Laatste James Webb-instrument is afgekoeld en klaar voor kalibratie

Het MIRI-instrument van de James Webb-ruimtetelescoop is afgekoeld naar zijn bedrijfstemperatuur van onder de -266 graden Celsius. MIRI was het laatste onderdeel dat nog moest afkoelen, en daarmee is James Webb helemaal klaar voor kalibratie.

Sinds de lancering op 25 december was James Webb al aan het afkoelen richting het absolute nulpunt, en het laatste instrument bereikte onlangs zijn uiteindelijke temperatuur. NASA kondigde de mijlpaal deze week aan. De ruimtevaartorganisatie zegt dat het MIRI-instrument op 7 april een temperatuur van 7 kelvin, of -266 graden Celsius bereikte. Daarmee is James Webb volledig op temperatuur en kan de kalibratie van MIRI beginnen.

MIRI
MIRI

Om die temperatuur te bereiken, werd gebruikgemaakt van een elektrische cryokoeler. De andere drie instrumenten van Webb werden eerder al afgekoeld door een zonneschild ter grootte van een tennisbaan, waarmee ze een temperatuur van rond de -233 graden Celsius bereikten. MIRI, oftewel het Mid-Infrared Instrument, heeft echter een temperatuur van -267 graden Celsius nodig om infraroodlicht te kunnen detecteren.

Infraroodstraling is namelijk warmtestraling. Planeten, sterrenstelsels en sterren stralen allemaal infraroodlicht uit, maar andere warme objecten doen dat ook, zo legt NASA uit. Door de telescoop af te koelen, wordt voorkomen dat de componenten van James Webb infrarood uitstralen die de werking verstoren. MIRI detecteert infraroodlicht met een langere golflengte dan de andere drie instrumenten, en moet daarom nog kouder zijn. Dat kon niet bereikt worden met passieve koeling en het eerdergenoemde zonneschild. Daarom werd de cryokoeler ingezet, die MIRI met heliumgas koelt. Tweakers schreef eerder een achtergrondverhaal over MIRI en zijn actieve koeling.

Nu de telescoop is afgekoeld, wil dat niet zeggen dat Webb meteen aan de slag kan. De komende tijd zullen teamleden eerst testbeelden van sterren en andere bekende objecten maken, die gebruikt kunnen worden voor kalibratie en om de werking en functionaliteit van MIRI te controleren. NASA zal deze voorbereidingen samen met de kalibratie van de andere drie instrumenten uitvoeren, zodat Webb deze zomer hopelijk zijn eerste beelden kan afleveren.

James Webb met zonneschild
Een illustratie van de James Webb-telescoop met het zonneschild uitgeklapt. Bron: NASA GSFC/CIL/Adriana Manrique Gutierrez

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

14-04-2022 • 10:55

67

Lees meer

Reacties (67)

Sorteer op:

Weergave:

Zo interessant altijd dit soort nieuwsberichten. Het enige wat altijd in me opkomt is: wat een kunstenaars!
Inderdaad! Wat je vak ook is, je weet dat je vakgebied altijd ingewikkelder is dan buitenstaanders denken. Er zit aan alles zoveel details en zoveel diepere lagen. En in een dergelijk instrument komen vele, vele, vele vakgebieden en technieken samen. Dat op alle details zo perfect met elkaar te laten samenwerken is echt Kunst!
Mooi voorbeeld hiervan is de video van Smarter Every Day over het zonneschild van de JWT. De vader van de maker van de videos is een van de technici die metingen deden op het schild toen het in ontwikkeling was. Alleen al het 3D-scannen van de schilden levert een bijzonder interessante video van bijna een uur op, waarin ik mij geen moment heb verveeld.

Als je je bedenkt uit hoeveel onderdelen de telescoop bestaat, en hoeveel handelingen nodig zijn geweest om hem compleet uit te klappen tot de staat waarin hij nu is. En hoe precies ze de raket moesten mikken om hem op de plek uit te laten komen waar hij nu om het Lagrange-punt cirkelt, en hoe exact de Ariane-raket dat blijkbaar heeft gedaan wat ze wellicht wel 10 jaar extra tijd heeft opgeleverd vanwege de brandstofbesparingen. Zo ontzettend veel factoren, zoveel dingen die mis konden gaan, of wellicht zelfs minder perfect. En toch is het gelukt en lijkt de telescoop een succes te kunnen worden. Echt een monumentale prestatie van alle teams.

Nu duimen dat de eerste officiële beelden na kalibratie goed bruikbaar zijn en de telescoop geen 'brilletje' of andere corrigerende middelen nodig heeft!

[edit: spelling]

[Reactie gewijzigd door Gulli op 25 juli 2024 10:49]

De afstand is te groot voor een brilletje. Vandaar de precisie en de vele controlesystemen.
Ik denk altijd: wat een tovenaars!

Echt magisch.
Ik ben al lang blij dat de lancering en deployment gewoon goed gegaan zijn; de Hubble had veel problemen en onderhoud nodig, dat is met deze gewoon niet mogelijk (op het moment).

Ik vraag me wel af / hoop of ze, nu ze er eentje gebouwd hebben, een tweede of een tiental meer gaan bouwen, al dan niet met verbeteringen.
En dat afkoelen gebeurt met koelmiddel oid.. of is het daar zo koud?
Er is daar een vacuüm, dat betekent dat je je warmte niet zomaar kwijt kunt want er zijn geen atomen in de "lucht" om het aan over te dragen.
In het artikel staat dat ze een cryo cooler gebruiken. Mijn vermoeden is dat dit een soort warmtepomp is die warmte transporteert naar een ander deel van de telescoop en vervolgens de hitte kwijt raakt via een radiator (straling)
Je moet de cryocooler in feite zien als een heel geavanceerde koelkast. Je kan in de gewichtloosheid van de ruimte echter geen vloeistof gebruiken dat na een weg langs de compressor weer rondgepompt kan worden. Dus wordt koud heliumgas gebruikt. Dat gas is al vaker toegepast bij soortgelijke ruimtetelescopen zoals Herschel. Daar had je het Heterodyne Instrument for the Far Infrared-instrument (HIFI, toevallig in Nederland gemaakt) dat zelfs nog kouder dan MIRI kon gaan, tot 1,8K. Maar de koelingsoplossing voor dit instrument was gewoon een vat met 335kg helium meenemen. Toen dat na vier jaar op was, was het gedaan met het koelen en werd de telescoop snel onbruikbaar. Bij de cryocooler van MIRI is dat anders en wordt getracht om het helium zoveel mogelijk te behouden (lastig, want kleine atomen en dus heel vluchtig gas) in het systeem zodat het veel langer kan koelen. Dat scheelt ook weer gewicht; zodoende hoef je geen voorraad van 335kg helium mee te nemen naar de ruimte.

[Reactie gewijzigd door Koekiemonsterr op 25 juli 2024 10:49]

Die 3500kg klopt niet. Herschel woog in totaal 3400kg bij lancering. Daarvan was 335kg helium aan boord, zie: https://www.google.com/am...ce-observatory-finish.amp
Verrek, inderdaad. Ik pas het aan, thx.
Daarvoor is er nog de IRAS geweest.
Waar nederland ook een forse bijdrage aan geleverd heeft:
https://irsa.ipac.caltech.edu/Missions/iras.html
Dat is niet helemaal waar, je kunt ook warmte kwijtraken door het uit te stralen. Dat is de manier waarop de overige instrumenten worden gekoeld tot 37 Kelvin. Maar MIRI moet naar 7 Kelving gekoeld worden en moet daarbij geholpen worden door de cryo cooler.
Natuurkundig gezien zet je warmte om in een andere vorm van energie. Dan raak je de warmte kwijt en heb heb je andere energie. Die kan je dissiperen/lozen of op een andere manier gebruiken.
Dat klopt helemaal en dat is exact wat ik bedoelde met " je kunt ook warmte kwijtraken door het uit te stralen".
Oh sjissus, ik zie nu opeens waarom mijn gesprek met @blorf volkomen ontspoort. Je straalt inderdaad geen warmte uit, maar energie. Ik weet nou niet of ik me moet verontschuldigen voor het niet helemaal precies verwoorden van het proces of dat ik moet grinniken omdat iemand me daar op wijst... Laat ik me maar verontschuldigen. Bij deze.
Je blijft volhouden. I no care.
"Warmte uitstralen" bestaat niet. Voor overdracht van warmte is direct contact met materie nodig. Dat kan gas zijn.
Warmte kwijtraken kan dmv straling. Wat wil je? Zichtbaarl licht, gamma, UV, noem maar op... Maar het is geen van allen "warmte". Alleen materie heeft dat.

Dit is waarom een vacuum zo goed isoleert...

[Reactie gewijzigd door blorf op 25 juli 2024 10:49]

Wat zeg ik nou in mijn antwoord aan @beerse ?
Je straalt inderdaad geen warmte uit, maar energie
Wat is daar nu weer niet goed aan? Je gaat me toch niet vertellen dat je die uiterst belangrijke openbaring van mij volledig niet gelezen hebt? Die ene zin van mij verklaart volledig waarom we zo lang in discussie bleven en je negeert hem?
Ik geef je gelijk, je hebt gelijk, ik had het fout. Ik hou niet vol, ik geef toe.

[Reactie gewijzigd door multikoe op 25 juli 2024 10:49]

[ff door zeuren/zuigen]
Technisch gezien wordt de warmte die nog in de af te koelen delen zit wel degelijk uitgestraald. Misschien niet naar de ruimte maar wel degelijk naar de andere materialen. In dit geval ongetwijfeld naar het apparaat dat ze gebruiken om te koelen.

Meer in detail, op moleculair niveau bestaat warmte helemaal niet en is het allemaal bewegingsenergie: de moleculen trillen. En ja, in een vacuüm ondervind die trilling praktisch geen weerstand, de trilling botst nergens tegenaan, ze kan niet iets anders laten mee-trillen en dus blijft ze dus lang na trillen. Wel is het zo dat die trillingen iets met fotonen doen: warmte wordt omgezet in 'licht', er wordt licht uitgestraald. En ja, lagere frequenties makkelijker dan hogere, van daar dat infrarood straling makkelijker weg komt dan ultraviolet.

En uiteindelijk kunnen wij mensen infrarood straling niet zien met onze ogen. Maar we kunnen het wel waarnemen: als warmte. Omdat onze huid die straling heel eenvoudig om zet in trillingen.

Dus gevoelsmatig wordt er wel degelijk warmte uitgestraald.
Volgens mij is het idee in dit geval dat helium in een systeem relatief veel bewegingsruimte heeft en daardoor per volume-deel meer warmte vast houdt dan de rest van de constructie. Bij botsen van atomen gaat er een deel van de bewegingsenergie weg als als straling. Daardoor koelt de helium af en gaat het warmte uit delen van het ruimtevaartuig trekken die relatief warmer zijn.
Het is geen zeuren als je doel is om meer te weten te komen.
Technisch gezien wordt de warmte die nog in de af te koelen delen zit wel degelijk uitgestraald. Misschien niet naar de ruimte maar wel degelijk naar de andere materialen. In dit geval ongetwijfeld naar het apparaat dat ze gebruiken om te koelen
In dit geval werkt de koeling waarschijnlijk als volgt: de warmte van de meetapparatuur (in dit geval alleen de MIRI) wordt via transmissie afgegeven aan een medium (Helium, het koelmiddel). Dit medium wordt naar de eigenlijke cryo-cooler getransporteerd, die 10 meter verder aan de andere kant van het hitteschild zit. Daar wordt via een nogal complexe constructie, die ik niet snap, de opgenomen warmte afgegeven, waarna de gekoelde helium weer richting de MIRI gaat. De cry-cooler moet die opgenomen warmte weer kwijt en doet dat door de warmte uiteindelijk uit te stralen als stralingsenergie.
Wat er met die stralingsenergie gebeurt is voor de JWST helemaal niet van belang, maar in principe, als die straling een object raakt en het wordt geabsorbeerd, dan zal dat object opwarmen.
En ja, in een vacuüm ondervind die trilling praktisch geen weerstand, de trilling botst nergens tegenaan, ze kan niet iets anders laten mee-trillen en dus blijft ze dus lang na trillen
Dat klopt niet helemaal. In de ruimte is er zo weinig massa aanwezig dat er niets kan trillen. De energie die door de cry-cooler wordt uitgezonden is precies dat: stralingsenergie. Die zal worden geabsorbeerd door atomen die het onderweg tegenkomt en die zullen daarmee hun energie-niveau verhogen en dus warmer worden (harder trillen, zoals jij dat omschrijft). Maar er is zo weinig materiaal aanwezig in de ruimte dat de stralingsenergie in principe vrijwel onbelemmerd zijn weg zal vervolgen, totdat het iets groots tegenkomt.
Dus gevoelsmatig wordt er wel degelijk warmte uitgestraald.
Dat klopt, met de nadruk op "gevoelsmatig". Warmte wordt omgezet in stralingsenergie en die wordt op zijn beurt weer omgezet in warmte als het massa tegenkomt.

Overigens werken alle kachels in huis ook ongeveer zo: warmte van bijvoorbeeld cv-radiatoren wordt deels aan de omliggende lucht afgegeven via transmissie, maar ook deels via straling (je kunt een radiator die heet is op een afstand "voelen"). Infraroodpanelen die je gebruikt om een ruimte te verwarmen werken zelfs uitsluitend via het uitstralen van energie.
CMB radiation (Big Bang) is rond de 3 graden Kelvin, dat koelt behoorlijk af. De warmteoverdracht aan de enkele atomen in de ruimte heb ik ik helaas nooit berekend.
Daar heb je wel een materiaal voor nodig. ..
Volgens mij zijn het uiteindelijk de door warmte trillende heliumdeeltjes die tegen elkaar momentum opheffen.
Maar hoe komt de warmte van de zon dan bij de aarde?
Straling is geen warmte.
[Zucht]
Ik heb werkelijk geen idee waar deze discussie heen gestuurd wordt. De vraag was feitelijk hoe een object in de ruimte (lees: de JWT) zijn warmte kwijt zou kunnen. Kennelijk is er wat verwarring over mijn opmerking dat dat ook via straling kan. Vreemd, maar goed. Leesvoer (vooral die laatste)

https://www.volkskrant.nl...urzame-toekomst~b0a79199/

https://www.sciencenewsfo...ct-sending-its-heat-space
Het zit in de definities. Bij het koelen van een installatie hebben we het over materiaalwarmte. Energie in de vorm van straling zoals van de zon wordt in bepaalde context ook warmte genoemd maar die wordt eigenlijk pas gegenereerd als straling een materiaal raakt.
Ben je nu niet een heel klein beetje spijkers op laag water aan het zoeken? Een object koelt af als het energie uitstraalt. Dat is ook de manier waarop de cryo-cooler in de JWST zijn warmte kwijtraakt. De discussie ging over de vraag of je daar een medium voor nodig hebt. Nee dus. Je kunt een object uitstekend koelen in een absoluut vacuum.
Helemaal niet. Je beweert zelf dat in de ruimte warmte afgegeven kan worden aan de omgeving door het feit dat het niet helemaal vacuum is. Dat speelt helemaal geen rol bij de koeling van een ruimtevaartuig. Het is de bedoeling boordwarmte om te zetten in iets anders. Straling is de enige bereikbare optie.
Dit is een heel, heel vreemd gesprek.
Het begon met @joost00719 , die zei:
Er is daar een vacuüm, dat betekent dat je je warmte niet zomaar kwijt kunt want er zijn geen atomen in de "lucht" om het aan over te dragen.
Waarop ik zei:
Dat is niet helemaal waar, je kunt ook warmte kwijtraken door het uit te stralen
Volgens mij nog steeds een waarheid als een koe. De zon doet niet anders.

Dus, waar precies beweer ik dat je warmte kwijt kunt omdat de ruimte geen vacuum is?
Correct warmte is een mate van trillen van een stof.
Bij vaste stof in een kristal structuur, bij vloeistof vervalt de kristal structuur maar "plakt het nog aan elkaar", bij gas trillt het wat heftiger zodat het alle kanten op gaat...

Maar warmte overdracht kan door geleiding (van een stof naar de andere), stroming (bij gassen en vloeistoffen, of door straling (infrarood "licht").

Dus idd. straling is geen warmte, maar warmte kan wel door straling overgedragen geworden.
Juist in een vacuum, of bijna vacuum van de ruimte.
interplanetaire ruimte is ~ 5 atomen / cc. interstellaire ruimte is ~1 atomen / cc.
https://www.sciencefocus....s-space-a-perfect-vacuum/
In tegenstelling tot wat sommigen denken is de ruimte geen vacuum.
Er zijn drie vormen van warmteoverdracht: geleiding, straling en stroming.
Welke van die drie is verantwoordelijk voor wat wij hier op aarde ervaren als "warmte van de zon"?
Heel strict genomen heb je gelijk, maar er is wel verrekte weinig stof daar.
In het zonnestelsel ~ 5 atomen / cc, tussen de sterren, ~ 1 / cc.

een cc water = 1 gram, uit de chemie les het getal van avogadro e^23 atomern
dus 1cc water = 1 g = 1/18 * 6.02*10^23 atomen = ~ 3 * 10^22 atomen.
Dat zijn er op aarde dus een beetje meer. dan 1 a 5 / cc.

Dus met enkele atomen / cc is vrijwel NIETS in de ruimte.
Daarom werd de cryokoeler ingezet, die MIRI met heliumgas koelt.
Daar wordt een zgn cryocooler voor gebruikt.
Hier meer informatie :) https://webb.nasa.gov/con...novations/cryocooler.html
En dat afkoelen gebeurt met koelmiddel oid.. of is het daar zo koud?
With help from a cryocooler, the Mid-Infrared Instrument has dropped down to just a few degrees above the lowest temperature matter can reach and is ready for calibration.

aldus : https://www.jpl.nasa.gov/...hes-operating-temperature
Alles wat "warm" is straalt die warmte af als electromagnetische straling (zichtbaar licht, of infrarood, of nog langere golflengtes) het heelal in. Daardoor koelt het af. Omdat het afgestraalde vermogen schaalt met de vierde macht van de temperatuur (de absolute temperatuur, in Kelvin), gaat dat steeds langzamer naarmate je dichtbij het absolute nulpunt komt. Omdat het instrument op 7 Kelvin moet zijn duurde het dus een aantal maanden om af te koelen.


Omdat de telescoop met zijn "onderkant" richting zon staat ontvangt hij van die kant erg veel vermogen. Daarom was die ingewikkelde contructie met vijf lagen folie nodig om die warme tegen te houden. Het is daardoor dat de "bovenkant" het de telescoop van de zon geïsoleerd is, en dus zover af kan koelen.
Er wordt oa actief gekoeld, staat ook vermeld, en je leest er meer over als je op de link 'elektrische cryokoeler' klikt. Het is een gesloten circuit, dus het zou geen koelmiddel mogen verbruiken (itt tot iets afkoelen dmv verdamping van bvb vloeibare stikstof).
staat in het artikel.
Ja het is er enorm koud, daarvoor is het zonneschild om zoveel mogelijk externe warmtebronnen uit te schakelen zodat je passief al enorm lage temperaturen kunt bereiken. Maar zelfs dat is niet genoeg om de systemen op bedrijfstemperaturen te krijgen dus worden actieve koelingsmethoden gebruikt om die laatste paar graden extra af te koelen (zie de post van @EightOneGulf met uitleg)

[Reactie gewijzigd door Gulli op 25 juli 2024 10:49]

Dat hangt er vanaf of de zon schijnt :+
De komende tijd zullen teamleden eerst testbeelden van sterren en andere bekende objecten maken, die gebruikt kunnen worden voor kalibratie en om de werking en functionaliteit van MIRI te controleren.
Weet iemand zo welke sterren dit zijn? Voor calibratie neem ik aan dat ze wat fellere sterren kiezen.
Weet iemand zo welke sterren dit zijn? Voor calibratie neem ik aan dat ze wat fellere sterren kiezen.
Ze hebben zelfs een site over de Webb, die mannen van NASA
https://webb.nasa.gov/content/webbLaunch/whereIsWebb.html :)
De ruimte is toch een vacuum, dus waar raken ze die warmte dan kwijt?
Straling. Infraroodstraling om precies te zijn.
Ik vind het ergens treurig om dit geweldige staaltje groepskennis van mensen te zien, met in mijn achterhoofd de nutteloze gewelddadigheid in bijvoorbeeld Oekraïne..

Dubbel gevoel.

Wat een fantastische prestatie van NASA. Hulde!
Vreemd gevoel is dat dan. Omdat er ergens oorlog is mag er geen tijd en energie worden gestoken in wetenschappelijke vooruitgang? Het is juist geweldig dat de mensheid zich ook nog bezig kan houden met iets anders dan oorlog. Konden de Russen dat ook maar...
Vreemd gevoel is dat dan. Omdat er ergens oorlog is mag er geen tijd en energie worden gestoken in wetenschappelijke vooruitgang?
Dat zegt hij toch helemaal niet? 8)7
Dat is inderdaad helemaal niet mijn punt - ik vind het juist dood- en doodzonde dat de mens zo'n project als dit kan neerzetten door internationale samenwerking, echt een toppunt van de mensheid - en dan elders op de planeet een ander land binnenvalt en de hoop kapot maakt. Dat bedoel ik met dubbel gevoel.
Beter de uitleg doen aan @EnigmaNL ;)
Ik had het begrepen , (het is ook duidelijk :X )
Ik snap niet hoe je daar een dubbel gevoel aan over houdt, dat is namelijk gewoon onderdeel van de mensheid. Aan de ene kant boeken we voortgang en aan de andere kant maken we elkaar dood. Dat zit in de kern van de mensheid.

Is dat dubbele gevoel pas ontstaan na de oorlog in Oekraïne of had je dat altijd al? Deze toestand is er namelijk als sinds mensenheugenis :) .
Nog zuurder is dat véél kennis , medisch als ruimtevaart, ... voortvloeit uit WW2. Een oorlog met 80 miljoen slachtoffers.
Ik vind het ergens treurig om dit geweldige staaltje groepskennis van mensen te zien, met in mijn achterhoofd de nutteloze gewelddadigheid in bijvoorbeeld Oekraïne..
Als je bedenkt dat de grootste stappen zijn gemaakt toen de 2 grootste kampen van direct na die tijd met de basis kennis een wedstrijd (ver-pissen :+ ) hebben gehouden. En dat we nu vooral voort bouwen op de samenwerking van de laatste 30 jaar. Er is veel gebeurt in de tussentijd.
Met andere worden dus 6 Kelvin (K).

De reden waarom dit zo belangrijk is, is omdat de telescoop dus infrarood (dus warmte) moet detecteren, en je geen vervuiling in de meting wil hebben. Het is fysiek onmogelijk om onder de 273 graden te zakken qua temperatuur. Dus -273 graden is het absolute max dat iets kan bevriezen. Dus de vervuiling van andere warmte is minimaal.

In de wetenschap wordt daarom de schaal van Kelvin gebruikt. Deze schaal loopt van -273 graden tot de heetste temperatuur. B.v 273 Kelvin is 0 graden, en 20 graden is 293 Kelvin.

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 25 juli 2024 10:49]

Kelvin en Celcius zijn niet gewoon een andere schaal, ze meten iets totaal verschillend maar ze hebben wel een correlatie.

0K wilt zeggen dat op molucair niveau je geen beweging meer hebt.
0°C wilt zeggen dat water onder atmosferische druk van een vloeistof naar een vaste stof gaat.

Als men K & °C gaat omrekenen dan is dat altijd voor water onder een atmosferische druk. Als je 0K gaat omrekenen naar -273,5°C dan zeg je dat mocht je de thermische energie meten van materie bij 0K in °C je -273,5 °C zou krijgen.

Echter mocht je materie thermisch koelen tot -273,5 °C dan heb je geen 0K omdat je nog altijd beweging gaat hebben op molucair niveau. Thermisch kan je niet lager dan 0K maar molucair kan je wel naar negatieve kelvin gaan hoewel negatieve kelvin nog altijd thermisch warmer is dan 0K.

Kelvin kijkt dus naar veel meer dan enkel thermische energie, dat maakt het ook veel nauwkeuriger en dat is waarom wetenschappers het gebruiken. Dat het een andere schaal zou hebben is eigenlijk niet van belang.
0K wilt zeggen dat op molucair niveau je geen beweging meer hebt.
0°C wilt zeggen dat water onder atmosferische druk van een vloeistof naar een vaste stof gaat.

Thermisch kan je niet lager dan 0K maar molucair kan je wel naar negatieve kelvin gaan hoewel negatieve kelvin nog altijd thermisch warmer is dan 0K.
Ik denk dat ik even iets niey helemaal begrijp. De twee gequote zinnen. 0K is geen moleculaire (atomaire zelfs?) beweging, zoals we allemaal op school geleerd hebben. Even later zeg je dat je moleculair ineens wel onder de 0K kan. Hoe werkt dat, gaan de atomen achteruit trillen? ;)
Materie met een negatieve kelvin zal altijd warmte afgeven aan gelijk welke materie met gelijk welke positieve kelvin maar dus ook aan materie met 0 Kelvin.

Negatieve Kelvin kan je niet uitdrukken in °C omdat het thermisch warmer is dan oneindig °C. Maar dat is net het punt wat ik wilde maken, °C en Kelvin beschrijven niet hetzelfde.

Uiteraard is negatieve Kelvin niet iets wat je morgen in de tuin gaat vinden net zoals je geen supergeleiding of superfluïditeit gaat vinden, allemaal zaken die op het eerste zicht niet echt meteen logica maken.

Als je de details van negatieve kelvin wilt verwijs ik je door naar wiki: https://en.wikipedia.org/wiki/Negative_temperature
Een temperatuur in graden Celcius is per definitie het aantal graden Kelvin plus 273,15. Deze definities staan helemaal los van vries- dan wel kookpunt van water. Wat je zegt klopt dus niet (meer, vroeger was de definitie anders). Je kunt Kelvin en Celcius altijd 1 op 1 omrekenen.
Het belangrijkste tussen de temperatuur schalen van Kelvin en Celsius is wel dat ze beide een even grote stap grote hebben: origineel de afstand tussen het smeltpunt van water en het kookpunt van water en dat dan in 100 stappen verdeeld. Dat maakt voor ons in het metrische stelsel het omrekenen wel zo makkelijk.

Een klein detail in de naam is dat het tegenwoordig 'graden Celcius' of 'Kelvin' heet: bij Celcius dus wel 'graden' (of het kleine nulletje) en maar geen "graden Kelvin".
Geen idee waar je dit rare verhaal vandaan haalt, maar de omrekening van Kelvin naar graden Celsius is gewoon een definitie: K = °C + 273,15 of andersom °C = K - 273,15.

De reden dat je in fysica meestal Kelvin gebruikt is omdat dit direct samenhangt met een hoeveelheid thermische energie. 2 keer zo hoge temperatuur in Kelvin is ook 2 keer zoveel thermische energie.
Het is precies andersom: 0 Kelvin is -273,15 in Celsius :)
0 Kelvin is -273,15 graden Celsius
en 20 Kelvin is dus -273,15 + 20 = -253,15 graden Celsius.
Kelvin is met kleine letter (tenzij, zoals in dit geval, kelvin aan het begin van de zin staat :P).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.