Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 43 reacties

De omzet van Microsoft lijkt te stagneren. In de eerste drie maanden van dit jaar steeg de omzet met nog geen procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2007. Alleen de Xbox 360 lijkt de fabrikant te hebben behoed voor een omzetdaling.

De nettowinst van de softwaremaker daalde in het derde kwartaal van zijn gebroken boekjaar met meer dan 10 procent tot 4,3 miljard dollar. Deze daling is grotendeels het gevolg van de EU-boete van 1,42 miljard dollar. De omzet kwam nog geen half procent hoger uit op 14,45 miljard dollar, zo heeft Microsoft donderdag bij de presentatie van zijn kwartaalcijfers bekendgemaakt.

Uit bij de beurswaakhond SEC ingediende documenten blijkt dat Microsoft de afgelopen drie maanden 1,3 miljoen Xbox 360-consoles heeft verkocht; een miljoen meer dan in dezelfde periode vorig jaar. In de eerste negen maanden van zijn gebroken boekjaar komt het totaal daarmee op 7,5 miljoen stuks. Sinds de introductie van de 360 zijn er meer dan 19 miljoen exemplaren geleverd.

Door de gestegen verkopen van de Xbox 360 is de Entertainment and Devices-tak de snelst groeiende tak van Microsoft. De omzet van deze divisie groeide met ruim 68 procent tot ruim 1,5 miljard dollar. Ook is het verlies van 324 miljoen dollar dat begin vorig jaar werd geboekt, omgezet in een winst van 89 miljoen euro.

De resultaten van Microsofts Clients-divisie, die onder meer verantwoordelijk is voor de verkoop van besturingssystemen, staan in schril contrast met het succes van de Entertainment and Devices Division. De omzet van deze tak daalde met bijna 24 procent tot iets meer dan 4 miljard dollar. De winst van de divisie daalde met 26 procent tot net geen 3,1 miljard dollar.

De gedaalde omzet van de Clients-tak is voornamelijk het gevolg van de sterk gedaalde oem-verkopen van Vista, die tachtig procent van de omzet van dit bedrijfsonderdeel uitmaken. Uit de cijfers van Microsoft blijkt dat de oem-inkomsten in het afgelopen kwartaal met 25 procent zijn gedaald. De omzet uit licentiedeals en de verkoop van retailversies daalde met 18 procent.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (43)

Uit de cijfers van Microsoft blijkt dat de oem-inkomsten in het afgelopen kwartaal met 25 procent zijn gedaald.
Dat is wl een schokkende conclusie, die ik graag verder uitgelegd zou zien?
belangrijker dand at de Xbox verkoop gestegen is, wat misschien wel voor de games-sectie belangrijk is, waarbij ik moet aanmerken dat ik het wl leuk vind dat tweakers.net veel sterker en beter egworden is bij hun games-berichtgeving, maar niet dat dat ten kostte moet gaan van berichtgeving over andere, bredere technische berichtgeving

is dat een tijdelijk effect? omdat bv OEMs de 'kat uit de boom' kijken, of worden er veel meer OEM-PCs znder OS geleverd, of met concurrerende OSen (dat kan ik nauwelijks geloven) of heeft MS gewoonweg prijsdumping toegepast?

of kan het zijn dat de positie van de OEMs tegenover MS veel machtiger geworden is en kunnen deze duidelijkere 'eisen' stellen, iets dat voorheen eigenlijk behoorlijk andersom was..... dat zou wel degelijk een behoorlijke aantasting van de 'basis' van de machtspositie van MS kunnen zijn... als MS veel meer zich moet laten vertellen door OEMs kunnen ze ok wel eens gedwongen worden het 'totaalpakket' dat windows is, inclusief alle extra applicaties (office, Live.com, mediaplayer, browsers etc.) uit elkaar te halen, omdat die OEMS mogelijk ook meer willen kunnen 'shoppen' bij verschillende aanbieders van software

[Reactie gewijzigd door RM-rf op 25 april 2008 10:33]

Vorig jaar waren was het eerste kwartaal de introductie maanden van Windows Vista en MS Office 2007 met de daarbijbehorende extra omzet.

Denk alleen maar aan zaken als de grote reclame campagne en bijvoorbeeld het vervangen van het OS voor een paar milljoen display en voorraad XP machines en de bij winkels en groothandel en andere leverancier aanwezige vooraden retailboxen en oempackages licentie boxen door Vista en Office versies.

Dat effect had je in het afgelopen kwartaal niet. De autonome verkopen liggen misschien zelfs zonder de reclameinspanning wel even hoog als vorig jaar maar de vervangen van licenties in vooraad door leveranciers gebeurde natuurlijk grotendeel in het vorige jaar. Verder was de release van Vista en MS Office vorig jaar over het belangrijke 4e kwartaal getrokken wat toen in het vierde kwartaal leide tot mindere verkopen en relatief goede verkopen in het eerste kwartaal.
Het is nog wat vroeg om definitieve conclusies te trekken, maar ik denk dat we hier de eerste tekenen van een Amerikaanse recessie zien. Het eerste wat mensen niet meer kopen als ze het krap hebben, zijn pc's en dergelijke. Ik denk dat we ook een omzetdaling mogen verwachten bij de cijfers van Dell en HP voor Q1 in 2008.
Ik denk dat dat wel mee valt. De Server en Tools tak doet het prima, en dat is toch de tak waar je investeringen van andere bedrijven goed in terug ziet die parallel aan de hardware verkopen lopen (windows 2008, SQL Server, etc etc).

Ik denk wel dat je Vista als financieel fiasco kan bestempelen. De OEM licenses lijken wel redelijk te verkopen, maar met name de 'overstappers' die een nieuw OS kopen voor een oude PC lijken niet te komen.
Hoezo slechte resultaten ?

Resultaten Microsoft beter dan verwacht


REDMOND (AFN) - Microsoft, ’s werelds grootste softwareconcern, heeft in het afgelopen kwartaal minder winst geboekt. Het resultaat in het derde kwartaal van het gebroken boekjaar kwam uit op 4,39 miljard dollar tegen 4,93 miljard dollar vorig jaar.

Dat maakte het Amerikaanse bedrijf donderdagavond nabeurs bekend. De omzet bleef vrijwel ongewijzigd op 14,5 miljard dollar. De lagere winst en onveranderde omzet zijn het gevolg van boekhoudkundige veranderingen. De cijfers zijn wel beter dan verwacht.
De attach rate (dus het gemiddeld aantal verkocht games per console) is bij de xbox 360 ook een stuk hoger dan bij de PS3 en de Wii. Het is zelfs een nog nooit behaald record.
Ik verbaas me dan ook erover dat de xbox 360 het zo enorm goed doet, ikzelf had verwacht dat de PS3 echt nog wel met een comeback zou komen... niet dus. Zal waarschijnlijk wel te maken hebben met de slakkengang waarop het apparaat op de markt is gekomen. Tevens veel uitstel weer van goede titels...

Xbox 360 drives industry growth with record attach rates

March NPD data shows a new U.S. Xbox 360 software attach rate of 7.5, a record for any game console.
In Europe, Xbox 360 continues to enjoy the highest software attach rate of any game console with more than 7.0 games sold per console (PS3: 3.8; Wii 3.5) after 27 months on the market..
Xbox 360 sales in Europe have more than doubled in the wake of recent retail price changes, solidifying its leadership position as the number one next-generation console in EMEA, owning 42% of the market in terms of life-to-date revenue. (Microsoft estimates based on ChartTrack and Gfk data).
Third party publishers find more success on Xbox 360. In March, Xbox 360 accounted for $220 million of all third party game sales this generation, or 49 percent of share. Third party publishers win on Xbox 360 more than any other platform. (March NPD data)
Games for the Xbox 360 platform accounted for four of the top ten games for this generation. (March NPD data)

Xbox 360 most widely used system for online gaming

Xbox 360 delivers social entertainment experiences to more than 10 million Xbox LIVE gamers around the globe. (Microsoft internal data)
On April 2, NPD released a study called “Online Gaming 2008” which reported that 42 percent of people aged six to 44 play video games online. Their console of choice? Xbox 360. Half of online gamers prefer the Xbox 360 over other current-generation gaming consoles. (“Online Gaming 2008”)
Xbox LIVE now delivers 4,800 hours of TV and movie entertainment including family favorites like “Hannah Montana,” “Lost,” and “Superman III.”(Microsoft internal data)

[Reactie gewijzigd door Yves99 op 25 april 2008 11:38]

De Xbox 360 heeft gewoon ene hele goed games line up vergeleken met de PS3.
En zit in een hoger marksegment met meer echte gamers dan de Wii.

Die combinatie leidt tot een hoge attachrate. De PS3 zal dit jaar wel wat goedmaken maar moet echt wel floaten op een paar games die dit jaar uitkomen zoals MSG en op de BR speler.
De kans is levensgroot dat volgens jaar de PS3 niet meer een logische keuze is voor een BR speler omdat dan de spelers al enorm in prijs zouden kunnen zakken
Wat ik wel bijzonder vindt aan dit bericht is dat de verkopen van de XBox 360 erg omhoog zijn gegaan, alle berichten tot nu toe waren dat het een verliesleidend product was. Maar het is nu met 68% gestegen. Erg netjes moet ik zeggen.
De XBox zelf mag dan mischien met verlies verkocht zijn, maar daarbij is ingecalculeerd dat er per console minstens X aantal games gekocht worden achteraf waarop Microsoft dan een licentie heeft - of ze nu het spel zelf gemaakt hebben of niet.

Men rekent er ook op dat de productieprijs naar omlaag gaat en dat uiteindelijk er uiteindelijk er wel winst gemaakt zal kunnen worden op de consoles zelf (zie xbox en ps2).

Da's gewoon het businessmodel dat Sony ook gebruikt voor z'n PS3....
Men rekent dus fout en ook Sony is echt niet blij met de prestaties van de PS 3.
MS legde op een gegeven moment 200 US dollar per verkochte console bij... reken je even mee?

Een spel kost 50 euro. Zeg dat 20 procent van dat geld naar MS gaat (waarschijnlijk veel minder maar ok). Dat is 10 euro per spel... Hoeveel spellen moet een koper van de XBox dan kopen voordat MS berhaupt break-even draait? Juist, 20. Twintig spellen! En da's alleen voor break even he. Dan hebben ze nog geen cent verdiend. Dus voor een nette winst moeten er hoeveel verkocht worden per console? 30? 40?

Zo gaat dat dus niet in de praktijk:
Microsoft Moving 7 Games Per Console
Opinion: Xbox 360 Software Attach Rate Is 'Alarming'
360 attach rate pleases Redmond (Seven games per user, apparently)

Als we dus uitgaan van 10 games per console zijn we optimistisch... Daarom mag, bij 10 euro per game voor de console maker, het verlies per verkochte console over de levensduur van het apparaat niet meer zijn dan 50 dollar. Anders blijft er geen winst meer over! Nintendo bewijst dat het anders kan, mits je maar iets innovatiefs in de markt zet.
de 89 miljoen winst is een kleine druppel op de miljarden dollars verlies dat de xbox en 360 al gekost hebben...
de 89 miljoen winst is een kleine druppel op de miljarden dollars verlies dat de xbox en 360 al gekost hebben...
Als je ziet dat de jaaromzet naar 1.5 miljard is gestegen dan zijn gemaakte kosten (R&D, marketing, RMA's, etc) uit het verleden minder interessant. Niet al die kosten hoeven per se door winst te worden gedekt, de opgebouwde waarde van de xbox divisie telt ook mee. Ik vind de cijfers erg positief voor MS, zeker met alle problemen die ze gehad hebben met betrouwbaarheid, en de sterke concurrentie.
Je overdrijft maar een klein beetje, niet? De consoles zijn tot nu toe niet erg winstgevend, maar dat is net zo bij Sony, en hoe houden die dat dan al zo lang vol? Microsoft verdient massa's aan de accessoires en games. En als je nu eens kijkt welke games de laatste jaren het best verkochten zitten daar wel een heel aantal Xbox-games tussen.
Microsoft verdient massa's aan de accessoires en games
Naar mijn weten klopt het niet wat je zegt:
Door de gestegen verkopen van de Xbox 360 is de Entertainment and Devices-tak de snelst groeiende tak van Microsoft. De omzet van deze divisie groeide met ruim 68 procent tot ruim 1,5 miljard dollar. Ook is het verlies van 324 miljoen dollar dat begin vorig jaar werd geboekt, omgezet in een winst van 89 miljoen euro.
Het gaat hier over de winst van de gehele entertainment tak. Daar zit dus buiten de hardware ook de software en randapparatuur bij. Voor zover ik weet is dit de eerste winst en hebben ze hiervoor alleen maar verlies gemaakt. Ik dacht zo'n twee miljard verlies op XBox n en nu ook alweer zoiets op XBox 360. Als iemand de cijfers heeft hoor ik ze graag.
De consoles zijn tot nu toe niet erg winstgevend, maar dat is net zo bij Sony, en hoe houden die dat dan al zo lang vol?
In tegenstelling tot de XBox was de PS2 van Sony wl erg succesvol (lees winstgevend), daardoor houden ze het zo lang vol. De PS3 is op het moment gewoon een blok aan Sony's been en ze mogen hopen dat dat nog goed komt.

Waarom MS dan toch doorgaat? Omdat MS gewoon een bedrijf heeft met een visionair en doorzetter als leider (Bill Gates). If at first you don't succeed,, try try and try again. MS weet dat deze markt belangrijk voor hun toekomst is dus vechten ze zichzelf naar binnen. Aangezien ze 10 miljard dollar per jaar winst maken kunnen ze zich een verlies wel permitteren. Men zegt ook regelmatig over MS: They need three tries to get it right.. dat belooft dus wat voor de XBox 3...
Die 89 mijoen winst was zelfs ook een winstdaling daling ten opzichte van de traditioneel profijtelijke eindejaarsverkopen in 2007.

In de laaste zes maanden van 2007 had Microsoft namelijk ook al ruim een half miljard winst bij de Entertainment and Devices divisie.

Dus het zal ondertussen dus wel mee aan het vallen zijn met die Xbox 360 verliezen.
Het is heel moeilijk om zoiets te beweren. De entertainment divisie van MS bestaat uit zoveel losse onderdelen (zelfs Mac office, ik zie daar de "entertainment value" niet echt van in) dat je eigenlijk niks kan zeggen over eventuele winst of verlies op de 360. Misschien is het zelfs realistischer om te zeggen dat deze nummers je alleen maar meer zand in de ogen strooien.

Of de 360 winst geeft of verliest word niet duidelijker uit deze gegevens. Wat wel duidelijk is, is dat MS beter al zijn aandacht op zijn core business kan zetten want daar valt en staat hun winst echt mee.
Het is ook een verliesgevende afdeling.

De *OMZET* is gestegen. Niet de winst (in de XBox divisie). Er is uberhaupt geen winst daar - tot nu toe is er tenminste 5 miljard op verloren (inclusief ontwikkelingskosten).

[Reactie gewijzigd door Wilke op 25 april 2008 10:31]

Opzienbarend dat mensen hier niet goed kunnen lezen....

En voor alle wereldvreemde mensen. Je moet eerst investeren om uberhaupt winst te maken. De Xbox divisie werd al ingericht met het idee dat deze tak miljoenen verlies zou gaan maken. Maar met in het achterhoofd dat er over bijvoorbeeld na 10 jaar een prominente plek zou zijn verworven in de game industrie.

Kortom een grootaandeelhouder zou blij zijn met dit bericht. Met deze alinea in bijzonder:

"Door de gestegen verkopen van de Xbox 360 is de Entertainment and Devices-tak de snelst groeiende tak van Microsoft. De omzet van deze divisie groeide met ruim 68 procent tot ruim 1,5 miljard dollar. Ook is het verlies van 324 miljoen dollar dat begin vorig jaar werd geboekt, omgezet in een winst van 89 miljoen euro."

[Reactie gewijzigd door marketeer op 25 april 2008 11:22]

En voor alle wereldvreemde mensen. Je moet eerst investeren om uberhaupt winst te maken.
Oh. En hoeveel winst heeft MS dan gemaakt op de XBox n? (hint: min x miljard).
En hoeveel op de XBox 2? (hint: min x miljard),
Als ze zometeen op de Xbox 3 ook weer miljarden moeten bijleggen dan is dat zeker nog steeds een normaal onderdeel van hun bedrijfsvoering?

Onzin natuurlijk. Het klopt dat je eerst moet investeren om winst te maken, maar het is bij een console wel de bedoeling dat je nog binnen de levensduur van die console n je gemaakte kosten er uit hebt n een gezonde winst maakt. Dat is MS tot nu toe nog niet gelukt. Roepen dat mensen die een kritische kanttekening plaatsen bij de cijfers van MS wereldvreemd zijn gaat al helemaal nergens over. Elk ander bedrijf had al lang de handdoek in de ring gegooid, maar MS kan het zich permitteren dankzij de mega-winsten die ze boeken op andere bedrijfsonderdelen.

Oh en over je dikgedrukte quote... Een winst van 89 miljoen op een omzet van ruim anderhalf miljard? Dat zijn ook geen marges om over naar huis te schrijven of wel? En dat een divisie snel groeit zegt natuurlijk niks. Als jij tien miljard er voor over hebt kun je ook een divisie heel snel laten groeien. Winst. Dat is waar het om gaat. Dat is het belangrijkste kengetal. Daarna komt marge. En pas ver daarachter kun je over omzet gaan praten.

Trouwens, als je bedenkt dat MS er miljarden bij heeft gelegd vallen de verkopen van de XBox al heleml tegen.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben het niet oneens met de strategie van MS op de grote lijn. Ze hebben besloten dat ze console maker willen worden en dan gaan ze er ook echt voor en geven het niet meteen op. Maar tot nu toe doen ze het gewoon ronduit slecht. Al helemaal als je bedenkt dat MS door zijn dominantie op de PC markt een strategisch voordeel heeft op Nintendo en Sony. Daar hadden ze veel meer uit moeten kunnen slepen.

Een bewijs dat ze het echt slecht doen kun je halen uit het feit dat Sony, die met de PS1 ook een nieuwe markt op ging, wel meteen dikke winsten maakte en zelfs in n keer marktleider werd. Er zijn echt niet per s meerdere generaties consoles nodig om een positie op te bouwen. Maar Sony had met de PS1 een fris, origineel, degelijk en goed uitgedacht apparaat, terwijl echt alles aan de XBox suf is, van de naam tot het logo tot het apparaat zelf. Pffff. X-doos, hoe verzinnen ze het?
Dat de verkopen omhoog gaan wil nog niet zeggen dat het niet verliesgevend is natuurlijk.
Zelfde kan je zeggen van de PS3, die verkopen/verkochten met verlies.
Ook is het verlies van 324 miljoen dollar dat begin vorig jaar werd geboekt, omgezet in een winst van 89 miljoen euro.
Alle mensen die zich afvroegen hoeveel lager de prijs van de besturingssystemen zouden kunnen zijn kunnen nu zien dat er dus 75 % winst wordt gemaakt hierop.
Als mensen dan nog zeggen dat er schandalig hoge prijzen worden gevraagd voor besturingssystemen met een bedenkelijke reputatie dan hebben ze dus echt wel gelijk.
Als mensen dan nog zeggen dat er schandalig hoge prijzen worden gevraagd voor besturingssystemen met een bedenkelijke reputatie dan hebben ze dus echt wel gelijk.
Ah..
Volgens jouw redenatie zou Windows duur zijn puur omdat MS er een goede marge op maakt. Zou MS nou juist verlies maken op Windows, dan zou het OS ineens goedkoop zijn? Zo werkt het niet. In een vrije markt vraagt een producent zoveel voor zijn producten als de klanten kunnen / willen betalen. En klanten betalen zoveel als het product *voor hun* waard is. Photoshop kost 1000 euro.. Is dat dan niet duur? En wat als Adobe er nou maar 5 pocent marge op maakt? Als je er objectief naar kijkt dan kun je toch haast niet ontkennen dat je met Windows voor 150 toch veel meer value-for-money krijgt dan met Photoshop voor 1000.

Overigens is het allemaal onzin, want klanten betalen rustig honderdduizenden of zelfs miljoenen voor software die veel minder complex is, veel minder groot is, veel minder afgewerkt is etc etc dan Windows. Als een klant door voor n miljoen software te kopen twee miljoen kan besparen / verdienen dan doet die klant dat. Zo simpel is het.

En voor je begint over schaalvoordeel... Wat maakt dat jou als klant uit? Jij koopt toch maar n pakket en geen miljoenen? Dat er veel andere mensen ook dat pakket kopen is mooi meegenomen voor de producent maar zal jou toch worst zijn?
Dit is wel exclusief de development kosten, die moeten er nog vanaf lijkt mij.
Dit vind ik altijd zo'n rare opmerking. De winst is toch de omzet - de kosten. Ik neem aan dat de ontwikkel kosten hier ook wel afgehaald worden, wellicht in de vorm van afschrijving. Dan klopt het toch gewoon dat er veel geld verdient wordt dat de kas ingaat?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Winst_(onderneming)
Maar in het verelden stonden die R&D-kosten en aanloopkosten ook al op de balans, zodat ze dik in de rode cijfers stonden. Dus hoezo afschrijving? Dit is nu het derde kwartaal in ongeveer 6 jaar dat de entertainmentdivisie daadwerkelijk winst maakt.
ontwikkelkosten schrijf je normalitair af per x aantal boekjaren, een vande (mogelijke) redenen dat er in het begin veeel meer verlies wordt gemaakt dan later, heeft waarsch te maken met de afzet - maar vooral ook met de productie kosten (naarmate een product ouder wordt en de techniek verbeterd gaan die omlaag, )

je mag er dan best van uit gaan dat door die steedst lagere kosten je op een bepaald moment weldegelijk winsts maakt op je consols (dat dat waarsch niet genoeg is om eerdere verliezen te drukken - staat daar in feite los van) - die kosten worden namelijk ook door o.a. game verkoop gedekt
ik haat reacties zoals dat...

Er is veel geestelijk werk.. Omdat jij dat nu eenmaal niet 'zo' kunt zien is uw probleem.

Is nethetzelfde als een loodgieter bij uw thuis alle leidingen komt vervangne en je enkel de leidingen vergoed maar zijn werk ook niet..
Want loonkosten, R&D-kosten en zelfs "creativiteits"-kosten worden door een bedrijf direct uit de winst betaald?

Als er ergens "winst" staat, dan is dat gewoon de opbrengsten - kosten, soms kun je wat spelen door kosten of opbrengsten een periode naar voren of achter te halen, zodat een eenmalige winst wat wordt uitgespreid of juist in 1 keer vol tot z'n recht komt.

Jouw loodgieter brengt naast zijn pijpjes ook zijn loonkosten, vervoerskosten en zelfs opleidingskosten in rekening, het mooie is dat dat vaak in 1 tarief gebeurd, gewoon zijn uurloon.

Microsoft doet niks anders, die hebben 1 tarief waarin alle kosten gedekt worden, plus een beetje winst, en dat zijn de licentiekosten. Dus als daarvan 75% overblijft aan winst, dan is de rest kosten. Dat de kostprijs van een Windows Licentie maar een paar cent is (een DVD/download) heeft fisher het niet over. Als Microsoft nu de prijzen zou halveren zouden ze zonder problemen blijven bestaan, maken ze nog steeds ziek veel winst.
Als een loodgieter bij mij thuis de leidingen komt vervangen geeft deze man mij een gespecificeerde rekening waarop de gewerkte uren en het bijbehorende uurloon staan vermeld alsmede de materiaalkosten.
Als ik mijn auto naar de garage breng krijg ik ook een gespecificeerde rekening.

De meeste bedrijven, en daar zal MS vast geen uitzondering op zijn, definieren Winst als zijnde datgene wat overblijft als de kosten eraf zijn.
Ook mijn collega's (docenten economie op een MEAO) definieren het op die manier.

Dan kan jij wel roepen: "Ik haat reacties zoals dat..." maar blijkbaar heb je te weinig verstand van economie om dit simpele feit in te kunnen zien.

Die loodgieter en mijn garagebedrijf zullen vast wel wat winst behalen maar niet de 75 % die hier door MS wordt binnegeharkt.
Als je dan verder bekijkt dat mijn echtgenote via Slim de Vista Ultimate Upgrade voor 22,50 heeft gekocht (en Ja ik weet dat daar een licentie van haar werk aan meewerkt) dan is wel duidelijk dat MS de prijzen toch heel wat hoger maakt dan eigenlijk noodzakelijk is.
Je kunt natuurlijk ook kiezen voor alternatieven voor Windows. Je *hoeft* het niet te kopen. :)
Ik ben bang dat zoiets geen optie is voor bedrijven b.v (op de Desktop) en helaas moet daar toch de winst vandaan komen vrees ik, niet van die 10 miljoen consumenten (als voorbeeld). :)
Zo lang mijn werkgever nog windows producten gebruikt ben ik helaas ook nog verplicht deze te gebruiken. Ik gebruik weliswaar alternatieven voor zover mogelijk maar ook als ik een beetje leuke game wil spelen ( denk aan Unreal, Quake, SOF etc) dan ben ik wel verplicht om windows OS te gebruiken.
En als ik het dan toch "moet" hebben dan heb ik liever een legale versie (via Slim) voor een redelijke prijs ipv de woekerwinsten te betalen die MS er voor vraagt!
Voor veel console makers zorgen de consoles zelf voor verlies en verdienen ze aan accesoires (bekijk die prijzen eens) en games.

Overigens denk ik zelf dat het komt omdat veel mensen wachten op GTA4. Dat mensen dan ineens de GTA bundel kopen van de 360. En hoppa.
Ook verwacht ik meer sales van Vista vanwege SP1, maar we zullen zien.
Voor welke dan? Ok, Nintendo en Sony hebben ook wel eens een beetje geld toegelegd op de consoles of er kostprijs voor gerekend, maar de hoeveelheid geld die MS in de XBox en 360 pompte was echt niet normaal... Ws niet normaal want Sony gaat daar nu in mee. Onterecht want ze krijgen keihard het deksel op hun neus en Nintendo gaat er als lachende derde met de hoofdprijs vandoor. Nintendo verdient geld per console en verkoopt er ook nog eens het allermeest!

Les? Een console mag bij launch niet meer kosten dan 350 euro en mag een jaar later al niet meer kosten dan 300 euro. Binnen twee jaar moet de prijs richting de 200 euro. En het liefst al die tijd zonder er verlies op te maken. Een console verkopen voor 600 euro en er dan ook nog eens zelf 100 of meer bijleggen is vragen om problemen. Ik riep het vanaf dag n en ik blij het roepen, net zo lang totdat de PS3 minder dan 300 kost of Sony het opgeeft...
En dan nog; al zou het nieuws van Microsoft komen, de gegeven cijfers zijn openbaar opvraagbaar en dus controleerbaar (omdat ze moeten voldoen aan bepaalde eisen om beursgenoteerd te blijven in x aantal landen).

Dat er misschien intern bepaalde afdelingen onder andere posten worden geschreven om kosten/baten te compenseren, dat is zeer legitiem maar aan het eind van het verhaal zullen de bedragen onderaan de streep ten allen tijde blijven bestaan (en dus ook invloed hebben op de beurskoers van Microsoft).
Komt dit nieuws van Microsoft zelf?
Dan zou ik er maar niet zoveel waarde aan hechten.


Wat een belachelijke en ongefundeerde bash joh! :/

Elk beursgenoteerd bedrijf is per Wet verplicht cijfers te presenteren die kloppen en voldoen aan de geldende regelgeving en maatstaven.

Doen ze dat niet, dan is het fraude. Wanneer een bedrijf dat soort fraude pleegt zijn de juridische en beursgerelateerde gevolgen dusdanig dat ze gewoon kunnen opdoeken (zie: Enron).

Je mag er van uit gaan dat juist een moloch als MS constant met argusogen wordt doorgelicht op juistheid van de gepresenteerde cijfers. Grote bomen vangen immers veel wind.
Hoe bedoel je, denk je dat Microsoft dat soort cijfers dan manipuleert?

Het nieuws komt gewoon van " next-gen.biz " , geheel onafhankelijk nieuws naar mijn mening...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True