Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nintendo brengt Brain Training voor de Switch in januari uit in Europa

Nintendo brengt begin volgend jaar een nieuwe Brain Training-game naar de Switch. Het bedrijf heeft daarnaast een webpagina voor de game online gezet. De game komt op 3 januari uit in Europa. Fysieke kopieën van de game worden geleverd met een stylus.

Nintendo kondigde in september al een nieuwe Dr Kawashima's Brain Training-game aan voor de Switch. Destijds werd echter alleen een release voor Japan bekendgemaakt. Nu heeft Nintendo officieel bevestigd dat de game naar Europa komt en heeft het bedrijf een Engelstalige gameplayvideo online gezet.

In de video wordt verduidelijkt hoe de game gebruik zal maken van de Nintendo Switch-hardware. Zo wordt een wiskunde-onderdeel getoond waarin een speler razendsnel optelsommen oplost met een stylus, die standaard met fysieke kopieën van het spel wordt geleverd. Ook maakt de game gebruik van de ir-camera, die in de rechter Joy Con-joystick zit verwerkt, met een steen-papier-schaar-minigame.

Er is daarnaast een multiplayer-modus waarin twee spelers onder andere vogels en blokken kunnen tellen door herhaaldelijk een knop in te drukken. Het spel bevat verder een minigame waarin spelers anagrammen moet oplossen en is er een sudoku-spel aanwezig. Aangezien het spel veel gebruik lijkt te maken van de losse Joy Con-controllers, lijkt dit geen spel dat goed zal werken op de Nintendo Switch Lite. Het spel ondersteunt de compacte Switch-variant wel, maar voor enkele oefeningen zijn losse Joy Con's nodig.

Nintendo heeft inmiddels een webpagina voor de game online gezet, en verduidelijkt daarop enkele nieuwe features. Zo heeft de game een online leaderboard. Ook zal het spel, zoals gewoonlijk, de 'hersenleeftijd' van spelers uitrekenen.

Dr Kawashima's Brain Training is een vrij succesvolle Nintendo-franchise; op het moment van schrijven zijn er volgens Nintendo 19,1 miljoen exemplaren van het originele DS-spel verkocht. Hiermee staat het spel op plek vier van de meest verkochte DS-spellen. Enkel New Super Mario Bros, Mario Kart DS en Nintendogs zijn vaker verkocht.

De game wordt vanaf 3 januari zowel fysiek als digitaal verkocht in Europa. De fysieke variant is naar verwachting iets duurder, maar wordt geleverd met een stylus. De digitale editie heeft deze stylus uiteraard niet. Het is nog onbekend of Nintendo de stylus los gaat verkopen.

Nintendo maakt vooralsnog niks bekend over een release in de Verenigde Staten. In 2015 kreeg het Amerikaanse bedrijf achter de Jungle Rangers-game een klacht van de Federal Trade Commission over het aanbieden van educatieve software, waarbij het bedrijf claimde dat gebruik van die software onder andere moest leiden tot betere schoolprestaties en concentratie. Mogelijk is dit een reden voor Nintendo om de game niet in de VS uit te brengen, hoewel het bedrijf bij de release van de originele DS-game al weigerde te beweren dat het spelen ervan moet leiden tot een beter geheugen.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter

12-10-2019 • 15:03

34 Linkedin

Submitter: VirinR

Reacties (34)

Wijzig sortering
Werken dit soort ‘games’ echt? Is het beter voor je brein of onzin?
https://www.maketecheasie...raining-apps-really-work/
In 2017 a group of neuroscientists tested a group of 128 healthy young adults, comparing the effects of brain-training games to either normal video games or no games at all. The brain-training group improved at the tasks they were doing in the brain-training app but scored the same as the other two groups on other measures of cognitive activity.

In 2016 another group of neuroscientists published a review of the relevant evidence and found that even including the studies most commonly cited by proponents of brain training, there was, in most cases, insufficient evidence of measurable benefits. Tasks that were closely related to the brain-training activities did tend to improve, but there was little visible evidence of skill transfer to more distantly-related tasks.
Ik lees het zo dat je er in ieder geval niet dommer van wordt ;) En dat is al heel wat. Ja, als je veel met getallen werkt wordt je er handiger mee, dat ligt niet zoveer aan de app zelf. Je wordt ook steeds sneller met de controllers waardoor je score toeneemt terwijl het echte rekenwerk in je brein niet sneller gaat.
Als het even kan, plug dit soort games bij je (groot)ouders. Brain games helpen de geest namelijk langer scherp/jong en kan zo een grote rol spelen bij het uitstellen van dementie en/of helpen in het dagelijks leven.
Uitstellen van dementie geloof ik niet in. Dementie is een ziekte. 2e argument wel goed.
Het kan het niet verhelpen inderdaad, maar door het gebruik blijft de geest wel langer scherp.

Even een copy/paste:

Observational studies
Observational studies collect data about a group of people and look for an association between two or more factors.

The results from several observational studies have indicated that people who do cognitively stimulating activities may have a lower risk of cognitive decline and dementia. This has been reported for people who do the activities in both middle age and in later life. However, this type of study cannot tell us that brain training activities are directly responsible for lower rates of dementia.

Interventional studies
Interventional studies, sometimes called clinical trials, ask groups of people to start doing a new activity and follow them over time to see what effect it has on their brain function.

There have not been any interventional studies looking at the effects of crosswords or Sudoku on cognition and dementia risk in older people but a number of studies of this type have tested computer brain training games.

Most of these studies have been small or have only followed participants over a short time frame so there is a lack of robust evidence to show that brain training games can bring long term cognitive benefits in older people over several years.

A recent study analysed the results of 51 interventional studies. The review indicated that brain training could lead to a small improvement in thinking and memory in older people during the duration of the study. However, the analysis also found that thinking and memory was not improved in older people who used the brain training unsupervised.

The largest study conducted to date testing computer brain training was funded by Alzheimer's Society and involved almost 7,000 people over the age of 50. The brain training package tested in this study challenged people's reasoning and problem solving skills.

The results showed that using this brain training package resulted in improvements in reasoning and remembering words after six months. The more the exercises were completed, the more likely participants were to see improvements in these brain functions.

The study was a randomised controlled trial. This means that some people in the study acted as 'controls', taking cognitive tests but not trying out the brain training games. This type of study is considered rigorous because the researchers can compare the results of those who did brain training with those who didn’t to discover whether the brain training was having an effect.

People over 60 who participated in this study reported that using the brain training packages also improved their ability to get on with their daily activities such as managing a household budget, preparing meals, shopping and navigating public transport.

https://www.alzheimers.org.uk/

[Reactie gewijzigd door Cogency op 12 oktober 2019 17:05]

Ik moet zeggen, dat ik vroeger verdomd veel nummer onthoud games (in dit spel) heb gespeeld, en nummers tot 6-7 cijfers onthouden gaat nog steeds redelijk snel. Denk niet dat het aan dit spel ligt maar jong zijn en iets veel doen.
Vooral veel doen. Voor de mobieltjes kende ik de nummers van zo'n beetje iedereen waar ik geregeld contact mee had uit m'n hoofd.

Nummers onthouden is wat lastiger geworden sinds het minder nodig is. Namen van mensen die ik net ontmoet heb onthoud ik nog steeds niet. Hun wachtwoorden daarentegen soms met gemak jaren.
Vroeger op de basisschool oefende we elke dag hoofdrekenen. Dit zorgde ervoor dat optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen met getallen en uitkomsten onder de 100 extreem snel ging. Nu komen er nog wel de juiste antwoorden uit maar is de snelheid compleet weg.

Ik denk dat t effect van dit soort spellen vooral merkbaar is als je in t dagelijks leven niet zoveel van de dingen die je oefent in t spel gebruikt.

Werk je op de markt dan kan je razendsnel rekenen met geld, dit doe je de hele dag. Ga je nu als leek dit spel spelen dan kan je deze vaardigheid ook aanleren. Je zal niet ineens 20 punten hoger scoren met een IQ test
Precies. Taakspecifiek kan het een voordeel opleveren. Je leert sneller hoofdrekenen dan iemand met een vergelijkbaar IQ die niet oefent. Het IQ stijgt er natuurlijk niet mee.
Dingen blijven oefenen helpt natuurlijk sowieso. Hoofdrekenen zal er écht niet minder om worden als je dat 10 minuten per dag gaat doen.
Ik heb eens gelezen dat je inderdaad handiger, sneller en dus beter wordt in oefeningen en opdrachten, maar alleen in de oefeningen en opdrachten die ook in het 'spel' voorkomen. Lijkt mij sowieso geen kwaad kunnen inderdaad :)
Mn record met DS was 3,2 seconden ofzo voor 10 rekensommen. Hashtag trots.
Zelfde, maar niks om trots op te zijn. Op een gegeven moment kreeg je steeds dezelfde sommen. Ipv rekenen ga je combinaties herkennen en weet je het antwoord al.
Tafels tot 10 is in principe niet anders; in plaats van 6*8 uit te rekenen heb je van vroeger uit ook gewoon het lijstje gestampt :P

Ook waar je wel gewoon moet 'rekenen' splits je ingewikkeldere sommen vaak tot combinaties die je wel direct weet. Persoonlijk ken ik bijv. vermenigvuldigen van alle getallen tot en met 30 met zichzelf; dat klinkt wellicht niet erg nuttig maar iets als 28*24 of kan ik daar daardoor ook vrijwel meteen(als in: sneller dan dat ik mijn telefoon gepakt hebt en de rekenmachine heb gestart) uitrekenen door te vertrekken vanaf 24*24.

Het aanleren van extra combinaties die op zichzelf wellicht niet erg nuttig lijken is daarom naar mijn mening ook nooit weg O-)

[Reactie gewijzigd door !mark op 13 oktober 2019 00:00]

Zag het gisteren al op de switch. Heb uren gespeeld op de ds dus deze ga ik zeker halen
Apart om dit een dag ná de holidays uit te brengen ipv. begin december. Of kan een marketeer wat duidelijkheid scheppen? ;)
Het kan heel praktisch van aard zijn: de boel is wellicht nog niet klaar voor de feestdagen. Dan kan je wel een volgende marketingmoment kiezen (paasvakantie, back-to-school, etc), of gewoon uitbrengen als het klaar is.
en waarom is dit nieuws???? de switch heeft geen region lock dus je kan altijd de game nog importeren?
Feit dat je het dus gewoon kan bestellen. Met Engelse vertaling.
De beschrijving van het spel deed me denken aan Googol, een oud spel gericht op rekenvaardigheid (speelbaar in browser, via Dosbox).

https://classicreload.com/dosx-googol-math-games.html
Ziet er leuk uit, alleen jammer dat hij geen TV mode heeft, tenminste zo ver ik kan zien.
Om de wii u te hacken moet je volgensmij een spel uit de store downloaden om de hack te laten werken, brain training is de goedkoopste. Daardoor heeft brain training tienduizenden extra downloads en werd er in de comments al gezegd dat Nintendo nu misschien denkt dat brain training super populair is en met een re-release voor de switch gaat komen :+
Kan men wel gebruiken wat brain training
Nintendo had dit spel compatibel moeten maken met de Switch Lite en een bundel met de kerstdagen in de schappen moeten zetten. Dan gaan die consoles als (nog) zoete(re) broodjes.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True