'Intel Panther Lake krijgt dit jaar een sku met 12 cores, meer modellen in 2026'

Intel brengt dit jaar zijn eerste Panther Lake-laptopprocessors uit, maar dat gaat om een relatief beperkte release. Het bedrijf komt in eerste instantie met een enkele sku met in totaal twaalf cores, zegt een leaker. Begin 2026 volgen andere varianten.

Leaker Meng stelt dat Intel in het laatste kwartaal van dit jaar met één sku komt, merkt ook VideoCardz op. Het betreft een configuratie met vier P-cores en acht E-cores, voor een totaal van twaalf kernen. De chip in kwestie zou daarnaast beschikken over een igpu met vier Xe3-cores. De leaker spreekt daarnaast over een tdp van 45W. Meng zegt dat de chip in kwestie geen LP-E-cores krijgt; voorgaande leaks noemden tot op heden alleen varianten die wél dergelijke extra zuinige kernen hebben.

Hoewel Intel zelf nog weinig details heeft losgelaten over de release van Panther Lake, zei ceo Lip-Bu Tan onlangs al dat 'de eerste Panther Lake-sku' dit jaar uitkomt, gevolgd door meer modellen in de eerste helft van 2026. Hij deed dat tijdens een Foundry Direct Connect-keynote, waar het bedrijf ook updates over zijn technische roadmap deelde. Dat komt dus overeen met het bericht van Meng, die meer details delen over de exacte specificaties van de eerste sku.

De Panther Lake-laptopchips worden gebaseerd op Intels eigen 18A-procedé, nadat de fabrikant voor Lunar Lake en Arrow Lake uitweek naar TSMC voor de productie van zijn cpu-cores. De fabrikant stapt daarmee over op gaa-transistors, die beter omgaan met lekstromen, en backside power delivery voor efficiëntere stroomtoevoer. Intel benadrukte de afgelopen maanden meermaals dat Panther Lake dit jaar nog verschijnt, hoewel dat inmiddels dus om een beperkte release blijkt te gaan.

Intel-ceo Pat Gelsinger toont Panther Lake-sample
Voormalige Intel-ceo Pat Gelsinger laat een Panther Lake-chip zien tijdens een evenement van Lenovo.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

02-05-2025 • 10:14

18

Reacties (18)

18
18
17
1
0
1
Wijzig sortering
Altijd typisch hoe voorspelbaar nieuwsgeving gaat:

1. Bedrijf gaat slecht.
2. Nieuwe CEO / Ontslagen / Hervorming
3. Paar dagen later hype-mode: Kijk eens wat moois we binnenkort / in de toekomst uitbrengen! Vergeet de rest aub zsm.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 2 mei 2025 10:32]

Niet helemaal waar, 18A laat al veel eerder zien een grote concurrent te zijn voor TSMC op technisch vlak. Intel loopt daarnaast heel ver voor in de ontwikkelingen op kleiner formaat met de 14A geproduceerd met EUV. Waar TSMC de ontwikkelingen van EUV met een paar jaar uitstelt vanwege marges (klinkt wel als Intel een paar jaar terug?). Met Intel gaat het verre van slecht, als je verder kijkt dan de headlines dan kunnen de rollen wel eens flink omdraaien de komende jaren.
Helemaal mee eens. Het is best menselijk om kritisch naar Intel te kijken, op basis van wat ze de laatste jaren hebben gedaan. Maar als je achter de schermen kijkt, met 18A en daarna 14A, staan de kaarten er bij Intel gewoon heel erg goed voor! (Deze week nog een flink aantal aandelen bijgekocht omdat ze zo lekker laag staan.)
ik ga toch wel mee op de hype-mode. Als Intel daadwerkelijk een CPU de deur uit krijgt op 18A dan is dat een opsteker en teken dat er nog leven zit in Intel.
Inderdaad.
En ik ben erg benieuwd hoe gaat Intel 18A het doet tov eerdere generaties TSMC N3 en N5
Ik ben blij met competitie, dus ik hoop dat Intel weer mee gaat doen in de race.
Backside power delivery en Gate-all-around brengen hopelijk de gewenste resultaten. Net als Apple een goede mix van cores gebruiken en een efficient productie proces zorgen hopelijk dan ook voor zuinige CPU's.
Helaas zegt procedé niet zoveel. AMD is vooral op architecturaal vlak op dit moment meester.
In basis heb je gelijk, maar op zich zet Lip-Bu Tan gewoon de visie van zijn voorganger voort. Intel veranderd ook niet fundamenteel van strategie ofzo. Intel heeft het de laatste jaren behoorlijk verkloot. Ik heb 1 verschrikkelijke miskoop gedaan met een ultra-book met Intel CPU er in die niet koel te houden was.

Maar volgens mij staat Intel er voor de toekomst helemaal niet slecht voor voor bepaalde markten. Als dat 18A-procedé lekker gaat lopen, komen er gewoon weer fijne goed bruikbare CPU's uit waarschijnlijk, waar grote hoeveelheden laptops lekker (en hopelijk koel) op zullen draaien. Igpu kroon zullen ze voorlopig niet terug pakken van AMD, en Qualcomm is met ARM ook nog wel een bedreiging. Maar voorlopig, als ze gewoon fijne CPU's maken voor alledaagse zakelijke apparaten, die niet direct je huis/kantoor verwarmen, komt het denk ik best goed.

Ik heb zelf een gokje gewaagd en een grote hoeveelheid Intel aandelen gekocht nu ze zo laag staan.

[Reactie gewijzigd door Emielio op 2 mei 2025 11:22]

Nja, een laptop CPU hoef je niet per se koel te houden toch? Dit ligt ook aan de bouw en thermal design. Een laptop CPU mag best 95c worden met pieken naar 105c.

Ik vraag mij af of dit helemaal te verwijten is enkel en alleen aan de CPU.

Je zou namelijk ook kunnen stellen dat de Ultrabook deze cpu simpelweg niet koel genoeg kan houden (zonder evt throttling?)

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 2 mei 2025 11:27]

Het was een combinatie van slechte inschatting van Lenovo dat een dergelijke CPU in dat laptop-chassis koel te houden was, een slechte inschatting van mij dat als Lenovo denkt dat het kan, dat het dan ook kan.

Het was zo'n slechte combinatie dat hij op warme dagen bijna niet bruikbaar meer was. Dan was die zo heet dat ik met mijn linkse pink moest uitkijken, om niet te verbranden en de prestaties tegelijkertijd compleet inzakte bij simpel office werk. Wat ik bij warm weer deed was een aantal keer per dag helemaal uitzetten om hem echt even af te laten koelen.

Het was de i7-1270P in een Thinkpad X1 chassis. 12 cores op Intel 7 procedé, in een 1 kilo chassis.
Interessante configuratie, een laptopprocessor met 12 cores moet je aardig wat performance kunnen bereiken. Grote vraag is waarom het geen LP-E-cores zouden zijn. Is dat omdat nu een E-core per definitie LP is of omdat LP domweg niet goed genoeg presteert. Voor een laptop die op batterij draait wil je toch het laagste stroomverbruik zeker in idle.
jij gelooft duidelijk te veel in marketing talk. Ik heb vandaag al een werk laptop met 10 cores moet toch wel fantastisch zijn niet? Wel het is een regelrecht DRAMA. het zijn 2 P-cores en 8 e-cores en win11 kan van geen yota het verschil maken tussen de P en E en duwt acties naar eender welke core. En ja op een bedrijfslaptop werkt heel wat meer van security als je bedrijf je lief is....

12cores aardig performance, mijn eigen laptops met 6 en 8 echte AMD cores draaien 10 keer rondjes performance wise tov deze 2+8... en power wise doen ze het ook niet slechter, eerder beter. Nee intel heeft het nog altijd niet voor elkaar en ook die powergate is veel blabla als hun eigen 18A proces op zichzelf niet beter is dan de TSMC 3N, we zullen het wel zien als het zover is...
Ik geloof niet echt in marketing talk en eerst zien en dan geloven uiteraard maar de verhouding van 4 P en 8 E cores zou goed kunnen presteren.
Jouw configuratie met 2 P cores is natuurlijk drie keer niks. Al helemaal niet als Windows 11 nog steeds geen goede scheduler heeft.
Technisch gezien vind ik de oplossing van AMD ook beter omdat het volwaardige cores zijn waarvan alleen de klok begrenst is.
Het is niet alleen een andere klok, het is ook een fysiek ander design dat echter alle functionaliteit biedt. En ik ben inderdaad ook meer een fan van de AMD aanpak, hoewel ik CPU's met asymmetrische functionaliteit technisch gezien erg interessant vind. Of we en vooral Microsoft daar al aan toe is - nee dat denk ik niet.

[Reactie gewijzigd door uiltje op 3 mei 2025 04:28]

Mijn I7 13800H is een drama op batterij,

Ik klok hem terug naar 1500mhz om met mijn batterij 2 uur te kunnen werken , als ik dat niet doe kan ik amper 45 min werken op puur batterij elke keer dat hij iets moet doen zie je spikes en overclock boost gebeuren en gaat de poweruse ver boven de 15 watt.
LTT had dan recentelijk een intel laptop getest met een accu duur van meer als 12 uur. dus het zal ook deels aan de laptop fabrikant liggen en waar je een laptop voor gebruikt.
Ik heb een 4k 3d render laptop met quadro gpy en desktop cpu onboard. Als die vol aan gaat is de accuduur maar 20 minuten dankzij het scherm de snelle gpu en dat ondanks een 100 ah accu.
12 cores is een uitgeklede 245K niet zo interessant.

Ik had liever gezien dat Intel een 12 P cores CPU maakte.

En dan ook nog een variant met X3D vcache. Zodat er een echte concurrent is voor de 9800X3D.

Nu is het steeds appels met peren vergelijken op gamegebied.
Stock-keeping unit?


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn