Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 237, views: 41.922 •

Sony heeft samen met George 'GeoHot' Hotz bekendgemaakt dat de rechtszaak tussen de twee partijen is geschikt. Hotz heeft ermee ingestemd zich te onthouden van hackpogingen op huidige en toekomstige PlayStation-apparatuur.

Zelfportet George 'GeoHot' Hotz (cc-by-sa 3.0)In een gezamenlijke verklaring op het PlayStation Blog maakten Sony en George Hotz bekend de rechtszaak te hebben geschikt. Als onderdeel van de schikking heeft Hotz ingestemd dat hij zich niet langer bezig zal houden met het kraken van huidige en toekomstige PlayStation-apparatuur en het verspreiden van bijbehorende tools. "Het was nooit mijn bedoeling om het gebruikers lastig te maken of piraterij te faciliteren", aldus Hotz, die ook aangeeft blij te zijn dat het proces is afgelopen. Op zijn weblog roept Hotz op tot een boycot van Sony-producten.

De Amerikaanse tak van Sony sleepte de hacker in januari voor de rechter omdat hij de root key publiceerde die Sony gebruikt om software te voorzien van een digitale handtekening. Zonder deze handtekening weigert de console de software uit te voeren. Hotz gaf ook de broncode van een collectie PS3-tools vrij, waarmee gebruikers hun eigen code kunnen signeren. Met zelfontwikkelde firmware werd ook de door Sony verwijderde Other OS-optie, waarmee Linux op de console kan worden geïnstalleerd, in ere hersteld.

Volgens de PlayStation-fabrikant maakte de hacker zich schuldig van het schenden van auteursrecht, de Digital Millennium Copyright Act, de Computer Fraud and Abuse Act en contractbreuk van de gebruiksovereenkomst voor het PlayStation Network. Hotz ontkende de aantijgingen en beriep zich op een recente wijziging in de DMCA-wetgeving die het jailbreaken van iPhones legaal maakt in de Verenigde Staten. Ook stelde hij nooit gebruik te hebben gemaakt van PSN. Verder vochten beide partijen over de jurisdictie: Sony klaagde Hotz aan in thuisstaat Californië, terwijl Hotz woonachtig is in New Jersey.

Naast Hotz werden ook leden van team fail0verflow aangeklaagd door Sony, die op een hackersconferentie fouten aantoonden in de beveiliging van de spelcomputer. Mede dankzij hun bevindingen kon Hotz de root key achterhalen. De aanklachten tegen leden van fail0verflow heeft Sony laten vallen.

Sony dichtte het beveiligingslek met firmware-update 3.60, waarin geen gebruik meer wordt gemaakt van de gelekte sleutel om software te verifiëren. Ook weert de consolefabrikant gekraakte spelcomputers van PlayStation Network.

De rechtszaak riep de woede op van Anonymous, het officieuze verband van activistische internetters. Na een aankondiging van ddos-aanvallen was het PlayStation Network onbereikbaar, hoewel Sony beweerde dat de downtime werd veroorzaakt door onderhoud. Anonymous verklaarde later te zijn gestopt met de aanvallen om gamers niet tot last te zijn.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (38)

Reacties (237)

Reactiefilter:-12370214+184+26+30
anon zal niet blij zijn :|
Wat is dat nou weer voor onzin, ze zouden juist blij moeten zijn dat Sony niet GeoHot helemaal kapot gaat maken maar gewoon heeft geschikt
Spijtig genoeg is de gemiddelde anon aanhanger niet zo slim, en iemand als GeoHot die zo fel doet tegen sony en oproept om sony te boycotten ineens zo een omdraai maakt is ook maar een trieste grap.
Trieste grap? Of hij het nou leuk vindt of niet, hij zal wel moeten. Als eenling kun je nou eenmaal weinig beginnen tegen een groot bedrijf als Sony
ik denk dat Dr.TS bedoelde dat dit grofweg sloeg op de gemiddelde denkweize van een anon-aanhanger.

ik kan hotz niet kwalijk nemen, dat ie geschikt heeft, - het is en blijft toch jamme dat je je ps3 niet meer mag gebruiken zoals je zelf wilt, behoudend de regels rond het downloaden van warez natuurlijk,

het verdwijnen van OtherOS was voor mij overigens DE reden dat ik voor een atom ben gegaan, - jammer dat daar dan weer geen BR-drive in zat (budget). dat heeft zo toch de aankoop van wellicht (10?) spelen gescheeld
het verdwijnen van OtherOS was voor mij overigens DE reden dat ik voor een atom ben gegaan, - jammer dat daar dan weer geen BR-drive in zat (budget). dat heeft zo toch de aankoop van wellicht (10?) spelen gescheeld
De Atom valt niet ve vergelijken met de PS3 kwa hardware, niet op de rekenkracht per core en al helemaal niet op het aantal cores. Wat het laatste betreft moet je dan gaan vergelijken met een veel duurder systeem rond een AMD Phenom II X6 of nog duurder systeem met een 6-core i7.

Enkel wat betreft de aanschafprijs van het hele systeem is de Atom te vergelijken, maar ook dan is er voor de prijs van een PS3 wel een betere keus te vinden, de Atom is echt traag.
De Atom valt niet ve vergelijken met de PS3 kwa hardware
Uiteraard niet, maar uiteindelijk telt de toepassing, en het lijkt me dat i-chat de PS3 wou gebruiken als mediaplayer met BD-drive. Als dat alles is wat ie wil, dan is alles wat 'meer' is op de PS3 simpelweg overbodig en is de Atom snel genoeg.
Ik kan je denk ik zonder veel moeite duidelijk maken dat Geohot hier nou niet in zijn eentje voor staat. Ook hij heeft een hele schare "volgelingen"om het zo even te zeggen.

ALs hij geen PS's meer fixt, dan doet iemand anders het wel. >.>
Wees daar maar gerust op.
Daar heb je niet heel veel aan....kan ik uit ervaring zeggen. 'Internetroem' is erg vluchtig dus je kan beter alleen op jezelf rekenen.
En dat is natuurlijk het meest trieste aan dit soort zaken: rechtspraak is verworden tot recht van de rijkste ipv. recht van het gelijk.
Helaas is dit al sinds het woord "recht" is bedacht......macht heeft, en zal, altijd vooraan staan.
En daarom is het wellicht toch wel een overwinning voor GeoHot. Sony heeft genoeg geld om dit door te zetten. Sony ziet wellicht in dat ze beter af zijn met een schikking.
Het zal er sony ook echt niet om gaan om zo'n mannetje kaal te plukken. Die paar dollar wint het niet bij de wansmaak die bij veel volgers van het process achter blijft. Nu heeft Sony ook wat hij wil, een kundig hacker minder en laten ze zich van hun goede kant zien door niet door te procederen.
Hij kan zijn werk altijd nog anoniem publiceren. Freenet, Tor, I2P... Genoeg projecten die als doel hebben censuur (van wat voor aard dan ook) omzeilen.
Dan is het dus geen overwinning. Dan heeft ie de overwinning door z'n neus laten boren... Niet dat ik hem dat kwalijk kan nemen, het bedrijf loopt weinig risico en heeft veel te winnen, hij heeft veel te verliezen en weinig te winnen. Kan derhalve goed begrijpen dat ie de veilige route kiest.
Als eenling kun je nou eenmaal weinig beginnen tegen een groot bedrijf als Sony
..Als we dat nu allemaal proberen te onthouden de volgende keer dat we met een dik gevulde portemonee voor een PS4 staan, dan zouden we een stuk sterker staan! ;)

[Reactie gewijzigd door tofus op 12 april 2011 13:04]

Uh ja, geloof je het zelf?

Er zijn zo vaak dingen waar de meerderheid van het volk juist voor of tegen is, maar als het puntje bij paaltje komt hebben we geen van allen zin om d'r iets aan te doen.
Als individu moet je sterk in je schoenen staan.

Sony heeft een hele bak met stront over die kerel heen gekieperd. Een legertje aan advocaten, die je intimideren met allemaal scenario's waar je voor de rest van je leven zuur van zult zijn.

En het is niet onmogelijk dat het in de VS zuur afloopt, kijk maar naar de zaak Jammie Thomas: http://en.wikipedia.org/wiki/Capitol_v._Thomas. Het is bij uitstek een land waar geld "gerechtigheid" kan kopen.

Als je niet in zijn schoenen staat is het stoer roepen dat hij de poot stijf moet houden. Ik kan me prima voorstellen dat iemand in zijn positie ook eieren voor zijn geld kiest
een ps2 emulator bestaat al lang, die zat namelijk in de eerste PS3's - deze is eruit gehaald omdat het volk minder geld wilde neerleggen om een PS3 te krijgen... je kunt niet ALLES hebben.

en divine justice? wat een misselijke opmerking om de dood van duizenden mensen toe te schrijven aan een de gerechtvaardigde actie van een bedrijf. denk voortaan na voordat je zoiets op het internet zet - want as you might know, internet doesn't forget ;)

[Reactie gewijzigd door Shakesbeer_NL op 12 april 2011 00:47]

Eruit halen van iets dat er al inzit... Zou dat echt veel geld opleveren? En bovendien, dan houdt Sony toch gewoon een goedkope en een dure variant in productie? Er zal dus toch wel een andere reden achter zitten.

Let overigens goed op dat Ricolientje het helemaal niet over duizenden doden heeft, maar over kennelijke productieproblemen.
En alle medewerkers van de fabrieken van sony die weg zijn geslagen door de tsunami.

Er was een apparte chip nodig voor de ps2 emulator, dus ja het is goedkoper nu, en als je dan voor meer geld een ps3 op de markt blijft houden die wel ps2 spellen aan kan kost dat de fabrikant een hoop extra geld, zeker als je er van uit gaat dat sony zijn consoles op dat moment met verlies verkocht.
Het was dus simpelweg om de prijs van de console te kunnen drukken om mee te kunnen komen met de concurrentie, want zeg nou zelf, zou jij 50 euro meer neertellen voor een ps3 om ps2 spellen te kunnen spelen? Ik sluit mijn ps2 wel weer aan hoor.

@ Ricolientje,

Wat een trieste en misselijk makende opmerking, ik spreek jou wel weer als er een dijk door breekt en jou famillie weg spoelt. Waar gaat het heen met het niveau?
Ontopic:
Ik kan me voorstellen dat hij schikt hoewel ik het erg jammer vind.
Mijn PS3 heb ik niet meer geupdate nadat bekend werd dat de otherOS uitgeschakeld zou worden.

Verder ben ik niet meer van plan Sony producten te kopen omdat met deze zaak een grote vrijheid andermaal bij wijze van 'een voorbeeld' gewoonweg de kop in is gedrukt.

Offtopic:

@HKS-Skyline en Shakesbeer_NL

Kom op jongens wat een gemierecopulatie.

Ik ben het eens met mae-t.net; altijd dat geneuzel over fine lines.
Ze hebben dit inderdaad eruit gehaald om de ps3 goedkoper te maken. Men heeft niet enkel de software hiervoor aangepast, bepaalde hardware componenten zijn hierdoor goedkoper geworden. En 2 verschillende versies zorgt ook voor een meerkost.

En ricolientje mag mag mss wel de productieproblemen bedoelen, maar zo een opmerking maken is gewoon belachelijk en zegt genoeg over de ingesteldheid. Straks ga je WO2 of andere rampen ook nog goed spreken.
Ingesteldheid? Goed spreken? Niet bestaande uitdrukkingen, maar ik denk dat ik begrijp wat je ermee wilt zeggen. Van goedpraten van rampen was geen sprake, ik las erin dat Ricolientje vindt dat het Sony ook wel eens tegen mag zitten (hij/zij wist misschien niet dat dat toch al het geval was). Als je wilt klagen over alle uitspraken (onder andere over kernenergie) die over de rug van rampslachtoffers worden gedaan, moet je bij de media en de politiek zijn. Vergeleken daarbij is deze discussie kinderspel.

Anyway, ik dacht dat de emulatie misschien een softwarekwestie was. Duidelijk niet dus. Blijft de vraag waarom er steeds maar 1 variant van de PS3 op de markt is, die dus ook naar willekeur beperkt kan worden in zijn mogelijkheden. De meeste mensen zullen daar tevreden mee zijn, maar het is absoluut niet verbazingwekkend dat een consument die in zijn keuze beperkt wordt, daar ook wel eens over zou kunnen klagen of zou kunnen proberen tegen de wil van de fabrikant in te gaan.
Als je alles letterlijk leest is er nooit sprake, maar met "divine justice" te zeggen kan je dit enkel nog begrijpen als: "Ok het is erg, maar het geeft niet want het is sony." En dit kan je niet goed praten!

En trouwens ik ben tegen mensen verbeteren. Maar indien je dit doe mag je eerst wat opzoeken dat je gestavende uitdrukkingen gebruikt.

http://www.encyclo.nl/begrip/ingesteldheid
De PS2 Emulator was voor zo ver ik weet hardware matig, niet een software oplossing, dus ja het is goedkoper om dat er dan uit te halen.
@Ricolientje

wat jij Divine Justice noemt kost mensenlevens en kan zelf voor ons Nederlanders nog een probleem worden

Japan heeft de ramp in de kerncentrale Fukushima I maandag ingedeeld in de hoogste categorie van de INES-schaal voor nucleaire incidenten. Dat hebben de veiligheidsautoriteiten dinsdag laten weten.

Fukushima is gestegen van niveau vijf naar zeven op de internationale schaal. Het incident is daarmee gekwalificeerd als een 'zeer groot ongeluk'. De enige nucleaire ramp die dezelfde kwalificatie kreeg was het ongeluk in de kerncentrale van Tsjernobyl in 1986 in de toenmalige Sovjet-Unie. Niveau zeven van de INES-schaal houdt in dat de gelekte hoeveelheid radioactiviteit waarschijnlijk gevolgen heeft voor de gezondheid van mensen en milieu in de wijde omgeving.

Hoewel het in Japan om een zeer ernstig ongeluk gaat, kan de ramp niet even zwaar genoemd worden als het ongeluk in Tsjernobyl. Volgens schattingen van het Japanse atoomagentschap is de gelekte hoeveelheid radioactiviteit door Fukushima I ongeveer 10 procent van de uitstoot destijds in Tsjernobyl.

[Reactie gewijzigd door Kees de Jong op 12 april 2011 13:11]

Wat jij schrijft, vind ik mijn uitspraak hierboven over de media goed ondersteunen. Over de rug van de slachtoffers worden we gek gemaakt wat betreft de kernenergie, maar we vergeten dat de totale omvang van de ramp van een grotere orde is dan van het deel ervan dat de kerncentrale trof en dat er aan zo'n ramp niet alleen humanitaire maar ook economische aspecten zitten (*).

Natuurlijk zijn er fouten gemaakt en kunnen problemen met een kerncentrale nog jarenlang doorwerken, en natuurlijk moet daar met een vergrootglas naar gekeken worden... Maar hou het wel binnen de proporties van de totale ramp.


(*) Je kan zelfs verdedigen dat een ramp of een oorlog op zijn tijd noodzakelijk is om economische groei mogelijk te maken, maar dat is hier wel erg off-topic en bovendien stof voor een stevige discussie.
Tsja, jij hebt het punt ook niet helemaal gesnapt, aangezien je puberaal gedrag projecteert op mensen die misschien wel heel andere beweegredenen hebben.

Een reden om Sony te boycotten is dat de producten niet doen wat je wilt (dat klopt toch met wat de 'pubers' zeggen?) en een andere reden is de soms slechte prijs/kwaliteit of prijs/prestatieverhouding. In een vrije markt zijn dat geheel legitieme redenen, en consumenten mogen elkaar daar te allen tijde op wijzen.

Onder tweakers is het aanpassen van producten naar eigen smaak (als iets net niet precies is wat je wilt maar er wel dichtbij komt koop je het alsnog en pas je het aan, zoals hier gebeurt) toch een langlopende traditie. Vergeet niet hoe de site, waar jij nu op schrijft, heet.

Bovendien spreek jij nu over illegaal. Het staat helemaal niet vast dat de aanpassing illegaal is, aangezien het niet tot een rechtszaak is gekomen! Bovendien ga jij er kennelijk van uit (gezien je uitspraak over iets kopen als je dat wilt) dat je die aanpassing voornamelijk kan gebruiken om ook weer illegale dingen mee te doen. Ook dat hoeft niet te kloppen aangezien het om het draaien van Linux ging (zelfs als het wel kan zegt dat nog niet zoveel; met hoeveel dagelijkse gebruiksvoorwerpen kan je illegale dingen doen?)

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 12 april 2011 01:44]

Afhankelijk van de locatie waar je je bevind is het in staat stellen van andere mensen tot het ondernemen van illegale activiteiten strafbaar en dus illegaal.
Het hacken van een ps3 en het ter beschikking stellen van de codes en tools om een ps3 mee te kraken kan dus als illegaal worden gezien.
Als iemand een product aanpast voor zijn eigen gebruik en er vervolgens geen illegale activiteiten mee onderneemt, dan is dat prima. Maar als iemand een product aan past en er voor zorgt dat andere mensen illegale dingen kunnen doen is dat een ander verhaal.

Tuurlijk mag je een koksmes kopen bij de bijenkorf en er mee over straat, maar als jij over straat loopt met een koksmes in je riem dan is het ineens een ander verhaal.
Zeker als de bijenkorf het mes naast de horrorfilms in de aanbiedingenbak had liggen, want dan krijgt het ineens een hele andere betekenis. (om maar even een radicaal voorbeeld te geven)

En het feit dat GeoHot een tikje op de vingers krijgt en dan gaat blaten dat niemand sony producten moet kopen vind ik puberaal en een vorm van linkse relschopperij, een fase waar veel pubers mee te maken hebben gehad.
Dat is mijn mening en niet per definitie feit.
Ik twijfel of de aanroep tot boycotten een recente verandering van denkwijze was. Voor hij moest beloven niets meer te hacken kon hij namelijk mensen nog aansporen om zelf ook met de PS3's te gaan klooien, wat waarschijnlijk beter uitkwam voor hem dan het boycotten ervan. Toen zijn eerste keus niet meer mocht, ging hij gewoon op de tweede over.

Anyway, dit hele fiasco is gestart met de verwijdering van Other OS. Toen pas begon er echt werk verzet te worden om de PS3 open te kraken. Sony noemt als reden dat je het kon misbruiken om vals te spelen op de PSN games. De hackers noemen als reden dat ze Linux weer willen kunnen draaien op hun PS3s.

Persoonlijk vind ik het zeer jammer dat ik nooit echt nut heb gehad ervan: Yellowdog Linux had nog geen echte graphics support ontworsteld aan Sony's onderliggende soft/hardware, dus ik kon nog niet echt goed modellen op m'n grote HDscherm met iets van 7 (of 5?) cell cores voor het renderen. Dan nog was het iets wat best indrukwekkend was, en ontzettend zonde dat het wegging.

Heb je weleens gezien wat voor supercomputers er met PS3s zijn gebouwd?
In jouw analogie is het nog maar de vraag of geohot wel riemhouders voor koksmessen produceerde. Misschien waren het wel messenblokken voor in de keuken of transportbeschermers voor in de binnenzak.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 12 april 2011 10:46]

Pls, zou jij eens als individu onder vuur moeten liggen door Sony. Ik wens je alle sterkte.
Het probleem is dat je dat nooit zou winnen, als je niet de beschikking hebt over ettelijke miljoenen.
http://arstechnica.com/ga...-and-ip-abuse-live-on.ars

[Reactie gewijzigd door digifan op 13 april 2011 13:31]

Nou, blij niet, voor de persoon ja, maar ik vind het persoonlijk ook jammer. Immers had hij een goede zaak, mits hij de goede advocaten zou kunnen krijgen.

Spijtig genoeg heeft hij zich als schuldig bevonden terwijl hij natuurlijk (ja natuurlijk) gewoon volledig onschuldig is.

Ook hierin wordt het tijd dat burgers beter beschermt worden, zodat dergelijke oneerlijke rechtszaken ook door burgers gevoerd kunnen worden, zonder dat de financieel kapot gaan aan de rechtszaak.
markt naar de klote geholpen door het mogelijk maken spelletjes van amateur-programeurs(die een dev-kit niet kunnen betalen, en toch al niet mogen kopen vanwege te weinig ervaring) te spelen?

piraterij kan je hem de schuld niet van geven.
hij heeft er zelfs bewust voor gekozen de PS3 niet helemaal open te gooien om piraterij tegen te gaan.
anderen(dus niet geohot) hebben vervolgens eigen hacks gemaakt die de PS3 verder open gooien waardoor piraterij wel mogelijk werdt.
bedoelt @ sygys.

Hackers don't kill consoles, downloaders kill consoles.

Al maakt Geo het nog zo makkelijk om te kopieren (iets wat geeneens waar is), hem de schuld geven omdat daardoor iemand anders illegale activiteiten begint is reinste onzin.

Maar ach, allemaal weer symbolische rechtzaken. Al moeten ze iedereen aanklagen die werkelijk copyright schending begaat dan gaat het zelfs veel kosten voor Sony.

[Reactie gewijzigd door DLGandalf op 12 april 2011 00:53]

Alhoewel het wel iets minder grof mocht, snap ik je rant, ik download ook veel maar ben gedurende het hele proces toch tegen de ps3 hack geweest - waarom?
Omdat het OS van Sony voldeed aan alles wat ik verwachtte te krijgen toen ik betaald had, ik zocht namelijk een spelconsole die tevens kon dienen als blu-ray speler.

Ik merk zelf dat ik steeds vaker gewoon weer een game koop in bv de steam store of een abo afsluit op een mmorpg. mede doordat ik het gevoel heb dat ik mij steeds meer distantieer van piracy door het denkgedrag onder de piraten; als je iets doet waarvan je zelf ook wel in je achterhoofd kan bedenken dat het niet helemaal de bedoeling is, zeg dan gewoon dat je dat doet, je bent (nog) niet strafbaar in NL - maar alsje alsjeblieft ga geen zielige excuusjes verzinnen ofzo.

En hoewel ik Geo best wil geloven op zijn blauwe ogen dat het puur om homebrew ging word ik gewoon misselijk van de hoeveelheid misbruik overal, iedereen durft een grote mond te hebben over het internet over dat ze zelf mogen bepalen wat ze doen met hun PS3 terwijl uiteindelijk 90% van de mensen met een gehackte PS3 gewoon spellen zijn gaan downloaden

Daarnaast is Sony een prima bedrijf en maak ik met veel plezier gebruik van de producten die ze voortbrengen. En omdat er een boze hacker is ga ik Sony zeker niet boycotten aangezien Geo genoeg signalen had gekregen vanuit Sony dat hij te ver aan het gaan was vanuit hun ogen. What goes around comes back around, en dan komt Geo er nog goed vanaf.
Daarnaast is Sony een prima bedrijf en maak ik met veel plezier gebruik van de producten die ze voortbrengen en omdat er een boze hacker is ga ik Sony zeker niet boycotten aangezien Geo genoeg signalen had gekregen vanuit Sony hij te ver aan het gaan was vanuit hun ogen. What goes around comes back around, en dan komt Geo er nog goed vanaf.
Sony is geen prima bedrijf, ze blokkeren functionaliteit die als stokpaardje voor de power users was beloofd; OtherOS.
Ze halen hardware ondersteuning weg voor de PS2 "emulator".

Ze ondersteunen nog steeds geen MKV in de verder onlogisch bestuurbare mediacenter.

Een community opbouwen voor apps zoals apple en Google hebben gedaan komt geeneens in ze op, stel je voor dat indie devvers leuke games gaan schrijven en ze geen inkomsten meer krijgen uit hun licenties naar de ontwikkelstudio's.

Beetje blijven steken in hun business model van de jaren 90-begin '00.

De 'boze' hacker waar je het over hebt is een man die onethisch is behandeld. Hij mag nl niet beschikken over zijn eigendom, omdat dit toevallig ooit het eigendom is geweest van iemand anders; de fabrikant. Zijn oproep tot een boycot is zeer netjes vergeleke met het machtsvertoon van Sony.

[Reactie gewijzigd door DLGandalf op 12 april 2011 01:02]

Ik denk dat ik wel weet waar een van de problemen zit. Als jij voor goed geld een apparaat aanschaft, wil je zelf bepalen wat je ermee kan doen. Zeker als tweaker. Dat kan eigenlijk met alles wat je in de winkel koopt wel, behalve met een aantal telefoons en spelconsoles.

Er is een reden om zulke systemen te beperken, waar ik me wel in kan verplaatsen: dat is de goede en betrouwbare werking van een systeem. Vooral bij telefoons -gevoelige embedded systemen bij uitstek- is die reden de belangrijkste. Daar zal ik het verder niet over hebben, het gaat hier om kunstmatige (met extra inspanning toegevoegde en niet vanzelfsprekende) beperkingen die uit het oogpunt van een businessmodel worden opgelegd.

Die drang om zelf te bepalen wat je met de door jou aangeschafte spullen doet, conflicteert behoorlijk met het businessmodel van Sony waarbij winst gemaakt moet worden op de software, terwijl de hardware zo goedkoop mogelijk moet om maar vooral veel mensen te bereiken.

Je moet dan als fabrikant enige schade incalculeren, en niet te hard gaan miepen als mensen alsnog proberen hun eigen ding te doen. Ervan uitgaande zoals jij al zegt dat dat te goeder trouw is, al helemaal niet. Indien te kwader trouw? Tsja, het is niet alsof de eerste kopie van een stuk software pas net gemaakt is. Dan kan je wel een model verzinnen waarin de mensen alsnog gestimuleerd worden om software aan te schaffen (en dat is er ook wel in de vorm van netwerkspelen en dergelijke), maar de verbaasde en verontwaardigde toon die sommige fabrikanten nu aanslaan is in die context natuurlijk wel heel erg gespeeld (of gewoon dom) aangezien ze het konden zien aankomen.


Overigens is er ook een goed voorbeeld uit een compleet andere tak van sport. Misschien dat dat je de ogen kan openen: De accu van een electrische fiets van Sparta gaat na een paar jaar vaak stuk (electronisch probleem of zelfs iets in de ingebouwde software). De fiets is dan economisch flink op weg naar total-loss aangezien de accu niet repareerbaar is en niet door derden verkocht wordt. Er dient een originele accu geplaatst te worden die ook alleen maar met speciale software met inbelverbinding naar Sparta door hen geïnitialiseerd kan worden; top secret en zelfs de dealer is daarbij geheel afhankelijk van de fabrikant. Dit is wat men noemt op het randje van de wet balanceren, maar dan door de fabrikant en niet door de klant. Verschilt die situatie nou werkelijk zoveel van het gebeuren rond de PS3, dat daar opeens wel de klant de schuld moet krijgen van de beperkingen van de fabrikant?

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 12 april 2011 01:48]

Ik begrijp je redenering waarom fabrikanten het recht mogen hebben om bepaalde restricties op te leggen om een goed business model op te kunnen zetten.
Uiteindelijk zijn bedrijven geen filantropische instellingen en zijn ze er om winst te maken.

Wat alleen niet door de beugel kan is dat ze eerst functies aanbieden in hun advertising en promotie om die functies later eruit te slopen omdat het hun business model achteraf toch tegenzit.

Helaas zit er een disclaimer bij waarmee Sony eigenlijk zo'n beetje elke rechtszaak over de verloren functies tegen hun nutteloos maakt (laat staan dat iemand voor zijn ééne PS3 Sony gaat aanklagen).

Maar een bedrijf kan verwachten als ze dit soort acties uithalen dat klanten boos worden.
Stel Microsoft zou nu Windows 8 gratis met Office H&S leveren, en een half jaar later komt er een update om Office te verwijderen omdat Microsoft inkomsten misloopt of omdat het hun business model in de weg zit.
Als Sony zijn klanten als melkkoe gebruikt die toch wel alles pikken dan kun je er natuurlijk op wachten dat klanten op een minder legale manier de functies die bij de koop beloofd waren weer in ere te herstellen.

Oeps, per ongeluk onder verkeerde persoon de reactie geplaatst :X

[Reactie gewijzigd door redstorm op 12 april 2011 08:52]

Ik denk dat ik wel weet waar een van de problemen zit. Als jij voor goed geld een apparaat aanschaft, wil je zelf bepalen wat je ermee kan doen. Zeker als tweaker. Dat kan eigenlijk met alles wat je in de winkel koopt wel, behalve met een aantal telefoons en spelconsoles.
Er zit een verschil tussen doen met een apparaat wat je wilt (wat mag) en vervolgens dat publiceren en verpreiden (grijs gebied). Je mag hier in NL ook niet van die kaartjes verkopen waar je illegale spellen mee kan spelen, maar er is geen enkele wet die jou tegenhoudt om zo'n ding zelf te ontwikkelen en te maken voor eigen gebruik als je daar slim genoeg voor bent. Op het moment dat je vervolgens zo'n ding gaat verspreiden, dan ben je wel het haasje.

Zelfde met Geo. Het probleem zit er niet in dat hij zijn eigen apparaat gehackt heeft, het werd pas een probleem toen hij deze hack ging verspreiden. Dit valt binnen de DMCA in de VS in een grijs gebied - grijs omdat in het geval van de iPhone inmiddels is vastgesteld dat dit wel mag - en iig grijs genoeg om Sony er van overtuigt te laten zijn dat ze een zaak hebben. En dat is precies wat er (terecht) gebeurt met wetten: deze worden in de praktijk getoetst voor een rechtbank.
Als hij zijn bevindingen niet op internet had gezet, dan was hij onschuldig.Maar de rootkey zo openbaar maken , dat vraagt om problemen en had hij wel kunnen verwachten.
Ik zou het ook niet leuk vinden als iemand bij mij inbreekt en mijn hele inboedel met foto's, adres,naam , wat je maar wil, online zet .
Als hij zijn bevindingen niet op internet had gezet, dan was hij onschuldig.Maar de rootkey zo openbaar maken , dat vraagt om problemen en had hij wel kunnen verwachten.
Ik zou het ook niet leuk vinden als iemand bij mij inbreekt en mijn hele inboedel met foto's, adres,naam , wat je maar wil, online zet .
Wat een idiote vergelijking.
Wat Geo heeft gedaan is hier in Nederland gewoon legaal. Functionaliteit terugbrengen waar het illegaal is verwijderd is volkomen toegestaan. Het mag zelfs worden verspreid. Alleen in dat achterlijke USofA is dat een probleem.
Sony=BAD, men flikt dit soort geintjes aan de lopende band.
Rootkit op de audio CD anyone?
Uhh, het is dus andersom, Geohot heeft met Sony geschikt, ofwel Sony heeft gewonnen.
Uhh, het is dus andersom, Geohot heeft met Sony geschikt, ofwel Sony heeft gewonnen.
Yep helaas is dit een soort winst voor Sony, want Geo heeft niet de beschikking over de miljoenen die Sony wel heeft.
Geohot wil vooral verder met zijn leven, de knaap is pas 21.

[Reactie gewijzigd door digifan op 13 april 2011 12:29]

anon zal juist erg blij zijn met dit resultaat, in principe hebben ze hun doel weer behaald.

vraag me wel af of er voor hem niet een addertje onder het gras zit wat betreft deze schikking
'tIs inderdaad een morele overwinning van geohotz - als de schikking daadwerkelijk alleen maar (helaas niet duidelijk uit het artikel) bestaat uit:
  • PS3 niet meer kraken. Boeien - is al gekraakt, 2 keer kraken is niet zo nuttig.
  • De hackresultaten niet meer verspreiden. Ook boeien - zijn al verspreid.
Ondertussen loopt hij gewoon tegen SONY aan te schoppen op z'n blog, en als bovenstaande letterlijk zo in de overeenkomst staat dan mag-ie bij een ander product (al dan niet van SONY) gewoon weer z'n gang gaan (al denk ik dat-ie dan z'n resultaten wel anoniem naar buiten brengt).

Natuurlijk viel er voor SONY ook weinig 'winst' te behalen, vanuit dezelfde argumenten, maar de gehele hackwereld lacht nu in 't vuistje.

Naja.. volgende keer maar geen vaste waarde toekennen aan een variabele, wordt 't weer een stukje moeilijker te hacken.
firmware 3.56 en 3.60 zijn nog steeds niet gehackt.
script kiddies #not (zelfs dat zijn ze niet)
Ze maken gebruik van een applicaties gebasserd op code en scripts. Het zijn dus zeer zeker wel script kiddies. of ze bedreven in het hacken, cracken en achterhalen van informatie zijn, daar valt over te twisten. Ik begrijp je redenering overigens helemaal. echt anonymous zijn ze niet.
Komt OtherOS nou terug of laten ze dat eruit? Jammer als het niet terug komt werkte hier altijd goed.
Dat heeft toch niets met deze rechtzaak te maken. Ik kan mij niet voorstellen dat OtherOS terug gaat komen omdat Sony hun zin hebben gekregen.
Toch wel, want geohot heeft geroepen dat hij alleen zou schikken als Sony otherOS terug zou brengen.
Ja, meneer geohot heeft wel meer gezegd..
Ik denk niet dat het terug komt.
Uit een reactie op GeoHots blog blijkt dat GeoHot dat als voorwaarde zou hebben gesteld als Sony zou willen schikken:
So you settled according to Sony. Did you live up to this?

"What if SCEA tries to settle?
Lets just say, I want the settlement terms to include OtherOS on all PS3s and an apology on the PlayStation blog for ever removing it. It'd be good PR for Sony too, lord knows they could use it. I'm also willing to accept a trade, a legit path to homebrew for knowledge of how to stop new firmwares from being decrypted."

Doesn't sound like it.
Volgens het document van de rechtbank waarmee de schikking bekend werd is daar echt geen sprake van, GeoHot mag niet meer PlayStations hacken en tools (hard- of software) verspreiden op straffe van (forse) geldboetes.
Duh, GeoHotz is nou niet echt bepaald de partij die hier wat te eisen heeft. Ik denk dat ie blij mag zijn dat ie er zo "makkelijk" vanaf komt, en het spreekt wat dat betreft ook wel voor Sony dat ze hem niet kapotgeprocedeerd hebben. Maar goed, daar heeft Sony ook niets aan - ze willen louter een voorbeeld stellen, en dat hebben ze nu prima gedaan.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 11 april 2011 22:34]

Duh, GeoHotz is nou niet echt bepaald de partij die hier wat te eisen heeft. Ik denk dat ie blij mag zijn dat ie er zo "makkelijk" vanaf komt, en het spreekt wat dat betreft ook wel voor Sony dat ze hem niet kapotgeprocedeerd hebben.
GeoHot kreeg donaties van veel mensen. Dus of GeoHot gemakkelijk kapot geprocedeerd kon worden, ik denk het niet. En daar bij is het de vraag of ze wel een zaak hadden die ze konden winnen.
Maar goed, daar heeft Sony ook niets aan - ze willen louter een voorbeeld stellen, en dat hebben ze nu prima gedaan.
Volgens mij niet. Ik heb het gevoel dat ze nu de gekke Henkie van de game industrie zijn.
Eerst met veel bombarie een rechtszaak starten daarna de keutel via een schikking intrekken.
Oh ja, jij denkt dat de pot met donaties opweegt tegen de kas van Sony? Kom nou :). En die zaak was anders redelijk duidelijk, hoor. Waarom zou GeoHot anders zo makkelijk schikken zonder enige eisen van zichzelf die zijn ingewilligd? Hij komt er goed mee weg, en dat weet ie zelf ook.
Eerst met veel bombarie een rechtszaak starten daarna de keutel via een schikking intrekken.
Het is ook nooit goed. Wordt er iemand kapot geprocedeerd dan is het de grote boze boeman (zie RIAA), besluiten ze te schikken omdat ze er niet op uit zijn iemand persoonlijk failliet te laten gaan en zo zijn leven om zeep te helpen, zijn ze ineens de "gekke Henkie".

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 12 april 2011 01:24]

De overeenkomst is dat ze allebei iemand aanklagen die door het grote volk gezien wordt als de underdog. Sony is een groot bedrijf en daardoor automatisch evil.

En zelf heb ik ook eerlijk gezegd de neiging zo te denken. Maar in dit geval is er wel een goed argument voor: Sony is op een gegeven moment begonnen te vechten om features af te sluiten in de PS3, en GeoHot en anderen zijn vlak daarna begonnen te vechten om features open te stellen in de PS3. Ik weet wel wie van de twee ik zou steunen.
Wordt er iemand kapot geprocedeerd dan is het de grote boze boeman (zie RIAA), besluiten ze te schikken omdat ze er niet op uit zijn iemand persoonlijk failliet te laten gaan en zo zijn leven om zeep te helpen, zijn ze ineens de "gekke Henkie".
De reden van de schikkingen van de RIAA is heel anders zie:
nieuws: 'RIAA geeft meer geld uit aan rechtszaken dan er binnenkomt'

Sorry maar als je naar het hele otherOS verhaal kijkt boeit het Sony helemaal niet hoe privé personen zich voelen.
Ze verwijderen otherOS zonder enig overleg:
nieuws: Eerste PS3-model verliest Linux-mogelijkheid na firmware-update
nieuws: Amerikaanse luchtmacht benadeeld door nieuwe PS3-firmware
Ze willen geen compensatie geven, voor de ontbrekende functionaliteit:
nieuws: Sony: geen restitutie voor verwijderde Other OS-functionaliteit
Mensen die de functionaliteit terug brengen worden aangeklaagd:
nieuws: Duitse politie doet inval bij PS3-hacker
piraten die betalen voor iets?

WHAHAHA
Welke "piraten"? Je vergeet dat de meeste personen die het hier mee eens zijn otherOS terug willen hebben. Deze groep mensen heeft geen behoefte aan gekopieerde spellen.
Ik ben er een van ik koop gewoon mijn spellen, ook al zou ik gekopieerde spellen kunnen spelen, ik heb geen enkel probleem met de game industrie.
als Geohotz meer dan 2000 dollar aan donaties heeft gekregen eet ik mijn schoen op.
Hoe vind je je schoen het lekkerst?

Zie de blog. Daar is iemand helemaal niet blij omdat GeoHot geschikt heeft, hij heeft $500 gedoneerd.

Tevens ga je niet zeggen dat je geen geld meer nodig hebt als het niet voldoende is. Volgens mij doe je in de VS niets met $2000,- om een rechtszaak te voeren c.q. dan zou je niet zeggen dat je voldoende geld hebt.

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 12 april 2011 10:09]

Helaas, OtherOS is terziele :(
Wat werkte er dan zo goed aan ? Ik vond het slecht werken voor normaal gebruik al was het maar door de enorm trage framebuffer.

Ik geloof dat 99% van de mensen die roepen dat OtherOS een gemis is, er nooit mee heeft gewerkt... .
een van de beperkingen was dat je de halve cpu niet kon gebruikn, en dat je dus niet in staat was er bijv geen linux (ut 2004?) game op kon draaien, - als je een linux distro had gesigned met die rootkey - dan was dat WEL mogelijk geweest, (waarschijnlijk)
een van de beperkingen was dat je de halve cpu niet kon gebruikn
Je miste alleen een SPE. Voor de rest stond de CPU ter beschikking. Wat niet direct te benaderen was is de RSX (GPU) daarom was er geen 3D acceleratie. Alleen onder firmware 2.10 werkte dit.
AsbestOS geeft je toegang tot de 7de SPE en toegang tot de RSX, dus 3D acceleratie.
als je een linux distro had gesigned met die rootkey - dan was dat WEL mogelijk geweest, (waarschijnlijk)
Je bedoelt als je een bootloader of coreboot gemaakt zou hebben die gesigned is met de rootkey? Zou je Linux boot op het ijzer kunnen booten.

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 11 april 2011 23:54]

Wow, dat is eigenlijk best wel onverwacht.
Maar niet zo slim van hem om meteen mensen oproepen om Sony te boycotten :X
Tja nu de rechtszaak voorbij is kunnen ze hem niet zo makkelijk meer iets maken lijkt mij? Ik geef hem groot gelijk.
Je mag best publiekelijk zeggen dat je iets boycot. Vrijheid van meningsuiting heet dat.
Behalve als het om banken gaat sinds kort. ;)
Jij mag wel zeggen dat je een bank boycot, je mag alleen niet meer oproepen tot een boycot, anderen aanzetten.
Nou mooi dat ze dat hebben opgelost.
Alleen is het probleem nu wel dat Hotz zich niet meer met de beveiling van de PS3 mag bezighouden, maar wat weerhoud andere hackers? En zou dit de andere hackers wel genoeg afschikken?
En zijn trouwens de gegevens die Hotz heeft gelekt al niet te lang op het internet en dus als gevolg dat je dit niet makkelijk meer kan weghalen?

Edit: net ff op zijn blog gekeken en mag dit ventje echt niet, na zo'n rechtzaak die je eigenlijk wel hebt verloren gelijk aan een boycot meedoen. Imo redelijk kinderachtig.

[Reactie gewijzigd door MarluXiaXl op 11 april 2011 20:48]

Nou mooi dat ze dat hebben opgelost.
Alleen is het probleem nu wel dat Hotz zich niet meer met de beveiling van de PS3 mag bezighouden, maar wat weerhoud andere hackers? En zou dit de andere hackers wel genoeg afschikken?
Nee, die weten nu gewoon dat ze hun code via tor in een nieuwsgroep moeten lekken... Hotz kan dat zelf natuurlijk ook altijd nog doen.

Sony heeft het nu under-ground geduwd, dus zal er geen enkele vorm van dialoog met de makers meer zijn, geen enkele controle. Hoe meer je verbiedt, hoe meer "criminelen" je overhoudt.

[Reactie gewijzigd door Zoijar op 11 april 2011 20:57]

edit: dan heb je nog niet door hoe mensen in elkaar steken, - ze hebben hem met een mes op de keel tot overgaven gedwongen, - ze zullen hem wel even goed hebben duidelijk gemaakt dat hun miljoenen advocten, zijn pro-bono bijstand met de grond zouden gelijk stampen.

dan noem ik het niet kinderachtig om ze te boycotten. eens je het beest hebt gezien 666, wil dat nog niet zeggen dat je een volgeling moet worden / blijven.
Mes op de keel gdwongen... zeker te veel rambofilms gekeken zeker. Nee, Sony heeft dit geschikt omdat ze het uit de publiciteit willen halen. Het kwaad is toch al geschied. tegenhouden kan niet meer.
maar het is niet Sony die heeft geschikt, het is Geohot...
The real beast is 999
Hij had heel hard kunnen worden gestraft want hij heeft DE WET overtreden, Sony staat volledig in zijn recht en zelfs als ze hem nu laten gaan is het nog niet goed...
Onschuldig tot het tegendeel bewezen is. Hij is niet veroordeeld dus...
echt sommige zeikerds hier op tweakers.. -.-
Inderdaad. ;)
Hij had heel hard kunnen worden gestraft want hij heeft DE WET overtreden, Sony staat volledig in zijn recht en zelfs als ze hem nu laten gaan is het nog niet goed...

Nee dat is nou net het probleem, deze rechtzaak had daar duidelijkheid in kunnen brengen, nu is het nog een grijs gebied.
Kinderachtig? Rechtszaak verloren?

Of ik hem wel of niet mag... Geen idee eigenlijk, misschien mag ik hem ook wel niet, maar jij geeft in mijn ogen geen goede onderbouwing voor de uitspraak dat hij kinderachtig is.

- rechtszaak: geschikt, dus niet verloren of gewonnen, zelfs niet "eigenlijk" verloren of gewonnen.
- boycot: hij is kennelijk niet van mening veranderd dus hij gebruikt zijn recht op vrijheid van meningsuiting, want dat is het oproepen tot - of meedoen aan een boycot toch net zo goed. Zie het als een minder omstreden alternatief voor het publiceren van hacks.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 12 april 2011 01:46]

Ik vrees dat OtherOS hoe-dan-ook niet terug zal komen. Ook al wordt Sony hiervoor aangeklaagd, dan zullen ze op zijn hoogst financieel schikken.
Maar wat heeft de hacker nou gedaan dat werkelijk illegaal is. Het publiceren van de rootkey mag toch gewoon?
Inderdaad. Op een cijfercode kun je geen copyright claimen.
Zou jij het okay vinden als iemand de blauwdruk van jouwn huissleutel publiekelijk bekend maakt? Ik neem aan dat je dat wilt voorkomen.
En Sony verwijst naar de Digital Millennium Copyright Act omdat het niet zomaar een code is, maar een uitermate belangrijk stuk van hun firmware voor de PS3. Zonder deze bescherming op deze code zou Sony geen poot hebben om op te staan.
Tja het is en blijft een simpele cijfercode. Ik denk dat Sony hier geen poot heeft om op te staan. Tuurlijk wil je dat zulke dingen niet lekken, maar juridisch doe je er niks tegen. Ze hadden niet steeds diezelfde variable moeten gebruiken.
Hierbij komt dat sony ook nog deze sleutel mee heeft geleverd. Hetzij natuurlijk enigszins versleuteld, maar wel in eigendom van elke PS3 gebruiker.
De vergelijking met de huissleutel gaat de mist in en zou je alleen met een heel omslachtige analogie nog ergens de richting in kunnen buigen die jij probeert te verdedigen.

Als ik een huis koop of huur, mag ik immers in alle ruimtes komen die bij dat huis horen. Tenzij de verhuurder een blauwe baard heeft en zegt dat ik niet in het torenkamertje mag komen waar alleen hij de sleutel van heeft. Wie zou nu zo'n huurovereenkomst ooit tekenen? Dan ga je toch nog even verder zoeken op de woningmarkt naar een minder enge huisbaas?

Om dan toch nog even op jouw analogie terug te komen en vervolgens te proberen een beter passende analogie te maken: Jij hebt 1 huis, en 1000 mensen hebben jouw sleutel. De enige zinnige maatregel is je slot vervangen en zorgvuldiger met je eigen sleutel omgaan. Dat lijkt toch totaal niet op het model van Sony? Die verkopen een miljoen huizen waar dezelfde sleutel op past en bovendien is die sleutel bij elk huis onder de deurmat aanwezig...

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 12 april 2011 01:53]

Maarja, DMCA geldt alleen in de VS...
Pff dat vind ik wel heel magertjes. Bovendien roept hij daarna nog ns op tot die boycot. Daar kan ik wel om laggen, die boycot :'(
Daar kan ik wel om laggen, die boycot
Wat bedoel je?

On-topic: Ik snap eigenlijk niet dat ze hem zomaar laten gaan, als hij vervolgens oproept om Sony te boycotten!
On-topic: Ik snap eigenlijk niet dat ze hem zomaar laten gaan, als hij vervolgens oproept om Sony te boycotten!
Sony kan niet heel veel aan een boycot doen denk ik. Het is imo een zeer laffe daad, net alsof je een spelletje voetbal verliest en daarna besluiten mensen op te roepen om geen voetbal meer te spelen |:(

En volgens mij is hij als burger vrij om zo'n protest actie te doen toch?
Uhm je vergeet alleen dat dat potje voetbal totaal niet eerlijk ging, en dan zou ik er ook de pest in hebben en niet meer met die mensen willen voetballen en ze dus boycotten.

Wat denk je nou dat die jonge knul kan doen tegen een leger advokaten....
Het systeem niet kraken en dit online zetten.
Wat is het vandaag toch met compleet scheve analogieen? Daarnet al een huissleutel en nu weer een partijtje voetbal.

Ik vind dat Geohotz juist erg consequent is. Hij was het niet eens met het businessmodel van Sony en probeerde dat te saboteren met de middelen die hij had. Dat dreigde een erg dure grap voor hem te worden, dus schakelde hij onvrijwillig een tandje terug zodat hij ruimschoots aan de veilige kant van de lijn "vrijheid van meningsuiting" zou blijven, en probeert nog steeds het businessmodel van Sony te saboteren.

Je mag dat terecht vinden of ten onrechte, maar hoe je dat laf kan vinden zie ik niet in. Immers is dit precies hoe consumenten met hun portemonnee kunnen stemmen over het gedrag van de producenten. Zo werkt dat in een vrije markt!

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 12 april 2011 01:54]

ach als je het zo stelt vind ik het ook niet erg als Sony zijn leven saboteerd, een oog om een oog toch?

de boycot moet hij zelf weten, ik denk niet dat Sony het erg vind dat mensen die graag op piracy blogs rondhangen en toch geen games willen kopen niet meer hun producten kopen...
de boycot moet hij zelf weten, ik denk niet dat Sony het erg vind dat mensen die graag op piracy blogs rondhangen en toch geen games willen kopen niet meer hun producten kopen...
Ik hang graag op, volgens Sony, piracy sites rond. Waar informatie staat over over asbestOS en hoe je hier Linux mee kan installeren.
Aan de andere kant hebben we 20+ games waarvan een aantal gekocht zijn voor € 50,- en meer.

Je gaat er stilletjes vanuit dat mensen die graag Linux op de PS3 willen hebben piraten zijn en structureel geen geld voor software willen uitgegeven.

De zelfde fout van Sony om deze mensen het recht op PSN en nieuwe games te ontnemen als ze voor otherOS kiezen. Terwijl er velen waren die ook games op PSN spelen.

Mijn gevoel zegt dat binnen de open source community meer voor commerciële software betaald wordt dan binnen de Windows gebruikers.

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 12 april 2011 10:51]

Behalve dan dat wat jij voorstelt geen oog om oog is. Een klein stootje van een consument richting een fabrikant om hem scherp te houden (iets waar het kapitalisme notabene op gebaseerd is: stemmen met de portemonnee) versus het saboteren van een mensenleven... Zeg dat zelf eens tien keer achterelkaar en besef dan het verschil in proportie.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 12 april 2011 10:49]

On-topic: Ik snap eigenlijk niet dat ze hem zomaar laten gaan, als hij vervolgens oproept om Sony te boycotten!
Juist, ze laten hem gaan en nadat ze hem hebben laten gaan roept hij een om een boycott. Iedereen kan om een boycott roepen, en zelfs als er een boycott tot stand komt is er niks illegaals aan de hand.

Overigens lijkt me dit een verstandige keuze van Sony. Zo heeft Sony de PS3 fanboys met het verstand van 'zomggg u r h4x0r, u shuld die, w8 til i gief soni ur ip' vermaakt met deze soap over de vervolging van deze hacker/badguy.

Daarnaast zal Sony door het verder vervolgen van GeoHot verder in kwaad daglicht komen te staan. De paypal/youtube kwesties zijn weer addities op Sony's cv van narigheden (in het lijstje van CD rootkit en de PS3 backdoor). Ongetwijfeld zou Sony meer gekkigheden uit de kast halen, en demonstreren hoeveel macht je als multinational kunt forceren, zou het GeoHot figuurlijk willen uitkleden.

Sony hoopt natuurlijk dat de vervolging er toe leidt dat minder mensen gaan klooien met het stuk speelgoed. Aangezien het OtherOS niet wordt teruggezet, betwijfel ik dit.
Waartegen beschermt Sony zijn gebruikers dan als ik vragen mag?

Overigens koop ik geen Sony-producten maar heb er als reparateur soms mee te maken. Dat is niet altijd een onverdeeld genoegen (onderdelen zijn bijvoorbeeld belachelijk duur of niet te krijgen, en constructies zijn soms uiterst merkwaardig of gevoelig), hoewel ze eens in de zoveel jaar een degelijk apparaat uitbrengen afgewisseld door een briljant of innovatief idee en zo nu en dan gewoon goede middenmoot-spullen. De rest is slechter. De balans slaat voor de consument net iets te vaak de verkeerde kant op.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 12 april 2011 10:55]

tegen piraten, heb je de PSP en DS wel eens bekeken? 60 miljoen en 140 miljoen verkocht dacht ik zo ongeveer. Kijk naar de software sales.. die dingen zijn kapot gehacked en nu koopt NIEMAND er meer games voor. De legitieme gebruikers krijgen ook geen kwaliteitsgames meer want die verkopen niet...

Wii gaat ook al die kant op, 360 heeft nog steeds geweldige software sales.

je kan zeggen wat je wilt maar zonder OtherOS geen piracy en ik krijg liever goede games en ik denk dat 95% van de PS3 gebruikers het daar 100% mee eens is.

dat is gebruikers beschermen i.p.v. de groep die het hardst schreeuwt
OtherOS had volgens mij erg weinig met piracy te maken.
Hotz vind het zo erg dat hij oproept tot boycotten. Met andere woorden, hij heeft geen zin om in de bak te zitten. Echter vind hij wel dat Sony te ver gaat schijnbaar.

Wat mij betreft mag de boycot komen, want ik ben ook anti-Sony. En nee, dat betekend niet dat ik pro hun concurrentie ben.
Sony is Pro-DRM met al zijn producten en diensten, dus van mij mag die boycot er ook komen :)

Sony heeft de laatste jaren steeds meer Apple trekjes gekregen (grootheidswaanzin en arrogantie).

[Reactie gewijzigd door Alexander01 op 11 april 2011 20:55]

Sony was vroeger zelfs een belangrijke leverancier van Apple. Misschien dat de 'karakters' inmiddels te hard botsen door teveel overeenkomsten, want bij mijn weten zijn ze geen belangrijke leverancier meer.
Kan het ondanks dat ik een hekel aan Sony heb wel begrijpen dat ze actie tegen Hotz willen nemen, maar de manier waarop is gewoon schandelijk en veel te agressief. Daarnaast vind ik het ook echt onfatsoenlijk dat ze functionaliteit uit een product halen waar blijkbaar veel mensen gebruik van maakten.

Offtopic: Die boycot is hier al een poos aan de gang. Bij mij komt er echt geen Sony meer in!
Tja...
Te ver gaan is een mening.
als Geohot de PS3 zo gekraakt heeft dat het illegale games kan spelen is natuurlijk een reden voor Sony om te zeggen STOP.
Niet zozeer dat hij dat gedaan heeft maar meer omdat het vrij staat om dat de downloaden.
Ja, en dat was echter niet het geval. Het haalde alleen OtherOS terug en je kon er HomeBrew (legale thuis geschreven software) op draaien.
Ik heb de bestanden nooit bekeken of wat voor informatie het ook betrof. Echter als deze bestanden eigen code waren die gaten in de PS3 exploiteerden, dan is er niets illegaals aan.
Niet een lafaard...

Deze jongen heeft zijn best gedaan maar kan niet op tegen Sony,

En ben blij dat ze samen een compromis hebben gesloten.
Deze jongen heeft potentie en vind dat hij ook een optie verdient om te schikken.
Sorry Sony, het kwaad is al geschied.
De hele ophef heeft al met al niks opgeleverd voor Sony behalve dat één persoon heeft beloofd zich niet meer met het hacken van de PS3 bezig te houden.
Het is net als met torrent/nzb-sites, voor hem 10 anderen.

Ik ben wel benieuwd of GeoHot nog wat geld over heeft gehouden en wat hij daarmee gaat doen.
Tja je kent het gezegde: de eerste klap is een daalder waard?
Dat is wat er is gebeurt en met dit nieuws zullen meerdere denken laat maar hangen.

Sony is geen kleine speler en ze nemen hun zaken zeer serieus.
En wat betreft GeoHot... die jongen komt er wel.
Nou, voor hem 10 anderen? ik denk dat je geen idee hebt hoe moeilijk het hacken van een console is.. als dat werkelijk zo zou zijn dan zouden er al lang 100den anderen ook de console gehackt hebben, maar het is echt maar een heel klein elite groepje die het werkelijk gelukt is..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.