×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch

Redacteur games

Nintendo Switch Review

Vooral geschikt voor partygames

Door , 339 reacties

Wat is de Switch?

In zekere zin kun je Nintendo de moedigste van de drie overgebleven consolebouwers noemen. Waar Sony en Microsoft simpelweg gaan voor de krachtigste hardware die ze voor een redelijk bedrag op de markt kunnen zetten, probeert Nintendo steeds met iets origineels op de proppen te komen. Het gaat niet om de spierballen, maar om de gameplay, lijkt het adagium van de Japanners. Die koers leverde groot succes op voor de Wii, maar sloeg minder hard aan bij opvolger Wii U. Nu waagt Nintendo een nieuwe gok, met de Switch. Dit apparaat verschijnt op 3 maart in de winkels.

De Switch is een combinatie van een console en een handheld, of zoals Nintendo het omschrijft: 'een console die je mee kunt nemen'. In werkelijkheid is de Switch een console in tabletvorm, geleverd met een docking station. Dat docking station voegt niets toe aan de rekenkracht van de Switch. De rekenkracht moet dus volledig uit de tablet komen. De meest opvallende eigenschap van de Switch is dat de tablet is voorzien van de nodige knoppen om de games te bedienen, en dat die knoppen zijn geplaatst op los te koppelen zijkanten van de tablet. Als je die zijkanten loskoppelt, blijft het hart van het systeem over: een tablet met een scherm, batterij, gpu, cpu, opslag en aansluitingen. De twee los te koppelen knoppenplankjes kunnen samen als één controller worden gebruikt, maar ook worden gedeeld als twee mini-controllers.

Veelzijdig

Daar komt meteen het belangrijkste kenmerk van de Switch om de hoek kijken: het is een console die op erg veel verschillende manieren kan worden gebruikt. Hij kan als console op een tv worden aangesloten, of als tablet voor onderweg worden gebruikt. Je kunt hem met knoppen aan de zijkanten van de tablet gebruiken, met de twee delen van de controller als één geheel, met beide helften los van elkaar zodat ze door twee spelers kunnen worden bediend, en je kunt de twee helften van de controller ook vervangen door een los aan te schaffen Wireless Pro Controller. Er is zelfs ruimte om externe accessoires, zoals een stuurwiel, aan te sluiten. De tablet kan overweg met wifi 802.11 a, b, g, n en ac, en met bluetooth 4.1. Bovendien is de tablet voorzien van usb-c, en de dock ook van drie aansluitingen van het standaard Type A, waarvan er eentje met usb 3 overweg kan.

Daarmee zijn we er nog niet. De Switch kan dus via het dock op een tv worden aangesloten, maar hij kan ook in de hand worden gehouden. Aan de achterkant van de tablet zit het klepje van de micro-sd-kaart, dat tevens dient als uitklapbare standaard zodat de tablet als los neer te zetten scherm wordt gebruikt en er met een losgekoppelde controller kan worden gespeeld. Er zijn dus nogal wat mogelijkheden. De Switch is een flink veelzijdig apparaat, en de vraag is natuurlijk of al die mogelijkheden echt uit de verf komen.

De hardware

Voor we daar naar gaan kijken, eerst even de hardware van de Switch. De console is dus eigenlijk een tablet met docking station, en dat komt tot uiting in de specificaties van de console. Het hart van de Switch wordt gevormd door een system on a chip van Nvidia. Het is hoogstwaarschijnlijk dezelfde Tegra X1-soc die Nvidia gebruikt in zijn eigen Shield TV en in Googles Pixel C-tablet. Deze chip is opgebouwd uit vier Cortex A57-kernen, vier Cortex A53-kernen en een gpu van de Maxwell-generatie.

Uit uitgelekte documenten blijkt dat de cpu van de soc draait op 1,02 GHz, de gpu op 307,2 MHz en dat het geheugen een kloksnelheid heeft van 1331,2 MHz. Precies wat van een X1 verwacht mag worden. Ontwikkelaars kunnen ervoor kiezen om de console in Normal Mode of in Boost Mode te gebruiken. In dat laatste geval blijft de snelheid van de cpu gelijk, maar kan voor de gpu worden gekozen voor 384 MHz.

Als de console in het dock is geplaatst, kan de hardware dankzij de aanwezigheid van netvoeding en betere koeling hoger worden geklokt. De maximale gpu-snelheid wordt dan verhoogd naar 768 MHz en het geheugen wordt in die situatie geklokt op 1600 MHz. Dat stelt de Switch in staat om bijvoorbeeld een hogere resolutie te gebruiken. Voor een handheld zijn het indrukwekkende cijfers, maar uiteraard zijn ze niet vergelijkbaar met de snelheden die een PlayStation 4 of Xbox One halen.

Situatie Kloksnelheid cpu  Kloksnelheid gpu Kloksnelheid geheugen
Los 1,02 GHz 307,2 MHz / 384 MHz 1331,2 MHz
In dock 1,02 GHz 307,2 MHz / 384 MHz / 768 MHz 1331,2 MHz / 1600 MHz

Die configuratie moet het ingebouwde lcd-scherm aansturen, dat een diagonaal heeft van 6,2 inch en een maximale resolutie van 720p. Het scherm is daarmee even groot als dat van de GamePad van de Wii U. Als de Switch op een tv aangesloten wordt, kan hij maximaal 1080p uitsturen, al zal niet elke game daar gebruik van maken. The Legend of Zelda: Breath of the Wild, de belangrijkste game die tegelijk met de Switch op de markt komt, haalt op tv bijvoorbeeld 'slechts' 900p, bij 30 frames per seconde.

Warm

Nu we het toch over Zelda hebben: het is de enige game die bij ons testexemplaar van de Switch werd geleverd, en dus ook de enige game die we uitgebreid hebben kunnen spelen. Daarbij viel op dat de Switch moeite heeft met het in beeld brengen van de game. Zeker als de console de tv aan moet sturen, kan de tablet flink warm worden. Nintendo is zo slim geweest om actieve koeling in te bouwen, waarbij de lucht wordt afgevoerd via de bovenkant van de handheld, die boven de dock uitsteekt. Toch wordt het deel dat in de dock steekt flink warm. De temperatuur loopt op tot 45 graden. Je hebt het ding op dat moment uiteraard niet vast, en de temperatuur daalt gelukkig snel als je de Switch als tablet gebruikt.

Frame-drops

Er is meer waar je aan kunt merken dat de Switch moeite heeft met het in beeld brengen van Breath of the Wild. De game draait op 30 frames per seconde, maar weet die snelheid niet constant vast te houden. We zagen zeer regelmatig frame drops, met name als er veel gras in beeld is of er veel particles zichtbaar zijn. Op zulke momenten kan de snelheid gemakkelijk onder de 20 fps zakken. Het zijn dips, korte drops die hooguit een seconde duren, maar ze zijn duidelijk waarneembaar en komen zeer regelmatig voor.

Breath of the Wild is een open spelwereld met een flinke omvang en met spectaculaire vergezichten. Met die vergezichten had het systeem gelukkig geen moeite, maar duidelijk is wel dat Zelda de capaciteit van de Switch flink op de proef stelt. Terwijl, zeker op tv, de grafische kwaliteit van het beeld niet is om over naar huis te schrijven. Zoals gezegd zijn de vergezichten indrukwekkend, maar dat gaat ten koste van het detail in beeld. Alles ziet er behoorlijk grofkorrelig uit, en zeker wat anti-aliasing betreft valt er nog veel te winnen. Wellicht kan het euvel met een patch nog verholpen worden en wellicht hebben andere games er minder last van. Wat dat betreft is Breath of the Wild, met z'n open spelwereld en met een oorsprong op de Wii U, misschien niet de beste game om de Switch mee op de proef te stellen, maar het is wel de meest aansprekende game uit het aanbod bij de introductie. En daarmee toch de game die de meeste aandacht trekt. Er staat bovendien een day one patch klaar voor de Switch. Die is pas op 3 maart beschikbaar en hebben we dus niet kunnen testen. Wellicht dat die de prestaties verbetert.

Frameratedrops in The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Gelukkig zijn games ook op het scherm van de Switch zelf te bekijken, en dan ziet alles er opeens beter uit - al komt dat met name doordat er nu eenmaal minder details zichtbaar zijn op een kleiner scherm. De grove vormen en gekartelde randen vallen veel minder op. De fps-drops zijn echter ook merkbaar als in tabletvorm wordt gespeeld. De Switch wordt daarbij overigens wel merkbaar minder warm. Dat komt niet alleen door betere koeling, maar waarschijnlijk ook door de lagere resolutie. Diezelfde lagere resolutie kan drops in framerate dus helaas niet voorkomen.

De configuratie bestaat verder uit 4 GB LPDDR4-ram en 32 GB eMMC nand-opslag. Die is uit te breiden met een micro-sd-kaart van maximaal 2 TB. Uit de eerste foto's van de binnenkant van de Switch blijkt dat de opslag niet op het moederbord van het apparaat is gesoldeerd, maar op een apart bordje. Het is een custom-made bordje, dus het is niet zo dat je het zelf gemakkelijk kunt vervangen door een bord met meer geheugen. Nintendo kan op deze manier echter wel gemakkelijk een Switch op de markt brengen met meer opslagcapaciteit. Daar hoeft het moederbord niet voor op de schop.

Batterijduur

De console heeft een batterij met een capaciteit van 4310mAh aan boord. De levensduur daarvan is sterk afhankelijk van de games die je speelt, en uiteraard ook van de mode die ontwikkelaars kiezen. We hebben het niet kunnen testen, omdat Breath of the Wild geen gebruik lijkt te maken van Boost Mode. We hebben uiteraard wel getest hoe lang de batterij van de Switch het uithoudt als een game wordt gespeeld. Bij een duurtest van Breath of the Wild hield de handheld het 3 uur en 35 minuten vol. Daarbij hebben we de automatische helderheid uitgeschakeld en de helderheid ingesteld op 50 procent. Op volle helderheid houdt de Switch het precies 2 uur en 35 minuten vol. De meting was bij mobiel gebruik, met de twee Joy-Con-controllers aangekoppeld. Dat laatste zorgt er overigens niet voor dat de batterij sneller leeg raakt. De twee delen van de controller hebben ieder een eigen batterij, met een capaciteit van 525 mAh. De batterijen van de handheld en de controllers zijn niet vervangbaar.

Goed idee

Tot zover de specificaties van de Switch. Bij een console als de Switch is het uiteraard niet alleen de vraag hoe veel frames per seconde de tablet kan leveren. Er is meer dan pure rekenkracht. De vraag is misschien vooral hoe het spelen op de Switch bevalt. Uiteraard hebben we de Switch bij zo veel mogelijk mensen op het Tweakers-hoofdkwartier in handen gegeven, om op die manier zo veel mogelijk meningen te verzamelen.

In de bevindingen van de vele collega's valt een lijn te ontdekken. In eerste instantie is iedereen enthousiast over het idee van een nieuwe console van Nintendo, waarvoor ongetwijfeld nog een nieuwe editie van alle Nintendo-klassiekers zal verschijnen. Niet alleen een nieuwe Zelda dus, maar ook een nieuwe Mario Kart en Mario World, en wie weet wat nog meer? Bovendien is er enthousiasme over het idee van een tablet die zowel thuis als onderweg kan worden gebruikt. Wie wil er geen Super Mario World kunnen spelen, zowel thuis als onderweg? Het idee is aantrekkelijk.

Dat enthousiasme blijft niet helemaal overeind zodra de Switch voor het eerst wordt uitgeprobeerd. In de dagen voordat de Switch in de winkel verscheen, was enkel The Legend of Zelda: Breath of the Wild speelbaar. Dat is geen game die alle opties van de tablet ten volste benut. Met name de opties die de Joy-Con-controller biedt, worden door Zelda niet helemaal gebruikt. Vooral de optie om beide helften van de Joy-Con als twee losse mini-controllers te gebruiken, komt in Breath of the Wild niet aan bod, terwijl dat juist een van de meest opvallende toepassingen van de Switch is. Die optie maakt dat je het out of the box tegen een andere speler op kunt nemen, zonder dat je daar een tweede controller voor nodig hebt.

Toch hebben we uiteraard de Joy-Cons getest, zowel aan de Switch gekoppeld als los. In dat laatste geval zijn er opnieuw twee opties, en eigenlijk zelfs drie. Je kunt in elke hand een helft van de Joy-Con houden. Mooier is de optie om de beide helften te voorzien van een klein opzetstukje dat wordt meegeleverd. Dat is een kleine strip die op de halve Joy-Con kan worden geschoven en die de mini-controller van twee extra knoppen voorziet. Het mooie daarvan is dat de helft daarmee een iets volwaardiger controller wordt, met één joystick, een d-pad, twee schouderknoppen en de twee extra knoppen op het opzetstukje. Je mist nog steeds een tweede joystick, dus rondlopen als in een shooter is lastig, maar het geeft genoeg mogelijkheden om een game als Mario Kart te spelen. Nadeel is dat je de losse opzetstukjes kunt kwijtraken. Je gebruikt ze waarschijnlijk niet vaak, en zijn klein genoeg om ergens onder of tussen te verdwijnen.

Lekker bewegen

Een belangrijke functie van de Joy-Con blijft in Breath of the Wild wat onderbelicht, maar is in de nieuwe Zelda wel degelijk erg prettig. Beide helften van de Joy-Con zijn voorzien van motion sensing. De Switch kan de beweging van beide helften waarnemen, en doet dat zelfs behoorlijk accuraat. In Zelda wordt het systeem gebruikt om te mikken met je boog of om de fotocamera te richten die Link bij zich draagt. Vooral bij het richten van pijlen is de functie handig.

Interessanter is wat Nintendo met de functie doet in de vele mini-games van 1-2 Switch, die vrijwel allemaal volledig rond motion sensing zijn opgebouwd. Dan wordt ook de ware aard van de Joy-Con - en daarmee eigenlijk ook van de Switch - duidelijk: het apparaat is gemaakt voor partygames. De Joy-Con heeft nog een andere optie, die in Zelda niet en in 1-2 Switch in slechts één van de vele mini-games wordt gebruikt. In de rechterhelft van de Joy-Con zit een infraroodsensor. Die kan waarnemen hoe ver een voorwerp zich van de controller bevindt, en hij kan zelfs vormen 'zien'. Het is een interessante optie, waar nog weinig mee gebeurt.

Joysticks

Het is prettig dat Nintendo aan zo veel mogelijkheden heeft gedacht, maar het tekent ook een beetje het karakter van de Switch. Op de Switch is het Engelse gezegde Jack of all trades, master of none van toepassing. Vrij vertaald: de Switch kan van alles, maar blinkt nergens in uit. Dat komt onder andere tot uiting bij de controllers. Hoe prettig het ook is dat Nintendo de optie biedt om met twee spelers tegen elkaar te kunnen spelen, het gaat wel ten koste van de kwaliteit van de Joy-Con. Al is dat misschien vooral door de optie om ze los te kunnen koppelen. Het maakt dat de twee helften wat fragiel aanvoelen.

Belangrijker is dat Nintendo de Joy-Con klein heeft gehouden. Logisch voor een handheld, maar uiteraard niet voor een console. Zeker als via de tv wordt gespeeld, valt op dat de knoppen van de Joy-Cons erg klein zijn. Met name de twee joysticks. Die zijn niet alleen klein, wat aan de joysticks vooral tegenvalt is dat ze zo weinig actie hebben. Je kunt ze nauwelijks een kant op duwen, de uitslag is minimaal en als gevolg daarvan geldt dat ook voor de beweging die je in de game wilt maken. Het maakt dat mikken bijvoorbeeld lastig wordt. Het gaat traag en onnauwkeurig, wat te wijten is aan de joysticks van de Joy-Con. Gelukkig kun je in Breath of the Wild ook mikken door de hele handheld te bewegen. De Switch heeft motion sensing, net als de GamePad van de Wii U. Dat verzacht de pijn, maar het neemt niet weg dat de joysticks het zwakste punt van de meegeleverde controller zijn.

Pro Controller

Er is een oplossing voor. Net als voor de Wii en Wii U brengt Nintendo een Wireless Pro Controller op de markt, een controller die in vorm veel lijkt op die van de PlayStation en Xbox. Een stevig ding met heerlijk grote joysticks die prima voldoen, ook als er gemikt moet worden. Alleen wordt de Pro Controller niet bij de Switch geleverd. Je kunt hem kopen, voor minstens 60 euro. Een flink bedrag, maar voor de wat serieuzere gamer een haast onmisbare aankoop. Wie lekker een paar uur in een game als Zelda wil duiken, wil daar een Pro Controller bij en liever niet met de Joy-Con spelen.

Ook het tussenstuk dat Nintendo bij de Switch levert werkt niet optimaal. Dat tussenstuk is een houder waar de twee helften van de Joy-Con in kunnen worden geschoven. Het tussenstuk heeft twee handgrepen, zodat het geheel aanvoelt als een echte controller. Alleen gaat het dan wel om een smalle variant die eigenlijk iets te klein is voor de gemiddelde Europese hand. Het is erg prettig dat Nintendo het tussenstuk mee levert, zodat je met een redelijk normale controller kunt spelen, maar het tussenstuk neemt het voornaamste bezwaar tegen de Joy-Con - kleine knopjes en vooral kleine joysticks - niet weg. Het blijft dus een halfbakken oplossing.

Ook om een andere reden is de - uitstekende - Pro Controller een prettiger oplossing. Liefhebbers van de oude Nintendo-games, die hopelijk snel op de Switch kunnen worden gespeeld via de Virtual Console, zullen liever met een Pro Controller spelen. De Joy-Con heeft geen echte d-pad maar vier losse knopjes, net als de face buttons op de rechterhelft van de controller. Dat maakt de beide helften van de Joy-Con gelijkwaardig, wat fijn is als elke helft door een andere speler wordt gebruikt. Wie de oude games van Nintendo gewend is, wil echter liever een d-pad in plaats van vier losse knoppen, en de Pro Controller heeft zo'n d-pad.

Knoppen anders geplaatst

Tot slot toch een positief punt over de bediening van de Switch: Nintendo heeft de indeling van de controllers veranderd. Het volgt nu het voorbeeld van Sony en Microsoft. Dat wil zeggen dat links de joystick bovenaan zit en de d-pad daaronder, en de boel rechts andersom is gepositioneerd: de face buttons boven en de joystick onder. Zowel bij de Joy-Con als bij de Pro Controller hanteert Nintendo die indeling. Bij de Wii U en de voorganger daarvan bevonden beide joysticks zich bovenaan, en de d-pad en face buttons zich daaronder.

Nintendo volgt niet helemaal de standaard. Waar bij Sony en Microsoft de onderste van de vier face buttons dient voor bevestigen, hanteert Nintendo daar nog steeds de rechterknop voor. De onderste is voor annuleren. Wie veel op andere consoles speelt, zal zich ook op de Switch nog steeds af en toe vergissen, vooral nu de indeling van de knoppen verder juist is gelijkgetrokken.

Nog een laatste punt over de constructie van de Switch. Nintendo heeft op de achterkant van de handheld een klepje geplaatst waarachter de micro-sd-kaart schuilgaat. Dat klepje dient ook als standaard, zodat het scherm in tabletvorm rechtop kan worden gezet en je in de trein of het vliegtuig met een losse Joy-Con of de Pro Controller kunt spelen. Handig, zeker als je op die manier op één scherm multiplayer of coöp kunt spelen. Alleen is het klepje wel heel erg slap, en het scharnier klikt heel makkelijk los. Het kan ook best eenvoudig weer worden teruggezet, maar het maakt wel duidelijk dat de constructie niet stevig is. Bovendien zit het klepje op de achterkant van de handheld in de linker benedenhoek, wat maakt dat het geheel topzwaar is als de handheld rechtop wordt geplaatst. Het scherm valt erg gemakkelijk om, en als stand is het klepje eigenlijk onbruikbaar. Het is een klein gebrek dat aan de werking van de Switch verder weinig af doet, maar toch. Goed doordacht is het niet.

Dock

Eenzelfde bedenking hebben we bij het dock van de Switch. Dat is weinig meer dan een plastic houder die de Switch van stroom kan voorzien als het beeld via hdmi naar de tv loopt. De elektronica van het dock past op een printje van krap vijf bij vijf centimeter, een oppervlakte die voornamelijk wordt ingenomen door de vijf poorten. De drie aan de achterkant zijn de belangrijkste: hdmi uit, usb 3 en de usb-c aansluiting van de voeding. Toch heeft het dock nog een belangrijke functie. Hij houdt de Switch overeind als hij in tv-mode een hogere resolutie moet leveren. Dan is het belangrijk dat frisse lucht aan de onderkant van de tablet naar binnen kan stromen, en warme lucht er via de gaten aan de bovenkant van de tablet weer uit kan. Dat is precies wat de dock doet, hij houdt de Switch keurig in de juiste positie. Nintendo heeft de constructie zo gemaakt dat de lucht via de achterkant van de dock naar binnen kan en op de juiste manier door de tablet wordt geleid.

Het meest prettige aan het dock is het gemak waarmee de tablet in de houder geplaatst kan worden. Alle communicatie met de tablet verloopt via de usb-c-aansluiting onderop de Switch. Dus zowel voor voeding als beeld wordt die ene aansluiting gebruikt. Wie een telefoon met usb-c heeft, weet dat het prettig is dat de aansluiting omkeerbaar is, maar zal ook herkennen dat de stekker desondanks niet altijd even makkelijk in het contact wil. De Switch heeft daar echter geen last van. Door een slimme constructie wordt de Switch precies naar het juiste punt geleid, zodat het contact heel gemakkelijk en snel wordt gelegd. Het dock is weliswaar een vrij slap plastic geheel, maar het is goed doordacht en functioneert prima. Overigens: omdat alle communicatie via usb-c verloopt, is het wachten op een verloopstekker die het dock overbodig maakt. Een splitter die de voeding en het videosignaal scheidt kan erg handig zijn, bijvoorbeeld als je op vakantie bent.

Praktijk

Er is uiteraard meer dan alleen de hardware. De vraag is misschien vooral hoe het bevalt om een game te spelen met de Switch. Wat daarbij als eerste opvalt, is de snelheid van het menu. Wie de Wii U gewend is, zal haast schrikken. Niet alleen als de Switch uit het dock wordt gehaald, maar ook als de console uit zijn slaapstand moet komen is hij razendsnel klaar voor gebruik. Ook het bladeren door de diverse menu's verloopt snel en soepel. Zelfs van game naar menu wisselen en andersom verloopt razendsnel. Ook het opstarten van Breath of the Wild gaat snel, hoewel het laden van een savegame nog steeds trager verloopt dan je zou hopen.

Hoe het spelen met de Switch bevalt, hangt af van de setting waarin je speelt. Wie thuis op de bank voor de tv zit, wil vooral een Pro Controller. Daarbij is het zaak om niet te veel van de beeldkwaliteit te verwachten. De Switch heeft een soc die bedoeld is voor handhelds, en dat wordt met name op een groot scherm duidelijk. In de toekomstige games die Nintendo en andere uitgevers op de markt gaan brengen, zal het misschien meevallen, maar in Breath of the Wild is duidelijk dat de Switch moeite heeft een grote en driedimensionale spelwereld in beeld te brengen.

Misschien is de voornaamste functie van de Switch daarmee wel mobiel gebruik. Dan valt het gemis aan beeldkwaliteit immers niet op. De Tegra-soc is daarbij op bekend terrein. De Switch bevalt in ieder geval een stuk beter als handheld dan als console. Nadeel is wel dat we geen fan zijn van de meegeleverde Joy-Con. Voor veel games zullen de knoppen van de Joy-Con tekort schieten. Leuk voor wat mini-games, maar niet voor als het er echt op aankomt.

Tablet-modus

Het is super dat je zo gemakkelijk kunt switchen tussen een groot en een klein scherm, en dat je de game verder kunt spelen als je van huis bent. Maar wie mobiel speelt, zal ook merken dat Breath of the Wild is gemaakt voor een groot scherm. Kleine details zijn moeilijk zichtbaar, en die zijn er in Breath of the Wild genoeg. Zo dien je erg veel verschillende voorwerpen te verzamelen, om ze later te gebruiken. Al die voorwerpen zitten in je inventaris waar je ze later uit kunt halen. Ze hebben een omschrijving die handig is als je de ingrediënten samen gaat voegen. Juist dan merk je dat de game niet gemaakt is voor een klein scherm. Op tv werkt het prima, maar op het ingebouwde scherm van de Switch is de tekst nauwelijks leesbaar, net zoals veel andere details verloren gaan. Voorwerpen die in het hoge gras liggen en erg waardevol kunnen zijn, zie je makkelijk over het hoofd.

De game heeft duidelijk behoefte aan een aparte instelling voor mobiel gebruik, waarbij in schermen zoals je inventaris minder voorwerpen zichtbaar zijn zodat teksten beter leesbaar worden. Ook de spelwereld zou daarbij anders in beeld kunnen worden gebracht. Een kleinere field of view - waarbij details beter opvallen - kan bijvoorbeeld geen kwaad. Het probleem is niet nieuw. Het viel al eerder op bij apparaten zoals de Shield van Nvidia: het gaat niet altijd goed als je een voor een groot scherm ontwikkelde game speelt op een klein scherm. Het zegt echter meer over de game dan over de handheld. Het zou goed zijn als Nintendo en andere ontwikkelaars daar rekening mee houden. Een speciale handheld-modus voor Switch-games zou mooi zijn. Net als een systeem waarbij de resolutie automatisch wordt teruggebracht als de Switch uit zijn dock wordt gehaald.

Games

Het maakt duidelijk dat de Switch niet de gemakkelijkste console is om games voor te maken, en al helemaal niet om een game naar te porten. Het is uiteraard te doen om een game die voor andere platformen is gemaakt ook geschikt te maken voor de Switch, maar het gaat minder gemakkelijk dan de port van Windows naar PlayStation en Xbox of andersom. En dan nog zijn er wel wat factoren om rekening mee te houden. Bijvoorbeeld de wisselende resolutie, maar wellicht vooral het flink terugschroeven van de systeemeisen die aan de game worden gesteld - en het inbouwen van de handheld-modus waar we op hopen.

Gelukkig zijn de vooruitzichten voorlopig goed. Het aantal games dat tegelijk met de Switch verschijnt is helaas zeer beperkt, maar er zijn flink wat uitgevers die hebben aangekondigd games voor de Switch op de markt te willen brengen. Laten we hopen dat die games ook allemaal gaan verschijnen. De Switch zal het nodig hebben, want het aanbod waar je op 3 maart uit kunt kiezen is mager. Laten we hopen dat het geen verhaal van kip en ei wordt: gamers die wachten met de aanschaf van een Switch tot er meer games zijn, en uitgevers die wachten met het porten van hun games tot er meer Switches zijn verkocht. Dan zou de Switch de Wii U achterna gaan. Gezien de problemen die we zien bij het porten van bestaande games, zou het ons echter niet verbazen als dat scenario weer realiteit wordt.

Er is nog een andere reden waarom we vrezen voor de toekomst van de Switch. De timing van Nintendo is misschien niet ideaal. De Switch is toch in eerste instantie een tablet waar je games op kunt spelen, een handheld die net krachtig genoeg is om op een tv aan te kunnen sluiten. Er is echter al geruime tijd een afname waarneembaar in de belangstelling voor tablets, om over de afnemende belangstelling voor gaming handhelds maar te zwijgen. De PS Vita is een dood platform, en ook in Nintendo's eigen 3DS zit lang niet zo veel leven meer als voorheen. Het succes van de Switch zal dus meer dan ooit afhangen van het aanbod aan games, en juist op dat punt schiet het nu nog tekort. Op 3 maart zijn er welgeteld 12 leverbaar.

  • 1-2-Switch
  • Fast RMX
  • Just Dance 2017
  • Human Resource Machine
  • I Am Setsuna
  • The Legend of Zelda: Breath of the Wild
  • Little Inferno
  • Shovel Knight
  • Skylanders: Imaginators
  • Snipperclips
  • Super Bomberman R
  • World of Goo

Later dit voorjaar verschijnen er nog 5 en in het najaar nog 12. Dat klinkt als heel wat, maar zowel bij de launch games als bij de games die later dit jaar verschijnen, zitten heel wat oudjes die al eerder op andere platformen verschenen. Dat The Elder Scrolls V: Skyrim voor de Switch verschijnt is natuurlijk tof, maar wie zit er nog op een game uit 2011 te wachten? Hetzelfde geldt voor een game als Minecraft. Nog steeds ongekend populair, maar je mag toch aannemen dat iedereen die de game wil spelen inmiddels wel een platform heeft gevonden om dat op te doen. In het aanbod van 2017 moet de meerwaarde van de Switch nog steeds komen uit games van Nintendo zelf. Naast Breath of the Wild en 1-2 Switch gaat het dan om titels als Mario Kart 8 Deluxe, Splatoon 2 en Super Mario Odyssey.

Conclusie

Nintendo brengt met de Switch een veelzijdig apparaat op de markt. Je kunt er op vele manieren lol aan beleven: thuis op de bank, maar ook onderweg - en alleen, maar ook samen of in een grotere groep. De Wii U en 3DS kunnen de deur uit, je kunt alle nieuwe games van Nintendo voortaan op één en hetzelfde apparaat spelen, waar je maar wilt. Wat de Switch echter helemaal bijzonder maakt, is dat je de controllers op verschillende manieren kunt gebruiken. Je kunt ze aan de zijkant van de Switch schuiven zodat een handheld ontstaat, maar je kunt ze ook loskoppelen en als losse controllers gebruiken. Je kunt de controller zelfs splitsen, zodat twee kleine mini-controllers ontstaan, waarmee twee spelers het tegen elkaar op kunnen nemen. En mocht je wat veeleisender zijn, dan is er ook nog een prima Wireless Pro Controller te koop.

Het klinkt ideaal. Helaas is de praktijk niet zo mooi als het klinkt. Zo is de Joy-Con-controller die bij de Switch geleverd wordt een interessant ding omdat hij zo veelzijdig is, maar juist daardoor schiet hij toch ook vaak tekort. Vooral de veeleisende gamer die records wil breken in Mario Kart 8 Deluxe en die van iedereen wil winnen in Splatoon 2, zal de Joy-Con minder weten te waarderen. Dat de controller zo goed bewegingen kan detecteren is mooi, maar het is jammer dat de twee joysticks zo klein zijn uitgevallen en zo weinig kunnen worden bewogen; een functie die in veel games toch essentieel is. De Joy-Con is ideaal voor de partygames uit 1-2 Switch, maar niet zo voor de meer traditionele games, terwijl we vermoeden dat die toch het meest zullen worden gespeeld op de Switch. Uiteraard is er de Pro Controller die dit euvel ondervangt, maar die moet voor 60 euro apart worden aangeschaft. En nu we het toch over extra uitgaven hebben: ook 1-2 Switch moet los worden gekocht, terwijl Wii Sports destijds 'gewoon' bij de Wii werd geleverd.

Dan is er nog de optie om zowel op een tv te kunnen gamen als op het ingebouwde scherm. Het is natuurlijk ideaal dat je dezelfde game zowel thuis als onderweg kunt spelen. Toch hebben we ook hier wat bedenkingen. De Tegra-soc van Nvidia, die het hart vormt van de Switch, lijkt aan de hand van The Legend of Zelda: Breath of the Wild wat te zwak om een gedetailleerde 3d-wereld op een groot scherm te toveren. Niet vreemd, de soc is gemaakt voor mobiele apparaten, niet voor een groot scherm. Op het ingebouwde scherm komen games gelukkig beter tot hun recht. Dan is, zeker bij een game als Breath of the Wild, de Joy-Con echter niet de meest geschikte controller, en de vraag is of je onderweg met een Pro Controller wilt spelen. Dan is de Switch opeens niet zo handzaam meer.

Zo maakt vooral een game als 1-2 Switch duidelijk hoe we de Switch moeten zien: het is een console die misschien wat minder geschikt is voor het spelen van hardcore games, maar veel meer voor het spelen van partygames. Daar komt de Joy-Con volledig tot zijn recht en maakt het niet uit dat de grafische kracht van de console te wensen overlaat. Voor een console van Nintendo is dat natuurlijk ook helemaal niet vreemd. Zo is de Switch geheel anders dan zijn voorgangers, en is er eigenlijk toch niets nieuws onder de zon.

Lees meer

Reacties (339)

Wijzig sortering
Er waren al genoeg mensen die zich zorgen maakte dat het systeem simpelweg niet krachtig genoeg zou zijn om een goede game ervaring te leveren. En hoewel hij toch iets krachtiger had gemogen, lijkt mij het juist iets nostalgisch op te brengen. Hij kan net goed genoeg de games runnen om het lekker te spelen, maar toch af en toe wat mindere graphics. Dit zou geen probleem moeten zijn denk ik, vooral niet als je on-the-go aan het gamen bent.

Dit is in ieder geval een super gaaf, uniek idee dat goed genoeg is uitgevoerd. Typisch Nintendo.
Ik ben het mee eens dat dit typisch Nintendo is. Maar ik ben toch wel geschrokken door de conclusie dat de hardware nu al te langzaam lijkt te zijn.

Normaal heeft een console in zijn eerste levensjaren games die slecht geprogrammeerd en geoptimaliseerd zijn maar dan is er nog wel genoeg power aanwezig om de games goed te laten lopen. Daarna worden de programmeurs steeds slimmer (2e tot 4e jaar van een console) dat ze slimmer geprogrammeerde games maken en optimaal van de hardware gebruik weten te maken. En in de laatste jaren lopen ze tegen de limieten aan maar staat de nieuwe generatie al om de hoek.

Doordat er nu al, op dag 1, amper rest capaciteit in de Switch lijkt te zitten, is toch wel een teken aan de wand. Moeten we hieruit concluderen dat de WiiU (die dezelfde Zeldagame krijgt) qua power even sterk is en dat dit alleen een andere design is aan de buitenkant? Of hebben ze er gewoon niet genoeg power in kunnen proppen vanwege de prijs of vormgeving (lees: krappe tablet)?

Ik had toch wel de stille hoop dat dankzij de Tegra chip en de support van Nvidia dat de console zou verrassen maar dat lijkt dus niet het geval te zijn. Ik zat half op de "hype train" van de Switch maar ik kijk nu wel even de kat uit de boom. Ben blij dat ik hem niet gepreordered heb in ieder geval.
Het hangt natuurlijk erg af van de game. Wat dat betreft is Zelda misschien niet de beste game om tegelijk de Switch te lanceren. Ik durf te wedden dat het met een game als Super Mario Odyssey veel beter gaat. Dan zul je zien dat de game er op tv prima uitziet. Al was het maar omdat de spelwereld kleiner is en vooral doordat de game waarschijnlijk vanaf het begin voor de Switch gemaakt en niet - zoals bij Zelda - eigenlijk een Wii U-game is.
Waarom heb je dit dan niet zo benoemd in de review? Vind het wel een kwalijke zaak dat er niet een volledig beeld wordt geschetst en dit blijkbaar alleen voor de comments nuttig is om te noemen.

Van mij mag er, als dat terecht is, gewoon kritiek geleverd worden. Ook ik vind het jammer dat die frame drops er zijn, daarbij moet er natuurlijk wel objectief ingelicht worden.

Het punt dat je aanstipt dat het een mobiele SoC is en dat het daarom niet goed zou zijn voor 1080p is een ongefundeerde conclusie. Mobiele SoCs worden al jaren op QHD schermen ingezet en dat werkt gewoon prima ook met spellen.

Door dergelijke opmerkingen krijg ik het gevoel dat je veel meepraat met wat de consensus van de negatieve reacties zijn op de Switch en niet een objectieve journalistieke mening op nahoudt.
Jammer, ondermijnt waar Tweakers altijd voor stond en waar men voor naar Tweakers komt surfen.
Nintendo kiest er zelf voor om Zelda tegelijk met de Switch op de markt te brengen. Ze hadden ook een andere game kunnen kiezen, die misschien wat minder eisen stelt aan het systeem. Het is bovendien de enige game die ze vooraf konden of wilden beschikbaar stellen, dus het was de enige game die we op de ter beschikking gestelde Switch konden spelen. Dus dan maken we opmerkingen over het presteren van de game.

Maar ik snap je punt en heb de tekst in de review iets aangepast.
Ik heb wat moeite om het stukje over warmte te begrijpen. Even mijn gedachtes tijdens het lezen.
...Zeker als de console de tv aan moet sturen, kan de tablet flink warm worden.
Klinkt verontrustend
Nintendo is zo slim geweest om actieve koeling in te bouwen, waarbij de lucht wordt afgevoerd via de bovenkant van de handheld, die boven de dock uitsteekt.
OK, gelukkig toch niets aan de hand.
Toch wordt het deel dat in de dock steekt flink warm. De temperatuur loopt op tot 45 graden.
Oei! 45 graden. (Is dat überhaupt zo erg?)
Je hebt het ding op dat moment uiteraard niet vast, en de temperatuur daalt gelukkig snel als je de Switch als tablet gebruikt.
OK, toch niets aan de hand.

Volgens mij is de conclusie dat er niets aan de hand is. Daarmee begrijp ik de hele relevantie van de alinea niet meer.
De situatie is ook wat merkwaardig. Nintendo heeft de dock zo gebouwd dat er lucht achterin de dock gezogen kan worden, die dan via de onderkant van de handheld binnendoor langs de elektronica geleid kan worden, om via de opening aan de bovenkant van de Switch weer naar buiten te komen. Slim gedaan.

Ondanks die constructie wordt de Switch in de dock behoorlijk warm. 45 graden is pittig, maar niet verontrustend. Het zal het functioneren van de soc niet beďnvloeden, al kost het verstoken van zoveel warmte uiteraard de nodige stroom.

Is dat relevant? Geen idee. Hopelijk is het informatief... :)
Een iPad kan tijdens het spelen van games ook behoorlijk heet worden, om niet te spreken over een laptop. Ook mijn DVD speler wordt warm, mijn versterker, TV en monitor. Het is dus eigenlijk heel normaal dat zulke devices hitte produceren. Het zou denk ik juist verrassend zijn als hij koel zou blijven, want dan zou er potentie ongebruikt blijven.

Overigens, heb je die 45 graden daadwerkelijk gemeten?
Ja, we hebben een Fluke 561 die zeer geschikt is voor dit soort klusjes. Een tijdje flink gamen met de Swicth in de dock en dan de temperatuur opmeten met de Fluke.
Goed om te lezen dat Tweakers gebruik maakt van echte kwaliteit apparatuur om hun metingen te doen :)

(Commodity Manager bij Fluke Europe :P)
Ik vind de 45 graden wel meevallen. Op het moment dat de handheld gedockt is is het in mijn ogen gewoon een console. Een gemiddelde PS4 wordt 50 graden. Mijn GPU 85...
Ja, daarom vind ik het ook non informatie in de review.
Heel netjes. Had dit idee ook al een beetje tijdens het lezen van de review. Is uiteraard deels Nintendo's fout maar een nuance er bij dat deze game misschien niet de meest representatieve is voor de performance op de switch is wel netjes
De toevoeging was mijn 'day one patch' ;)
Ik las dat als "wishful thinking". Verwacht eigenlijk niet dat het nog heel erg gaat veranderen.

Een game voor het vorige platform, dat toen ook al niet heel erg krachtig was, draait niet lekker op de nieuwe generatie. En dan hebben we het over een 6" scherm met 720p of TV waar 1400x900 op gerenderd moet worden. 30 fps!

Welke telefoon (waar massaal op gegamed wordt) is nou 6" en draait games op 720p? Langzaam aan komen overal 4K schermen te staan met volwaardige OSsen erop en Nintendo komt met dit aanbod?

Ik had juist verwacht dat ze met een game zouden komen die laat zien wat er nu mogelijk is, terwijl er nog wat rek in zit. Zoals voorheen bij consoles het geval was. Alhoewel, de Wii's zijn nooit echt voorbij hun release titles gegaan...

Eerlijk gezegd komt deze actie van Nintendo een beetje gehaast over, had nog één maandje gewacht dan... Alsof ze de Switch nu al een beetje dumpen.

En toch al die positieve reacties hier, mensen die hier niet op kunnen wachten? Ik snap het niet. Ik snap dat je hoopt op iets goeds, maarja...
WTF moet je met een 4k scherm op een 6 inch, telefoons met 4K schermen zijn al overkill imo.
Kijk jij tussen de actie door of je pixels ziet |:( , Ik ben dan teveel afgeleid. Heb zelf een 5.7" FHD AMOLED telefoon, geen pixel te zien. Familie heeft een quad HD LG4 onderling geen verschil geen afzonderlijke pixel te zien iig.

Edit: Sorry heb totaal over het 720p verhaal heen gelezen.
720p is idd aan de magere kant, FHD zou niks mis mee zijn.

[Reactie gewijzigd door digifan op 2 maart 2017 16:32]

Als je je foon als VR scherm gebruikt is er wel wat voor te zeggen. Anders ben ik het met je eens.
Ik vind 4k ook totaal nutteloos op het moment. Althans wel voor gaming. Iedereen lijkt er op in te spelen maar de hardware aan de achterkant is er nog lang niet klaar voor.

Jeuj je kan Battlefield one in 4k spelen... vervolgens moet alles op zijn laagst en de resolution scale op 50% omdat je anders niet boven de 50 FPS uit komt. Als je dan op full hd speelt met alles op max settings ziet de game er 100 keer mooier uit.

Daarnaast snap ik de hele ophef van 4k in een ander opzicht ook helemaal niet. Als ik naar een fullhd tv zit te kijken naar een bluray film. dan zijn de beelden "levens echt" zonder karteltjes of wat dan ook. Games daarentegen zijn nog lang niet op dit niveau. In mijn ogen is er dus nog genoeg te winnen op full hd gebied en is 4k pas nodig als games net als BF1 echt fotorealistisch draaien op 150 FPS. Er is helemaal geen meerwaarde voor games zolang games op fullhd niet fotorealistisch zijn. Je doet als fabrikant momenteel mee aan een "wie heeft de langste" wedstrijd terwijl er totaal geen meerwaarde is.
Toch, een "most anticipated" spel dat bij launch op een nieuwe console slecht door de bus komt zal wel echt een tegenslag bieden voor de Switch. Hoe zou deze game het dan gaan doen op de Wii-U?

Ik ben toch wel al teleurgesteld. Persoonlijk speel ik helemaal geen spelletjes meer, maar voor Zelda had ik graag nog een uitzondering gemaakt. Hopelijk valt het wel mee.
Slecht komt hij niet uit de bus hoor, alleen zijn er wat kleine momentjes waarbij er framedrops zijn. Natuurlijk zou het mooier zijn van niet, maar de reden is bekend en het is verreweg van gamebreaking.
De game is top :-)
Geen idee hoe hij speelt op de Wii U, dat hopen we snel te kunnen ontdekken.
Dat laatste...schrik je zelf daar ook niet van "eigenlijk maar een WIIU game is" persoonlijk..ik heb geleerd van de epic fail van WIIU helaas..maar waar, heb een tijdje niet onder de ogen willen zien. Bij mij is de kogel wel door de kerk
Nintendo komt met een heel gaaf concept, ziet er strak uit en werkt leuk en goed.
Maar!!!!
Als ik een Ford Shelby 350GTR koop, wil ik daar wel een flinke motor in, koop dat ding niet..om bij een zebrapad op te vallen

Ik wil burnouts maken

Dan moet er geen bmw motortje inzitten die half presteert
Een PS4 kan niet eens een simpel spel als broforce zonder framedrops draaien. Heb trouwen nooit een optimale console mee gemaakt vanaf de NES.

Ze zouden toch echt strenger moeten controleren op een minimale framerate van 30 alles daar onder aanpassen.
Ligt dat aan de PS4 of aan de slecht gemaakte ( geport ) Broforce.
Slechte poort, maar een spel van Sony zelf Killzone heeft ook lichte FPS drops en Battlefield 1 ook. Ik zou met die FPS drops de detail instellingen bij me pc allang terug schroeven om boven de 30 FPS te blijven.

Sowieso is er iets mis met de controlle van Sony als ze überhaupt een spel als Broforce toe laten met zulke FPS drops van ellende speel ik het op me 6 jaar oude pc die er geen moeite mee heeft.
Doordat er nu al, op dag 1, amper rest capaciteit in de Switch lijkt te zitten
Mwa Zelda is wat dat betreft denk ik een slecht voorbeeld gezien de basis als WiiU game. De engine is geport en zal dus vast niet 100% optimaal lopen op de Switch om die reden.
Moeten we hieruit concluderen dat de WiiU (die dezelfde Zeldagame krijgt) qua power even sterk is en dat dit alleen een andere design is aan de buitenkant
De Switch is ruim dubbel zo snel in docked mode als een WiiU (in handheld mode - downclocked - zelfs al iets sneller). Zo doet Mario Kart 8 Deluxe op de Switch het op 1080/60 waar deze op WiiU maar 720p is bijvoorbeeld.
WiiU (die dezelfde Zeldagame krijgt)
Zelda op de WiiU heeft lagere drawdistance, slechter geluid en in veel gevallen zelfs nog slechtere performance en dat terwijl hij maar op 720p draait.

[Reactie gewijzigd door hxk-clan op 1 maart 2017 22:42]

Tja Nintendo heeft het zichzelf natuurlijk moeilijk gemaakt, schermen kosten geld. Bij een "normale" console komen deze kosten er nog bij, de aanschaf van je televisie. Nu zit de aanschaf in de console prijs.

Je ziet ook dat dit apperaat de helft van het geheugen heeft van de "echte" consoles. En iedereen die een browser gebruikt weet hoe essentieel geheugen is. De huidige consoles zijn enorm vooruit gegaan toen ze eindelijk wat geheugen kregen.

Ik heb zelf een tijdje geleden het moeten doen met een oude PC maar wel met een SSD en 12GB geheugen en het verbaaste me hoe goed dit toch werkte. Het kon spellen spelen die je eigenlijk niet voor mogelijk hield. Langzame opslag en te weinig geheugen lijken toch een enorme belasting te leggen op een CPU. Het was niet super snel maar wel stabiel.

Nintendo wil aan de ene kant gameplay maar maakt dan wel een spel als de nieuwe Zelda waar je toch mooie plaatjes zou verwachten. Als je geen krachtige hardware hebt maak dan geen spellen die daarom vragen.

Ik denk dat de Switch een interessant apparaat is maar het ook net niet is. Te duur en te goedkoop. In vergelijking met een telefoon/tablet kost het niets maar het is (zeker met de pro controller erbij) een dure console.

En de line-up van spellen is niet bepaald overweldigend.

Ik denk dat de Switch niet gaat floppen maar een beetje een "gekocht voor Zelda" verhaal wordt. Best aardige verkoop cijfers maar niet veel spellen verkocht.
Voor hetzelfde geld heb je ook een ps4 met 2 gratis spellen erbij... Ik vind hem ook erg duur 😞
Weer een reden om een Nintendo Switch Plus uit te brengen met capabelere specs.

Dit zien jullie allemaal toch wel aankomen neem ik aan?
Ik hoop zelfs dat er een verbeterde versie uit komt op ten duur. En dan wel compatible met de huidige accessoires
Niet krachtig genoeg om een goede game ervaring te leveren? Volgens mij (en volgens meerdere reviews/previews) wordt Breath of the Wild één van de beste games in de reeks, en misschien wel ooit gemaakt. Famitsu geeft de game een 40/40 en Edge een 10/10.

En dat op een Nintendo handheld met een mobiele GPU... :+

Je moet er gewoon geen PS4 Pro van verwachten. Gelukkig heb je geen 4k HDR graphics nodig om van zeer goede games te kunnen genieten. De portability factor geeft elke game gewoon een extra dimensie. Voor mij heeft het absoluut meerwaarde dat ik elke game die ik op m'n gemakje op de bank aan het spelen ben mee kan nemen, waar ik ook naartoe ga. Dan maar wat een lagere framerate en lager resolutie textures!

[Reactie gewijzigd door Disfigured op 1 maart 2017 15:18]

We hebben het hier over de Switch, niet over de game... Om op de review vooruit te lopen, de game is prima.
Ik doelde ook eigenlijk op de reactie van FramesPerSecond, over dat er mensen zijn die de Switch niet krachtig genoeg vinden voor goede game ervaringen.
Famitsu scores zijn niet echt betrouwbaar.
Klopt, ze geven regelmatig hoge scores aan middelmatige games, maar een perfecte 40/40 is dan wel weer zeldzaam. Geloof dat er maar 24 games zijn die dat gekregen hebben.
Het is mij alleen nog steeds niet duidelijk hoe nintendo het apparaat in de markt probeert te zetten. Gezien de chip is het duidelijk een portable. Maar door het weg laten van standaard tablet functies gaat Nintendo toch weer niet vol voor de portable markt. Als het als portable met docking station gepromoot wordt zou het toch zeker gebaat zijn bij simpele dingen als een browser en andere tablet apps.

Maar goed, we gaan het zien. Ik ben sceptisch en ga 'm voorlopig echt niet kopen. Zelda speel ik wel op de WiiU. Misschien als er genoeg system exclusives komen die niet alleen maar Mario of Link in de hoofdrol hebben dat ik het anders ga zien.
Ik voorspel een sterke start, daarna een enorme val. De echte systemseller moet nog uitkomen, ik denk dat dat Pokémon zal blijken te zijn.
Want Zelda zet over het algemeen geen consoles weg?
Ja natuurlijk, die is ook voor de Wii U te verkrijgen, maar die console is niet zo veel verkocht. Grote kans dus dat veel mensen de Wii U hebben overgeslagen en nu wel voor de systemseller Zelda gaan op de Switch.
Zelda verkoopt zeer zeker consoles maar pokemon is gewoon toegankelijker denk ik. Als je kijkt naar verkoopcijfers van pokemon games en zelda games... tja dan is Zelda echt niets vergeleken met pokemon. Kijk naar de pokemon go craze. Als je dat als nintendo zijnde nog maar half kan herhalen met de switch, dan zullen ze daar zeer tevreden zijn. De switch is ook een handheld en de handheld versies van pokemon verkopen alsof het niets is.
Dat, plus... Ik denk persoonlijke dat als ze ook zich moeten focussen op een paar goeie hd poorts. Waanzinnig veel 90's kids die dan gillend naar de winkel gaan. Persoonlijke zou een moord doen voor een Super smash Brothers Melee die werkt met de Switch netwerk. Of Zelda Ocarina of time. Of Mario Sunshine _/-\o_ ! Pokemon Blue remake :D! Gooi alles wat je ooit hebt gemaakt er op... en dan misschien Trophies? WHOT? :9~

[Reactie gewijzigd door DavidWebb op 2 maart 2017 00:52]

Ik zal zo een van die vele mensen zijn! Daar komt wel bij dat ik sinds een jaar een volwaardige baan heb en dit soort 'splurges' kan veroorloven. Was ik nog student of scholier, dan had ik de console vanwege de prijs echt links laten liggen.
Jawel dus, vandaar dat ik een sterke start voorspel.
Zelda zet wel consoles weg maar zoals je zegt voor WiiU bezitters is een Switch niet nodig. Voor mensen die Zelda niet direct hoeven te spelen, die wachten (en dan kom je al in een kip-ei verhaal om de console populair te krijgen).
Tot slot wachten ook veel mensen op een Kart, Smash of Mario titel... en volgens mij is dat een port, geen nieuws en een afwijkende uitvoering van vorige games... ik snap wel dat men wacht.
Dat is toch wat hij zegt? Sterke start met Zelda, daarna een val omdat de volgende Zelda nog jaren zal duren.
Als ik enkel al de Nintendo line-up bekijk voor 2017 staat er genoeg op, zeker voor consumenten die geen Wii U hebben gehad.
Dus mensen die niet Nintendo fans zijn gaan opeens Nintendo spellen kopen?

Dat is alsof je zegt: "Deze auto gaat goed verkopen aan mensen die besloten hebben hun auto aan de kant te zetten".

Logica: Ik heb geen Wii U gekocht voor een spel, dus ga ik nu wel een Switch kopen voor dat spel...

We zullen het zien over een poosje.
Op zich inderdaad een gek argument, maar laat me het als volgt uitleggen:

De Wii was geweldig, heb me er véle avonden mee vermaakt. De WiiU heeft onder de streep niet echt gedaan wat ik had gehoopt. Maar toch begint het bij mij weer te kriebelen wat van Nintendo in huis te halen. Ik hoop dat dat de Switch gaat worden.

Omdat de Wii zo'n success was en de WiiU stukken minder, ben ik gok ik niet de enige die zo denkt.
Zou ik Pokémon GO op de Switch kunnen spelen...?? Lees nergens dat het een GPS ontvanger heeft... jammer dan.
Over het algemeen is Mario Kart DE systemseller. Die komt eind april uit :)
Maar dat is een Mario Kart 8++, dus wellicht voor Wii U bezitters geen reden om een Switch aan te schaffen. Net als deze Zelda dus alleen voor mensen die de Wii U hebben overgeslagen.
edit:
Maar je hebt gelijk, er zijn ruim 100 miljoen Wii's verscheept en minder dan 14 miljoen Wii U's (die overigens een prima Mario Kart ervaring levert), dus we hebben het over 86 miljoen mensen die potentiele Wii overslagers zijn. Nog preciezer er zijn ongeveer 36,8 miljoen kopietjes van Mario Kart Wii verkocht, en slechts 8,2 miljoen Mario Kart 8 kopietjes, dus daar hebben we ook nog steeds een markt van zo'n 28 miljoen(!) potentieel kopers.

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 2 maart 2017 08:52]

Of voor mensen die de spellen portable willen. Daarbij was de Wii-U niet bepaald populair, dus kan het alsnog veel andere mensen overhalen. En als laatste maakte ik nog het voorbehoud "in het algemeen" ;)
The Pokémon Compant heeft meen ik aangegeven het succes van de Switch af te willen wachten alvorens het een game maakt dus helaas.

Bron

[Reactie gewijzigd door Evernote op 2 maart 2017 17:35]

Nintendo is 33% mede eigenaar van the company plus nog het ontwikkel bedrijf die ze hebben opgezet. Ze wachten niet het succes af maar het moment waarin het gelanceerd moet worden. Zo komt Mario bijv met de kerst uit voor onder de kerstboom etc.
De system seller moet inderdaad nog verschijnen. Als er een fullsize 3D Pokémon komt is de kans inderdaad groot dat ik de Switch in huis ga halen; op dit moment vind ik het apparaat nog iets te duur en heeft het geen games die ik interessant vind. Het eerste half jaar komen titels uit die ik al op de Wii U heb :)
Exact. Zodra Pokemon komt, neem ik de Switch. De rest van de spellen trekt me eerlijk gezegd niet zo.
Je onderschat Splatoon 2 :-)
nintendo fan boy: ik wil er een / ik heb het nodig!

Portomonee: ga toch lekker BOTW op de WiiU met pro controller spelen....

|:(

Wat moet ik....

[Reactie gewijzigd door KaiTak op 1 maart 2017 15:11]

Zie jij veel games die later op de Switch gaan uitkomen EN je hebt nog steeds interesse in BOTW, koop BOTW niet op de Wii U, maar koop een Switch. Speel BOTW en evt andere games op de Switch tegen de tijd dat die nieuwere games uitkomen waar je op aan het wachten bent!

Als je alleen voor BOTW gaat en ziet verder geen games waar je "hyped" voor bent, hou het bij de Wii U versie en schaf de Switch later aan. Kan op lange termijn ivm kortingen, bundels etc, een hoop geld besparen! Wacht op games die jou wel overhalen om een Switch aan te schaffen.

Ik ga voor optie twee, maar dat is nog altijd subjectief natuurlijk. :)
Voor iemand die geen Wii U heeft lijkt de Switch wel een leuke console, vooral het draagbare aspect lijkt leuk. Het enige wat ik belachelijk vind zijn de framedrops. Als Nintendo nog wat langer had gewacht op de nieuwste generatie van Nvidia dan hadden die framedrops waarschijnlijk geen probleem geweest en ging de batterij langer mee bij spellen die geen 100% van de cpu/gpu gebruiken.

Ik vraag me wel af of er een Switch 2 komt en hoe lang dat zal duren, ik zou het zeer fijn vinden mocht ik binnen een paar jaar een Switch 2 kunnen kopen met betere specs maar dat alle games nog wel op de Switch 1 en 2 werken.
De nieuwe nVidia chips zijn echt net geintroduceerd. Als Nintendo had gewacht, had het een release in het najaar betekent op zijn vroegst. Dat betekent een 1-op-1 strijd met de Scorpio, dus dat was ook niet handig geweest.
Wat nou als er helemaal geen strijd is en enkel een strijd aan de gang is tussen Xbox en PS4? Nintendo is zoooo een ander verhaal met een hele andere insteek en wijkt ook daarom af van de rest.

Ik geef echt geen moer om specs. Dit was al zo sinds de PSX. Xbox en PS4 blijken de ''specs'' te hebben maar tot nu toe zijn er enkele games die soepel draaien, dus waar hebben we het dan over toch?

Ik denk persoonlijk dat we terug naar een basis moeten waarin we waarderen wat er op de markt komt. Nu luisteren bedrijven teveel naar het publiek omdat alle consoles/games luider, mooier, etc moeten zijn en daardoor naar een limiet worden gedrukt die niet aan de verwachtingen voldoet. Bij voorbaat al niet. Wat nu ook weer het geval is.

Waar draait het om met consoles? precies, games en laten we dat eerst ervaren. Met de Nintendo Wii U heeft Nintendo goed werk afgeleverd qua game launching en updates. Als er een game uitkomt op de Wii U dan heeft het niet na 3 dagen al een update nodig wat vervolgens resulteert in 7 toekomstige updates.
Oh ik ben het helemaal met je eens hoor. Ik ben wel een echte Nintendo fan. Maar in de praktijk zullen mensen moeten kiezen, en dan wordt het wel onzeker voor Nintendo. Afhankelijk van wat de Scorpio precies is, kan het goed of slecht voor ze uitpakken. Die gok wilden ze denk ik niet wagen.
Het zijn toch allemaal gamers die consoles kopen. Er is dus wel degelijk concurrentie. Het is geen toeval dat Sony de PS4 slim flink in de aanbieding doet (188 euro) de dag voordat de Switch uitkomt! Ook de Horizon release datum is vrij tactisch.

Natuurlijk zijn er ook Nintendo fans en meer jongere spelers die sneller voor een Switch zouden gaan. Maar Nintendo moet natuurlijk toch meer de mainstream door breken als ze niet nog een Wii U fiasco willen hebben.
Hooguit een re-model zoals we zien bij Sony/Microsoft.
Misschien relatief kleine spec-upgrades, maar nog lang niet een echte "Switch 2", dat is toekomstmuziek.

Ik ben het met je eens wat betreft het wachten op een volgende generatie GPU's, maar gezien hoe de Wii U heeft gepresteerd qua sales, is de keuze van Nintendo om de Switch al te releasen heel begrijpelijk.
Komen genoeg games aan. In December komt een nieuw deel in de Mario-reeks, er komt een port aan van Mario Kart en ik verwacht games als Super Smash ook nog wel op de Switch. Dan heb ik het nog niet over third party games gehad.

Ook gaan er een aantal indie games naar de Switch komen, zoals bijvoorbeeld Little Inferno, World of Goo en als ik het goed zag Bit.Trip Runner 3. Voor meer titels zie deze aankondiging.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 1 maart 2017 15:59]

Ik zou zeggen wacht dan met de switch en speel het op de wii u, als er voldoende games uit zijn gekomen is de switch misschien al goedkoper.
Luister naar je Portomonee! Die Switch kan je volgend jaar ook nog kopen. Als je het dan nog steeds wilt.
Wees realistisch, en wacht even af. Er waren al kinderziektes met verbinding drops voor de controllers, karige launch line-up, wacht gewoon even tot na de zomer en kijk hoe het zich ontwikkeld qua aankomende games etc.
Gister voor zeer goede prijs m'n WiiU op MP van de hand gedaan.. Ik had precies hetzelfde maar het idee dat ik onderweg Zelda kan spelen heeft mij overtuigd. Mocht ik het uiteindelijk toch niks vinden.. Dan verkoop ik deze alsnog weer!

Succes met je keuze :P
We zullen zien , ik verwacht iig een Wii-u herhaling, het is gewoon een gimmick , en het feit dat Zelda zo goed is , mja nintendo heeft een goede marketing campagne :P echte reviews zijn er iig nog niet ,

Geef me maar liever een Gamecube 2 _/-\o_ met geupgraded hardware maarja dromen zijn dromen

[Reactie gewijzigd door Metallize op 1 maart 2017 15:30]

De Wii werd ook als gimmick weggezet en werd met 100+ miljoen exemplaren de beste verkochte van zijn generatie ondanks dat het grafisch achterhaald was. De DS en later de 3DS werden ook weggezet als gimmick's toch hebben ze de concurrentie qua verkoopaantallen verslagen. Dus de term gimmick zegt niet meer zo heel veel. ;)
Ondanks dat het zoveel verkocht heeft was het nog steeds voor de echte gamer een gimmick.

Zeer weinig toptitels voor uitgekomen. Heb de Wii 2de hands gekocht voor 75 euro en de paar goeie games alsnog gespeeld maar ben blij dat ik er nooit de volle prijs voor betaald heb. Na 2 mario's, 2 zelda's , mariokart, smashbros en chrono trigger hield het wel op en daar moest je dan 4 jaar mee doen?
De echte gamer denkt niet zo in hokjes. De echte gamer kon ook de Wii waarderen om wat het was, en genieten van de goede games die op de Wii te spelen waren. En de echte gamer wil natuurlijk de nieuwste Nintendo titels snel spelen na uitkomst en wacht dus niet eeuwen om er vervolgens 2e hands eentje op de kop te tikken.
Bestaat een "echte gamer" wel. Je klinkt precies als de mensen die op youtube onder elke ps4 review comments schrijven dat pc beter is. Dat je niet direct alle goede titels koopt aan de volle pot koopt op elk platform is toch normaal.

Ik ben het trouwens met hem eens dat je een Nintendo console alleen maar koopt voor een paar exclusieve titels. als je nog andere consoles/pc hebt wacht je beter nog een jaar tot de prijs zakt. Ik speelde vroeger op PS3 en XBOX360 en gebruikte mijn Wii alleen met vrienden. Elke multiplatform is gewoon beter op andere consoles.

Misschien dat ik hem volgend jaar haal voor op het openbaar vervoer te gebruiken.
"Echte gamer" wat is dat voor kansloze term. Laat mensen gewoon zelf bepalen wat ze leuk vinden.
De Wii is 100m keer verkocht en groot deel daarvan waren mensen die over het algemeen niet gamen. De mensen die wel veel gamen houden van spellen als GTA, Skyrim, COD, AC etc. Dat soort spellen zijn zwaar ondervertegenwoordigd op de Wii.
Ik hou van gamen en speel nooit GTA. Heb 1 deel AC geprobeerd maar vond het al vrij snel niet erg leuk. COD of een shooter, daar hou ik wel van. Op de Wii was een wel aardige Medal of Honor de Wiimote was daarbij een erg fijne invoermethode. Skyrim zou ik wel kunnen waarderen, maar de Wii had een prima Zelda om dat enigszins te compenseren. De Wii had voor mij als gamer genoeg te bieden, zo veel dat ik op een gegeven moment de PS3 de deur heb uitgedaan ten gunste van de Wii. Maar idd op de Wii zijn bepaalde genres die oververtegenwoordigd zijn op de PS en Xbox wat schaars. Gelukkig is er genoeg te kiezen voor de consument en over het algemeen zie ik de combi PC/Nintendo console als de combi die het meeste wel dekt.
Ik hoop niet dat je met echte gamers de mensen bedoeld die alleen maar hippe spellen spelen? Dat is namelijk wel wat je opnoemt. Ik speel zelf ook hippe spellen maar niet alleen maar. Skyrim vind ik eerder bijzonder door de manier hoe het in game land ontvangen werd maar ik heb hem zelf na een uur uitgezet omdat ik de besturing echt een lachertje vond. Ik kan echt niet tegen houterige slagers besturingen. Fallout 4 idem dito maar daar heb ik geprobeerd om doorheen te kijken en heb hem bijna uit kunnen spelen. Voor het verhaal krijgt fallout 4 een 10 maar voor de besturing een 3.

AC is voor mij Ezio. Dat was super :) Maar kijk hoe het verlopen is :(

Wat ik wil zeggen is dat het verwachtingspatroon van de switch verkeerd is die veel mensen ervan hebben. Ik voel me gezegend met een ps4, xbox one en wii u en vrijdag dan de switch maar Nintendo's idee is niet om duizenden COD spelers naar een switch te trekken, het is niet de bedoeling om Watch dogs 2 in 4K te spelen op de switch en de rest van de titels die geport moeten worden. Bomberman en dat soort spellen komen weer terug en bij Nintendo draait het echt om de games en niet om de graphics en specs, dit is ook goed terug te zien in de Wii U. Als je dat soort titels wilt spelen dan moet je echt bij de ps4, pc en xbox zijn.

Wat ik graag terug zie bij Nintendo ''en dat is voor bijvoorbeeld Capcom alleen maar een slimme zet'' zijn spellen zoals Final Fight, Street Fighter, Double Dragon, Dragonball Z, Pokemon games zoals de 3DS, Yo-Kai watch, Rayman, Louis Mansion etc :)
Ik begrijp je punt. Maar die wii's werden letterlijke per duizenden uitgedeeld door programma's als Dr.Phil en Oprah. Daardoor is wii sports nog steeds een van de meest succesvolle games ooit, die kreeg je bij de wii.

Genoeg games die behoorlijk verkocht hebben, maar je kunt niet ontkennen dat ze dit succes met de wii-u niet hebben kunnen herhalen. En alles lijkt er naar te wijzen dat dit weer een wii-u gevalletje word.

Ik schaf zelf ook nog een switch aan als de online store eenmaal aanbod heeft. Simpelweg om wat ouwe games bij te schaven, heerlijk op zon gametablet lijkt me dat.
Het enthousiasme voor de Switch is toch echt veel groter heb ik de indruk. Vraag is inderdaad ofdat nintendo kan bevestigen en de hype kan waar maken. Met Zelda zijn ze op goede weg uiteraard maar er is veel meer nodig dan 1 grote game en system seller tussen nu en nieuwjaar (mario). Splatoon.. Mario Kart.. Je kan al evengoed een wii u kopen voor die games.

3rd party games zoals Sonic Mania, Wonder Boy, ... op de Switch of de PC... Weer: als ik een switch heb, op de switch, maar wie gaat daar een switch voor kopen? En die games ga je achteraf ook niet meer kopen want dan heb je die al op pc, xbox of ps3.

Ze hebben meer system sellers nodig en snel imho. Dan kan het wel wat worden. Ik vermoed dat Zelda wel een aantal miljoen consoles zal doen verkopen.
Ja en de Wii was op zijn manier revolutionair. Sporten en gamen gecombineerd.
's Avonds een blokje lopen en dan door de gordijnen het silhouet zien van mensen die aan het Wii-en waren.
Ook wij hebben wat af staan tennissen in de hal van mijn toenmalige werk

Het feit dat de Wii en DS ook vrij snel gekraakt was een gedownloade games accepteerde was en daarmee een supergoedkope oplossing om je kinderen lekker cheap te laten gamen werkte de verkoop ook zeker mee.

Zet het aantal verkochte apparaten maar eens af tegen het aantal daadwerkelijk gekochte games.

[Reactie gewijzigd door Dograver op 1 maart 2017 15:40]

Je vergeet 1 belangrijk en zeer sterk punt dat de wii had ten op zichte van andere consoles. En dat was de prijs, de wii kostte namelijk minder dan de helft van een xbox 360 of playstation 3. De bediening was eenvoudig en het systeem was minimalistisch en simpel, wat het ook voor oudere mensen een interessant apparaat maakte.

De switch heeft als enige voordelen buiten andere "consoles" dat het draagbaar is én je er nintendo spellen op kunt spelen. De prijs ligt hoger dan een gemiddelde tablet of xbox/ps, grafisch is het matig, wat op zich niet zo erg is, maar wel als nintendo graag wil concurreren met de rest en naar mijn weten willen ze heel graag huidige triple A games naar de switch porten en als de xbox/ps daar al moeite mee hebben dan verwacht ik dat de switch die concurrentiestrijd al verloren heeft.

Zoals de review ook zegt is dit meer voor de familie en party games, ik verwacht zelf eerlijk gezegd dat dit een console wordt waar weinig ontwikkelaars trek in hebben als ik de review zo lees (ook al staat er dat ze dat wel hebben). Het is moeilijk te porten, lastig om er voor te schrijven en dan nog de hardware die eigenlijk gewoon te zwak is voor een triple A product in 2017.

Maar goed dat is mijn persoonlijke opinie. Ik snap best dat er nintendo fans zijn die meteen zo'n ding in huis halen, omdat nintendo eenmaal geweldig is (en zo heb je ze ook bij apple en samsung haha) maar dat zijn niet de mensen waar nintendo het van moet hebben. Fans zullen altijd producten kopen waar ze fan van zijn ongeacht of het product goed of slecht is.
Edge: 10/10
Famitsu: 40/40
GameJeux: 20/20

Allemaal magazines die zelden perfecte scores uitgeven. GameJeux is 14 jaar geleden.
Perfecte scores dus, iets wat me na het lezen van de Switch review op Tweakers onmogelijk lijkt. Vraag me dan ook af hoe objectief Edge, Famitsu en GameJeux zijn. Niets is perfect, er valt altijd wel ergens iets op aan te merken. Blijkbaar doet die framerate dus niets af aan de perfectie bij deze media.

Misschien koop ik in de toekomst een Switch, maar op dit moment zeker niet en de hoofdreden is dat Mario Odyssey nog niet uit is. Dat had een launchtitel moeten zijn, weet zeker dat ze dan niet aan te slepen zouden zijn.
"Blijkbaar doet die framerate dus niets af aan de perfectie bij deze media."

Dat zou prima kunnen. Als je echt in een spel opgaat, dan merk je het niet. Pas als de game play matig is, ga je je ook ergeren aan een lage framerate.

Ik vond het filmpje in de review niet echt storend. Pas door het grafiekje viel het me op. Gelukkig heb je die niet tijdens het spelen.

Wat mij betreft een beetje overdreven gezeur. Maar ja, ieder zijn eigen mening en beleving natuurlijk.
Een Gamecube met geüpgrade hardware is geen droom; dat is de Wii! De Wii lijkt heel erg op de Gamecube qua hardware.
Agreed, Wat ik tot nu toe van zelda gezien heb, ruikt het naar overratenheid.. begrijp me niet verkeerd lijkt me ontzettend leuk spel maar het nieuwe walhalla van games gaat het no way halen.

Reviews morgen toch? we gaan het zien
De enigste reviews die ik nog vertrouw , zijn de youtubers
Jim Sterling _/-\o_ , totalbiscuit en angry joe , en in mate boogie , als t we legaal mogen horen van hun, dat t goed is dan ok ;)

dit geeft iig al meer inzicht in wat nintendo momenteel aan het doen is:
https://www.youtube.com/watch?v=OA8xrgLqQZ8
Ik ben heel erg fan van ACG :) zijn erg prettige reviews
De Switch is beetje gimmick daar heb je een punt. Maar de Wii U is zeker geen gimmick. Sterker nog: hij is veel leuker dan de originele Wii. Alleen was de marketing van Nintendo destijds gewoon ruk. Ken best veel mensen die dachten dat het alleen de controller was die je als uitbreiding op de oude Wii kon gebruiken.

De Switch heeft in ieder geval zijn naam mee. Geen verwarring met de Wii's alleen moet de naam nu weer even bekendheid gaan krijgen maar daar is Nintendo nu wel goed mee bezig.

Het mee kunnen nemen is wel erg leuk maar ik blijf voorlopig bij mijn Wii U. Zeker omdat je al je spellen toch weer opnieuw moet kopen als je overstapt.... Misschien als de hype over is en er leuke bundels op de markt zijn.

[Reactie gewijzigd door sys64738 op 1 maart 2017 17:57]

Wat ik nog nergens heb terug gevonden:

Is het dock perse nodig om hem op een tv aan te sluiten? Stel ik ben bij vrienden en wil een potje multiplayeren, kan ik dan er dan bv. rechtstreeks een hdmi kadel o.i.d. in proppen om die als nog op tv aan te sluiten ?
Nee.. je MOET hem in de dock plaatsen als je deze op TV wilt weergeven.
De switch heeft een usb-c poort , dan zou dat in theorie toch moeten kunnen met enkel een usb-c /hdmi kabel ?

De dock bevat ook geen extra hardware, dan doet die toch ook maar enkel aan "pass through" ?

Dat hij op dat moment in batterij modus draait en enkel 720p doorstuurd zou ik zelf niet erg vinden.

[Reactie gewijzigd door justmike op 1 maart 2017 16:09]

Volgens Digital Foundry werkt een USB-C -> HDMI kabel/adapter niet.
Die hebben dit al uitgetest.

Zit op kantoor en youtube is geblocked, maar zoek ff Digital foundry op en het is hun nieuwste video over de Switch in detail.
Misschien dat het met enig kunst en vliegwerk wel lukt. Maar volgens mij moet je hem altijd aansluiten via de Dock wanneer je op beeld via de TV wilt.
Dikke kans dat er in die dock een proprietary controller zit die zorgt dat de tablet op 900/1080p gaat verzenden. Dit kunnen ze natuurlijk ook in de tablet alleen doen via software, maar dit brengt die 90 euro extra op per extra dock. Maakt het ook lastig voor 3rd party om het ding na te maken etc.
Er staat in het artikel dat je nu de dock nog nodig hebt maar aangezien het over usb-c gaat dat er in de toekomst hopelijk een splitter uit gebracht wordt waardoor je maar een kabel mee te nemen hebt.
Op dit moment wel, maar er zullen binnenkort zoals tweakers al suggereert wel adapters komen die de usb-C opsplitsen is hdmi en usb-C.

https://www.allekabels.nl...oFBG0d2BZ5YM_OhoC3FXw_wcB

Misschien werkt dit product?

[Reactie gewijzigd door Mschrijver88 op 1 maart 2017 20:29]

Persoonlijk vind ik de Switch in deze review wel heel erg negatief weggezet worden.
De performance beoordelen op basis van een spel dat in design voor de Wii U is gemaakt vind ik eigenlijk ook geen eerlijk voorbeeld.
Tuurlijk, er zijn niet heel veel andere games om daarop te testen, dan nog niet helemaal eerlijk.
Ik denk dat de volgende games die specifiek voor de Switch gemaakt worden door Nintendo wel helemaal goed lopen.

Ik denk dat deze console/handheld een ware Indie machine gaat worden, uitermate geschikt voor!

Verder wel een hele nette review! Duidelijk en goed leesbaar.
We hadden ook enorm graag een mooie set games van Nintendo gehad om mee te testen. Helaas bleef het voor nu bij Zelda.
Ik snap de keuze voor Zelda volledig hoor, daar niet van.
Maar een kleine kanttekening erbij dat hij eigenlijk voor de Wii U was ontwikkeld en de performance daarom waarschijnlijk niet optimaal is, was wel fijner geweest.

Nu lijkt het of dat ding meteen zwaar underpowered is en zelfs zijn eerste launchgame niet eens goed kan draaien, terwijl dit niet perse zo hoeft te zijn.
Nintendo heeft lang genoeg aan de Switch en Zelda gewerkt om te zorgen dat de game zo goed mogelijk geport werd. Daarbij hebben ze er zelf voor gekozen om te launchen met deze titel en er alle aandacht op te focussen. Het is dan niet aan ons om voor Nintendo verzachtende omstandigheden te bedenken :)
Maar wel om dit erbij te vermelden, volledigheid van informatie is waarvoor wij hier op Tweakers komen en waar reviews voor zijn. Om mensen in te lichten over beide kanten.
Wellicht kan het euvel met een patch nog verholpen worden en wellicht hebben andere games er minder last van. Wat dat betreft is Breath of the Wild, met z'n open spelwereld en met een oorsprong op de Wii U, misschien niet de beste game om de Switch mee op de proef te stellen, maar het is wel de meest aansprekende game uit het aanbod bij de introductie. En daarmee toch de game die de meeste aandacht trekt. Er staat bovendien een day one patch klaar voor de Switch. Die is pas op 3 maart beschikbaar en hebben we dus niet kunnen testen. Wellicht dat die de prestaties verbetert.

Pagina 3
Iedereen heeft altijd tijd genoeg om te zorgen dat alles toch optimaal werkt, en toch heb je bij vrijwel alle aoftware en games ( day one ) patches en updates. Ik acht de kans groot dat er toch nog verbeteringen in de performance komen, passen jullie de review daar op aan mocht die update komen binnen redelijke tijd?
De performance beoordelen op basis van een spel dat in design voor de Wii U is gemaakt vind ik eigenlijk ook geen eerlijk voorbeeld.
Dit zou next-gen hardware moeten zijn t.o.v. de Wii U. Dus idd niet eerlijk maar dan in het voordeel van de Switch.

Als dit spel in 30fps draait op de Wii U dan had ik verwacht dat ie strak 60fps vasthoudt op de Switch. Erg teleurstellend dat dat niet zo is, zeker gezien hoe het spel er uitziet.
Vergeet niet dat alles verpakt zit in een behoorlijk klein apparaat. Daarvan kan je ook geen X1 of PS4 power van verwachten.
Ik heb het idee dat heel veel mensen dat even vergeten.

Dit zijn de launchgames, wie weet wat ze er nog uit kunnen persen.
Tuurlijk, maar dan nog zou het apparaat volgens de geruchten dubbel zo snel zijn als de Wii U. Dan zou ie makkelijk een spel moeten kunnen draaien wat voor de Wii U ontworpen is.
Andere architectuur. Als je programmeert zeer specifiek om het maximale uit de architectuur van a te halen dan kan dat wel eens problemen opleveren als je het aan moet passen voor architectuur b. Dat is iets van alle tijden en dat hebben we bij vele consoles kunnen zien. Vooral in het beginjaar.
Al hoe wel je volledig gelijkt hebt moeten we ook bedenken dat de game al zo lang in ontwikkeling is dat hoogst waarschijnlijk de meeste punten die eruit gehaald kon worden qua performance voor de Switch ook daadwerkelijk eruit zijn gehaald.

Dan komt er nog het feit de Switch maar 1 grote launch titel heeft en dat is Zelda, de andere games kunnen niet hetzelfde uit de switch halen zoals Zelda dat nu kan. Begrijp dat je nintendo een free pass hier op wilt geven door de excuses van een "port" te gebruiken maar mensen kopen je console omdat ze je geloven dat het goed draait en mooi is. Wellicht hadden ze moeten kiezen voor een lagere resolutie op sommigen punten en wat meer FPS maarja... iedereen schept liever op over 1080p dan 60 FPS kennelijk

PS. ik ga hem zelf ook halen en ben ook ontzettend hyped maar sommige dingen kan je simpelweg niet negeren.

Ben blij dat er een review is die het wel aangeeft namelijk. Want meeste hoor je enkel maar schreeuwen dat het owh zo'n tof spel is maar niemand die iets zegt over framedrops omdat ze bang zijn een Nintendo console niet meer te mogen previewen. Hier kan Nintendo iets leren, bij de andere hoor ik een paid preview.
Dat dat is inderdaad de andere kant van het verhaal mbt Zelda.

En dat zelfde de enige "echte" game is had ik al aangegeven.

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik ben ook helemaal hyped en kan er vrijdag als het goed is ook gewoon 1 ophalen :).
Zelda haal ik er uiteraard bij!
Switch is vooral gericht op de casual gamers/nintendo fanbase.
Niet zozeer om console/pc gamers te overhalen om een switch aan te kopen.
Over het algemeen maakt Nintendo juist (imho) de perfecte aanvulling op een PC of console. Juist de offline multiplayer en Nintendo's eigen exclusives zijn een perfecte aanvulling op de PC/console games.

Als Nintendo het daarbij voor elkaar krijgt om grotere 3rd party titels ook speelbaar on-the-go te maken, dan is de Switch volgens mij ontzettend interessant voor de core gamers. Maargoed, zolang de core dat geen kans wil geven gaan ontwikkelaars het niet proberen en zal 3rd party nooit een succes worden op de Switch.
Als het nu al blijkt dat ze hun eigen games niet fatsoenlijk kunnen laten draaien zullen grotere 3d party titels (voornamelijk ports van ps4/xbone) ook wel uitblijven.
Als er genoeg afzetmarkt is, komen de ports vanzelf. Ports zijn redelijk goedkoop namelijk, zeker op technisch vlak is het anno 2017 helemaal niet moeilijk om meerdere prestatieniveau's te ondersteunen. Kijk naar de PC...

De reden waarom 3rd party titels uitblijven heeft niks te maken met het prestatieniveau. Heb dat wat gedetailleerder uitgelegd hier: Richh in 'reviews: Nintendo Switch - Vooral geschikt voor partygames'
Kijk naar de PC? Op een PC moet je van geluk spreken als een game goed schaalt. Dat je veel instellingen hebt wil niet zeggen dat je opeens een veel minder snelle PC nodig hebt. En ports zijn tegenwoordig wel oké te doen omdat de PS4, Xbox One én Windows allemaal x86 als basis hebben. De Switch heeft de ARM als basis, wat dus betekent dat 1 op 1 porten niet mogelijk is en dát betekent weer dat porten dus niet goedkoop zal zijn. Je moet er een team op zetten, het moet getest worden, de engine moet wat aangepast worden en ga zo maar door. Dat kost gewoon een hoop geld en als een port niet rendabel is volgens de prognose dan wordt die port gewoon niet gemaakt.
Punt is dat je pc games prima kan spelen op een pc met zwakkere hardware, terwijl hij ook werkt op een systeem met sterkere hardware. Developers bouwen games al op meerdere prestatieniveaus.

99% van de engines heeft al support voor ARM. Unity, Unreal, Frostbite, Anvil... Noem maar op.

Tuurlijk zijn er kosten, maar die vallen best mee. Het probleem is dat de prognose extreem laag uit gaat vallen omdat 3rd party titels zeer slecht verkopen op Nintendo systemen. De specs zijn het probleem niet per se.
Alleen staat er in deze review dat het dus moeilijk is om games te porten, en dat betekent dus ook meer werk, meer kosten en als het daadwerkelijk teveel geld/tijd/moeite gaat kosten dan geloof mij maar dat het als platform faalt.
Kijk eens even naar windows phone waar nog steeds het gros voor weigert apps te maken (of zelfs porten met de tools die microsoft voor ze gemaakt hebben). Het schijnt voor dat platform juist helemaal niet moelijk te zijn om het te porten maar het gebeurt weinig.

Ik ben bang dat de switch ook zo eindigt, en zeker als het niet mogelijk is om de switch als tablet vervanger te gebruiken. Ik neem aan dat er geen android op staat of wel? (Zo ver heb ik me er helaas niet in verdiept). De tijd zal het leren, maar persoonlijk vind ik het nog steeds een groot risico.
De review heeft ongelijk wat dat betreft.
Niet dat het uitmaakt :p porten gebeurd niet omdat de doelgroep van veel games geen switch heeft.

En nee er draait geen Android op. Het is een gaming device, totaal geen tablet vervanger.
"Dat kost gewoon een hoop geld en als een port niet rendabel is volgens de prognose dan wordt die port gewoon niet gemaakt."

De hoeveelheid geld die het kost hangt vooral van de gebruikte engine af. De Switch wordt ondersteund door de Unreal 4 engine. Dus als die engine gebruikt is, dan zal het nog wel meevallen.

Verder zal de vraag of het rendabel is vooral afhangen van het aantal verkochte Switch units denk ik. Dat bepaalt uiteindelijk je potentiële markt.
Het verschijnen van die titels heeft vrijwel niets met performance te maken.
Gamers willen soepel draaiende games. Game makers willen winst maken. Dat is iets anders. Winst maken doe je door hoge inkomsten en lage kosten. Hoge inkomsten haal je als Nintendo veel Switches weet te verkopen (groot aantal potentiele kopers). Lage kosten haal je als je een eenvoudig voor Switch te gebruiken engine hebt gebruikt (zoals de Unreal 4 engine).

[Reactie gewijzigd door KopjeThee op 1 maart 2017 19:14]

Zoek eens op hoeveel van de huidige top games van de unreal engine gebruik maken
Zelda is natuurlijk we een poort... dat zal niet helpen lijkt me? MK8D ook en daar lukt het wel mee. Ben benieuwd of b.v. Een opvolger van Metroid Prime ook in FHD gaat lukken. Zolang Nintendo maar genoeg eigen games maakt is het voor mij prima
Dat klopt, casual gamers en Nintendo fans zullen de frame drops ook merken en als vervelend ervaren.
Als pc gamer koop ik juist eerder nintendo consoles - alles wat je op een playstation of xbox kunt spelen (m.u.v. een paar ps exclusives) kun je ook op pc spelen (en ziet er beter uit op een pc), en voor gezellige casual games als smash bros en mario kart heb je dan de wii of switch.
Warm aan lopen, matige prestaties, verouderd sinds de tekentafel, partygames, dure, accesoires, zwakke line-up, ontbrekende features bij release. Ja dit gaat hem zeker worden ;)
Nintendo doet niet echt zijn best om een nieuwe fanbase aan te boren, je moet echt wel behoorlijk Nintendo fan zijn om bij release al tot aanschaf over te gaan. (ik ben best wel een Nintendo fan, maar dit komt er bij mij nog niet in)

[Reactie gewijzigd door FlyEragon op 1 maart 2017 15:09]

Het klinkt bij als de launch van elke console (Ook MS en Sony.)
Alleen is het nadeel nu van Nintendo dat er al een gevestigde line-up is van de concurrentie. Hoewel Nintendo toch een beetje een andere doelgroep heeft heeft dit zeker wel invloed. Was dit ten tijde van de PS4/XONE launch geweest, had het compleet anders gelopen. Nu hebben veel mensen al consoles staan, of een Wii/Wii U als extra console. Nu komt de switch dus in een ongunstige tijd uit, met ongunstige prijzen en titels. Ik ben niet pessimistisch maar ik zie het somber in voor de Switch. Ik wacht dan liever op de volledige handheld versie met een zuinigere soc. Want als console is het duidelijk geen pottenbreker.
In welk opzicht?
Inderdaad, ik had meer van de Switch verwacht. Framedrops, magere line-up, mager uitgewerkt idee en maar 3 uur play time? Had Nintendo niet beter een half jaar kunnen wachten om een beter product in de markt te zetten?
Ja ik zou ook denken doe die nieuwe tegra chip er in, heb je iig goede prestaties om mee te beginnen.
Ja, de games missen zeker maar toch zie ik behoorlijke potentie voor dit apparaat, weer eens een metroid of fire emblem, of wat dacht je dat allemaal mogelijk is met pokemon online nu de console eindelijk wat krachtiger is dan de gemiddelde handheld. Het gaat deze generatie aan de games liggen en dan voornamelijk de kwantiteit.
Een goede review, ik ben het hier wel mee eens.

Aan de ene kan begrijp ik Nintendo met deze keuze wel, je wilt de console goed bereikbaar maken voor gezinnen en dus niet over die 300,00 dollar/euro grens voor een complete console. Aan de andere kant willen third party ontwikkelaars het liefs zo uniform mogelijk ontwikkelen XBOX One en PS4 zijn beide X86 based. En wil je veel games naar je console halen, dan moet je zorgen dat je hier bij aansluit, dus dat er makkelijk voor te optimaliseren is. Dus ook X86, maar ja dan kan je er niet de typische Nintendo gimmicks in stoppen (zoals nu weer de switch controllers en het losse scherm) voor die 300,00 dollar/euro.

Stiekem hoop je bij een nieuwe Nintendo console aankondiging toch altijd op die console die en de typische Nintendo games heeft en Battlefield, COD, FIFA etc. op hetzelfde niveau kan draaien als de Sony en Microsoft concurrent van de die generatie. Nu was natuurlijk na de presentatie wel duidelijk dat deze console dat niet ging realiseren.
Game frameworks zoals Unity, Unreal en zelfs Frostbite kunnen gecompileerd worden naar iedere target architectuur. Allen hebben ze al mobiele games mogelijk gemaakt dus veel port-werk zal het niet zijn. Het gebrek aan X86 is het probleem niet; het prestatieniveau is echter wel een verschil om rekening mee te houden.

Nintendo heeft verschillende consoles uitgebracht die mee konden met de concurrentie op prestatieniveau. De Wii U was krachtiger dan de PS360 (de Wii U was 2 jaar eerder dan de PS4/X1) en de GameCube was sterker dan de PS2 en vergelijkbaar met de eerste Xbox. Toch kwamen op beide systemen bijzonder weinig 3rd party titels.

De reden? Core gamers gaan hun PS4 niet inruilen voor een Nintendo systeem, hoe krachtig hij ook is. Al is het maar omdat vrienden nog aan het Sony/Microsoft ecosysteem vastzitten. De sales van de 3 Call of Duty games, Assassins Creed en Ubisoft's zombie shooter op de Wii U waren dan ook bijzonder slecht. Met als gevolg dat 3rd party ontwikkelaars niet gaan ontwikkelen op de Switch en dat gamers er helemaal geen vertrouwen meer in hebben :P

Ik hoop met je mee hoor: een krachtige Nintendo thuisconsole zou ik ook heel tof vinden. Maar ik denk niet dat het uit maakt. Zolang GTA/CoD/Fifa-spelend consoleland Nintendo geen kans wil geven, gaat het toch niet gebeuren.
Het is daarom verstandiger dat Nintendo zich weet te onderscheiden van de rest :)
Dus ook X86
De gemiddelde engine's zoals de nieuwste versies van Unity en Unreal geloof ik floepen er gewoon een ARM build uit als jij die compiled hoor. Niks geen 'moeilijkheid' aan, buiten wat specifieke (code)optimalisatie voor het platform.

[Reactie gewijzigd door hxk-clan op 1 maart 2017 16:16]

Als ik heel eerlijk ben boeien mij shooters totaal niet op een console. Als ik performance wil, koop nieuwe PC onderdelen. Ik snap niet het hele gedoe over max performance. Form factor en in dit geval portability zijn voor mij een veel belangrijker punt bij consoles.

De switch ziet er zeer interessant uit. Lekker chill couch gamen zonder gedoe. En nintendo heeft altijd relatief goede 1st party games gehad, die voor mij toch wel het verschil maken (de exclusives op Xbox en PS volgen allemaal beetje hetzelfde "kijk eens hoe realistisch en cool wij zijn" plaatje, wat mij niet zo interesseert).

[Reactie gewijzigd door OnlyNeedJuan op 2 maart 2017 11:51]

Ik hoor meer negatieve dingen over de Switch dan positieve dingen.
Ik verwacht wel dat de Switch beter zal gaan verkopen dan de wii U maar echt geweldig zal het ook niet zijn.
De Switch zal alleen een groot succes kunnen worden als ze stoppen met het supporten van de Nintendo 3DS!

Ik ga mij iig volgende week mij lekker bezig houden met BotW.......op mijn wii U.

[Reactie gewijzigd door Mooyal op 1 maart 2017 15:59]

De support van de Nintendo DS is jaren gelden al gestaakt...
Ik hoor vrij veel goede dingen over de Switch. Het is maar net waar je kijkt en hoe je de feiten interpreteert. Zelf verwacht ik eigenlijk dat de Switch behoorlijk populair wordt.
Gokje, maar ik vermoed dat hij de 3ds bedoeld :P
ja die bedoel ik idd :)
De Switch zal alleen een groot succes kunnen worden als ze stoppen met het supporten van de Nintendo 3DS!
De 3DS heeft een installed base van 60 miljoen handhelds. De Switch heeft straks 3 miljoen verkochte consoles. Gelukkig is Nintendo niet gek ;)
1 2 3 ... 9

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*