Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 133, views: 17.972 •

Vanaf april kunnen OS X-gebruikers aan de slag met het Steam-platform en op Valves Source-engine gebaseerde games. Ook het onlangs aangekondigde Portal 2 zal verschijnen voor Apples besturingssysteem, tegelijk met de pc-versie.

Valve heeft het Steam-distributieplatform en de Source-engine geport naar Mac OS X, zo maakte de ontwikkelaar maandag bekend. Er gingen al langer geruchten dat er een OS X-versie aan zat te komen; een nieuwe bèta-versie van Steam zou code met ondersteuning voor Apples besturingssysteem bevatten. Afgelopen week doken bovendien verschillende teaser-afbeeldingen op, die wezen op een OS X-versie van Steam en die afkomstig zouden zijn van Valve. Vanaf april kunnen OS X-gebruikers aan de slag met Steam. Uiteraard moeten de afzonderlijke games worden geport voordat ze speelbaar zijn op OS X. Valve heeft onder andere de Half Life-games, Counter-Strike, Portal en Left 4 Dead 2 al speelbaar gemaakt.

Ook Portal 2 komt tegelijk met de pc-versie uit voor de Mac. De nieuwe versie van de populaire puzzelgame werd onlangs aangekondigd, maar toen was nog niet bekend dat er ook een OS X-versie zou komen. Portal 2 is de eerste game van Valve die op hetzelfde moment verschijnt voor zowel pc als Mac. De ontwikkelaar zegt vanaf nu al zijn games voor beide platforms tegelijk uit te brengen.

Als ontwikkelaars die de Steamworks-api's gebruiken daarvoor kiezen, kunnen gamers die een spel onder Windows hebben aangeschaft, het spel gratis downloaden voor OS X. Valve verwacht dat veel ontwikkelaars en uitgevers hiervan gebruik zullen maken. De Mac- en Windows-versies van games zijn compatibel: ze delen dezelfde multiplayer-servers en -lobby's. Bovendien worden bij spellen die Steam Cloud ondersteunen, savegames automatisch gesynchroniseerd tussen installaties op verschillende platforms.

De eerste versie van Steam die op OS X verschijnt, is de onlangs aangekondigde nieuwe Steam-versie. Deze draait momenteel met een open bèta proef op de pc. In deze versie werd Internet Explorer, sinds jaar en dag de interne browser van Steam, afgedankt en vervangen door Webkit. In tegenstelling tot Internet Explorer is Webkit ook beschikbaar voor OS X. Het is niet bekend of er ook een bètaversie komt voor Apples besturingssysteem.

Voor het overhevelen van de Source-engine is de engine geport naar OpenGL, waar de Windows-versie DirectX gebruikt. DirectX wordt door Microsoft ontwikkeld en is in tegenstelling tot OpenGL alleen beschikbaar voor Windows. Linux ondersteunt de OpenGL-standaard ook, waardoor de Source-engine en bijbehorende games nu relatief eenvoudig naar Linux kunnen worden geport. Het is niet bekend of dat ook gebeurt.

Steam teaser OSX Steam Mac OS X Steam Mac OS X Steam Mac OS X Steam Mac OS X Steam Mac OS X

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (60)

Reacties (133)

Reactiefilter:-11330133+190+26+30
Linux ondersteunt de OpenGL-standaard ook, waardoor de Source-engine en bijbehorende games nu relatief eenvoudig naar Linux kunnen worden geport. Het is niet bekend of dat ook gebeurt.

Via Wine kan steam ook goed draaien, mede daardoor kun je ook counterstrike spelen onder linux

Zie ook: steam onder linux en counterstrike via wine

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 9 maart 2010 10:21]

Klopt wel dat het kan via Wine, maar rechtstreeks is toch echt wel een stuk sneller en je hebt alle ondersteuning (voor online spelen enzo) heerlijk "out of the box" ... Wanneer games meer cross platform worden (niets ten nadele van Wine ofzo) maar het zou voor mensen dan ook wel een stukje interessanter worden om over te stappen naar Linux ipv Windows..

Wanneer het voor gamers ook niet meer uitmaakt welk platform ze gebruiken, dan is er pas een echte vrije markt voor de besturingssystemen. Dit zou niet alleen voor Games moeten gebeuren maar voor alle (grote) pakketten, dat scheelt echt een heleboel denk ik.
Jah en nee; wine stuurt de code/instructies direct door. Indien je een fatsoenlijke open-gl game draait kan deze zelfs beter draaien dan native onder windows (dit getest met Quake3 - zelfde config file) en een minimale verbetering in FPS. Maar qua performance verschild dat erg per game.
Klopt, maar bij veel games is er ook geen / slechte Open-gl ondersteuning en draaien games niet soepeler. Het ging hier om het gehele scala aan games en dergelijke he.
Met emuleren bedoelde ik overigens niet dat het niet rechtstreeks doorgegeven wordt, maar juist dat je toch een soort van windows omgevinkje onder Linux draait.

Omdat je Wine ook moet inladen en het "via Wine" werkt heb je ook extra geheugen e.d. in gebruik.
Even ter verduidelijking. De afkorting WINE staat voor WINE Is Not an Emulator... Net als dat linux geen unix is;) Geen apples met peren vergelijken...

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door hottestbrain op 9 maart 2010 18:21]

Ik denk dat alle grote pakketten niet over hoeven hoor, als je Microsoft Office en Outlook op een Linux desktop zou kunnen draaien dan was waarschijnlijk 90% van de bedrijven al overgestapt. Linux is nu eenmaal goedkoper in de aanschaf en net zo als nu iedere aap met een keyboard een Windows administrator genoemd wenst te worden zo zou het dan werken met Linux administrators.
De rest van de applicaties zouden volgen in Wine draaien of naar een website geport worden en dus gewoon op alles draaien.

Games zijn een eerste stap maar door het ontbreken van DirectX op Linux en dus een makkelijke gelijke zelf schalende API die je op om het even alle GPU's kan draaien zullen games op Linux altijd een beetje een ondergeschoven kindje blijven. Natuurlijk heb je OpenGL en dat soort dingen maar vergelijk de mogelijkheden van OpenGL eens met DirectX en je ziet dat DirectX heel erg veel meer eye candy bied dan OpenGL. Dat komt omdat Microsoft als geen ander weet dat DirectX en de mogelijkheden die het een developer bied heel erg belangrijk zijn voor de massa markt die Windows bediend. Van alle API's in het Windows besturingssysteem ziet DirectX de meeste patches fixes updates releases en rewrites, en niet zonder reden. Zonder DirectX als Windows ook OpenGL als main grafische engine had dan had Linux al lang Windows verdrongen op de desktop. Er was dan namelijk vrijwel geen werk geweest om een game van Windows naar Linux te porten en terug...

De meeste IT mensen hebben computers leren kennen als kinderen toen ze spelletjes speelden op deze dingen, Windows is de spel computer en zal dat voorlopig blijven als het aan Microsoft ligt. Microsoft zal ook echt geen probleem hebben als een uitgever een exclusieve titel voor de xbox ook op een PC uitbrengt. Gewoon omdat het weer een extra reden is voor mensen om een PC met Windows te kopen in plaats van een Mac of een PC met Linux.

Microsoft zal op zijn best hier op reageren door de Games for Windows strategie nog eens flink onder de loep te nemen en te proberen uitgevers nog weer even een extra reden te bieden om zich hier aan te binden. Wat natuurlijk weer een reden is waarom mensen weer net even vaker Windows op een game zien staan en net even eerder Windows zal denken als ze over computer spelen denken.
Lol, misschien had ik erbij aan moeten geven dat MS-Office daarop een uitzondering kan / mag zijn. Ik doelde dan ook meer op Photoshop (voor Linux) en dergelijke andere tools. Juist door alle tools (en in het geval van bovenstaande artikel, games) die er zijn voor Windows en toch algemeen bekend zijn wordt MS met Windows compleet in het zadel gehouden.
Niet geheel onterecht naar mijn mening, het is logisch dat de grootste leverancier van het OS altijd ondersteund wordt, en dat door de grote verschillen er een keuze gemaakt wordt voor 1 OS.

Games zijn inderdaad een eerste stap, maar het was ook meer bedoeld als algemeen punt. Het zou mooi zijn als we op deze manier meer richting "Cross platform" gaan en iedereen van hetzelfde kan genieten, maar wel op het OS van zijn/ haar voorkeur.

Van MS is het inderdaad begrijpelijk dat ze Games for Windows willen behouden en dat ze ook exclusieve titels willen. Dat is oook hun goed recht, net zoals het een goed recht is van de andere game-developers om wel de keuze voor Cross Platform te maken.

Het zal ook echt niet van de 1 op andere dag een gigantische revolutie veroorzaken, maar met kleine stapjes komen we daar ook wel.
Dat zal Microsoft zeker proberen!

Beetje off topic: Ik heb vorige week Bioshock 2 terug naar de winkel gestuurd omdat het niet opstart als je Games voor Windows niet geinstalleerd hebt, terwijl dit technisch of functioneel geen toegevoegde waarde heeft voor de gebruiker.

Voor mij gaat deze bemoeienis van een speluitgever te ver en daar ben ik niet bereid voor te betalen.
Ik had er laatst ook al last van ja, die bullshit met Windows Live nogwat met gamen. Echt, een schande. Dit kan een heel spel voor mij al verpesten.

Gelukkig zal Microsoft niet met zoiets komen voor op Mac OS X :). Een hele goede ontwikkeling van Valve trouwens, ik ben benieuwd of nieuwe games dan dus ook op Mac OS X gaan werken... Als dat zo zou zijn, is weer een groot nadeel van de Mac weg.
Natuurlijk heb je OpenGL en dat soort dingen maar vergelijk de mogelijkheden van OpenGL eens met DirectX en je ziet dat DirectX heel erg veel meer eye candy bied dan OpenGL.
Vaak gehoord en pertinent onwaar. Er is letterlijk helemaal niks in de 3D API's van DirectX dat niet met OpenGL te realiseren is. Je moet voor sommige dingen misschien iets meer moeite doen (niet veel, slechts de ATI of Nvidia-specifieke extensies gebruiken) maar daar is echt alles mee gezegd.
Precies, en dit bericht bewijst het maar weer eens voor de zoveelste keer.
Ik weet niet of de source engine nog steeds als high-end beschouwd wordt, maar toen het net uit was liepen een hoop DirectX fanboys te roepen dat de reden dat het alleen DirectX ondersteunde was, dat je dat soort effecten nooit onder OpenGL zou kunnen doen... Blijkbaar was het toch niet zo'n probleem om het onder OpenGL te doen, anders hadden ze de engine nooit kunnen porten.

D3D is niets meer dan een API om je videokaart aan te spreken, je videokaart heeft precies dezelfde mogelijkheden onder een andere API, alleen moet je dan je code op een andere manier schrijven.
Dit is ook goed nieuws voor de Wine spelers. Wine kan namelijk de OpenGL code rechtstreeks doorgeven wat ervoor zorgt dat het spel stabieler loopt en sneller draait.
Maar dan moet men natuurlijk ook de windows versies van de games met OpenGL ondersteuning uitbrengen.
Hij bedoelt de Mac-versies met de open-gl enige.

Wat hij dan wel vergeet is dat WINE voor windows binaries is en niet voor Mach-O bundles van Mac OS X.
Mss moet er maar eens een 'MINE' komen dan :+
Ja, net als die OpenGL renderer van World of Warcraft zeker... die van de Mac client is stukken beter, en doet onder andere hardware cursor. Onder Windows zijn ze daar bij Blizzard te lui voor en zit dat er niet in. En dat terwijl ze gewoon de code kunnen delen lijkt me, de OpenGL API verschilt niet per platform.
En al helemaal aangezien ik zelf gezien heb hoeveel beter de OpenGL renderer presteert onder Windows. M'n broertje had flinke performance problemen onder D3D en toen ik m over de OGL renderer vertelde was ie zwaar onder de indruk van de framerate en smoothness. Maarja, hij is toch weer terug gegaan naar D3D, vanwege het ontbreken van hardware cursor. Op een te lage framerate is zo'n laggy software cursor zwaar irritant.
Kunnen ze daar ook gaan zeuren,
Nee toch wel een goede ontwikkeling!
ik mag hopen dat de spellen die ik op steam voor pc heb gekocht ook op de mac werken?

En dan heb ik het over de source engine spellen natuurlijk, zoals TF2 en half life 2.

Ik speel namelijk al lang alle spellen van Valve op m'n mac via boot camp, maar ik vind het echt geweldig dat ik dit niet meer nodig zal hebben. Kan ik gelijk windows verwijderen, zie het nut voor mij er nu niet meer in.

Top nieuws! :D
Die spellen hoef je niet opnieuw te kopen voor de mac!
De uitgever kan ervoor kiezen of je dat wel of niet moet doen. Met Valve games denk ik dat je wel gelijk hebt, maar van publishers als EA of Ubisoft zou ik niet al te veel liefdadigheid verwachten.
Verkijk je niet op EA, Spore en The Sims zijn bijvoorbeeld volledig Mac compatible en ik meen me te herinneren dat ze met meer games die kant op willen.
Valve heeft ook bekend gemaakt dat je gewoon al die half life games in osx kan spelen zonder het opnieuw te kopen. Zie ook originele bron.

Ik vind dit heel erg goed nieuws. Bedrijven zien in dat OSX niet alleen een een photoshop platform is. Ik kan iig niet wachten. goed zo valve!

edit de techniek heet Steam Play.
"Steamworks for the Mac supports all of the Steamworks APIs, and we have added a new feature, called Steam Play, which allows customers who purchase the product for the Mac or Windows to play on the other platform free of charge. For example, Steam Play, in combination with the Steam Cloud, allows a gamer playing on their work PC to go home and pick up playing the same game at the same point on their home Mac. We expect most developers and publishers to take advantage of Steam Play."

[Reactie gewijzigd door wvdburgt op 9 maart 2010 11:52]

"We expect most developers" ... kortom, het is een mogelijkheid, maar de beslissing ligt niet bij Steam of de gebruikers.
De Mac versie van Thesims3 staat op dezelfde disk als de PC versie. EA is dus heel schappelijk in dit soort dingen.
Dat is niet meer dan normaal, laat staan 'heel schappelijk'. Schappelijk zou zijn als je met je license voor een 360 versie ook het spel op de PC mocht spelen ofzo.
Maar wat ik me afvraag is dat mac toch geen rechtermuisknop heeft? Of ondersteunt het wel de rechtermuisknop?

iig Ga ik ook niet klagen, want mss dat ze overgaan naar Linux en dan kunnen we echt concurreren met windows, omdat je voor games al geen Wine hoeft te gebruiken of vastzit aan crashes of reboots.

Het enige wat ik zou willen is dat hybrid graphics ook wordt ondersteunt in linux, maar jah je kan niet alles hebben he ;) .
"rechtermuisklik" heeft vroeger ook altijd bestaat onder control + klik, maar al sinds een hele tijd heeft mac ook gewoon knop hiervoor.

Al is gamen met een mighty mouse of magic mouse niet ideaal, want met die muizen moet je je vinger aan de linkerkant van de muis optillen (er zitten sensors in die moeten waarnemen waar je klikt, aangezien die muizen maar 1 fysieke knop hebben).

Verder vind ik dit een zeeer goede ontwikkeling, ik draai momenteel namelijk nog steeds Windows via Boot Camp voor Steam (CS)! En ik merk dat er veel meer windows-mac overstappers zijn die dit doen. Hulde aan Valve dus :).
*kijkt op kalender, ziet 2010 staan*

De Mac heeft sinds de introductie van de Mighty Mouse in 2005 standaard een rechtermuisknop, dit is doorgezet in de Magic Mouse. Dat hij niet zichtbaar is, komt doordat het oppervlak aanraakgevoelig is en zo meerdere knoppen kan herkennen.

Al sinds 1996 / Mac OS 7.6 ondersteunt de Mac overigens het aansluiten van een muis met meerdere knoppen en kan deze ook gebruiken.
Maar wat ik me afvraag is dat mac toch geen rechtermuisknop heeft? Of ondersteunt het wel de rechtermuisknop?
Newsflash ;) Alle huidige Apple input devices hebben een mogelijkheid voor 'secondary click' (wat windowsgebruikers rechtsklikken noemen). Ook kun je al sinds jaar en dag je Logitech/Razer/Microsoft/whatever muis aan je Mac hangen, en dan gaan je scrollwiel en 2e muisknop prima werken. Mac OSX 10.6 ondersteunt zonder extra tools of drivers sowieso HID-compliant muizen met maximaal 10knoppen.

Ik heb zelf een hekel aan Apple muizen dus ik gebruik al sinds jaar en dag Razer en Logitech muizen aan mijn Macs. De touchpads van Apple zijn dan wel weer dusdanig goed dat ik mobiel geen muis meer gebruik ;)

Verder ben ik er erg blij mee. Ik heb Halflife 1 destijds vreselijk grijs gespeeld, maar HalfLife 2 nooit gekocht voor de PC omdat ik geen zin had om mijn Mac te rebooten. Ik heb het wel op de XB360, maar een controller is toch iets anders dan een muis ;)

[Reactie gewijzigd door Whieee op 9 maart 2010 12:13]

Spellen die draaien op de Source engine van Valve (met uitzondering van Left 4 Dead 1) hoeven niet opnieuw aangeschaft te worden en er hoeven ook geen extra kosten in rekening gebracht. Andere spellen die draaien op andere engines worden (nog niet) geport naar andere platformen en zijn dus niet speelbaar op de Mac.
Hoezo muv L4D1?
Zeer goeie ontwikkeling. En Valve boort hier een groot gat in de markt aan, het zal wel een aardig succes worden. Gelukkig schalen de Source engine spellen makkelijk naar de ook wat mindere hardware, want je kan niet zeggen dat Macs over het algemeen met top-of-the-line grafische kaarten zijn uitgerust :P
Als ik Half Life 2 via Crossover (in principe dus Steam via CrossOver) speel op mijn unibody Macbook met 2,0 Ghz processor en de Nvidie 9400M (of N?) kan ik Half Life 2 op Full HD met alles open spelen.
Dit moet dus zeker lukken als Steam niet meer via een ander programma hoeft te draaien!
Zo heel slecht zijn die videokaarten echt niet trouwens.
Het OS gebruikt maar heel weinig video-geheugen (itt Windows Vista/7) waardoor er dus voldoende overblijft voor toepassingen.
Ik kan bijvoorbeeld Crysis spelen op medium en 1024*768.
Doet de game geen goed trouwens, maar het werkt wel ;)
Half-life 2 is dan ook al 6 jaar oud, en de systeemspecs van je mac zijn erg hoog vergeleken met een pc van toen.
Waar heb je het over, als jij een spel op start (op een PC met windows) heeft windows NIKS in je videogeheugen te zoeken als je een game open hebt! Weet ook niet waar je die zogenaamde waarheid vandaan hebt maargoed :D
Ik bedoel dat Windows een gedeelte van je grafische kaart gebruikt om zichzelf draaiende te houden (Windows Aero ofzoiets?).

Tuurlijk kan je dit uitzetten en ik denk dat in Windows XP dit al helemaal niet geldt.

Ik zal even een bron opzoeken.
Microsoft has listed the following requirements for what they call a Vista Premium Ready PC. A PC that meets or exceeds these requirements will be able to use the new Aero technologies.[7]

* a 1 GHz 32-bit (x86) or 64-bit (x64) processor
* 1 GB of system memory (512MB sometimes works)
* a DirectX 9 compatible graphics processor with a Windows Display Driver Model (WDDM) driver, Pixel shader 2.0 in hardware, and a minimum of 128 MB of Video RAM
* 32 bits per pixel
* 40 GB hard drive with 15 GB free space
* DVD-ROM Drive
* Audio output and Internet access (preferably broadband)
Bron

Natuurlijk wordt dat videogeheugen gebruikt voor de Aero, dus mocht je dat niet willen gebruiken, dan zal je videokaart ook niet aangesproken worden.
Klopt IN WINDOWS gebruikt het het ook wel, maar zodra ik een spel op start gaat Aero Aeromatisch (automatisch natuurlijk) uit het grafische geheugen ;)

Als een spel full screen draait heeft Aero ook 0,0 meer in je videogeheugen te zoeken ;)

Daarbij heb ik helemaal geen DVD-drive in me PC en hij doet het nog :P Dus die specs is niet wat windows fuilltime nodigt heeft/verbruikt :P

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 9 maart 2010 11:52]

Snotneus, met je bijdehante opmerking over je DVD-drive :P

Maargoed, ik gebruik al tijden geen Windows meer (behalve op mijn werk), dus dat wist ik niet :)
Bedankt voor de opheldering!
Haha grapje op ze tijd moet kunnen, zelfs op tweakers ;)
Nee, je vergist je toch echt tegenwoordig. "Aero" is niet de goede naam op op te googlen. Dat is maar een theme. Wat je wel hebt is WDDM. WDDM virtualiseert het videogeheugen. Het gevolg is dat een game denkt de videokaart voor zichzelf te hebben. Vergelijk VMware - dan denkt het gevirtualiseerde OS ook de hele PC voor zichzelf te hebben.
want je kan niet zeggen dat Macs over het algemeen met top-of-the-line grafische kaarten zijn uitgerust
Mn 3 jaar oude mac draait crysis op 1600*1200 nog speelbaar in praktisch de hoogste stettings.
Ik denk dat dit veel te maken heeft met de rem op engine ontwikkelingen vanwege de consoles, vanwege de lage eisen is ineens de markt voor systemen waarop zulke technologie werkt veel groter geworden.
Ook een boost voor opengl met wat geluk, waarom nog direct3d gebruiken als je hetzelfde kunt met opengl en ineens veel minder kosten hebt voor het uitbrengen van content (games) op veel meer systemen.
Nu alleen nog ati's driver team wakkerschudden voor hun opengl drivers op osx.
Leuk voor je. Toch zal jou Mac (officieel) niet meer dan een 4850 bevatten. Gezien dat op dit moment de 'snelste' kaart is die je kunt hebben in een mac. En die kaart is inmiddels al weer 2 jaar oud. En 2 jaar oud is niet top-of-the-line.

Bron:
http://www.apple.com/imac/specs.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Radeon_hd_4850#Radeon_HD_4800

Daarnaast is jouw 'rem op engine' pure onzin. Cryengine 2 is namelijk PC only.
Oeps

http://www.apple.com/macpro/specs.html

GT120 net een jaartje oud, en er kunnen er 4 in. Bovendien krijgt de Mac Pro elk moment een update.
Als ontwikkelaars die de Steamworks-api's gebruiken en daarvoor kiezen, kunnen gamers die een spel onder Windows hebben aangeschaft, het spel gratis downloaden voor OS X.
Dit is wel heel erg tegek zeg.. ik heb enkele games aangeschaft, maar gebruik al jaren geen Windows meer. Kan ik eindelijk weer CS of CS Source spelen. Erg nice!
Leuk allemaal, maar als Steam blijf je afhankelijk van ontwikkelaars wat betreft OSX games. Zolang er niet zoveel op de markt komt, zal het aanbod ook schaars blijven.
Gelijk heb je, maar dit is wel opeens een nieuwe markt die open gaat. Zal best lucratief zijn om daar voor te ontwikkelen/te porten dus ik zie het problem niet echt.
Klopt, je blijft deels afhankelijk, maar Valve doet alvast een mooie stap "voorwaarts" met deze actie. Hoe mooi zou het zijn als ook de Linux / Apple mensen (zie voor de reden waarom hier Linux staat de 1e reactie) gewoon de games kunnen spelen op hun computer zonder daarvoor een Dual boot Windows systeem te gebruiken, of het via Wine te "emuleren"..
Iemand moet met zoiets beginnen om mensen niet meer zo "Windows afhankelijk" te maken. Niet bedoeld als Windows Bash ofzo, maar het zou de "vrije OS markt" wel eens heel goed kunnen doen.
Het feit dat er nu een grote speler op de markt zich inzet voor OSX games en ineens een hele backlog aan (grote) releases uitbrengt op de Mac, kan denk ik wel degelijk een grote invloed hebben in de gamemarkt.

En er is eindelijk een centrale plaats om games te halen voor de mac, ze waren er vroeger al wel, maar dan moest je wel erg goed zoeken.
Klopt, ik denk dat het dan ook een soort proeftuin is voor Valve. Wat ik heel interessant zou vinden, is om te zien of mensen nu ook daadwerkelijk meer gaan kopen via de Mac. Als het plots, zeker omdat het nieuw is, erg populair wordt dan zal je een aanzuigende werking krijgen van heel wat developers... zeker omdat ze allemaal zeuren nooit wat te verkopen op de pc. Verder is dit voor OSX erg goed nieuws, want als het succesvol is, is dit meteen de hoofdreden voor thuisgebruikers om echt voor de Mac te kunnen kiezen en geen pc nodig te hebben (zoals ik thuis ook de pc voornamelijk voor games gebruik). Alleen natuurlijk wanneer het echt goed aanslaat.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 9 maart 2010 11:50]

Ik spendeer nu mn gamebudget aan titels die een native executable hebben, maw: nog genoeg ruimte in mn budget voor nieuwe titels.
Dit is erg goed nieuws, met de overschakeling naar OpenGL kan ook Linux zo eenvoudig worden ondersteund, hopelijk is dat de volgende stap :)

Hopelijk gaan meer ontwikkelaars het voorbeeld van Valve volgen.

[Reactie gewijzigd door mkools24 op 9 maart 2010 10:24]

Ben niet zo thuis op grafisch gebied, maar wat zijn de consequenties (if any) voor directx 11 als men alles poort naar Opengl, gaan we dan weer eens stap terug qua grafische pracht?
Overigens mooie actie van Valve zij houden wel rekening met de wensen van hun klanten i.t.t. een hoop andere uitgevers.
Ben niet zo thuis op grafisch gebied, maar wat zijn de consequenties (if any) voor directx 11 als men alles poort naar Opengl, gaan we dan weer eens stap terug qua grafische pracht?
OpenGL doet heus niet onder voor DirectX, misschien eerder nog andersom.

Een van de belangerijkste redenen om DirectX te doen was omdat itt OpenGL, ook zaken als keyboard/muis/joystick en Geluid opgenomen zijn in DirectX, dus het is een one-stop-shop API. (en je kan er op windows toch niet omheen als je direct met de hardware moet praten).
Dus die laatste toevoegingen aan directX 11, weet ffe de namen niet meer van die grafische truukjes, worden ook door OpenGL ondersteund?
On the other hand, if you use OpenGL, you get faster and more powerful graphics features than DirectX 11, and you get them on all versions of Windows, Mac and Linux, as well as the PS3, Wii, PSP, DS, and iPhone.
Misschien wel een beetje een Pro OpenGL artikel, maar OpenGL doet echt niet onder voor DirectX (alhoewel MS je dit wel graag wilt laten geloven)

Wat volgens mij wel zo is (ooit gehoord), dat de develop omgevingen voor DirectX uitgebreider en gemakkelijker zijn. Voor OpenGL wordt het meeste nog gewoon met een simpele text editor gemaakt. Correct me if i'm wrong.
Zowieso ben ik al heel blij dat een open standaard verbeterde ondersteuning krijgt, weg van al die proprietary zaken alles open, iedereen kan ervoor ontwikkelen en hoeft (hopelijk) geen OpenGl licenties te betalen.
Los daarvan denk ik wel dat het belangrijk is dat we grafisch geen stappen terug gaan omdat dat weer kwaad bloed zet bij een hoop users en de overgang naar een open standaard alleen maar zou vertragen.
Vraag me ook af of die Dx11 kaarten de nieuwste Opengl versie ondersteunen?

[Reactie gewijzigd door een_naam op 9 maart 2010 12:35]

Vraag me ook af of die Dx11 kaarten de nieuwste Opengl versie ondersteunen?
Ja hoor, geen probleem. Apple's hele desktop GUI is opgetrokken in OpenGL, en die gebruiken zowel ATi als nVidia als Intel IGP's.
Het gebrek aan games is een van de zwakste punten van het OS X-platform. Heel soms is er een indy-developer die een juweeltje oplevert dat je ook op je Mac kunt spelen, zoals Armageddon Empires en natuurlijk ontwikkelt Blizzard ook voor Mac (Starcraft, WoW).

Maar over het algemeen blijft het behelpen.

Dus, goed nieuws voor de Apple-gebruiker!

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 9 maart 2010 10:36]

Vreemd!
Ik had begrepen dat valve toch echt 120% MS-minded was?
De uitspraken van de aan het morbide grenzende obees Gabe Newell tegen de PS3 deden mij dit toch echt vermoeden. De andere optie was dat het voorkwam uit gebrek aan programmeer skills, maar daar ontbreekt het valve absoluut niet aan..

Om dan voor de grootste concurrent van MS te gaan ontwikkelen??
Misschien wil dit ook zeggen dat ze de ps3 gaan ondersteunen.

In ieder geval goed nieuws. De beste pc spellen zijn volgens velen van valve afkomstig, dus voor heel wat goedbetaalde tweakers weer een reden minder om in ms windows te investeren.
Ze hebben zat programmeer ervaring, maar zoals je al vaker hebt gehoord, is programmeren voor de PS3 heel andere koek. De architectuur verschilt sterk van de Xbox en PC. De Orangebox was door EA geport toentertijd, maar omdat Valve achteraf zo weinig aan hun product kon verbeteren, hebben ze besloten dat ze OF het platform vanaf het begin kunnen ondersteunen, OF het spel komt niet uit voor dat platform.
Ik had begrepen dat valve toch echt 120% MS-minded was?
Dat was altijd zo, misschien dat nu toch de commerciele bakens verzet zijn en emoties niet meer richtinggevend zijn voor valve's beleid?
Ik had begrepen dat valve toch echt 120% MS-minded was?
Ja, en niet in de laatste plaats omdat de oprichters oud werknemers van Microsoft waren. (die lijken doorgaans erg trouw te zijn).

Maar aangezien Microsoft zelf steeds meer alle pijlen lijkt te richten op de xbox, en van het PC / Windows platform af, denk ik dat het een verstandige strategische zet is dat Valve de pijlen naast op de PC, richt op andere platforms.

In principe zou, als het zaakje gepoort is naar Mac OS X, het zelfs makkelijk(er) moeten zijn om de boel te poorten naar Linux en BSD. En dat zou best leuk zijn, aangezien we daar al geen echt goede activiteit meer hebben gezien sinds de dagen van lokigames.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.