het interesseert ze helemaal niet omdat ze miljarden schade berokken in landen zoals we zagen in de UK met brexit.
Ik vind het al bijzonder dat je als ouder je kind blootstelt aan al die influencer troep gemaakt door "content creators". Nou bij deze ben ik ook een content creator van dit bericht.

Gelukkig geven mijn kinderen er niets om, maar mijn nichtje zit serieus minimaal 4 tot 6 uur per dag de hele tijd door tiktok filmpjes te scrollen. En als ik dan vraag wat is er in het vorige filmpje gebeurd dat weet ze dat niet. Blijkbaar is het gewoon dom scrollen en gedachtenloos kijken. Wordt een mooie nieuwe generatie die nu langzaam richting de werkvloer komt...
Erg goed uitgelegd, ik ben inderdaad mee eens dat de nieuwe generatie die straks voor onze pensioen moeten gaan zorgen nou niet echt beter op zullen worden.
Heb er ook eentje hier in huis en lachen tijdens het kijken van video enzo en als je vraagt waarom .. tja vul in je antwoord

[Reactie gewijzigd door alie786 op 14 februari 2025 12:58]

Ach, er waren ook tijden dat die moderne herrie van zo'n Mozart echt niet door iedereen gewaardeerd werd.
Voordeel is, als ze zo'n korte aandachtsspanne hebben zullen ze ook nooit kinderen kunnen maken. Daar heb je meer dan 10 sec voor nodig.
De VS haalt opgelucht adem. Papieren rietjes weg, DEI initiatieven de nek om, Gulf of America, TikTok terug. Nu alleen nog de prijs van eieren, he. Allemaal politiek-gedreven besluiten, ipv in het belang van de kiezer.

[Reactie gewijzigd door michelr op 14 februari 2025 09:15]

Aanvullend is het allemaal in het belang van Amerikaanse politiek, wat steeds vaker niet positief uitpakt voor andere westerse landen. Waar Amerika bewust van is en nu ook pro-actief de invloed van Europa probeert te verminderen.

Ben ook benieuwd wat het besproken vredebesluit van ukraine oplevert aan Rusland en Amerika ten koste van vooral Ukraine, maar ook Europa dat volgens bepaalde bronnen zelfs meer spendeerde aan ukraine dan de US (niet geverifieerd, is ook niet het punt).
DEI initiatieven hadden nooit zoveel aandacht mogen krijgen. Voor zo een kleine groep mensen zoveel aanpassingen er door proberen te krijgen. Goed nieuws dat die gekte nu wordt opgeschort, Europa mag gelijk volgen.
DEI initiatieven hadden nooit zoveel aandacht mogen krijgen.
Ik zie vooral de haters er veel aandacht aan geven :Y)
DEI initiatieven hadden nooit zoveel aandacht mogen krijgen.
Het is een afleiding zodat er geen aandacht is voor andere verandering. Zoals miljarden aan belastingkorting aan de rijksten. En dus de mensen die rijker worden van hun vermogen, salaris doet er niet toe. Terwijl je (en de media) je druk maakt om een non-probleem is er ruimte om zulk soort veranderingen erdoor te gooien.

Vorige Trump presidentschap waren er ook permanente belastingkortingen voor de allerrijksten, tijdelijke belastingkortingen voor de rest.
"gekte". Je beseft dat je een deel van de samenleving nu als geestesziek wegzet?
Als jij het zo wil stellen, zeker.

[Reactie gewijzigd door Laid To Rest op 15 februari 2025 19:49]

Jouw woordkeuze, niet mijn stelling.
Ahh… Het was ook te mooi om waar te zijn dat deze app zonder toegevoegde waarde echt verbannen zou worden.
Hoeveel last heb jij daadwerkelijk van deze app? In dusdanige mate dat NIEMAND het van jou mag gebruiken? Wat als anderen vinden dat apps die JIJ graag gebruikt geen toegevoegde waarde hebben en verbannen dienen te worden?
Persoonlijk heb ik geen last van deze app, maar ik vergelijk het met mensen die roken. Nee, ikzelf rook niet, maar ik heb wel enorm last van mensen die naast mij zitten te paffen.

Hoe vaak ik wel niet doomscrollende mensen naast me heb gehad op vol volume. Daarbij is het, net als roken, een langetermijndingetje. Ik was op jonge leeftijd Age of Empires aan het spelen, computers uit elkaar aan het halen en cursussen websites maken aan het volgen. Ik had op die leeftijd ook elke dag 3 tot 4 uur kunnen scrollen op TikTok. En wat zijn de gevolgen 10 jaar later? Dat ik meer ervaring heb opgebouwd dan de versie van mij die alleen maar video’s aan het kijken was over een meme-kat die uit een vliegtuig springt en in een bakje vis landt. Die versie heeft die ervaring niet, presteert over het algemeen minder en haalt minder uit het leven.

En dat is mijn issue.
Eigenlijk wel te verwachten. Trump kan de drie-eenheid van de sociale media leugen-machine, TikTok, X en FB, goed gebruiken in zijn campagne om de democratie te onderwerpen.
Los inderdaad van dit is het inderdaad opmerkelijk dat Trump in zijn eerste termijn zeer anti-TikTok was vanwege het risico op Chinese spionage en het verzamelen van data van Amerikaanse burgers. Nu het duidelijk is geworden dat het "hem veel stemmen" opleverde is het hele probleem er rond niet meer relevant en is hij volledig pro-TikTok.

Het toont maar aan hoe snel Trump zijn mening keert en hoe vaak hij wel niet in zijn persoon voordeel handelt. Ik begrijp wel hoe aantrekkelijk "stemmen voor Trump" wel niet is.
Dat is niet waar. De Democraten en de Republikeinen waren het tot voor kort op het punt van de risico's van TikTok opvallend eens met elkaar.

Waarom heb jij het nodig om dit te verdraaien?
Als je wat minder misinformatie zou verspreiden, dan zou je minder -1 krijgen.
Ik kon jouw comment ook nog steeds lezen, dus stop met censuur te roepen.

TikTok was altijd al een klucht.
Dat ze Trump erover aanvielen toen hij het wou verbannen was voor de reden waarom hij het wou verbannen. Hij deed het niet voor het publiek maar omdat hij dacht dat het zijn campagne zou schaden.
Ah oke cool, dus konten draaien om je politieke tegenstander dwars te zitten is prima. Ik vind hypocriet, maar oke whatever.

Misinformatie, oke, zinloze discussie dit dus. Niets misinformatie aan dat heel breed in de media uitgemeten werd dat Trump's TikTok ban idee achterlijk was. Net zo goed er weinig misinformatie aan is dat de democraten de TikTok unban nu wederom als munitie gebruiken richting Trump.

Ik zie twee politieke partijen die een bepaalde standpunt innemen voor munitie om de andere partij aan te vallen danwel te gebruiken om de eigen partij en daarbij ook om de haverklap van standpunt veranderen omdat het politieke klimaat ook verschuift.

Maar goed, mijn punt is vooral dat alles wat trump doet als slecht ervaren wordt door velen hier en democraten op 1 of andere manier heilig lijken te zijn. Mijn mening is dat dit gedrag primair verantwoordelijk is dat die mafklapper nu gewonnen heeft met alle gevolgen van dien.

-1 reacties staan bij default verborgen en een minderheid past dat hier aan. Daarnaast zijn het menings moderaties, dat is niet in lijn met Tweakers richtlijnen.

Leuk zo in een normale discussie, ik val niemand aan toch? Ben ik respectloos naar jou of andere conversatie partners? -2 is niet eens een optie. Maar we willen hier natuurlijk ook lekker circlejerken ipv proberen te voorkomen dat zo'n mafkees hier straks in Europa aan de macht komt, of begrijp ik het verkeerd en is dat wat men juist wil?

Kansloos.

[Reactie gewijzigd door batjes op 14 februari 2025 13:25]

Huh, toen Trump riep voor een tiktok ban werd dat toch wel heel breed internationaal uitgetrokken en dat hij daar belachelijk op gemaakt werd.
Waar hij belachelijk om werd gemaakt was dat hij superhypocriet was/is omdat de social media van de vs precies dat doen in andere landen waar hij tiktok van beschuldigde...
En ondertussen lees ik niks specifieks in de 'linkse' media van de vs uit 2020 over dat ze het een slecht plan vonden. Er zullen vast wel wat artiekelen te vinden zijn, maar het was volgens mij bij links geen algemeen gedragen mening dat tiktok totaal geen probleem was.
er zit nog een tijd tussen. en het laatste jaar of zo waren ze het beide eens dat tik tok een gevaar was. en -1 is niet onzichtbaar daar hebben moderators -2 voor uit gevolgenden. -1 reacties kan je nog gewoon zien als je dat wenselijk vind.
Mooi toch dat iedereen die dat wenst hier weer gebruik van kan maken 😀

Vrijheid, blijheid zeg ik dan maar, en niemand anders wordt er door geschaad.
en niemand anders wordt er door geschaad.
Tuurlijk wel de gevolgen voor de gebruiker (negatiever zelfbeeld, meer polarisatie, versalving) zijn voor rekening van de maatschappij, daar heeft iedereen uiteindelijk dus last van...

Beetje zoals roken, daarvan kan je ook stellen dat het geen andere schaad (mits die niet meeroken), maar is ook niet zo, er zitten wel meer indirecte gevolgen aan vast en de rekening van die gevolgen liggen vaak bij anderen...

Wil overigens ook niet zeggen dat er geen voordelen zijn (rokers kosten gemiddeld weer minder AOW/pensioen), maar jij stelt dat andere er niet door 'geschaad' worden!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 14 februari 2025 11:41]

Tuurlijk wel de gevolgen voor de gebruiker (negatiever zelfbeeld, meer polarisatie, versalving) zijn voor rekening van de maatschappij, daar heeft iedereen uiteindelijk dus last van...
Dat vind ik tamelijk ver gezocht. En precies hetzelfde geldt, zo geredeneerd, bovendien voor heel veel andere zaken. Bv. roken (inderdaad), alcohol, andere drugs, suiker en fastfood (veel te dikke mensen), in principe alle social media, AI-chatbots (gisteren nog een item bij Tweakers), een buurman die het (op het eerste gezicht) beter heeft, een buurvrouw die meerdere malen per jaar met het vliegtuig op vakantie gaat, een collega die elke dag een biefstukje eet, enz. enz. Altijd is er zo wel iemand in de maatschappij te vinden die daar last van heeft (of meent te hebben). Onzin dus, vind ik.

Bovendien vind ik dat van elke volwassene in principe (behoudens ziekte) best verwacht mag worden dat deze weet waar hij of zij aan begint (bv. “social media”) en daar dan mee om kan gaan, en op aangesproken mag worden. Voor kinderen (alle niet-volwassenen) zijn het in principe de ouders die daar een belangrijke rol en bijdrage aan kunnen leveren, en daar eveneens op aangesproken mogen worden.
ok

[Reactie gewijzigd door SE USER op 15 februari 2025 08:24]

19 januari en 45 dagen is ergens begin maart. Of zou het 75 dagen zijn ?
Even een paar feiten; de VS heeft TikTok nooit op zwart gezet. Dat heeft TikTok zelf gedaan uit protest. En nog voordat trump beëdigd was hebben ze zichzelf weer van zwart afgehaald
Alleen de verspreiding van de. TikTok app was verboden.
Ik heb tiktok terug verwijderd, weg met die rotzooi. Een video waarbij men tegen een hond trapt is geen probleem, zeggen dat die kerel een eikel is, blokkeert je bericht want dit is intimidatie en pesten.
Weg met die rotzooi. Overal van verwijderd.
Facebook is hetzelfde. Alles is toegestaan, maar iemand daar met harde woorden op aanspreken, dan wordt je account tijdelijk gestraft want dat is inderdaad dan pesten. Racisme geen probleem, oplichting geen probleem, complotten verspreiden geen probleem, trollen geen probleem, steun voor foute regimes en hun misdaden geen probleem, maar daar iets over zeggen, dat is wel een probleem. En deze straf loopt steeds verder op.

Het gaat echt nergens meer over. Deze wereld is ziek aan het worden door rechts extremistisch populisme, waar de tech giganten achteraan lopen want die groep legt hun nauwelijks regels op, en er zijn daarvoor ook vele miljoenen geïnvesteerd in de steun voor Trump zijn presidentscampagne.

[Reactie gewijzigd door Charles Hill op 19 februari 2025 17:34]

Trump heeft veel stemmen gewonnen door de campagne op TikTok. Alles wat hem winst oplevert is toegestaan, dan doen Chinese invloeden er opeens niet meer toe.

Trump is een groot kind die zo makkelijk is te beïnvloeden door mensen. Zorg ervoor dat hij het gelooft, dan kan je rekenen op zijn steun en de hele republikeinse partij loopt met hem mee.

Hij is een gevaar voor deze wereld, en nu dat Poetin en Amerikaanse verraders hem bespelen, nog meer een gevaar voor Europa, als Poetin krijgt wat hij wil, het gestolen land houden zonder enige consequentie!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.