Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 70 reacties
Submitter: Robino

De Blu-ray Disc Associocation heeft bevestigd dat de specificatie voor het plaatsen van 3d-content op blu-ray-discs is afgerond. Een aantal bestaande blu-ray-spelers zou met een upgrade het nieuwe formaat moeten kunnen afspelen.

Blu-ray logoDe nieuwe standaard, die nog geen officiële naam heeft, zal op korte termijn gepubliceerd worden, schrijft The Inquirer. De Blu-ray Disc Associocation stelt dat de specificaties van het 3d-formaat spoedig openbaar zullen worden, zodat fabrikanten en contentproducenten de standaard kunnen implementeren.

De 3d-standaard voor het blu-ray-platform is gebaseerd op de multiview video coding-codec, een extensie op de h.264 avc-codec die gebruikt wordt voor 2d-materiaal op blu-ray-titels. Mpeg4-mvc codeert afzonderlijke beelden tot en met 1080p-resoluties voor het linker- en rechteroog. Het nieuwe formaat kan ook de navigatiemenu's en ondertiteling in 3d opslaan. Ten opzichte van normale 2d-streams zou het mvc-formaat 50 procent meer ruimte vergen dan het bestaande blu-ray-formaat.

Een aantal blu-ray-spelers, waaronder de Playstation 3, zullen vermoedelijk na een firmware-update ook toekomstige 3d-titels kunnen afspelen. Spelers die niet te updaten zijn, kunnen terugvallen op het normale 2d-videospoor dat volgens de standaard op elke 3d-blu-ray-titel moet staan.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (70)

Schijnbaar is je PS3 ook klaar na de recentelijke update, vereist wel een 200hrz TV.
Zo'n bril ken je 'gratis' afhalen bij de pathe :+ ben benieuwd of de mijne ook gaat werken
[bron] - [bril]
(de bovenstaande bril is 1:1 dezelfde :X - nu nog een paar voor mijn vrienden O-) )

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 17 december 2009 16:53]

Ik geloof niet dat bioscopen shutterglasses gebruiken, maar gepolariseerde "glazen" (of ouderwets rood/groen filtering). Dit zijn twee verschillende stereoscopische technieken die niet met elkaar verenigbaar zijn (de ene sluit gewoon heel snel om en om toegang tot een oog, corresponderend met het op dat moment getoonde beeld, en de andere werkt met de polarisatie richting van het licht wat dan wel/niet wordt doorgelaten door elk "glas" wat in een andere richting gepolariseerd is).

Aan de andere kant weet ik niet wat een PS3 nodig heeft (ik neem aan shutter-glasses gezien je opmerking van de benodigde frequentie).

voor meer info:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Stereoscopie

[Reactie gewijzigd door Crugster op 17 december 2009 16:52]

Klopt.. Hier in DH gebruikt Spuimarkt polarisatie en Buitenhof shutterglasses. En na een A/B test met dezelfde film leek de film met polarisatie scherper en detail rijker.
geef mij maar polarisatie, dat is het rustigste voor de ogen, en levert het minste "conflict" op tussen 't linker en rechter oog

Op dit moment gebruik ik n Zalman Trimon 22 inch 3d scherm, Batman Arkham Asylum is echt fenomenaal om in 3d te spelen! _/-\o_
Ik geloof niet dat bioscopen shutterglasses gebruiken, maar gepolariseerde "glazen" (of ouderwets rood/groen filtering).
Met Disney 3D films, waaronder Pixar's Up en Disney's Bolt, worden shutterglasses gebruikt. Werkt schitterend, bril draagt alleen voor geen meter.
De uitgever maakt niks uit voor de techniek, het ligt aan de bioscoop exploitant aangezien er andere projectoren en soms een ander scherm nodig is. Het bronmateriaal is gelijk. Ik neem ook aan dat er voor blu-ray's ook maar 1 3D versie per film komt, en niet verschillende, afhankelijk van de 3D techniek van je televisie of projector.
Met Avatar krijg je Shutterglasses (+ € 2,50 meerprijs :p).
Ik geloof niet dat bioscopen shutterglasses gebruiken, maar gepolariseerde "glazen" (of ouderwets rood/groen filtering).
Rood/groen wordt volgens mij nergens meer gebruikt, omdat het niet goed werkt met kleuren-media zoals films. Alleen voor zwart/wit kun je het imho gebruiken, omdat je anders je kleuren verkloot, waardoor het hele idee achter HD er ook meteen niet meer toe doet.
Pathe Eindhoven gebruikt shutterglasses...
Nee, dit vereist 120Hz TV, namelijk 60hz per oog. Net als in de bios.
200 Hz is wel aan te bevelen, kan je 't nog herinneren dat je naar een CRT zat te staren die verkeert (op 60Hz) ingesteld stond? 't is niet iets wat je 'n avondje vol kan houden.

Opzich hoeven er geen 100fps per oog op de 3DBRD te staan, 't is gewoon dat je oog 1 frame ongeveer 4 keer te zien krijgt voordat je de volgende frame ziet, waardoor 't beeld 't rustigst lijkt. ik hoop dat ze snel met 400Hz technologie komen.

nu is 't zo met 200Hz:

R1 L1 R1 L1 R1 L1 R1 L1 R2 L2 R2 L2 R2 L2 R2 L2 R3 L3 R3 L3... (enzovoort)
8-)
gellukig heb je daar bij lcd's geen last van omdat die gewoon het ene beelde late staan totdat het andere beeldje komt :P
toch wel, want het "brilletje" knippert je oog 100x per seconde dicht, dus je hebt ondanks dat t beeld niet knippert toch een knipperend beeld!

daarom is die 200Hz zo belangrijk
Incorrect, het zijn gewoon polaroid brillen hoor. Geen shutters. Dus je ziet gewoon op 120Hz, want je hersenen vullen de rest in, dat is nou net de truc.
maar die zijn er dus nog niet, er is volgens mij geen een tv die een bron van meer dan 60Hz accepteerd. 200/100/120Hz tv's doen dit allemaal met interne bewerkingen.\

Ik vermoed dat ze voor blurays dus inderdaad wel 2x24fps gaan versturen (en dan moet de beeldverbetering wel uitgeschakeld worden, anders krijg je heel vreemde efecten bij de interne processing :)).
In theorie is 24 fps genoeg om er een vloeiend beeld van te maken en daar mogen ook hier en daar nog ander beelden tussen zitten. (de verstopte reclame afbeelding)

Ik neem aan dat jij de 60 hz van de bios bedoeld in combinatie met de vlinderklep voor de analoge projectors en zover ik weet draaien de digitale projectoren ook tussen de 24 en 26 fps.

Het hele 3d verhaal snap ik niet waarom de frequentie omhoog moet het is niet zo dat het 1e beeld naar rechteroog gaat en 2e beeld naar linkeroog (shutters uitgesloten) maar dit wordt niet de techniek die thuis gebruikt gaat worden :?

Persoonlijk merk ik wel naarmate de frequentie omhoog gaat dit een positieve invloed op vermoeidheid heeft. maar dit is niet de enige factor in schermen is de backlight voor mijn gevoel veel belangrijker.
Waarom een 200 Hz tv? Een Blurayfilm is meestal 24fps, dus zelfs met shuttertechnologie, zou 48 (lees 50 hz) voldoende moeten zijn.
alleen is het zo dat hoe sneller de tv de beeldjes ververst, des te rustiger het voor je ogen wordt. ik denk dat deze techniek in combinatie met een 50 Hz televisie erg vermoeiend voor je ogen kan zijn.

quote: 'Er is een beeldscherm nodig dat met een hoge rasterfrequentie kan werken en de bril is duur.'

http://nl.wikipedia.org/wiki/Stereoscopie
Heb jij thuis een zender die communiceert met je bril?
Anders heb je namelijk helemaal niks aan die brillen.
communiceren de brillen met de film bij een bioscoop uitzending dan?

dat lijkt me toch een beetje raar als de film rekening moet gaan houden met alle 200 mensen in de zaal.
Ja dat doen ze inderdaad.
Ik werk bij een bioscoop met 3D en wij hebben exact dezelfde brillen.

Bovenin de cabine hangt een kastje die comminuceert met de bril.
Zoals op de foto van himlims_ te zien is, zit er een sensor voorop de bril. Hou je je vinger voor deze sensor, dan doet de bril het niet.
Alleen is de pathe niet erg blij als je dat doet.

Boven die dacht ik dat Sony al gedemonstreerd had dat de PS3 dat kon, dus is dat zou inderdaad moeten kunnen.

Nu nog afwachten wanneer de eerste komen.

Jammer dat UP al uit is anders had ik die wel graag in 3D gehad, en blu rays een tweede keer kopen vind ik een beetje overdreven.
Jij zegt dat een 200hz tv voldoende is. Maar in het originele artikel http://www.engadget.com/2...alized-your-ps3-is-ready/ spreken ze over
whether that display uses LCD, Plasma or other technology and regardless of what 3D technology the display uses to deliver the image to the viewer's eyes.
.
Een 200hz tv bezit toch niet per definitie ook 3d techniek?
Waar haal je vandaan dat je 200Hz nodig hebt? 200Hz TV's worden helemaal niet in 200Hz aangestuurd vanaf de bron. Deze maken zelf de 200Hz aan door beeldbewerking uit te voeren en er extra frames bij te bedenken, een feature die hoogstwaarschijnlijk niet samenwerkt met 3D.

Tevens, als ik de bron in de bron bekijk, dan gaat het niet over 3D BluRay ondersteuning maar over 3D games in 2010.

En dat zijn inderdaad dezelfde oncomfortabele dingen als die van de Pathé. Ik zou liever een TV met gepolariseerd licht zien en een simpele bril met polarisatiefilters (zoals je 20 jaar geleden al bij de efteling had :D)

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 17 december 2009 16:57]

Wat betekend dit dan voor spellen in 3d? Dat werkt wel gewoon goed met een 3d bril, want mijn LCD staat gewoon op 60Hz, of gaat het hier om alleen video en geen 3dgraphics op Blu-ray-3d? ( dus een hele andere techonoligie van iets 3d maken)
Voor de Nvidia 3D techniek heb je een speciale monitor nodig die op 120Hz draait, of een ouderwetse CRT bak.
Ik denk dat je wel ruzie gaat krijgen met Pathe...bij onze bios hebben ze die brillen ook...kosten 50 euri per stuk!
Ok, leuk alleen blijken de tv's dus 200hz te moeten zijn en die zijn volgens mij nog geen gemeengoed... Verder ben ik enorm benieuwd welke technieken zullen worden toegepast, of is dat afhankelijk van de tv op te vangen?

Verder vind ik het wel raar dat als de standaard nog naar de fabrieken moeten gaan, dat er dus wel al een chip is die klaar is voor productie en 3d-blu-ray ondersteund nieuws: Broadcom bakt chips voor 3d-blu-rays . Zou deze op een draft gebaseerd zijn?

Erg mooi ook dat ze standaard het 2d spoor er nog wel bij moeten doen, moet je niet beide versies kopen ofzo (als je al zo gek bent) maar zullen fabriekanten als nog wel 2 versies uitbrengen denk ik zo (2d goedkoper dan 3d+2d)

[Reactie gewijzigd door ultimasnake op 17 december 2009 16:47]

Het 2d spoor is normaal gewoon het linkse of het rechtse kanaal.
Want ze nemen die films op met 2 camera's. Ik kan me moeilijk voorstellen dat ze nog 1 camera in het midden plaatsen om het 2D track op te nemen.

Stereo-opnames zijn al moeilijk genoeg in workflow.
klopt, 3D is 'n ramp voor editing en special effects ('k heb r al ervaring mee)
2x zoveel rendering, en platte "particle effects" zijn een stuk minder geloofwaardig.

oh en dan heb je nog 't probleem dat soms L met R verwisseld word in de edit of render,
of dat je perongeluk 2x R of 2x L in de render zet ipv L en R
of dat je R als L noteert/opslaat
Je doet hier een aantal mooie beweringen, maar zonder bron geloof ik er geen donder van. Hoezo heb jij er ervaring mee? (dat kan iedereen roepen). En een bron/verklaring voor de andere beweringen ben ik ook nieuwsgierig naar!

edit: Bedankt voor de uitleg

[Reactie gewijzigd door Ras op 18 december 2009 10:57]

Wat hij zegt hoef je geen bron voor te hebben, als je een beetje ervaring hebt met modeling software zoals 3dsMax of Maya dan zijn de argumenten tegen 3d logisch te beredeneren.
Als jij een filmpje in 3d wil renderen heb je 2 camerastandpunten (links en rechts) nodig. Je zult de film dus 2 keer moeten renderen, dus 2x zoveel rendertijd.
Verder wordt er nog wel eens gebruik gemaakt van 'facing particles' (platte particles, zoals hij het noemde voor de duidelijkheid) die ALTIJD gericht naar de camera zijn. Het is een trucje om rendertijden binnen de perken te houden (zeker belangrijk voor computerspellen). Maar....... als jij met verschillende camerastandpunten werkt dan staat de particle de ene keer gericht op de linkercamera, en de andere keer op de rechtercamera. Dat is ongewenst want dan krijg je geen diepte-effect op die particle (het diepte-effect ontstaat immers omdat je linkeroog juist een ander beeld genereert dan je rechteroog).

De rest van de argumenten overtuigen me iets minder: als jij zelf per ongeluk de kanalen onderling gaat verwisselen tja... je moet wel een beetje je aandacht erbij houden natuurlijk ;).

Maar goed, als eindconclusie zou ik echt niet willen zeggen dat 3d een ramp is voor editing en special effects. Het is echter wel iets om rekening mee te houden, want heel veel dingen kunnen moeten anders aangepakt worden => kosten aanzienlijk meer moeite/tijd/geld.

[Reactie gewijzigd door Top-Rob op 18 december 2009 10:12]

Waar komt dat 200Hz-fabeltje vandaan? Je hebt enkel een 2 keer zo hoge frequentie als normaal nodig omdat je dankzij 3D aparte beelden nodig hebt voor je linker- en je rechteroog. In de VS is 60Hz standaard wat betekent dat je 120Hz nodig hebt voor 3D. In Europa heb je 50Hz dus dat wordt 100Hz. Om compatibel te zijn met NTSC wordt dan ook 120Hz max in Europa.
Grappig dat we vanochtend dit bericht kregen en nu te horen krijgen dat hij klaar is:P
De BCM7632 kan volgens Broadcom 3d-beelden afspelen, ook al is het werk aan een definitieve standaard voor 3d-video nog verre van gereed
nieuws: Broadcom bakt chips voor 3d-blu-rays
weet iemand of de Sony BDP-S360 hier ook voor geschikt is... ik heb deze speler net een paar weken, en ik hoop niet dat ik voor 3d een nieuwe hoeft te kopen...!!
Goed dat ze ook hier mee bezig zijn echter..
Laat eerst blu ray maar eens ingeburgerd raken.. dat duurt nog een aantal jaren imo.
Neem aan dat dit ook erg lang gaat duren eer het echt ingeburgerd raakt? of worden er straks enkel dit soort films gemaakt? ik ben ook maar een leek dus misschien is het voor sommigen een aparte vraag
Het aantal 3D films dat gemaakt wordt is inmiddels enorm...
Ze kunnen beter een 3D techniek verzinnen die goed werkt zonder zo'n kötbril. Ik als brildrager zit natuurlijk altijd te kloten met zo'n ding. Bovendien zijn die brilletjes nooit een voorbeeld van ergonomie. Brildragers zijn volgens mij wat gevoeliger voor goed zittende brillen, want het gros van de zonnebrillen zit ook als een wasknijper op je neus, maar geen hond die er last van heeft.
En de 3D technieken zonder brilletje werken maar matig; je moet er een bepaalde plek voor innemen, dus dat wordt de komende jaren nog niets ben ik bang. Maar dat gekloot met brilletjes is natuurlijk een aanfluiting voor de technologische vooruitgang waarin we ons zogenaamd bevinden. Er is dus weinig verandert sinds de jaren '50 van de vorige eeuw. De techniek is wat verfijnd, meer niet.
Dit vereist ook geen bril, het is aan de afspeler om te bepalen wat de benodigde zuk is.. een 3d tv die werkt zonder bril kan ook hiermee werken...
dat deze upgrade ook voor ps3 komt is geweldig. het bied mogelijkheid voor console 3d gaming ZONDER dat je een nieuwe hoft te kopen.
Weet iemand of 3D blu-rays ook op standaard 60Hz TFT's te bekijken zijn? Dus geen tv's maar computerschermen. Van Nvidia's technologie weet ik dat een speciaal scherm vereist is maar dit lijkt mij toch weer wat anders.
laat ik nou net godverdomme een week geleden een bluray speler hebben gekocht.. komen ze nu weer met iets nieuws..

die zeik heb ik nou altijd... :(
1) zonder vloeken kan je ook je punt duidelijk maken hoor ;)

2) check anders even of er toevallig voor je speler ook een softwareupgrade hiervoor komt.
plus dat de vloek die gebruikt is, een vloek is die je jezelf niet toewenst. Je vraagt nu aan God om je naar de hel te sturen. Is dat je (Maarteh90) bedoeling? Die vloek wordt volgens mij te gemakkelijk gebruikt zonder dat men nadenkt over wat je eigenlijk zegt.

Maar ontopic:
Ik ben blij dat de 3D versie van BD af is. Ik vind het een grote verbetering in filmervaring. Ik ben zelf al naar verscheidene 3D films geweest. De meeste vond ik prachtig om te zien, zolang je maar op de juiste plek zit (redelijk ver naar voren).

Hopelijk zullen de bijbehorende tv's ook snel op de markt komen, en hopelijk tegen een redelijke prijs (al is de kans groot dat het duur zal zijn).

Ik heb zelf een PS3 en ben nu best blij met mijn aankoop (nu blijkt dat ook 3D mogelijk is). Alleen maakt ie wel nogal wat kabaal.

Nu nog hopen dat de 3D films ook in grote getale uitgebracht zullen worden.
Weer een bewijs dat de Playstation de beste Blu-ray speler is.

Ben benieuwd wanneer de eerste titels uitkomen met deze standaard.
Weer een bewijs dat de Playstation de beste Blu-ray speler is.
Nou... het voordeel ten opzichte van een dedicated speler is natuurlijk dat de PS volledig programmeerbaar is en dat de processor snel genoeg is om 2x BluRay te decoderen.

Daarnaast is het wel (een van) de lelijkste bluray spelers (mijn mening). Vind het zelf dan ook erg jammer dat er geen speciale RVS HiFi versie van de Playstation bestaat.

[Reactie gewijzigd door HerrPino op 17 december 2009 16:52]

wat houd je tegen om hem zelf te modden? :)
wel veel fotos maken en hier posten he? ;)
Dat ik daar zelf niet op gekomen ben... als je een apparaat pakt dat defect is, de binnenkant eruit sloopt past de PS3 Slim er in z'n geheel in!
Goed idee!
Ach, als je het zo erg vindt, kun je toch de PS3 modden.. LOL..
Volgens het groot dictee dat gisteren werd uitgezonden dienen blu-ray-discs, blu-ray-spelers en blu-ray-titels resp. als Blu-raydiscs, Blu-rayspelers en Blu-raytitels geschreven te worden. Hoe 3d-blu-ray-titel geschreven moet worden weet ik ook niet.
bron: http://grootdictee.nps.nl/page/dicteetekst?jaar=2009
fijn voor het groot dictee, maar ik schrijf 't lekker als Blu-ray Disc of BD, zoals de makers van die standaard het bedacht hebben enzo.
Als Dit een Engelstalig artikel zou zijn, dan was het ook volkomen terecht geweest. Dit is echter een Nederlandstalig artikel en dan is het wel zo netjes om de Nederlandse spellingsregels toe te passen.
dat de nederlandse spelling niet begrijpt hoe je typeaanduidingen schrijft begrijp ik volledig.

dat betekent echter niet dat "het dictee" maar even moet gaan vertellen dat een standaard naam ineens anders geschreven moeten worden.

hoe zou jij het vinden als ze in het engels Heineken ineens Hein-e-ken gaan schrijven?
Dat doen de Engelsen al hoor.
jacht werd yacht
boei werd buoy
koekje werd cookie
baas werd boss
daalder werd dollar
landschap werd landscape

enzovoorts

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True