Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 57 reacties

De elektrische racewagens die mee gaan doen aan de Roborace worden voorzien van Nvidia's Drive PX 2-systeem. Met de hardware moeten de raceauto's autonoom op de racebaan voor een podiumplekje strijden. Snelheden zouden daarbij oplopen tot 300km/u.

Nvidia maakte tijdens de GPU Technology Conference bekend dat het zijn Drive PX 2-systeem voor autonoom rijden gaat leveren aan de Roborace. Dat kampioenschap werd vorig jaar al aangekondigd door de organisatoren van de Formule E.

De futuristisch ogende auto's die meedoen aan de Roborace worden gemaakt door Kinetik en zijn niet van een stoeltje voorzien. Er zit immers geen bestuurder in de auto; het gaat om een kampioenschap voor autonome racewagens.

Nvidia Roborace

De races zouden plaats moeten vinden voorafgaande aan de races van het Formule E-kampioenschap. Dat zou nog moeten gebeuren tijdens het seizoen 2016/2017, maar onbekend is wanneer de eerste Roborace verreden zal worden.

Nvidia werkt al lange tijd aan het Drive PX-systeem dat auto's zelf taken moet laten uitvoeren. Voor de huidige uitvoering gebruikt het bedrijf een Tegra X1-soc met Maxwell-gpu, maar het Drive PX 2-systeem krijgt nieuwere hardware met een gpu die is gebaseerd op de Pascal-architectuur. Op de CES-beurs in januari kondigde Nvidia het watergekoelde kastje al aan.

Nvidia Drive PX 2-systeemNvidia Drive PX 2-hardware

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (57)

Hoe zou dit dan moeten werken?? er is toch maar ruimte voor 1 wagentje op de ideale lijn lijkt me.
En hoe denk je dat coureurs dat doen? Die weten ook wel wat de ideale lijn is, maar moeten soms van de ideale lijn af om een verdedigende lijn te rijden. Daarnaast heb je nog zoiets als slipstreamen, waarbij een achterliggende wagen sneller rijdt dan de voorliggende wagen. Misschien dat er ook nog limieten zitten aan brandstofverbruik/accu-verbruik en tweaking van de configuratie om bijvoorbeeld sneller in de bochten te zijn, maar langzamer op de rechte stukken.
We hebben het alleen niet over coureurs maar over autonome wagentjes, welke als ze goed geprogrammeerd zijn binnen 0.001 seconde de deur dichtgooien lijkt me.

En van de ideale lijn afwijken zal als hij vrij baan heeft ook niet zomaar gebeuren als het goed is.

[Reactie gewijzigd door Sergelwd op 5 april 2016 23:34]

We hebben het alleen niet over coureurs maar over autonome wagentjes, welke als ze goed geprogrammeerd zijn binnen 0.001 seconde de deur dichtgooien lijkt me.
Maar aangezien we het hebben over autonome wagentjes kunnen die ook als ze goed geprogrammeerd zijn gebruik maken van dat gat 0.001.
En van de ideale lijn afwijken zal als hij vrij baan heeft ook niet zomaar gebeuren als het goed is.
Er is dan ook per auto een ideale lijn en niet 1 ideale lijn voor alle auto's.
Voor de 1e auto is er in wezen maar 1 ideale lijn, maar voor de nr 2 die kan slipstreamen om te versnellen en dan is er opeens een ideale lijn links of rechts van de nr1 omdat de slipstream ergens ophoud (of je moet willen botsen).
En voor de nr3 is de ideale lijn deels afhankelijk van wat de ideale lijn voor nr 2 is (en of nr 2 ook wel op die ideale lijn is uitgekomen)

En het leuke is dus dat juist omdat het computers zijn dat je overal mee kan rommelen en je tegenstander op een vals spoor brengen. Even een iets verdere veiligheidsmarge van 1 mm hanteren kan betekenen dat de ideale lijn voor jouw auto anders uitvalt als de auto achter je berekent heeft
welke deur moeten ze dan dichtgooien??? die van de chauffeur die niet kan istappen? :p

maar een ideale lijn is in ieder geval relatief, mij lijkt het wel wat om te zien wat computers gaan doen als je ze met een hoopje laat doen...

het zou ook cool zijn als er bv géén baanstatistieken mogen worden ingeladen, maar dat die al rijdend moeten worden aangeleerd, zodoende dat we kleine verschillen krijgen tussen de wagens, en bv de eigenaars bepaalde algoritmes mogen laten aanpassen ofzo, waardoor er ook echt onderlinge verschillen in de wagens zijn en waardoor bv wagen A het beter gaat doen op banen met rechte stukken en wagen B uitblinkt in banen met veel bochtenwerk..
zolang ze die bolides maar niet toelaten tot weddenschappen, want dan wordt het matchfixing tot en met ... (men kan dan gemakkelijk de uitkomst manipuleren om zo minder te gaan moeten uitbetalen of zelf juist met winsten te gaan lopen, tenslotte zal een computer niet weigeren als je hem vraagt om te verliezen)
Daar kan je ook weer regels voor opstellen.
Bijvoorbeeld dat de voorste auto wel de ideale lijn mag houden maar niet verdedigen. Dus de tweede auto moet buiten de ideale lijn inhalen en toch zien dat hij de bocht haalt. Of een maximum aan afwijking opgeven dat hij mag verdedigen. Dan zijn er wel mogelijkheden om in te halen, maar is het niet perse heel makkelijk.
En van de ideale lijn afwijken zal als hij vrij baan heeft ook niet zomaar gebeuren als het goed is.
als je slipstreamed kan je harder gaan en ligt je ideale lijn ook anders, bovendien moet je er bijna altijd van afwijken om in te halen of in het geval van de voorligger dit te vermijden. In hun AI zal er niet enkel op snelheid gewerkt worden, maar misschien zelfs enkel op positiebehoud, want dat is in een race het belangrijkste.
Nou ja, dat is dan ook het idee.
Die software en kennis kun je dan ook gebruiken in autonome auto's voor op de openbare weg.
En als het allemaal goed gaat wekt het ook vertrouwen bij het publiek.

Aan de andere kant.. Een paar spectaculaire crashes kunnen de acceptatie van autonome auto's op de openbare weg een flinke stap terug zetten.
Welkom in de wereld van het menselijke brein.

Daar is geen logica te vinden.
Vrijwel iedereen stapt zonder bezwaar in een auto terwijl je weet dat er een redelijke kans is dat je het niet overleeft. Als de auto autonoom rijd en er is een kleine kans op een deuk zullen veel mensen niet instappen.
Ja, maar de OP heeft wel een punt. In autoraces op hoog niveau is de defender's advantage zo groot vergeleken met de skilldelta tussen coureurs dat inhalen uiterst moeilijk is.

Dan kun je ofwel de defender's advantage verkleinen (oval races met meerdere lijnen en slipstreaming) ofwel het verschil in skill vergroten (moeilijk in dit scenario, een circuit kan in principe "opgelost" worden mits voldoende computerkracht).

Indien het concept aanslaat, dan zie ik het eerder op het gebied van droneraces in plaats van autoraces. Wegens de derde dimensie kunnen twee drones dezelfde ideale lijn volgen en toch elkaar inhalen.
Ik ben ook benieuwd. Autonoom rijden is 1, inhalen op een circuit is 2
Als de wagens allemaal gelijk zijn komt het op race strategie uit. Met simpel op kop op de ideale lijn rijden ga je niet winnen. Immers je maximale snelheid wordt door je energie voorraad ofwel accu capaciteit en verbruik bepaald. Het verbruik is erg afhankelijk van je snelheid door dat luchtweerstand kwadratisch toeneemt met snelheid.

Als je te hard gaat haal je de eindstreep niet. Als je precies zo hard rijdt dat je met een lege accu de eindstreep haalt kan de nummer twee met de zelfde snelheid en een lager verbruik achter in je slipstream te gaan hangen. Die nummer twee houdt dus energie over om je in het laatste rondje voorbij te gaan.

Het wordt nog ingewikkelder als je bij mag laden/accu vervangen. Dat kost immers tijd maar je kan wel harder rijden. Het enige waar ze bij de race rekening moeten houden is dat de afstand zo groot is dat je niet de race uit kan rijden op de topsnelheid van de wagen zonder dat de accu leeg is.
Niet over nagedacht. Misschien is een inductiestrook op het rechte stuk buiten de ideale lijn wel leuk. Moet je kiezen, nu snelheid of wat meer energie opdoen.
Moest meteen aan F-Zero denken, een oud computer spelletje :D
Daar had je ook zo'n strook, op deze afbeelding links in beeld;
http://www.entertainmentfuse.com/images/f-zero2.jpg
Nu hoor ik weer die pitstrook van Wipeout in mijn oren. :)
Denk niet dat inhalen een optie is als de wagentjes allemaal even snel zijn, ik voorspel oersaaie races na de eerste beslissende bocht;)
Waarschijnlijk kun je ook nog wel variëren in agressiviteit, ik weet niet zoveel van deze race af, maar het lijkt me dat er wel hier en daar bepaalde limitaties zijn (maximale accu capaciteit bijvoorbeeld) dus als je de hele tijd op volle snelheid gaat heb je niet genoeg. Het is eigenlijk dus gewoon een wedstrijd wie de beste controller kan schrijven.
Of wie durft als eerst andere auto's van de baan af te duwen... of uit te schakelen met bepaalde 'tools' of handigheid. Wellicht 'per ongeluk' door een 'bug' die niet naar boven komt op de 'rollerbank'. Of dat een team dat spel speelt om een ander te laten winnen (how high are the stakes?)
Op de unhandled exception error op het rempunt na waardoor een wagen met 200+ vol de muur in duikt bij die krappe hairpin. En en passant nog 2 auto's mee neemt.
in computergames kunnen AI auto's je toch ook op allerlei manieren inhalen? En die reageren ook op jou manier van rijden. Lijkt me dat er toch wel iets meer mogelijk is dan alleen de ideale lijn volgen.

Verder is geen enkele auto op dezelfde positie, elke AI zal dus andere beslissingen moeten nemen, wat gaat leiden tot individuele situaties. Zeker als je factoren als wind, weerstand en vergelijkbare zaken mee kan nemen, kom je elke keer weer op een andere manier uit de bocht.
Hoezo? in een gemiddelde formule-1/racing game rijdt je toch ook met een hoop 'autonome' auto's.. hier is dus weinig verschil anders dat het zich nu op een echte racebaan plaats vindt (die ook duidelijke zijlijn markeringen hebben)..
Dat zullen we denk ik wel gaan zien, ze kunnen na 1 ronde ook allemaal al op een hoopje liggen doordat in 1 van de auto's een bug zat waardoor hij iets doet waar de andere auto's geen rekening mee houden. :P

Ik vind het iig heel erg spannend hoe dit gaat uitdraaien deze race, een race draait wel om meer dan enkel allemaal dezelfde ideale lijn volgen.
Als het elektrisch is kan je bumperkleven en daarmee waarschijnlijk flink wat energie sparen. Na een paar rondjes kan je dan misschien flink gaan verspillen om in te halen.

Misschien wordt het wel een grote puinhoop. :Y)
Jammer dat ze niet uit verschillende soorten hardware kunnen kiezen zodat je kan kijken of de ene hardware beter is dan de andere ->meer innovatie. Nu heeft Nvidia alles en heeft de rest gewoon pech.

[Reactie gewijzigd door lololig op 5 april 2016 22:19]

Of juist mooi, dan komt het neer op de software. Er zijn ook klasses waar de auto's of Motors standaard zijn om de race echt op de coureur laten aankomen. En dat is van alles maar zeker niet saai
Je bedoelt bijvoorbeeld de Nascar, maar ik zou wel een willen zien hoe bots de Nascar zouden rijden. Uiteindelijk denk ik toch dat je op een bepaalde manier allemaal een vergelijkbaar systeem krijgt.
Ik denk dat eerder de stock en pro stock auto's bedoeld. Nascar auto's kunnen al snel met 200 á 250 km/h de bocht door. Stock of pro stock zijn auto's die of standaard of vanuit de fabriek opgevoerd komen, maar er niks meer aan gedaan mag worden behalve aan de weight destribution, weight reduction airflow remkracht etc. Maar aan de motor of onderstel mag noet gesleuteld aan worden. Op zandvoort doen ze het meestal met de suzuki swifts of die bmw 1 series.
Vermoedelijk valt er ook niet zoveel te kiezen bij de rest van de hardware. Dus komt het aan op software en race technieken. Het kan inderdaad best wel vet zijn want er zullen zeker wel flinke verschillen zijn.
Maar de coureur en de terugkoppeling valt weg. Dat wordt allemaal gemonitord en vervolgens digitaal aangestuurd.

Er kan wat worden gespeeld met afstelling van het onderstel waarmee je bocht en remgedrag kunt beïnvloeden, maar na een paar races/rondes kun je de ideale setting laten berekenen.


Interessanter is om met drones de limieten te verkennen omdat je niet alleen een extra dimensie toevoegt, maar ook rekening moet houden met wind.
geek: Drones maken zelfstandig een touwbrug
Dat zijn uitdagingen die je moet zoeken en met deze module moet het lukken.
Overklokken?
Andere motoren?
Ik zie voldoende mogelijkheden :)
Afgezien zelfs van driver optimaliseren en de rest van de software.
Meh, overklokken op de reference koeler van nvidia lijkt me niet zo slim( tenzij de koeling verbeterd is ) dan kan het nog maar heb zelf slechte ervaringen met reference koelers in combinatie met overklokken, en ik denk dat bedrijven zoals asus en evga deze kaart niet zullen gaan produceren
Er is op het moment gewoonweg geen ander bedrijf wat vergelijkbare producten levert (hardware/software). Misschien in de toekomst als andere bedrijven interesse tonen, maar voor nu is het Nvidia dat de klok slaat.

[Reactie gewijzigd door ColinZ op 5 april 2016 22:40]

In de Formule E, waar dit het voorprogramma van wordt, hebben ze in het eerste jaar allemaal met identieke auto's gereden, dit jaar (het tweede jaar) mogen de fabrikanten hun eigen aandrijflijn bouwen, in de toekomst wordt ook de accu en daarna waarschijnlijk het hele pakket stap voor stap vrijgegeven.

Ik voorzie dat ze bij deze klasse dezelfde strategie toepassen en ik neem aan dat nVidia gekozen is uit een groep van andere fabrikanten die zich hiervoor hebben ingeschreven.

Ik vind het wel mooi dat het eerste jaar de focus compleet op software komt te liggen.
Dus autonome auto's op de openbare weg zijn verboden, maar als voorprogramma voor Formule E (waar regelmatig gebruik gemaakt wordt van stratencircuits) is het wel mogelijk? Ben benieuwd wat er gebeurt als zo'n ding met 300 km/u door een hek gaat... Formule E wagens zijn begrensd op 220 km/u, ik geloof niet dat ik graag op een tribune zou gaan zitten kijken naar dit soort projectielen.
Het als in de f1, weiweinig want er staastaan overal hekken en barrières.

Die 220kmph limiet is vooral vanwege deaccus ggeloof ik.
Klopt, maar in F1 heb je nog een coureur die in kan grijpen en staan de tribunes ver van het asfalt, bij stratencircuits staan die veel dichterbij.
Als er bij hoge snelheid iets fout gaat heb je als coureur helemaal niks in te brengen. Kijk bv eens naar de crash van alonso twee weken terug.

zelfs bij lage snesnelheid heb je weinig in te brengen omdat wielen en vleugels afbreken.

Een coureur heeft totaal geen mogelijk om bv publiek te ontwijken.

F1 heeft trouwens ook straten circuits en geen enkele circuit, straat of niet, heeft toeschouwers op echt gevaarlijke plekken zitten.
We agree to disagree, laten we het daarop houden..
Dit zou wel een prachtige formfactor zijn voor grafische kaarten in PC's als je het mij vraagt! Waterkoeling-koppelingen, flinke power-aansluitingen, en een relatief noob-proof interface om de kaart verder aan te sturen.
Ben toch eigenlijk wel benieuwd hoe lang het duurt voordat er wel een stoeltje in zo'n FE-wagen wordt geplaatst.
Soort van ultimate thrillseeker (toekomstige kermis- ?) attractie. Wel even documentje tekenen van te voren om de bouwer/organisatie te vrijwaren van claims nav. (fatal) crashes of software bugs... :Y)
Wat een prachtig design :O
Smaken verschillen hé. Dit is sws niet het meest gestroomlijnde ontwerp mogelijk, dan kom je meer in de buurt van een waterdruppelvorm
Op de snelheden waar het hier over gaat is een druppelvorm niet handig; je hebt dan te veel lift.
De vorm in de afbeelding is meer gebaseerd op het creëren van downforce.
Uiteindelijk is het altijd zoeken naar een optimale balans die aansluit bij je raceplan.
Je kan vast een vorm bedenken die een optimale verhouding tussen snelheid en energieverbruik heeft.
Maar aan het huidige ontwerp zal ook vast heel erg hard zijn gerekend, dus dat zal wel aardig in de goede richting zitten voor welke performance ze er uit willen halen.

[Reactie gewijzigd door lololig op 5 april 2016 22:53]

Op een circuit is stroomlijn niet belangrijk, je hebt grip nodig om bochten snel te kunnen nemen. Ter illustratie: een normale auto heeft een cw-waarde van 0.25-0.35 (of > 0.5 voor een Hummer :+), een F1-auto zit boven de 1. Niks stroomlijn, 't is downforce wat ze willen.
Daar zou ik wel een bron van willen zien, downforce en drag heeft weinig met elkaar te maken, een perfect gestroomlijnde vleugel heeft wel lift maar geen drag (D'Alembert paradox).
Dan verlies je minder energie met een lagere CW en elk beetje besparing telt in de F1.
https://en.wikipedia.org/wiki/Automobile_drag_coefficient

Een vleugel, ook van een vliegtuig, heeft een deel van zijn lift dankzij de vleugelvorm (plat aan de ene (hoge druk) zijde, bol aan de andere (lage druk) zijde), maar een belangrijk deel van de lift komt door de invalshoek / "angle of attack": de hoek waarmee de vleugel door de lucht "snijdt". En juist daar halen moderne F1-auto's zoveel downforce vandaan: grote oppervlakken die onder een bepaalde hoek op de luchtstroom staan.

Als je oppervlak beperkt is, ontkom je er niet aan om de angle of attack te vergroten en daarmee de weerstand ook. Maar met een gigantisch vermogen is dat niet zo'n probleem, omdat je winst in bochten en bij remmen zoveel groter is dan de extra topsnelheid op het rechte stuk met jouw "perfecte vleugels".

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 6 april 2016 09:46]

Een snelle google-zoektocht geeft je (deels) gelijk, het is een hoge Cd (rond de 1, afhankelijk van het circuit, wss de hoeveelheid bochten en topsnelheid die te halen is).

Thanks, dan heb ik weer wat geleerd!
Wellicht gewoon deze Koenigsegg Agera RS nemen en hem zelf rijdend maken? [0-200km/h en weer full stop in 12,6 sec totaal, in 20 sec naar 400km/h]
.. verplaatst door bug in Tweakers.net (werd los getoont onder aan react, niet op zijn plek in de threat, pas na page reload). [Chrome op Android, switchen tussen tabs tussen schrijven door, o.a. tabs met oudere Tweakers sessie]

Gaat het hier trouwens om grote auto's of om schaal model auto's of is dat aan de deelnemers zelf? :) [thinking out of the box]

[Reactie gewijzigd door djwice op 5 april 2016 23:12]

Raceautos hebben alleen vrij weinig aan een zo gestroomlijnd mogelijk ontwerp.

Die downforce moet toch ergens vandaan komen ;)

Voor de rest lijkt mij dit erg saai. Waarom zou ik naar een paar computers willen kijken die rondjes rijden? Het enigste wat ik me kan voorstellen is dat er in het begin wat leuke crashen zijn ivm software maar verder niet echt.
Ik heb eigenlijk altijd mijn twijfels over de zo gezegde druppel form.
Volgens mij is dat de puur de form die water behoud bij een bepaalde grote.
Ik denk als je die druppel form zou bevriezen dat hij omdraait en de puntige kant naar beneden gaat en zo dus sneller en met minder weerstand naar beneden valt.
Er is een verschil tussen shape drag en wake drag, de druppelvorm heeft een veel lagere wake drag door, maar een iets hogere shape drag. De som daarvan is kennelijk voor een druppelvorm lager dan voor de omgekeerde.

Als de bevroren druppel andersom begint is er wel een kans dat hij op die manier stabiel valt, maar wel met meer weerstand.
Ga pas kijken als ze ook wapens mogen monteren :)

https://www.youtube.com/watch?v=Bo42NWQrIOM
Ik zie hiermee in de toekomst een reallife Trackmania arena voor me :D
Ik ben erg benieuwd hoe uiteindelijk zal gaan werken. Misschien dat er verschillende rijstijlen worden toegepast zoals Safe, Normal en Aggresive?
Ook vraag ik me af of er nog Pitstops zullen zijn en of dat dan door mens of machine gedaan wordt.
Misschien in de toekomst dat je met een bril en een stuur de auto vanaf een afstand kan besturen?
Zo heb je wel weer de interactie van een persoon dat het mogelijk weer spannend maakt. Helemaal cool als het dan een soort van E-Sport wordt :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True