Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 80 reacties
Submitter: s1h4d0w

Het aantal glasvezelaansluitingen in Eindhoven zal stijgen naar 65.000 zodra de aanleg in stadsdeel Stratum is afgerond. Daarmee zou de stad circa 59 procent van alle huishoudens hebben voorzien van een fiberaansluiting, maar in enkele wijken moet de vraag nog worden bepaald.

Stichting Ons Net Eindhoven, die onder andere de vraag naar glasvezel in wijken in kaart brengt, meldt op haar site dat in stadsdeel Stratum, waarin meer dan 30.000 personen wonen, de aanleg door kan gaan omdat er voldoende abonnementen zijn afgesloten. Het fibernetwerk in Stratum zal worden uitgerold door Reggefiber. De planning moet nog door dit bedrijf worden afgerond.

Als de aanleg in Stratum is voltooid, dan zal Eindhoven 65.000 glasvezelaansluitingen kennen, op een totaal van 110.085 huishoudens. Daarmee is het volgens wethouder Staf Depla de grootste stad in Nederland met een dergelijk hoog aantal aansluitingen. Desondanks moeten een aantal buurten in Stratum nog geduld hebben, omdat deze pas aangesloten worden als er voldoende animo is onder de bewoners. Ons Net Eindhoven zegt dat het samen met providers er alles aan wil doen om deze buurten alsnog enthousiast te maken voor een glasvezelaansluiting.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (80)

Wij willen in ons huishouden best graag glasvezel internet hebben (vooral vanwege de stabiliteit) en hebben daar nu ook de kans voor. Maar het minimale pakket dat er is van alle providers waar ik van weet is Internet + bellen of Internet +tv, terwijl wij internet bellen en tv gescheiden willen houden.

Dit heeft niet alleen maar te maken met de prijs, maar alles met afhankelijkheid van een enkel abonnement. Daarbij willen wij bellen via het ISRA aansluitpunt en niet via de glasvezel.

Voor tv gebruiken wij op het moment digitenne en Netflix. Voor digitenne hebben wij het goedkoopste pakket waarmee we alleen de zenders ontvangen die wij willen hebben. Tv via glasvezel biedt veel meer zenders dan wij willen en heeft hogere kosten. (en minder fijne ervaring naar wat ik bij vrienden en familie heb gezien)

Als er nou gewoon een glasvezel internet pakket was, of internet en bellen via ISRA met 50/50 voor 30-40 euro of 500/500 voor 65-75 euro zouden wij daar bijna zeker voor gaan. KPN komt hier op het moment het dichtste bij met hun glasvezel + bellen bundel (wat je bijna onmogelijk gemaakt wordt om te kiezen, ik kan het alleen hier vinden: http://www.kpn.com/glasvezel/glasvezel-internet.htm maar niet bij het kiezen van je bundel...)

Het kan natuurlijk altijd veel erger, kijk maar naar grote delen van de VS en bijna heel Australië!
https://reggefiber.glasvezel-vergelijken.nl/vergelijking

Vul een postcode in voor eindhoven 56xx + huisnummer en je kunt kiezen uit 10 bedrijven voor je internet abonnement via glasvezel. KPN zit daar ook bij.
Correctie, niet 11 particuliere aanslutingen, maar 10 aansluitingen in totaal en KPN zit er toch niet bij.

Via isra zul je niet boven de VDSL snelheid kunnen komen (max 50/5 volgens mij).

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 5 november 2013 18:20]

Via isra zul je niet boven de VDSL snelheid kunnen komen (max 50/5 volgens mij).
Hij wil gewoon bellen via het ISRA maar internetten via de glasvezel (en TV via de schotel/kabel). Dat kan nu dus niet omdat alle providers alleen maar een triple-play abonnement aanbieden, als je daarnaast nog eens een los telefoonabonnement én een los TV-abonnement moet nemen (terwijl je van de telefonie en TV op de glaslijn geen gebruik maakt) wordt dat een duur grapje.

Ik wil zelf mijn provider ook alleen maar om me een kabeltje te geven waarop ik een IP-adres heb. De rest wil ik namelijk zelf controle over hebben en bepalen bij wie (en onder welke voorwaarden) ik diensten afneem.

[Reactie gewijzigd door Stoney3K op 5 november 2013 18:40]

Alleen glasvezel afnemen is gewoon mogelijk bij 10 providers, neem hiervoor wel even een postcode waar glasvezel zal komen of al ligt (562*).
Meer info in de link van mijn bovenstaande reactie.
Toen ik nog in Eindhoven woonde was dat geen probleem:
-internet via onsnet (100Mbps a 39 EUR/maand)
-TV via schotel (15 EUR/maand)
-telefoon Budgetphone prepaid (10 EUR/jaar+belkosten).

Als je alles zelf in de hand wilt houden kan het wel zijn dat je wat duurder uit bent, maar IMHO is dat het wel waard.
Het probleem is zoals bij de kabelaanbieders, dat ze de hoofdprijs vragen voor je internet verbinding, heb hier 100/100 en verder niks, kost bijn 45 euro per maand, voor 10 euro extra heb je ook TV en telefoon, dus eigenlijk krijg je er dat bijn voor niks bij. De prijs van een tripple abbo loopt eigenlijk compleet scheef t.o.v. de abbo's afzonderlijk...
Zoals ik al heb aangegeven en Stoney ook gaat het niet alleen om de prijs maar vooral om het feit dat je direct een drievoudig all-in one "gemakkelijk" pakket door de strot wordt gedouwd.

Op het moment betalen wij bijv 10 euro voor tv, 20 (!) voor telefonie over ISRA en 20 voor internet over ISRA. De kabel thuis is stuk en UPC heeft dit nooit willen repareren.

De reden dat wij nog steeds zoveel betalen voor telefonie is omdat je weet dat het ISRA aansluitings punt voor telefonie het langste zal blijven werken, zelfs als de stroom thuis is uitgevallen kun je dan in iedergeval nog bellen.

Kiswum heeft mij verkeerd begrepen aangezien ik het niet over specifiek eindhoven heb, maar over hoe glasvezel landelijk door providers wordt aangepakt.

Daarnaast begrijp ik echt wel dat ze willen dat je ook telefonie en tv erbij neemt, aangezien je beide voor het grootste deel tegenwoordig via het internet kan doen. En ze willen natuurlijk niet dat ze met zichzelf gaan concurreren zodat "extra" diensten zoals tv en telefonie niet meer nodig zijn. Dus dan forceren ze je maar om het op deze manier te nemen.

Helaas is dit natuurlijk niet de beste oplossing. Dit is een oplossing die bedacht is in het denkkader uit de tijd van de kabelaars, voor een probleem dat is onstaan door het vasthouden aan dat denkkader. Zoals Einstein al zei: "We can't solve problems by using the same kind of thinking we used when we created them." Helaas zijn er veel te weinig mensen die zich dit realiseren en ook met werkelijke oplossingen kunnen komen.
De reden dat wij nog steeds zoveel betalen voor telefonie is omdat je weet dat het ISRA aansluitings punt voor telefonie het langste zal blijven werken, zelfs als de stroom thuis is uitgevallen kun je dan in iedergeval nog bellen.
Als je tegenwoordig geen DECT-telefoon hebt en ook geen mobiele telefoon, dan hoor je volgens mij wel bij de <1%.

Volgens mij zit er verder geen conspirancy achter de triple play pakketjes, maar juist meer de gedachte dat het makkelijk past op een grote doelgroep :)
Wij hebben hier Plinq 50/50 internet voor 35 euro per maand. Daar kun je dan voor ¤15 per maand bij KPN een telefoonabonnement bij krijgen als goedkoopste optie - want lijnhuur is een wettelijk vastgesteld bedrag. Daar kom je niet omheen.
Mijn bedrijf zit midden in het centrum (stratumseind) maar hier is nog steeds geen glasvezel beschikbaar en ook na deze uitbreiding zullen we het nog zonder glasvezel moeten doen. Onvoorstelbaar dat Eindhoven alle huishoudens z.s.m. op glasvezel wil hebben zitten terwijl een gebied met zoveel commerciële bedrijvigheid compleet wordt vergeten.
Tja moet natuurlijk wel financieel haalbaar zijn, normaal moet zo'n 30 procent van de straat/dorp meedoen anders is de investering voor bv Reggefiber niet goed genoeg terug te verdienen, daarnaast hebben gemeentes ook verschillende eisen die ze ingewilgd willen zien, dus het is allemaal niet zo eenvoudig, daarnaast kan je als bedrijf zijnde natuurlijk ook een glasvezel lijntje zelf financieren, kost wat maar dan heb je ook wat....
Tja moet natuurlijk wel financieel haalbaar zijn, normaal moet zo'n 30 procent van de straat/dorp meedoen anders is de investering voor bv Reggefiber niet goed genoeg terug te verdienen, daarnaast hebben gemeentes ook verschillende eisen die ze ingewilgd willen zien, dus het is allemaal niet zo eenvoudig, daarnaast kan je als bedrijf zijnde natuurlijk ook een glasvezel lijntje zelf financieren, kost wat maar dan heb je ook wat....
Dat zou een stuk haalbaarder zijn als ze het leggen van alle glasvezelleidingen gewoon mee zouden nemen in andere graafwerkzaamheden (bv. riolering) als de straat toch al open ligt.

Bij mij in de wijk is de straat voor de flat, achter de flat, en op elke mogelijke hoek al een keer open geweest voor allerlei onderhoudswerkzaamheden, maar nog geen woord over glasvezels.

En waarom? Omdat er voor elke klus weer een andere onderaannemer wordt ingeschakeld, die apart vergunningen moet aanvragen, de straat open moet halen, zijn werk doen, en dan de straat weer dicht gooien. Zodat de volgende klusser met zijn schep kan beginnen aan het andere uiteinde om de straat weer open te halen. |:(

Als je dan zo zuinig wil zijn op je aanbestedingsgeld dan kun je ook je aannemers samen laten werken en meer vliegen in één klap slaan.
Dan ben je toch echt verkeerd ingelicht, er is tegenwoordig vanuit de gemeentes een verplichting om navraag te doen of er ook bij andere partijen interesse is om kabels of andere zaken in de grond te leggen, als dat geen gehoor krijgt dan ligt de oorzaak daarvan niet bij de aannemers of de gemeenten maar bij de providers.
Het zou fijn zijn als gemeenten bij het verlenen van de vergunning ook zouden eisen dat, bij doorgang van het project, daadwerkelijk de hele gemeente (of het gebied/wijk "in-scope") wordt aangesloten, en niet dat de netwerk-provider vervolgens doodleuk daarbinnen stukjes overslaat...
In de gemeente waar ik woon, heeft Reggefiber al jaren geleden gedeeltelijk glasvezel aangelegd, maar op mijn adres zou het onmogelijk zijn. Nogal raar, want zowel aan de voor-, als achterkant heeft de stoep opengelegen voor het leggen van de kabels, en die paar meter naar een aansluitpunt binnen lijkt mij niet onoverkomelijk. Het zou waarschijnlijk net iets duurder uitvallen dan dat ze begroot hadden ofzo, en dan word je simpelweg afgescheept met "technisch onmogelijk".
Dat is dan gelijk ook einde verhaal wat de mogelijkheid van een glasvezel-aansluiting betreft, want als de quasi-monopolist Reggefiber er geen zin in heeft, is het voor een willekeurige andere glasvezelprovider natuurlijk niet rendabel om de overgebleven stukjes te doen.
Onderneem actie. Hebben we op het industrie ook gedaan toen er in het dorp glas werd aangelegd. We hebben het voorelkaar gekregen dat het industrieterrein ook meteen werd meegepakt. Was wel even wat voor nodig maar zorg dat je met nagenoeg alle ondernemers dit kenbaar maakt. Bij ons heeft het prima gewerkt. We hadden voorheen alleen koper met een flinke afstand tot de centrale. Dit gaf nogal wat beperkingen en moeilijkheden en was een goede motivatie om deze kans niet voorbij te laten gaan.
Don't wait. Act! Pak de }:O bij de hoorns.
In het centrum lopen een paar glasvezel ringen van verschillende aanbieders (KPN, Eurofiber, Priority Telecom), je kan niet al te ver ervaf zitten. Die netwerken liggen er overgings al jaren, zo'n 10 jaar geleden hadden we op de Vestdijk en Keizersgracht gewoon glas. Het enige plaatje wat ik zo snel kan vinden is deze PDF pagina 17 (slechts 9 jaar oud). Maar als bedrijf gaat je dat wel geld kosten.

Maar ga eens praaten met de aanbieders aangesloten bij EFX.
Ja, er zijn hier heel wat kleine bedrijven die met glasvezel geholpen zouden zijn maar voor wie het speciaal laten opengooien van de straat geen optie is.

Er loopt een kabel van KPN fiber op 1,5 meter van onze meterkast.
Kosten voor het aansluiten: Eenmalig 5000,- . En dan maandelijks 600,- voor een 10Mbit lijntje. Dat noem ik niet echt een concurrerend voorstel.
Ik kan deze prijzen niet geloven, zowel de aanleg als maandelijkse kosten. Ga eens bij (een reseller van) Eurofibre informeren. Normaal gesproken is de initieeele contractsduur aan de lange kant maar gezien het een open netwerk is heb je vrije keuze in ISP.

Maar je moet doen wat de grotere industrie terreinen reeds grotendeels gedaan hebben: samen aan de slag om FttH te realiseren.
Deel desnoods 1 100Mbps verbinding met een paar bedrijven.
Als technostad van Nederland vind ik dit een goede ontwikkeling.
Wel jammer dat ze er niet bijzeggen voor welke datum een wijk als stratum dan moet zijn voorzien.
Zo is het een beetje een bericht met een open eind.
Heb hier zelf redelijk wat ervaring in en dit is ook nog niet te vermelden. Die gehele buurt moet door Reggefiber ineens opgeleverd worden en voor elk huis moet een monteur ingepland worden.

Het gaat als volgt:
-Reggefiber zorgt na de vraagbundeling dat er glasvezel bekabeling bij de klanten voor de voordeur komt. En wordt er een zogenoemde FTU geplaatst in de meterkast.(Backplate waar modem op gemonteerd kan worden)
-Daarna wordt er een monteur vanuit Reggefiber aangestuurd om een modem(NTU) op de FTU te monteren. Hier wordt het modem ook direct geactiveerd.
-Glasvezel provider krijg een signaal (geautomatiseerd na activatie modem) dat zij hun eigen monteur kunnen aansturen om de binnen huis installatie te laten plaatsvinden, hierna is de klant actief op glasvezeldiensten.

Dus zoals je ziet zijn er 3 monteurs per aansluiting nodig. Dit omdat de Glasvezel providers zelf geen aanpassingen mogen maken in meterkasten. Vandaar dat het lang gaat duren.

*edit typefoutjes:p

[Reactie gewijzigd door Xinthian op 5 november 2013 17:52]

Reggefiber is volgens mij niet de monteur die de modem ophangt, tenzij Reggefiber ook door de providers wordt ingehuurd voor de modems.
Je kunt in Eindhoven zelf bepalen bij wie je een abonnement afneemt, hierdoor kan je een modem en het signaal krijgen van bijv. Tele-2, KPN, Vodafone, Solcon, Telfort, etc.
Klopt, reggefiber plaats enkel FTU. NTU wordt meestal door provider geplaatst.
"Kiswum
@Xinthian • 5 november 2013 18:10
Reggefiber is volgens mij niet de monteur die de modem ophangt, tenzij Reggefiber ook door de providers wordt ingehuurd voor de modems.
Je kunt in Eindhoven zelf bepalen bij wie je een abonnement afneemt, hierdoor kan je een modem en het signaal krijgen van bijv. Tele-2, KPN, Vodafone, Solcon, Telfort, etc."

"Xatr0z
@Kiswum • 5 november 2013 18:37
Klopt, reggefiber plaats enkel FTU. NTU wordt meestal door provider geplaatst.
Reageer"

Reggefiber is zover mijn ervaring rijkt nog elke keer de gene geweest die het glasvezel modem plaatst. Het kan echter zo zijn dat dit per provider anders contractueel geregeld is met Reggefiber.
Bovenstaande hangt ook af van de timing. Bij mijn ouders (gemeente Beuningen) had Reggefiber de POP al ingericht. Hierdoor kon bij het inbrengen van de glasvezels tot in de meterkast gelijk ook door dezelfde monteur het modem worden geplaatst wat direct functioneerde. Twee dagen later lag er vervolgens al een welkomspakket van Vodafone op de deurmat, wat na het aansluiten direct functioneerde.
I know, wij hebben gelukkig al glasvezel - al heeft dat wel bijna 6 maanden ergernis gekost.
- breuk in glasvezel van het distributiepunt naar de voordeur - NTU die niet goed was, een POP verbinding die niet lekker liep.

Alles wat zo'n beetje mis kon gaan bij de aanleg hebben we geloof ik wel over ons heen gehad. Maar nu we 'eindelijk glasvezel' hebben moet ik zeggen dat ik wel heel tevreden ben!

[Reactie gewijzigd door p0pster op 5 november 2013 19:09]

Goed nieuws. Actief blijven doorinnoveren en innovaties blijven doorvoeren!
Hoezo innoveren???
Ik zit sinds april op het glasvezelnetwerk van Reggefiber en de provider is Vodafone. De kwaliteit van de TV is erg beroerd en heeft zeker niets met HD-TV te maken! Dit alles omdat KPN via de contentaanbieder Glashartmedia(KPN), een Verimatrix compressie over de te lage bitrates gooit. Het is een gemiste kans omdat er voldoende bandbreedte is via glas.
Ik ga na het contractjaar gillend terug naar UPC voor echte HD-TV en er is ook voldoende bandbreedte voor internet op de kabel via UPC.
Hee, maar dat is toch mooi. Je hebt nu tenminste keuze. Laat ze elkaar maar gek maken. Ik heb toendertijd bewust mijn Ziggo abbo opgezegd terwijl ik er op achteruit ging. Ik ben overigens erg tevreden met glas. Telewerken gaat toch net iets soepeler bij zware toepassingen. Behalve de upload en de extreem lage ping tijden vind ik er weinig verschil in zitten. Ik heb Ziggo gezegd dat ze rustig mogen bellen voor een nieuwe aanbieding :). Lang leve de keuze!
Je hebt gelijk, ze zullen elkaar uiteindelijk pushen tot beter voor minder geld. Echter zal KPN de halstarrigheid om vast te houden aan een te slechte TV kwaliteit moeten laten varen. Zij pretenderen sublieme kwaliteit te leveren, maar dat vind ik misleiding. Weg met de Verimatrix encryptie, en geef het TV signaal 1 op 1 door. Dus de voledige streams inclusief alle geluidssporen.
Upload <3 :) Mensen hoeven niet een server te draaien. Het opent gewoon idd nieuwe wegen voor o.a. thuiswerken en noem andere zaken maar op.
In principe biedt UPC nog best een degelijk aanbod als concurrent van de glasvezelproviders, want ze gaan nu tot 200mbit download en de TV is inderdaad prima daar. Wel zal de uploadsnelheid altijd achterblijven, maar de toepassingen die daar hevig op leunen en niet genoeg hebben aan ~10mbit upload moeten nog populairder worden voordat dat echt een probleem is.

Wel denk ik dat glasvezel uiteindelijk toch meer toekomstbestendig is, de harde cijfers qua internetverbinding gaan nu nog gelijk op met kabel maar het is de bedoeling dat je ook allerlei nieuwe toepassingen in het semi-lokale gebied kunt uitrollen als (bijna) iedereen over glasvezel beschikt. Je zou vrij gemakkelijk in hele hoge kwaliteit kunnen videobellen met iedereen die op het glasvezelnetwerk zit bijvoorbeeld, zonder lag en in HD, liefst ook zonder dat dat signaal de stad uit gaat. Ik kan bij wijze van spreken ook de blu-ray die bij de buren om de hoek in de computer zit, bij mij thuis kijken met zo'n netwerk. De internetverbinding is misschien beperkt tot zo'n 100mbit, maar binnen de stad zou ik met iedereen gigabit moeten kunnen praten. Wel is het zo dat ze deze toepassingen nog moeten gaan implementeren, maar daar is nog tijd voor.
Ik zou heel graag willen weten hoeveel van die aansluitingen ook daadwerkelijk benut worden.
Een aansluiting wordt pas aangelegd bij iemand als je in ieder geval een jaarabonnement neemt op een glasvezeldienst (meestal gelijk Internert/TV/bellen) dus in principe best veel geloof ik. Je kunt daarna wel weer overstappen op kabel lijkt me (of ADSL) maar dat zal niet extreem vaak gebeuren.

Je kunt er wel ook voor kiezen om gewoon te betalen voor een losse aansluiting zonder gebruik van te maken, maar dat doen mensen natuurlijk alleen met een hele goede reden aangezien het behoorlijk wat kost.

[Reactie gewijzigd door Jeroen op 5 november 2013 19:23]

Dat is niet waar. Zodra het door gaat is het ook voor iedereen. Ik heb ook in mijn meter kast een glasvezel aansluiting terwijl wij nog steeds via UPC internetten.
De reden dat ik niet ben overgestapt vorig jaar was dat geen van de aanbieders kon concurreren met de aanbieding die UPC mij deed om te blijven. Het enige voordeel van glasvezel was de upload snelheid maar die is voor mij niet zo belangrijk. Ik download nu met 150mbps en das snel genoeg ;)
Het klopt wel wat Jeroen zegt. Ze leggen pas aan op moment dat er voldoende jaarabonnementen zijn afgesloten. Je mag dan niet zomaar overstappen naar een andere aanbieder omdat je een jaarabonnement hebt.

Ik vind het wel een kromme manier om de vraag vast te stellen. Nu moeten mensen dus eigenlijk dubbele abonnementen nemen (huidige abo + toekomstig glasvezel) waarbij glasvezel pas ingaat op moment dat deze is aangesloten.
Ik dacht dat alleen de mensen die zich hadden aangemeld ook een aansluiting kregen, maar blijkbaar is het zo dat als er genoeg aanmeldingen zijn, iedereen een aansluiting krijgt. Ik weet niet of dat altijd zo is, waarschijnlijk wel in nieuwe wijken in ieder geval.

Als je je aanmeldt dan schrijf je je in voor een glasvezelabonnement wat in gaat vanaf het moment dat je oude (ADSL of kabel) abonnement opgezegd wordt, dus als je nog vast zit aan een jaarcontract bij je oude abonnement dan wordt de glasvezelservice gewoon uitgesteld. Je betaalt ook echt pas vanaf het moment dat je ervan gebruik maakt in ieder geval. Het is dus op geen moment dubbel.
Vraag dat over 5 of 10 jaar nog eens, want daar gaat het om. Koper kan best nog wel even mee, maar het is gewoonweg niet genoeg voor de lange termijn. Waar nu iedere keer nieuwe technieken uitgevonden moeten worden om meer uit koper te krijgen (wat aardig lukt), is dat bij glasvezel in veel mindere mate aan de orde.
Onzin, van het beschikbare spectrum op coax wordt maar een klijn gedeelte gebruikt. Heb nu 100 TV zenders digitaal, telefonie en 50 Mb internet. Snelheid haal ik gewoon (UPC).
Ik heb nu van ons net al een snelheid van 100/100mb/s (http://www.speedtest.net/my-result/3082131448), met glasvezel wordt dit gelijk verdubbeld en geen extra kosten ^^ :9.
Het is wel verdomd handig bij HD streamen omhoge snelheid en stabiel internet te hebben. Ook je latency wordt gewoon korter (licht is sneller dan elektronen).

[Reactie gewijzigd door comitatus op 6 november 2013 07:45]

Glasvezelaansluiting valt nou niet bepaald mee onder innoveren, wel onder doorvoeren. En het mag inderdaad eens tijd worden dat we in NL de koperdraadjes vervangen en de basis snelheid opvoeren zonder dat daar extra kosten voor de consument bij komen.

Uiteraard lastig voor de bedrijven, maar het mag wel eens tijd worden.
Basis snelheid opvoeren: nou, dat hebben wel hier in Tilburg gezien! (uche uche) glas is duurder dan ziggo, marginaal sneller(dan heb ik het over merkbaar, niet meetbaar) minder zenders, duurdere telefonie: raar joh, dat er niet zoveel mensen willen overstappen. Ik snap die glasvezelboeren niet.. Wat verwachten ze nou? Dat we meer gaan betalen? Enkel omdat het glas is? En dan het mooiste argument: als je nu niet overstapt moet je aansluitkosten gaan betalen als je het in de toekomst wel wilt! Tuurlijk! Briljante strategie! Prijs jezelf helemaal uit de markt dan gaat het zeker goed komen!
Einde rant. Ik hoop dat de reggefiber jongens het lezen.
Ook in Lelystad heeft RegFibre glasvezel aangelegd waarvan ik geen gebruik van wens te maken. Veel en veel te duur!!
Wij maken gebruik van CanalDigitaal en hebben zeer veel zenders voor een lage prijs plus een fantastisch beeld.
Telefoon en internet via Online.nl, nooit geen problemen mee gehad.
Als ik kijk naar de kosten van glas en wat wij nu hebben kom ik uit op een besparing van bijna ¤ 10,00 p/m.
Afijn, als ik mijn huis ooit zal verkopen, wat niet op de rol staat, zal een eventuele nieuwe bewoner het kastje voor de glasvezel aansluitingen in mijn meterkast kunnen vinden.
Alleen nog een stopcontact aan (laten) leggen en een provider uitzoeken.
Ik houd het voorlopig op CanalDigitaal.
Helaas afgelopen maand abo op glasfiber bij Vodafone opgezegd. Ze hebben er eerst 5 maanden over gedaan om internet stabiel te krijgen. In negen (9) maanden is het niet gelukt om de teleofoonverbinding stabiel te krijgen. Telefoon viel tussen 10 en 20 maal per week uit. Konden dan niet meer worden gebeld (geen beltoon), en konden niet bellen (geen kiestoon). Soms ook tijdens gesprek- Gewoon een luide klik en daarna dode lijn. Enige oplossing de kabelmodem in z'n geheel resetten.

Kabel doorgemeten, tot 4 keer kabelmodek vervangen, software modem ge-upgrade, niets hielp. Vodafone blijkt de dienst af te nemen van KPN, en die weten weer niets van de fysieke fiberverbinding, da's Reggefiber. En allemaal naar elkaar wijzen...
Nieuwe techniek OK, maar als je de randappartuur niet betrouwbaar kunt maken heb je er niet veel aan.

Heb KPN gebeld of zij wel een betrouwbare verbinding konden leveren via fiber, maar dat kon niet worden gegarandeerd.

Nu terug naar Coax van UPC. Geen enkel probleem meer gehad.
Glasvezel is echt niet aan te bevelen.

Iedere ZZP'er begint zich erin te mengen en dat beinvloedt de afwerking van het FTU/UFTU enorm.
Spreek namelijk uit ervaring van het vooraanleg en eindaanleg, maar jonge jonge wat veel slechte
monteurs zijn er. Niets als lasmofjes voor de deuren omdat de kabel te kort is. Ook het aflassen van
de vezels op de pigtails zijn dramatisch te noemen en worden gewoon aan gedrukt in de AnT.

Als het maar onder de genoemde demping blijft lijkt wel de motto van vele monteurs.
En wat niet weet wat niet deert.

Mede doordat de bedrijven op productie werken in plaats van netjes adres voor adres af te werken.
Let maar op als er monteurs langskomen vol gas erop omdat ze de planning moeten halen.
En kwaliteit gaat erdoor omlaag.

Nee voor deze glasvezelmonteur geen glasvezel, tenzij ikzelf de juiste apparatuur heb om
het bij mezelf aan te sluiten. Heb namelijk een antiek lasapparaat waarmee ik bij de mensen
moet lassen ECHT SCHANDALIG gewoon. Heb het aangekaart bij de werkgever, maarja wie
ben ik... nou ik ben maar een monteur die niet moet zeuren en niet zo op de kwaliteit moet
letten.

MENSEN LET GOED OP DAT ZE HET WERK GOED AFLEVEREN.
Als het goed gemaakt word werkt het ook goed en hoeven er niet tientallen afspraken gemaakt
te worden bij de mensen.

Groetjes van een trouwe netjes/goed werkende glasvezel monteur (ja netjes kan ook
met een antieke lasmachine) met vele ervaring, maar wees behoed voor de amateurs
die zoveel mogelijk aansluitingen willen maken met alle gevolgen van dien.
MENSEN LET GOED OP DAT ZE HET WERK GOED AFLEVEREN.
Als het goed gemaakt word werkt het ook goed en hoeven er niet tientallen afspraken gemaakt
te worden bij de mensen.
Waar moet een n00b als ik op letten als er hier een monteur langs komt?

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 6 november 2013 17:42]

Meekijken op het lasmachine dat de monteur gebruikt (waarde moet onder de 0,03 liggen).
En kijken of er een mooie rechte lijn gelast word zonder rondjes of scheurtjes erin.
Blijf erbij staan (niet bang zijn dat het intimiderend is), hierdoor zal de monteur een
beetje opletten met wat hij doet.

Zodra hij gaat bellen met de centrale probeer goed te luisteren.
Dingen zoals meerdere keren poetsen of opnieuw lassen is al een slecht teken.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Pas ook op dat als je er gebruik van wilt maken, de grote witte vierkantige modems
waar je aansluitingen op zitten zijn zeer slecht en gaan vaak na een tijdje kapot.
KPN gebruikt weer een andere type, maar daar heb je dan geen analoge signaal meer.
Maar zijn wel beter.

Nog 1 tip:
Krijg je een grote witte modem en het lampje van de tvsignaal brandt niet
druk dan rechtsonder tot hij klikt zegt dan brand het lampje weer en doet hij het.
De pigtail die erin moet klikken gaat namelijk niet lekker in de modem dus
rechtonder drukken en een beetje de modem naar beneden schuiven.

[Reactie gewijzigd door chizzle op 6 november 2013 07:57]

UPC is in de regio Eindhoven en Helmond de grootste oorzaak dat glasvezel zo langzaam van de grond komt in die 2 steden.
Alle interessepeilingen in Helmond worden steevast voorzien van de nodige UPC spam via folders, geadresseerde post en telefoontjes... en mislukken daardoor omdat alle digibeten alleen kijken naar de kosten en denken via UPC een mooie deal te hebben.
Vandaar ook dat de enige manier is om het glasvezel in deze steden te krijgen, zoals ik hierboven al zei, door het gewoon eerst aan te leggen...
Precies, zou niets liever willen dan glasvezel hier (Helmond Noord)... wegens te weinig animo... jaja. Terwijl ik diverse mensen ken die ook graag glasvezel zouden willen hebben hier, en dat terwijl de glasvezelring hier op ± 500 meter vandaan ligt...
Pijnlijkste van alles is nog alles wat om Helmond ligt, de 'dorpen' hebben glas. Nuenen, asten, laarbeek, Gemert.

Dan vraag ik me toch af waarom kan het daar wel...
Dat ligt aan van die domme figuren die in de spam van upc trappen ! want ze hebben 120 mb ... verder als ze een speedtest doen halen ze dat bijna... echter ga je downloaden komt men de hele avond niet verder dan 20 mb! het achterliggende netwerk bij upc is volgens mij compleet niks ... met een site bezoeken merk je dr weinig van ...
Dierdonk krijgt wel FttH schijnbaar, maar als je net als wij aan de andere kant van het kanaal zit is of UPC (welke ook nog eens instabiel is) of ADSL2 met een max van 10-12/1 Mpbs
Ja UPC spamt de brievenbus regelmatig maar een 100/100 lijn voor 40 euro in de maand... nou ik wil het UPC nog wel eens zien doen :P
Het is net hoe je het bekijkt hé... wij hebben ook UPC en ben daar blij mee.
waarom? je hebt dan wel geen echte 120 mbit inet maar dat boeit niet zo heel veel voor mij. vind 60 mbit snel genoeg. En voor 15 euro meer heb je dan ook gewoon hdtv en telefoon. Maakt mij niet veel uit, maar voor de kids is die telefoon vaak het enige toestel. En qua zenderaanbod heb ik het bij een glavezelboer nog niet kunnen vinden voor die prijs...
geloof me, ik ben echt geen UPC fanboy en ben in het verleden ook een paar keer bij ze weggegaan vanwege gezijk met ze. ze hebben nu alleen de beste deal voor de alles in één pakket.
Je hebt helemaal gelijk. Er zijn heel veel kortzichtige UPC-klanten.

Als gemiddelde UPC-klant zou je je namelijk niet aan moeten melden voor de directe maandelijkse kosten (plus/min een 10 of 15 euro) of snelheid, maar om in de toekomst gegarandeerd te zijn van concurrerende aanbieders.

Ga maar na: UPC kwam ineens met de ene lokale aanbieding en actie na de andere wat nooit gebeurd zou zijn als er geen vooruitzicht van glas zou zijn. Liberty Media (moederbedrijf van UPC en binnenkort Ziggo) weet heel goed hoe het na een (technisch) monopolie (wat over een paar jaar zal ontstaan t.o.v. DSL) klanten uit kan melken.

Ik heb me daarom aangemeld. Niet omdat ik het technisch of financieel nodig heb, maar om in de toekomst verzekerd te zijn van minimaal 2 aanbieders van hoogwaardig internet. Ik laat m'n abonnementen zelfs overlappen om geen last van storingen te hebben. En grote kans dat ik na een jaar weer UPC neem.

Uiteraard is het wel een beetje jammer dat de kortzichtigen wel meeprofiteren van de investering van anderen.

Afgaande van een kleine peiling in de buurt weet ik vrijwel zeker dat in bepaalde delen van Woensel Centraal de 30% bij lange na niet is gehaald ondanks de officiele verhalen en het feit dat het aangelegd wordt. De 30% is dus voor een heel groot deel (noodzakelijke) marketing. Echter, wanneer de percentages echt te laag zijn dan gaat het niet door. Waar die grens dan wel ligt is echter de vraag.
Yes eindelijk :D
Zit al lang te wachten in Stratum op glas. Vele andere buurten in Eindhoven ook nog steeds. Ik snap niet waarom mensen niet naar glasvezel over zouden willen stappen, tenminste, de mensen die actief van internet/tv/telefonie gebruik maken.
UPC (zo'n beetje de grootste kabel aanbieder in Eindhoven) kwam zelfs langs met popcorn en en folder pakket. Ook hadden ze een mooie sticker (https://scontent-b-ams.xx...4098972059_52320087_n.jpg) die ik op mijn deur kon plakken. Ik heb smakelijk gelachen en de deur dicht gedaan :+

Dit is de huidige status qua glasvezel:
https://maps.google.nl/ma...04ca98c2b736fd4e6ba&msa=0
Woensel (oranje gebied) is in aanleg, en nu ook Stratum (geel)
Niet heel stratum helaas: https://mapsengine.google...zyV1N9ZFPI10.kXeL1jeeukCc

Maar goed, nu nog even wachten tot ze gaan aanleggen. Dat zal wel ergens het 2e kwartaal van volgend jaar worden denk ik zo. Alles tegelijk aanleggen zie ik nog niet gebeuren.
Reken maar 1-2 kwartalen bovenop de planning ;) Ik heb in een kleine wijk (Eckart), gemerkt dat ze er ongeveer 3 maanden naast zaten. Helaas was ik daarna verhuisd naar een pand buiten het gebied waardoor ik nu weer met smart zit te wachten op de werkzaamheden. Bij ons beginnen ze volgens planning rond februari en leveren ze het rond juni op. Ik vermoed dat ik pas rond september-november aangesloten zal worden. Ik hoop dat ik geen gelijk heb, maar als je je huidige abonnement kunt verlengen dan raad ik je aan om dat te doen zodat je bijna direct daarna gebruik kunt maken van je glasvezel abonnement (deze kun je eventueel 1 jaar na oplevering nog in laten gaan, zie voorwaarden).
Mja ik zit nu al een jaar of 10 bij wanadoo/orange/online
Na 1 jaar kun je iedere maand opzeggen zonder kosten, dus voor mij maakt het qua abbo niet zo heel veel uit.

Er is sowieso veel vertraging geweest in Eindhoven qua aanleg. Er zijn zelfs jaren geweest waarin op de site vrolijk werd verteld dat in 2011 of 2012 heel Eindhoven aangesloten zou zijn. Sowieso lijkt mij de huidige aanpak beter, nu ons net Eindhoven is gesplitst. Ons net houd zich nu alleen bezig met de promotie (e.d.) van glasvezel aanleg. De provider On (die is afgesplitst) zorgt nu voor de abbo's. Op deze manier kunnen er volgens mij beter doelen worden gesteld, zonder dat er belangen problemen zijn. Sowieso was het netwerk vroeger niet open toch?
Er zit in iedergeval goed schot in de zaak :)
Dit was inderdaad volgens mij zo tot voor kort, al moet ik zeggen dat overstappen bij glasvezel nog steeds behoorlijk moeizaam gaat. Ik wou pas geleden overstappen naar vodafone glasvezel want die hadden op zich wel een mooie alles in een deal maar uit eindelijk werd mijn order gecanceld zonder mijn weten onder het mom van je hebt al een glasvezel abonnement...

Des al niettemin kan ik niet zeggen dat ON/Onsnet zo'n goede support/service bied als ze niet eens meer weten dat ze al glasvezel bij mij in huis hadden zitten met zo'n modem en dan glashard ontkennen dat er al bij mij glasvezel ligt. 4 maanden later en een glasvezel aanleg vergunning verder komt er een monteur voor de aanleg ziet het kastje hangen en activeert mijn lijn in 5 minuten met z'n laptop...
Woon in dorpje dichtbij Eindhoven, en glasvezel aanvragen is een ramp. Maar als je dan 100/100 hebt, dan wil je nooit meer weg. Vooral de upload is erg fijn voor digitale foto's, online backup, enz enz.
Dan aanvragen een ramp is is natuurlijk erg, maar als je in het verkeerde deel van Eindhoven zelf woont is aanvragen gewoon onmogelijk. Het glasvezel is er niet en er wordt geen enkele belofte gedaan over wanneer het komt, als het al ooit komt.
Ja, ken t maar al te goed.. in Strijp nog steeds geen bericht..
Al jaren zo;n groot bord achter in de tuin dat ze heel eindhoven op glas willen hebben, maar helaas nog steeds niets qua aanbieding / planning.. :)
Het is niet echt innovatief meer, maar ik juich het wel toe. Wellicht spoort dat andere gemeenten (zoals de mijne) ook aan om met de tijd mee te gaan.
Het is niet alleen dat iedereen in een stad toevallig internet heeft via glasvezel, maar ook binnen de stad kun je nu een hoop dingen met zo'n snel netwerk doen die over internet te langzaam zijn. Dat werkt alleen als er een hoge penetratie van snelle glasvezelverbindingen in zo'n stad is, dus dat maakt wel een aantal nieuwe dingen mogelijk. Ik ben benieuwd wat ze allemaal verzinnen.
Ik blijf het belachelijk vinden dat de aanleg zo lang duurt in de wat grotere steden... Leg die bende gewoon eerst aan, en ga daarna pas reclame maken dat het beschikbaar is ipv andersom. |:(
En dan blijkt dat er niet voldoende vraag is in die wijk en dan? Hoe gaan ze al dat geld terug verdienen?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True