Reuters: Nvidia werkt aan nieuwe AI-chip voor Chinese markt

Nvidia werkt volgens Reuters aan een nieuwe high-end AI-chip voor de Chinese markt: de B20. De chip zou niet gehinderd worden door Amerikaanse restricties voor de export van dergelijke chips naar China. De B20 moet in 2025 op de markt verschijnen.

Nvidia zou de chips op de markt willen brengen in samenwerking met Inspur. Dat is een Chinees bedrijf waarmee Nvidia momenteel al samenwerkt. Vier anonieme bronnen hebben de ontwikkeling van de B20 aan Reuters bevestigd. Ze hebben echter geen specificaties over de chip gedeeld. Een bron wist te vertellen dat de B20 tijdens het tweede kwartaal van 2025 op de markt moet verschijnen. De twee bedrijven hebben nog niet op de geruchten gereageerd.

Eind 2022 voerde de Amerikaanse overheid een exportverbod in voor AI-videokaarten. Tweakers schreef een achtergrondartikel over het onderwerp. Sindsdien mocht Nvidia zijn A100- en H100-datacentervideokaarten niet meer exporteren naar China en Rusland. Later kwam daar het Midden-Oosten bij. Volgens de Amerikanen bestaat het risico dat deze chips gebruikt worden voor militaire doeleinden.

Nvidia heeft momenteel enkele AI-chips in zijn assortiment voor de Chinese markt. Deze chips, waaronder de H20, zijn minder krachtig en vallen niet onder de exportrestricties. De Nvidia H20 is, net als de H100-gpu, gebaseerd op de Hopper-architectuur en beschikt over 96GB HBM3-geheugen. In november vorig jaar besloot Nvidia om de release van de AI-chip uit te stellen tot het eerste kwartaal van 2024. Sommige serverfabrikanten ondervonden naar verluidt problemen met de integratie van deze chip in hun systemen.

Nvidia H100
Nvidia H100

Door Jay Stout

Redacteur

22-07-2024 • 15:05

39

Lees meer

Reacties (39)

Sorteer op:

Weergave:

Nederland laat zich keihard naaien door de US.
Nvidia kan lekker blijven exporteren naar China maar ASML riskeert binnenkort elke export (ook DUV) te moeten stoppen.

Als Nvidia verzwakte chips mag exporteren zou ASML gewoon verzwakte lithografiemachines moeten kunnen exporteren.
Of het mag is natuurlijk ook de vraag. Apple denkt ook dat zicht aan de DMA houden maar zover ik weet denkt de EC daar anders over. En mocht nu wel mogen kan je er donder op zeggen dat het verbod wordt uitgebreid en dat deze daar onder vallen.
Ik lees vooral onzekerheden in je post, waar jij dat aannames op doet en daar conclusies uit haalt, tja :)
Ik denk dat je als bedrijf niet moet fucken met de Amerikaanse overheid. So laizes faire die kunnen zijn, zo keihard kunnen die ook ingrijpen. De EU zijn doetjes daarmee vergeleken
Misschien zit er voor diezelfde overheid wel een gigantische backdoor in die chips. Zijn ze straks helemaal blij met hun chips, nvidia een leuke jaarwinst en dan click, alles uit en onbruikbaar.
Chinezen zijn niet perse slimmer hoor, ze kopieeren alles en maken het in mindere kwaliteit na of iets wat er op lijkt. Of ze kopen bedrijven op die financieel lastig zitten dat zie je nu in de auto industrie, veel bekende merken van onder Chinese giganten, gewoon omdat het kan.
De chinezen kopieren al langer niet zomaar alles meer, op genoeg zaken lopen ze voor, vooral in het beter gebruiken van technologie voor zaken. En tot een paar jaar geleden had China ook helemaal niet zo'n noodzaak om eigen geavanceerde chips etc te ontwikkelen, maar door de restricties is het wel een noodzaak geworden, dankzij de VS, waardoor de vooruitgang steeds harder zal gaan, en ze zullen binnen enkele jaren op gelijk niveau komen als bv ASML op dat moment, en daarna schieten ze ze die hard voorbij.
Als puntje bij paaltje komt kan China dadelijk ook nog eens een vergelijkbare restricties op gaan leggen richting de VS, waardoor chinese technologie dus niet gebruikt mogen worden, zoals de VS nu dus doet. Dat zou de VS nog eens hard kunnen schaden.
Ik zie graag bronnen tegemoet aangezien zoals de reactie van @DvanRaai89 in een eerder topic ... laten de feiten een heel ander beeld zien.

DvanRaai89 in 'Helft omzet ASML-machineverkopen was afgelopen kwartaal afkomstig van China'
Als de Chinezen zoveel slimmer zijn, waarom is het een Amerikaans tech bedrijf dat aan China levert en niet andersom?
Omdat er toch wel erg veel kennis voor nodig is om überhaupt een chip te maken. En dat heb je niet 123 en zeker niet als de concurrentie al 20 jaar voorloopt. Nou hebben Chinezen wel gemiddeld een hoger IQ dan de westerse mens.
Omdat er toch wel erg veel kennis voor nodig is om überhaupt een chip te maken. En dat heb je niet 123 en zeker niet als de concurrentie al 20 jaar voorloopt. Nou hebben Chinezen wel gemiddeld een hoger IQ dan de westerse mens.
Je verklaard nog steeds niet waarom het andersom is? Hoe is die voorsprong/achterstand ontstaan dan door slimmere mensen? Zijn die slimmere mensen dan alsnog dom bezig? Of zijn ze pas sinds kort slimmer geworden?

Overigens is een gemiddeld IQ helemaal niet relevant. Het gaat juist enkel om de mensen met een hoog IQ. Als je 10 slimme mensen hebt op 100 mensen of 10 slimme op 150 mensen maakt toch niks uit, het gaat enkel om die 10 mensen die slim genoeg zijn :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 juli 2024 09:37]

De bedrijven in Amerika zijn nogal goed in het verzamelen van die slimme mensen, hoog salaris en fijne leefomstandigheden.

China loopt daar mee achter.
Volgens de Amerikanen bestaat het risico dat deze chips gebruikt worden voor militaire doeleinen.
Is het dan niet zo dat de Amerikanen de nieuwe chips ook gaan zien als bedreiging en dan de export gaan verbieden?
Of als Nvidia het Chinese bedrijf gebruikt om de restrictie te omzeilen, gaat de overheid daar niet ook gewoon een stokje voor kunnen steken?
Licht gedateerd maar om een indruk te krijgen hoe het speelveld van AI zich op dit moment ongeveer verhoudt is de volgende link van de EU wel aardig:

https://web.jrc.ec.europa...ex.html?bookmark=overview

Filteren op segment en je ziet dat China op 8 van de 10 segmenten significante voorsprong heeft.

Lijkt mij afdoende reden om zeer bewust te zijn van onze keuzes m.b.t. onderwijs, innovatie en subsidiering
in relatie tot buitenlandse tech.

Te beginnen met een eigen authenticatie systeem waar de EU services tegenaan kan laten bouwen door Europese bedrijven voor Europees publiek.
Kans boven gemiddeld dat er weer een verbod/restrictie op komt.
Zo lang er Amerikaanse technieken en/of producten worden gebruikt kunnen ze er alsnog gedoe mee krijgen.

Het geeft ook weer aan dat Nvidia schijt aan alles heeft en ondanks de eventuele gevolgen alleen de eigen bankrekening interessant vindt.

Als je geen 4090 mag verkopen dan maak je toch gewoon een kaart/chip die maar 50% van de performance heeft en voor het westen totaal niet interessant is. Misschien zelfs wat zuiniger omdat het een kleine kaart/chip is en dan verkoop je er toch gewoon 2/3x zoveel aan China... Die chinezen maken zich niet druk om een datacenter meer of minder.

[Reactie gewijzigd door Cowamundo op 22 juli 2024 16:29]

Ach, de VS denkt ook puur aan zichzelf hoor, de restricties zijn puur om chinese concurrenten uit te schakelen zodat amerikaanse bedrijven meer kunnen verdienen, in plaats van zelf ook vooruitgang te boeken met gebruik van de technologie.
Military-Civil Fusion is a national strategy of the Chinese Communist Party (CCP) to develop the People’s Liberation Army (PLA) into a “world class military” by 2049. Under MCF, the CCP is acquiring the intellectual property, key research, and technological advances of the world’s citizens, researchers, scholars, and private industry in order to advance the CCP’s military aims. The CCP is systematically reorganizing the Chinese science and technology enterprise to ensure that new innovations simultaneously advance economic and military development.
Is het nou echt zo raar dat de Amerikaanse overheid het leger van China niet wil helpen om zichzelf beter te bewapenen?

En dankzij de wetgeving die China zelf heeft gemaakt, zijn Chinese bedrijven verplicht om het leger te helpen, dus kan daar ook niet aan geleverd worden.

Gelieve te stoppen met dit soort ongefundeerde en vooral anti-Amerikaanse opmerkingen die nergens op gebaseerd zijn.
Iedereen mag zijn mening uiten, maar als deze niet gestoeld is op feiten en wordt gepresenteerd als de waarheid, en in het geval van Superdre is het toch vooral dat het altijd de schuld is van Amerika, ondanks dat de feiten simpelweg laten zien dat het een reactie is op een actie van een overheid die duidelijk heeft gemaakt geen bevriende natie te zijn voor het Westen.

Zie ook de andere post van Dre
maar door de restricties is het wel een noodzaak geworden, dankzij de VS, waardoor de vooruitgang steeds harder zal gaan, en ze zullen binnen enkele jaren op gelijk niveau komen als bv ASML op dat moment,
En zie mijn reactie hierop waar een andere tweaker uitgebreid al eerder heeft uitgelegd dat wat dre hier als de waarheid presenteert op geen enkel vlak overeenkomt met de realiteit en juist het tegenovergestelde het geval is.
Ik weet niet hoe oud jij bent, maar dat jij maar even weet dat de wereld niet om jou draait, en dat niet iedereen zelfde mening als jij moet hebben. “Grow up” zeg ik dan.
als je mening niet gestoeld is op feiten mag je nou eenmaal in een vrije samenleving iemand erop aanspreken als die bullshit aan het verkopen is en dan zeggen grow up lijkt meer alsof je de feiten niet wenst te horen en vooral in een sprookje wil geloven die superdre hier probeer te presenteren.

We zijn nou eenmaal niet China waar meningen die afwijken van de CCP verwijderd worden en mocht je teveel heibel maken het vervolg word met een vriendelijk bezoekje van de staatspolitie.

[Reactie gewijzigd door Zyphlan op 23 juli 2024 08:10]

Je reactiegeschiedenis is wel heel interessant. Kritiek op China is wellicht moeilijk voor je te accepteren maar zolang China geen open beleid voert ten opzichte van bedrijven in China is er gewoonweg geen mogelijkheid om dit soort zaken te delen met China.

Het staat China vrij om zelf deze Chips te maken overigens.

[Reactie gewijzigd door xzaz op 23 juli 2024 10:12]

Ligt eraan wie er wint in november. Als Trump wint dan zeker.
Als het zo simpel was als je zegt dan had er al lang een tweede ASML in China gestaan. Dat je iets hebt betekent niet dat je datgene (grootschalig) kan namaken. De mini componenten in kaart brengen geeft alleen aan wat er waar zit, niet over hóé dit priegel onderdelen zijn gemaakt en zijn samen gebracht.

En stel dat het lukt om een chip na te maken, om dat proces op te schalen is iets meer dan copy/paste. Een prototype bestaat doorgaans alleen om aan te tonen dat iets überhaupt mogelijk is.

Stel dat China €500 miljard beschikbaar stelt om heel Veldhoven na te bouwen. Dan hebben ze over 10 jaar de techniek van u, en lopen ze weer 10 jaar achter.

Ik denk dat de VS niet de illusie heeft om deze technologie voor altijd uit handen van China te houden - er komt een punt dat China kan produceren wat de VS/Nederland nu kan produceren. De 'kunst' is om de kloof daartussen redelijkerwijs zo lang mogelijk & zo groot mogelijk te houden. Door China wel toegang te geven tot de sub-optimale chips is het voor hen weer net wat minder interessant om zelf het wiel helemaal opnieuw uit te vinden, en behoudt de VS (al dan niet tijdelijk) haar machtspositie.
Het reverse engineeren van deze geavanceerde chips is zelfs voor de meest knappe koppen op deze wereld, een gigantisch lastig, duur en lang proces. Dat doe je niet zo 1, 2, 3.

Maar daarbij net zo lastig, of misschien nog wel lastiger, is het produceren van deze chips. Daar heb je zulke nieuwe en geavanceerde apparatuur voor nodig, die, niet geheel toevallig, ook niet geleverd mag worden aan China.

Het is een afweging of ze al die tijd en moeite niet beter kunnen stoppen in zelf een proces beginnen, of gewoon domweg de chips van Nvidia kopen die wel beschikbaar zijn. Ik heb geen idee wat beter is, maar ik denk dat je wel een beetje onderschat hoe eenvoudig deze chips zijn na te maken.
Reverse engineering van een chip met 80 miljard transistoren????

Ik denk dat het hacken van NVIDIA / industriële spionage makkelijker is...

https://nl.wikipedia.org/wiki/H100_GPU
Dit soort export verbod is bedoeld om bulk handel tegen te gaan. Niet voor de paar chips voor reverse enginering. Als China te knowhow heeft om deze chips te reverse engineren kunnen ze gerust wel een paar chips regelen, daar gaat geen export verbod iets tegen doen.
Erg dom erg dom, Nvidia had niet naar Amerikaanse en Europese unie luisteren...
Dan lopen vervolgens ze 2 markten mis ipv 1, ik vind het prima hoor, maar dat zou pas dom zijn van Nvidia :D Nvidia kan altijd nog naar China verhuizen als ze dat willen (maar dat willen ze niet, want dan zijn ze geen opzichzelfstaand bedrijf meer maar een Chinees staatsbedrijf)...

En succes met reverse engineren, dat gaat ze niet lukken (los van uitvinden hoe de chip werkt moet je ook het hele proces na kunnen maken) en zowel zijn we 10 jaar verder :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 juli 2024 09:30]

Een kaart reversed engineeren.. OK maar een chip reversed engineeren.. NO WAY
zeker wel,

in de jaren 80 heeft AMD de intel i386 nog 'reverseengineeerd' en dat werd de AM386 chip

toegegeven de chip architectuur was wat eenvoudiger maar het is zeker geen 'no way' maar een 'know way'
Volledig mee eens. ze maken echt wel stappen. Misschien wel grotere als hier in het westen. Mee eens.
En dat ze op een gegeven moment zelf betere/snellere chips zullen ontwerpen en bouwen geloof ik ook.

Maar onze chips reversed engineeren? Ik weet het niet.
Dan reverse engineren de Chinezen het toch, betekent nog altijd dat wij onze voorsprong blijven houden, zolang we innoveren.

Sterker nog ASML gaat er zelfs vanuit dat hun machines nagebouwd kunnen worden.
Daarom blijven ze innoveren zodat ze relevant blijven en altijd de beste machines hebben.
Als China 5 jaar achterloop is dat prima te overzien.

[Reactie gewijzigd door ArnoldSmit op 22 juli 2024 15:40]

Hahahaha, ja de miniatuur versie....

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.