×

Nintendo Switch Review

Vooral geschikt voor partygames

Door , 339 reacties

Praktijk

Er is uiteraard meer dan alleen de hardware. De vraag is misschien vooral hoe het bevalt om een game te spelen met de Switch. Wat daarbij als eerste opvalt, is de snelheid van het menu. Wie de Wii U gewend is, zal haast schrikken. Niet alleen als de Switch uit het dock wordt gehaald, maar ook als de console uit zijn slaapstand moet komen is hij razendsnel klaar voor gebruik. Ook het bladeren door de diverse menu's verloopt snel en soepel. Zelfs van game naar menu wisselen en andersom verloopt razendsnel. Ook het opstarten van Breath of the Wild gaat snel, hoewel het laden van een savegame nog steeds trager verloopt dan je zou hopen.

Hoe het spelen met de Switch bevalt, hangt af van de setting waarin je speelt. Wie thuis op de bank voor de tv zit, wil vooral een Pro Controller. Daarbij is het zaak om niet te veel van de beeldkwaliteit te verwachten. De Switch heeft een soc die bedoeld is voor handhelds, en dat wordt met name op een groot scherm duidelijk. In de toekomstige games die Nintendo en andere uitgevers op de markt gaan brengen, zal het misschien meevallen, maar in Breath of the Wild is duidelijk dat de Switch moeite heeft een grote en driedimensionale spelwereld in beeld te brengen.

Misschien is de voornaamste functie van de Switch daarmee wel mobiel gebruik. Dan valt het gemis aan beeldkwaliteit immers niet op. De Tegra-soc is daarbij op bekend terrein. De Switch bevalt in ieder geval een stuk beter als handheld dan als console. Nadeel is wel dat we geen fan zijn van de meegeleverde Joy-Con. Voor veel games zullen de knoppen van de Joy-Con tekort schieten. Leuk voor wat mini-games, maar niet voor als het er echt op aankomt.

Tablet-modus

Het is super dat je zo gemakkelijk kunt switchen tussen een groot en een klein scherm, en dat je de game verder kunt spelen als je van huis bent. Maar wie mobiel speelt, zal ook merken dat Breath of the Wild is gemaakt voor een groot scherm. Kleine details zijn moeilijk zichtbaar, en die zijn er in Breath of the Wild genoeg. Zo dien je erg veel verschillende voorwerpen te verzamelen, om ze later te gebruiken. Al die voorwerpen zitten in je inventaris waar je ze later uit kunt halen. Ze hebben een omschrijving die handig is als je de ingrediënten samen gaat voegen. Juist dan merk je dat de game niet gemaakt is voor een klein scherm. Op tv werkt het prima, maar op het ingebouwde scherm van de Switch is de tekst nauwelijks leesbaar, net zoals veel andere details verloren gaan. Voorwerpen die in het hoge gras liggen en erg waardevol kunnen zijn, zie je makkelijk over het hoofd.

De game heeft duidelijk behoefte aan een aparte instelling voor mobiel gebruik, waarbij in schermen zoals je inventaris minder voorwerpen zichtbaar zijn zodat teksten beter leesbaar worden. Ook de spelwereld zou daarbij anders in beeld kunnen worden gebracht. Een kleinere field of view - waarbij details beter opvallen - kan bijvoorbeeld geen kwaad. Het probleem is niet nieuw. Het viel al eerder op bij apparaten zoals de Shield van Nvidia: het gaat niet altijd goed als je een voor een groot scherm ontwikkelde game speelt op een klein scherm. Het zegt echter meer over de game dan over de handheld. Het zou goed zijn als Nintendo en andere ontwikkelaars daar rekening mee houden. Een speciale handheld-modus voor Switch-games zou mooi zijn. Net als een systeem waarbij de resolutie automatisch wordt teruggebracht als de Switch uit zijn dock wordt gehaald.

*