Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 35 reacties
Submitter: -The_Mask-

De nieuwste Nvidia Tegra-chip met codenaam Parker zal bestaan uit ARM Denver 2-cores, die gecombineerd worden met Pascal-cores voor grafische bewerkingen. De socs zouden primair voor gebruik in auto's geschikt zijn, waar ze onder meer camerabeelden kunnen verwerken.

Het ontwerp van de Parker-socs werd tijdens de Hot Chips-conferentie in Cupertino getoond, in de aanwezigheid van ComputerBase. Hoewel de chips primair voor automotive-toepassingen als smartcars ingezet en aangeprezen worden, zouden het nieuwe Tegra-ontwerp in aangepaste vorm ook geschikt kunnen zijn voor vr- of ar-toepassingen. Er gaan geruchten dat de Nintendo NX een Tegra-soc krijgt, mogelijk betreft dat een variant van de op Hot Chips getoonde soc. Het nieuwe ontwerp zou ongeveer 1,5 teraflops halen, terwijl de Tegra X1 ongeveer 1 teraflops scoort.

De Parker-socs worden door TSMC op 16nm geproduceerd en bestaan uit twee ARM Denver 2-cores, in een big.Little-ontwerp gecombineerd met vier A57-cores. Die cpu-module moet worden gecombineerd met een gpu uit Nvidia's Pascal-generatie, in dit geval een gpu met 256 cudacores.

Naast het cpu-complex bevat de Tegra Parker tal van dsp's, zodat voor functies als beveiliging, 4k-decoding, audio en 2d-weergave van beelden een speciaal daarvoor ingericht stuk hardware beschikbaar is. De Denver 2-cores beschikken over forse L1-caches: de instructie-cache is 128KB groot, terwijl de data-cache 64KB groot is. Beide cores delen een 2MB groot L2-cache en het werkgeheugen bestaat uit lpddr4-geheugen met ecc-ondersteuning en een maximale bandbreedte van 50GB/s. Dat is een verdubbeling ten opzichte van de Denver 1-cores uit de Tegra K1.

Nvidia deed op Hot Chips echter geen uitspraken over de inzet van de Parker-soc buiten de auto-industrie: met hardware-virtualisatie, ecc-geheugen en de mogelijkheid twaalf camera's te integreren lijkt een smartcar het uitgelezen platform voor de chips. In dat kader werd ook Drive PX2 getoond: een op Tegra Parker gebaseerd platform met twee Parker-socs, dat volgens Nvidia 's werelds eerste ai-supercomputer voor autonome auto's is.

Nvidia introduceerde de Drive PX2 eerder op de ces-elektronicabeurs, zonder veel details te geven over de soc in het apparaat. In april zei de fabrikant dat de PX2 ingezet gaat worden voor de Roborace, een race voor autonome auto's die plaats moet vinden voorafgaande aan de races van het Formule E-kampioenschap. Dat zou nog moeten gebeuren tijdens het seizoen 2016/2017, maar onbekend is wanneer de eerste Roborace verreden zal worden.

Nvidia Tegra Parker-socNvidia Tegra Parker-socNvidia Tegra Parker-socNvidia Tegra Parker-socNvidia Tegra Parker-socNvidia Tegra Parker-socNvidia Tegra Parker-socNvidia Tegra Parker-socNvidia Tegra Parker-socNvidia Tegra Parker-socNvidia Tegra Parker-socNvidia Tegra Parker-socNvidia Tegra Parker-soc

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (35)

Zoals de inleiding ook aangeeft:
Nu dus sterk hopen dat deze SoC of een afgeleide gebruikt wordt in de Nintendo NX. Aantal TFLOPS is dan namelijk in lijn of zelfs licht hoger dan de Xbox One. Dit maakt poorten enigszins mogelijk voor 3rd party's. (Neemt niet weg dat de CPU architectuur compleet anders is dus op dat vlak nog steeds problematisch).

Zelfs zonder third parties zou ik een handheld/TV console hybrid met 1.5TFLOPS wel gaaf vinden. Zelf denk ik dat de NX ~1.2 tot 1.5tflops gaat draaien op de TV in 1080P maar gaat de resolutie omlaag (720P en misschien nog wel lager ook m.b.t. rendering?) in handheld modus met wellicht 0.8 tot 1 TFLOPS? Dit is nergens gezegd maar lijkt mij geheel logisch i.v.m. batterij gebruik.
Dimitrios007

Dit gaat dus niet in de nx zitten. Nvidia heeft de mobiele markt zoals tablets verlaten en hun tablet geannuleerd. Nvidia baas heeft zelf gezegt op de autonome markt te focussen. Wel leuke chip.
Dat zou ik niet zo 1,2,3 zeggen. We weten dat de huidige DEVkit chips X1 based zijn. Nvidia zou het extra volume vanuit Nintendo goed kunnen gebruiken voor productie ramp-up / economies of scale.

[Reactie gewijzigd door Max|Burn op 23 augustus 2016 17:28]

Bij de laatste aandeelhoudersvergadering iets van een paar weken terug vroeg iemand nog aan hun of zij een design win hebben of andere plannnen dan de autonome markt waarop nvidia baas zelf gezegt heeft gewoon op de autonome markt te focussen and thats it en nu bij deze presentatie ook helemaal niets naast de autonome markt. Amd heeft zelf aangeven meerdere design wins te hebben. 1 daarvan voor scorpio de 2 en 3e vermoedelijk voor de ps4neo en de nx home console. Amd is altijd partner geweest van nintendo voor het ontwikkelen van de homeconsole versie. Voor de handheld zou het gewoon de opvolger van de pica gpu zijn. Dacht dat het bedrijf dmp heette. Zelfde bedrijf achter de gpu van de 3ds. Nvidia baas zelf heeft ook nog gezegt dat consoles hele lage winstmarges hebben
Een Drive PX2 bordje wordt verkocht voor rond de $15 000, het aanbod aan productie-capaciteit bij TSMC is de bottleneck (is gedimensioneerd op Apple en de anderen zoals NVidia krijgen de kruimels). Logisch dus dat ze niet voor consoles of de krimpende mid-end van de PC markt kiezen, hoewel er voor de high-end wel groei is. Dus ze concentreren zich op hogere segment GPU's en AI/Automotive.

Genoemde prijs hier : http://wccftech.com/nvidia-drive-px2-pascal-gtc-2016/
Is hier ook op enigerlei wijze uit te herleiden wat de enkele Tegra X2/Parker SoC gaat kosten?

Op het Drive PX2 board zitten er natuurlijk 2 samen met 2 Pascal MXM GPU's, maar het lijkt me niet dat het zo simpel is om het bedrag door vieren te delen om op de prijs van een enkele SoC te komen.

Maar in ieder geval lijkt het mij persoonlijk dat een prijs van rond de ¤300 niet onmogelijk is, en dan heb je nog te maken met allerlei andere componenten in een console, wat het totaal zo maar ruim ¤400 zou kunnen maken, of zelfs meer, en los van het feit dat Nvidia zelf andermaal niets heeft gezegd, zoals jij al aangaf, denk ik niet dat Nintendo voor die prijs een console op de markt gaat brengen, en al helemaal niet een hybride of een handheld.

Goed punt ook omtrent de productiecapaciteit. Orders voor Nintendo zouden naar verluidt in eerste instantie ingezet zijn op in ieder geval 10 miljoen consoles, en daar komen ze nooit aan, zeker niet binnen die tijd en ook daar is weer nergens iets over terug te vinden.

Je vraagt je daarnaast dan toch wel af waar dat EuroGamer gerucht dan op gebaseerd is...
Even aan toevoegen: Ik weet het allemaal ook niet, al helamaal niet de vraagprijs voor deze SoC. En autofabrikanten vragen altijd veel korting, zie wat VW nu doet, dus een schatting van een paar honderd euro lijkt me zeer redelijk. Ik las op geruchtensite S|A dat NVidia van twee mogelijke markten maar één kan bedienen, het eigenlijke artikel zit helaas achter een betaalmuur dus ken ik niet, maar de uitkomst lijkt zich af te tekenen.

Verder betreden ze meer en meer de HPC markt: Al vrij lang met hun GPU's met CUDA. ARM heeft net een flexibele vector-instructie set vrij gegeven, mikt op de HPC markt met eerste producten vanaf 2017. NVidia heeft een 'architectural' ARMv8 licentie, vziw is dat een soort abonnement waardoor ze alle nieuwe ARM-technologie vanaf het begin mogen gebruiken. Dus wie weet wat daar uit rolt?
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Toevallig kwam ik vanmiddag ook nog een leuk apparaatje tegen wat al meer dan een jaar oud is, maar wel verdacht veel op het concept van EuroGamer lijkt. Video's van het apparaat staan hier beneden in deze reactie...
Leuk dat hij dan net wat sneller is als de One.
Maar de PS4 Neo en Xbox Project Scorpio komen er al aan. En die hebben 4 en 6tflops aan processing power.

Dus imo weer to little to late.
Want je koopt een console voor de teraflops?
Een PS of Xbox wel. Een Nintendo console niet.

Van een PS of Xbox verwacht ik een soortgelijke ervaring als een midrange PC. Zowel qua gameplay als qua grafische pracht.
Een Nintendo console staat daar voor mij persoonlijk buiten, gezien die meer is gericht op groepsactiviteiten.
Nee maar het zegt wel veel over de snelheid van de hardware en dus hoe mooi games kunnen zijn op die consoles. Zie ps4 vs xbox one vs pc.
Ik heb die observatie nog niet gemaakt. Ik zie een grotere correlatie tussen wie de developer is en hoe graphisch mooi de game uiteindelijk is.
Natuurlijk is dat belangrijk maar als je de power niet hebt kan je als developer ook minder.
Zie ook PC games die veel mooier zijn dan console games. Komt mede door de hogere resolutie van high end PC schermen maar ook door wat extra effecten die voor de pc beschikbaar zijn omdat daar krachtigere hardware beschikbaar is.

Je zag het ook bij de overstap van de Xbox 360/PS3 generatie naar de nieuwe XBOne en PS4.
De Neo en Scorpio gaan hogere resoluties mogelijk maken (richting 4K of als het spel niet te zwaar is 4K. Er wordt nu al van dynamic resolution gebruik gemaakt afhankelijk van de workload).
Vooral mensen met grotere 4K tv's hebben hier baat bij. Als je een 40"4K scherm hebt waar je 3-4 meter van af zit ga je het verschil met 1080p niet snel zien. Maar als je een 65/75" hebt kan je het verschil wel zien.

Het is nog de vraag hoe de dev's de snellere hardware verder gaan benutten. (wellicht mooiere textures of meer tesselation).
Games moeten ook blijven draaien op de oudere hardware met vergelijkbare framerates. Het wordt interessant om te zien hoe ze dit straks gaan implementeren.
Dus imo weer to little to late.
Gezien het nog steeds 100% geruchten zijn wil het helemaal niks zeggen.

Zolang er geen bevestigingen van Nintendo of 2nd party developers zijn, is het NIET waar.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 23 augustus 2016 21:22]

Mee eens maar ik verwacht zelf hardware die vergelijkbaar is met de XBOne of PS4 of iets sneller. Zeker niet op het niveau van de Neo of Scorpio.
Als dat laatste echt waar is gaat mijn statment nog steeds op.
Al moet nintendo het al jaren van de doelgroep hebben die het platform wilt hebben vanwege specifieke games. Als je bepaalde AAA titles wilt zoals COD en BF was je beter af met een Xbox of PS. Dat zal mogelijk zo blijven. Als zou het leuk zijn als die games ook naar de NX komen.

Die kans wordt wel kleiner als ze nVidia hardware gebruiken. De architectuur is dan te verschillend en dan moet er relatief veel werk verricht worden om het spel werkend te krijgen.
Toch is het verplicht om zowel xbox one als xbox scorpio in elke nieuwe game te ondersteunen, ontwikkelaars moeten hun games geschikt blijven maken voor 1.4 tfops GPU.
Klopt maar je kan het spel wel op hogere resoluties gaan draaien (met dynamic resolution) vooral games die nu nog geen 1080p en 60FPS halen kunnen daar dan wel op draaien.
Of dat andere IQ settings iets hoger worden en dat je dan wel PC level GFX hebt voor games die niet te zwaar zijn.
Tijd zal leren hoe dev's de power gaan gebruiken of wat ze van MS /Sony mogen.
Zou niet handig zijn als nintendo nx hierop gebasseerd zou zijn. Developers ontwikkelen nu voor x86, ps4,ps4 neo, xbox1, scorpio en pc. Zou inefficient zijn om te porten naar NX ivm andere archtectuur. Wii U nu weinig 3rd party developers, dus zou slechte keus zijn van Nintendo om af te wijken van x86. Lopen zij weer de boot mis met 3rd party developers. Dus AMD lijkt de beste keus, ze zijn nu bezig met zuinige apu's.
Dat denk ik ook. Dev's zullen hier niet echt op zitten te wachten. Voor nintendo specifieke games zoals zelda en mario maakt het niet echt uit. Maar de kans dat games zoals BF en COD dan naar de NX komen zou veel kleiner zijn als er nVidia hardware (vooral ARM CPU cores) gebruikt gaat worden.
Great minds think alike :) :) :) :)
Dit gaat dus niet in de nx zitten. Nvidia heeft de mobiele markt zoals tablets verlaten en hun tablet geannuleerd. Nvidia baas heeft zelf gezegt op de autonome markt te focussen. Wel leuke chip.
De NX devkits draaien volgens DigitalFoundry op de Tegra X1. De gedachtegang dat de NX draait op de opvolger van de X1 is dan niet zo vreemd.
EuroGamer, niet dochter site Digital Foundry kwam met dit gerucht, maar zij hebben het al vaker fout gehad. zoals in het geval van de 3DS:
De dev kits van de 3DS draaiden ook op Tegra (Tegra 2 om precies te zijn) maar uiteindelijk werd dat een chip van DMP, dus dat dit in de dev kit zit, zegt helemaal niets.
http://www.eurogamer.net/...undry-ds2-vs-psp2-article
http://techreport.com/new...-of-nintendo-3ds-handheld
En het concept dat EuroGamer eromheen heeft bedacht van de tablet met de afneembare controllers, bestaat ook al:
https://www.youtube.com/watch?v=sr8SbLgHkzI
https://www.youtube.com/watch?v=Y845oUAxrPY
https://www.youtube.com/watch?v=KfmBysrZ2v8
https://www.youtube.com/watch?v=IzKf9qMrkow

Maar check de M3000 van DMP maar eens, de geruchten gaan dat dit nu de chip wordt:
https://www.youtube.com/watch?v=lFTphY9_2oY
En dat zou dan enkel een handheld betreffen.

Sowieso heeft Nintendo veel meer een band met dat bedrijf als met Nvidia, en overigens ook met AMD. En waar zijn de orders voor de chips? Dat zouden er rond de 10 of 12 miljoen moeten worden in eerste instantie, en in de financiële verslagen van Nvidia is daar helemaal niets van terug te vinden, en ook niet van enige semi-custom design wins, zoals AMD er wel meerdere heeft.

[Reactie gewijzigd door TheRealThanos op 23 augustus 2016 22:44]

Als Nintendo voor een hybrid gaan, zijn ze bijna genoodzaakt om met Nvidia in zee te gaan. Sowieso zou ik niet weten waarom Nvidia dat niet zou willen: je voeten aan de markt krijgen buiten de PC-divisie lijkt mij nuttig.

Dat Nvidia die laatste tablet heeft geannuleerd is hoe dan ook logisch: hij was gebaseerd op de voorganger van deze SoC en zou uitkomen wanneer het model uit dit artikel klaar is... Het is voor Nvidia interessanter om een tablet op deze SoC te baseren. Of wellicht deze SoC aan Nintendo verkopen?

En waarom zou Nvidia dit soort blogposts plaatsen? https://blogs.nvidia.com/.../nvidia-super-smash-bros/
Dat doen ze leuk, je ziet dat de mainstream APU/SoC markten van PC's, tablets en smartphones gedomineerd worden door giganten als Intel, Samsung, Apple en Qualcomm, maar dat er in nichemarkten als automotive en consoles er toch ruimte is voor de kleintjes als nVidia en AMD.
Jammer dat ze de wattages niet bij de SoC vergelijking zetten, want ze vergelijken een auto SoC met telefoon SoCs :)
Interessant, ik vond NVidia's Denver project altijd wel apart, eigenlijk net zoals Transmeta's Crusoe processor gebruikt hij binary translation om te proberen code zo efficient mogelijk te executeren. Ik ben benieuwd wat nou het verschil is in de microarchitectuur tussen de eerste Denver en de Denver 2 die hier gebruikt wordt. De L1 caches waren op de eerste generatie al zo groot; 128Kb L1 instructie cache heb je simpelweg nodig om genoeg vertaalde instructies van je binary translation bij de hand te houden (en wellicht de binary translation software zelf). Verder gaan ze van 28nm naar een 14nm productie proces, hebben ze meer geheugen bandbreedte door DDR4 en een bredere geheugen bus, en blijkbaar ondersteunen ze nu ook de big.LITTLE op de Denver cores zodat ze gecombineerd kunnen worden met een stel A57s.

Ik ben benieuwd of NVidia hier een beetje een interessante markt voor kan vinden, ze lijken zich nu op de autonome autos te richten, terwijl de eerste Denver/Tegra SoC volgens mij meer op de mobile/tablet markt gericht waren. Ik ben me niet bewust van producten met Denver Tegras (al zie ik nu ineens dat het in de Nexus 9 zat), dus heb niet de indruk dat het echt een groot succes was. Wat me ook nu op valt is dat ze alleen SPECcpu2000 resultaten presenteren, en geen SPECcpu2006, net zoals bij de aankondinging van Denver 1 indertijd.

Oh, en de Hot Chips conferentie is niet in San Francisco, maar in het Flint Center in Cupertino (zo'n 75km rijden de valley in, en natuurlijk bekend van het hoofdkantoor van Apple)
Het is afwachten wat de daadwerkelijke prestaties zullen worden,
want kwa functies lijkt het verleden zich te herhalen.

Als ik bijvoorbeeld MMX roep zullen er ongetwijfeld mensen zijn die zich dat herinneren
https://en.wikipedia.org/wiki/MMX_(instruction_set)

Je ziet het meer gebeuren waarbij er steeds meer functies op een chip worden geplakt waarbij je op een gegeven moment weer met een ontwerp zit dat eigenlijk vlees noch vis is. Is in alles goed maar blinkt nergens in uit en daar loopt Intel en AMD vandaag de dag tegenaan.

Een ander probleem word weer software. Het was Microsoft die op een gegeven de standaard aangaf met oa DirectX waaraan veel software-ontwikkelaars zich aan gingen houden ipv de eindeloze reeks drivers van hardwareproducenten.

Google wordt ook steeds strikter mbt Android en ik ga er van uit dat dat alleen maar erger zal worden. Wil Nvidia het maximale kunnen aanbieden dan zal het compromis want kwa hardware zal tegra niet de norm worden. Het zal OpenGL of Google kennende een eigen interpretatie worden en fabrikanten zien maar of ze er iets van kunnen maken.
En google is daar niet uniek in, Apple doet hetzelfde.
Zo jammer dat ze uit de tablets zijn gestapt..
Ze maken de enige tablet die super support heeft. Constant nog geupped.

Is erg jammer dat dat niet een veel groter succes is geworden.

Welke Android tablet moet je nu kopen met 4G waarvan je weet die wordt wel een paar jaar ondersteund?
Ik wat mindere ervaring met de soc (Nexus 9). Alleen middels custom kernels loopt het soepel. Batterijduur ben ik wel erg tevreden over. Wellicht is het met de signature tab van nvidia anders is.
En open source natuurlijk :D
Het is Nvidia dus reken er maar niet op. Althans, op de desktop timmeren ze alles dicht.
Deze soc heeft qua peripherals wel wat weg van de hpu van Microsoft. Ben benieuwd of Intel nog wat met de aankoop van Altera gaat doen. Zo niet dan missen zij de volgende Iot/vr boot denk ik. We gaan steeds meer dedicated cores/speciale hardware voor dsp zien omdat nu de tijd aanbreekt waarin realtime verwerking van grote hoeveelheden sensor data nuttige toepassingen krijgt. Dan kom je niet meer weg met software die op een multifunctionele, inefficiente core draait.
Voor gebruik in auto's? Moet ik dan denken aan zelfrijdende auto's of zo? Beetje overkill om een Pascal GPU te gebruiken voor een infotainment systeem.
Of zal deze misschien in de Nintendo NX zitten?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True