Reddit-app Narwhal komt met abonnement van 4 dollar per maand na api-wijzigingen

Narwhal, een Reddit-thirdpartyapp, komt met een abonnement van 4 dollar per maand om de app te kunnen gebruiken. De ontwikkelaar introduceert dat vanwege de api-wijzigingen die Reddit eerder dit jaar doorvoerde. Het abonnement komt over een tot twee weken uit.

Narwhal-maker det0ur deelt details over het komende abonnement in een bericht op Reddit. De ontwikkelaar meldt dat de Reddit-client, die alleen beschikbaar is voor iOS, binnenkort uitsluitend met het betaalde abonnement te gebruiken is. Gebruikers met een dergelijk abonnement krijgen geen advertenties in de app te zien. Het abonnement komt 'over een tot twee weken' beschikbaar, bevestigt de ontwikkelaar tegenover een gebruiker. Er is nog geen concretere beschikbaarheidsdatum bekend.

Ontwikkelaars achter thirdpartyapps voor Reddit zijn genoodzaakt om betaalde abonnementen te introduceren door wijzigingen in de Reddit-api. Het platform vraagt ontwikkelaars van dergelijke apps nu geld voor het gebruik van die api. "Reddit vraagt nu een aanzienlijke vergoeding voor het gebruik van de api om Narwhal te kunnen runnen", schrijft det0ur. "Deze vergoeding bedraagt tienduizenden, zo niet honderdduizenden per maand, afhankelijk van hoeveel mensen zich abonneren. Het enige doel van dit abonnement is om de kosten van het gebruik van de api te dekken."

Det0ur maakte eerder al bekend dat het een abonnement voor Narwhal zou introduceren vanwege de api-wijzigingen. De ontwikkelaar wilde eerder verschillende abonnementsvormen introduceren, die varieerden van 3 tot 12 dollar per maand en gebruikers een bepaald aantal api-calls gaven. Als ze die calls met hun gebruik zouden overschreiden, dan konden ze extra calls bijkopen. Uiteindelijk koos de developer echter voor een simpeler abonnement, tegen een vast tarief van 4 dollar per maand.

Verschillende Reddit-applicaties zijn in de afgelopen maanden gestopt vanwege de wijzigingen die Reddit doorvoerde in zijn api. Daaronder vallen bijvoorbeeld Apollo, Sync en BaconReader. Enkele andere apps, zoals Relay en Now, hebben inmiddels ook abonnementen om hun clients te blijven gebruiken.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

11-10-2023 • 18:06

53

Lees meer

Reddit is gestopt met Coins en Awards
Reddit is gestopt met Coins en Awards Nieuws van 13 september 2023

Reacties (53)

53
51
25
1
0
18
Wijzig sortering
Hoe levensvatbaar is Reddit nog voor nieuwe/dagelijkse zaken? Als ik deze statistieken mag geloven (even doorklikken naar willekeurige subreddits), zijn zowel het aantal comments als het aantal posts sinds de kostenwijziging op de API sterk afgenomen. Om die zelfde aantallen terug te krijgen, zijn we wel even verder. Oprechte vraag trouwens; voorheen veel informatie verkregen.

--
@darkdesign Geen idee, zelf nog niks voor gevonden. Oude posts/comments zijn gelukkig nog goed te vinden.

[Reactie gewijzigd door Feanathiel op 25 juli 2024 10:58]

De content whales zijn weg, aangezien die het hardst geraakt zijn door de API aanpassingen.
En laat dat nu juist diegene zijn die voor de meeste traffic zorgden naar Reddit.

Zo is mijn laatste login op Reddit ook al een hele tijd geleden.
Ben overgeschakeld naar Lemmy, en ik moet zeggen dat het aanvoelt zoals Reddit in het begin was.
Klein, maar goede discussies, echt geweldig.
En eindelijk een mobiele website die niet vol met dark patterns zit.
Tot een maand geleden ook een tijdje Lemmy gebruikt. Moet zeggen dat ik erg veel negativiteit en "doom content" op Lemmy voorbij zag komen. De standaard feed is aardig gevuld met slecht nieuws, irritaties en politiek geneuzel. Jammer, want het concept is wel interessant.
De standaard feed is aardig gevuld met slecht nieuws, irritaties en politiek geneuzel.
Klinkt als Reddit. Mission failed successfully?

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 25 juli 2024 10:58]

Alleen jammer dat lemmy niet echt geindexeerd wordt in zoelmachines, dit is namelijk hoe ik meestal op reddit terecht kom.
Wow inderdaad. Aantal comments is ontzettend gedaald. Dat verklaart wel waarom ik best wat subs zag de laatste tijd met veel leden en weinig commentaar op posts. Dat is echt merkbaar.

Vooral jammer op plekken waar mensen vragen stellen. Er komen nauwelijks antwoorden.
Die merkbaarheid verschilt ook wel per Reddit-type. Op techsubs en een aantal memesubs is het bv veeeel meer merkbaar dan op subs over relatieproblemen, adultsubs of fansubs voor artiesten. Volgens mij zitten in dat soort subs ook veel meer mensen die sowieso gewoon de officiële apps uit de Play/App Store gebruiken en niet veel bezig zijn met alternatieve apps. Dat soort subs zijn nog wel gewoon echt booming, althans, de meeste.
Zoals Honytawk hieronder aangeeft lijkt dit mn te komen door de content whales die wegvallen; maar n oprechte vraag die ik dan heb: maakt dat uit? zijn dit misschien niet ook dezelfde partijen die content willen pushen voor eventuele eigen agendas oid?
is het nu misschien juist een 'schonere' weergave van 'normale' gebruikers?
ik heb geen idee, ik denk maar hardop; misschien dat iemand hier nog wat zinnigs over kan zeggen
Wat is het alternatief voor Reddit?
Wow, ik had geen idee dat het zo gedaald was. Ik zit ook tegenwoordig op kbin en Lemmy.
Sinds Twitter/X onbruikbaar geworden is, ben ik juist meer gebruik gaan maken van Reddit als informatiebron. Voor mij werkt dat prima, al het belangrijk nieuws komt daar wel degelijk gewoon langs. Bovendien is er nu meer ruimte in mijn main feed voor 'suggesties'. Wat je daar ook van vindt, ik vind dat een prima manier om nieuwe subreddits te ontdekken (of te negeren).

Ofwel, voor mij (n=1) werkt Reddit prima.
Lijkt mij toch een beetje aan de kostbare kant. Ik heb nu een abbo voor 1.09 euro p/m bij Relay en deze geeft je duidelijk een overzicht welke API-calls er zijn gemaakt voor jou en hoeveel je van je quota hebt gebruikt. Voor een groot deel van de gebruikers is dat echt helemaal niet zo hoog.
Gebruik al een tijdje succesvol Dystopia. Ik vind de minimale layout erg fijn lezen en geen advertenties tussendoor.
Jammer van Reddit dat het zo moet, gebruikte zelf al jaren Relay met veel plezier. Nu maar de officiële app geïnstalleerd en het is alleen maar ergernis na ergernis, naast de vreselijke user experience kom ik gewoon behoorlijk wat bugs tegen of zaken die je niet aan kunt passen die mij heel vanzelfsprekend leken in verschillende third-party apps. Het browsen door Reddit op mobiel is daardoor gewoon niet meer leuk geworden.

Benieuwd of ze dit nog ooit gaan terugdraaien. Ik ben niet van plan een abonnementje te betalen voor API calls, hoe sneu dat ook is voor apps die ik graag gebruikte. Dan maar minder Reddit.

[Reactie gewijzigd door Chefd op 25 juli 2024 10:58]

Zelfs als ze het zouden terugdraaien, zal de klap nog behoorlijk voelbaar blijven. Ik was fervent gebruiker van Apollo, en ben uiteindelijk uit noodzaak maar overgestapt naar Narwhal, omdat ik de officiele app echt niet fijn vindt. Helaas komt niks in de buurt van Apollo tot dusver, maar ik denk dat Apollo niet meer zal terugkomen bijvoorbeeld, zelfs als Reddit alle wijzigingen terugdraait.
Winston (in TestFlight) werkt best fijn al krijg ik het niet voor elkaar mijn multilijst gelijk te open bij openen van de app en profiel pagina is nog wat summier vs Apollo voorheen. De TestFlight zit echter al even vol en kleine kans dat de app in de App Store gaat komen.
Winston had ik inderdaad gezien, helaas zat de TestFlight toen al vol... Anders had ik die inderdaad graag willen proberen!
Ben er consequent niet meer gekomen sinds Apollo er mee moest stoppen en Spez zei dat ie die gebruikers ook helemaal niet wilde. Hoop dat een eventuele beursgang helemaal misgaat. Ze zijn nu duidelijk minder waard en de grove leugens van Spez maakt investeerders ook bang, zo iemand is een enorm risico op de beurs. Hopen dat ze het terugdraaien en een eerlijk model verzinnen. Het hoeft niet helemaal gratis te zijn (voor ad-free), maar $4 per maand? Lol, nee.
Blijft niet veel over van de beweringen dat get 100 euro per maand zou kosten
Wiens beweringen? Bron?
Weet niet waar je die 100 nu weer vandaan haalt, dat beweerde niemand, het probleem was dat de grotere apps flink wat moesten ophoesten wat tov de ad inkomsten heel hoog was, en ook gingen de veranderingen een maand later al in wat er voor zorgde dat apps niet veel tijd hadden ivm jaar abbenomenten etc. Ook waren er andere problemen waar ze dan wel weer terug op gekomen zijn.

Veel apps zijn gestopt als een dikke middelvinger vanwege de manier waarop alles ging.

[Reactie gewijzigd door [Remmes] op 25 juli 2024 10:58]

Christian Selig, de meest vocale app dev innertijd, kwam op $2.5/maand. Hoe kom jij met €100/maand?
Met Revanced kan je je oude 3rd party client apk patchen met je eigen api key. Zo gebruik ik afgelopen maanden nog steeds Sync zonder kosten.

Werkt oa met Boost, Infinity, reddit is fun, Relay, Sync en Baconreader

[Reactie gewijzigd door WendelV op 25 juli 2024 10:58]

Dank voor het delen van deze tip. Heb je een bron die beschrijft hoe ik dit doe?
De makkelijkste manier om nu boost te gebruiken is een sub maken en daar mod zijn. Hoe lang het nog duurt weet ik niet..
Is wel een gedoe zeg. Jezus. Heb 't proces doorlopen. Maar gebruik de app niet meer. Elke keer als ik de app open moet ik eerst een update verzoek wegklikken. Zal vast wel een oplossing voor zijn, maar de hoepels voor een beetje fatsoenlijk betaalbaar Reddit zijn mij te groot.
Het is niet echt een goed ding dat een OS zomaar gemodificeerde software installeert De ontwikkelaars van die apps op iOS kunnen er ook gewoon voor zorgen dat het werkt met een zelf ingegeven API key. Maar dat wilden ze niet.
Dit was tegen de TOS van Reddit, vandaar.
Zomaar? Wat bedoel je daarmee. De openheid qua software is een enorme plus, zeker in een tijd waar iedereen restricties oplegt, of content volgooit met onzin.

Ik gebruik bijvoorbeeld Revanced. Zelfs al zou ik betalen voor premium, wat ik tevens overweeg, zou ik nog steeds Revanced gebruiken. Alleen al sponsorblock is het al waard.

Ik ben geen liefhebber van Google Android, nooit geweest, maar het gesloten systeem van Apple bevalt mij ook niet. Zou er een Apple Fold met sideloading zijj, dan hebben we een winnaar voor mij, tot die tijd zal ik het met Android doen.

En ja, mijn Boost app for Reddit werkt nog steeds zonder problemen, ook dat is voor mij een zeer grote plus.
Ik ben helemaal voor sideloading. Hartstikke prima. Ik vind de open source downloadwinkel F-droid iets heel moois. Dus daar gaat het mij niet om. Als je bewust apps sideload met een goede reden, be my guest.
Wat gaat dat veranderen dan…? Je kan nu ook gewoon sideloaden op iOS, dat kan al jaren. Evenals op Android heb je daar geen alternatieve store voor nodig :+ Wat bij Android een APK is, is op iOS een IPA. En hetzelfde trucje kan dus ook uitgehaald worden met Apollo.
Behalve dan dat dit veel omslachtiger en minder vrij werkt dan op Android. Welk OS superieur is moet iedereen zelf weten, maar qua sideloading kan je echt veel beter op Android zitten dan op iOS.
Behalve dan dat dit veel omslachtiger en minder vrij werkt dan op Android.
Dat was totaal geen criterium, dus eigenlijk niet relevant. De suggestie werd gewekt dat dit op iOS niet zou kunnen of pas zou kunnen "als er alternatieve stores zijn", dat het iets meer handelingen zou betreffen en daarom wel/niet beter zou zijn is niet eens ter sprake gekomen. :)
maar qua sideloading kan je echt veel beter op Android zitten dan op iOS.
Ook dat is maar een mening natuurlijk. :) Ik vind juist dat je veel beter op iOS kan zitten qua sideloading en vind het juist goed dat je er iets meer moeite voor moet doen dan enkel een vinkje te zetten en meteen alles maar kunnen binnenharken & installeren wat je wil zonder ook maar enige verdere beveiliging, signature checks, etc. Dat is dus een stuk beter beveiligd (doch uiteindelijk blijft sideloading van third-party (modified) apps een risico, ook op iOS.) en het inschakelen van de mogelijkheid om te kunnen sideloaden is ook net wat meer handelingen (en is een reboot van het toestel voor vereist om developer modus aan te zetten, wat ook wat drempels opwerpt.) dan enkel een vinkje en klaar.

Dus het ligt er maar net aan wat je zoekt in een toestel/OS of je qua sideloading beter op Android of iOS kan zitten. Dat is persoonsgebonden. Ik kies graag voor wat meer beveiliging (ik sideload zelf volop op iOS overigens) en denk dat het voor veel mensen ook maar goed is dat ze niet verleid kunnen worden om met extreem veel gemak bijvoorbeeld nep bankieren-apps te downloaden. Afijn. :)

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 25 juli 2024 10:58]

Ja, maar het gaat super omslachtig. Dat mensen het überhaupt sideloading noemen is beschamend. Er wordt gewoon een trucje toegepast waarmee je 7 dagen lang een app kan gebruiken voor testdoeleinden. Echte sideloading kan pas als je een Fdroid achtige store kan downloaden en developers geen overdreven bedrag aan commissie hoeven af te dragen aan de monopolist.

[Reactie gewijzigd door Rhinosaur op 25 juli 2024 10:58]

Nee, wat je nu doet is gewoon proberen te gatekeepen wat sideloading is zodat het beter in je narratief past. :) Je kunt gewoon sideloaden op iOS, punt. Dat het niet exact hetzelfde werkt als hoe jij eist dat het werkt is een you problem en doet verder niets af aan de feiten. “Echte sideloading” is niet “enkel wat Rhinosaur vindt dat het is/hoe het moet werken”. ;) Dat omslachtige valt ook mee en je kan overigens probleemloos apps langer dan 7 dagen gebruiken, waarbij je daarnaast ook niets hoeft af te dragen aan “een monopolist”. :) (Terminologie die overigens eveneens onjuist is. ;)).
Ik ga toch echt geen geld betalen om een third party app voor Reddit te mogen gebruiken.
tsja, voor niets gaat de zon op hé? Reddit rekent keiharde pegels voor gebruik van de API (wat ik overigens kan begrijpen al is het tarief wat enthousiast genomen)
Nog altijd meer dan wat Selig aanvankelijk berekende. $4/maand? Damn that's expensive.
In theorie hartstikke interessant, voor 4 euro per maand Reddit zonder advertenties. Helaas is dit verboden door mijn persoonlijke regel dat ik geen geld geef aan bedrijven die hun product slechter maken om meer geld te vangen. Reddit, Youtube, Netflix, helaas pindakaas.

Er zijn genoeg bedrijven die hun producten beter proberen te maken, vanaf nu gaat al mijn geld alleen nog maar naar hun toe.

[Reactie gewijzigd door shortestpath op 25 juli 2024 10:58]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.