Overheid VS wil toch geen aandelen in chipmakers, mits ze meer fabrieken bouwen

De Amerikaanse regering hoeft toch geen aandelen van chipmakers die subsidie ontvangen, op voorwaarde dat ze extra fabrieken bouwen in de Verenigde Staten. Dat bevestigt het Witte Huis op vrijdag. Daarmee zouden TSMC en Micron buiten schot blijven.

Een functionaris van het Witte Huis bevestigt dat de regering overweegt aandelen te vragen aan chipmakers die subsidie ontvangen van de Amerikaanse overheid, maar komt nu dus met een uitzondering. De regering-Trump is namelijk niet van plan om aandelen te vragen van chipbedrijven die hun investeringen in de VS verder vergroten, zegt een functionaris van het Witte Huis tegenover Reuters en The Wall Street Journal.

Het zou betekenen dat een aantal bedrijven geen aandelen hoeven af te staan aan de regering-Trump. TSMC ontvangt 6,6 miljard dollar subsidie voor de bouw van drie chipfabrieken in Arizona, ter waarde van ruim 65 miljard dollar. In maart kondigde het Taiwanese chipbedrijf echter nog eens 100 miljard dollar aan Amerikaanse investeringen aan, zonder daar subsidie voor te ontvangen. Ook geheugenfabrikant Micron ontvangt subsidie van de Amerikaanse overheid, maar kondigde in juni al nieuwe investeringen aan binnen de VS.

Daarmee hoeven TSMC en Micron geen aandelen af te staan, hoewel de vraag is of de bedrijven daar überhaupt voor openstonden. TSMC zou intern al discussies hebben gehad om de Amerikaanse subsidies terug te geven als de regering om aandelen vraagt, schreef The Wall Street Journal op vrijdag. TSMC wilde eerder deze week niet reageren op vragen van Tweakers; Micron reageerde niet op vragen.

De uitzondering volgt kort op uitspraken van de Amerikaanse handelsminister Howard Lutnick. Hij suggereerde dinsdag dat de Amerikaanse overheid juist wel aandelen zocht in bedrijven als TSMC en Micron. Volgens Lutnick gaf Biden ‘gratis geld’ weg aan bedrijven als TSMC en Intel. Tweakers schreef eerder een achtergrondverhaal over de uitspraken van Lutnick.

Tegelijkertijd lijken de gesprekken met Intel wel te worden voortgezet. Bloomberg meldde onlangs dat de Amerikaanse overheid een belang van maximaal 10 procent zou overwegen in de Amerikaanse chipmaker, in ruil voor de chipsubsidies die het zou ontvangen van de overheid. Het Witte Huis bevestigde eerder deze week dat het ‘in gesprek is’ met Intel over zo’n investering. Intel heeft onder Trump geen nieuwe investeringen aangekondigd, en stelde zijn beoogde fabrieken in Ohio juist uit.

Naast TSMC, Micron en Intel ontvangen verschillende andere chipbedrijven subsidies voor de bouw van chipfabrieken. Daaronder vallen Samsung, SK hynix en GlobalFoundries. Ook die laatste heeft in juni nieuwe investeringen aangekondigd en zal vermoedelijk dus geen aandelen afstaan. SK hynix en Samsung hebben dat vooralsnog niet gedaan. GlobalFoundries wilde geen commentaar geven tegenover Tweakers; SK hynix en Samsung reageerden niet.

TSMC Arizona
Een van TSMC's chipfabrieken in Arizona. Bron: Taiwan Semiconductor Manufacturing Company, Ltd.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

22-08-2025 • 09:27

61

Lees meer

Reacties (61)

Sorteer op:

Weergave:

Een functionaris van het Witte Huis bevestigt dat de regering inderdaad ‘overweegt’ aandelen te vragen aan chipmakers die subsidie ontvangen van de Amerikaanse overheid
Zullen we anders stoppen met berichten over dit soort proefballonnetjes? Trump blijft maar in het nieuws komen en we blijven maar constant verontwaardigd over ieder idioot plan van deze bananenrepubliek. Dit is de natte droom van iedere narcist. Bovendien leidt het af van andere zaken waar we het eigenlijk over zouden moeten hebben en normaliseert het nog extremere en idiotere plannen.
Dit is onderdeel van de tactiek van Trump en z'n croonies. Steve Bannons "flood the zone with shit"

Zoveel mogelijk berichten de wereld in helpen, de een nog extremer dan de ander zodat de eigenlijke bedoeling (zelfverrijking van Trump en z'n vriendjes) niet meer opvalt.

Wie denkt er nog aan het vliegtuig dat hij kreeg? De mega-investeringen in zijn cryptocoins? De mega-investeringen van de arabieren in zijn golfresorts? De kortingen op medicaid en medicare? De kapriolen van Musk/Doge? Wie vraagt zich nog af hoeveel al dat vliegen in Airforce One naar zijn golfweekendjes of naar zijn golfresorts in Schotland kosten?

Wat mij wel opvalt is hoe dun het democratische laagje van de republiekeinse partij is; ze gaan mee in al zijn pogingen om de democratie in Amerika uit te hollen. En de hypocratie in die partij is enorm. Al zou Biden maar een 100e van wat Trump doet hebben gedaan zou hij al honderden onderzoeken aan zijn broek hebben.
Dit. En voor degenen die er een goede analyse van Nederlandse bodem op na willen lezen:

Hoe Trump en Musk de waarheid verdrinken (en daardoor eerlijke leugenaars lijken)

[Reactie gewijzigd door Evanesco op 22 augustus 2025 13:30]

Uitstekend stuk van De Correspondent;
De leugens en hypocrisie worden juist zo openlijk mogelijk tentoongesteld. Het doel is niet om uit beeld, maar in beeld te blijven; niet om geloofd te worden, maar juist voortdurend te worden beschuldigd van onwaarheden en huichelarij. Zo blijft de ophefmachine op volle toeren draaien.
Vele media blijven willens en wetens onderdeel van de 'ophefmachine'. Betreffende redacteuren en journalisten kunnen dan ook als 'ophefmachinisten' worden omschreven.
Precies. Vandaar ook mijn initiële vraag (of eigenlijk is het een serieuze oproep) aan Tweakers om niet meer mee te werken als 'ophefmachinisten'. Mooi woord trouwens. :)
Denk dat het onderdeel van de tactiek is; zoveel mogelijk rookgordijnen opgooien. Het patroon is wel zichtbaar, denk ik: zelfverrijking voor hem en zijn horde.

PBS: Trump business deals revive questions about his family profiting off the presidency

Wat wordt net weg bezuinigd? Juist het PBS (publieke omroep) die mogelijk kritisch kunnen zijn. Andere media worden ook monddood gemaakt (Colbert) of aangeklaagd.

Denk dat het voor de media uiterst moeilijk is om hier erdoor te filteren. Wat is serieus beleid en wat is gewoon BS? Van de muur tussen MX en US wordt zwart geverfd tot een tarief toepassen op een gebied waar alleen wilde fauna te vinden is.

Ondertussen worden beslissingen genomen waar hij, zijn familie, superrijken nog rijker worden: BBB, crypto (de)reguliering, etc.

You are damned if you do and damned if you don't (vooral voor het serieuze nieuws media).
Idd. Ik meen dat dit door een van zijn adviseurs is bevestigd; breng zoveel mogelijk 'nieuws' naar buiten en overspoel hiermee de media, zodat onduidelijk is wat er nu werkelijk wordt uitgevoerd.
You are damned if you do and damned if you don't (vooral voor het serieuze nieuws media).
Ik denk dat je daar de spijker op zijn kop slaat. Eigenlijk wil je het liefst zoveel mogelijk 'shit' negeren, maar je weet nooit wat daar realiteit van kan worden, dus je moet het eigenlijk allemaal publiceren. Anders heb je per definitie een incompleet beeld. De waarde van journalistiek ligt hem natuurlijk in een volledig beeld geven en duiden, maar dat laatste is bijna niet te doen als ze na elke scheet hun plan veranderen.

Het zou helpen als wat meer mensen in een wat relaxtere houding schieten bij ieder wild proefballonnetje, zonder aan kritische analyse in te boeten en dit kenbaar te maken. Maar daar zit precies de moeilijkheid denk ik.

Ik vraag me af hoe de chip industrie gaat reageren op deze laatste brainfart. Het is maar de vraag wat hier van terecht komt. Ik denk dat ze het spelletje een beetje gaan meespelen; geveinsde verbazing, kissing up, wegkomen met een 'mooi dealtje'. Zoiets. Ze moeten reageren, maar het is onmogelijk in te schatten wat het definitieve plan wordt. 1 ding is zeker; als je zakken diep genoeg zijn, dan kun je iig - tijdelijk - loyaliteit afkopen. #shinystuffs
in een wat relaxtere houding schieten bij ieder wild proefballonnetje,
Idd. maar ze maken de ballonnetjes/plannen express heel 'wild', zodat dat niet goed lukt.

En nog erger: aandelenmarkten worden door elke 'brainfart' beinvloed...
Je hebt gelijk, als je dit soort berichten plaatst, dan wordt het nogal snel politiek en in dit geval corrupt.
  1. Er zat marktmanipulatie achter: follow the money
  2. Het zit trump niet lekker dat de Biden Chips Act succesvol is, ook in rode staten
Exact, de traditionele media waar Trump zo'n minachting voor heeft doen ook precies wat hij hoopt: iedere scheet die hij laat uitgebreid uitmeten. Ondanks dat het totaal onmogelijk is, of ronduit idioot. Hij domineert het nieuws, het gaat over hem. Gewone burgers weten niet meer wat ze moeten geloven of worden onverschillig. Ondertussen reageren aandelen koersen bijvoorbeeld wel en worden waarschijnlijk Trump en een boel van zijn vriendjes er nog rijker op. Enige remedie: niet meer aan meedoen, versla beleid pas als het ook echt uitgevoerd/ geïmplementeerd gaat worden en niet eerder.
Volledig mee eens. Als je alle patronen volgt, is er altijd weer een "toch niet" moment. Ik snap ook wel dat dit nieuws is, iedere nieuwsoutlet wilt er als eerste bij zijn. Toch zijn er altijd weer correcties gaandeweg, waardoor de voorgaande artikelen weer teniet gedaan worden. Zucht. Inderdaad leuk voor een narcist, om dagelijks in het nieuws te staan. Persoonlijk word ik hier wel moe van.
Ik snap ook wel dat dit nieuws is, iedere nieuwsoutlet wilt er als eerste bij zijn. Toch zijn er altijd weer correcties gaandeweg, waardoor de voorgaande artikelen weer teniet gedaan worden.
Dat is dus het punt imho: het is geen nieuws, dikke kans dat er niets van terecht komt, dus waarom besteden we er zoveel aandacht aan? Ik ben oprecht verbijsterd over 'deze tijd' waarbij we met zijn allen weten dat we gemanipuleerd worden, maar er stug aan mee blijven werken...
we blijven maar constant verontwaardigd over iedere idioot plan van deze bananenrepubliek.
Nah, hier was toch gemakkelijk doorheen te prikken
Zo heeft hij altijd gewerkt, een aannemer of onderaannemer moesten nog wat extra dingetjes doen die hij niet betaalde of hij betaalde helemaal niet (oa omdat íe vaak "illegalen" inhuurde omdat ze hetzelfde kunnen voor veel minder geld), zijn opmerking was steeds :"Then sue me". Een handjevol bedrijven hebben hem vast wel aangeklaagd, maar het gros heeft gewoon eieren voor hun geld gekozen. De mensen hadden heel vaak de tijd niet en ook het geld niet. Hij is er zo vaak mee weggekomen dat'ie het (graaien) aan zijn werkethos heeft toegevoegd.

En nu wil hij dat dus herhalen; wat de demente man wel vergeet is dat hij hier met miljarden bedrijven te maken heeft, het gaat hier dus niet op. Er zijn afspraken gemaakt, men heeft overeenkomsten gemaakt en contracten getekend. Hij kan hoog of laag springen maar zou dus wel Moeten voldoen aan die contracten, die door 2 partijen zijn getekend en rechtsgeldig zijn.

Serieus, wat'n idioot.
had ik al geschreven onder het vorige artikel

weet niet hoe te linken, heb het stukje gewoon gecopieerd en geplakt
Eens. Dit soort onzinnige zaken die nog weet ik hoe vaak veranderen en vermoedelijk nooit doorgaan hoeven we hier zeker niet te zien. Mocht het nu écht zover komen dat het in werking gezet gaat worden, dan kan er alsnog overwogen worden om er iets over te schrijven.


Kijk naar de stroom van onzin die daar uit die - inderdaad bananenrepubliek ondertussen - komt. Laat ze dat daar maar lekker zelf oplossen. Wij kunnen beter oppassen dat we hier in oktober zelf niet die kant opgaan (van een bananenrepubliek dus).
Ze willen dus nog meer investeringen zien voor dezelfde subsidie uit de Chips Act en anders zijn er consequenties. Ik vind het neigen naar maffiapraktijken. Je kunt dit ook niet los zien van het "staatsinvesteringsfonds" dat Trump voor ogen ziet. Hij verwacht dat het buitenland het allemaal financiert en verbind ook dan consequenties als dat niet of niet genoeg gebeurd via importtarieven.
US President Donald Trump’s trade policy has tied the financing of new American factories to the easing of some tariffs for foreign allies, a strategy that could channel more than $10 trillion into US manufacturing and critical industries, Treasury Secretary Scott Bessent said in a Fox Business interview on Wednesday (local time).

“We have agreements in place where the Japanese, the Koreans, and to some extent the Europeans will invest in companies and industries that we direct—largely at the President’s discretion,” Bessent said. “Other countries, in essence, are providing us with a sovereign wealth fund.”

https://www.business-standard.com/world-news/trump-trade-policy-sovereign-wealth-fund-allies-scott-bessent-125081400702_1.html
Dit is denk ik ook hoe ze de aandelenbeurs hoger willen krijgen terwijl je zou verwachten dat de importtarieven juist zou zorgen voor lagere koersen. Al blijken er ook veel uitzonderingen te zijn voor importtarieven, met name voor bedrijven die Trump welgevallig zijn.

[Reactie gewijzigd door jumbos7 op 23 augustus 2025 07:43]

Is dit hele verhaal niet gewoon één grote aandelenmanipulatie? Even snel wat inkopen, dan zo'n bericht naar buiten brengen, dan als het omhoog gaat weer verkopen, en zeggen 'of nee toch niet'.
Voelt voor mij inderdaad als een 'pump and dump' strategie. Wat het uiteindelijke plan is weet je nooit, maar ik vermoed dat de wereld er geen betere plek van wordt...
Lees Project 2025 door dan is het plan duidelijk, volgens Trump & co lijdt Amerika aan hun eigen succes door een te hoge dollar waarde kunnen zij niet goedkoop gebruik maken van hun lokale populatie. Daarom door handelsoorlogen en tarieven wilt zijn administratie de waarde van de dollar verlagen zodat de Amerikaanse burgers meer te besteden hebben.

Geen idee hoe dit gaat werken, maar dit is inmiddels de 3e pump en dump van Trump, waarvan de eerste zijn meme-coin was en daarna de 500 miljard naar chipmakers advertentie. Echter kwam dat weer omlaag nadat Elon zei dat er maar 100 miljard verzameld was.
Misschien weet jij dit ook niet, maar puur uit interesse, is juist een lage dollar waarde niet heel ongunstig voor een land wat zo enorm veel moet importeren? Ik vind het moeilijk om tussen alle "shit" door nog te zien welke kant dit op gaat, maar een ding weet ik zeker, de Amerikaanse burger gaat hier hoe dan ook niet van profiteren..
is juist een lage dollar waarde niet heel ongunstig voor een land wat zo enorm veel moet importeren?
De regering zit daar niet voor het land.

Als miljardair met veel buitenlandse valuta help je eerst het land naar de afgrond, inclusief hard inzetten op privatisering terwijl je het concurrenten lastig maakt. Daarna koop je het voor een prikkie.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 augustus 2025 12:26]

Dat is ook helemaal niet de bedoeling dat de Amerikaanse burger hier van gaat profiteren. De bedoeling is dat Trump & co er van profiteren.
The Zep Man heeft al een prachtige uitleg gegeven, wederom lees Project 2025 door of kijk naar de interviews van Steve Bannon die al te graag over zijn plannen praat. In het kort in 2018 heeft de Trump administratie veel nadruk gelegd op het inmengen/financieren van rechtste Europese partijen, wat hij 'The Movement' noemde om zo de Europese Unie te ondermijnen.

Wat zijn de redenen hiervoor? Als ik Bannon mag geloven is Amerika overtuigd dat de meeste Europese bedrijven niet nog een recessie kunnen overleven, daarom wil Trump een lage dollar hebben waardoor Amerikaanse investeringen zich mogelijk terugtrekken, daarnaast heeft 'The Movement' dit ook gezegd: “undermine, and ultimately paralyze, the European Union” wat uiteindelijk desastreus zou zijn voor elke Nederlander en Europeaan.

Maar als zij er mee geconfronteerd worden bloed hun neus spontaan en zijn al hun interviews iets van een verleden....
Qua ondermijning heeft de EU echt geen hulp van de US nodig, dat kunnen ze prima zelf. En dat kan me niet hard genoeg gaan. Ik vind een economische samenwerking (lees: EEG) prima, maar zit niet op een Verenigde Staten van Europa te wachten.
Trump wil een lagere dollar om Amerikaanse productie goedkoper te maken en hij wil het buitenland dwingen om de benodigde investeringen in Amerikaanse fabrieken te betalen in ruil door verlichting van importheffingen. Wel bijzonder, dreigen met hoge tarieven en dan zeggen dat je ze in ruil voor miljarden wel verlicht. Feitelijk komt dat gewoon neer op iets dat doet denken aan afpersing, als het dat niet gewoon afpersing is.
US President Donald Trump’s trade policy has tied the financing of new American factories to the easing of some tariffs for foreign allies, a strategy that could channel more than $10 trillion into US manufacturing and critical industries, Treasury Secretary Scott Bessent said in a Fox Business interview on Wednesday (local time).
https://www.business-stan...ssent-125081400702_1.html
Maar het buitenland ziet hopelijk in dat ze door in te stemmen daarmee helpen om de concurrentiepositie van de VS te verbeteren en zichzelf op de langere termijn tekort doen. Want uiteindelijk wil Trump natuurlijk dat Amerikanen vooral in Amerika kopen en dat het buitenland juist uit de VS importeert.
Voelt voor mij inderdaad als een 'pump and dump' strategie. Wat het uiteindelijke plan is weet je nooit,
Geld.
Veel van de wappieclaims zijn vaak lang en breed weerlegd.

Pump en dump is een strategie die bestaat en manipuleren van aandelenkoersen gebeurt ook genoeg. Musk is er zelfs al een keer voor op z'n vingers getikt toen hij na meerdere waarschuwingen op Twitter dingen bleef posten over Tesla die invloed hadden op de koers.

Daarnaast staat Trump niet bepaald bekend om z'n ethisch handelen. Hij is veroordeeld voor het gebruiken van geld van een goed doel voor zichzelf om o.a. schilderijen van zichzelf te kopen. En hij heeft na de verloren verkiezingen van 2020 heel veel geld ingezameld voor "legal battles". Alleen was dat geld niet geoormerkt, waardoor hij het gewoon in z'n zak kon steken.

Dan hebben we het geval Justin Sun, die na voor tientallen miljoenen Trumpcoin (een waardeloze memecoin) te hebben gekocht ineens een overheidsonderzoek naar hem zag verdwijnen. Dat staat nog los van een aantal oliestaten en China die gigantische bedragen in deze munt stoppen. Al het geld dat wordt verdiend met deze munt gaat naar Trump.

Mijn punt? Het is niet heel gek dat men Trump verdenkt van aandelenmanupilatie, omdat hij vaak genoeg heeft aangetoond een onbetrouwbaar persoon te zijn. Bewijzen dat dit zijn doel was is natuurlijk onmogelijk, tenzij iemand hem heeft opgenomen toen hij letterlijk zei dat dit zijn doel was.

Dus dit vergelijken met vaak niet heel aannemelijke claims is een beetje een valse analogie. Als je de context er bij pakt, zijn er meer verschillen dan overeenkomsten.

Net als dat veel claims die worden afgedaan als wappie, vaak met context erbij ineens niet meer kloppen. Het is ook één van de belangrijkste trucs van populisten om context weg te laten en dan de waarheid te manipuleren.

Als ik zeg "Henk gooide zomaar een glas cola over Jaap heen", klinkt het alsof Henk niet heel aardig is. Maar als ik zeg "Henk gooide een glas cola over Jaap heen omdat zijn haar in brand stond", is Henk ineens de held. Net als dat informatie over het gedrag van Henk en Jaap jouw beeld van mijn eerste opmerking kan veranderen. Misschien is Henk heel vriendelijk en Jaap een etterbak die Henk altijd tot waanzin drijft. Dan is zomaar een glas cola over hem heen gooien misschien wel omdat Jaap door bleef etteren tot Henk het zat was.

Kortom: context is belangrijk. En de context is dat Trump de cursus ethiek heeft overgeslagen en zijn Presidentschap openlijk gebruikt om zijn zakken te vullen. Dat maakt het logisch dat mensen zich afvragen of hij aandelenkoersen probeert te manipuleren. Net zoals met de aan/uit/aan/uit importheffingen. Toen zei hij zelfs dat hij mensen kende die er veel aan hadden verdiend met aandelenhandel.

[Reactie gewijzigd door Framoes op 22 augustus 2025 11:30]

Dat komt omdat die (imo) wappies claimen dat ze de waarheid in pacht hebben, hij vraagt gewoon oprecht of er niet meer gaande is. Daar zit het verschil tussen een wappie en iemand die gewoon zijn verstand gebruikt. Je mag (imo moet) best achterdochtig zijn, dat is heel gezond namelijk om niet blind op alles te vertrouwen. Maar iets niet vertrouwen maakt het tegendeel niet per definitie waar, en daar gaat het mis!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 augustus 2025 09:48]

Het zijn geen complot theorien, het is gewoon feitelijk dat de Trump familie sinds januari alles in haar voordeel heeft en miljarden verdiend aan speculatie, De president weet heel goed wat de markten doen na zijn uitspraken, hij stelt zijn zoons op voorhand op de hoogte te kopen of te verkopen net voordat zijn twitter tirade openbarst.
Overal waar hij heen vliegt staan toevallig Trump belangen, en hij doet zaken met, je raad het al, mensen die in Trump investeren.

Dit is gewoon zelfverrijking op hoogste vorm en gaat echt niet om zijn politieke kleur, in een normaal werkende democratie was zo een president allang afgezet door het congres.
Je vergeet de eerste stap nog, intel's CEO zwart maken waardoor de koers eerst nog ffe flink zakte :+
Mijn beste verklaring is nog altijd dat er geen centraal plan is en Trump vooral opportunistisch reageert op de omstandigheden. Tegelijkertijd zijn er allerlei mensen die gebruik maken van de situatie om hun eigen plannetjes uit te voeren. Die lopen elkaar echter enorm voor de voeten. Ze proberen zichzelf te helpen en hun concurrenten dwars te zitten. De ene keer willen ze zelf subside, de andere keer willen ze dat de ander geen subidie krijgt. De ene keer willen ze importheffingen voor hun concurrent, de andere keer willen ze een uitzondering voor hun eigen product. Een hoop mensen beseffen hoe het werkt en spelen daar handig op in door te speculeren met aandelen die steeds heel heftig en vrij voorspelbaar reageren op de uitspraken van Trump. Ik geloof niet dat Trump dat zelf als doel heeft, maar hij heeft ook niet het morele besef dat het niet goed is voor het land en de economie, daar lijkt hij niks om te geven.
Is dit hele verhaal niet gewoon één grote aandelenmanipulatie? Even snel wat inkopen, dan zo'n bericht naar buiten brengen, dan als het omhoog gaat weer verkopen, en zeggen 'of nee toch niet'.
Maar ze hebben niets gekocht.... Wat probeer je precies te beweren?
"Ze" (de Amerikaanse overheid) niet inderdaad, maar mensen dichtbij Trump wellicht wel? Dat is afgelopen jaar al vaker in het nieuws geweest. Trump heeft zelfs een keer op zn eigen socials opgeroepen om aandelen te kopen, vlak voordat hij met zijn tarieven ging toveren.

Verder beweer ik niets, ik vraag het me af.

[Reactie gewijzigd door Megalodon86 op 22 augustus 2025 10:17]

Hoe weet jij dat? Bij de aankondiging van de importtarieven was vooral ongebruikelijk veel handel in shorts. Toen Trump later wat dingen nuanceerde en de koersen weer stegen was ie zelfs aan het opscheppen dat een vriendje van hem 2 miljard had verdiend. Er wordt zat gekocht/verkocht met voorkennis bij de Amerikaanse overheid (beide kanten overigens). Alleen Trump durft er zelfs over op te scheppen.
Of invloed binnen een bedrijf zoals van de Chinese overheid wel bekend is.
Teminste zijn ze niet subtiel de boel aan het besodemieterd en chanteren, maar ik hoop toch dat een aantal grotere chipbedrijven zeggen dat ze voor bepaalde duur absoluut geen zaken doen met de US of Trumptopia.
Er is weinig subtiel aan, maar het blijft gewoon chantage. Geld dat door het congress is toegewezen om als subsidie te dienen voor deze bedrijven moet volgens de voorwaarden gewoon verdeeld worden. Het is niet aan het Witte Huis of Trump om ineens bijkomende voorwaarden te stellen zoals het afgeven van aandelen of het bouwen van nog eens bijkomende fabrieken in ruil voor die subsidie.
Teminste zijn ze niet subtiel de boel aan het besodemieterd en chanteren, maar ik hoop toch dat een aantal grotere chipbedrijven zeggen dat ze voor bepaalde duur absoluut geen zaken doen met de US of Trumptopia.
Je gelooft zelf niet dat dat gaat gebeuren. De VS is de grootste klant en alle bedrijven die sturend zijn op dit gebied zitten in de VS.
Nee ik geloof het niet, maar ik hoop op vele dingen waar ik van weet dat het niet gaat gebeuren :+

Het zou echter trumps beleid goed doen als er een grote groep hem is een keer duidelijk nee vertellen, en ook de kracht hebben om dit te laten plakken.
Weer lekker hopeloos dat constante gezwalk, kan je ook echt beleid op voeren als bedrijf.|:( 8)7
Net wel! Je weet -als groot bedrijf- dat de regering zeer gevoelig is aan gelobby/geslijm/steekpenningen (noem het hoe je wil). Beleid is vaak ondoordracht en daarom ook "gemakkelijk" bij te sturen.
Wel niet wel niet. Dit doet het bedrijfsleven geen goed en de reputatie van de VS ook niet.

Als het beleid letterlijk van uur tot uur volledig om kan slaan, hoe kan je als bedrijf daar nog op anticiperen. Je weet werkelijk niet waar je op deze manier aan toe bent.

Dan kan je beter naar een stabieler land om gaan kijken, waar er tenminste een degelijk en stabiel beleid is, om je te vestigen.
Wel niet wel niet. Dit doet het bedrijfsleven geen goed en de reputatie van de VS ook niet.
De reputatie van de VS is al lang en breed "down the drain". Ze hebben alleen het geluk (en de rest van de wereld de pech) dat ze een economische en militaire supermacht zijn, en dat ook nog wel even zullen blijven. Dus de rest van de wereld heeft zich daartoe te verhouden, en nieuws van het wanbeleid dat daar wordt gevoerd zal dus helaas ook steeds op de voorpagina's verschijnen.

Er zijn meer landen in de wereld waar een autoritair/corrupt regime aan de macht is, maar als die zo'n grapje uithalen, komt het op pagina 3 van het economiekatern in een klein artikel links onder op de pagina.
Ik heb hier op mijn dak een windwijzer staan en die draait minder rond dan de Amerikaanse overheid.
Ach, ik heb hier een wasmachine en die draait ook minder snel.
Het enige wat wordt bereikt is steeds meer wantrouwen tegen de Verenigde Staten door privatebedrijven. Het ene na het andere proefballonetje wordt opgelaten, de mening van Trump is inmiddels grilliger dan het Nederlandse weer. Gevestigde bedrijven zullen vast en zeker wel beloftes maken die ruim geinterpreteerd kunnen worden, zo als de intentie fabrieken bij te bouwen. Zo iets duurt meerdere jaren, het is meer dan een paar muren bouwen, ondertussen moet je ook nog personeel uit Mexico de V.S vinden die het werk voor je willen doen tegen een minimimum loon.

Ondertussen is ook al eerder aangehaald dat de Trump familie goed boert met de huidige wetgeving, en op bedenkelijke wijze rijker dan ooit is geworden in een paar maanden tijd.

Ook op landelijk niveau wordt de V.S beetje bij beetje niet meer gezien als een betrouwbare partner, het is dat we ze nog nodig hebben op militair gebied omdat we daar te lang op hebben geleund, maar aflopende contracten worden geevalueerd en productie van Europese bodem wordt steeds meer aangemoedigd. Hebben we het nog niet over de grootste handelspartner, Canada die in recordtempo handelscontracten met andere landen sluit en de V.S steeds meer en harder afstoten als primaire export en import partner.

Wie nu nog durft te zeggen dat Trump een goede leider is, moet zich toch afvragen of leider op termijn niet met een lange IJ zal moeten worden geschreven, waar de v.s zo langamerhand lijdt en niet leidt op het wereldtoneel.
Ik zou mijn fabrieken sluiten in de VS en de prijzen gewoon serieus verhogen. De werkwijze van Trump hoort niet thuis in een westers land - en kan alleen maar in het zo door hem bewonderde Moord-Korea.
Wel goed lezen. Het bericht van dinsdag was van een overheidsfunctionaris. Die aangaf dat ze een aandeel van 10% van intel wilde om niet afhankelijk te worden van Japan, dat hij ook vond dat bedrijven die vanuit de chips act geld krijgen ook een aandeel moeten afstaan.

"If we're going to give you the money, we want a piece of the action for the American taxpayer," Lutnick told CNBC. While the Biden administration had been giving "money for free" to companies such as Intel and TSMC.

Vandaag heeft het Witte Huis een statement uitgebracht dit niet te doen. Dus het is niet dat ze dinsdag zeggen A en daarna B. Dat gebeurt toch overal. Minister zegt A, kabinet zegt gaan we niet doen. Maar omdat het Trump is wordt het hier natuurlijk uitvergroot.

Vanuit zakelijk perspectief is hij wel goed bezig. De eu gaat immers grote sommen geld overmaken naar de VS, 750 miljard aan Olie, LNG, 280 miljard aan Wapens (waarschijnlijk 35% van de 800 miljard aan investering in de Navo) Tevens heeft hij een groot aandeel gekregen in de grondstoffen van Oekraïne. En gaan private bedrijven vanuit de EU ook nog eens voor 600 Miljard investeren in de US.
Dat betreft vooral schijnbeloftes. In de praktijk zal daar weinig van terechtkomen.
Tot de EU genoeg handel heeft verplaatst naar andere delen van de wereld en de VS minder nodig heeft. Nu moeten ze helaas nog zaken doen met iemand die gewend is z'n zakenpartners te intimideren. Vraag maar aan de aannemers die voor hem hebben gebouwd.

En die 600 miljard is helemaal een lachertje. De EU en nationale overheden bepalen namelijk niet wie waar investeert. Veel bedrijven zullen door de importheffingen helemaal niet meer willen investeren in de VS.

En over het algemeen bespreken Ministers zaken met andere leden van het kabinet, voordat ze in de media dingen roepen.
Japan gaat maar liefst 550 miljard dollar investeren in Amerika!

PS. Slechts 1 tot 2% is een echte investering. 98 tot 99% wordt ter beschikking gesteld als lening. Tegen marktrente. LOL, Japan verdient dus geld aan deze deal. Die 1 tot 2% investering is een schijntje, dat verdienen ze dubbel en dwars terug aan rente die betaald wordt vanuit Amerika. Oja, niet verder vertellen, dat wordt door Trump niet gewaardeerd...
Ik denk dat dit zo geregisseerd wordt zodat eerst reacties worden afgewacht

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.