TikTok biedt Android-app aan via eigen website in de VS

TikTok zal het .apk-bestand van zijn app voortaan rechtstreeks aanbieden aan Amerikaanse gebruikers. Zij kunnen de app downloaden via de officiële website van het platform. TikTok is sinds 19 januari niet meer beschikbaar via de Amerikaanse Google Play Store en Apple App Store.

TikTok heeft de maatregel aangekondigd via een post op X. Het bedrijf zegt dat het via deze weg het voor de gebruikers eenvoudiger wil maken om TikTok te blijven gebruiken. De optie om .apk-bestanden te downloaden lijkt voorlopig niet te bestaan voor Europese Android-gebruikers.

TikTok werd op zondag 19 januari offline gehaald in de Verenigde Staten omdat er toen een wet in werking was getreden waardoor het socialemediaplatform officieel werd verboden. Deze Amerikaanse wet bepaalt dat populaire apps die door een 'buitenlandse tegenstander' worden beheerd niet langer in de VS mogen worden aangeboden. Een dag later, op maandag 20 januari, ging TikTok weer online in de Verenigde Staten, maar de app is sindsdien niet beschikbaar in de Amerikaanse appwinkels Google Play Store en Apple App Store. Het socialemediaplatform zei toen dat de nieuwe Amerikaanse president Donald Trump 'inspanningen' had geleverd met betrekking tot de toekomst van TikTok in de Verenigde Staten. Trump wil dat TikTok in een joint venture wordt opgenomen waarbij er een Amerikaans belang is van minstens vijftig procent. Op die manier zou TikTok volgens de president 'in goede handen' zijn en online kunnen blijven in het land. Tweakers heeft een achtergrondartikel over het TikTok-verbod in de Verenigde Staten geschreven.

Door Jay Stout

Redacteur

09-02-2025 • 10:59

70

Lees meer

Reacties (70)

70
70
37
2
0
27
Wijzig sortering
Wat maakt die Amerikaanse app dan anders dan in andere delen van de wereld?
Onder Trump I werd er reeds een afsplitsing gemaakt waarbij er een Amerikaanse entiteit voor TikTok ontstond die ook de app in de VS onder zich nam. Sindsdien krijg je dus in de VS een lichtjes andere app waarbij de data van gebruikers ook in de VS blijft.
Zover ik weet zitten we samen met de Amerikanen op TikTok. Maar in China hebben ze hun hele eigen versie, dus die zien niet zomaar wat wij posten en vica versa.
In China is er geen Tiktok maar Douyin ook van Bytedance. Zelfde concept maar enkel voor China en vooral populair bij 50+. .Douyin is de cashcow voor Bytedance
Ja inderdaad. Grappig is dat je wel gewoon content op Douyin kunt bekijken. Gewoon via de website. Het ziet er niet uit alsof het gericht is op 50 plus. Een groot gedeelte is natuurlijk Chinees maar zeker de helft is gewoon in het Engels of met ondertitels. Of andersom Chinezen ook zo makkelijk op onze Tiktok kunnen kijken weet ik niet.
Amerikaanse social media duldt geen concurrentie, de politiek wil daar totale controle over wat je ziet/hoort/leest.
Geld van data dat verkocht wordt, moet aan de handen van een Amerikaans bedrijf kunnen blijven plakken.*
Dat is hier niet anders hoor. Echter word dit soort informatie iets anders gebracht in ons deel van de wereld.
// mand.
Ik zie de berg malware al weer stijgen als we iedereen gaaan leren apk files te instaleren.

Download hier de laatste versie van tiktok inc verbeterde password bescherming (stealer).
We leren mensen toch ook om niet overal op te klikken in een email of welk vorm van bericht dan ook, maar goed op te letten waar het vandaan komt? Waarom dan niet met apk's dat ze niet zomaar iets moeten downloaden en installeren, maar alleen van de officiële sites bijvoorbeeld?
En toch zijn er nog talloze incidenten waarbij mensen toch nog op een email klikte :P

Miljoenen mensen leren en zelfs aanraden om ineens apk's te gaan installeren klinkt als een makkelijke manier voor bijvoorbeeld de Chinese overheid om massaal spyware te verspreiden. Maarja, dat is de normale build van TikTok toch ook al....
Zoals mijn vader die letterlijk overal op klik, sms, email en alles. En steeds zeggen dat ie dat niet moet doen. Laatst gezegd (aantal jaren terug) dat hij het maar zelf moet oplossen als alles niet meer werkt.
Ook al heeft nieuwsgierigheid de mens ver gebracht... het is ook nummero uno als het gaat om mensen te verleiden om op een malware link te klikken.
Het app-systeem zelf is het probleem. Je programmatuurmet een vinkje wel of geen toegang geven tot je foto-album en vervolgens nergens kunnen zien wat voor toegang er wanneer voorkomt is gewoon onklaar gemaakte beveiliging.
Precies. Ik snap ook niet waarom een app niet gewoon aan het OS kan vragen om de gebruiker foto’s te laten selecteren op het moment dat de app die nodig denkt te hebben.

Volledige toegang kan dan altijd nog met bijbehorende waarschuwing van het OS.

Nu moet ik dat via een omweg bereiken door naar de foto’s app te gaan om te selecteren en van daaruit te delen met bijvoorbeeld whatsapp.
Dat kan op Apple systemen al jaren. Bv op telefoons sinds iOS 14. Is een OS optie en is dus geen stukje code van een app bouwer.
Heet ‘limited access’ en is te vinden onder iedere individuele app-settings (settings-> <app> -> photos ).
Ja, klopt. Alleen is die in mijn ogen nogal zinloos.
Ik wil niet elke keer een selectie maken. Maar ook dat die 10 jaar aan foto’s kan raadplegen.
Een tijdspanne eventueel met quota zou ik veel handiger vinden.
Bv; foto’s van de laatste 5 dagen, enkel bij gebruik van de app op voorgrond.
Die optie kende ik nog niet, maar is iets anders dan ik bedoel. Ik wil niet steeds naar instellingen moeten gaan om daar aan te passen waar een app bij kan. En dan weer terug naar de app om ze te gebruiken.

Het OS moet de optie bieden om alleen een file browser ter beschikking te stellen aan de app, zonder dat de app zelf door alle foto’s kan gaan snuffelen, zoals nu lijkt te kunnen. Die file browser werkt volledig onder controle van het OS. Als resultaat krijgt de app alleen de gekozen foto’s terug.

Edit: Jouw optie lijkt voldoende op mijn suggestie om bruikbaar te zijn, omdat er direct een beheerknop beschikbaar is en ik niet zelf via de instellingen app hoef te wijzigen. Het blijft alleen een tweestapsproces en de UX sluit niet aan. Eerst toegang geven en dan gebruiken. En de hele directory en albumstructuur lijkt te verdwijnen na het geven van toegang.

[Reactie gewijzigd door wooha op 12 februari 2025 16:51]

Op iOS krijg je bij eerste gebruik de vraag wat je wilt. Je kan dan ook gelijk selecteren welke foto/video de app mag zien. Daarna is er een button in de “select photo dialog” waarmee je eenvoudig de range van foto’s die de app mag zien kan aanpassen. Het is niet nodig dit via de settings te doen.

Ik refereerde naar settings omdat je deze instelling niet in de apps zelf kan terugvinden, omdat het een OS setting is.
Als het niet via de officiële weg kan, gaan mensen alternatieven zoeken. Logischerwijs dat criminelen hier ook een slag uit slaan. Een domeinnaam met daarin tiktok vertrouwen mensen ook wel, of linkjes via fora
For what it's worth, Douyin (Chinese build van TikTok) word al jaren lang verspreid als .apk via hun website.

In het westen zijn we gewoon gewend dat de App Store (Apple op iOS, Google op Android) alles heeft, maar daar is het niet heel raar om hier en daar gewoon een losse .apk te moeten installeren.
Ik vind een bestandje downloaden om het te installeren veelste veel windows praktijken. Geef mij maar repos.
Op Windows kan je ook gewoon vanalles installeren. Dat gaat meestal ook gewoon goed.

Het 'alleen via de Appstore installeren' is een concurentiebeperkende maatregel bedacht door Apple.
Op Windows gaat dat juist vaak fout. Maar daar heb je ook niet echt een appstore. Ik vind het een uitkomst voor mijn iPhone dat ik alles kan downloaden via 1 goed gecontroleerde bron. Hoef ik me geen zorgen te maken over of een website betrouwbaar is. Daarvan zijn er uiteraard genoeg die malware bevatten.
Tja, het is als een mes met twee snijvlakken. Het is goed voor de veiligheid, maar geeft 1 organisatie te veel opties voor censuur, wat prima is zolang ze de zelfde normen en waarden hanteren als mij.

(/sarcasme voor de laatste opmerking.)
Dat is inderdaad zorgwekkend. Mede daarom vind ik het een verkeerde zet om TikTok te verbannen uit officiële en gecontroleerde applicatiewinkels, zoals Google Play Store en App Store (Apple). Veel mensen willen evengoed gebruik blijven maken van TikTok, dus die gaan het via andere wegen installeren, die niet altijd veilig zijn.
Whatsapp is al sinds jaar en dag als APK te downloaden en de meeste whatsapp fraude is nog steeds random nummers appen.

Deden meer spelers dit juist maar. Weg met die Play Store afhankelijkheid.
TikTok is toch van zichzelf al malware :) ?
Wat een vreemde situatie. Trump heeft op het laatste moment ingegrepen om z'n eigen verbod uit te stellen maar Google en Apple hebben het toch uitgevoerd. Dat suggereert dat Google en Apple zelf van TikTok af willen.

Dat zou vanwege security kunnen zijn maar als er bewijs was dat die app onveilig was hadden ze hem op die grond wel kunnen/moeten weigeren uit de appstore. Het lijkt er dus op dat er andere redenen zijn en dan denk ik onmiddellijk aan het dwars zitten van een concurrent op een moment dat ze de schuld aan de politiek kunnen geven.

In het algemeen ben ik blij met alles dat de macht van de twee grote appstores breekt. Deze situatie laat een van de nadelen het huidige duopolie zien, namelijk dat die appstores macht hebben die vergelijkbaar is met politieke macht zonder de bijhorende checks & balances. Zelfs voor een app zo groot als TikTok is er geen verweer mogelijk als je niet in "de" appstore mag. Dat TikTok kiest voor zelf hosten in plaats van de app onderbrengen in een andere appstore is volgens mij omdat het alleen maar een extra drempel is als mensen een aparte appstore moeten installeren voor 1 app.
Wat een vreemde situatie. Trump heeft op het laatste moment ingegrepen om z'n eigen verbod uit te stellen maar Google en Apple hebben het toch uitgevoerd. Dat suggereert dat Google en Apple zelf van TikTok af willen.
Trump's eigen verbod? LOL. :D.

Het wetsvoorstel werd aangenomen door het Huis van Afgevaardigden en het Senaat, en uiteindelijk ondertekend door Joe Biden, in april 2024.

Trump is (nog) geen koning, er zijn nog steeds checks and balances. Trump kan met een EO niet zomaar een wet dat door het Congress is aangenomen (en alsook door het Supreme Court gehandhaafd is) ongedaan maken.
Een bron die ik even snel heb kunnen vinden: https://www.reuters.com/t...gal-limbo-now-2025-01-21/.

Apple en Google spelen het veilig, want het is onduidelijk wat er nou geldt. Als ze het toestaan, bestaat de kans dat ze wet overtreden en alsnog een dikke boete moeten betalen.
Trump heeft het gestart.
Als het aangenomen is door het Huis en Senaat, dan zou Biden een verdomd goeie reden moeten hebben gehad om het te blokkeren.
Dus "Trump's eigen verbod" is een correcte uitspraak, ongeacht wie het document ondertekend.

Vanuit een politiek oogpunt zou je inderdaad kunnen zeggen (wat de republikeinen ongetwijfeld zullen doen om het verhaal te spindocteren) dat het door Biden is "goedgekeurd", maar dat is niet waar het hier om gaat.
Die checks and balances lijken momenteel praktisch buiten spel gezet. Iedereen handelt naar Trump zijn orders, uit angst voor represailles of om persoonlijk gewin. De hele USAID affaire, alsmede de afhandeling van Birth Citizenship toont dat de officiële regels keihard genegeerd worden. Het Congres pakt zijn rol ook niet en kijkt verdwaasd toe hoe ze buitenspel worden gezet.
Dan is het niet vreemd dat bedrijven direct naar zijn wensen handelen, ook al hoeven ze dat juridisch-technisch gezien niet meteen. Daarnaast zijn er gigantische donaties gedaan door techbedrijven aan Trump en waren de 'grote leiders' prominenter aanwezig bij de inauguratie dan hooggeplaatste politici. Dus waar die bedrijven een eigen belang hebben, zullen ze dat hoogstwaarschijnlijk al uitonderhandeld hebben met Trump persoonlijk en daarom ook niet wachten tot ze juridisch gedwongen worden.

Lang verhaal kort: wil je de VS momenteel begrijpen, behandel het dan meer als een mafia familie of oligarchie dan als een functionerende constitutionele democratie.

[Reactie gewijzigd door mac1987 op 10 februari 2025 13:48]

Trump's eigen verbod? LOL. :D.

Het wetsvoorstel werd aangenomen door het Huis van Afgevaardigden en het Senaat, en uiteindelijk ondertekend door Joe Biden, in april 2024.
Ja, zoals @stigma al aangaf is initiatief genomen door Trump.
Trump is (nog) geen koning, er zijn nog steeds checks and balances.
Ik had het niet over Trump maar over de appstores. Er zijn geen politieke checks & balances op het beleid van Google/Apple Appstore. Bedrijven mogen zelf hun eigen regels maken én controleren, in tegenstelling tot de politiek. Als iemand de wet breekt kun je naar de rechter om je recht te halen, bij huisregels van bedrijven kan dat niet.
Ah, dan hoeft die apk ook niet meer door Google's keuring heen, dus ze (lees: Winnie de Pooh) kunnen er van alles in stoppen.
ahaha. En wat zouden ze dan in de app moeten stoppen, dat ze al niet kunnen via een app uit de store ?

Het is gewoon slim om dit op de TIKTOK webside te zettten, dan weet je in iedere geval zeker dat het geen gemanipuleerde TikTik App is met virus,malware etc.
Favicons of zo. Daar schijn je voor verbannen te worden https://tech.slashdot.org...sely-flags-app-as-spyware

Het is zo vaak prijs en meestal zonder dat ze überhaupt zeggen wat hun dwars zit, waarom zou je daar zaken mee willen blijven doen? Ik biedt mijn software ook niet op Google's systeem aan, ik ga die troep en het monopolie niet verder faciliteren

Het ding is ook dat Tiktok er niet eens over na hoeft te denken. Android is een open system dus gebruikers kunnen draaien wat Tiktok aanbiedt zonder dat iemand ertussen zit. Of de gebruiker daarop zit te wachten is aan hunzelf
En zo krijg je uiteindelijk dan weer het tegenovergestelde van wat ze wouden verhinderen met deze wet.

Buitenlands spelers bieden buiten de store om een apk aan waardoor alle controle wegvalt over wat het doet.

Het westen blijft zijn eigen steeds in de voet schieten met hun ondoordachte regelgeving.

Beetje vergelijkbaar met de lootbox-ban hier in de benelux, hierdoor moet ik ook regelmatig apk's downloaden omdat de fabrikant dan simpelweg beslist om bepaalde apps gewoonweg niet aan te bieden in de benelux.
Moeten we nieuwsartikelen blijven posten over deze onzinnige app?

Ik blijf heel erg hopen op dezelfde regelgeving als Australië in NL. Dan blijven mijn kinderen misschien gevrijwaard van deze brainrot.
Je hebt geen regelgeving nodig om je kinderen te verbieden TikTok te gebruiken.
Ja, want verbieden heeft altijd het juiste effect op kinderen.

Ik vind het prachtig dat jullie een app verdedigen die bewezen negatieve effecten heeft op kinderen in termen van aandachtspanne en zelfbeeld, terwijl er ook nog eens massaal gegevens over je kinderen worden verzameld.

Het voelt een beetje als het aanprijzen van coke terwijl je weet dat het een slecht langetermijn effect heeft. En toch is dat wel verboden.

[Reactie gewijzigd door Martinez- op 9 februari 2025 14:21]

Ja, want verbieden heeft altijd het juiste effect op kinderen.
Uhm… Je pleit er net zelf voor om het net als Australië door de overheid te laten verbieden. Maar als je het zelf moet doen is het opeens dat verbieden niet het juiste effect geeft? :+
Ik vind het prachtig dat jullie een app verdedigen die bewezen negatieve effecten heeft op kinderen in termen van aandachtspanne en zelfbeeld, terwijl er ook nog eens massaal gegevens over je kinderen worden verzameld.
Ik verdedig helemaal niets, het enige dat ik gezegd heb is dat je ook zelf je kinderen kan opvoeden in plaats van te eisen dat de overheid dit voor je doet. Maar rant vooral rustig verder. :)
Als je het verschil niet ziet tussen zelf verbieden (en er dus variabiliteit is in de maatschappij) en geheel verbieden, dan is dit inderdaad een doodlopend eind.
Laat mij raden: jij hebt geen kinderen.
Ik vind dit altijd zo'n lullig soort opmerking. Welk onderwerp dan ook, gaan mensen aannames lopen maken over mijn levensstijl of gezinssamenstelling of een ander aspect om 't op de persoon te spelen. Alsof je iets niet kan snappen door bijvoorbeeld onderzoeken te lezen maar dat je per se een anecdote moet hebben (in dit geval een kind volgens jou)
Ik reageer toch niet op jou? Als er iets lullig is, dan zijn het mensen zonder kinderen die mensen met kinderen betweterig vertellen hoe zij moeten opvoeden.
Nee, en juist daarom zeg ík het. Als de persoon zelf het zegt, ja nogal wiedes dat die het niet leuk vind, maar als iemand anders het zegt dan kun je misschien afvragen of de reactie het probleem is

Of je speelt het op de volgende persoon 🤷
Maar ik snap het nog steeds niet. Waarom is het wel lullig als je opmerkt dat iemand waarschijnlijk geen kinderen heeft tegen iemand die zegt: voed je kinderen eens op, maar is die persoon met zijn opmerking zelf niet lullig?
Als jij een van de weinigen bent die niet de hypes eerstehands meekrijgt, heb je weer een ander probleem. Het lijkt me wel degelijk relevant om algemene regels te hebben voor groepszaken en niet zo goed werken om als individu je kind deze wet te stellen
Deze app wordt door miljoenen mensen gebruikt, ligt om verschillende redenen onder vuur en er is een (dreigend) verbod in de VS. Lijkt me nieuwswaardig.
Ik als ouder voed zelf mijn kinderen op, niet de overheid. Hoop dat dat bij meer mensen zo is.

Brainrot via TikTok? Zeker. Maar één van mijn kinderen bv heeft ook veel dingen geleerd qua koken, etc. Het is allemaal niet zo ééndimensionaal als men ons wil doen geloven.
De overheid voedt mijn kinderen ook niet op, maar we zien andere schadelijke zaken toch ook als illegaal?

Mooi dat je kind via TikTok heeft leren koken, maar dat had hij/zij natuurlijk ook van jou kunnen leren. In hoeverre is er dan sprake van zelf opvoeden of je kind via TikTok opvoeden?

[Reactie gewijzigd door Martinez- op 10 februari 2025 08:26]

Als je niet kan inzien dat je je kinderen kan leren koken én dat ze tegelijkertijd recepten van TikTok kan leren, dan zijn de kids niet degenen met brainrot.
Dat kunnen ze ook leren met een app die minder afbraak doet aan de kinderen. De langetermijn-effecten van desbetreffende app liegen er niet om (naast het feit dat je nog steeds veel gegevens aan China overhandigd).
. De langetermijn-effecten van desbetreffende app liegen er niet om
Wat zijn dan precies de langetermijn effecten van op kinderen?
Je claimt je kinderen op te voeden maar leren koken moet van TikTok. Okdan.
Of je nou via YouTube video's, X of Facebook of TikTok leert koken, het gaat om het leren. Elk platform heeft voor- en nadelen. Het gaat om de content, op FB, X en Insta zie je halfnaakte vrouwen. Op TikTok wordt dat tenminste niet toegelaten (zelfs op YouTube zie je vrouwen die nu zogenaamd bikini's passen en dergelijke). Het moet niet gekker worden. Alsof die Amerikaanse bedrijven zo geweldig zijn voor onze privacy, zij slurpen ook alle data leeg. En er zijn geen Europose social media, misschien tijd dat we het hier allemaal ontwikkelen?
Van mij mag ieder 'social media' platform verdwijnen. Want ben nu eerlijk: de wereld is er niet socialer van geworden de afgelopen decennia. Er is werkelijk niets social meer aan.
Oké, dan ben je tenminste objectief in je mening. Zeg dit dan ook voortaan zo. En ik ben het met je eens dat we echt social media moeten aanpakken maar dat gaat helaas niet gebeuren want dit hele systeem is corrupt tot op het bot.

[Reactie gewijzigd door Remzi1993 op 9 februari 2025 23:03]

Oké, dan ben je tenminste objectief in je mening.
Een mening is subjectief.
Klopt, ik bedoel dan heeft hij zijn mening tenminste onderbouwd (met argumenten of voorbeelden).
Nou nou, wat minder gebiedende wijs mag wel. :+

Dit artikel gaat uitsluitend over TikTok en ik wilde nu eenmaal niet helemaal uitwijden naar de overige platforms.
Want je kan ze niet leren koken én tegelijkertijd halen ze recepten van TikTok?

Echt wtf.
Amerikanen gebruiken toch geen Android?
Dat is meer een tiener dingetje.
TikTok is toch ook een tiener dingetje?
Dat is echt niet meer zo. Dat schuift steeds meer op. En als er teveel volwassenen op zitten, gaat de jeugd uiteindelijk vast weer ergens anders heen.
Anekdotisch maar ik zie ook echt wel veel oudere mensen op TikTok. Ook met name op Live streams.
Klopt ongeveer wel en als je kijk naar de statistieken kun je zie dat van de volwassenen tussen 30-49 jaar oud ongeveer 40% TikTok gebruikt en in de leeftijdscategorie daarboven ook nog 26% van de mensen. Dat is in absolute aantallen echt gigantisch. Die zullen veel meer op Android zitten dan de jongvolwassenen tot 30 jaar. Het is maar even de vraag of deze mensen zelf een .apk-bestand kunnen installeren, maar waarschijnlijk kennen ze wel mensen in hun omgeving als het echt nodig is.

[Reactie gewijzigd door Rhinosaur op 9 februari 2025 11:14]

https://www.mobiloud.com/blog/android-vs-ios-market-share
https://explodingtopics.com/blog/iphone-android-users

Ongeveer 41% in 2024. Ja, iOS heeft een wat groter marktaandeel, maar 41% in een land met zo ontieglijk veel inwoners is nog behoorlijk fors.
Ik hoop gewoon dat Google nu Android niet gaat dichttimmeren en het onmogelijk gaat maken om te sideloaden via .apk. Ik gebruik dagelijks een alternatief voor YouTube via een .apk, dat wil ik echt niet kwijt 😐😐.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.