Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Specificaties van de Nintendo Switch lekken uit

Door , 244 reacties

Een handleiding voor ontwikkelaars van de Nintendo Switch met daarin een volledige lijst met specificaties van de console is online verschenen. De specificaties wijzen op een quadcore-arm-processor met Nvidia Maxwell-gpu en 4GB ram.

De handleiding is gedeeld op Reddit en bestaat uit drie delen. Het eerste deel gaat over de mogelijkheden en hardware van de console, het tweede deel over het gebruik van de sdk en het derde over de software van de console. Vermoedelijk gaat het om een oude versie van de handleiding, aangezien de console wordt benoemd met zijn werktitel 'NX'.

In de specificaties is te zien dat de console beschikt over een soc die gebaseerd is op de Nvidia Tegra X1, die vier Cortex A57-cores heeft die op maximaal 2GHz kunnen draaien. Gameontwikkelaars krijgen toegang tot slechts drie van die cores. De gpu is gebaseerd op Nvidia's Maxwell-architectuur, beschikt over 256 cuda-cores en kan op maximaal 1GHz draaien. De kloksnelheden die daadwerkelijk voor games beschikbaar zijn, worden nog niet gedeeld, maar slechts gemarkeerd met een 'nog niet besloten'-tag. De specificaties bevestigen de geruchten dat de Switch draait op Nvidia's oudere Maxwell-architectuur, in plaats van op het nieuwere Pascal.

De console beschikt over 4GB lpddr4-ram, waarvan minstens 3,25GB beschikbaar is voor gameontwikkelaars. Er is 32GB aan opslagruimte, die uitgebreid kan worden met een micro-sdxc-kaartje. Spelcartridges kunnen maximaal 32GB groot zijn. De console beschikt over 5GHz wifi, maar kan ook met behulp van een usb-dongel met een kabel op het internet worden aangesloten. Verdere connectiviteit bestaat uit bluetooth 4.0, usb 2.0 en usb 3.0. De accu heeft een capaciteit van 4310mAh.

Naast de hardwarespecificaties zijn er in de handleiding ook een groot aantal afbeeldingen van de gebruikersinterface te zien. De afbeeldingen tonen versimpelde versies van pagina's over games, instellingenmenu's en het schermtoetsenbord. Ook is een afbeelding te zien van een app waarmee ouders het speelgedrag van hun kinderen kunnen bepalen.

Nintendo brengt de Switch op 3 maart uit voor 299 dollar. De console wordt regiovrij en krijgt een online dienst waarvoor na een proefperiode betaald moet worden.

Item Hardwarespecificaties Functionaliteit beschikbaar vanuit applicatie
Processor

Vier ARM Cortex-A57 cores, maximaal 2 GHz
L2 cache, 2 MB
64-bit ARMv8
Crypto-extensie ingeschakeld

Drie cores
(Kloksnelheid nog niet besloten)

Gpu

Nvidia tweede generatie Maxwell-architectuur
256 cuda-cores, maximaal 1 GHz
1024 FLOPS/cyclus
Texture: 16 pixels/cyclus
Fill: 14.4 pixels/cyclus

Nog niet besloten
Videodecoder

H.265 (3840×2160 60 fps)
H.264 (3840×2160 60 fps)
VP9 (3840×2160 60 fps)
VP8 (3840×2160 60 fps)
Mpeg4 (1920×1080 120 fps)
Mpeg2 (3840×2160 60 fps)

Alleen ondersteuning voor H.264, VP9 en VP8.
Geheugen

Capaciteit: 4GB
Bandbreedte: 25,6GB/s
Vram: Gedeeld

Capaciteit: 3,25GB
(Nog niet besloten, deze capaciteit moet uiteindelijk beschikbaar zijn)
Opslag Capaciteit: 32 GB, Maximale doorvoersnelheid: 400 MB/s

Ruimte voor opslag van spelvoortgang.

(Ook de locatie waar applicaties worden geïnstalleerd.)

Sd-kaart Ondersteunt micro-sd-, -sdhc- en -sdxc-kaarten

Uitgeschakeld

(Ondersteuning voor het direct lezen en schrijven voor ontwikkelaarsmogelijkheden is gepland.)

Draadloze lan IEEE 802.11 a/b/g/n/ac Geen beperkingen.
Bedrade lan Usb-verbinding, 1 gigabit/s Geen beperkingen.
Bluetooth Bluetooth 4.0 + LE Uitgeschakeld
Usb Usb 2.0 en 3.0 Uitgeschakeld
Video-output

60 fps, bij maximaal 1920×1080 pixels
Of 30 fps bij 3840×2160 pixels

60 fps, bij maximaal 1920×1080 pixels
Audio-output

Maximaal 192 kHz, 24-bit, 7.1 kanalen

Maximaal 48 kHz, 16-bit, 5.1 kanalen
Ingebouwde display

6.2" ips-lcd, 1280×720 pixels

Geen beperkingen.
Ingebouwde luidsprekers

Stereo
48 kHz, 16 bit, 2 kanalen

Geen beperkingen.
Ingebouwd touchscreen

Capacitieve methode, 10-puntsmultitouch, 1280x720 punten

Kan bij de 15 punten bij de randen geen waardes krijgen.
Ingebouwde helderheidssensor

-

Uitgeschakeld

 De hardwarespecificaties van de Switch zoals benoemd in de handleiding

Reacties (244)

Wijzig sortering
Deze specs komen overeen met wat er al tijden geleden door Eurogamer geleaked is, met een paar foutjes. Geen grote verrassingen hier dus. Mensen die de specs zwak vinden begrijp ik aan de ene kant best, maar hou eens rekening met het volgende: Nintendo heeft hier eigenlijk een handheld gemaakt met geïntegreerde TV-Docking mogelijkheden, die volledig plug&play is. Deze handheld gebruikt modulaire controllers, met relatief geavanceerde gyro-sensoren, 'HD' rumble, NFC en infraroodsensoren. Hiervan krijg je er twee in het basispakket, die je kan combineren voor één controller die on par is met de huidige standaarden, of kan gebruiken voor simpele lokale multiplayer out of the box.

Verder heeft de tablet specs die concurreren op grafisch vlak met relatief recente hardware - vergelijkbaar met de Google Pixel C en bijna de de iPad Pro 9,7" benaderend, toestellen die nu respectievelijk 375 en 650euro+ kosten in hun 32GB uitvoering. Door de lagere resolutie kan je zelfs argumenteren dat er meer rekenkracht aan andere dingen dan pixels pushen besteed kan worden. Voor een prijs van 300 euro krijg je hier imo een hybrid console die boven zijn gewichtscategorie levert als het op specs aankomt.

Dat dit minder is dan een Xbox One of een PS4, valt niet over te twijfelen - al komt de Switch nog in de buurt van een Xbox One. Maar hou er rekening mee dat dit geen consoles zijn in handheldvorm.

De software lineup van jaar 1 ziet er leuk uit. Als een 'main' platform lijkt het misschien wat weinig, maar voor iemand met een tweede console of een PC is dit ideaal. Mensen die twijfelen, wacht gewoon ff tot de herfst en je hebt meer dan genoeg te spelen.
Klopt als een bus

Dat geklets hoor je nu al 10 tallen jaren ! en al jaren lopen ze achter op specs ! vandaar dat bijna alle game uitgevers stoppen na een aantal jaar ! vroeger met de snes hadden ze wel een grote mond over de Sega genesis dat deze grafisch minder was en geluid ook minder etc. die smoes is al een hele tijd voorbij en het word tijd dat Nintendo nu eens met echt een hardware vernieuwing komt ! inplaats dat ze alle Mario spellen en zelda etc herhalen ondanks dat genre leuk blijft. Maar vernieuwing nee dus..

Hoop dat nintendo hier wat aan doet in de toekomst ! en nvidea shield hebben we nu ook al met specs van de Nintendo.
Mooi verhaal maar de graphics zijn pre-ps4, laat staan ps4 pro of scorpio. Als ik slechte gfx wil speel ik wel een spelletje op mijn telefoon. 300 euro plus 60 euro per exclusieve game met ps3 graphics gaat mij te ver.
Mooi verhaal maar de graphics zijn pre-ps4, laat staan ps4 pro of scorpio.
Heb je de post waar je op reageert niet gelezen?
jazeker ! Dat geklets hoor je nu al 10 tallen jaren ! en al jaren lopen ze achter op specs ! vandaar dat bijna alle game uitgevers stoppen na een aantal jaar ! vroeger met de snes hadden ze wel een grote mond over de Sega genesis dat deze grafisch minder was en geluid ook minder etc. die smoes is al een hele tijd voorbij en het word tijd dat Nintendo nu eens met echt een hardware vernieuwing komt ! inplaats dat ze alle Mario spellen en zelda etc herhalen ondanks dat genre leuk blijft. Maar vernieuwing nee dus..

Hoop dat nintendo hier wat aan doet in de toekomst ! en nvidea shield hebben we nu ook al met specs van de Nintendo.
Je reactie wordt volgens mij al ontkracht in de post waar je op reageerde. Daarnaast was de N64 bij uitkomen de krachtigste console op de markt. De Gamecube was krachtiger dan de PS2. Nintendo heeft doorgaans juist veel functies in de hardware die je bij de concurrentie niet ziet; bij de Wii U pakte dit niet goed uit, maar de Switch is qua functionaliteit toch juist heel anders dan bv. de PS4 of X1? Verder vind ik, dat op Zelda na, Nintendo de afgelopen jaren juist erg progressief is omgegaan met haar franchises; F-Zero, Donkey Kong en Metroid zijn alledrie door externe studio's onder handen genomen; Metroid zelfs twee keer door twee verschillende studio's. Mario blijft natuurlijk run-and-jump, maar Mario Galaxy was echt wel weer wat anders dan bv. Mario Sunshine. Nintendo is koppig en maakt inderdaad wel eens verkeerde beslissingen, maar eerder omdat ze te progressief willen zijn dan doordat ze conservatief zijn.
Het gaat bij Nintendo-games niet om de graphics, maar om de ervaring en het plezier van het spelen daarvan. Boeiend dat het net wat minder mooi is dan op een PS4, maar je kunt zeker veel lol beleven aan een potje Mario Kart met z'n vieren. Dat is het hele punt van dit soort consoles, ze zijn niet gemaakt om hardcore op te gamen. Koop dan een Game PC of een PS4 pro o.i.d
Dat geklets hoor je nu al 10 tallen jaren ! en al jaren lopen ze achter op specs ! vandaar dat bijna alle game uitgevers stoppen na een aantal jaar ! vroeger met de snes hadden ze wel een grote mond over de Sega genesis dat deze grafisch minder was en geluid ook minder etc. die smoes is al een hele tijd voorbij en het word tijd dat Nintendo nu eens met echt een hardware vernieuwing komt ! inplaats dat ze alle Mario spellen en zelda etc herhalen ondanks dat genre leuk blijft. Maar vernieuwing nee dus..

Hoop dat nintendo hier wat aan doet in de toekomst ! en nvidea shield hebben we nu ook al met specs van de Nintendo.
De grote vraag is op welk productieprocedé hij zit. Maxwell en Pascal lijken verdomd veel op elkaar, het grote verschil is de 28nm tegenover de 16nm. Dit heeft grote voordelen op prestatieniveau, accuduur en opgewekte warmte.
Die vraag wordt niet beantwoord door het document.

De 1 TFLOP spec is wel bevestigd in ieder geval, wat het voor een portable systeem toch wel een behoorlijk krachtig systeem maakt. Maar ook hier weten we niet hoeveel er van over blijft in portable modus.

Jammer dat het niet meer dan een bevestiging van geruchten is...
De SoC is gelijk aan de Tegra X1, dus 20nm.

http://i.imgur.com/mhBFNYS.png
Dat is bijzonder, want in alle openbare PR staat dat er een custom SoC is gebruikt.

Vergeet niet dat dit oude data is, en dat 'equivalent' best kan betekenen dat de SoC vergelijkbaar is qua prestaties.
Zoals je al zegt "in alle openbare PR". Het klinkt nou eenmaal beter dat er een custom soc is gebruikt, maar de verschillen zijn in ieder geval op papier niet zichtbaar.
Het zou inderdaad mogelijk zijn dat Nintendo de grens van betrouwbaarheid zit op te zoeken. Maar met welk doel zouden ze dat doen? Het is niet dat Nintendo ook maar een enkele fuck geeft om hardware, zo lijkt het vaak :P

Zelf ben ik wat minder wantrouwend in de bevestigde informatie.
Het zou inderdaad mogelijk zijn dat Nintendo de grens van betrouwbaarheid zit op te zoeken. Maar met welk doel zouden ze dat doen?
Dit heet in de volksmond ook wel marketing ;)
Het is overduidelijk dat Nintendo niet wil marketen op specificaties.
En dat klopt ook, uit de lek wordt duidelijk dat er 4x Cortex A57 cores worden gebruikt.

Tegra X1 is 4x Cortex A57 en 4x Cortex A53 welke worden gebruikt voor energiebesparing. De Switch heeft dus alleen de snelle A57 cores, waarvan er 1 wordt gebruikt voor media functies.
Toch vind ik juist dát een rare beslissing. Als Nintendo wel de Cortex A53 er in had gegooid, een stuk of 2, dan konden ze tenminste alle 4 de A57 cores opengooien voor de games wat de prestaties uiteraard weer ten goede komt. Ook om het menu te renderen in portable mode lijken de zuinigere cores uitkomst te bieden in mijn ogen. Maar goed, er zal wel over nagedacht zijn gaan we maar van uit. :)
Waarschijnlijk dat devs bij het ontwikkelen van games rekening zouden moeten houden met 2 verschillende cores met verschillende prestaties. Game consoles staan nu niet bekend dat ze rekening houden met energiebesparende cores, maar gebruiken een aparte processor om dit af te handelen. Zo heeft de PS4 een ARM cpu voor achtergrond taken zodat de de Jaguar x86 cores daar niet mee bezig hoeven te zijn :)
Er was in ieder geval in aanloop naar de Switch (vrijwel tijdens de start van de productie daarvan) een tekort aan Nvidia Shield Android TVs.

Edit: even na gecontroleerd: dat tekort is er nog steeds, kijk maar in de pricewatch.
'Equivalent' zou volgens mij impliceren dat het hier om een 'custom' model gaat.
Je moet het Nintendo marketing nageven: geniaal gevonden. Een "custom" Tegra chip klinkt een stuk beter, terwijl het in dit geval feitelijk betekent dat er dingen uit de Tegra zijn gehaald. De Switch chip is dus inferieur (in ieder geval minder complex) t.o.v. het origineel. Custom klinkt beter 8-)
Er staat second gen Maxwell dus dat lijkt me duidelijk. Zou ook wel érg snel zijn om nu al Pascal in een massaproductie console te hebben. Ergens leek het me slimmer voor Nintendo om in Q4 2017 te launchen mét Pascal, maar de heren in Japan hadden blijkbaar haast.
Kijk eens na de geschiedenis :P wat voor GPU omvat de Xbox 360 en wanneer lag de PC-versie van die X1800 in de winkels? De PS4 Slim/Pro en de Xbox One hebben ook een 16nm chip terwijl het proces nog geen 2 maanden beschikbaar was.

Pascal is al maanden beschikbaar en men weet heel goed van tevoren wat voor prestatieniveau er te verwachten was, dat wordt allemaal zeer gedetailleerd berekend van tevoren. Sterker nog, de chip was sowieso klaar: de nieuwe Shield is natuurlijk niet voor niks geannuleerd http://www.phonearena.com...-business-reasons_id84102
16nm Pascal SoC's zijn al in augustus aangekondigd (nieuws: Nvidia toont details nieuwe Tegra-soc met Denver 2-cores en Pascal-gpu) en zitten volgens mij al enkele maanden in de Tesla Model S en Tesla Model X verwerkt.

Kortom: het zou helemaal niet snel zijn :P Nintendo heeft echt een enorm domme beslissing gemaakt als die SoC niet op 16nm zit.
Klopt maar de PS3 had een versie van een GTX 7800 die uitkwam op 22 juni 2005. Playstation 3 kwam uit op 11 november 2006.
Als je een voorbeeld van oude hardware wil noemen, moet je de PS4 en de Xbox One noemen :P AMD's Hawaii lag al in de winkels terwijl de consoles op Tahiti gebaseerd zijn.

De PS3 is sowieso een bijzonder geval omdat die console op het laatste moment een jaar is uitgesteld en er flinke hardware changes zijn geweest. De PS3 stond gepland voor eind 2005 maar is twee keer uitgesteld.
Je zult op een gegeven moment toch een keer de knoop door moeten hakken waar je mee verder gaat en je je nulpunt neerzet. Terwijl jij bezig bent zit de rest ook niet stil en je kunt niet blijven meegaan met die trein. Ook je software ontwikkelaars moeten een punt hebben van "Okay hier moeten we het mee doen".
Dat laatste vooral. Je wil op tijd je devkits rondsturen zodat er ook daadwerkelijk games en applicaties te draaien zijn op je console. Stel dat je dat een jaar van te voren doet, op z'n laatst, dan zit je écht nog ver voor de release van Pascal.
Wat een onzin. De reclamecampagne van de Switch is nu al groter dan van de WiiU, het is een uniek concept (Skyrim mobiel kunnen spelen! Legend of Zelda! Mario Kart 8!) dat binnen de kortste keren halfslachtig door Sony en Microsoft gekopieerd zal worden en amper zal werken (hallo en doei Move en Kinect!) ..

Nee ik zie 't wel zitten. De N64 was een succes, de Gamecube not so much, de Wii een enorm succes, de WiiU not so much, de Switch zou statistisch gezien dus weer een succesnummer moeten zijn.

En voordat iemand mij beticht van fanboyisme: ik héb de PS3, PS4, en Xbox One thuis staan, gebroederlijk naast elkaar, als vergelijkingsmateriaal.
Wat een onzin. De reclamecampagne van de Switch is nu al groter dan van de WiiU, het is een uniek concept (Skyrim mobiel kunnen spelen! Legend of Zelda! Mario Kart 8!) dat binnen de kortste keren halfslachtig door Sony en Microsoft gekopieerd zal worden en amper zal werken (hallo en doei Move en Kinect!) ..
Uniek is het niet. Het is in feite een Nvidia Shield. Het is wel gewaagd in ieder geval. Ik vind het wel mooi om te zien dat Nintendo haar eigen koers blijft varen. Sony en MS zijn nagenoeg hetzelfde: 95% dezelfde games, nagenoeg identieke hardware.
Ik ben alleen bang dat er wederom een enorme droogte gaat ontstaan rondom de Switch. Als je kijkt wat Nintendo zelf te bieden heeft dan is het heel teleurstellend de eerste 2 jaar (bijna de helft van de levensduur!): Zelda (absolute system seller) en dan nog Mario rond de kerst om waarschijnlijk als bundle te verkopen.
Ik zie 3rd parties gewoon niet ontwikkelen voor de Switch. Compleet andere hardware / architectuur dan PS4 en XB1 (ARM vs x86). Dat betekent dat ze niet makkelijk kunnen porten en dat ze dus specifiek voor de Switch moeten gaan ontwikkelen en investeren. Zelfs als zouden ze dezelfde games uit willen brengen dan heb je toch wel een gebrek aan rekenkracht.
Nintendo zal toch 3rd parties moeten aantrekken. Nintendo zou moeten investeren in indies. Die zouden perfect bij Nintendo passen; creativiteit en originaliteit is daar nog genoeg te vinden. Laten we eerlijk zijn, mensen kopen niet een Nintendo console om multi-plats te spelen. Als ze actie en "realisme" willen gaan ze naar Sony of MS (de PC buiten beschouwing gelaten).

[Reactie gewijzigd door Pb Pomper op 14 februari 2017 11:57]

In feite komen slechts een paar onderdelen overeen met de Shield. Je uitspraak gaat veel te kort door de bocht, zowel hardwarematige als softwarematig is dit vrijwel een compleet ander product. Als je het niet uniek vind wijs me dan even een ander product aan wat de Switch allemaal kan en heeft. Wellicht een mooi alternatief om te overwegen.
Splatoon en Xenoblade Chronicles 2 zijn écht wel grote titels. Xenoblade 2 op zich is al een systemseller.

De lijst met developers die voor de Switch bezig zijn is best indrukwekkend:

- From Software
- Activision
- EA
- Telltale
- Atlus
- Epic
- Capcom
- Level 5
- Square Enix
- KOEI-Tecmo
- Codemasters

Ik zie 't wel zitten.
Niet vervelend bedoeld, maar ook Nintendo brengt voor 95% het zelfde uit, weer mario, weer zelda, enz...
Niet vervelend bedoeld, maar ook Nintendo brengt voor 95% het zelfde uit, weer mario, weer zelda, enz...
Nieuwe IPs voor de Switch in het eerste jaar: 1-2-Switch, Snipperclips, ARMS.

Oftewel, al gauw 30-33% van Nintendo's releases in het eerste jaar zijn nieuw. Als je Splatoon 2 nog als relatief nieuw rekent, dan verschuift het percentage naar zo'n 40-44%.

(en dit plaatje post ik maar uit voorzorg)
Geen games waar ik; LET OP: Persoonlijk; Niet erg warm voor draai. Een nieuwe echte Metroid (3rd person) zo mij wel weer erg charmeren. Mariokart had wel in versie 9 mogen komen wat mij betreft. een 8+ vind ik niet voldoende aangezien ik 8 al helemaal grijs gespeeld heb. al met al een zwakke release line-up. Ik heb Zelda maar op de wii-u besteld.
De switch heeft ondersteuning voor Unity, wat op zijn beurt ondersteuning voor x86 en ARM heeft.
Waar haal je vandaan dat de N64 een succes was? Sony was heer en meester die generatie.

@reacties hieronder.
Verlies van 3rd party support, minder verkopen dan de voorganger en je nieuwe concurrent die de markt vergroot IPV jijzelf weegt niet op tegen een bescheiden commercieel succes.

[Reactie gewijzigd door TrekVogel op 14 februari 2017 14:49]

Waar haal je vandaan dat enkel de nummer 1 succesvol kan zijn? Commercieel gezien was de N64 een bescheiden succes door winstgevendheid.
Zie Apple. Niet het grootste marktaandeel. Wel de meeste winst. Er hoeft geen verliezer te zijn.
Voor Nintendo was het nog steeds een groot succes. Denk alleen al aan GoldenEye en alle andere vette Rare games die er waren.
Het feit dat iemand anders nóg succesvoller was wil niet zeggen dat de ander automatisch onsuccesvol is.
nou ik denk dat je onder een steen geleefd hebt. Sony had al eerder dan Nintendo een soort move in combinatie met hun Eye toy, alleen waren ze te vroeg en laten we eerlijk zijn. Is het Move concept nu het succes geweest of het feit dat de WII voor het grote publiek (vooral kids) was, redelijke prijs en weining geweldadige spellen (voor ouders ook belangrijk, zodat ze rustig de kids kunnen laten spelen) Redelijke console games portable spelen kon opzich al op de PSP (speel maar eens Metal Gear Peace Walker of Monster Hunter op de PSP) hij alleen wel een miste extra joystick om een echte console on the go te zijn. De PS vita kan ook al best goed de PS4 games streamen on the go en heeft best een aantal echte Console games. De Switch niet zo revolutionair als dat je doet voorkomen. Dat Skyrim nu bevestigd is op de Switch is leuk ja. On the go eindelijk Skyrim spelen, maar wees eerlijk gaat iemand die de game echt wilde spelen nu wachten op de Switch om hem nu te spelen? Hij is voor een prikkie te krijgen op de PC, XBOX360, Xbox One, PS4, PS3!!(de game kwam voor het eerst uit in 2011!!) Ik zou het pas interessant vinden als Bethesda de volgende The Elders scrolls als eerste op de Switch uit zou brengen. Maar om eerlijk te zijn, ben ik bang dat als ze hem op de Switch zouden uitbrengen dat het zelfde gezeur zal komen als toen Skyrim (2011) op de PS3 uitkwam.
Ik heb zelf best interesse in de Switch al is het voor de echte Nintendo games(Zelda, Mario en niet de aangekondigde versie, Metroid, Splatoon etc), maar ik ga wachten tot er ook echt games op uit gekomen zijn. Ook ga ik wachten tot de prijs iets lager is, aangezien mijn persoonlijke mening is dat dit een Tablet console is en dus voor mij mainly als Tablet onderweg gebruikt zal worden dan dat ik hem op de TV heb ik heb die losse controller deeltjes vast gehouden en die zijn nu niet echt lekker om een avondje mee te gamen.

[Reactie gewijzigd door Kappie1977 op 14 februari 2017 09:28]

Ik wacht er wél op inderdaad. M'n laatste Skyrim sessie was op de PS3 en heb 'm daar niet uitgespeeld.. en ja, ik kan 'm voor een prikkie kopen maar dan is ie nog steeds niet portable.

Nee het is qua hardware niet te vergelijken. Qua gameplay ook niet, de Switch steekt écht met kop en schouders uit boven de rest.

Overigens, nee, als iemand Monster Hunter voor de PSP over heeft hoor ik 't graag (MH3U en MH4 heb ik op de New3DS ook wel). De PS Vita is leuk maar games streamen via het netwerk lukt me al niet met een vlotte PC en een 1Gbit bekabelde verbinding, laat staan dat de PS Vita dat wél kan als ik 'm via m'n 4G verbinding van m'n mobiel verbindt.. bovendien is dat scherm véél te klein om de console games comfortabel te kunnen spelen/menuutjes te lezen.

De PSP is leuk maar natuurlijk enórm geflopt. De Vita is op sterven na dood, al niet meer in NL te krijgen. De enige handheld die er momenteel is en er toe doet is de 2- of 3DS. Even afgezien van tablets en smartphones maar die reken ik gemakshalve even niet mee.
Je hebt onder een steen geleefd denk ik. Echte console games kon je altijd al on the go spelen. Nee geen Skyrim, maar over het algemeen spelen dat soort games beter op een PC! Leuk man ga je met de bus van Amsterdam noord naar centrum (voorbeeld) kun je net bij die ene grot komen voordat je weer de bus uitmoet. Dat is namelijk de echte reden dat echte console games onderweg nog geen succes geweest zijn! Men wil voor onderweg even een race doen die een paar minuten zal duren of een gevecht (MK, Teken of bij een RPG)! Het liefste zit je Resident Evil lekker op de bank in het donker te spelen met een dikke geluidset etc.
Ik ga nooit met de bus ;) als ik 'on the road' game, is dat vaak van Groningen naar het noorden van Denemarken. En met een 10.000 mAh batterypack aan m'n Switch gaat dat vast wel lukken.
hahahah ja dan moet het wel lukken denk ik.
Maak daar dan maar eerder Q42018 van voordat een dergelijke console massa productie kan zijn, gezien ook alle spellen er op aangepast moeten worden. ;)
Dat is echt onzin. Nintendo kan heel goed X1-devkits met een kleine overklok en sterkere koeling uitdelen voor de ontwikkeling van games, en in het productiemodel een vergelijkbare chip op een kleiner proces in de winkels leggen. Sterker nog: dit concept gebruikt men al jaren om hardware te ontwikkelen.

Vooral de vorige generatie bevatte hardware die cutting edge was op het moment van de release, dat is ook gelukt :)
Vooral de vorige generatie bevatte hardware die cutting edge was op het moment van de release, dat is ook gelukt :)
Oké, ik bijt. Vergelijk een launch PS3 game eens met een game van 2-3 jaar later. :)
Precies! Zie daar dus het grote voordeel van cutting edge hardware in je apparaat stoppen. Je device zal langer mee kunnen, er zit meer 'rek' in.

Dat men op de launch niet alles uit de PS3 kon halen is dan ook vooral te danken aan dat de eerste generatie devkits niet het prestatieniveau van het productiemodel zaten. Desalniettemin waren er kwantitatief meer dan genoeg stabiele games beschikbaar op launchday.

Bij de PS3 ligt het nog wat genuanceerder, omdat die console hardwarematig voor de PC uit liep moesten developers daar eerst nog aan wennen. En ook cutting edge ligt wat genuanceerder, 10nm LPP is tegenwoordig al in massaproductie... nieuws: Samsung is massaproductie socs op 10nm-finfet-procedé begonnen

[Reactie gewijzigd door Richh op 13 februari 2017 22:53]

Bij de PS3 ligt het nog wat genuanceerder, omdat die console hardwarematig voor de PC uit liep moesten developers daar eerst nog aan wennen.
PS3 had een versie van een GTX 7800 die uitkwam op 22 juni 2005. Playstation 3 kwam uit op 11 november 2006.

[Reactie gewijzigd door Koning Willy op 13 februari 2017 23:01]

Hij heeft het over de Cell architectuur die bijzonder complex is. En de ps3 was iirc vertraagd door productie problemen van de blauwe leds voor de bluray speler.
De Playstation zou niet eens uitkomen dat jaar maar pas een jaar later.

Maar omdat Microsoft de Xbox 360 had uitgebracht moest Sony de datum van de launchwel vervroegen dus daarom kwamen ze in de problemen met die blauwe leds.

Sony zou oorspronkelijk ook 2 Cell CPU's gebruiken zonder GPU.
Boze tongen beweren dat Sony donders goed wist dat ze die datum niet konden halen, overigens.

Sony heeft op de E3 van 2005 allerlei dingen beloofd die nooit het eindproduct hebben bereikt, en pre-rendered video's als realtime verkocht. Dit had als gevolg dat veel gamers hebben gewacht met het aankopen van een Xbox 360.
Sony heeft op de E3 van 2005 allerlei dingen beloofd die nooit het eindproduct hebben bereikt, en pre-rendered video's als realtime verkocht. Dit had als gevolg dat veel gamers hebben gewacht met het aankopen van een Xbox 360.
Dat is toch niets nieuws. Dat gebeurt continu. Bovendien is het sowieso slim om te wachten met je aankoop tot je keuze hebt.
De schaal waarop Sony dat heeft gedaan is wel degelijk uitzonderlijk hoor :P
Niet dat er veel mensen in die tijd een dergelijke kaart kochten. Games worden toch gefocust op het prestatieniveau wat de gehele afzetmarkt af kan spelen. Daar liep de PS3 op vooruit.

Daarbij liep de PS3 vooral voorop op gebied van CPU-power. Latere games hebben heel veel taken naar de CPU verplaatst om een prestatiesprong mogelijk te maken. Op de PC was DirectX nog een behoorlijk zwaar en inefficiënt framework in die tijd, zeker in vergelijking met het to-the-metal ontwikkelen op consoles.
De stelregel is:
Xbox 360 had veel betere GPU, PS3 betere CPU (maar veel lastiger want nodeloos complex), thirdparties hadden een performance die over het algemeen beter was op X360, first parties zagen er beter uit op PS3.

X360 CPU is gebaseerd op de PPE van de PS3.
Klopt, Red Dead Redemption ziet er stukken beter uit op de 360 dan op de PS3. Vooral die gele filter van PS3 is weird.
Ik had het over first parties die er beter uizien op PS3 en third parties die een betere performance hebben op X360. RDR is een third party titel.

''Stukken beter'' is overigens nogal subjectief. Het zal wellicht ''wat'' beter zijn, maar ''stukken beter'' impliceert dat de X360 versie bijkans eruit ziet als een hypothetische PS4 versie.
Daarom moeten zowel sony en MS nu alweer een nieuwe uitbrengen omdat vanaf release al bleek dat de consoles naadjepet waren op performance gebied.

Nintendo had de genadenslag kunnen geven nu sony en MS zo aan het kutten zijn. daarentegen komen ze nu met hardware die nog ouder is.
Ik zie op verschillende websites 20nm opduiken, maar kan hier niet echt een bron bij vinden...
Waarom gaat het bij mensen altijd zo heftig om de specificaties van een Nintendo Console ? Deze heeft nooit de beste gehad en dat zal het doel ook wel niet zijn. Zolang ik met mijn familie veel plezier heb aan Mario spelletjes en dergelijke hoor je mij niet klagen.
32GB opslag en 4GB RAM... Dat kan vandaag de dag toch niet meer voor een console.
Het heeft 8x meer RAM dan de snelste handheld tot nu toe.
Het is een hybrideconsole. Zowel handheld als home. Dat betekend dus dat hij draagbaar moet zijn, een scherm moet hebben en ook nog een accu. En die accu moet ook nog even mee gaan. En dat voor een aangenaam bedrag. Hoe had jij een hybride console voor 300 dollar gezien met de huidige technieken?
Nou, ze marketen het als een console die je mee kan nemen. Niemand van Nintendo zei hybride. De specs zijn onder de maat, maar ze willen wel third party support zoals op de XB1 & PS4. 32GB game cartridge is onacceptabel voor third party, tenzij ze speciaal games gaan maken voor de Switch. Nou, ik dacht het niet!

Iedereen houdt wel van Nintendo games, maar wat Nintendo hier doet is weer een groot risico nemen. Dat fanboy gedrag moeten we achterwege laten, want waarschijnlijk gaan alleen de hardcore Nintendo fans de console kopen.

Nu zie ik voor launch (voor mij) qua grote titel alleen Zelda. Heb wel interesse in de nieuwe MK8 en Xenoblade, maar die komen later uit. Zit ik weer net zoals de wii-u te wachten op games.
Nou, ze marketen het als een console die je mee kan nemen. Niemand van Nintendo zei hybride. De specs zijn onder de maat, maar ze willen wel third party support zoals op de XB1 & PS4. 32GB game cartridge is onacceptabel voor third party, tenzij ze speciaal games gaan maken voor de Switch. Nou, ik dacht het niet!
Third party gaat inderdaad niets worden. Tenminste niet van de traditionele AAA publishers. Maar.... ik denk dat Nintendo flink moet investeren in indie devs! Ze hebben de originaliteit en creativiteit die bij Nintendo past. Daarnaast zijn deze games vaak minder veeleisend en zijn ze perfect voor handheld gaming. Denk bijv aan Binding of Isaak op de Switch. Zou geweldig zijn. Er zijn zoveel kwalitatief goede indie games die eigenlijk een groter publiek verdienen.
Welke ‘snelste handhelds’ zijn er nog tegenwoordig? Nintendo 3DS? Dat is toch helemaal niet vergelijkbaar .. Die hebben ook een resolutie van niks in verhouding.
Volgens mij is tot op de dag van vandaag de PS Vita het snelst. Niet meer leverbaar in Nederland maar in thuisland Japan nog altijd in de verkoop.
Het is een gaming tablet met docking station. Als je het zo bekijkt is de prijs redelijk.
Vergeleken met een iPad zelfs goedkoop.
De Switch lijkt me de Windows 8 van Nintendo. Een beetje van alles niks. De tijd zal het leren.
wow dat is moeilijk????? de 3DS kwam in 2011 uit en de PS Vita 2012 (in Europa) In Japan kwamen ze beide in 2011 uit!! Het is nu 6 jaar later hoor. Ik neem aan dat als er een nieuwe PS vita ooit zou komen dan zal die ook wel minstens 4GB hebben!!

Ps. xoniq, volgens mij heeft Nedgames weer een partij binnen gekregen hoor.
De vergelijking met handhelds vind ik nogal scheef, de Switch is in eerste instantie gewoon een console. Ik vrees dat ze met deze specs uiteindelijk weer achter de feiten aanlopen en dat 3rd party developers weer af zullen haken in de toekomst.
die 4GB is gedeeld met de videochip en dan is DDR4 opeens niet meer zo snel.
Pascal ipv. Maxwell had ws. geheugen bandbreedte als bottleneck opgeleverd.

[Reactie gewijzigd door MrJayMan op 13 februari 2017 23:15]

Ja, 32Gb intern, uitbreidbaar met microSD-kaartjes die echt geen drol meer kosten. 4Gb RAM is meer dan zat als je maar efficient om gaat met je resources (het OS zal een stuk lichter zijn dan Win10 op de Xbox of XMB op de PS4 (of hoe het OS daar ook heet tegenwoordig)).
Ik ben het niet met je eens. Ten eerste wat een drama Micro SD kaartjes, niet betrouwbaar gaan niet heel lang mee ten opzichte van een goede HDD of SSD(als je SLC neemt). Ook is 4GB voor een console niet meer van deze tijd. Al kunnen ze tegenwoordig super makkelijk poorten, wat we gaan zien is dat de games op een Xboxone of PS4 als core ontwikkeld gaat worden.(in sommige gevallen PC) en dan gedowngrade worden naar Switch. Ik kan je vertellen dat je dat echt niet wil. Je zult dan voor de Third party games echt merken dat je een Crappy Poort aan het spelen bent.

Ik ga lekker wachten tot duidelijk is wanneer we de echte goede first party games kunnen ontvangen voor de Switch. Want voor de Switch zijn die games het belangrijkste. Ik hoop echt dat ze de stroom van goede first party games snel op gang brengen, want dan hebben ze ook mij als klant :-) kan niet wachten tot de volgende Xenoblade Chronicle game of voor de kids Mario! Maar voor third party games zit ik en ik denk vele core gamers niet te wachten op een Switch!
Legend of Zelda, Splatoon, Mario Odyssey, Xenoblade Chronicles 2 (MUST BUY!!), ben ook benieuwd wat FROM Software gaat maken (een portable Dark Souls?? Ze hebben immers toegezegd te ontwikkelen voor de Switch!), Telltale wil ik ook wel eens iets zien doen..
zeker ik kan niet wachten tot de meeste games die je noemt.Behalve Mario Odyssey! Is wil een nieuwe New Super Mario. Ik vond Mario Galaxy ook helemaal niets! Ik zit daarin tegen niet te wachten op Dark Souls portable! Dat is een game die je op de bank wil spelen en geen enkele afleiding wil hebben!!
Tsja. Dat is een kwestie van smaak denk ik. Ik heb 560 uur in Call of Duty: BO2 op de WiiU zitten puur en alléén omdat ik die off-TV kan spelen op de gamepad. Heerlijk op de bank, niemand die last heeft van al 't geweld op TV, koptelefoon op, wie doet je wat. Nu prestige 7 onderweg naar 8 (geloof ik) .. al een poosje niet meer gespeeld inmiddels omdat het schijfje niet meer gelezen wordt, maar gisteren een vervangend schijfje op de kop getikt.
prima toch. Alleen zou ik geen COD willen spelen op de tablet van de WII U (die ik ook heb) want mijn ervaring is dat het alleen maar te doen is op die Tablet omdat je aim assist hebt etc, want het streamen naar de WII U tablet is ook niet mega snel hoor.

Nu je aangeeft dat je een lang stuk onderweg bent, begrijp ik dat je het leuk vind om op een Tablet console games te spelen. maar over het algemeen is het grote publiek voor de korte ritjes en misschien af en toe een keer een 1 a 2 uur onderweg. Dan ga je meestal korte levels willen spelen,vandaar dat de 3DS en in Japan de PS vita nog zo populair zijn. Al denk ik dat het ook komt omdat japanse RPG's juist heel goed te spelen zijn op een handheld (wel fysieke knoppen maar wel portable)! Ik ben bv. vooral van de RPG's etc en speel onderweg veel God Eater 1 en 2 op mijn PS vita! Kun je net ffies 1 battle onderweg doen etc. ook persona 4 Golden is super om onderweg te doen. Persoonlijk vind ik de Switch voor onderweg pas interessant als het ook echt mijn multimedia device kan zijn, zoals Netflix, Tunein, Spotify, Plex (of andere media player) en Chruncy heeft. Hoef ik niet meer op een klein schermpje onderweg te kijken van mijn telefoon en kan ik er ook goed op gamen. Nu om alleen om te gamen een hele Tablet mee te nemen vind ik niet handig! 3DS en PS vita passen zelfs nog in je Broekzak (al zit dat niet lekker) dus is veel handzamer!
Ik heb altijd een rugzak met electronica mee (nou ja, zo'n beetje dan) als ik een weekendje weg ben. 3DS, PSP (soms), iPad, Macbook (gewoon omdat het kan), opladers - toegegeven, dan zit 'ie ook al wel zowat vol :) en natuurlijk de obligate powerbank.

Nu gebruik ik m'n Macbook niet zozeer voor gamen. Hoogstens Kerbal Space Program. Dus die hóeft niet perse mee. Maar het is gewoon makkelijk om álles bij je te hebben.
Herken het. :)

Ps. als je de PS vita te klein vond qua scherm. Vind je de Switch niet heel veel beter hoor. die is ook maar 6.2inch. (net zo groot als een E-book reader)

[Reactie gewijzigd door Kappie1977 op 14 februari 2017 12:39]

Er is nogal een verschil tussen een Vita met 5" of een Switch met 6,2 ... 3cm is best wel redelijk.

Bovendien gaat het mij nog steeds voorál om de grote games draagbaar te kunnen spelen.
Met deze specs hoeven we niet veel 3rd party support te verwachten :+ De PS4 en Xbox One hebben grofweg 2x meer FLOPS, om nog niet te spreken over de PS4 Pro en Xbox One Scorpio. En met de PS4 en Xbox One hebben sommige ontwikkelaars het al moeilijk om een deftige resolutie en framerate te behouden.

Dat, in combinatie met de ronduit karige lineup voor dit jaar doen mij vermoeden dat het een herhaling wordt van de WiiU. En da's jammer want het concept vind ik wel echt heel vet. Probleem is echter dat wanneer je twee apparaten in één apparaat stopt, het in beide gevallen niet uit zal blinken. "Jack of all trades, master of none" Een DS is een uitstekende handheld, en de Xbox One en PS4 zijn uitstekende consoles. De Switch gaat er waarschijnlijk een beetje tussen vallen.
De Xbox One heeft maar een klein beetje meer FLOPS, waarbij over het algemeen de Nvidia-architectuur sneller is dan die van AMD. De PS4 Pro en Scorpio zijn voor nu geen bedreigende factor.

Daarbij is 3rd party support op vrijwel ieder prestatieniveau te doen anno 2017. Vrijwel iedere game wordt gebouwd in Unity en/of Unreal. Met enkele beperkingen kan je dat exporten naar een niveau als de Switch. We weten dat Ubisoft en EA games gaan releasen gebaseerd op hun eigen engines, dus ook die gaan geport worden.

De reden waarom de Switch geen 3rd party support krijgt, is volledig te danken aan de afzetmarkt. Zolang de FIFA-speler lekker bij z'n PS4 blijft en geen Switch koopt, gaat EA er geen geld in stoppen. Terwijl ze al jaren wél geld in een mobiele variant van FIFA stoppen, om maar iets te noemen...
We weten dat Ubisoft en EA games gaan releasen gebaseerd op hun eigen engines, dus ook die gaan geport worden.
Ho ho, er is namelijk (nog) niet veel voor de Switch aangekondigd door voornamelijk EA, maar zeker ook Ubisoft. En logisch want ze kijken eerst de kat uit de boom, omdat de specs nu eenmaal niet voldoen t.o.v. de concurrenten. Porten worden dan als snel te kostbaar.
Porten van games tussen de consoles en pc's is nog nooit zo makkelijk en goedkoop geweest als vandaag de dag. En zeker met deze architectuur sluit Nintendo gewoon netjes aan. Dus als uitgevers willen,en de juiste engine gebruiken, is het echt niet zo heel moeilijk of kostbaar. Het belangrijkste is dat de Switch een userbase krijgt die groot genoeg is. Daarna komen de 3th party ontwikkelaars wel. Blijft dat uit, dan haken ze af of zullen nooit aanhaken.
In welke wereld sluit de ARM arch van de Tegra netjes aan bij de x86_64 van de xbone en ps4?
In de wereld van game engines en frameworks? Er zijn heel veel cross-platform talen die naar allerlei verschillende architecturen compileren.
Laat t nu net zo zijn dat praktisch 100% van de game engines intern in c++ wordt geschreven en dat draait overal op zolang er maar n compiler voor is op dat platform. Enige waar je dan nog rekening mee moet houden is zaken die per platform verschillen. (Zaken als variabele groottes, graphics api's, support voor SIMD, etc. )
Dat maakt niks uit. EA heeft FIFA aangekondigd, FIFA draait tegenwoordig op Frostbite net als alle andere EA titels. Als ze de gehele engine gaan porten totdat je een paar build variabelen overhoud, is dat opgelost.

Ubisoft brengt Steep naar de Switch, based op AnvilNext, dus ook die engine zal waarschijnlijk geport worden.

Wellicht wil je eens naar de presentatie video van de Switch kijken. EA en Sega zeggen tussen neus en lippen door dat ze gaan wachten op welke core audience de Switch gaat kopen. Dát is het hele probleem van Nintendo: als de Battlefield-gamer geen Switch wil, komt Battlefield niet naar de Switch en heeft de BF-gamer ook helemaal geen behoefte aan het apparaat. Het is een vicieuze cirkel waar Nintendo al jaren mee kampt.
Dit heeft niks te maken met het prestatieniveau, want die is afdoende. Net als dat de Wii U makkelijk de PS360 ports kon draaien, maar deze ook niet ontvangde.

Hell, zelfs als Nintendo nu een apparaat zou uitbrengen dat sneller is dan de Scorpio, verwacht ik nog amper 3rd party games.
Waar het naar mijn idee aan schort bij Nintendo, is het omslachtige online-gedoe van uit het verleden:
- friend-codes
- geen Voice-chat
- alles zo gesloten mogelijk om kinderen te beschermen (wat ook een voordeel is, maar kan veel beter middels een app/webpagina)

Daarnaast kleeft het kiddie-imago nog steeds aan Nintendo dat al sinds de Super Nintendo aanwezig is (geen bloed in Mortal Kombat). Als Nintendo nou zelf eens een flink dikke shooter of horror (Eternal Darkness?!) op de markt brengt en dat meerdere keren in een cyclus doet, denk ik dat Nintendo dat imago kan verliezen!

[Reactie gewijzigd door D3F op 14 februari 2017 00:23]

Friendcodes bestaan al jaren niet meer. Voice chat zat niet in OS'en van Nintendo, de Switch kan het wel. En er is een app voor parental controls bij de Switch.

En een flinke dikke shooter of horror? Ben je nou een grapje aan het maken? :P
Oké, geen Eternal Darkness, maar wat dacht je van een exclusieve zombie-shooter van een westerse ontwikkelaar? Nintendo lanceerde de Wii U met Zombi U, exclusief gemaakt door Ubisoft met volgens mij genoeg horror en gore.

Nintendo heeft meermaals geprobeerd dit imago te verliezen, maar dat de meeste gamers niet eens weten met welke games de Wii U gelanceerd is en het bij voorbaat afschrijven om de naam Nintendo, spreekt boekdelen...
MK1 en MK2 hadden op de SNES anders bloed zat hoor.

MK3 geen idee toen was ik verhuisd naar de PC als platform
Niet om het een of ander, maar Mortal Kombat (de eerste) had geen bloed op de SNES. Heb smakelijk gelachen om mensen die een stuiver op de catridge plakten, omdat volgens hoaxes dat bloed zou activeren.

Dat gezegd hebbende en nu weer on topic reagerende: Nintendo zelf heeft nooit echt blood and gore games uitgebracht. Daarom ook het kiddy-imago. Prima wat mij betreft, want zo kan ik de Switch beter verkopen aan moeders de vrouw :-)
Haha die stuiver idd in combinatie met een hele lange knoppen ombinatie. Zelfs PU was er in die tijd ingetrapt.
Fifa 17 op de PS3 en Xbox 360 draait nog op de oude engine omdat volgens EA de consoles niet "zwaar" genoeg waren. Ook hebben deze consoles een uitgeklede versie van Fifa 17 nl geen The Journey, geen FUT Champions, ... Ik hoop maar dat dit niet het geval wordt voor de Switch. Als de Switch dezelfde versie/engine krijgt als de Xbox One dan zou ik nog twijfelen betere graphics vs thuis op console en onderweg op tablet spelen.
Wow, die zijn inderdaad flink sneller. Kan je mij wijzen op de portable variant van de PS4 en Xbox 1 zodat ik die overal mee naar toe kan nemen?
Dat stukje van de Switch vind ik dus heel vet, maar kijkende naar het verleden zie je dat bijvoorbeeld de Wii vaak echt belabberde versies kreeg van multiplatform games. En games verkopen de console. Nu heeft Nintendo zijn exclusives, maar die hebben de WiiU ook niet kunnen redden.

Het probleem is dat veel casual gamers die ook wel van Nintendo-games houden na de Wii een vieze nasmaak hebben gekregen. Een klein deel heeft alsnog besloten de WiiU te kopen, en dat was nog meer een teleurstelling. Hoeveel van die mensen denk je dat de Switch nog een kans geven? Misschien als blijkt dat er op de Switch wél kwalitatief goede games uit gaan komen, en dan niet een handjevol, maar gewoon een flink aantal. Maar als dat ding het eerste jaar niet voldoende aantallen doet, dan laten 3rd party ontwikkelaars het massaal links liggen omdat het dan niet rendabel is om ervoor te ontwikkelen.

Van de ene kant heb ik respect voor Nintendo voor het proberen van wat nieuws, maar van de andere kant zul je hierdoor een inferieure console (niet krachtig genoeg) hebben én een inferieure handheld (slechte accuduur). Dit is het eerste appraat van Nintendo sinds de N64 waarbij ik echt denk 'wow!' maar ondanks dat heb ik er nog altijd een hard hoofd in.
De accuduur is ongeveer gelijk aan de 3DS.
De cijfers die Nintendo geeft zegt 2,5 tot 6 uur, maar in de praktijk is het vaak een tikkeltje minder. De DS doet in 2D-modus ongeveer het dubbele. Dus nee, da's niet ongeveer gelijk.
In de documentatie wordt de accuduur vergeleken met die van de 3DS.

http://i.imgur.com/verVmOE.png
Definieer ‘normal conditions’. Het hangt ook af van de game die je speelt, hoe hoog je de helderheid hebt staan etc. Ik vermoed dat die 3 uur gewoon in redelijk optimale situaties zal zijn.
Ik heb van mensen die hebben mogen testen. dat als je aardig grafisch belastende game aan het spelen bent zul je met 2,5 a 3 uur echt out of battery zijn. Als je een potje Rayman Legends of iets dergelijks gaat spelen zit je rond de 4,5 a 5 uur.
Maar dat is volgens mij in portable modus waar de prestaties (de helft) lager zijn? Althans dat was in eerdere artikelen te lezen.
voldoende aantallen
Niet compatible met de bestaande games? Indien wel: dan zijn er toch vast al wel een redelijk aantal?
nieuws: Modder maakt laptopvarianten PlayStation 4 Pro en Slim
nieuws van eergisteren.

alleen niet officieel, geen ingebouwde batterij, en een flink stuk duurder.
Leuk om te zien, maar met welke vc is deze gpu te vergelijken?
1 TFLOP is iets minder dan wat de Xbox One uit kon poepen, dus hij is daar ongeveer vergelijkbaar mee.

Met welke videokaart het vergelijkbaar is? Dat is tegenwoordig niet echt een relevante vraag meer: ten eerste is dit een draagbaar apparaat en geen desktop. Ten tweede zou je qua vergelijking op een low-end oude kaart uitkomen door die vorige reden, maar de Switch zal nieuwere technieken bevatten waardoor het niet echt vergelijkbaar is.

Maar als je er echt een kaart tegenover wil zetten: de GTX 750 kom je ongeveer op uit. De Xbox One is praktisch gebaseerd op een HD7790 en de PS4 op een HD7850. De PS4 Pro zit een stukje onder de RX470 en de Scorpio komt uit op een RX480 OC.
Ho ho, die 1 TFLOP is de max output van de Maxwell GPU op 1GHz. De GPU draait in handheld mode op +/- 307MHz en de CPU draait altijd op 1GHz, wat zou neerkomen op +/- 280 GFLOPs in handheld mode. In docked mode draait de GPU op 768MHz en dit komt neer op ongeveer 680 GFLOPs. De Switch is dus niet 'net iets minder' dan wat de Xbox One aan kracht heeft maar ongeveer de helft van de performance in docked mode. Daarnaast heeft de Switch maar 3,25GB ram beschikbaar en de Xbox One 5GB.

Een Nintendo console koop je niet voor de hardware, dat blijkt maar weer. Gelukkig maakt Nintendo wat games betreft een hoop goed :) .
Dit is nergens bevestigd. Je haalt geruchten aan die door andere geruchten ontkracht worden: de persoon die van tevoren wist te noemen dat er verschillende kleuren komen en allerlei andere feiten van tevoren bleek te weten, beweert dat dit niet zo is.

Waarom zou een hardware document de maximale performance van de chip benoemen als die nooit behaald zou worden? Dit is voor developers om targets te bepalen. Als wat hier staat niet klopt, gaat er iets fout :p

Sowieso, waarom zou de chip in handheld mode zover onderklokken? In talloze devices met een Tegra X1 throttled de chip rond de 800mhz, en dat is passief. We weten dat de Switch zn actieve koeling ook aan heeft staan in handheld mode, als de chip dan op 300mhz werkt, valt er weinig te koelen...
Heb ik laatst eens uitgezocht, er even vanuit gaande dat de Switch GPU een stock Tegra X1 is (Wat dus kan verschillen, aangezien ze voor de CPU de Cortex A53 cores laten vallen).

Het is vergelijkbaar met een Geforce 920MX, in de config 256/24/8. Een Tegra X1 heeft 256:16:16, dus een GT830M met 256/16/8 kan ook.

Er is geen Maxwell GPU die exact dezelfde core config heeft, dus dit zijn de meest vergelijkbare opties.
waar gaat de vierde core van de cpu dan naartoe? opneemfuncties e.d.?
Ik neem aan achtergrondprogrammas. Xbox en playstation hebben bijvoorbeeld geen aparte processorkern daarvoor, maar wel apart werkgeheugen, wat een andere soort optimalisatie is van prestaties van programmas terwijl achtergrondprogrammas draaien. Zonder het besturingsssysteem crasht een nintendo switch bijvoorbeeld, en ik neem aan dat dat een van de dingen is waar die vierde kern voor is.

[Reactie gewijzigd door barbadruif op 13 februari 2017 22:17]

Xbox en Playstation reserveren wel degelijk cores voor het besturingssysteem :) Niet zo gek ook: de hele omgeving van de share button, voice chat, de consoles draaien nog best wat dingen op de achtergrond.

De Xbox One bood in het begin maar 6 van de 8 cores aan en 5GB RAM http://www.giantbomb.com/...res-5gb-ram-90-o-1437629/ wat later is aangepast; er is nog een extra core vrijgegeven http://www.eurogamer.net/...-xbox-one-developers-blog

Sony heeft net zoiets gedaan, ook hier in het begin 6 van de 8 games. Later is de zevende core unlocked https://www.extremetech.c...re-but-will-games-benefit.
Vergeet niet dat de PS4 ook een ARM soc heeft waar delen van het OS op draaien, een uitermate complex systeem.

Bron:https://www.youtube.com/watch?v=-AoHGJ1g9aM
Dat valt ook wel weer mee, die ARM core is (voor zover ik weet) er enkel voor wanneer de console in stand-by staat, zodat de PS4 op de achtergrond content kan downloaden. Volgens mij, maar correct me if i'm wrong, is de ARM core nooit tegelijkertijd met de APU in gebruik.
Hoe kom je erbij dat de ps4 een arm core heeft??
Nevermind je hebt nog gelijk ook..

[Reactie gewijzigd door ro8in op 13 februari 2017 23:09]

Heb er nog een bron bijgezet, ik stel voor hem (gedeeltelijk) te kijken om je vraag te beantwoorden.
Ja want ik ga even 50 minuten video kijken om het stukje te vinden waar ze het hebben over de Arm cpu. Doe dan een wiki link ofzo.

https://en.m.wikipedia.or..._technical_specifications

[Reactie gewijzigd door ro8in op 14 februari 2017 00:37]

Niet zo heel complex, die ARM soc neemt het gewoon over als de console in low-energy gezet wordt, supermicro servers hebben een vergelijkbaar systeem : ipmi.
Ik neem aan achtergrondprogrammas. Xbox en playstation hebben bijvoorbeeld geen aparte processorkern daarvoor, maar wel apart werkgeheugen, wat een andere soort optimalisatie is van prestaties van programmas terwijl achtergrondprogrammas draaien. Zonder het besturingsssysteem crasht een nintendo switch bijvoorbeeld, en ik neem aan dat dat een van de dingen is waar die vierde kern voor is.
Onzin natuurlijk. Op de NES, SNES, N64, GameCube, Wii, GB, GBC, GBA en DS en DSi heeft het spel 100% toegang tot de CPU en GPU zonder dat het OS in de weg zit. Op de Wii U draait het OS op een andere CPU (ARM ipv PowerPC) en op de 3DS wordt het OS suspended in Ram.
De 3DS heeft een quadcore die inderdaad volledig gebruikt kan worden door apps, maar ook een extra ARM11 core(voor DS compability) die bij 3ds games in de achtergrond wordt gebruikt voor het OS.
Ah ja, dat dacht ik al. Wist ik alleen niet zeker. Behalve dat games als Super Smash Bros zo nodig al het RAM nodig hebben (en dus de 3DS resetten bij opstarten)
Jammer dat de dock zelf geen ethernet port heeft. ;(
Ik zie wel een netwerk poort op die afbeeldingen : http://imgur.com/a/QFscH

mogelijks dev. only pack ? 1Gbit over USB is dat zelfs mogelijk ?
precies je kunt wel weer een converter aanschaffen (die komt later dit jaar) voor USB - Ethernet. Ik weet niet of het merk gebonden is etc. Nintendo is er altijd wel goed in om een net niet compleet pakket te verkopen, zodat je alsnog een extra peripheral van Nintendo aan moet schaffen. (oplaad kabel DS en 3DS anyone?)

Weet iemand of je wel twee controllers erbij krijgt? (dat zou namelijk wel weer een plus zijn ten opzichte van de conculega's)
De 'Joycons' kun je in 2en delen en zo multiplayer spelen. Een 2e volledige controller zul je moeten kopen.
The hype is real! Ik vraag mij af of het nog een voordeel is om een 4k HDR 10bit paneel thuis te hebben staan. Ik snap dat hij geen 4K gaat draaien maar 1080P 10bit HDR zou toch wel mogelijk moeten zijn?
Dat valt hieruit niet te concluderen, maar het zou gek zijn als de Switch geen HDR support heeft.

De vraag is echter of developers er ook gebruik van gaan maken :P
Aan de andere kant, is Nintendo niet zo van de grafische hypes. Het is al heel wat dat ze echt 1080p ondersteunen tegenwoordig. Zou goed mogelijk kunnen zijn dat ze HDR (nog) niet gebruiken.
Nintendo ondersteund al jaren 1080p hoor :P

HDR support zit gewoon standaard in de Nvidia SoC, Maxwell doet gewoon HDR.
Heren,
(Dit is trouwens een van mijn eerste reacties hier op tweakers)
Als ik al die reacties hierzo boven mij lees. Zijn we het vertrouwen in Nintendo kwijt?
Kunnen we even mee teruggaan in de tijd en even de technische specs naast ons leggen?
Ik weet dat dat moeilijk is voor "ons" tweakers...
De heren bij nintendo weten onwaarschijnlijk goed waarmee ze bezig zijn, al dat gebash hierboven, maakt zelfs geen sence, moesten ze bij hun 'core' business blijven.
Ongelooflijk! Plezante games, zonder grafische meerwaarde. Daar bollen ze al jaren op !
Kan er iemand, zonder de grafische meerwaarde, mij eens zeggen waarom ze de playstation 1 gekocht hebben? 1996. Toen is er veel veranderd in deze markt.
Maar, zonder zever, gameplay ? dat vind je bij nintendo ! Dat is wat die mannen in leven heeft gehouden, met hun verouderde hardware, da's de reden waarom ze nog in de markt zitten. En ja die nieuwe switch, is weer hetzelfde qua hardware. En ik zal zeggen MAAR. ; Maar !?
Als ze die gameplay weer brengen, in een console die handheld / room-filling is. Dan zijn we weer thuis. Daarmee wou ik bovenstaande discussies even dompen in 2017. Waar een game uit 1996 die origineel genoeg is, nog kans maakt ...
Kijk, dat is de houding van een Nintendo fan en daar moet Nintendo het tenslotte van hebben.
De switch vergelijken met de PlayStation is appel en peren, of de sims en call of duty.

(Welkom trouwens ;) )

[Reactie gewijzigd door AJediIAm op 14 februari 2017 08:29]

Ps1 gekocht omdat hij cd had en je hem kon ombouwen en dan heel videoland leeg huren om de games te branden.
mijn reden voor PS1 was dat je voor het eerst echt betere first person games kreeg en 3D werelden. Ik had het vertrouwen in Nintendo al na SNES verloren. De enige reden waarom ik weer even terug kwam in de wereld van Nintendo was vanwege N64 met Goldeneye. Ik denk dat het ook kwam omdat ik ouder werd en meer volwassen games wilde spelen. (ik weet dat Nintendo ook heel veel volwassen games had, maar die waren het toch net niet of ze liepen grafisch teveel achter of ze waren te japans) Maar daar heb je het punt, de jonge generatie die nog op de basis school zit maakt het vaak niet uit, maar ik hoor van vriendjes van mijn zoon die 6 is al heel veel dat ook de jonge generatie Nintendo eigenlijk niets meer vind. Ze houden allemaal van super mario hoor, maar ze kunnen dat ook tegenwoordig op de mobiel van mama of papa spelen en hebben vaak allemaal een 3DS waar ze het grafisch al ok vinden. Daarom denk ik dat Nintendo overal een moeilijke taak heeft, overtuig de jonge generatie en hun ouders om Nintendo te nemen. Dan heb je eigenlijk dus veel first party en third party support nodig, als ik het zo hoor zal het nog wel minstens een jaar duren voor er echt spellen op uitkomen die de meeste kids te gek vinden. (kids van 10 jaar spelen tegenwoordig vaak Fifa, GTA, COD en BF) dus voor de first party games krijg je eigenlijk alleen nog de echte fanboys!

[Reactie gewijzigd door Kappie1977 op 14 februari 2017 13:57]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*