Hoofdcategorieën
Device Settings

Alle huishoudens Amersfoort krijgen glasvezelaansluiting

Door Dimitri Reijerman, donderdag 17 december 2009 16:21
Submitter: Rekenblok, views: 15.925

De gemeente Amersfoort heeft met Glashart een overeenkomst gesloten om de komende vier jaar alle huishoudens in de stad op een glasvezelnetwerk aan te sluiten. Het gaat daarbij om 55.000 fiber to the home-aansluitingen.

In Amersfoort zijn in de wijken Vathorst, Nieuwland en Kattenbroek - mede op initiatief van bewoners - al ruim 18.000 woningen voorzien van een glasvezelaansluiting, maar met de uitrol van fiber door de gehele stad moeten uiteindelijk 55.000 woningen worden aangesloten. De glasvezelnetwerken zullen op termijn ook gekoppeld worden aan het stedelijke fibernetwerk, zo meldt de gemeente.

Het ftth-glasvezelnetwerk moet een open netwerk worden, waarop meerdere partijen diensten als digitale televisie, internet en voip kunnen gaan aanbieden. Amersfoort stelt dat de aanleg 'een belangrijke stimulans is voor de economische, maatschappelijke en sociale ontwikkelingen' van de stad. Ook claimt Amersfoort na Eindhoven de tweede stad in Nederland te zijn die geheel zal zijn 'verglaasd'.

De aanleg van het fibernetwerk in Amersfoort zal worden uitgevoerd door Glashart, onderdeel van glasvezelgraver Reggefiber. De aanleg zal in februari 2010 moeten beginnen in de wijken Kattenbroek, Randenbroek en Schuilenburg. De gemeente heeft aangegeven de bewoners van de betreffende wijken schriftelijk te zullen informeren wanneer de straten en trottoirs worden opengelegd.

Volgende 16:41 Specificatie voor 3d-blu-ray is klaar
Vorige 15:41 'T-Mobile brengt Google-telefoon Nexus One niet naar Nederland'
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  »

Zoekt er iemand in Amersfoort nog een huisgenoot? :)

Als jij een huis hebt verlaat ik mijn ouderlijke, amersfoortse huis ;)

twee woorden:
1 kraakpand
2 fiber

1 nieuwe regels kraakverbod
2 fiber in cel ? nope

Zou wel willen dat dat in mijn gemeente er ook eens doorkwam.

Ik mag het met kabel doen, an sich niet slecht behalve dat Ziggo lekker wacht met 100+mbit zolang er hier geen concurrentie van een glasvezel net is :-(

Is het alleen de stad zelf of de gehele gemeente?

Beter lezen: ".... met de uitrol van fiber door de gehele stad (dus niet de gemeente) moeten uiteindelijk 55.000 woningen worden aangesloten"
Woon je in de gemeente, maar niet in de stad dat je het vraagt? ;)

Dan ben ik benieuwd waar die andere 7000 huishoudens dan zijn...

http://www.amersfoort.nl/smartsite.shtml?id=196691

Woon toch al een aardig tijdje in Amersfoort..

+ Hooglanderveen

Zijn al twee dorpen die practisch zijn ingebouwd in Amersfoort

Titel klopt niet helemaal, Hoogland krijgt geen glasvezel, te weinig mensen willen dit.

Soesterkwartier natuurlijk :P

Ik woon in een "dorp" (Hoogland) wat onder gemeente amersfoort valt en Hoogland ligt tussen andere Amersfoortse wijken (er is dus omheen gebouwd zeg maar). Dus vandaar. Op de website van de gemeente staat Hoogland wel als wijk beschreven, niet echt duidelijk...

Hoogland heeft een verleden in dit verhaal. Er is ooit een groep mensen geweest die daar glasvezel wilde regelen. Niks mis mee natuurlijk, echter wilde die groep of iig personen van die groep, 100Euro voor iedere klant/handtekening die zij in bezit hadden. Dat was het verhaal in een notendop. Mijn verwachting is dat Hoogland dus tot 3098 het met 14k4 moet doen :P

Nooit van dat verhaal gehoord... Weet wel dat ze ooit een glasvezelnet wilden aanleggen maar dat er toen niet genoeg animo voor was. Verder ook nooit meer wat van gehoord. Zou het wel een rotstreek vinden van de gemeente :p. Bekabeling hier is ook zeer slecht, dus wordt eens tijd dat het vernieuwd wordt of dat er wat anders komt.

Ik persoonlijk heb tijdens de Nieuwland-op-glasvezel periode nog geprobeerd om Hooland weer mee te krijgen. Maar het is toen niet gelukt andere personen te vinden die de kar wilde trekken. GNEM/Reggefiber wil daar overigens best FttH komen aansluiten, daar gaat het niet om. Maar om geld van de bank te krijgen moet je wel met een pak handtekening aan komen. Zeker in deze tijd. Als de meerderheid in Hoogland tevreden is met een Ziggo 2Mb abbo dan hang je. En ach, dan verhuis je toch naar Nieuwland, dat is zelfs nog lopend te doen :+

Nee dank je, ben van mening dat Hoogland, afgezien van de verbindingen, toch wel de fijnste wijk is in Amersfoort ;). (Gaan nou trouwens wel erg Off-topic :P)

klopt en dit is afgeblazen gezien de infrastructuur toendertijd die bandbreedte niet kon verwerken. de hoofdcentrale in amersfoort is vrij modern en tegenwoordig al helemaal voorzien van glasvezel. het zou in die zin dan ook zonde zijn om dit niet uit te rollen gezien de kosten tegenwoordig een fractie zijn van wat ze toen rond het jaar 2000 waren.
tijd om te verhuizen geloof ik :D

heeft volgens mij te maken met de bebouwde kom.

...en in België mag ik nog steeds wachten tot de 2e grootste Vlaamse stad degelijke ADSL2-bereik heeft...

Haha, vdsl2 is al 'overal' in Vlaanderen beschikbaar, moet je natuurlijk wel Belgacom nemen.

Inderdaad, maar ik weiger een abonnement te nemen bij die schoften.

Telenet is even erg, maar is tenminste een privébedrijf, terwijl Belgacom het lef heeft te doen alsof wij hen iets schuldig zijn, terwijl hun backbone VOLLEDIG door de belastingbetaler gesponsord werd.

Het kabelnetwerk van Telenet was vroeger ook eigendom van de intercommunales... Akkoord, een privé-partij heeft die dan overgenomen, maar mij vertel je niet dat het geen goeie deal was: een monopolie over een drukbekabelde regio is eigenlijk priceless.

Ik zit hier al 3 dagen op kot op telenet smallband.
Ik krijg stilaan het oerinstinct om krijttekeningen op mijn muur te maken. 8)7

Hopelijk begint Maastricht hier ook snel mee :)

Eerlijk gezegd, zonder als een zeikerige wachtende end-user over te komen, zie ik liever dat Glashart de huidige projecten afrondt om daarna met 'lessons learned' en de volle mankracht naar de volgende stad te gaan. Zo hoeven de mensen die het al eerder 'beloofd' zijn niet zo achterlijk lang meer te wachten, en hoeven de nieuwe wachtende mensen niet tot Sint Juttemis (zoals bijv. ikzelf, in Almere) te wachten.

Dus maak alsjeblieft eerst de oude projecten af, Glashart...

PS: Ik ben me bewust dat Almere niet door Glashart wordt geregeld (afaik) maar hetzelfde probleem zie je ook in de Glashart-gebieden voorkomen. Glashart regelt de zaken ook in Almere, maar het lijkt erop dat deze grotendeels af zijn. Net even met KPN gebeld, en die was het met me eens dat daar het probleem niet ligt.

[Reactie gewijzigd door ExNomenDei op donderdag 17 december 2009 17:15]


Glashart heeft de gehele gemeente Deventer anders prima van FTTH voorzien en afgerond.

Verder staat in het artikel dat Amersfoort hoopt de 2e stad te worden die geheel verglaasd gaat worden. Helaas daar zijn ze dan te laat mee, misschien dat ze nog 3e kunnen worden, na Deventer en Eindhoven(?).

En de gemeente Enschede zou in 2009 volledig verglaasd worden. Sja, het is uitgelopen op een compleet fiasco waarbij we in een jaar tijd helemaal niets zijn opgeschoten. KPN heeft zelf ook al aangegeven dat hun diverse glasvezel projecten veel te ambitieus zijn en heeft ze voorlopig ook maar in de ijskast gestopt. Ze richten zich nu eerst op het toekomstige vdsl2 netwerk. Overigens zijn er al meer steden verglaasd waarbij het ook maar weer afhangt naar welke cijfers je kijkt en waar je de grenzen legt. Er zijn inmiddels al diverse steden die claimen wordt dat de hele boel is verglaasd. Dat claimen lijkt kennelijk normaal te zijn en verder ook geheel onterecht omdat er nooit echt wat van klopt.

Ik weet niet waar jij dit verhaal vandaan haalt. Maar ik kan je verzekeren dat er nooit, maar dan ook nooit, vanuit Glashart is meegedeeld dat Enschede in 2009 volledig van glasvezel was voorzien! De doelstelling is nog altijd 2012 (centrum) en 2011 (buiten centrum). Volgende acht centrales worden in 2011 voltooid en opgeleverd. Dan houd je dus alleen de laatste ronde over en dat is dus het centrum van Enschede.

Wellicht moet jij eens je buren aansporen om mee te werken! Glashart aannemers personeel moeten wel 10x terug omdat mensen hun afspraken maar niet nakomen en de boel tegen houden (man weigert toegang in flat en zodoende kunnen de bovenburen, dertien stuks, niet aangesloten worden)! Politie erbij omdat een buurman boven helemaal over de zeik was en voor een eigen rechter ging spelen. Die flat is bekend onder de naam "'t Vaneker"! Zo kan ik je nog wel 100 voorbeelden geven. Ook een leuk voorbeeld. Glashart heeft, in overleg met de gemeente, een complete straat opnieuw ingelegd. Een mevrouw komt vervolgens klagen dat "haar" tegels bij haar buren gelegd is en visa versa. Het waren compleet nieuwe tegels met geen enkel verschil ertussen!! :| :X

Je hebt wel gelijk als je bedoeld dat Reggefiber heeft besloten om ipv 2 miljoen aansluitingen te realiseren, ze 1.3 miljoen aansluitingen doen. Maar dat heeft niets met Enschede te maken, maar met nieuwe steden/dorpen.

In het huidige tempo waarin Glashart de wijken oplevert, kan KPN never nooit bijhouden met abonnees aansluiten. KPN hoopt in 2010 150 klanten per week aan te kunnen sluiten. Hun administratie systeem is de boosdoener.

[Reactie gewijzigd door vr6-only op donderdag 17 december 2009 18:46]


Kijk hier eens http://www.glasvezel.nu/n...ms-nieuwe-provider-almere

In Almere is er nu iig wat te kiezen!!

Echt niet. Online doet alleen ADSL en XMS levert slechts in een klein gedeelte van de stad een glasvezel aansluiting. Jammer, want het aanbod is beter dan dat van de KPN hoewel ik liever via de KPN blijf bellen.

Ook claimt Amersfoort na Eindhoven de tweede stad in Nederland te zijn die geheel zal zijn 'verglaasd'.
Deventer is ook al geheel verglaasd, dat gaat dus niet lukken. Deventer is daarmee afaik zelfs de eerste.

Juist ja, want Eindhoven is bij lange na nog niet compleet..

En dan zullen ze wel weer 100 euro/maand euro vragen voor een 100 Mbit-abo, waardoor geen hond het neemt en het uiteindelijk weer een financiële flop en strop voor de gemeente wordt?

Ik betaal 60 Euries voor een 100/100 glasvezel verbinding met ping tijden van 2ms naar Amsterdam :)

Als je in een KPN stad woont (was Almere maar daar kan je nu ook XMS nemen) dan moet je iid diep in de buidel tasten.

In Zoetermeer hebben ze eerst een inventarisatie gedaan wie er tussen de 80 en 150 euro per maand over had voor een snellere glasvezel verbinding. Het antwoord was:

NIEMAND ! (naar beneden afgerond)

Daar hebben ze (KPN) het eertse V-DSL netwerk aangelegd, toch? Als pilot.
Maar ik kan mij vergissen in de plaats (is al weer 3 of 4 jaar geleden...).

Dat zal dan waarschijnlijk in de nieuwbouw geweest zijn, dat gaat natuurlijk lekker makkelijk.......... lees: wijk Oosterheem.

Dat is zoeterwoude

In Amersfoort hebben ze ook eerst een inventarisatie gedaan (in elk geval in de wijken Zielhorst en Kattenbroek) en er moest 40% aangesloten willen worden, anders zou het feest niet doorgaan.
Toen de aanmeldtijd voorbij was was het benodigde aantal niet bereikt. Daarom werd die tijd (volgens mij twee keer) verlengt voordat er genoeg aanmeldingen waren.
De prijzen zijn wel lager. De duurste verbinding kost €55,- (50 Mb/s internet, radio, tv en telefoon). De goedkoopste verbinding kost €43 per maand. (ook 50Mb/s up en down)

Edit: Informatie aangepast na het bekijken van http://www.zielhorstopglasvezel.nl/ & http://www.kattenbroekopglasvezel.nl/

[Reactie gewijzigd door Vihaio op donderdag 17 december 2009 20:12]


Lijkt em veel te duur gezien je voor 66,50, 120 mbit down en 10 up kan krijgen via kabel inclusief tv en telefoon. Voor de meeste consumenten is dat toch echt aantrekkelijker. Erg hoge upload is vooral euk als je een serverv draait of veel upload.

Ze leveren het niet dus zo aantrekkelijk is dat niet ;)

als dat de all-in-one prijs zou zijn, zou ik het nog wel overwegen denk ik..
mijn ziggo digitaal en telfort 20mbit/telefonie kosten nu bij elkaar rond de 70 :)

Ziggo had in Amersfoort toch al 120Mbit neergelegd?
(Als a priori concurrentie voor ftth)

Het gras is weer groener bij de buren, dat blijkt weer. :)

Het mooie aan glasvezel is dat je 100mbit zowel down als up kan krijgen. Dat zie ik met kabel niet gebeuren :)

Ziggo gebruikt Docsis3 in haar netwerk. De Ubee modems die ze hebben uitgezet zou een max down maken van +/- 500Mb/s en +/- 100 up. Maar dan heb je het wel over de maximale snelheden voor de hele wijk...

Leuk en aardig dat je met een Eurodocsis verhaal komt. Het is in de eerste instantie geen 500/100, maar 444.96/122.88, effectief 400/108. Het netwerk van Glashart, overal waar ze zitten, is nu al gereed voor 1Gbit, apparatuur en al is al geplaatst. In het zuiden is men, bij 190 pilot klanten, aan het testen met 250/250 Mbit verbindingen met 1080p video on demand en 720p interactieve TV (hoger is niet beschikbaar, helaas). De kabels zitten alsnog uit hun neus te vreten, omdat de backbone fibers al 100 Gbit te verduren krijgen.
En het leuke is? Wanneer ze de snelheden goed gekeurd hebben, dan is het met één script uitgerold over het gehele netwerk. Ziggo moet nu overal gaan graven (backbone upgraden) apparatuur plaatsen (soms zelfs complete docks centrales) en dan pas kunnen ze 120/10 leveren!

Dus laat Ziggo lekker 120/10 gaan aanbieden, maar dat "voorsprong" is van korte duur. Er zijn nu al verbindingen die 10x meer upload aanbieden (Brabant, Rijssen-Holten, Amersfoort e.d.).

[Reactie gewijzigd door vr6-only op donderdag 17 december 2009 18:58]


Dat klopt en was een test. Resultaat het staat nu op zwart. Mensen die meededen konden geen alternatief krijgen dan standaard ziggo.

Hulde voor onze gemeente!
Zij laten zich niet kisten door de "ftth is niet nodig" kabelaars en kpn maar kiezen voor vooruitgang en de toekomst.
«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 16:41 Specificatie voor 3d-blu-ray is klaar
Vorige 15:41 'T-Mobile brengt Google-telefoon Nexus One niet naar Nederland'
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011