De Europese Commissie accepteert het voorstel van Microsoft om gebruikers via een browserkeuzescherm de mogelijkheid te geven een andere browser dan Internet Explorer te kiezen. Daarmee ontloopt de softwaregigant een boete.
De Europese Commissie heeft ermee ingestemd dat Microsoft nieuwe gebruikers van Windows een browserkeuzescherm zal presenteren die hen de mogelijkheid geeft een alternatieve browser te kiezen. De keuzelijst zal in totaal twaalf browsers bevatten: Apple Safari, Google Chrome, Microsoft Internet Explorer, Mozilla Firefox, Opera, AOL, Maxthon, K-Meleon, Flock, Avant Browser, Sleipnir en Slim Browser. De vijf meestgebruikte browsers zullen - in willekeurige volgorde - als eerste worden getoond, terwijl voor de overige zeven browsers gescrolld zal moeten worden. De lijst zal elk halfjaar worden ververst op basis van onafhankelijk onderzoek naar de marktaandelen van de browsers.
Volgens de overeenkomst, die een looptijd heeft van vijf jaar en voor alle EU-lidstaten geldig is, moet Microsoft het browserkeuzescherm uiterlijk medio maart 2010 via Windows Update verspreiden aan alle gebruikers van Windows XP-, Windows Vista- en Windows 7 die IE als standaardbrowser hebben ingesteld. Ook nieuwe Windows 7-installaties moeten het scherm gaan tonen tijdens de activatie. De verplichting tot het tonen van het keuzescherm zou zijn vastgelegd in juridisch bindende afspraken en over twee jaar tussentijds geëvalueerd worden. De EC verwacht dat zeker 100 miljoen Windows-gebruikers het browserkeuzescherm in maart te zien zullen krijgen en dat jaarlijks 30 miljoen nieuwe pc's het scherm zullen tonen.
In aanvulling op het browserkeuzescherm dat eindgebruikers te zien krijgen, zullen volgens de overeenkomst computerfabrikanten de mogelijkheid krijgen om in Windows een alternatieve browser als default browser in te stellen en IE niet te installeren. Ook is Microsoft verplicht om gebruikers de mogelijkheid te geven om Internet Explorer te deïnstalleren. Indien Microsoft zich niet aan de afspraken houdt, dan kan het softwarebedrijf alsnog een boete van maximaal 10 procent van zijn jaaromzet opgelegd krijgen zonder dat er aanvullende bewijzen nodig zouden zijn om machtsmisbruik te bewijzen.
Eurocommissaris Neelie Kroes stelt in een toelichting op het EC-besluit dat 'miljoenen Europeanen van dit besluit zullen profiteren doordat ze zelf kunnen kiezen welke browser ze willen gebruiken'. Ook zou de vrije browserkeuze gunstig zijn voor de innovatiekracht van browserontwikkelaars en de aanbieders van bijvoorbeeld webapplicaties.
De EC heeft aanvullend ook laten weten dat het haar onderzoek staakt naar vermeende tegenwerking van Microsoft om zijn Office-pakketten en andere softwareproducten te laten samenwerken met programma's van andere softwarebedrijven. Een voorwaarde is wel dat Microsoft zijn concurrenten meer interoperabiliteitsinformatie beschikbaar zal stellen, onder meer met betrekking tot Windows, Office en Exchange. Inmiddels heeft Microsoft meer technische gegevens en een overeenkomst voor het delen van informatie uit patenten op zijn website gezet.
Met het besluit van de Europese Commissie om Microsoft geen boete op te leggen en lopende onderzoeken te staken, komt er een formeel einde aan het meer dan tien jaar slepende conflict tussen de Europese toezichthouders en Microsoft. De afgelopen jaren spitste de zaak zich vooral toe op Internet Explorer. De Europese Commissie was van mening dat Microsoft zich met de bundeling van Internet Explorer met zijn besturingssystemen schuldig zou maken aan oneerlijke handelspraktijken. Ook zou Microsoft de innovatie in de internetmarkt hebben tegengewerkt door software-ontwikkelaars en contentaanbieders min of meer te dwingen hun websites en programma's primair op Internet Explorer af te stemmen.
[Reactie gewijzigd door boe2 op woensdag 16 december 2009 13:49]
Je snapt het punt niet, de Europese commissie heeft geen bezwaar tegen het marktaandeel van Microsoft, maar tegen het misbruik van dit martkaandeel. Apple heeft nou eenmaal geen marktaandeel waar ze misbruik van kunnen maken, tenminste niet op de browser en/of desktopmarkt.En daardoor komt Apple altijd weg met de meest belachelijke limieten en nog veel ergere softwarebundel praktijken.
Apple heeft een marktaandeel van 99,9% op de mac markt. Immers, volgens Apple zelf zijn het mac's en geen pc's....Apple heeft nou eenmaal geen marktaandeel waar ze misbruik van kunnen maken, tenminste niet op de browser en/of desktopmarkt.
Je moet kijken naar de desktopmarkt als geheel.Apple heeft een marktaandeel van 99,9% op de mac markt. Immers, volgens Apple zelf zijn het mac's en geen pc's....
[Reactie gewijzigd door Laurens-R op woensdag 16 december 2009 16:51]
Je kunt gekochte muziek prima afluisteren op je pc, zonder iPod. Je kunt het zelfs op cd branden.En laten we ook niet dat gedrocht van een iTunes vergeten! De #1 winkel voor het kopen van muziek (veel goede alternatieven zijn er niet) maar dan moet je wel een iPod hebben... m.a.w. als ik op een moderne manier muziek wilt kopen kan dat voornamelijk via iTunes (het online muziekdistributie ecosysteem dwingt mij daar toe) en dan MOET ik een iPod hebben(!).
[Reactie gewijzigd door Malarky op woensdag 16 december 2009 17:47]
Dit is inderdaad een belangrijke reden waarom Apple (en Linuxen) niet dezelfde verplichtingen krijgen om meerdere browsers aan te bieden en Microsoft zelf wel. Het marktaandeel, en de "opener" architectur van Microsoft heeft naar mijn mening echter niet alleen een juridische consequentie maar ook een verschillend samengestelde gebruikersgroep tot gevolg. Ik denk dat het verschil in de gebruikersgroepen ook meer druk zet op het Microsoft OS dan dat dat gebeurt voor het Apple OS.de Europese commissie heeft geen bezwaar tegen het marktaandeel van Microsoft, maar tegen het misbruik van dit martkaandeel. Apple heeft nou eenmaal geen marktaandeel waar ze misbruik van kunnen maken, tenminste niet op de browser en/of desktopmarkt.
[Reactie gewijzigd door teacup op donderdag 17 december 2009 08:53]
[Reactie gewijzigd door SosaNLX op woensdag 16 december 2009 13:59]
Wat is de belangrijkste reden dat mensen geen niet-MS-OS draaien?Ben ik het in principe wel mee eens. Iedereen zegt altijd van alles over de monopoly van Microsoft maar welk ander os gaat de competitie aan met Microsoft dan.
Onzin. Linux distro's zijn niet "gebruiksvriendelijk" omdat je niet anders gewend bent.In mijn ogen zijn er nog geen linux distros die even gebruiksvriendelijk zijn.
En hoeveel mensen weten een probleem met Windows op te lossen? De "oplossing" is maar al te vaak: opnieuw installeren.Misschien die netbook distros maar als daar iets mee gebeurd weet ook niemand meer hoe dat op te lossen.
Wat een onzin. Dat is een kwestie van keuzes maken. BMW's en Mercedessen zijn ook te duur voor de normale gebruiker en toch worden er elk jaar weer honderdduizenden van verkocht... en als ik Mac-gebruikers mag geloven zijn dat de BMW's en Mercedessen onder de computers... en die mensen moeten toch op een bepaalde manier erg tevreden over hun systeem geworden zijn?En Apple computers zijn gewoon te duur voor de normale gebruiker.
Voor het grootste deel van de mensen is Windows helemaal geen keus. Ze kopen een computer en krijgen er dus Windows bij.Dus dan blijft Windows ook gewoon de eerste keus voor de meeste mensen.
Microsoft wordt daar helemaal niet voor gestraft. MS wordt gestraft voor het gebruiken van cq. misbruik maken van hun machtspositie. Het is gewoon heel simpel: als je een gigantisch marktaandeel op 1 markt hebt, dan kun je dat gebruiken om een marktpositie in een andere markt te krijgen en dat is volgens de mededingingswet verboden.Dus waarom word Microsoft daar dan de hele tijd door voor gestraft?
Ik heb toch al meerdere malen een poging gewaagd maar na een week of twee heb ik het er iedere keer weer afgesmeten.Onzin. Linux distro's zijn niet "gebruiksvriendelijk" omdat je niet anders gewend bent.
Tsja... en ik draai al jaren Linux en elke keer als ik Windows opstart heb ik na 10 minuten de neiging mijn computer het raam uit te gooien... kwestie van gewenning...Ik heb toch al meerdere malen een poging gewaagd maar na een week of twee heb ik het er iedere keer weer afgesmeten.
[Reactie gewijzigd door mzziol op woensdag 16 december 2009 16:51]
Veel duurder, toch echt een argument voor consumenten.1. Omdat je toch al voor macos betaalt als je een mac computer aanschaft ?
Die parallels is totaal nog niet compatible, maar geeft vele problemen, alsmede trager, ZEKER voor spelletjes. Noem dan bootcamp, maar ja dan kan je weer net zo goed geen mac kopen...2. Omdat spelletjes niet draaien op niet-Windows -> parallels of een aparte game console.
Niet als je geen zin hebt om opnieuw uit te zoeken waar de knopjes zitten = 95% van3. Omdat het "anders" is dan Windows -> prima toch
Je onderschat het probleem, oudere hardware scanners/printers, al vind je drivers, dat gaat echt niet van een leien dakje.4. Omdat er niet overal drivers voor zijn -> meeste zijn er wel
Niet 100% compatible. Je vergeet verder dat er zoveel applicaties zijn waar consumenten aan gewend zijn die wel onder windows draaien en niet onder mac.5. Omdat je geen MS-Office kan draaien en dus geen MS-Office documenten kunt openen -> kan wel, ik heb office voor de mac. Niet dat ik het fijn vindt, maar het werkt.
er bestaat ook ms office voor de mac.omdat je geen ms office kan draaien
[Reactie gewijzigd door Floor op woensdag 16 december 2009 14:32]
[Reactie gewijzigd door RSpliet op woensdag 16 december 2009 14:46]
Inderdaad, in jouw ogen niet.Belachelijk. Marktaandeel is in deze helemaal niet relevant. Het gaat erom dat je min of meer gedwongen wordt tot een keus. Microsoft deed dat met Internet Explorer. En als je Apple hebt, ben je gedwongen om Safari te kiezen. En of je nu 5% marktaandeel hebt of 90%, daar gaat het in mijn ogen niet om. Het gaat om de keuzevrijheid die de consument heeft, tenminste, daar heeft de EU het altijd op gegooid. Het zou van ruggengraat getuigen om alle OS-ontwikkelaars er op aan te spreken.
Als je al een vergelijking met auto's maakt, maak er dan een die ergens op slaat.Iemand die in een Mercedes 10km/u te hard rijdt, hoeft niet harder gestraft te worden dan iemand die in een Trabantje 10km/u te hard rijdt. Ze maken allebei dezelfde overtreding, dus ook dezelfde straf. Of in het geval van Microsoft, Apple e.a., allemaal dezelfde oplossing bieden. Dat is wel zo eerlijk.
[Reactie gewijzigd door Goderic op donderdag 17 december 2009 00:46]
Waarom je een on-topic quotatie krijgt is mij een raadsel maar het antwoord op je vraag is voor de hand liggend:en waarom zou dat dan verschil moeten uitmaken? Er is iedere keer wel iemand die dit roept, terwijl marktaandeel toch totaal niet relevant is?
Het marktaandeel is wel relevant, sterker nog, het is het enige dat relevant is. Moet dit nou echt bij elk topic uitgelegd worden? De reden waarom MS zich aan andere regels moet houden dan andere bedrijven is omdat ze een marktpositie hebben die zo groot is dat ze de markt kunnen bepalen. Daar zijn de mededingingswetten voor en in tegenstelling tot wat veel Tweakers lijken te denken, is MS niet de enige die daar "last" van heeft.en waarom zou dat dan verschil moeten uitmaken? Er is iedere keer wel iemand die dit roept, terwijl marktaandeel toch totaal niet relevant is?
[Reactie gewijzigd door MAXed_out op woensdag 16 december 2009 19:21]
Omdat het in de wet staat... niet alleen in de Nederlandse wet, maar ook in de Europese wetgeving (en daarmee als het goed is in alle wetten van lidstaten van de Europese Unie) en ook de VS heeft dit soort wetgeving. Ik neem eigenlijk aan dat alle landen met een vrije markt economie zoiets hebben.Wat ik niet snap is waarom je het regels noemt.
Nee.Ik bedoel is er een duidelijke grens waarna een bedrijf de markt niet meer kan bepalen
i. economische machtspositie: positie van een of meer ondernemingen die hen in staat stelt de instandhouding van een daadwerkelijke mededinging op de Nederlandse markt of een deel daarvan te verhinderen door hun de mogelijkheid te geven zich in belangrijke mate onafhankelijk van hun concurrenten, hun leveranciers, hun afnemers of de eindgebruikers te gedragen;
art. 24
Het is ondernemingen verboden misbruik te maken van een economische machtspositie.
Natuurlijk niet. Volg eens andere nieuwsbronnen dan alleen Tweakers.net en je zult zien dat er veel vaker bedrijven beboet worden.en is dit enkel beperkt tot OSen?
Ze hebben wel degelijk de ontwikkeling van browsers tegengewerkt. Ten eerste door hun browser mee te leveren op hun OS en ten tweede door er passief (brakke HTML support) en actief (Frontpage) voor te zorgen dat het op Internet tot een paar jaar terug wemelde van de MSIE-only sites.Als ze de ontwikkeling van browsers op hun OS tegen zouden werken of zouden verbieden zou ik deze maatregel heel goed begrijpen, maar het is echt kinderspel om een browser te installeren in Windows.
Kroes heeft wel degelijk ook Apple al eens gewaarschuwd. Overigens niet vanwege het marktaandeel van iTunes, want dat ligt waarschijnlijk ver beneden de 5%, maar vanwege de pricing van de iTunes-store, die niet in alle Europese landen gelijk was - omdat de platenmaatschappijen Apple daartoe dwong.Hoe zit het met de #1 muziek webwinkel iTunes die alleen met een iPod werkt of de
Marktaandeel iPhone: 30%...#1 smartphone de iPhone die geen andere browsers toelaat?
Daar heeft MS zelf voor gekozen, ze hadden er ook voor kunnen kiezen helemaal geen browser mee te leveren...Ik geloof niet dat ik ooit een bedrijf heb gezien wat verplicht is om reclame voor andere producten van andere bedrijfen bij hun product te leveren. Belachelijk!
Zoals ik al zei, FF is bijna even groot als IE dus deze wet gaat volgens mij dus niet op, MS heeft namelijk geen monopoly op de browser markt en het is alleen nog maar verder aan het krimpen.i. economische machtspositie: positie van een of meer ondernemingen die hen in staat stelt de instandhouding van een daadwerkelijke mededinging op de Nederlandse markt of een deel daarvan te verhinderen door hun de mogelijkheid te geven zich in belangrijke mate onafhankelijk van hun concurrenten, hun leveranciers, hun afnemers of de eindgebruikers te gedragen;
art. 24
Ja, ze hebben met oa in het tijdperkt van IE6 internet MSIE-only te maken en daar hebben ze toen ook vlink veel kritiek op gekregen. Maar ik heb het over nu! Waarom moet het verleden er altijd bij gehaald worden als dat nu niet meer van toepassing is?Ze hebben wel degelijk de ontwikkeling van browsers tegengewerkt. Ten eerste door hun browser mee te leveren op hun OS en ten tweede door er passief (brakke HTML support) en actief (Frontpage) voor te zorgen dat het op Internet tot een paar jaar terug wemelde van de MSIE-only sites.
Wat ik zeg, waar is de grens? Je kan moelijk zeggen dat de iPhone niet de meest invloedrijke, snelstgroeiende smartphone is of dat Safarie niet de meest gebruikte webbrowser is om vanaf een Smartphone een website te bereiken. En toch komen ze overal mee weg.Marktaandeel iPhone: 30%...
MS heeft de keuze dus om alles aan te bieden of niets!?! Dat is toch geen keuze? Als ze een OS op de markt zouden brengen zonder webbrowser zouden ze ook heel veel commentaar krijgen.Daar heeft MS zelf voor gekozen, ze hadden er ook voor kunnen kiezen helemaal geen browser mee te leveren...
[Reactie gewijzigd door MAXed_out op donderdag 17 december 2009 12:43]
Het gaat ook niet om het monopolie op de browser-markt, het gaat om het monopolie op de desktopmarkt.Zoals ik al zei, FF is bijna even groot als IE dus deze wet gaat volgens mij dus niet op, MS heeft namelijk geen monopoly op de browser markt en het is alleen nog maar verder aan het krimpen.
Ten eerste zijn dit zaken die jarenlang lopen dus het verleden kan toen dit begon heel recent geweest zijn; ten tweede laat wat MS met MSIE6 heeft gedaan heel duidelijk zien wat er kan gebeuren als een fabrikant het monopolie krijgt op een browser.Ja, ze hebben met oa in het tijdperkt van IE6 internet MSIE-only te maken en daar hebben ze toen ook vlink veel kritiek op gekregen. Maar ik heb het over nu! Waarom moet het verleden er altijd bij gehaald worden als dat nu niet meer van toepassing is?
De grens bepaalt de rechter. Invloedrijk, snelgroeiend != misbruik maken.Wat ik zeg, waar is de grens? Je kan moelijk zeggen dat de iPhone niet de meest invloedrijke, snelstgroeiende smartphone is of dat Safarie niet de meest gebruikte webbrowser is om vanaf een Smartphone een website te bereiken. En toch komen ze overal mee weg.
Heb jij dan een betere optie?MS heeft de keuze dus om alles aan te bieden of niets!?! Dat is toch geen keuze?
Het probleem was toch dat ze met die monopolie op de desktop-markt een overheersend aandeel(lees: kunnen heel veel invloed uitoefenen/monopolie) in de browser markt. Dit is toch niet het geval als ze ongeveer evenveel marktaandeel hebben als FF?Het gaat ook niet om het monopolie op de browser-markt, het gaat om het monopolie op de desktopmarkt.
Ja en een hele hoop van die foute zaken heeft MS ondertussen dus ook terug gedraaid en is nu dus niet meer aan de orde lijkt mij. En je tweede punt vind ik een beetje raar, ik ben over de iPhone begon en dat machtsmisbruik van te voren tegen gehouden moet worden en dat er regels gemaakt moeten worden om dit te voorkomen. Maar jij zegt er het volgende op:Ten eerste zijn dit zaken die jarenlang lopen dus het verleden kan toen dit begon heel recent geweest zijn; ten tweede laat wat MS met MSIE6 heeft gedaan heel duidelijk zien wat er kan gebeuren als een fabrikant het monopolie krijgt op een browser.
Als de rechter de grens bepaald is het toch geen regel, eerder een richtlijn. En nu zijn ze inderdaad nog relatief klein maar ze groeien snel, hebben veel invloed op de markt en verbieden nu al andere browsers op hun platform. Dit ziet 'de rechter' nu misschien niet als misbruik maar dat wil je toch ook in de toekomst voorkomen.De grens bepaalt de rechter. Invloedrijk, snelgroeiend != misbruik maken.
J: Daar heeft MS zelf voor gekozen, ze hadden er ook voor kunnen kiezen helemaal geen browser mee te leveren...
M: MS heeft de keuze dus om alles aan te bieden of niets!?! Dat is toch geen keuze? Als ze een OS op de markt zouden brengen zonder webbrowser zouden ze ook heel veel commentaar krijgen.
Dat was toch helemaal mijn punt, ze hebben geen keuze in de situatie gehad / ze zijn gedwongen tot deze keuze. Het is toch goed genoeg dat ze het maken van andere browsers op Windows toestaan en dat (gedeeltelijk)IE verwijderbaar is.J: Heb jij dan een betere optie?
[Reactie gewijzigd door MAXed_out op donderdag 17 december 2009 21:40]
[Reactie gewijzigd door kidde op woensdag 16 december 2009 20:16]
[Reactie gewijzigd door knirfie244 op donderdag 17 december 2009 08:51]
[Reactie gewijzigd door XiniX88 op woensdag 16 december 2009 14:55]
Maar bij het tot nu toe meest gebruike Windows-OS, nl XP, en bij diens voorgangers: 2K, Me, NT4, 98 kan dat dus niet.Configuratiescherm > Programma's en windowsonderdelen. Daar IE klikken en verwijderen...
[Reactie gewijzigd door kidde op woensdag 16 december 2009 20:23]
Heb twee weken geleden Windows 7 geïnstalleerd voor een collega, maar zag geen keuzescherm!In Windows 7 wordt het browserkeuzescherm al getoond tijdens de installatie.
[Reactie gewijzigd door Dark0z op woensdag 16 december 2009 13:46]
[Reactie gewijzigd door Ariejan op woensdag 16 december 2009 14:39]
De acid2 test is geen test van CSS1 en CSS2.In windows 7 zit natuurlijk IE 8 en geen 6. Deze voldoet 100% aan de CSS 1 en 2 standaarden (acid2 test).
Jij denkt dat IE door vrijwilligers wordt gemaakt? Dat het bij de prijs inbegrepen zit wil niet zeggen dat het gratis is.Als ze nu misbruik maakten door veel geld te vragen voor iets wat je wel MOET afnemen, dan valt er iets voor te zeggen.
Dat kunnen ze allang. Dat de meesten het niet doen omdat er al een browser geïnstalleerd is is een hele andere zaak. Maar ik denk niet dat die mensen snel voor een andere browser zullen kiezen. Ze zijn doorgaans IE gewend, en ook het IE icoontje zal hen aanspreken, dus zullen ze alsnog IE installeren.Eurocommissaris Neelie Kroes stelt in een toelichting op het EC-besluit dat 'miljoenen Europeanen van dit besluit zullen profiteren doordat ze zelf kunnen kiezen welke browser ze willen gebruiken'
[Reactie gewijzigd door .oisyn op donderdag 17 december 2009 12:09]
[Reactie gewijzigd door Madrox op woensdag 16 december 2009 13:50]
[Reactie gewijzigd door magic31 op woensdag 16 december 2009 14:25]
Heeft Mercedes, of welke autofabrikant dan ook, meer dan 90% marktaandeel?Als ik een Mercedes koop, heb ik ook niet de keuze om er een BMW-motor of een Lada-versnellingsbak in te laten leggen. Ze dwingen me dan ook een Mercedesmotor af te nemen.
De wet wordt dus wel overtreden, op welke basis denk je anders dat er een boete opgelegd zou kunnen worden?Imho moet een fabrikant gewoon kunnen doen met zijn produkt wat hij wil, zolang de wet maar niet overtreden word. En dat is hier imho niet het geval.
En als Mercedes, nadat ze 90% van de markt in handen hebben gekregen, ineens caravans gaan meeleveren met hun auto's? (wat moet je tenslotte met een auto als je er niet mee op vakantie kan gaan?)Mercedes mag zelfs in 90% van de markt, wel kiezen welke onderaannemers er gebruikt worden en welke componenten erin steken. Benieuwd of Renault dan ook een reglement laat invoeren waardoor ze hun chassis/zetels/... moeten gaan gebruiken.
Wow... een hele muisklik. Jongens jongens wat een moeite moeten de mensen die voor IE gekozen hebben doen zeg.Dit is een hele hoop zever voor niets. En benadelend voor mensen die wél IE verkiezen als standaardbrowser want zelfs al hebben deze consumenten een keuze gemaakt, ze moeten deze opnieuw bevestigen.
En iedereen weet dat je je met gratis producten niet aan de wet hoeft te houden...En browsers zijn sowieso al gratis,
Dan moeten de makers van die browsers zich maar aan de webstandaarden houden. Die versnippering is er met name gekomen omdat MS zich daar niet aan hield. Het zijn niet de "alternatieve" browsers die voor compatibiliteitsproblemen hebben gezorgd, het is Microsoft zelf geweest, die met een gedrocht als MSIE6 geprobeert heeft (en dat op een haartje na gelukt is) zich het Internet toe te eigenen, door er voor te zorgen dat het Internet vervuild werd met webpagina's gebouwd in iets wat vaagjes op HTML leek, maar die naam absoluut niet mocht dragen... wat uiteraard alleen door MSIE ontcijferd kon worden.nu gaat er nog meer versnippering komen omdat de "speciale" mensen toch een browser uit de onderkant gaan kiezen. Wéér compabiliteitsproblemen. Argh.
[Reactie gewijzigd door jeroenr op woensdag 16 december 2009 14:30]
dit is al zo vaak uitgelegd.Waarom mag bijvoorbeeld Apple wel zijn eigen browser meeleveren, zonder andere browsers te moeten meeleveren?
Alweer die auto prietpraat, wederom een poging het uit te leggen:Als ik een Mercedes koop, heb ik ook niet de keuze om er een BMW-motor of een Lada-versnellingsbak in te laten leggen.
[Reactie gewijzigd door kidde op woensdag 16 december 2009 20:37]
In Nederland misschien wel ja. In sommige andere EU landen is 45% een andere browser gaan gebruiken dan ze altijd deden (ervan uitgaande dat ze al een browser gebruikten), zelfs zonder browser-keuze scherm (en in die landen is Firefox nu IE voorbijgestreeft als 'marktleider').Lijkt me vrij onrealistisch dat mensen ineens voor een andere browser gaan dan hetgeen ze altijd gebruikt hebben.
Lol, is dat een grap of weet je echt niet dat Microsoft IE helemaal niet uitbrengt voor andere operating systems? Als Microsoft IE zou porten naar *nix an Mac OSX, dan zou je het daar op precies dezelfde manier kunnen installeren als iedere andere willekeurige browser.Een andere OS geeft toch ook geen keuzemenu of je IE wilt installeren. Of zie ik dit nou verkeerd.
[Reactie gewijzigd door martennis op woensdag 16 december 2009 16:50]
Op dit item kan niet meer gereageerd worden.
Populair: Samsung Websites en communities Mobiele telefoons Google Sony Games Microsoft Politiek en recht Consoles Microsoft Xbox One
© 1998 - 2013 Tweakers.net B.V. Contact Over Tweakers Jouw privacy Algemene voorwaarden Cookies
Tweakers wordt uitgegeven door De Persgroep en wordt gehost door True