Microsoft maakt Windows 11 eind dit jaar als gratis upgrade beschikbaar

Microsoft heeft donderdag zoals verwacht Windows 11 aangekondigd. Ten opzichte van Windows 10 krijgt het OS onder andere een gewijzigd startmenu, een centraal gepositioneerde taakbalk en Teams geïntegreerd. Eind dit jaar verschijnt Windows 11.

Volgens Microsoft is er in de afgelopen achttien maanden een verschuiving in het pc-gebruik geweest door het thuiswerken en is de pc daarmee meer dan alleen iets praktisch en functioneels, maar ook persoonlijker geworden, iets dat het bedrijf geïnspireerd zou hebben bij het bouwen van de nieuwe Windows-generatie. Tegelijkertijd heeft Panos Panay, chief product officer Windows bij Microsoft, het over een 'vertrouwde plek', waarmee hij lijkt te hinten op de grote overeenkomsten met Windows 10.

Enkele vernieuwingen van Windows 11 waren al bekend via de uitgelekte iso, zoals het startmenu dat bij het OS in het midden in plaats van links zit en niet meer de Live Tiles toont. Het startmenu toont voortaan onder andere recent gebruikte bestanden en Microsoft kondigde aan dat het daarbij ook om bestanden op Android of iOS kan gaan.

De uitgebreide functies om vensters in een helft of een hoek van het scherm te plaatsen, noemt Microsoft Snap Layouts en met Snap Groups is via de taakbalk te zien welke vensters gegroepeerd zijn in een enkele weergave. De mogelijkheid om virtuele desktopomgevingen te maken is er al in Windows 10 bij Task View en in versie 11 noemt Microsoft deze Desktops, waarbij Timeline van Task View verdwijnt.

Windows 11 MicrosoftWindows 11 MicrosoftWindows 11 Microsoft

Teams en Auto HDR

Skype verdwijnt uit Windows bij de komst van het nieuwe OS en deze moet plaatsmaken voor Microsoft Teams. Microsoft plaatst Chat van Teams standaard op de taakbalk en gebruikers kunnen hiermee via tekst, stem of beeld communiceren met andere Teams-gebruikers, ook als die de app op Android of iOS gebruiken. Ook wordt het mogelijk direct vanuit de taakbalk Teams-gebruikers te muten en presentaties te starten.

Gebruikers kunnen straks vanaf de linkerkant een feed met widgets het beeld in schuiven die informatie geven over bijvoorbeeld het weer en nieuws. Derde partijen kunnen widgets ontwikkelen om het aantal uit te breiden met nieuwe functionaliteit. Daarnaast heeft Microsoft het over het gebruik van AI voor widgets, om de feed gepersonaliseerd te maken.

Op gamegebied licht Microsoft enkele functies uit van de Xbox Series X en S die naar Windows 11 komen. Zo komt er ondersteuning voor Auto HDR, om sdr-games die gemaakt zijn voor DirectX of later een hdr-achtige weergave te geven bij gebruik van een monitor die hdr ondersteunt. De functie zat al in de Insider Preview-versies van Windows 10. Ook DirectStorage komt naar Windows 11. Deze opslag-api maakt snelle laadtijden mogelijk door beter om te gaan met hogere i/o-requests in combinatie met NVMe-opslag. Vereist zijn een NVMe-ssd met PCIe 3.0 of later en een gpu met DirectX 12 Shader Model 6.0 of later. Dat de api naar de pc zou komen, maakte Microsoft vorig jaar al bekend.

Windows 11 MicrosoftWindows 11 MicrosoftWindows 11 MicrosoftWindows 11 Microsoft

Win32 en Android in de Store

Een onderdeel dat nog niet in de uitgelekte versie zat, was de aangepaste Microsoft Store. Deze gaat naast Universal Windows Apps en Progressive Web Apps ook Win32-programma's bevatten. Ontwikkelaars kunnen van PWABuilder3 gebruikmaken om pwa-apps te maken en de Windows App SDK krijgt ondersteuning om W11-functies in programma's te integreren. Ontwikkelaars kunnen hun eigen betaalsysteem integreren en hun eigen omzet volledig houden, of van Microsofts betaalsysteem gebruikmaken en dan 15 procent afdragen. Hiermee probeert Microsoft zich te onderscheiden van de winkels van Apple en Google, die kritiek kregen op hun afdrachtspercentages en zich genoodzaakt voelden deze te verlagen voor kleinere ontwikkelaars. Games kunnen geen eigen betaalsysteem bevatten in Microsofts winkel.

Het grootste nieuws was wellicht dat er Android-apps naar Windows 11 komen. Ook deze zijn te vinden in de Microsoft Store, maar komen feitelijk uit de Amazon Appstore. Om dit mogelijk te maken zet het bedrijf niet nader gespecificeerde Intel Bridge-techniek in. Microsoft maakt in de komende maanden meer bekend over de komst van de Android-apps naar Windows. Microsoft probeerde eerder ontwikkelaars over te halen Android-apps naar Windows 10 te porten, maar zette dit project stop.

Windows 11 Android

Android-apps zijn geoptimaliseerd voor touchscreens en daardoor vooral geschikt voor tablets. Voor gebruik in combinatie met tablets moet Windows 11 meer verbeteringen brengen. Zo heeft Microsoft meer ruimte tussen icoontjes geplaatst om deze beter klikbaar te maken met een vinger en zijn er nieuwe gestures toegevoegd. Bovendien belooft Microsoft goed werkende stemherkenning voor typen en bedieningscommando's.

Windows 11

Eind dit jaar moet Windows 11 als gratis upgrade naar Windows 10-pc's komen. Het bedrijf maakt een PC Health Check app beschikbaar waarmee gebruikers kunnen controleren of hun pc in aanmerking komt. Wie niet wil wachten kan van het Windows Insider-programma gebruikmaken en zo vanaf volgende week een vroege build van de software installeren. Een upgrade zal te vergelijken zijn met een Windows 10-update, is de belofte, en ook bestaande apps blijven werken.

Bedrijven kunnen Endpoint Manager, Windows Update for Business en Autopilot inzetten voor beheer en Windows Enterprise- en Education-klanten kunnen het OS testen op Azure Virtual Desktop.

Bij de systeemvereisten is te zien dat er ook van Windows 11 een S-mode-variant komt. Dit is de uitgeklede versie die retailers op nieuwe pc's kunnen zetten en waarmee gebruikers alleen apps uit de Microsoft Store en Edge als browser kunnen gebruiken, maar die wel om te zetten is in Pro. De modus leidde tot verwarring bij gebruikers. Opvallend is verder dat UEFI met Secure Boot en een trusted platform module 2.0 vereist zijn om het OS te kunnen draaien, waarmee veel oudere systemen het OS niet kunnen draaien.

Update, vrijdag: TPM 2.0 is niet vereist, maar enkel aanbevolen. Windows 11 kan ook geïnstalleerd worden op systemen met TPM 1.2 en die versie is op veel systemen aanwezig. Ook apparaten zonder TPM-chip kunnen dit ondersteunen met firmware-implementaties zoals AMD's fTPM en Intels PTT.

Processor:

1GHz of sneller met 2 of meer cores op een compatibele 64-bits processor of soc

RAM:

4GB

Opslag:

64 GB of groter opslagapparaat

Systeemfirmware:

Geschikt voor UEFI Secure Boot

TPM:

Trusted Platform Module (TPM) versie 1.2 (2.0 is aanbevolen)

Grafische kaart:

Compatibel met DirectX 12 of nieuwer met WDDM 2.0-stuurprogramma

Beeldscherm:

720p-beeldscherm dat groter is dan 9" diagonaal, 8 bits per kleurkanaal

Internetverbinding en Microsoft-accounts:

Voor de Windows 11 Home-editie is een internetverbinding en een Microsoft-account vereist om de installatie van het apparaat bij het eerste gebruik te voltooien.

Om een apparaat in de S-modus van Windows 11 Home uit te schakelen, is ook een internetverbinding vereist.

Voor alle Windows 11-edities is internettoegang vereist om updates uit te voeren en bepaalde functies te downloaden en te gebruiken.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

24-06-2021 • 19:28

374

Lees meer

Reacties (374)

374
362
198
36
1
107
Wijzig sortering
Hm, die 'Health Check' tool geeft alleen maar een ja of nee aan, zonder te zeggen waarom je eventueel niet compatible bent. Daar heb je ook weinig aan... Een niet al te oude HP Omen laptop (i7 6700, 8GB met TPM-support) krijgt alsnog een nee, apart.

Edit: TPM & secure boot staan nu ook daadwerkelijk aan, dat helpt ook niet. Het ding heeft echter wel een dualboot configuratie met linux, daar zal het wel stuk van gaan dan.

[Reactie gewijzigd door Chakotay op 22 juli 2024 14:16]

Ik heb SecureBoot en TPM ook aan staan, maar ik krijg nog steeds de melding dat Windows 11 niet zal draaien.

Ik heb hiervoor in Powershell de volgende 2 commando's gedraaid:
Confirm-SecureBootUEFI
Get-Tpm
Ik heb echter geen Microsoft-account en die is blijkbaar voor WIndows 11 Home verplicht. Zie https://www.theverge.com/...nternet-connection-set-up

[Reactie gewijzigd door ymmv op 22 juli 2024 14:16]

Ik heb echter geen Microsoft-account en die is blijkbaar voor WIndows 11 Home verplicht. Zie https://www.theverge.com/...nternet-connection-set-up
Wat, echt? Geen wonder dat het "gratis" is ...
Als dit echt waar is, dan laat ik Windows 11 wel links liggen denk ik. Of zijn er manieren om een Microsoft account te maken en de verzamelde data te spoofen, zodat de gegevens waardeloos zijn?
Ik wil niet meer dat anderen geld verdienen met onze gegevens.
Linus installeerde de dev versie (dus niet home) en daar was nog wel de keuze voor een offline account. Zal ook wat zijn, hoe wil je inloggen met je account wanneer je Windows installeert en geen internet hebt(?)

Bron: https://www.youtube.com/watch?v=odZSCdNTFPw
Op 5:12 zie je het moment waar ik over spreek.
Inmiddels werkt de Windows 10 installatie ook zo heb ik 2 maanden geleden ondervonden. Tijdens de setup heb je niet meer de keuze om een local account aan te maken, tenzij je zorgt dat je geen internetverbinding hebt. Alleen dan verschijnt die optie weer...
Klopt! In de Windows 10 Pro installatie daarentegen heb je nog wel echt een knop om het over te slaan. Microsoft vraagt je dan natuurlijk wel of je het ECHT zeker weet dat je een "gelimiteerde" ervaring wil hebben, maar het kan wel zonder trickery.

Hopelijk heeft Windows 11 Pro hetzelfde. De gelekte ISO presenteert zichzelf ook als W11Pro, en daar is de optie nog zichtbaar. Misschien omdat het een pre-release build is, maar gezien het niet expliciet genoemd wordt in de systeem vereisten zal een lokaal account wel een "Pro" feature worden. Hopelijk werkt de truc met internet niet verbinden nog, maar ik vrees voor het ergste...

Zelf gebruik ik overigens sinds de insider builds van Windows 10 al een Microsoft account en heb nergens last van. Werkt voor mij verder zeer prettig. Het is echter ZEER vervelend om dit aan digibeten of oudere mensen uit te moeten leggen. Nog een wachtwoord dat ze moeten onthouden, gezien MS hard pusht op een PIN gaan ze die natuurlijk zeker weten weer vergeten.

Voor iedereen die dit niet wil, een Pro licentie installeren op je volgende PC (of huidige, je kunt upgraden natuurlijk)!

Edit: Tip voor iedereen die graag wil upgraden naar Pro: Je kunt natuurlijk een oude desktop/laptop die jij (of een kennis of dergelijk) op zolder heeft liggen met een oude Win7 Pro code pakken en die code invoeren in jouw Win10. Dit werkt (nog steeds), ook met bijvoorbeeld OEM stickers van een Dell of dergelijk. Dit is altijd nog beter dan een cheapo code kopen van een twijfelachtige site die wel of niet gebruik hebben gemaakt van gestolen creditcards of dergelijk ;)

[Reactie gewijzigd door Girell op 22 juli 2024 14:16]

Ik hoop dat Windows 11 Enterprise/Education deze beperking niet hebben. Ik ga echt geen Microsoft-account gebruiken, dat weiger ik pertinent. Dan koop ik nog liever een Apple Mac.
Die pushen net zo goed hun iCloud en AppleId.
Belangrijk verschil is wel dat Apple niet aan jouw data verdient maar aan hun abonnementen en hardware verkoop. Dit in tegenstelling tot Microsoft.

Een softwarebedrijf met een miljardenomzet dat hun nieuwe besturingssysteem als gratis update beschikbaar stelt zegt toch al genoeg? Mij niet gezien. En nee ook Apple is niet zaligmakend maar gezien het verdienmodel heb ik daar wel meer vertrouwen in.
Apple heeft ook een miljardenomzet en biedt ook gratis updates van hun OSen aan (iOS update altijd gratis, macOS sinds een tijdje). Niet echt argumenten dus om MS niet te vertrouwen.

Hun businessmodel is bijna hetzelfde als Microsoft (software en clouddiensten), alleen leunt Apple meer op eigen hardware.
Kijk, nuance is op zijn plaats daarom zei ik al: ook Apple is niet zaligmakend.
Feit blijft wel dat Apple een hardware bedrijf is en Microsoft een software bedrijf. En dus hebben beide bedrijven een ander verdienmodel.

Beide verdienmodellen hebben voor en nadelen. Bij Microsoft heb ik (net als Google/Facebook) moeite met de handel in mijn data. De producten zijn vaak goedkoper of zelfs gratis maar zoals men vaker zegt, dan ben je uiteindelijk zelf het product.

Bij Apple is daar minder sprake van. Zie alle vergaande ingebakken privacy maatregelen (in device verwerking van Siri, Sign In with Apple, standaard blokkeren van tracking op je device en in Safari, os dat je veel minder tracked)

Een nadeel van het verdienmodel bij Apple (=verkoop van hardware en iCloud abonnementen) is weer het vendor lock in principe.

Maar liever dat, en liever iets meer betalen voor mijn hardware dan dat ik mee doe aan de schaamteloze data vergaring van bedrijven als MS. (Heb je je wel eens verdiept in hoe win10 gebruikers volgt? En hoe ontzettend moeilijk het is om dat allemaal uit te zetten? Zoals telemetry wat na iedere update gewoon weer actief is?)

Ik verlang eigenlijk misschien wel naar hoe het vroeger was. Gewoon een keer een bedrag neerleggen en de software was van jouw. Het meeste is nu freemium met veel reclame en tracking, of betaal je maandelijks met uiteindelijk veel hogere kosten en het ergste: als je het abonnement stop zet heb je niets meer.
Wellicht zijn te weinig mensen bereid geld uit te geven om te upgraden naar Windows 11 als zij al Windows 10 hebben. Daarnaast zullen de meeste laptops die deze zelfde mensen kopen, wèl een splinternieuwe Windows 11 licentie bevatten.

Wellicht verdiend Microsoft voldoende geld, icm. de realisatie dat de doorsnee gebruiken geen zin heeft in upgraden, dat ze het gratis maken?
Kan je dergelijke uitspraken ook staven ? In welke mate is je data bij Apple beter af dan bij Microsoft ?

Als ik trouwens op m'n iPhone de Gezondheid app open staat daar onderaan ook een ganse lijst met aanbevolen apps (reclame noem ik dat). Niet echt netjes voor een smartphone waar je meer dan 1000 euro voor moet neertellen.
Belangrijk verschil is wel dat Apple niet aan jouw data verdient
Dan gebruik je dus nooit de App Store, of News/Stocks apps?
https://fossbytes.com/apple-data-collection-explained/
U vergeet Google in het plaatje.... ;)
Je kunt gewoon een Mac draaien zonder Apple ID. Je kunt zelfs een iPhone gebruiken zonder Apple ID. Dan is er niet veel wat je kunt doen, maar alle standaard apps werken.
Er is eigenlijk niet veel wat je niet kan doen IMO:
App Store -> is geen verplichting om software te installeren op je mac, de websites van de ontwikkelaars bieden in veel gevallen ook de installers aan (om niet te zeggen dat er meer buiten de App Store te vinden is dan er in)
iTunes -> als je je eigen muziek importeert kan je iTunes (apple music) ook wel gebruiken, er is ook spotify etc
iCloud -> obviously maar er zijn nog cloud sync tools (met hun eigen account dat wel)
iCal adresbook, photo's ... je hoeft geen account (een account geeft extra's)
...
In de context van je iPhone of iPad, koop je zonder iCloud account natuurlijk gewoon een brick. Je kunt enkel de standaard apple apps draaien die voorgeleverd worden, vanwege de gesloten nature van iOS

Met MacOS ben ik niet erg bekend. In mijn zeer korte ervaring moest ik extenties voor bijvoorbeeld Safari echter via de App Store downloaden, dat is dus wel een punt. Je hebt daartegenover wel weer homebrew waarvan ik goede dingen hoor qua opties.
Was het niet zo dat een nieuwe macOS update via een app-download uit de App Store ging?
Ik kan mij herinneren dat ik hier vroeger een programma voor moest downloaden en het programma ook moest openen om de upgrade te starten.

Hier zal je dan alsnog een Apple ID voor nodig moeten hebben.

[Reactie gewijzigd door markimarc op 22 juli 2024 14:16]

Dat is heel lang het geval geweest maar het is al een tijdje verplaatst naar de systeem voorkeuren en werkt helemaal zonder account als het goed is.
En dan moet je een appeltje account gaan aanmaken 🥳🤣
daar log je toch gewoon met je O365 / AAD account in?
Koop dan gewoon zo'n OEM licentie van Windows 10 Pro, kosten volgens mij iets van 20 euro.
Anoniem: 493355 @ymmv25 juni 2021 10:04
My mileage doesn't vary...

Alhoewel ik ook niet blij ben hoe diep een AppleID geïntegreerd is of hoe iCloud standaard werkt. Dit laatste hoort naar mijn persoonlijk idee gewoon uit te staan en na een configuratie pas met een melding te komen of je dit wilt activeren of niet. Nu moet je snel de boel uit zetten terwijl het synchronisatie process al is gestart. Maar misschien is daar een manier voor en is het gewoon een gebrek aan kennis O-) .
Ik heb de gelekte Pro versie in een VM draaien zonder MS account. Het kan nog steeds al is de optie uiteraard wat verstopt tijdens de installatie.....
... maar je wilt wel een gratis OS.
Hmmm....
Ik zou graag mijn portemonnee trekken voor een Windows OS dat alleen een OS is met de basis functionaliteit zoals een notepad, calculator en een simpele mspaint. En dat al die bloatware en telemetrie gewoon achterwege blijft. Zeg maar een Windows 2000 in modern jasje ;)
... maar je wilt wel een gratis OS.
Ik wil dat gratis gratis is en niet "gratis". Maar eigenlijk maakt het me niet zoveel uit: niks is écht gratis en dat is prima.
Maar dan nog: dit voelt als de BTW weg er mee acties ...
niks is écht gratis en dat is prima.
* The Zep Man kijkt naar zijn Linux installaties.

Free as in free speech and free beer!

Verder vallen veel reacties van tweakers mij wat tegen. Dit is tweakers.net. Iedereen hier hoort te weten dat elke nieuwe versie van Windows kapotgehackt wordt zodat het kan draaien op wat men wil, zonder gebruik te maken van een Microsoft account. Waar een wil is, is een weg. Waar een onwil is, is een omweg. :+

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 14:16]

Dat is enerzijds misschien wel de tweakers-gedachte voor de hobby. Anderzijds heb ik voor het dagelijkse gebruik en voor het dagelijkse gebruik van de mensen om mij heen liever gewoon een niet-kapotgehackte Windows.
Anderzijds heb ik voor het dagelijkse gebruik en voor het dagelijkse gebruik van de mensen om mij heen liever gewoon een niet-kapotgehackte Windows.
Wat geen punt was van discussie. Onder 'niks is gratis' wordt ervan uitgegaan dat zowel Windows als alle vormen van Linux niet gratis zijn. Dat is niet waar.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 14:16]

Klopt, maar Linux is meer voor mensen die de tijd en zin hebben om simpele dingen werkend te krijgen.

Nu Ubuntu 20.? Leuk allemaal, maar de 25 euro printer wilde niet werken tenzij je zelf allerlei workarounds gaat zoeken /schrijven.
Win 8-10 werkt gewoon.
Muis wieltje meer dan 3 regels bewegen? Ga maar drivers schrijven.
Gewoon software installeren? Leer maar dos als de "autorun" niet werkt.

100x je pw invoeren? Ga je gang anders is alles gelockt.

Leuk os voor de hobbyist als gewone gebruiker.

Ik draai nog win7 en straks 10 pro in dual boot. Dan langzaam over zetten.
Ik ga me nog even inlezen over win11, maar heb nog een i5 4690 met 16gb ddr3 en amd r9 290 met dx11.?

1 pcie3,0 dus ook geen nvme mogelijkheid.

Upgraden is nu niet echt betaalbaar helaas.
Pro heeft dit niet.
Klopt, en zo'n Pro licentie kun je van Windows 10 prima op de kop tikken. Tweedehands en legaal. @Nas T
Ff zorgen dat je tijdens in de installatie de PC niet op internet aansluit. Dan kan je gewoon een lokaal account maken en blijven gebruiken.
Gewoon installeren zonder netwerk presto offline account.

Niets anders dan op Windows 10
Dat gaat dus niet werken met Home 11, je krijgt een melding "stik"

Pro schijnt wel lokale account optie te hebben
Thanks voor de commands. Ik heb inderdaad ook een TPM module, maar v1.2.

Overigens verwacht ik niet dat je dan geen Win11 kan gaan draaien, als de hele wereld straks met dat TPM probleem opgezadeld blijkt.
Veel TPM 1.2 kan softwarematig naar 2.0 gebracht worden. Die update was er zelfs voor mijn 6 jaar oude Dell laptop. Dat is echter een firmware update die ze niet zomaar pushen (o.a. Omdat die je tpm chip wiped)
Als die gewpied wordt hoef je alleen maar je key opnieuw in te geven. Net als je de disk moved naar een andere pc. Maar voor mijn Asus chip is helaas geen firmware dacht ik..
programma zegt dat ik ook geen windows 11 kan draaien. Ik heb tpm 2.0 secureboot is on, windows account, een Intel(R) Core(TM) i5-6200U directX 12 met WDDM 2.2. 8GB.
Geen idee waarom niet. ook raar dat de reden niet wordt gegeven.
Dat is omdat de i5-6200U niet op de compatibility list van Microsoft staat. Heb hetzelfde probleem.
Toch voldoet de processor makkelijk aan alle specs die Microsoft aan de processor stelt voor Windows 11.
Hopelijk wordt dat nog opgelost of komt er een work-around om Windows 11 toch te kunnen installeren... :-/
Een Microsoft account stelt niets voor. Als jij zegt dat je Jan Klaasen heet en op de maan woont bij wijze van spreken met een emailadres wat je alleen hiervoor gebruikt is het ook goed.
Anders kun je straks nog voor de betaalde versie gaan waar de licentie code net als bij de huidige Windows 10 ook aan een emailadres gekoppeld wordt.
Alles ouder dan de surface 6 is ook niet “supported” wat eigenlijk best vreemd is natuurlijk. Ik denk dat eea nog bijgesteld moet gaan worden.
In de gelekte preview build was het voor PRO niet vereist om een Microsoft Account te hebben. Hier was een lokaal account voldoende :) .
Ik had ook wel wat meer info verwacht met die tool. TPM en Secure Boot staat aan.
Maar lijkt erop alsof mijn Ryzen 1600 niet ondersteund wordt.
Zie: https://docs.microsoft.co...-supported-amd-processors
Van de tool had ik inderdaad ook meer verwacht.
Op het X570 platform krijg ik ook een niet compatible met geen enkele feedback haha :+
Hier ook, vrijwel splinternieuwe AMD Ryzen 3700 computer 8)7

EDIT:
Inderdaad - secure boot en TPM stonden beiden uit. Nu aangezet en dan is het wel OK.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 22 juli 2024 14:16]

uw cpu is niet gesupport. Ik heb het zelfde voor, windows 11 als ik het goed zien vereist 8th gen intel cpu. De i7 6700 is dat niet en staat ook niet in deze lijst van gesupporte intel processort voor windows 11. Ik heb net hetzelfde voor

https://docs.microsoft.co...upported-intel-processors
Bij compatibele processoren voor win 11 staan enkel processoren vanaf 8th gen en recenter. Dus misschien daarom dat de app zegt dat het niet compatibel is?
Mijn systeem ook niet geschikt... Geen TPM chip
Mijn desktop (zelfbouw van 3 jaar oud) heeft ook geen TPM. Dit wil volgens mij niet zeggen dat je Windows 11 niet kan installeren. Als ik op deze pagina kijk: https://www.microsoft.com/en-us/windows/windows-11 staat TPM 2.0 niet onder minimum System Requirements maar wel onder Certain features require specific hardware, see detailed https://www.microsoft.com...windows-11-specifications

Ik kan mij dus voorstellen dat je wel Windows 11 kan installeren maar geen gebruik van bijvoorbeeld bitlocker kan maken.
Bij mij staat er op beide pagina's in beide tabellen onder minimale systeemeisen toch echt hetvolgende:
TPM: Trusted Platform Module (TPM) versie 2.0
Er is ook al gemeld dat de gelekte build het ook echt tegen houd op deze requirements en ook zijn er workarounds in de omloop (bepaalde bestanden vervangen door de win10 varianten) om hier omheen te werken. Het lijkt er dus echt op dat TPM 2.0 een vereiste gaat worden.
van Toms Hardware

We have reached out to Microsoft to clarify if TPM 2.0 is a minimum requirement only for pre-built and laptop OEMs.

Microsoft also noted that "certain features require specific hardware."
Dat antwoord kun je dus helemaal niets mee. Certain features kan letterlijk alles zijn.
Staat ook bij Windows 10, fabrikanten zijn officieel verplicht om een TPM chip in te bouwen als ze Windows 10 willen verkopen tenminste dat suggereerd de website. Zijn genoeg voorbeelden te vinden waar geen TPM chip in zit.
Apple Macbook met Intel CPU? zit ook geen TPM chip in,
Waar doel je op? Een macbook word toch niet geleverd met Windows? :?
Hij doelt op bootcamp. Genoeg apple pc's die voor Windows gebruikt worden dus ik snap de -1'tjes niet.
Het is niet omdat veel mensen Apple macbooks gebruiken om Windows te draaien dat dit het beoogde doel van de fabrikant is. Apple wil gewoon dat je Mac OS draait. Dus waarom zouden ze er wel een TPM chip insteken. Dat brengt alleen maar extra kosten met zich mee en heeft geen meerwaarde voor Mac OS te draaien. En vermits Apple Windows niet meelevend/verkoopt is er voor hen ook geen verplichting. Dus ja, ik snap de lage beoordelingen van de comment wel. Is totaal irrelevant in de discussie.
TPM is een eis voor (OEM) fabrikanten.
Apple is geen OEM fabrikant.
Ik heb toch nooit beweerd dat ze dat wel zijn?
Staat ook bij Windows 10, fabrikanten zijn officieel verplicht om een TPM chip in te bouwen als ze Windows 10 willen verkopen tenminste dat suggereerd de website. Zijn genoeg voorbeelden te vinden waar geen TPM chip in zit.
TPM er bij prikken
https://tweakers.net/reviews/zoeken/?keyword=tpm
Ik heb Windows 11 op een usb stick gezet, proberen te installeren op een oude laptop zonder tpm en dat pikt de installer dus echt niet. Momenteel is tpm een vereiste om Windows 11 te installeren.
Is overigens makkelijk omheen te werken doot de windows11 install.wim te gooien op een usb stick met een windows10 setup.
Je kan TPM (2.0) toch wel toevoegen aan je systeem?

https://tweakers.net/over...VsjI0MAByizKTU30z85SsDGoB

Tegenwoordig zit het inderdaad in de CPU, maar ik dacht dat je in de meeste moederborden een header heeft waarop je hem inplugged.

[Reactie gewijzigd door HollowGamer op 22 juli 2024 14:16]

Je kan ook gewoon bitlocker gebruiken zonder tpm, bijv. met boot wachtwoord
Het staat er wel, goed kijken, aan de linker kant. Rechts ervan staat de jouw genoemde link.
Er is een firmware gebaseerde TPM optie (zonder chip). Wellicht dat jou systeem dat wel ondersteund en staat het momenteel uit in de bios. Zowel Intel als AMD ondersteunen dit.
Mijn mainbord (Asus Crosshair VI Hero) heeft ook geen TPM chip en heb net in de bios (een van de laatste bios versies heb ik) fTPM aangezet en nu heb ik wel een geschikte tpm 2.0 module.

[Reactie gewijzigd door Axelfoley007 op 22 juli 2024 14:16]

Als je een AMD hebt kun je fTPM aanzetten en dat is apparently goed genoeg.

Edit: oh volgens de reactie hierboven één minuut eerder kan dat op Intel ook. Iig had ik ook een "Nope" volgens de tool, die omgeslagen is in een "yep!" met die optie.

[Reactie gewijzigd door CyBeR op 22 juli 2024 14:16]

Net dit ook gedaan, werkt hier ook.
Ik had iets van dTPM aangezet en toch lukt het nog steeds niet, kan dit kloppen denk je? :?
Anoniem: 486671 @Robinho9624 juni 2021 20:35
https://docs.microsoft.co...ntegrated-or-firmware-tpm
Windows uses any compatible TPM in the same way. Microsoft does not take a position on which way a TPM should be implemented and there is a wide ecosystem of available TPM solutions which should suit all needs.
Zou betekenen dat het toch zou moeten werken. Of je hebt een versie ouder dan 2.0, maar dan is je pc bijna antiek.
Hij is van 2017 volgens mij, maar mijn moederbord is intussen al vervangen geweest.
Veel moederbord vendoren leveren een separate TPM 2.0 chip, dat kan ook een oplossing zijn.

https://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=TPM

[Reactie gewijzigd door mr01z0 op 22 juli 2024 14:16]

Thx, ik heb er gelijk een besteld voor mn Asus mobo. :)
Wat is TPM en hoe kan ik zien of ik dat heb? sorry im noob
open windows defender (Windows Security) en kijk bij device security, daar zie je ook details over je security processor (TPM) als die in je systeem zit.

- je kan ook "tpm.msc" starten om het te zien.

[Reactie gewijzigd door mr01z0 op 22 juli 2024 14:16]

Thank you, ik heb 2.0 maar krijg nog incompatible .. Hij zeikt over mijn windows login. Geen idee waarom, die is immers gewoon werkend.
Thx. ik heb TMP 1.38 maar lees net op tweakers dat dat ook goed genoeg is
Ik snap dat microsoft deze standaard wilt pushen maar dit is niet echt een slimme zet... lol TPM chips worden niet standaard mee geleverd... althans niet op de custom markt. op deze manier zorg je er in feiten voor dat je gaming gedeelte niet upgrade naar 11 omdat vrijwel geen enkele gaming pc beschikt over deze hardware.
Dat zal wel veranderen nu deze vereisten bevestigd zijn door Microsoft. Lullig voor iemand die een zelfbouw pc heeft zonder TPM. Maar wel slim om dat nu te doen bij een grote OS upgrade. Soms moet je de markt vooruit pushen en dit is dan precies een goed moment daarvoor.
Je kunt dat toch met een trucje omzeilen?
Bitlocker bedoel je? Ja dat kan nu op Windows met een local GPO aanpassing.
dat tpm gebeuren
Klopt, windows 10 iso pakken en paar bestanden kopiëren naar je windows 11 install USB.
Precies daarom draait Windows 11 nu op m'n NUC'je zonder TPM 2.0
Vanaf volgende week komen ook de Windows 11 Insider Builds beschikbaar! Meer info hier:
Preparing for Insider Preview Builds of Windows 11

Deze komen in verschillende smaken voor Dev Channel, Beta Channel, Release Preview Channel.
Afhankelijk van je Meeting Windows 11 Hardware Requirements (Zie link) krijg je alle beschikbare features.

[Reactie gewijzigd door HKLM_ op 22 juli 2024 14:16]

Wat ik hier interessant vind is dat de aanwezigheid van TPM2.0 module onder de minimale systeemeisen staat.
Ja klopt, het is voor mensen die een eigen PC hebben gebouwd makkelijk op te lossen denk ik. Zoals ik in een andere post heb geschreven heb ik ook geen TPM maar dit heb ik net opgelost door een Gigabyte TPM module van 13 euro te kopen. https://www.gigabyte.com/nl/Motherboard/GC-TPM20#ov
Vaak schijnt secure boot aanzetten in de bios voldoende te zijn. De CPU zorgt voor de versleuteling.
Secure Boot heeft niets te maken met de TPM chip, de afwezigheid van een TPM chip verander je niet door Secure Boot aan of uit te zetten. kijk hier voor meer informatie over Secure Boot: https://docs.microsoft.co...periences/oem-secure-boot
Dat geldt dus alleen als je een eigen PC gebouwd hebt met een moederbord waarop een TPM header geplaatst kan worden, dat is zeker niet het geval bij alle moederborden. Hoewel ik zeker geen budget bord heb, zit er geen TPM connector op.
Ik heb een MSI Z170A moederbord met TPM header, maar die TPM module is al jaren niet meer leverbaar. En dan?
Dan is het maar hopen dat ze die eis laten varen. Ik heb thuis 2 laptops die beide tpm 1.2 hebben, maar nog prima voldoen (Intel i7), heb nog een desktop met een FX8300 die ook nog prima mee kan, maar geen van deze computers heeft tpm 2.0.

En denk eens aan de rest van de wereld, Azie, Zuid-Amerika, Afrika, daar werden/worden veel budget laptops/pc's verkocht die de meeste simpele moederbordjes hebben en de eenvoudigste processors (celeron, pentium, etc.). Die voldoen prima om W10 te draaien, maar met de eis van tpm 2.0 verwacht ik dat veel mensen niet kunnen upgraden. Dan creëert Microsoft dus een situatie waar een groot deel van de wereldbevolking op W10 blijft, ook tot na 2025.

Zie trouwens net dat tpm 1.2 ook voldoet: https://tweakers.net/nieu...-vereist-geen-tpm-20.html

[Reactie gewijzigd door blonderulez op 22 juli 2024 14:16]

Waar heb je die gekocht?
alternate maar er zijn meer shops (zie pricewatch)
Ik hoop toch echt dat het uitschakelbaar of omzeilbaar is. Mijn desktop komt uit 2011 met een 2500k cpu.

Dus ook fTPM is niet mogelijk, dat is er vanaf 2013 in de 4de generatie cpu’s van Intel.

Zou toch gek zijn als een PC die met gemak W10 draait en nog niks aan mankeert vervangen zou moeten worden voor W11, enkel en alleen door die TPM 2.0 eis :(
Bij installatie is de TPM check te omzeilen door appraiserres.dll in de sources directory op je USB te vervangen door die van de W10 installatie disk.

Of W11 daarna stabiel gaat draaien weet ik niet maar je kan hem dan wel gewoon installeren op een PC zonder TPM 2.0
Ik heb net gekeken voor de HP Zbook (4e generatie Intel), die ondersteunt ook geen TPM2*.
Dat vond ik hier; Infineon SLB9660/9670 zijn wel te upgraden van 1.2 naar 2.0 (SLB9665=SLB9660 met andere firmware begrijp ik). Maar veel (alle?) Haswells die ik daar zo snel zie hebben SLB9656.
Of is voor fTPM helemaal geen hardware TPM nodig? Dan zou n BIOS update genoeg zijn.*
En ja ik heb wel gelezen over hacks om die TPM2 eis te omzeilen, maar ik vraag me af hoe duurzaam dat is. Als dan n Windows update net even de verkeerde dll vervangt, kan je mss niet meer booten.

* edit: Ik begrijp nu dat die fTPM helemaal los staat van de (in dit geval verouderde) hardware TPM, dan hangt het helemaal van de BIOS af.

[Reactie gewijzigd door N8w8 op 22 juli 2024 14:16]

Planned obsolescence aan het werk. Ben benieuwd of de EU in het kader van e-waste hier niet nog iets over te zeggen gaat hebben.
Niet, want Windows 10 krijgt nog een paar jaar updates én Microsoft heeft geen verplichting om Windows tot aan het einde der tijden te updaten.
Een CPU met een release date uit 2011. Komop zeg, een keer houdt de boel op.
Het houdt pas op als hij stuk is. Zo’n pc’tje kan nog prima mee. Waarom zou je hem op de afvalberg gooien?
Heb nog een oude backup server draaien. Wel op Linux. Dat ding wil maar niet omvallen, draait betrouwbaar de backups en mijn baas is er een die niets verandert zolang het niet kapot is. De CPU in dat ding? Een Pentium 4 uit 2004. Yep, 17 jaar...bijna oud genoeg voor een rijbewijs.

Over 2 jaar is er geen software ondersteuning meer voor die 32-bit processor en moet de machine wel worden vervangen. Maar dat gaat het ding echt wel halen.

Er valt iets te zeggen voor 'If it ain't broke, don't fix it".

CPUs gaan best lang mee, zolang je ze gebruikt binnen de door de fabrikant gespecificeerde waardes. Dat de hardware opties in de CPU eerder vervanging vereisen, daar kan ik je geen ongelijk in geven. Maar als het gaat om uithoudingsvermogen, dan kunnen CPUs net zolang meegaan als personenautos.
Mag je dan ook in een VM draaien?
Ja, Windows 11 werkt ook in een VM, tegenwoordig ondersteund bijvoorbeeld Hyper-V en VMware workstation ook een vTPM, deze werkt voor de meeste dingen net als een normale TPM chip, met exceptie van specifieke functies zoals bijvoorbeeld hardware attestation.
Ik heb de gelekte iso in VMware Workstation Pro v16.1.1 zonder problemen kunnen installeren.
Dus, ja, het kan/mag.
dat lijkt mij wel, ik heb verschillende youtubers al gezien dat zij W11 op een VM hebben.
Zou niet inzien waarom ze deze feature eruit zouden halen.
Ik zit niet te wachten op nieuw features. Dus ik hoor veel liever wat er nu weer allemaal stop met werken zodat ik dat kan af wegen of ik al over wil.
Ik ben pas net over naar win 10. Dat was geen pretje.

Bijvoorbeeld Apps geinstalleerd via de store kan je niet eens backuppen en in geval van nieuwe pc restoren. Ja zeggen ze dan. Die worden dan vers uit de app ge geinstalleerd. Dus een backup is niet nodig. Net of er nooit iets verwijderd wordt uit die store (of die van google maar die apk's kan ik backuppen) en je krijgt dan ook meestal een nieuwere versie met veel kans op op features die weg zijn en gewoon anders werken.

Ja ik ben old school. Voor de meeste mensen is een computer het zelfde as een wasmashine of tv of telefoon dus gewoon een gebruiks voorwerp.

Voor mij is een pc nog ech een computer die gewoon moet doen wat ik wil en niet moet zeuren over wat ik allemaal niet meer mag voor MIJN veiligheid. Ben nu eenmaal zo op gegroeid.

Ik had ook begrepen dat 10 de laatste windows ever zou zijn.

Net als de strippenkaart die onbeperkt geldig was. Maar het staat er nog steeds op.
Kan zijn dat straks op een gegeven moment bepaalde spelen niet meer gaan werken op 10, zo is nu Windows 7 bijna hele verleden tijd

[Reactie gewijzigd door Van der Berg op 22 juli 2024 14:16]

What if my PC doesn’t meet the minimum hardware specifications? Can I stay on Windows 10?
*Yes! Windows 10 continues to be a great version of Windows. We have committed to supporting Windows 10 through 14 October 2025* 🔝
Ah gelukkig, dan kan ik nog een stuk of 7 Windows versies overslaan. /s

In alle serieusheid, ik blijf denk ik maar gewoon bij Windows 10 zelfs na het verlopen van de ondersteuning. Ben het echt strontzat dat ze telkens een 'nieuwe' versie van Windows uitbrengen dat niets meer is dan de vorige versie in een nieuw jasje met een paar onbelangrijke toevoegingen en natuurlijk nog zeer veel fragmenten van de oudere jasjes.
Dat kreeg je bij Windows 10 ook in het begin. Wil je Direct 12 dan was Windows 10 weer verplicht en deze zou weer niet werken met Windows 7. Deze keer lijkt er geen onderscheid gemaakt te zijn
Ik zit te wachten tot de nieuwe Long Term Servicing Channel (LTSC) versie uitkomt, gebaseerd op 20.04 - de vorige was 18.09. Dan kan ik overstappen hoef ik voorlopig geen nieuwe "features" te verwachten! :D

LTSC (voorheen LTSB) is een Windows versie die niet nieuwe features krijgt, maar gewoon security updates, voor de aankomende 5-ish jaar (IIRC).

Ik hoef al die nieuwe features niet elke keer door mijn strot te krijgen.

Downside: Hardware dat een stuk nieuwer is dan 20.04 krijgt geen support. Het kan werken, maar als het niet werkt dan is dat je eigen probleem.
Ik de nieuwe features eigenlijk niet zo erg.
Maar meestal betekend het dat oude features verdwijnen of anders gaan werken of je dingen niet meer mag doen (Meestal met de melding " voor jou veilig heid" ) en dat vind ik wel heel erg.
Zoals dat je na een update ineens de "modern" power slider krijgt en je ineens je advanced powersettings niet meer zelf mag instellen.
Ik vraag me ook af of je windows 11 ook nog zonder een ms account kan draaien. Vast niet.

Dus voor mijzelf kan ik dus toch zeg 14 oktober 2026 verder met windows 10. Jaartje zonder updates. Die ik heb nu ook uit staan. Die draai ik handmatig 1 keer per jaar of zo. Bij windows 7 stonden de updates al 3 jaar voor de support verliep uit. Gewoon goed uitkijken wat je doet en goede backs maken onbekende software testen op de sandbox vm en daar scannen. Zeker geen short links volgens en de software die online gaat wel up2date houden.

Als ik overstap naar een nieuwe pc en de disk clonen gaat niet dan ben ik echt weken bezig om zoveel mogelijk eer te krijgen zoals ik het had.
Ik snap dat heel veel mensen dat niet uit maakt.
Maar net als mijn firefox met alle extenties en buttons and toolbars een aangepaste userchrome.css wil ik heel bewuste wel een cluttered inface.(en ja ik wil de tabs onder anders zijn het geen tabs) Ik wil gewoon veel knoppen en info op mijn scherm. Het liefts met zo min mogelijk padding zodat iedere pixel op het scherm efficent gebruikt wordt.
En dan komt firefox iedere keer met de vraag om firefox the verfrissen zodat alles weg is en je 8 keer moet klikken (en zoeken) om weer voor elkaar te krijgen. Ik maak zeker regelmatig een copy van de profiles folder just in case ik een keer perongeluk op ja klik.
Helemaal eens, iedere update moet ik weer vanalles uitzetten wat default aanstaat, programma's verwijderen die ik niet gebuik en vooral niet op mijn PC wil hebben. Om een OS te gebruiken wil ik NIET een account nodig hebben bij wie dan ook. Het biedt me niets en is weer een extra ergenis in het delen van gegevens.
TEAMS tja zelden zo een onoverzichtelijk stuk software gebruikt waar weinig in te stellen is naar hoe ik het wil gebruiken (ten minste om mijn werk, prive gebruik ik het niet).
Na 2025 als het niet aangepast is maar eens in de Linux wereld kijken
Hoop dat ze snel de TPM keuze terug draaien evenals de microsoft account en internet required. gewoon een ewaste probleem omdat je tientallen miljoenen pc's uit sluit. En Bovendien wil ik helemaal geen TPM actief hebben op mijn RIG!

Maarja niet mijn probleem de eerste jare omdat ik toch niet ga updaten voordat ik weet dal alle updates weer uit kunnen en alles weer naar mijn wens getweaked kan worden en dat duurt LANG gezien hoe intrusive microsoft is geworden met zijn processes en data honger.


720p-beeldscherm dat groter is dan 9" diagonaal, 8 bits per kleurkanaal

Jammer dat ze dat niet even naar 1080p tillen zodat laptop makers verplicht worden een fatsoenlijk scherm in die dingen te proppen... dat er nog steeds sub 1080p schermen verkocht worden is eigenlijk gewoon een schande.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 22 juli 2024 14:16]

Positief nieuws: ik kan tpm aanzetten :)

Bizar nieuws: die health check app geeft geen uitslag want hij vind dat mijn pc door mijn organisatie beheerd wordt.... :? |:(
Als TPM 2 een probleem is: Intel en AMD hebben ook PTT en fTPM, maar dit is meestal standaard uitgeschakeld. Beide zouden die systeemvereisten moeten volbrengen.
Als TPM 2 een probleem is: Intel en AMD hebben ook PTT en fTPM, maar dit is meestal standaard uitgeschakeld. Beide zouden die systeemvereisten moeten volbrengen.
Kleine kanttekening: dat schrijft dus hardware keys in je firmware storage weg. Die is normaal gesproken niet echt bedoeld om heel vaak naar te schrijven, dus als je dit als TPM gaat inzetten moet je wel zorgen dat je conservatief bent in hoe vaak je sleutels gaat bijwerken. (En daar heb je niet altijd zelf keuze in.)

Daarnaast: dit zit direct gekoppeld aan het moederbord. Het is niet een losse opprikbare TPM module die je bij een defect bord nog over zou kunnen zetten. Gaat je bord dood, dan zijn je authenticatie-sleutels ook verloren. Het wordt dus dubbel zo belangrijk dat je zorgvuldig omgaat met bijv. BitLocker recovery keys, want anders ben je gewoon de pisang en is je data weg.
Neeeeee…. Het maken van een backup is en blijft het belangrijkste! Dat beschermt tegen zelf per ongeluk wissen, een bak water, diefstal, gefrituurde ssd en nog veel meer dingen.
Zorg voor in elk geval 2 backups op 2 verschillende locaties, zorg online voor versiebeheer in je backup (dat helpt tegen ransomware) en zorg ervoor dat je het backupmedium niet altijd aangesloten laat.
Dus voor een backup van je documenten zorg je bijvoorbeeld voor 2 externe schijven, waarvan eentje bij de buren ligt of op je werk en de andere thuis. Die rouleer je en wel zo, dat ze niet beide tegelijk op (precies) dezelfde plek zijn. Beide in je tas en tas vergeten in de trein….
De tweede backup doe je dan online bijvoorbeeld.

Dit is even heel kort verteld natuurlijk. Het hebben van meerdere goede backups is echt ontzettend belangrijk en eenmaal goed ingeregeld, kost het ook bijna geen moeite! Backupsoftware heeft ook altijd de mogelijkheid om de backup te versleutelen. Dat is een goed idee, maar print die sleutel uit, bewaar een kopie thuis en een kopie bij iemand anders in de kluis. En vooruit, een derde vel bij iemand anders.
Dat is ook het zure van al die hardware keys. Prima voor toepassingen waar het nodig is, maar complete kul voor de oc van truus en toos
Als TPM 2 een probleem is: Intel en AMD hebben ook PTT en fTPM, maar dit is meestal standaard uitgeschakeld. Beide zouden die systeemvereisten moeten volbrengen.
Kan je wat mee info geven?
Is dit een software matige oplossing of iets wat je koopt en bij steekt in je moederbord?

oh ik zie het https://www.legitreviews....or-better-security_211713 dit zou betekenen dat ook oudere systemen prima met Windows 11 overweg kunnen.

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 22 juli 2024 14:16]

PTT en fTPM zijn TPM 2 implementaties in de firmware van je CPU (de "f" in fTPM staat letterlijk voor firmware). Meer recentelijke systemen hebben dit normaal gezien ingebouwd, maar het staat heel waarschijnlijk uit.

Intel PTT: https://www.legitreviews....or-better-security_211713
AMD fTPM: https://superuser.com/que...s-this-firmware-option-do

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 22 juli 2024 14:16]

Windows 11 Home edition requires internet connectivity and a Microsoft account to complete device setup on first use.
Hier baar ik me enorme zorgen om. Waarom is het niet meer mogelijk om zonder Microsoft account, en dus met een lokaal account, Windows 11 te activeren/gebruiken? Misschien heb ik geen zin om overal met een Microsoft account te moeten inloggen vanuit privacy redenen. Ook dit topic geeft mij niet erg veel vertrouwen in deze.

Ik hoop ook dat dat nieuws & interesses / widget scherm permanent uit te schakelen is, en dat je niet geforceerd MSN feeds in je OS krijgt die je moet ontwijken.

[Reactie gewijzigd door saren op 22 juli 2024 14:16]

Grappig dat bij elk Apple en Google apparaat niet niemand over struikelt, maar als Microsoft het doet is de wereld te klein.
Bij Apple heb je voor je computer anders geen verplicht online account nodig.
Microsoft heeft geen goede reputatie op dit vlak. Tools als ShutUp10 zijn er niet voor niks.

Wordt het eerst wachten op ShutUp11. ;)

[Reactie gewijzigd door CR2032 op 22 juli 2024 14:16]

Denk dat het bij MS heel lang mogelijk is geweest om een offline account aan te maken en daardoor mensen er niet echt op zitten te wachten.

Ik gebruik het overigens wel, het is erg fijn om de settings te synced, voor bestanden gebruik ik het nauwelijks en dat wil ik ook zo houden.
Wellicht dat dat mensen zijn die juist Apple en Google vermeden hebben om die reden....
De S-mode-variant waarmee gebruikers alleen apps uit de Microsoft Store en Edge als browser kunnen gebruiken zal ook bij velen niet gewaardeerd worden.

Een Windows-versie met verplicht online account? No thanks! Apps alleen van Microsoft Store en alleen Edge als browser? No thanks!!
Heb je een Google account nodig dan? Je kunt prima al je apps van F-droid en Aurora store afhalen, en voor de rest heb je dat google account ook nergens nodig wat betreft activatie, in tegenstelling tot Windows

[Reactie gewijzigd door saren op 22 juli 2024 14:16]

Best wel ironisch dat Android minder forceerd qua verplichte accounts dan Microsoft met 11 nu.

Al verwacht ik wel dat Google zal volgen, dit is hun natte droom...
Grappig dat bij elk Apple en Google apparaat niet niemand over struikelt, maar als Microsoft het doet is de wereld te klein.
Inderdaad, heb ooit een Windows Phone terug gestuurd omdat ik een account moest hebben. Toen werd het Blackberry, geen idee of dat beter was, maar ik voelde de liefde/moeite die ze gestoken hadden in het setup proces.
Voor degene die dit nog niet weten:

Zet je internet verbinding uit tijdens de Windows 10 installatie om gewoon een lokaal account te kunnen maken.

Als ik dit zo lees kan dit bij Windows 11 dus straks niet meer :(
Plus, als Microsoft een scheet dwars heeft zitten kunnen ze zonder problemen jouw MS account (met alle aankopen) afsluiten. En dan? Dan kan je nergens meer bij.


(edit: woordvolgorde)

[Reactie gewijzigd door cracking cloud op 22 juli 2024 14:16]

Klopt, dan zit je met de gebakken peren. Zoals gelinkt in mijn OP, is dit ook niet bepaald een ondenkbaar scenario. Als je Microsoft account geblokkeerd wordt, sta je met je rug tegen de muur. Geen toegang meer tot je mail, je onedrive, je in-app aankopen, en volgens mij kan je je MS Windows key ook gedag zeggen op nieuwe PC's. Als je in protest gaat krijg je wat vage, standaard antwoorden terug die je nog eens haarfijn vertellen dat je account geblokkeerd is, maar daar houdt het ook op. Als je niet weet waarom het geblokkeerd is, vertellen ze het je ook niet, en bij sommigen worden ook nieuwe Microsoft accounts meteen verbannen.

[Reactie gewijzigd door saren op 22 juli 2024 14:16]

Met een beetje pech krijg je dan ook nog eens Google taferelen, waarbij een kleine groep willekeurige gebruikers ten onrechte gebanned wordt door black box machine learning algorithmes, waarna Google support wel of niet meewerkt na 3 weken pas een reactie te krijgen.

Persoonlijk hoop ik dat Windows VM aan populariteit gaan winnen komende jaren, helaas werken de videokaarten nog niet echt mee. Maar zo te zien gaat het dus een Windows 10 VM worden die dan met 100% zekerheid alle games tot circa 2025 kan spelen. En hopen dat na 2025 meer games Linux support hebben of op Linux draaien met hulp van Proton.
Daarom ben ik vooral ernaar benieuwd of Pro wel lokale accounts gaat ondersteunen, ik kan dit nergens vinden (waarschijnlijk zoek ik verkeerd)

Ik heb een Microsoft account, puur en alleen voor Forza Horizon 3 en 4, meer niet en meer wil ik niet.

(Ik draait nu 10 Pro, dus ik verwacht dat mijn upgrade naar 11 Pro zou gaan)
Yup, zo is mijn Microsoft maandenlang geblokkeerd geweest toen ik wilde migreren van Dropbox naar OneDrive.

Allemaal vage replies van bots en letterlijk maanden later opeens randomly weer toegang tot mijn account, zonder dat Microsoft mij vertelde hoe, wat of waarom.

Gelijk maar mee gestopt.
Deze versie slaan we dus mooi over. Ik heb geen MS account en ik ga er ook geen een maken. Waarschijnlijk ga ik nu gewoon de stap naar Linux maken voor mijn volgende grote upgrade.

Die online only product as a service diensten kunnen mij gestolen worden.
Duidelijk geen gamer want na 25 jaar is linuc gaming not altijd geen breed geadopteerd dingetje en is de support echt matig op zijn best. Het is gewoon windows of niets.
Doe mij maar niet zo'n glazen bol die jij gebruikt want je hebt duidelijk geen idee waar je het over hebt.
Emulatie wordt steeds beter waardoor Windows echt niet meer nodig is.

Ik game inderdaad niet meer zoveel als vroeger wellicht 1-2 uur per avond, waar dit vroeger hele dagen was. Beetje raar dat ik mijzelf moet gaan verdedigen dat ik een gamer ben.....
Mooie is dat vooral oude games vooral goed te emuleren zijn, de spellen van tegenwoordig zijn mij vaak te oppervlakkig en spreken mij nauwelijks aan (er zijn natuurlijk uitzonderingen).

Mijn MediaPC heeft een lange tijd Antergos (Linux) gedraaid en die gebruikte ik voor couch gaming, het is dat ik destijds problemen had met bluetooth anders had dat er nog steeds op gestaan want games draaide daar prima op.
Installeren van Pop!_OS (Ubuntu met gebruiksvriendelijke fixes van System 76) en mijn 2-in-1 laptop die met WIndows 10 letterlijk niet vooruit te branden was, duurde amper 15 minuten en alle hardware (touch screen, multi-vinger trackpad, ethernet, WiFi, Bluetooth, USB, audio, HDMI) werkte in 1 keer, zonder enig geknutsel van mijn kant.

Het was een soepeler installatie dan Windows. Jij hebt klaarblijkelijk andere ervaringen met het installeren van Linux. Hoe recent/relevant je ervaring daarmee nog is en de toon van je post, je zou er goed aan doen om recente versies van gebruikersvriendelijke (dus geen Arch, Gentoo, Slax enz.) distributies uit te proberen.

Kan je in ieder geval verzekeren dat mijn laptop weer een aantal jaar meekan voordat ik een nieuwe overweeg. Want ja, zo goed bevalt de Pop!_OS ervaring me.

Misschien is het verstandig een beetje achtergrond te vermelden. Ben Windows gebruiker sinds Windows 3.1, heb ook jaren ervaring met GUI-loze server versies van Linux en FreeBSD. Heb ondertussen meer dan genoeg verschillende gebruikers-interfaces in Windows meegemaakt. Gnome in Linux is prima bruikbaar. Op sommige vlakken zelfs beter/makkelijker dan Windows.
Emulatie zal altijd overhead hebben en dus altijd trager zijn.
Het is dan ook niet echt emulatie. De desbetreffende windows libraries worden direct uitgevoerd en lopen net zo snel als op windows.
Alt+F4 werkt, dan krijg je de optie om een lokaal account aan te maken. Hopen dat dit erin blijft.
Als het klopt dat een Microsoft-account alleen eenmalig nodig is om de installatie te voltooien, dan kun je daar gewoon een wegwerpaccount met nep-gegevens voor aanmaken, dat je na installatie weer vernietigt, lijkt me?
Dan hebben ze wel al je device-id, tevens zullen ze het zoveel mogelijk pushen zoals dat nu ook gebeurt.
Dan moet je Windows 11 Pro gebruiken. Hoewel ik Windows gebruik met een gekoppeld MS-account vind ik het ook jammer dat ze dat zo forceren. Desondanks is er dan toch een mogelijkheid om het niet te doen dmv het gebruikmaken van een andere editie.
Waarom is het niet meer mogelijk om zonder Microsoft account, en dus met een lokaal account, Windows 11 te activeren/gebruiken?
Misschien i.v.m. licenties? Die zijn nu nogal makkelijk door te verkopen en daar is een enorm circuit in. Koppel die aan een Windows account en je gebruiker heeft ten eerste een soort lifetime licentie die hij ten tweede nooit kan door verkopen. Elke gebruiker is dus ook echt een directe klant.
De volgende stap is dat je op corporate niveau helemaal geen licenties meer nodig hebt. De gebruiker logt in met de MS account en de eigen licentie. Kan me weinig serieuze bedrijven voorstellen die dat een goed plan vinden, maar voor educatieve instellingen scheelt het enorm in de ICT kosten.
Microsoft verdient juist goud geld aan licentieverkoop aan bedrijven. Die betalen zich maandelijks/jaarlijks blauw aan speciale Enterprise licenties, ik denk niet dat Microsoft die vaste inkomensstroom vervangt voor eenmalige licentieverkoop aan consumenten.
Misschien i.v.m. licenties? Die zijn nu nogal makkelijk door te verkopen en daar is een enorm circuit in.
Ik denk het niet. Microsoft heeft win 10 zo goed als gratis weggegeven. Of je een officiele licentie hebt kan ze denk ik vrij weinig schelen.
In de Windows 11 build die op het internet rond gaat is het in elk geval in de Professional versie gewoon mogelijk om een offline account aan te maken met een 'gelimiteerde ervaring'. Dat houdt in dat cloud services zoals Onedrive en gratis Office niet beschikbaar zijn. Ook de store is moeilijker zonder account, maar gratis apps installeren kan ook nog steeds ook al vraagt hij wel elke keer om een account. Voor het maken van een offline account hoef je niets raars te doen en wordt gewoon als een van de opties aangeboden, ook met een actieve internet verbinding.
De Home versie heb ik niet zelf uitgetest en durf ik dus niets over te zeggen.
Oke, dat komt overeen met dezelfde beperkingen die je op het moment hebt. Nu heb ik ook Windows 10 Pro, met een lokaal account. Ook nu kun je zonder microsoft account nog wel zaken uit de store downloaden (al geld dit bizar genoeg niet voor Microsoft apps in de store). OneDrive en "gratis" Office zal ik missen als kiespijn.
Note: TPM Required voor de update! ASUS is nogal "vergeetachtig" om deze mee te leveren.

Ook zijn er al rumors opgedoken van File Explorer die een verandering krijgt 😉

[Reactie gewijzigd door thebillkidy op 22 juli 2024 14:16]

Alleen nog steeds geen tabbladen in File Explorer. Dat vind ik toch wel echt een minpunt worden ondertussen. Hoe moeilijk kan het zijn zou je zeggen.
Ik zie liever de manier waarop OSX dit doet met Finder. Dus dat je steeds een mapje "opzij schuift". Dat zou ik graag willen in Windows.
Iedereen gebruikt Explorer verschillend. Ik moet zeggen dat ik in Finder op macOS de tabbladen dagelijks gebruik en dit (mede hierdoor) ontzettend mis in Windows. Het verplaatsen van documenten en snel wisselen tussen mappen werkt voor mij zoveel prettiger dan wanneer ik weer naar een compleet nieuw scherm moet.
Hoezo? firmwarematige TPM zit gewoon in AMD en Intel CPU's, hoor.
hoezo? Hoe zet ik dit aan in mijn Ryzen 5 3600?
Staat ergens in je BIOS, zoek naar fTPM. Op m'n Asus Prime X570-Pro bordje stond het onder advanced options > AMD fTPM configuration, en eenmaal aangezet vond de PC Health Check tool m'n bak waardig voor de Win11 upgrade.
Yes, gevonden! Tnx voor de info. ik ben nu W11 Ready! :)
Ik ben wel bang dat Windows 10 hiermee het nieuw Windows XP wordt. Veel 'oude' machines hebben geen TPM chip. Die blijven dan dus op Windows 10 hangen.
Windows 10 blijft supported tot 2025, dus veel van die PC’s die geen TPM chip hebben zijn nu al dusdanig oud dat ze tegen die tijd helemaal bejaard zijn en sowieso al vervangen dienen te worden.

Dit gaat vanaf volgend jaar wel een probleem worden voor al die “recertified” pc verkopers.
Ik krijg regelmatig mails van bedrijven die afgedankte bedrijfs pc’s van 5+ jaar proberen te verkopen.
Het gros zal geen TPM2 hebben, dus verkoopwaarde zal kelderen of zelfs niet meer interessant zijn om te verkopen.
In dat opzicht vindt ik de eis van TPM2 ook niet echt milieu vriendelijk, veel nog prima bruikbare PC’s en Laptops zullen sneller afgedankt worden omdat ze niet mee kunnen naar 11.

[Reactie gewijzigd door Goldwing1973 op 22 juli 2024 14:16]

Inderdaad. En iedereen maar altijd op Apple bashen vanwege planned obsolescence, Microsoft kan er ook wat van.

En ik begrijp niet zo goed waarom. Die TPM module is helemaal niet nodig om Windows te laten draaien. Tuurlijk zullen er features zijn die zonder TPM niet werken, maar dat kun je de gebruiker dan toch gewoon vertellen? "Sorry, uw pc heeft geen TPM en daarom werken $functie1 en $functie2 niet op dit apparaat." Zo moeilijk is het toch allemaal niet? Waarom willen ze dat zo pushen?
Als je een Apple iMac/MacBook koopt dan weet je vooraf dat hij maar zo’n 8 jaar ondersteuning krijgt, je zegt het ook goed “planned obsolescence”.
Van Microsoft krijgen we nu te horen dat over 6 maanden veel PC’s en laptops niet kunnen upgraden, dat is op z’n zachts gezegd niet klantvriendelijk.
Ik voorzie dat er allerlei gepachte Windows 11 versies gaan rond circuleren waarbij de TPM2 verplichting is weggehaald (zoals nu ook al gebeurd met de gelekte iso) met alle risico’s van dien.
Microsoft maakt die hardware niet, Apple wel. Dus Apple zou veel makkelijker alles wat ze leveren kunnen blijven ondersteunen.

Windows 10 wordt in ieder geval nog tot 2025 ondersteund, en waarschijnlijk nog een stuk langer (ook al wordt in theorie Windows 7 al een tijd niet meer ondersteund krijg je nog steeds beveiligingsupdates ervoor). Dus mensen die nu Windows 10 hebben en waar Windows 11 niet gaat werken zijn de eerste tijd nog verzekerd van een werkend systeem.

That said, zou ook niet blij zijn als mijn PC niet naar 11 zou kunnen, maar ik ben nog minder blij dat ze voor 11 Home een Microsoft account willen. Als je geen problemen hebt met gedwongen te worden altijd een online account te gebruiken kan je ook Apple spul kiezen, maar ik wil liever de keuze hebben om dat niet te doen.
Mijn q6600 doet anders nog prima dienst als 4k HTPC

Mijn oude i7 2700k doet nog prima dienst als office/internet pc voor mijn partner. En ik heb een 4th gen i5 draaien als Plex/NAS/Nextcloud/pihole/seedbox. Draait allemaal dikke prima nu. De eerste twee systemen gaan blijkbaar al niet werken want BIOS. En de derde niet want geen TPM!

Pure kapitaal vernietiging om het weg te gooien. Qua vervangwaarde honderden euro's. Terwijl de stoerste software verder er waarschijnlijk als een zonnetje op zal draaien. Echt belachelijk.

Gelukkig draait de nas op een Linux variant. Dit zou voor de HTPC ook nog wel een acceptabele oplossing zijn. De 2700k machine moet echter specifieke (blad)muziek software draaien en is dus Windows locked.
In dat opzicht vindt ik de eis van TPM2 ook niet echt milieu vriendelijk, veel nog prima bruikbare PC’s en Laptops zullen sneller afgedankt worden omdat ze niet mee kunnen naar 11.
Wat ik elders ook al schreef: ik vraag me dan ook af of de EU hier niet in het kader van de bestrijding van e-waste tegenin zal willen gaan. Ze zijn nu al bezig met allerlei right-to-repair achtige zaken om defecte hardware toch te kunnen herstellen. Kun je nagaan hoe ze in Brussel reageren als ze te horen krijgen dat dit geintje er toe kan leiden dat nog perfect werkende hardware ook naar de schroot kan.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.