Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Beveiligingsgat oudere versies Switch-firmware maakt verhoogde rechten mogelijk

Door , 87 reacties, submitter: CriticalHit_NL

Bij alle firmwareversies behalve de nieuwste van de Nintendo Switch is een exploit ontdekt die verhoogde rechten kan verlenen aan de gebruiker. Dit is een voorwaarde voor toekomstige exploits die homebrew, emulatie en back-ups draaien mogelijk kunnen maken.

Volgens homebrew-website Switchbrew.org is het in versie 3.0.0 en eerder mogelijk om als gebruiker volledige systeempriveleges te verkrijgen door 'een nieuwe sm:-portsessie aan te maken maar initialization te omzeilen'. Het verkrijgen van systeempriveleges behelst de mogelijkheid om eigen software op de Switch te installeren, die functies zou introduceren die Nintendo zelf niet wenselijk acht. Een Switch-hacker omschrijft het als 'het beste wat je kan hebben, afgezien van een full kernel pwn'.

In discussies rond de kwetsbaarheid in de Switch wordt benadrukt dat hoewel er een beveiligingsgat is gevonden dat verhoogde rechten mogelijk maakt, er nog geen daadwerkelijke exploits geschreven zijn die hier gebruik van maken. Dit omdat de Switch nog een relatief jonge console is en het os nog goed en wel in kaart moet worden gebracht door de hackergemeenschap.

Downgraden naar versie 3.0.0 of lager is geen optie. De Switch heeft een aantal eFuses aan boord die stuk voor stuk 'doorgebrand' worden bij firmware-updates. Bij iedere firmwareversie controleert de console of de juiste hoeveelheid eFuses is verbruikt. Wanneer de versie en de hoeveelheid resterende eFuses niet overeenstemmen, zal de console eerst moeten updaten. Wellicht is er hier ook kans op een volledig defecte console, ofwel een brick.

Switch-eigenaren die willen wachten tot deze kwetsbaarheid daadwerkelijk leidt tot mogelijkheden als homebrew, emulatie en back-ups draaien, zullen hun console niet moeten updaten. Dit behelst echter wel dat toekomstige functionaliteiten en games niet toegankelijk zullen zijn, daar die hoogstwaarschijnlijk de nieuwste firmwareversie als voorwaarde hebben. Sterker nog, indien op het internet aangesloten, weigert de Switch nu al dienst tenzij de 3.0.1-update geïnstalleerd wordt. Zij die dus zowel de toekomstige mogelijkheden van de kwetsbaarheid als de reguliere mogelijkheden van de console willen benutten, zullen een tweede Switch moeten aanschaffen.

Gebruikers van het hierboven gelinkte discussietopic op NeoGAF maken melding dat ze momenteel in de winkels nog Switch-consoles vinden met oudere firmwareversies. De nieuwste firmwareversie voor de Switch, versie 3.0.1, kwam eind juli uit. Mogelijk is de kwetsbaarheid door hackers die er van af wisten verzwegen totdat Nintendo een update kon uitbrengen en zijn ze hiervoor beloond. Het is ook mogelijk dat Nintendo zelf achter de kwetsbaarheid is gekomen; de Switch-hackergroep Reswitched beschouwt de kwetsbaarheid als een voor de hand liggende.

Door Mark Hendrikman

Freelancer

20-08-2017 • 13:41

87 Linkedin Google+

Submitter: CriticalHit_NL

Reacties (87)

Wijzig sortering
Voor zover ik begrepen heb, is de Nederlandse term "zekering" niet een goede vertaling. Met fuses wordt een specifiek non-volatile register in een chip bedoeld.
Met het "branden" van een fuse, ben je simpelweg een nieuwe waarde in het register aan het schrijven.

http://switchbrew.org/index.php?title=Fuses
Zeker. Het is een beetje een vreemde term wat misschien verwarring kan brengen.

In conventiele microcontrollers zijn fuses een stukje EEPROM die enkel bij het programmeren van nieuwe software kan worden gewijzigd. Bij oude Microchip microcontrollers was daar bijvoorbeeld een "programming voltage" benodigd die door een externe programmer wordt geleverd. Vaak is met FLASH dat niet meer nodig, maar het programma kan niet deze bits zelf aanpassen. Een andere benaming zou "configuration bits" kunnen zijn.

Het betreffen vaak instellingen die worden overgenomen voordat de controller ook maar 1 regel code draait. Het kan gaan om de bootloader geheugen instellingen, clock sources, clock dividers, start-up delays, maar ook heel belangrijk of de beschreven firmware image extern weer uitgelezen mag worden. Over het algemeen hebben modernere microcontrollers steeds minder fuses, omdat ze meer zelfvoorzienend zijn dan de oudere microcontrollers die ik eerder omschreef.

Ik vermoed dat in consoles ze een vergelijkbaar doel zullen hebben, zoals het uitschakelen van JTAG poorten of debug modussen.

[Reactie gewijzigd door Hans1990 op 20 augustus 2017 17:08]

Overigens zijn eFuses op zijn minst óók dingen die fysiek worden doorgebrand. Dan heb ik het over dit soort dingen.

[Reactie gewijzigd door Patriot op 20 augustus 2017 23:44]

link doet het niet
Ah, ik zie het, het gaat hierom.
Deze eFuses werden ook in de Xbox 360 gebruikt als relatief nieuw concept (?). Een dergelijke systeem bevat (bijvoorbeeld) 10 fuses. En elke nieuwe systeem update 'weet' hoeveel fusies er doorgebrand moeten zijn om tot die versie te komen. Mocht je dus bijvoorbeeld (hypothetisch) geüpdate hebben van 1.0 naar 2.0 waarbij er 1 fuse doorgebrand wordt (dus nog 9 fuses over) en je flashed weer de oude versie, dan zal die 1.0 versie zien dat er ooit een nieuwere versie is geflashed en zodanig dienst weigeren.

Uiteraard zal de switch wel meer dan 10 eFuses bevatten.
Maar je zou de oude versie kunnen rewriten zodat die niet naar de efuses kijkt?
Ja, dat dacht ik dus ook aan. In principe zou het mogelijk moeten zijn toch?

Edit: misschien dat de bootloader het checkt en dat die hardcoded is.

[Reactie gewijzigd door Coffee op 20 augustus 2017 21:07]

Tja als je signed code hebt en hij blijft dat controleren kan je veranderen wat je wil maar het systeem gaat de code niet accepteren.
En dat is maar goed ook. Tweakers spreekt van backups draaien. Maar iedereen weet dat wanneer de console gekraakt wordt deze alleen nog maar gebruikt wordt om illegale games mee te spelen.

Ik hoop oprecht dat het niet lukt de console te kraken en dat mensen die de games illegaal downloaden hard worden aangepakt. Anders hebben we over een jaar weer een console waar geen enkele developer nog een game op wil uitbrengen omdat die toch alleen maar illegaal worden gespeeld.

[Reactie gewijzigd door sygys op 31 augustus 2017 15:08]

Klopt, het zijn eFuses.
Is fixed, dank!
Zitten er fysieke zekeringen in de switch die doorbranden bij een update?
Kan me dat nauwelijks voorstellen. Hoeveel zitten er dan in? En wat gebeurd er als die op zijn. Kun je dan ineens weer wel downgraden?
In microprocessor wereld zijn 'fuses' doorbranden als je een functionaliteit wil disablen/enablen heen normaal. Het zijn geen zekeringen zoals je in je meterkast hebt, maar eigenlijk bits in de microcontroller die door een flash programmer (of in dit geval de firmware update routines) gezet worden. De software op de microcontroller kan de bits zelf niet veranderen. Vroegah waren het wel min of meer fysieke zekeringen die op een hardware matige manier kapot gemaakt werden (opblazen door teveel stroom erdoor heen te jagen)
Het zijn eFuses, of te wel bits die geflipt worden naar echte ROM, zodat je het niet terug kan zetten. Een beetje zoals Knox bij Samsung.
De grap is alleen dat dit wel te flashen zou moeten zijn bij direct access op de chip (via SOIC clip en dan aan een PI hangen bijvoorbeeld. Ze kunnen namelijk wel veranderd worden. Samsung gebruikt deze technologie bij KNOX apparaten om security van de KNOX containers te kunnen garanderen, maar met een beetje verstand van zaken en een goede rom kun je de eFuse weer terug zetten naar non-void.

https://forum.xda-develop...p?p=52329946&postcount=76

Vrij eenvoudig te bewerkstelligen met de juiste tools. Het is dus wachten op de Homebrew community voordat dit ook bij de switch het geval is.
Als de adressering bekend is, is het wachten op hardware die de boel kan resetten. Ik heb met macbooks ook kunnen doen op ROM. zolang je het maar extern aanpakt is de kans vrij groot dat het een downgrade mogelijk maakt.
Vooralsnog is het nog niet mogelijk en het is de vraag of het ooit mogelijk wordt, aangezien het waarschijnlijk in de NAND en elders zit. Gelukkig laat Nintendo vaak steken vallen, alleen Reswitched denkt niet dat het mogelijk gaat worden om te downgraden, zelfs niet als je de NAND kloont.
Nou ze maken gebruik van de tegra fuse driver. Dat is een stuk open source code die gelukkig makelijk te vinden is. Als het in NAND zou zitten is het lastig om erbij te komen, maar kan ik me niet voorstellen dat het echt ROM is aangeziende Kernel er ook gewoon naar kan schrijven.
Het is echt ROM, kom anders in de Reswitched chat en vraag het daar

[Reactie gewijzigd door ce_dev op 20 augustus 2017 16:56]

Hoezo is het gelukkig dat Nintendo steken laat vallen? zodat je lekker zonder te betalen de nieuwste games kan spelen? In ieder geval niet voor de homebrew zoals alle tweakertjes hier braaf roepen. Het kraken van een console helpt de hele franchise naar de mallemoeren. Het wordt tijd dat iedereen dat eens gaat inzien.

Werk jij wel voor niks iedere dag?
1. Volgens meerdere bronnen houdt Nintendo zeker weten rekening met het ergste wat er kan gebeuren.
2. Homebrew is geen piraterij.
3. Homebrew zorgt voor goede dingen.
4. Zonder een kernel exploit is er geen piraterij.
5. Het zorgt ervoor dat ze het later beter kunnen beveiligen.
6. Nintendo verkoopt er meer consoles door.
Homebrew is inderdaad niet illegaal. de console kraken echter wel.

Noem me echter eens 1 goede reden waarom je homebrew wil draaien op de switch en wat je dan zou willen draaien. met in het achterhoofd de mogelijkheden die je telefoon momenteel heeft en kan en nog veel compacter is.

Ik kan me niks bedenken waarom ik dingen zou willen draaien op de switch die niet illegaal zijn en ik niet al op mijn smartphone kan.

Iedere debiel weet dat het kraken van een console nooit om de legale homebrew gaat maar altijd om het illegaal kunnen spelen van games. Of het nu switch games zijn of de oudere games draaien in een emulator op de switch. wat net zo illegaal is ook al zijn de spellen uit 1998.

Gewoon opzouten met het kraken van consoles. als je homebrew software wil schrijven dan doe je dat maar lekker op je pc.

Ik hoop zoals ik al zei dat ze hackers echt belachelijk hard aanpakken.

PS. naast homebrew krijg je daarnaast ook hacks voor games. Splatoon 1 op de wiiu wordt geteisterd door hackers die de games verzieken.

En ja het verkoopt veel meer consoles. omdat iedereen die eigenlijk niet van plan was te betalen voor games, ermee wacht tot ze games illegaal kunnen spelen zonder te betalen. Nintendo verdient vervolgens wat aan de console maar nooit aan de games. Devs hebben vervolgens geen vertrouwen meer in de console en het uitbrengen van de games omdat ze toch niet meer verkopen. En zo bloedt een platform dood.

De wii was dood eenvoudig zelf om te bouwen bankabeltje met chipje er tussen en je kon zelfs gewoon je software updaten zonder problemen. Vervolgens haken er zoveel devs af dat alles naar de klote gaat.

Er komt alleen maar ellende van het kraken van een console. Die paar mafkezen die het nut zien van een stukje legale software draaien op de switch die doen dat maar op een pc, of een intel NUC die overigens ook nog goedkoper zijn.

[Reactie gewijzigd door sygys op 4 september 2017 13:06]

maar met een beetje verstand van zaken en een goede rom kun je de eFuse weer terug zetten naar non-void.
In 2014 (en dat was geen eFuse). We leven nu in 2017.

Samsung heeft een hoop iteraties doorgaan om 'custom ROMs' te detecteren. Van simpele bits of het filesytem, naar eMMC (RPMB) - het voorbeeld dat je aanhaalt, tot eFuses in de moderne toestellen.

De eFuses bevinden zich in de SoC, die laten zich echt niet resetten. Dat was ongetwijfeld anders met eMMC-gebaseerde oplossingen.

Het enige dat je kunt doen bij eFuses is je software aanpassen zodat hij ze negeert. Dat werkt voor 'custom ROM' checks, maar niet als een bootloader controleert of je geen 'downgrade' probeert uit te voeren.

[Reactie gewijzigd door Thralas op 20 augustus 2017 22:11]

Van wat ik lees op NeoGAF zijn er genoeg zekeringen voor de komende vijf jaar aan updates.
En als het op is updaten zonder een aanpassing in die eFuses. Zou toch geen probleem dan moeten zijn.
Correctie: het zijn eFuses, geen zekeringen.
Fuse is een Engels woord voor zekering. eFuse is dus wel degelijk een soort van zekering. Wel niet de zekeringen zoals wij ze verwachten (die men kan doorbranden) maar het zijn zekeringen om er zeker van te zijn dat men niet meer kan downgraden.
De Xbox 360 heeft iets soort gelijks, cb fuses. Dit is onomkeerbaar. Op deze manier hebben ze ook geprobeerd de king kong en jtag exploit te blokkeren
Weet niet hoe het bij de Switch zit, maar bij de Xbox 360 waren het er dacht ik 4096 (bits). Bovendien zaten ze daar op de CPU en waren absoluut niet te resetten. Is ook geen noodzaak toe, de fabrikant kan zelf eventueel wel een downgrade uitvoeren zelfs na het opblazen van de e-fuses.

edit: ik neem overigens aan dat er niet letterlijk iets opgeblazen wordt, maar dat het domweg om een stukje aangepast flash geheugen gaat dat slechts één keer te beschrijven is.

[Reactie gewijzigd door Tribits op 20 augustus 2017 23:19]

“Sterker nog, indien op het internet aangesloten, weigert de Switch nu al dienst tenzij de 3.0.1-update geďnstalleerd wordt”

Ik vind dat belachelijk eigenlijk. Als ik v3.0.0 wil blijven draaien op MIJN apparaat, dan moet ik dat zelf weten. Belachelijk dat zo’n bedrijf je apparaat kan sabboteren op afstand tenzij je aan hun persoonlijke softwareeisen voldoet.

Vieze trend is dat, blij dat er mensen zijn die manieren zoeken om dat soort zieke controles uit te schakelen zodat jou eigendom weer doet wat jij wil.
Ik vind dat belachelijk eigenlijk. Als ik v3.0.0 wil blijven draaien op MIJN apparaat, dan moet ik dat zelf weten. Belachelijk dat zo’n bedrijf je apparaat kan sabboteren op afstand tenzij je aan hun persoonlijke softwareeisen voldoet.
Je mag dan weliswaar eigenaar zijn van het apparaat (hardware), maar je bent geen eigenaar van de software. De onlinedienst van Nintendo mag eisen stellen aan welke programmatuur er verbinding mee mag maken. Als jij op 3.0.0 wil blijven, voel je vrij, maar Nintendo is vervolgens niet verplicht om hun diensten aan jou aan te bieden.
Dat is iets anders dan wat er staat. Er staat dat de hele Switch “dienst weigert”, dat is toch een andere situatie dan “je mag niet meer online spelen” of “je mag geen nieuwe content downloaden” o.i.d..

Uiteraard staat het ze vrij clients te weigeren van hun servers, maar t hele apparaat onklaar maken? Dat gaat te ver. Is ook wat. Zit je op een ruk verbinding waar je de updates niet (snel genoeg) kan binnenhalen: kan je je Switch niet gebruiken tot je het wel kan. :+
Weigert de hele Switch eigenlijk dienst, of is dit weer eens krom vertaald en zijn het enkel de online gedeeltes die dienst weigeren? Dat laatste is in game-console land eigenlijk maar heel normaal. PSN kom je bijv. ook niet op zonder te zorgen dat je eerst de nieuwste firmware revisie draait.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 20 augustus 2017 22:34]

Weigert de hele Switch eigenlijk dienst, of is dit weer eens krom vertaald en zijn het enkel de online gedeeltes die dienst weigeren?
Als je de Switch offline houdt, blijft de Switch gewoon draaien. Het is wel zo dat sommige spellen met firmware updates geleverd kunnen worden (zoals bijv. bij de Wii U het geval was). Als je dan dus een ander spel in de Switch steekt, kan het zijn dat het nieuwe spel eist dat je een firmware update installeert.
Bij iedere firmwareversie controleert de console of de juiste hoeveelheid zekeringen is doorgebrand. Wanneer de versie en de hoeveelheid resterende zekeringen niet overeenstemmen, zal de console eerst moeten updaten.
Uh, lijkt mij dat het aantal zekeringen eindig is. Houdt dit dan in dat na een X aantal updates het gewoon onmogelijk is geworden om nog te kunnen updaten omdat er geen zekeringen meer over zijn?
Zou wel een raar iets zijn.
Je moet dit meer zien als eenmalig programmeerbaar geheugen. Dit is eigenlijk een voorloper van flash memory. https://en.wikipedia.org/wiki/Programmable_read-only_memory

Ook al hebben ze maar een paar kb aan memory, dat zijn al aardig wat updates.
Met 1kb kan je in theorie 1024 updates uitvoeren, maar door extra overhead en word size is het natuurlijk stukken minder. Iig nog genoeg voor de komende 5 tot 6 jaar.
Word size maakt niet uit. Basis principe is dat bits wel van 1 naar 0 kunnen maar niet andersom. Zou je dus voor een niet eerder beschreven word alle bits op 1 zetten dan veranderd er effectief niets. Later kun je dan alsnog besluiten één of meerdere bits naar 0 te schakelen.
Dan kunnen er nog steeds updates komen hoor. Maak je geen zorgen.

Het werkt zo: Elke firmware doet een check hoeveel eFuses zijn 'doorgebrand'. Stel nu voor dat er 10 van die eFuses zouden zijn.

V1: 0 fuses
V2: 1 fuse
V3: 2 fuses
...
V10: 9 fuses
V11: 10 fuses
V12: 10 fuses
V13: 10 fuses
Etc. Tot versie oneindig.

Updates kunnen dus doorgaan. Alleen Nintendo kan deze downgrade check niet meer gebruiken om te zien of je van versie 12 of hoger terug naar versie 11 bent gegaan.

Nou heb ik het aantal van 10 efuses willekeurig gekozen, de Switch heeft er vast veel meer.
Planned obsolescence wordt dat ook wel genoemd, dit soort praktijken hebben we al sinds de uitvinding van het kapitalisme.
Iemand die niets van de zekeringen weet zou het niet eens opvallen. Het is dan gewoon een kwestie van "voor het model uit 2017 (of versie 1) worden geen updates meer gemaakt".
Het zijn eFuses, geen zekeringen.
Het zijn e-fuses, dus in feite gewoon bitjes.

Oftewel in 1 kb passen er 1024, ik gok zomaar dat de goedkoopste chip tegenwoordig 8kb heeft. Oftewel in principe zou je ongeveer 8192 updates kunnen krijgen. Nou ik moet de eerste console nog zien die dat krijgt.

Oftewel ja, het is eindig. Maar vanwege het feit dat het bitjes zijn is het onrealistisch dat je ooit het einde gaat zien.
En zelfs dan kunnen ze nog updates doen lijkt me alleen hebben ze deze check dan niet meer.
Zo jammer dat mijn Switch al weer die versie 3.0.1 heeft. Dan maar niet updaten en hopen dat er daar ook iets voor komt?
Voor homebrew is het een leuk project, maar voor games lijkt mij dit niet echt veel toevoegen. Je kan geen gebruik maken van online als de firmware niet up-to-date is en dat is toch best een grote functionaliteit van veel games. Zelf hoop ik dat de Switch helemaal niet wordt gehackt. Op de Wii U heb je nu ook tergend veel cheaters bij splatoon dat het de game niet meer leuk maakt. Helaas voor de homebrew fanaten die het alleen als hobby leuk vinden zullen er altijd mensen zijn die er misbruik van maken met grote gevolgen voor spelers en Nintendo zelf.
Is inderdaad een lastige keuze. Een tweede switch kopen, zoals in het artikel staat, is voor mij in ieder geval een no-go. Daar is het apparaat veel te duur voor. Bovendien heb ik veel te weinig tijd om überhaupt van een tweede Switch gebruik te kunnen maken. En inderdaad: Cheaters ruineren de onine experience alleen maar. Alsof die al zo geweldig is...

... want ik vind die online experience op de Switch helemaal niet zo'n grote en belangrijke functionaliteit is als jij zegt. Van de games die ik heb is enkel Mario Kart 8 enigszins leuk om online te spelen. De andere games die ik heb (Zelda, Blaster master en "I and me") zijn allen single-player games waar je uren speelplezier aan kunt beleven. De Switch is prima geschikt om zelf (onderweg) op te gamen en om games met vrienden op de bank te spelen, net zoals de Wii en de Wii U dat ook zijn / waren.

Tot slot: met de huidige kwaliteit van service ga ik niet eens een abonnement nemen om online te spelen. Er verschijnen helaas zoveel foutmeldingen in MK8 dat online spelen nou niet bepaald plezierig is. Daarnaast is er ook totaal geen interactie mogelijk met andere online spelers. Voice chat en messaging moet op je telefoon, come on. En dan kun je die app niet eens op de achtergrond draaien 8)7
Als laatste: als ik naar de scores / ranking kijk, lijkt het erop dat veel mensen die MK8 online spelen eraan verslaafd zijn. Echt bizar om te zien dat iemand al 100 races van hetzelfde type achter elkaar aan het rijden is.
Een tweede switch kopen, zoals in het artikel staat, is voor mij in ieder geval een no-go. Daar is het apparaat veel te duur voor.
Op zich valt het nog mee als je bedenkt dat een dock 90 euro en een set joy-cons 80 euro kost. Maar goed het kan een duur geintje zijn voor iets wat nog niet bestaat (een daadwerkelijk exploit).

Mijn Switch heeft nog een oude firmware, aangezien deze al een tijd uit staat (geen leuke game na Mario Kart) en dit ook waarschijnlijk blijft tot aan Super Mario Odyssey. Dus ze hebben twee maanden voor een werkende exploit :*)

[Reactie gewijzigd door Bisamrat op 21 augustus 2017 08:10]

Prijzen zijn inderdaad belachelijk en moedigen illegaal downloaden van games alleen maar aan. Ook zijn we te veel verwend met de gratis games op onze telefoons...
[...]

Op zich valt het nog mee als je bedenkt dat een dock 90 euro [...] kost
Tot nu toe is er maar 1 dock aangekondigd die goedkoper is, en dat is die van Nyko. Alle andere alternatieve docks worden zonder AC adapter en HDMI kabel geleverd (als je die erbij rekent kom je alweer snel rond de 90 euro).
Je kan geen gebruik maken van online als de firmware niet up-to-date is en dat is toch best een grote functionaliteit van veel games. Zelf hoop ik dat de Switch helemaal niet wordt gehackt. Op de Wii U heb je nu ook tergend veel cheaters bij splatoon dat het de game niet meer leuk maakt.
Die twee problemen kunnen niet tegelijkertijd spelen.
Zal wel even duren, ze moeten een nieuwe fout zoeken, aangezien ze hiervan afhankelijk waren.
Sowieso zijn alle games gemaakt online te spelen, totaal niet interessant om de game half te kunnen speler offline met een gehakte console. Al is de switch de console die het meest bij het klassieke couch-gaming concept is gebleven mis je ook bij deze games de updates en alle online content. Het hacken van consoles is gewoon niet meer zo interessant voor de meeste gamers.
Het hacken van consoles is gewoon niet meer zo interessant voor de meeste gamers.
• Omdat het kan.
• Emulatie.
• Meer media mogelijkheden.
• En een sliert aan andere redenen die ik nu even niet kan bedenken, maar waarvoor een gehackte console nuttig is. Het is dus zeker interessant genoeg.
Sowieso zijn alle games gemaakt online te spelen, totaal niet interessant om de game half te kunnen speler offline met een gehakte console.
Mwoh, Zelda is traditioneel prima offline vermaak. Verder zullen er wel zat spellen komen die offline ook van voldoende vermaak zullen voorzien

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 20 augustus 2017 15:35]

Wat heeft dit met emulatie te maken?
Als het OS te bereiken is, is er homebrew mogelijk, waaronder dus bv snes, gameboy en mogelijk zelfs wii emulatie.
Je zou je switch van 330 euro kreupel willen maken zodat je niet meer online kan spelen maar wel SNES, NES, Amiga of iets retro te draaien wat je op een Raspberry Pi 3 kan draaien van 40 euro? Of op je telefoon...?

Nogmaals in mijn ogen is het gewoon helemaal niet meer lucratief of handig om een nieuwe console te hacken. Homebrew is een leuk excuus maar uiteindelijk draait het om gepirate games waarom consoles worden omgebouwd. En als je die niet meer volledig kan spelen lijkt me dat gewoon niet zinvol. Uiteraard zijn er games zoals Zelda Breath of the wild single player spelen maar als je daar toch perse niet voor wil betalen kan je de Wii U versie net zo goed emuleren op je PC met Cemu.

Als je geen geld hebt om games te kopen kan je beter helemaal geen console kopen of wachten tot je ze 2e hands goedkoop kan kopen.

[Reactie gewijzigd door terracide op 20 augustus 2017 17:21]

Het gaat voornamelijk natuurlijk iedereen om piracy :)
Je zou je switch van 330 euro kreupel willen maken zodat je niet meer online kan spelen
Er zijn zat mods van consoles in het verleden geweest die online spelen gewoon mogelijk maakten. Vaak betrof het een schakeling tussen gemodificeerde staat en originele staat, inclusief BIOS/hardware en storage.

'Kreupel' klinkt zo negatief. Je kan er wellicht veel meer functionaliteit mee ontsluiten dan enkel het spelen van spellen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 20 augustus 2017 17:39]

Ik snap eerlijk gezegd sowieso niet waarom iedereen het idee dat iedere console met CFW niet meer online kan zomaar accepteert? Kijk bijvoorbeeld naar de 3DS, die heb ik ook al erg lang gehackt en die doet het helemaal prima online.
Het is een illusie als je denkt dat Nintendo daar niks aan kan doen. Ook de 3DS wordt nu online gebanned, zoek maar eens op Error Code 002-0102. Er is geen enkele console waar je veilig mee online kan met een custom firmware. Het is natuurlijk een kat en muisspel waar de firmware door hackers elke keer wordt aangepast om het zo stealth mogelijk te maken. Maar uiteindelijk wint de fabrikant, die kan gewoon zeggen dat firmware xx.xx nodig is voor online diensten en daar allemaal nieuwe "features" in stoppen.
Het is een illusie als je denkt dat Nintendo daar niks aan kan doen. Ook de 3DS wordt nu online gebanned, zoek maar eens op Error Code 002-0102. Er is geen enkele console waar je veilig mee online kan met een custom firmware.
Je moet echter wel behoorlijk lompe dingen gedaan hebben om ook daadwerkelijk een ban te krijgen. Ik heb er in ieder geval sowieso geen last van. Als je een ban hebt opgelopen is het ook nu al redelijk eenvoudig om daar weer onder uit te komen; en mits er geen onvoorziene dingen gebeuren is dat op redelijke termijn echt kinderlijk eenvoudig en komen we in een fase terecht waarin Nintendo geen consoles meer kan bannen omdat ze dan het risico lopen dat ze legit consoles bannen.
Maar uiteindelijk wint de fabrikant, die kan gewoon zeggen dat firmware xx.xx nodig is voor online diensten en daar allemaal nieuwe "features" in stoppen.
De huidige methodes voor de 3DS zijn permanent en zitten firmware upgrades niet in de weg, dus dat is geen enkel probleem.

Uiteindelijk snap ik wel dat het gebruiken van CFW's de nodige risico's met zich meebrengt (bij de ene console meer dan bij de ander), maar het idee dat een CFW alle vormen van online interactie onmogelijk maakt vind ik behoorlijk overdreven.
Tuurlijk, maar niet meer zoals eerder. We doen teveel online, we willen updates, games worden in niet-af toestand afgeleverd waardoor je day one patches nodig hebt, Singeplayer games zijn verrijkt door online functionaliteit enz.

De Wii werd door iedereen en z'n schoonmoeder omgebouwd, het was makkelijk te doen en je kon nagenoeg alle spellen spelen zonder nadelige effecten. De x360 werd ook massaal omgebouwd, omdat dat makkelijk te doen was en je hooguit gebanned kon worden uit online games.. NIeuwe x360 kopen, ombouwen en gaan met de banaan.. Loonde zich met gemak als je keek wat je bespaarde.
Zelda krijgt content updates en is na launch twee keer gepatcht om framerate issues te verhelpen in drukke zones, dat verbeterde zaken gigantisch. Ik speel het veel liever met online updates dan ongepatcht op localhost :+
Voor de meeste gamers. En daar ben ik het ook wel mee eens. Voorheen vond ik het ook maar wat gaaf om te doen, om de redenen die jij geeft. Tegenwoordig maal ik er echter totaal niet meer om. Terracide heeft het over het overgrote deel van de gebruikers, waar jij het over een juist heel klein deel van de gebruikers hebt die dit wél willen. :)
Interessant:
De Switch heeft een aantal zekeringen aan boord die stuk voor stuk doorgebrand worden bij firmware-updates.
Hoe werkt dit? Zijn dit zekeringen die niet benodigd zijn voor het functioneren van de Switch? En levert dit niet een probleem op als er zoveel updates worden uitgebracht dat er geen niet-doorgebrande zekeringen meer over zijn?

[Reactie gewijzigd door Stroopwafel op 20 augustus 2017 13:51]

Het zijn eFuses zoals hiervoor bij mij geschreven. Deze eFuses zijn bits die geflipt worden naar Read Only.
0/1/readonly? Dat is niet binair meer, toch :P

[Reactie gewijzigd door Patriot op 20 augustus 2017 23:24]

Dat van de zekeringen die doorbranden is nieuw voor mij, gebeurd dat vaker? Zoals ik het begrijp ik het een "eenvoudige" manier om hardwarematig een bepaalde Firmware af te dwingen (als in kan niet terug naar een oudere versie) maar als je een aangepaste versie van de Firmware hebt die de check op de doorgebrande zekeringen niet uitvoert dan kan je het probleem toch weer omzeilen?
Dit gebeurde zover ik weet ook bij de Xbox 360.
Daar kon je inderdaad met de Reset Glitch Hack een andere firmware draaien die het niks kon schelen welke zekeringen er doorgebrand zijn.
In het geval van de X360 was het een custom IBM Cell processor, die gebruik maakte van eFuse. Zowel de PS3 als de Switch hebben ook deze IBM technologie toegepast.
Oorspronkelijk bedoeld om hardware faillures te "repareren", door specifieke "zekeringen" door te branden, zodat gedeeltes die kapot zijn gewoonweg uitgeschakeld worden, en er een andere voorziening op de die ingeschakeld wordt.

Meer info:
https://en.wikipedia.org/wiki/EFUSE
Dit wisten we al langer, als je de community op de voet volgt dan kan je zien dat het al langer bekend was dat het mogelijk was en dat het al een paar weken gepatched is.
Overigens hebben Reswitched noch het andere team Nintendo getipt. Nintendo heeft dit keer telemetry op zeer hoog staan, waardoor ze van elke crash de informatie ontvangen. Dit artikel heeft heel wat fouten erin zitten, helaas...
Geen zekeringen maar eFuses. Da's 1. Welke zijn er nog meer waardoor we op 'heel wat' uitkomen? Je feedback is uitermate welkom in Geachte Redactie.
Heb de suggesties aangekaart in geachte redactie

[Reactie gewijzigd door ce_dev op 20 augustus 2017 15:08]