Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 69 reacties
Submitter: BaasG

Nikon heeft de Df aangekondigd. Het gaat om een spiegelreflexcamera die foto's kan schieten op full frame-formaat. De camera heeft dezelfde beeldsensor als Nikons D4 en komt 28 november beschikbaar. De camera zal 3059 euro gaan kosten.

De beeldsensor van de Nikon Df biedt een capaciteit van 16,2 megapixel en heeft een lichtgevoeligheid van maximaal 12.800 iso, uitbreidbaar tot het equivalent van 204.800 iso. De beeldprocessor is eveneens dezelfde als die van de D4: de Expeed 3. Volgens Nikon biedt de Df continu-opnamen op 5,5bps in zowel full frame- als aps-c-formaat. Verder claimt de fabrikant dat de opstarttijd 0,14 seconde en de ontspanvertraging 0,052 seconde bedraagt. Tenslotte zou de maximale sluitertijd 1/4000 seconde en de flitssynchronisatie maximaal 1/200 seconde zijn.

Verder is er een 3,2"-lcd met 921.000 beeldpunten. De body van de camera zet 710 gram op de weegschaal en dat is zonder accu. Bij een volle accu zou de Df in de 'enkel beeld'-modus 1400 afbeeldingen kunnen schieten.

De camera met FX-formaat is compatibel met Nikons Nikkor-lenzen en wordt geleverd met het AF-S 50mm f/1.8G-objectief. Het ontwerp is retro en doet denken aan oude analoge camera's zoals de Nikon F2 en F3. De camera komt in zwart of zilver beschikbaar vanaf 28 november en zal dan 3059 euro gaan kosten.

Nikon DfNikon DfNikon DfNikon DfNikon Df

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (69)

Ik lees in veel reacties (en niet alleen op tweakers) dat het instellen met al die fysieke knoppen veel te lang duurt en dat moderne DSLRs dat allemaal veel sneller doen.
Dit lijkt me ook helemaal geen camera voor iemand die aan sport- of wildlife fotografie doet, daarvoor gebruik je vaak telelenzen waardoor je beter een grotere body als de D800 kunt hebben die ook nog eens over een beter AF systeem beschikt.
De man in de teasers is alleen op pad zonder alle heisa om hem heen, hij praat rustig en er wordt een rustige muziek gespeeld.
Het lijkt wel alsof Nikon met die teasers een bepaalde rust wil uitstralen, geen flitsende beelden die snel afgewisseld worden met pompende muziek eronder.
Dit lijkt me dan ook meer een camera voor mensen die in alle rust de natuur in willen trekken om landschapsfoto's te maken waarbij je geen super snelle AF nodig hebt en meer tijd hebt om het een en ander in te stellen.
Het idee hierachter spreekt me wel aan, maar het lijkt bij deze camera niet helemaal goed uitgevoerd.
De voor- en bovenkant zien er retro-achtig uit maar als je naar de achterkant kijkt is het net alsof er een D800 opgeplakt is, wat ik niet bij elkaar vind passen.
Als ze de achterkant nou een stuk simpeler hadden gemaakt, wat mij betreft zelfs zonder scherm, dan zou me dat veel meer aanspreken.
Best wel jammer dat er nog geen 1 fabrikant is geweest die echt wat anders durft te doen door een camera op de markt te brengen waarbij je alles handmatig moet instellen, net zoals bij oude fotocamera's.
De doelgroep daarvoor zal wel zo klein zijn dat niemand het aandurft...

Nog even de 6 teasers die Nikon heeft vrijgegeven in aanloop van de onthulling voor degenen die het gemist hebben:

#1:
http://www.youtube.com/watch?v=2CDWV6o1o4A

#2:
http://www.youtube.com/watch?v=gc1GYoLhT5o

#3:
http://www.youtube.com/watch?v=iy_5ypybtX8

#4:
http://www.youtube.com/watch?v=IABlXuPDWWo

#5:
http://www.youtube.com/watch?v=E_LV7qRCJyA

#6:
http://www.youtube.com/watch?v=vUu9fPzicBo
Lijkt me vet om een FM2 te hebben die volledig digitaal werkt, maar uiterlijk een pot nat is. Is niet geheel mogelijk, maar ik wil best inleveren op witbalans, AF-modi, het 'QUAL' knopje (really..?) en de flitser.
Toen fabrikanten hun nieuwe P&S camera's in diverse kleuren op de markt brachten (alsof het mode-accessoires betrof) werd gesuggereerd dat dit een indicatie was van het uitblijven van echte innovaties en/of technische vernieuwingen.

Vorm boven inhoud, een steeds vaker voorkomend probleem. Deze retro-camera bewijst eens te meer dat de innovatie-curve (in elk geval bij Nikon) aan het afvlakken is.
Volgens mij wordt juist in cameraland volop ontwikkeld en nieuwe technieken kosten tijd.
Gezien ook gebruikers meer eisend worden alles moet compacter, sneller met behoud van kwaliteit.
Echter denk ik je er even moet induiken wat er allemaal gebeurd .... wifi en apps zijn nog het minst interessante wat er in ontwikkeling is bij camera's.
Ik houd de ontwikkelingen van Nikon in de gaten en ben van mening dat de Df in technisch opzicht niets nieuws brengt. Met een D600/D610 of D700/D800 en een 50mm objectief kun je net zo 'back to basics' fotograferen. Daar heb je geen retro-body voor nodig. Jammer dat Nikon de D4 sensor niet in een non-retro body hebben toegepast, maar dat zou denk ik de verkoop van de D4 en D800 te veel ondermijnen...
De normale nikon d4 kost 5300 euro en de retro versie 3049 euro.
Die ¤ 3049 is wel inclusief een 50 mm/1.8 lens..... Zonder die lens kost hij ¤ 2749.

http://www.cameranu.nl/nl...elreflex-camera/c257_1010

[Reactie gewijzigd door Janosh1950 op 5 november 2013 19:25]

Het is dus goedkoper om de body los te kopen, want de 50 1.8G kost echt geen ¤300,- :)
Edit @ Hobbit13: Ik zie nu pas dat het een speciale versie van de 50mm betreft. Het blijft in ieder geval wel goedkoper om de body en de lens los te kopen. Bij elkaar kom je dan uit op ¤3048,-. Scheelt toch weer een euro :Y)

[Reactie gewijzigd door Chao op 6 november 2013 09:49]

Het is een aangepaste versie van de 50mm, met een extra chromen ring. Past een stuk beter bij de de camera. Hoewel ik niet begrijp waarom je op een body van 3K niet gewoon de 50mm 1.4 G zet. Snellere focus, scherper, en met 300 euro nog steeds vrij goedkoop.

Al met al vind ik 'm er wel stoer uit zien, maar ook een beetje "over the top". Olympus heeft het maken van een retro camera een stuk beter onder de knie!
De 50 f1.8G SE past inderdaad beter bij de body. Persoonlijk vind ik de gouden belettering van huidige AF-S lenzen totaal niet passen bij de DF.

Buiten dat, de 50 f1.4G is helemaal niet scherper en heeft ook geen snellere AF dan de huidige 50 f1.8G. Dit in combinatie met de goede prestaties van de 16MP sensor maakt de 50 f1.8G voor velen de betere keuze.
Toch bijzonder dat de ''speciale'' versie minder kost dan zijn broer
Die broer is ook helemaal niet te vergelijken. De D4 heeft nog een aantal opties die deze echt niet heeft.
Ik wacht nog steeds op een opvolger van de D700, dit is hem net niet omdat er nog teveel hardware inzit uit de D600 (AF-systeem van de D5200, zelfde sluiter, zelfde fps).
Voor het geld vind ik de Df teveel van het goede ondanks de perfecte 16MP sensor.
De looks vind ik zeker wel wat hebben en dat er geen filmfunctie op zit vind ik ook een mooi statement (echte fotocamera).
Alleen lijkt mij de bediening wel weer wat omslachtig ook voor als je veel in M stand werkt....

Off-topic:
Ik hoop dat Nikon ooit nog eens een D710 uitbrengt met deze 16MP sensor, het AF systeem van de D800 en een hogere fps (7 of 8 ).
De FX camera's die Nikon nu aanbied zijn het allemaal net niet voor mij:

- D600 = te basic
- D800 = te langzaam
- D4 = te duur
- Df = te basic + te duur voor wat je krijgt

Wishful thinking O-)

[Reactie gewijzigd door 1990BW op 5 november 2013 19:12]

Ik vrees dat de D700 te goed was voor deze wereld, want het was een goedkope versie van een D3S, met de meeste features die je zou willen. Dat zal Nikon denk ik niet meer maken, en dat zie je nu terug in het aanbod. Deze Df is is daar ook weer een voorbeeld van: Wel een D4 sensor, maar vooral niet de FX3500 er in stoppen, en een te hoge framerate geven, want ze zouden maar eens een camera maken die te veel op het duurdere model lijkt.

Het is jammer dat de Df nu een D610 met een D4 sensor is geworden in een retro jasje. Voor dat feit betaal je ook nog eens een flinke opslag.
de introductie prijs zakt heus wel naar een behapbaarder niveau.De D800 is nu ook bijna 1000 euro goedkoper dan zijn intro prijs.
Jij bent niet goed op de hoogte van de specificaties van de D800 : Als je de optionele grip monteert dan schiet deze gewoon 7 of 8 fps als het goed is dus de camera die jij wil hebben bestaat al en is (IMHO) niet zo duur ook voor wat het biedt :)

Wat betreft de Df : Voor 1500 ¤ zou ik best eens over de aanschaf willen nadenken, maar voor het dubbele absoluut niet!
Jammer, want het leek me wel een leuke camera als vervanging van mijn compact camera. Dan maar een 70D of zo :P

En ja je leest het goed. Ik ben zo verpest door mijn 7D dat ik gewoon een dSLR wil als compact camera'tje :)
Wat jij schrijft is niet juist:

D800: 4 fps FX & DX
D800 + grip: 4fps FX en 6fps DX

D700: 5fps FX & DX
D700 + grip: 8fps FX & DX

Het is voor mij niet interessant dat de D800 wat sneller is in DX mode want ik heb de D7100 al (zelfde fps en zelfde aantal MP's).
De D700 is 2x zo snel in FX mode tov de D800 vandaar de opmerking dat de D800 te langzaam is.
Zo te zien heb ik foute info gelezen dan... is inderdaad alleen i.c.m. DX mode en dat was er toen niet bij vermeld :/
Het is zo retro dat je de ontspanknop zelfs met zo'n mechanische aanschroef-ontspankabel kan bedienen :)
Dat is niet echt nieuw in digitaal cameraland maar ik juich het wel van harte toe. Ik heb een Fuji camera die dat ook heeft. Heerlijk ding. Zo'n draadontspanneraansluiting zou wat mij betreft verplicht mogen zijn in het kader van KISS. Geen onstandaard gedoe met elektrische proprietary "draad"ontspanners maar lekker universeel zoals dat bij de analoge camera's ook het geval was.
Toch vind ik de infrarood afstandsbedieningen die je voor veel camera's kunt kopen praktischer. De mijne was een paar euro op Ebay, is zeer compact, werkt over enkele meters afstand en er hangt geen draad uit je camera. Dat laatste vind ik echt een voordeel, want wanneer ik een draadontspanner gebruik is dat wanneer ik beweging echt wil minimaliseren, en een draad die in de wind bungelt draagt daar niet aan bij.
Het een sluit het ander niet uit. :) Zo'n hele simpele en puur mechanische mogelijkheid om de sluiterknop op afstand in te drukken kan prima bestaan naast andere manieren om de sluiter op afstand te bedienen. Het mooie is dat er zo weinig voor nodig is om die mogelijkheid op een camera aan te brengen. Veel meer dan een schroefgaatje in de sluiterknop is het niet. Je moet het als fabrikant alleen wel besluiten te doen. Juist omdat het zo'n kleine moeite is welke geen significante extra kosten met zich meebrengt stoort het me een beetje dat het niet veel meer gedaan wordt.

En een draadontspanner bungelt natuurlijk niet op het moment dat je hem gebruikt. Dan heb je hem vast en qua windvangst zal de camerabody toch echt de grootste factor zijn als het om beweging door wind gaat. Het is gewoon erg handig bij werken op een statief. Ik heb zelfs zo'n knijpbalgje met tien meter slang waarmee ik hem ook kan bedienen. Die heb ik wel gebruikt toen ik met een monopod de camera hoog boven mijn hoofd hield om iets vanaf dat hoge gezichtspunt te kunnen fotograferen. Daarbij was de kantelbare LCD ook erg handig om het beeld vanaf de grond toch te kunnen framen.
Ik hoop dat het toverwoord hier KAN is en niet MOET. Ik hoop toch zeker dat moderne afstandsbedieningen ook gewoon gaan werken ;).
Ik snap deze camera (nog) niet.
D4 techniek maar ook weer niet, D610 techniek maar ook weer niet.
Tussen de D4 en D610 geprijst maar technisch dan liever de D610 of toch de D800?
Dus eigenlijk alleen voor de looks?

Maar misschien mis ik iets.

[Reactie gewijzigd door Gutteguttegut op 5 november 2013 18:13]

Ik ben zelf geen fotograaf, maar het zijn niet alleen de looks op deze camera. Omdat ze deze camera een "retro" look hebben gegeven zijn er ook erg veel externe instel-"knoppen" waarmee je veel snel, gemakkelijk en goed kan instellen, dit werkt echt 100x fijner dat een volledig digitale camera waar je eerst tig keer door het menu heen moet navigeren voor je de ISO kunt veranderen... Hopelijk komen er meer van zulke camera's met externe instel-"knoppen" Ik weet zelf dat dit veel fijner is omdat mijn moeder nog altijd die oude SLR's heeft met rolletjes waar je lekker aan alles kunt draaien om dingen in te stellen :)

Daarbij heeft deze camera die heerlijke 100% field-of-view door de viewfinder :D
nou, DPreview heeft daar in een 1e kennismaking een andere mening over...die vinden de camera wellicht helemaal niet zo fijner bedienen dan een 'moderne' dslr
Men vergeet soms inderdaad dat de draaiknoppen op oudere camera's er niet zozeer zaten vanwege het gebruiksgemak, maar vooral omdat het niet anders kon. Als ik de DPreview preview lees is het lang niet altijd even logisch (je moet sommige draaiknoppen eerst ontgrendelen voor gebruik. Probeer dat maar eens snel terwijl de camera aan je oog zit). Hetzelfde met die ouderwetse draadontspanner. Grappig hoor, maar mijn moderne ontspanner heeft zoveel meer mogelijkheden...
Hij ziet er ook totaal niet ergonomisch uit. Moderne SLR's zijn veel beter vormgegeven en dat is niet zonder reden. Dit lijkt me niet zo prettig fotograferen als een moderne SLR en daarmee vraag ik me meteen af: waarom zou je dit, behalve voor de nostalgische looks, in hemelsnaam kopen?
Het is niet waar dat je bij high-end Nikons door tig menus moet ploegen, bijna alle bodies barsten van de knoppen om direct alle belangrijke waardes aan te passen.
Bij de huidige Nikon pro camera's druk je op de ISO knop en draai je aan het wieltje, en dit zonder je oog van de zoeker weg te halen. Beter kan niet. Met de Df zal je dat toch moeten doen, dat is het nadeel.
Mijn excuses, zoals ik al zei ben ik geen fotograaf en ik loop dus nogal achter op het gebied van alle nieuwe ontwikkelingen in het fotografie gebied.
Het zat al in de D200, en die kwam in 2005 uit....... ;)
Dat geldt ook voor het wijzigen/instellen van de belichtingscompensatie (op de Df is dat de knop bovenop de ISO-knop). Bij een 'echte' retro zou je ook voor het wijzigen van de sluitertijd en/of het diafragma de camera van je oog af moeten halen om de knoppen of wieltjes te bedienen (weet niet of dit bij de Df ook zo werkt). Hoe dan ook, niet echt lekker werken als je dat vergelijkt ik met de moderne (lees: niet-retro) DSLR's van Nikon.
Lijkt veel op mijn oude FM2, alleen met een prijs van 3000 euro voel ik me niet echt nostalgisch meer.
met een FM2 was je vroeger ook een heel stuk armer, dus in dat optiek klopt het wel...
Wat ik bedoe met niet nostalgisch meer, is dat een D600 een betere camera is voor de helft van het geld!

Retro look's is leuk maar dit is gewoon een belachelijk verschil.

In 1984 betaalde ik nieuw 800 gulden nog een 400 euro dus, geloof niet dat er een inflatie van 800% of zo hebben gehad over 30 jaar.

Wat deze camera zijn doel groep is, anders dan rijke bejaarde juppen weet ik niet.

En wat betreft nostalgie, ik moet wel zeggen dat ik mijn oude doka best wel mis soms, had veel meer gevoel in contact te zijn met wat ik deed toen.

Ja Fotostudio maakt alles een stuk gemakkelijker, maar het gevoel met wat je doet als je met de hand een foto bewerkt, en het met de hand tegen houden van licht met een stuk karton aan een draadje, zodat belichten kan veranderen, verschillende soorten papier gebruiken om een ander contrast te krijgen.

Ook was het verschil tussen een F4 en een FM2 in de praktijk behoorlijk klein, de F4 was 5x zo duur, maar was echt op de professional gericht, betere licht meter, 1 stop snellere sluiter, en motor transport (optie voor de FM2), maar optisch was er uiteraard geen verschil, je kon met een F4 geen echt betere foto's maken dan met een FM2, en zelfs tegenwoordig met mijn D800 gebruik ik nog steeds spot meting met AE lock bijna het meeste.

[Reactie gewijzigd door player-x op 6 november 2013 02:58]

Wat is de doelgroep voor deze camera ?
Pros fotograferen hiermee ?
Mensen die van een retrolook houden en de jaren 70 camera's bewust hebben meegemaakt. Bij die generatie zit namelijk het geld wat Nikon probeert los te weken. En geef ze eens ongelijk.

Overigens zit ik nog steeds te wachten op een echt digitale retrocamera: net zo compact als een jaren 70/80 SLR, volledig manueel, geen display achterop en gewoon foto's maken. Als die fratsen leiden alleen maar af. 's Avonds als het donker is en er niet zoveel valt te fotograferen is er tijd zat om de foto's te bekijken of laptop of tablet.
Koop een Sony A7 met wat manuele lenzen en zet het display helemaal uit (ook zonder foto review).
Wil je toch een optische zoeker: Canon 6D of Nikon D600.
Koop een Fuji X100S en schakel op de viewfinder ipv de display :-)
de prijs zal wss snel zakken richting 2500 en het is op dit moment wel goedkoopste camera waarmee je op iso 204800 kan fotograferen denk ik . en deze sensor is er een met uitzonderlijk dynamisch bereik .
De D4 sensor heeft een beduidend lager maximaal dynamisch bereik dan zowel de D600/D610 als de D800. Redelijk vergelijkbaar met de D3200.

De ISO 204800 waarde is ook voornamelijk marketing, een D610 op ISO 51200 in RAW 2 stops "pushen" levert een resultaat op dat redelijk in de buurt ligt van een D4 op ISO 204800. Ruis in midtones en highlights is redelijk vergelijkbaar voor een gegeven afbeeldingsgrootte, de D4 heeft alleen een gering voordeel in schaduwen bij zeer hoge ISO waarden. Hetgeen je deels of zelfs geheel teniet kunt doen middels goede ruisonderdrukkingssoftware i.c.m. de extra pixels (dankzij mogelijk meer start detail) van de 24 MP sensor.

Het grootste voordeel van deze sensor destijds, was de uitleessnelheid, hetgeen de D4 in staat stelde tot relatief hoge frames/sec voor een kleinbeeld sensor.
En daarom is het ook merkwaardig dat Nikon juist voor deze sensor in de DF gekozen heeft, aangezien de DF in tegenstelling tot de D4 niet echt snelheid schreeuwt (zie o.a. AF module, "slechts" 5.5 FPS, etc.).

[Reactie gewijzigd door Jortio op 6 november 2013 02:51]

De 24/36 sensor is wat gevoeliger voor foutjes in je oude glas
Dat is natuurlijk een onzin argument. Voor vergelijkbare afbeeldingsgrootte (print of scherm), is een hogere sensorresolutie nooit een nadeel. Ook niet bij gebruik van "oud glas".

Andersom is het wel zo dat kwalitatief minder glas (of in elk geval met minder resolutie) het maximaal haalbare detail van een sensor kan beperken.
Niet perse hipsters, maar iedereen met veel oude Nikon lenzen. Deze Nikon Df werkt namelijk met lenzen terug tot 1959, toen ze hun Nikkor lenzen introduceerden voor de F-series SLR.
Support for a Storied NIKKOR Legacy: In addition to being compatible with all current AF, AF-S, DX and AF-D NIKKOR lenses, the Df is also compatible with classic Ai and non-Ai NIKKOR glass. Thanks to a new metering coupling lever located on the bayonet, the user has the ability to once again enjoy their lens collections with renewed functionality. Full-aperture metering is also supported.
Bron: http://www.nikonusa.com/e...-and-Timeless-Design.html

[Reactie gewijzigd door Balance op 5 november 2013 19:33]

Zouden de mensen die zó lang hebben gewacht met die lenzen de deur uit te doen (en dus niet digitaal zijn gegaan) nu echt de markt vormen waar Nikon zich op richt met deze camera?

Ik vind het een mooi ding, maar voor 3 rooitjes zijn er betere/beter uitgeruste camera's te koop. Als de mogelijkheid om er ouwe meuk op te schroeven hét USP is, snap ik niet dat ze niet dat lipje op de een andere Nikon hadden gefriemeld.

Nee, ik zie hier echt een hipster ding in. Kijk mij eens oldskool fotograferen. Als je alleen om zo'n dial ¤3000 moet gaan uitgeven, ben je ver heen. Je kunt ook met een moderne camera op manual fotograferen, geen punt. Plak een stuk tape over je schermpje en je bent lekker ambachtelijk bezig. Whatever floats your boat... :+

Vaag dat men dat ambachtelijk zó belangrijk vindt dat er iets ouderwets gemaakt moet worden zodat je je weer een beter fotograaf gaat voelen. Koop dan ook gewoon een oude camera en ga lekker zelf ontwikkelen en afdrukken. Je kunt nu denk ik voor ¤250 een doka inrichten. Zat lui die van die meuk af moeten. En een mooie middenformaat is ook nog voor een prikkie te vinden. Ben je voor onder de ¤1000 klaar. En dan geef je de hipsters het nakijken.

Dit is net zoiets als een caféracer kant en klaar uit de fabriek. Alleen het uiterlijk telt. Mooi maar zinloos.

Ik vind de pas aangekondigde Sony A7R een heel stuk interessanter. Ook een compact ding, en kost (helaas) ook een paar centen...maar dan heb je tenminste iets moderns.
Dat is wel allemaal redelijk kort door de bocht. Ik heb een Nikon D600 en ik ben juist blij dat die body ook zo goed werkt met oude lenzen. Dat zijn geen lenzen met superieure scherpte, maar juist met een scherpte die fijn is om naar te kijken, met een beeldopbouw die je niet hebt met digitale lenzen en vooral: ze werken heel fijn. Tuurlijk kun je dan zeggen: maar waarom fotografeer ik niet met een analoge Nikon. Wel, digitaal is nog steeds een manier van fotograferen op zich, niet alleen broodnodig voor werk, maar kwalitatief beter dan analoog van hetzelfde formaat. Tuurlijk, middenformaat zal zeker beter zijn, maar dan zit je weer op een andere manier te werken, eentje die je ligt, of juist niet ligt. Maar allemaal over één kam scheren, kun je heel moeilijk doen bij fotografie.
Precies! Dan koop je toch een D600 als je zo graag met oude lenzen fotografeert? Ik weet dat er hele fijne lenzen tussen zitten. Maar ik heb het over die 'oudegemaakte' camera voor ¤3000.

Ik wil de discussie over oude vs nieuwe lenzen niet aangaan, dat is een persoonlijke keuze. Iedereen moet het zelf weten. Maar zo'n camera die een oldskool uiterlijk heeft vind ik over the top. Een soort me-too product. Kijk mij eens hip zijn. Vandaar dat ik zeg: koop dan een échte oude camera, dan bén je ook daadwerkelijk oldskool ambachtelijk bezig. Dit is alleen de looks. Lekker interessant doen met je oudgemaakte nieuwe camera. En dan stiekem toch alles op auto zetten :)

Ik heb het niet nodig. Ik schiet ook gewoon concerten op manual. En het is dat ik een 5D heb (zo'n MKI met gecastreerde AF) anders had ik niet eens hoeven te spieken. Hiervoor had ik een 1D Mk2, dat was altijd raak. Blijf af van zulke camera's, want een andere is nooit meer goed genoeg...
Sjonge zeg, je doet er wel heel moeilijk over zeg dat Nikon zo'n camera in de markt zet.
Waarom mogen mensen gewoon niet fijn zo'n camera kopen omdat ie gewoon er mooi uit ziet en dan ook nog eens mooie foto's maakt? Pff, vervelend dat alles meteen een etiketje opgeplakt krijgt.

En wat is nou weer een 'me-too' product?
Van mij mag iedereen doen wat ze willen. Maar net zoals jij iets mag vinden van mijn posting mag ik iets van dat product vinden.

Me-too, ikke ook. Een product dat gemaakt is voor mensen die graag meedoen met iets. Hip.
Natuurlijk gun ik je je mening die echter nogal vooringenomen is.

Iemand die zo'n camera koopt doet dat in jouw optiek alleen maar om mee te lopen, het komt niet in je op dat design voor iemand persoonlijk iets belangrijks is? Verder heb je je conclusie al klaar dat de mensen die zo'n camera kopen alleen maar automatisch schieten( is dat trouwens per definitie verkeerd?)

Om plaatjes op een concert te schieten heb je wellicht ook niet eens een 5D nodig...Ik zie mensen met een iPhone ook al heel aardige foto's maken..
Tuurlijk heb ik een vooringenomen mening.

Ja, je kunt inderdaad zeggen dat iemand die zo'n camera koopt het (misschien alleen) voor het design doet. Dat is een nette manier van precies hetzelfde zeggen als ik al zei :+

En je hebt idd helemaal geen 5D nodig om een concert te schieten. Kan met elke camera. Ik heb toevallig een 5D. Wat mij betreft is de gear totaal onbelangrijk voor je fotografie. De kwaliteit van de plaatjes kan verschillen, maar tussen spiegelreflexen zit niet veel meer.
En als jij vind dat je met een iphone ook mooie concerten kunt schieten, moet je een bril kopen of minder concerten bij daglicht bezoeken. Het zal best gaan als iemand vol in de spotlights staat, maar als het wat moeilijker wordt, kom je er met zo'n iphone ook niet. Da's niet negatief tov de iphone, want het zijn gewoon vreselijk moeilijke omstandigheden. Als je niet handmatig kunt schieten, kun je in mijn ogen geen mooie foto's nemen bij een concert. Weer zo'n vooringenomen mening, maar ik durf de weddenschap wel aan.
Het uiterlijk van een camera doet toch meer dan dat, het kan ervoor zorgen dat de persoon die je wil portretteren zich minder geïntimideerd voelt. Stel je voor dat een man op straat een portret van je wil nemen en hij heeft een D3200, een D4 met dikke zoom of een Nikon Df, dat geeft een andere indruk. Ook lijkt me het wel heel fijn werken met deze camera, zal een fijne balans zijn met primelenzen. Als deze camera filmfunctie had en ik kon hem inruilen voor mijn D600, zou ik het toch doen.
Dat geldt dan wel alleen voor mensen die zéér materialistisch zijn ingesteld en liever door een BMW worden weggebracht dan door iemand met een Fiatje 500.

Ik mag toch hoop ik wel aannnemen dat het bij een échte fotograaf in de éérste plaats om de kwaliteit van de foto's gaat. En geloof me, je wordt géén betere kunenaar door duurdere of patserige spullen te gebruiken.

btw...ik heb nog zo'n oude Nikon met objectief. En een oude Pentax. Maar tegenwoordig doe ik alles nog het liefst gewoon met mijn Canon 650D. Met een MARKII zou ik geen mooiere plaatjes schieten... wél met betere objectieven zonder zoom functie.

[Reactie gewijzigd door Phaerion op 6 november 2013 22:49]

Klopt, maar een Df met een dikke zoom ziet er hetzelfde uit. Ik heb speciaal daarvoor mijn 1D weggedaan. Je kunt er niet onopvallend mee kieken. Een 5D is ook groot, maar valt zeker minder op dan zo'n koelkast. Zeker met een grote lens. Maar een kleine camera met grote lens valt ook op.

Pak dan een compacte, zoals die nieuwe Sony. Die is echt klein. En met die mooie 35mm die ze daarvoor hebben gebakken maak je heeeeele mooie kiekjes.

Maar goed, mij maakt het niet uit waar iemand mee fotografeert. Als ze maar niet met allerlei vage verhalen komen om te rechtvaardigen dat ze dat ding 'nodig' hadden. Zeg dan gewoon dat je het een coole cam vindt. Ik vind 'm ook mooi, maar een beetje duâh. Als ik de geld niet belangrijk was, had ik 'm misschien wel gekocht, daar niet van. Maar zolang ik op centjes moet letten, koop ik iets dat functioneler is.
Dat heeft vooral betrekking op de pre-AI lenzen want AI (S) werkt gewoon op zo'n beetje elke digitale Nikon SLR. Ok, soms zal de lichtmeting ontbreken maar dat is voornamelijk bij de instap/oude modellen.
Alle DX00 en D7XXX modellen ondersteunen gewoon AI lenzen...
http://www.kenrockwell.com/nikon/compatibility-lens.htm
Ah, dat zou inderdaad een legitieme reden zijn om tot aanschaf van dit toestel over te gaan.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True