Nvidia mag H20-datacenterchip weer naar China exporteren

Nvidia mag de datacenter-gpu H20 weer naar China exporteren. Dat heeft de Amerikaanse regering toegezegd na een ontmoeting met Nvidia-ceo Jensen Huang. Deze chip is specifiek ontworpen voor de Chinese markt, maar viel sinds april onder de exportbeperkingen van de Verenigde Staten.

De Amerikaanse regering heeft toegezegd exportlicenties te verstrekken voor de levering van H20-gpu's aan China, schrijft Nvidia in een blogpost. De chipfabrikant verwacht de chip 'binnenkort' weer in het land te kunnen verkopen. Het bedrijf zegt daarnaast te werken aan een RTX Pro-gpu voor China die 'volledig aan de regels voldoet' en bedoeld is voor 'digital twins' en AI.

Nvidia ontwierp de H20-gpu in 2023 om de Amerikaanse exportbeperkingen op geavanceerde chips te omzeilen. Verschillende AI-accelerators van de fabrikant mogen sinds 2022 niet meer naar China worden verscheept, vanwege zorgen dat ze worden ingezet voor militaire doeleinden.

Dat geldt ook voor de H100-chip. De H20 is een minder krachtige versie van die gpu, maar sinds april 2025 mocht ook deze variant niet meer verkocht worden in China. Het nieuwe beleid zou het bedrijf naar eigen zeggen 5,5 miljard dollar kosten. Nvidia is al langer kritisch op het agressieve handelsbeleid van de Amerikaanse overheid.

Door Kevin Krikhaar

Redacteur

15-07-2025 • 09:05

57

Reacties (57)

57
55
26
0
0
17
Wijzig sortering

Sorteer op:

Weergave:

Opvallend hoe snel dit toch weer omdraait. Eerst mag het niet vanwege veiligheidszorgen, en nu mag het opeens weer na een gesprek. Het laat zien hoe lastig het is om economische belangen en geopolitieke spanningen in balans te houden. Nvidia wil natuurlijk gewoon verkopen, en China is simpelweg te groot en winstgevend om definitief buiten te sluiten. Maar het roept wel de vraag op hoe effectief en consequent dat exportbeleid eigenlijk is.
Heb toch het idee dat Trump een klein beetje de aandelen/crypto markt aan het bespelen is. Restricties opleggen = alles gaat naar beneden kan die mooi zelf inkopen. Daarna alles weer opheffen zodat het omhoog klapt.
Juistem, punt je bij paaltje is het uitgangspunt altijd geld
Dat geeft hij zelf toe en is zelfs als gewoon nieuws naar buiten gebracht door het Witte Huis.

https://www.independent.co.uk/news/world/americas/us-politics/trump-billionaire-profits-dropped-tariffs-b2731386.html

Hij is voortdurend met zijn handelstarieven aan het schommelen zodat hij daar winst op kan maken.
Ik denk oprecht dat je Trump hiermee overschat.

Trump is het eens met de laatste persoon die hij gesproken heeft. De man is compleet onvoorspelbaar en daarmee is meegaan in zijn poging tot koersbeinvloeding (want ondanks dat de man nergens echt verstand van heeft kan dat nog steeds het doel zijn) een ware gokkast.

Dit alles is zo ongelofelijk willekeurig. En op de middellange termijn doet dat ongelofelijk veel schade aan de Verenigde Staten. Maar goed, ze hebben er zelf voor gekozen. Notabene in electorale meerderheid dit keer.

[Reactie gewijzigd door doltishDuke op 15 juli 2025 19:08]

Hij is een van de machtigste mensen ter wereld. Hoezeer je het met hem oneens kan zijn, hem onderschatten is een fatale fout.
Dat iemand macht heeft wil niet zeggen dat diegene ook maar het flauwste idee heeft waar hij of zij mee bezig is.

Trump begrijpt helemaal niks van de wereld. Hij heeft wel een goed gevoel voor show. Dat zijn compleet andere zaken, maar met dat laatste kun je misschien nog wel verder komen dan het eerste.

Staat dan weer helemaal los van hoeveel invloed hij kan uitoefenen. Dat is enorm ja. Maar de veronderstelling dat deze mafkees een plan heeft en daarover op de middellange termijn heeft nagedacht? Nee, dat geloof ik niet. Daar is hij niet toe in staat.

[Reactie gewijzigd door doltishDuke op 15 juli 2025 21:30]

"In individuals, insanity is rare; but in groups, parties, nations, and epochs, it is the rule "
Friedrich Nietzsche
Komt omdat Amerika en China beide nu een race hebben richting AGI, de investeringen van Amerikanen betreft AI is alleen toegankelijk voor OpenAI en anderen die meebetalen evenals het ontwikkelen van Agent-1 die 1000x de compute power van GPT4 moet hebben. Hierom verwachten een aantal wetenschappers dat er in 2026 een doorbraak door AI te koppelen aan AI agents die de code zullen herschrijven, testen en uploaden.

Enige nadeel Agent-1 is alleen voor interne Amerikaans gebruik, oftewel wij als de EU zullen nooit die data krijgen, daarom is Nederland ook al bezig met AI investeringen zoals in Groningen.
Daniel Kokotajlo, Eli Lifland, Thomas Larsen en Romeo Dean
AGI gebouwd door hallucinerende agents zonder creativiteit. Hmmm, ik blijf nog een beetje sceptisch.
Tja daarom maken zij het menselijk brein na, enige doel van die AI agents is dat de AI zelf bijv. een CICD pipeline alles kan coden, builden en testen voor release, als de overkoepelende AI of AGI dit kan delegeren dan heeft creativiteit er niks mee te maken aangezien code en computers logisch zijn.

Hetzelfde dat de gemiddelde persoon de computer de schuld geeft terwijl het toch 99% aan de mens ligt.
Het menselijk brein namaken is niet wat ze doen. Dan zouden ze met hersencellen en kweekjes bezig zijn. Ze proberen de rudimentaire werking van een echt brein elektronisch te simuleren. Maar het echte brein werkt volgens mij nog flink wat ingewikkelder dan alleen maar neuronen met weights. Maar we gaan zien hoever we komen met de simulatie-aanpak. Vooralsnog doen LLM's best verbazende dingen (imho). Maar echte intelligentie is nog ver te zoeken.
Trump en consorten voeren geen beleid, maar reageren steeds op een situatie.

Het ontbreken van een visie voor de lange termijn is slecht voor de politieke staat van landen, maar helaas hebben nieuws en social media de politiek steeds meer naar het populisme getrokken. Dit kenmerkt zich door snelle reacties op het nieuws met maatregelen die populair zijn, maar waar geen toekomstbeleid achter zit.

Voor de komende verkiezingen in Nederland kan ik iedereen alleen aanraden om ook de partijprogramma's van de partijen waar je je goed bij voelt een door te lezen en te bedenken wat het best past bij wat jij in de komende twee tot vier jaar wilt zien gebeuren.
Je kan lezen wat je wil zolang ze zich maar houden aan nog niet eens de helft kun je er geen spijker op slaan wat ze gaan doen de ik ga niet stemmen in deze poppenkast

Tijd voor een totaal nieuw systeem de democracy is kapot.
De populisten hebben de politiek kapot gemaakt met hun korte termijn oplossingen voor een heel beperkt aantal onderwerpen en zonder programma voor het hele scala problemen waarmee elke politieke partij wel mee moet doen om beleid te vormen.

Een beperkt aantal populisten in de Tweede kamer kan best nuttig zijn, maar niet te veel en niet in de regering.

Democratie is een mooie staatsvorm, maar we moeten die wel proberen te bewaken en iedereen moet zicht realiseren dat niet elke persoon of minderheid gehoord kan worden en dat soms maatregelen genomen moeten worden dien niemand fijn vindt, maar wel nodig zijn voor de toekomst.
Een iets minder spec processor, maar heel schaalbaar.
Dus koop je er gewoon 2x zoveel.
Dat werkt natuurlijk alleen als je de toepassing ook 2x schalen kan zonder issues.
Het volgende meen ik echt héél serieus:

“Hoeveel zou Trump hebben gekregen?”
Helemaal geen domme vraag. Als je ziet hoe hij zich laat omkopen door Saudi-Arabië en Quatar is het helemaal niet onwaarschijnlijk dat er ook geld van Nvidia of China richting het Trump-imperium is gestroomd.
Hoezo Trump laat zich omkopen doir SA/Qatar? Dat is met geen andere president ooit anders geweest.
Iets met een vliegtuig van 400miljoen dat qatar aan Trump gaf. Waar zelfs zijn eigen partijgenoten schande van spraken. En bij de vorige presidenten voor zover ik weet nooit in die mate gebeurd is.
Mindestens 20 miljoen, gezien de andere corruptiebedragen. CBS heeft 16 miljoen betaald, Qatar 400 miljoen.
Zal waarschijnlijk naar daar verhuizen/onderduiken wanneer het hem te heet onder de voeten begint te worden, als zijn tijd als president gedaan is.
Minder krachtig maar als je gewoon een hele boel van koopt dan heb je toch nog steeds een krachtig geheel. Of denk ik nu te simpel?
Een extreme SLI opstelling? :+

Ik denk dat je wel gelijk hebt, maar weet niet of het mogelijk is om een pool te bouwen die je softwarematig als een geheel zou aan kunnen sturen.
Dit is wat supercomputers in de praktijk doen. Dat zijn vele racks aan systemen die samenwerken.

nieuws: Elon Musks xAI gaat supercomputer uitbreiden naar 1 miljoen gpu's <- Extreem voorbeeld.
Dat noem je een cluster. En kan ook gewoon met de H20
  • NVLink Capability:

    The H20 retains NVLink capability, which is important for high-speed communication between GPUs in a cluster. 
De H20 is op sommige punten wel wat trager maar heleboel handjes maken licht werk
  • Memory Bandwidth:

    The H20's memory bandwidth is limited to around 1.7-1.8 terabytes per second, compared to the H100's 4 terabytes per second. 
  • SM (Streaming Multiprocessor) Count:

    The H20 is believed to have 78 SMs, while the H100 comes in 114 SM and 132 SM versions. 
  • Performance Differences:

    Comparisons with the H100 show that the H20 has significantly lower floating-point performance, especially in half-precision (FP16/BF16) calculations. 
Logische stap, ook voor de VS, om een last gen product wel toe te laten.

Wat Jensen eerder in een interview zei: exportbeperkingen zorgen er voor dat China juist sneller doorontwikkelt. Ook al zijn de GPUs die China ontwikkeld heeft maar half zo snel, ze kunnen dezelfde capaciteit bereiken door gewoon dubbel zoveel hardware in te zetten. Geld en goedkope energie is er zat. En ipv dat het geld naar Nvidia stroomt, gaat het naar Chinese bedrijven. Conclusie: VS bereikt niks, loopt omzet mis en helpt de “vijand” technologisch verder.
Zo’n onzin. Als China het kon dan hadden ze het al, maar ze kunnen het niet want ze hebben het niet.
Het enige wat wel zo is is dat het nu nvidia meer in het laatje brengt.

Maar inderdaad alsof China nu achterover gaat leunen en lekker afhankelijk wil blijven van de VS. Nee natuurlijk niet daar werken met of zonder (directe) toegang tot nvidia kaarten gewoon mensen aan een inhouse oplossing waarmee ze op een dag niet afhankelijk hoeven te zijn van de VS...

Het framen dat je andere helpt door ze iets niet te leveren (in deze context) is immo echt z'n onzin, en het blijft maar herhaald worden, het is puur financieel, heeft werkelijk niks te maken met het 'onder de duim houden' van China...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 15 juli 2025 10:03]

Ze doen het al…

Sterker nog, in niche gevallen kunnen ze de H100 al bijbenen.
Ze hadden het niet omdat ze gewoon konden inkopen, maar nu dat niet meer kan moeten ze zelf snel aan de bak, en dat doen ze nu ook, en hard. Ze zullen nog steeds blijven inkopen voorlopig, maar hun eigen ontwikkeling gaat nu alleen maar harder door. Ja, nu zijn ze nog niet zo ver, maar over een paar jaar stomen ze de VS gewoon voorbij in ontwikkeling van highend chips.
"Zo’n onzin. Als China het kon dan hadden ze het al, maar ze kunnen het niet want ze hebben het niet."

Prachtig argument, China is momenteel koploper in robotica, batterij tech, simpele chips en bepaalde software, maar nee jij hebt helemaal gelijk China is inderdaad nog hetzelfde sinds de Mao tijd en de boeren hebben nog steeds hun kleine smelt ovens wellicht soldeerbouten nu... /s

Wat gebeurt er met Amerika als China de zeldzame metalen stop zet @dez11de? Zij hebben alle softpower in de wereld door strategische keuzes uit de jaren 2000s.

[Reactie gewijzigd door nonestpraens op 15 juli 2025 11:01]

Als ze de zeldzame metalen stoppen zullen de mijnen die gestopt waren vanwege China"s goedkoope prijzen weer open gaan.

Of als Xi tochnog een eindsprintje trekt om China te herenigen, dan hebben we die ook nodig.
'de mijnen die gestopt waren vanwege China"s goedkoope prijzen weer open gaan.'

Ja want zeldzame metalen mijnen, extraheren en verwerken is zo goedkoop en totaal niet schadelijk voor het milieu!

Er is een reden waarom China de groot verwerker hiervan is.
Bottomline: minder geld = niet goed + groot bedrijf [met veel geld] klaagt => aanpassing....
Eigenlijk niet heel bijzonder....
Je kan die Amerikaanse regering toch niet meer serieus nemen... Elke week keren ze hun kar opnieuw. Hun geloofwaardigheid zakt zienderogen.
De Trump administratie verkwanselt de nationale veiligheid voor 5,5 miljard winst voor een ander.
Ik snap de gedachte gang, maar waaruit blijkt dat trump niet exact hetzelfde, of zelfs meer doet, dan China nu?


Naar mijn mening heeft trump geen handvatten meer op dit moment en probeert dit terug te krijgen op deze manier. Het is niet meer als een techniek wedloop, wie kan het meest en ik probeer mijn tegenstander dwars te zitten
Het gaat niet om de winst van Nvidia. Dit was een onderdeel van de onderhandelingen nav de importheffingen van Trump, en de reactie daarop van China.

Dat maakt het niet veel beter. Het was allemaal niet nodig.
Nationale veiligheid? China smokkelt H100s naar binnen, dit zal niet veel veranderen.
De Trump administratie verkwanselt de nationale veiligheid voor 5,5 miljard winst voor een ander.

Fixed that for you :)
Vraag is natuurlijk hoeveel geld hij precies voor zichzelf eruit gesleept heeft.

[Reactie gewijzigd door _Pussycat_ op 15 juli 2025 11:38]

zou je zeggen; de trump administratie (en vorige president) verkopen vliegtuigjes aan EU, maar wij kopen de 'lichte' variant die minder krachtig is dan de F35 die USA zelf vliegt. Vervang vliegtuigjes door GPU en EU door china, en je hebt eenzelfde verhaal
kom keertje in volkel kijken
Dat zijn vliegtuigen die door NL gekocht zijn, niet direct door de EU.

Maar goed, het lijkt me duidelijk dat @himlims_ het over EU-Lidstaten had.
De boten vol H20 moesten omkeren.

Nu ze bijna terug bij de VS zijn, kunnen ze nogmaals omkeren om de lading alsnog te leveren.

Ik ben benieuwd hoe de vlag erbij hangt tegen de tijd ze bijna arriveren.

Het kan verkeren.
Vrachtschepen keren niet om.
-Rare earth minerals.

Dat laatste is de reden waarom de amerikanen toch naar de onderhandeling tafel zijn gekomen. US importeert circa 75% van hun rare earth minerals van China. Want ja, America First is zoveel mogelijk bouwen in de US, dus dan moet je ook je grondstoffen importeren om de producten te bouwen. Dat gaat moeilijk als de grootste exporter dan aanzienlijk minder grondstoffen goedkeurt.
Goede zet van Nvidia én de VS. Het hervatten van de export van de H20-gpu of Chips in het algemeen lijkt me gunstig voor alle partijen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.