Oracle wil 1 miljard dollar investeren in AI en cloud in Nederland

Oracle is van plan om de komende vijf jaar in totaal 1 miljard dollar, meer dan 855 miljoen euro, te investeren in de AI- en cloudinfrastructuur in Nederland. Het Amerikaanse softwarebedrijf wil zijn AI- en clouddiensten uitbreiden vanwege de 'snelgroeiende vraag' in het land.

Oracle is naar eigen zeggen van plan om de 'aanwezigheid' van zijn clouddiensten in Nederland te versterken. Het bedrijf host momenteel publiccloudservers in een datacenter in Amsterdam en wil de komende vijf jaar de AI-infrastructuurcapaciteit daarvan uitbreiden. Oracle hoopt dat hierdoor meer Nederlandse bedrijven en organisaties gebruikmaken van de diensten van het bedrijf. Tegenover Het Financieele Dagblad zegt de directeur van de Nederlandse tak van Oracle dat het bedrijf 'niet uitsluit dat, afhankelijk van de vraag, er ook nieuwe faciliteiten bij komen'. Naast Nederland is Oracle ook van plan om miljardeninvesteringen te doen in het Verenigd Koninkrijk, Spanje en Duitsland.

Door Kevin Krikhaar

Redacteur

15-07-2025 • 09:54

94

Reacties (94)

94
91
56
8
0
23
Wijzig sortering

Sorteer op:

Weergave:

Het klinkt als onvoorstelbaar goed nieuws voor de BV Nederland, Het is echter maar de vraag of het bedrag dat daadwerkelijk in de Nederlandse economie terechtkomt als percentage van de investeringen hoger dan een single digit is.

Economisch gezien is het meest gunstig als Oracle een datacenter in Nederland gaat bouwen. In dat geval zullen de investeringen de nodige omzet voor bouwbedrijven, toeleveranciers en lokale bedrijven opleveren. Verder zijn investeringen in cloud en AI toch vooral een kwestie van het aanschaffen van hardware.

Wanneer de investeringen bijvoorbeeld puur bestaan uit de aanschaf van hardware met totaal 25.000 NVIDIA H100 GPU's die in een Nederlands datacenter worden opgehangen, dan heeft de Nederlandse economie er vrij weinig aan.

Natuurlijk behaalt het datacenter dan omzet aan Oracle als klant, maar dat zijn alleen lopende kosten. Echter zijn de investeringen om dat mogelijk te maken door de eigenaar van het datacenter gedaan en niet door Oracle.
Zo gunstig is een datacenter niet. Het moet gebouwd worden en dat gaat naar de laagste bieders uit europa en dat zijn lang niet altijd nederlander en daarna verbruikt het alleen maar idioot veel stroom en water
Eigenlijk zou er een Europese eis moeten zijn dat wanneer er een nieuw datacenter (DC) wordt gebouwd, deze zelfvoorzienend moet zijn.
In dat geval komen nieuwe datacenters waarschijnlijk niet meer in Europa te staan. Dat is lijkt wellicht handig qua belasting van het stroomnet , koelwater, milieu etc. Maar betekent ook een hogere latency en maakt Europa (nog) afhankelijker van het buitenland. Ik denk dat we vooral in Nederland zelf de keuze moeten maken waar we onze schaarse resources voor in willen zetten. Nog een datacenter of eerst eens wat woningen en scholen aansluiten?
Nederland is nooit zo goed in keuzes. We willen altijd alles. Grote havens en luchthavens. Industrie, grote industriele landbouw sector en nu data centers. Oh, en wat groen, en wonen, en, en, en.....
Mooie promo.

We hebben ernstige watervoorzienings- en elektraproblemen en de ongebreidelde expansie van de bio-industrie de afgelopen decennia is geen succes gebleken.

Verder hebben de ambtenaren in "Google shirtjes" belastingtechnisch nou niet bepaald een goede deal binnengehaald in het verleden m.b.t. belastinginkomsten en vergoeding maatschappelijke lasten voorzieningen.

Doe maar even niet.
Het is tevens niet zo voordelig voor het toch al overvolle stroomnet (luister: https://www.nporadio1.nl/fragmenten/nos-radio-1-journaal/0197f28a-a051-708b-bda5-4fb71a849da3/2025-07-10-overvol-stroomnet-wel-ruimte-voor-een-datacenter-maar-niet-voor-een-hogeschool).

Even los van het falen van de overheid/stroomnetbeheerders om onze infra op tijd op orde te krijgen, is het natuurlijk enorm kwalijk dat we geen duidelijke voorrangsregels hebben.
Het klinkt als onvoorstelbaar goed nieuws voor de BV Nederland
Eh....? nee, een 1 miljard investering door een buitenlandse firma waarbij geen indicatie wordt gegeven waar dat geld echt heen gaat.... dat is meer "Aha, Oracle stapt ook in op de AI trein"
Infrastructuur, ze gaan dus gewoon weer een flink datacenter neeropempen wat geen banen oplevert en alleen maar het energie netwerk nog verder overbelast.
Infrastructuur, ze gaan dus gewoon weer een flink datacenter neeropempen wat geen banen oplevert en alleen maar het energie netwerk nog verder overbelast.
En allemaal omdat wij gebruik maken van die services. Het blijft me verbazen dat tweakers grootgebruikers zijn van IT services maar altijd problemen maken over de noodzakelijke infrastructuur. Dit datacentrum komt in Nederland omdat er veel Nederlandse gebruikers zijn. Niet omdat het hier makkelijk of goedkoop is.

Vexxon heeft meer dan 5000 posts op Tweakers, die staan niet op een oude 386 op een zolder. Die staan op een server in een datacentrum en gebruiken en grote hoeveelheden stroom. Vraag Tweakers maar een naar hun electriek rekening.
Beetje een dooddoener, waarom moeten die servers specifiek in NL staan? Je kan ze beter in noord Zweden zetten bij de groene stroom in de buurt.

De infrastructuur komt hier omdat ze graag van ons stroomnet gebruik maken, niet omdat Nederland veel gebruiker heeft.
Ons stroomnet is zo populair niet, het is nogal overvol, en vrij prijzig. Wat dat betreft is noord-Zweden een betere optie, maar helaas zit je dan mijlen van je aansluitpunten af, want qua connectiviteit is Ams-IX nog steeds een grote. Daar moet de kabel heen, en om die helemaal door Zweden te leggen is een opgave.

Verder kun je best een setje technici via Schiphol naar je DC sturen, als dat nodig is. In de uithoeken van Europa is dat lastiger.
Ons stroomnet is zo populair niet, het is nogal overvol, en vrij prijzig.
Grootafnemers krijgen echt andere voorwaarden....
Microsoft heeft ook iets in Zweden. Misschien kunnen ze wel engineers lenen :p
Niet zo snel oordelen, misschien heeft de gemeente wel een heel mooie deal gesloten na een 'bedrijfsbezoek' aan Oracle zelf.
Nederland heeft een is een heel belangrijk knooppunt voor heel veel data centers.
Het is alsnog 1 miljard dat in de Nederlandse economie wordt gepompt. Een deel vloeit terug naar Amerika, maar een aanzienlijk deel gaat ook naa bedrijven in Nederland. En hoewel de hoeveelheid personeel in zo een DC niet enorm groot is, mag je het ook weer niet onderschatten. 24x7 operationeel zijn betekend toch meer dan een handvol banen dat het zal opleveren.

Maar natuurlijk, ze kunnen het ook niet doen want we hebben geld genoeg, armoede bestaat hier niet en de overheid heeft geen inkomsten nodig natuurlijk. We leven in een paradijs.
Waar baseer je dat precies op?

Een bedrijf kan prima een miljard uitgeven in Nederland maar niet aan Nederland. Het grootste deel van de kosten zal hem zitten in apparatuur en aanleggen van de ict infrastructuur. Beide worden denk ik ingevlogen uit het buitenland.

Wat er bij ons wordt uitgegeven is wat bouwwerk en een paar nieuwe rotondes om de gemeente te sussen en daarvan is het grootste deel eenmalige bate.
De kosten voor de Nederlandse samenleving schat ik voor datacenters hoger in dan de baten, zeker als je de milieubelasting meeneemt. Dus dat ze dat centrum maar ergens anders neerzetten
<Dickens>"Can I have some more?" </Dickens>

Je kan natuurlijk de afweging maken of deze investering opweegt tegen de nadelen, en dat zijn er flink wat.

We zouden Damen kunnen nationaliseren, die zitten aan de latten. Hebben we direct inkomsten voor de overheid en kunnen we gewoon weer eens ouderwets iets maken en met het toenemende oorlogsgeneuzel is het een groeimarkt gok ik.
Iets doet mij vermoeden dat Damen niet in de problemen zit doordat ze gigantische inkomsten hebben...
Cash flow problemen, maakt niet hoe ze erin zijn gekomen. Wij springen bij, kunnen we er net zo goed wat uithalen.

Genoeg orders lijkt het.

[Reactie gewijzigd door Sandor_Clegane op 15 juli 2025 10:53]

Beter niet doen, de overheid is al veel te groot in NL.
Niet alleen energie, ook een enorme hoeveelheid water voor de koeling.
'Kost' het daadwerkelijk water? Dus wordt het water zodanig vervuild dat het niet 'gerecycled' kan worden. Oprechte vraag. Ik zou het niet weten. Want als je het water oppompt en daarna weer (op ongeveer dezelfde plek) de grond in loost is er niet zo veel aan de hand.
Ze gebruiken drinkwater (lekker goedkoop voor bedrijven), voegen chemicaliën toe tegen o.a. algen vorming en dumpen het na gebruik. Dus ja het is een zware belasting op de watervoorziening.
Precies dit dus.

De Algemene Rekenkamer herinnert de Nederlandse bevolking er nog maar eens aan, dat we onderhand ECHT een serieus issue met betaalbaar drinkwater krijgen.

Drinkwater onder druk

Ondertussen werken veel organisaties samen om de burger zover te krijgen om ons drinkwater met mate/minder te verbruiken.

Het Nationaal Plan van Aanpak Drinkwaterbesparing

Maar ondertussen datacenters laten bouwen, waar de gemiddelde burger, zeker in vergelijking met 'betaalbaar drinkwater', vrijwel geen moer aan heeft...

Nieuwsartikel in 5,...4,....3,...2,...1,....maanden:

"Drinkwater bedrijven genoodzaakt consumenten tarief weer flink te verhogen"
Als we de tarieven voor bedrijven en consumenten gelijktrekken hebben we in no time geen energieproblemen meer, en geen waterproblemen... En vermoedelijk ook geen bedrijven meer want die verkassen heel snel naar Duitsland. Er zit nogal een bak belasting op voor ons simpele zielen die bedrijven niet hoeven te betalen.
En wat moeten we volgens de VVD medelijden hebben met de arme bedrijven.
Als die nog steeds zaken willen doen in Nederland zullen ze zich toch moeten aanpassen hoor.
Ja ik snap het ook niet. De burger wordt steeds erop gewezen dat we zuiniger moeten omgaan met energie en water en dat dat kosten omhoog gaan maar de overheid blijft wel bedrijven goedkeuren die evenveel als een dorp of stad verbruiken.

We betalen ook onevenredig de kosten. https://nos.nl/artikel/60...draait-op-voor-waterschap
Ja en dat wordt steeds erger; de reclames dat we als burger ook al op bepaalde momenten geen energie vretende (met een korreltje zout) apparaten mogen aanzetten.... De verwarming een graadje lager moeten zetten....
Maar datacenters vreten 24/7 enorm veel energie.... en natuurlijk gebruiken we die ook maar het contrast wordt steeds groter....
Jup we worden weeral opgelicht
Bedankt voor de info. Dat wist ik niet. Eigenlijk verbazingwekkend. Coca-cola pompt in regio Dongen zelf water op voor de cola. (Als ze daar nog zitten). Dus dan zou je verwachten dat een rekencentrum dat ook kan.
Dat is net zo goed steeds schaarser drinkwater, dan zie ik liever dat ze het lagere kwaliteit oppervlakte water gebruiken.
Dat ligt er aan uit welke laag ze gaat pompen 😊 maar dat zou ik niet weten. En anders gewoon Fanta uit de kraan laten lopen😊
Ik heb niks gezegd m.b.t. dit datacenter. En het al vaak genoeg langs gekomen dat veel van de bestaande dat wel doen.
Welk dc in NL gebruikt geen drinkwater om te koelen?
Nou daar ben ik het ook niet helemaal mee eens, wanneer er rivier water gebruikt wordt en dat komt er verder op 5 a 10 graden warmer uit, dan is dat ook niet echt ideaal voor de flora en fauna die er zat.
Als het inderdaad zoveel is opgewarmd en ook heel veel is (in verhouding tot de rivier waar het in geloosd word), dan heb je zeker gelijk.

Wat ik al schreef. Ik heb oprecht geen idee.
Ter voorbeeld dit artikel: https://www.apmresearchlab.org/10x/data-centers-resource

Zo'n 66% van het water wat Google oppompt wordt "geconsumeerd", ofwel wordt niet geloost waar het vandaan komt.

Daarnaast zijn er ook zorgen om het water verbruik van Meta in Newton County, Georgia: https://www.nytimes.com/2...ta-data-center-water.html
Yep! Ik dacht dat het een closed loop was zoals jij, maar het word gebruikt om de opname van hitte te verbeteren in de lucht (evaporative cooling). Hierdoor verlies je uiteindelijk al dit water dus als vochtige lucht die gewoon het gebouw uitgepompt word.

Het gros van het water ben je dus kwijt (tot het ergens weer eens als regen of condens beland)

De volgende pdf van Microsoft legt het wel redelijk uit, als je een beetje door de propaganda heen kan lezen: https://datacenters.microsoft.com/wp-content/uploads/2023/05/Azure_Modern-Datacenter-Cooling_Infographic.pdf

Het energieverbruik is wel lager, maar de downside is dan dat het meer water kost dus. Echter kost het geen rioolzuiveringskosten in de meeste gevallen omdat het dus niet het riool in beland

[Reactie gewijzigd door smiba op 15 juli 2025 11:02]

Ja, en waar we allemaal geen gebruik van gaan maken en dus ook geen nut van hebben...

8)7

Als je geen datacentra wilt, dan zou ik maar gauw stoppen met typen op Tweakers.
Precies, veel hier lijken te denken dat die bedrijven AI datacenters neerzetten omdat ze dat gewoon leuk vinden om te doen oid. De reden dat ze het doen is omdat wij er gebruik van maken. Maar goed, zoals gewoonlijk bij zulk soort berichten willen veel liever hebben dat het gewoon allemaal in de VS of bijvoorbeeld Qatar wordt neergezet, en niet lokaal. En natuurlijk idealiter zouden het geen Amerikaanse bedrijven zijn die het hier doen, maar "we" willen ook niet dat Europese bedrijven of zelfs de overheid het hier neerzet.

En de afhankelijkheid van de VS is alsnog een stuk kleiner als het fysieke datacenter hier staat, dan als alles in de VS staat.
Jij denkt dat die gigantische hoeveelheid datacenters die we in Nederland hebben allemaal voor ons zijn? Ze bedienen ook andere landen en zelfs andere continenten. Vervolgens betalen ze hier geen belasting omdat de diensten ergens anders verkocht worden.

Ze zitten hier omdat wij goede infrastructuur hebben en voor bedrijven de grond, de elektriciteit en het water om te koelen lekker goedkoop zijn.
Nou ja "voor ons" is een groot woord natuurlijk. Nee het is niet allemaal voor ons, ook voor andere Europese landen om ons heen. Verder dan dat lijkt het mij heel onwaarschijnlijk eigenlijk. Ja mogelijk voor Afrika ook nog wat, maar laten we wel wezen, jij denkt toch niet dat dat een significante gebruiker is?

En het voordeel is de goede infrastructuur in Nederland ja. Maar dat grond lekker goedkoop is in Nederland? Euhm. Wat? Grond is juist alles behalve goedkoop in Nederland. En nee, ook bedrijven kunnen niet ineens gratis grond krijgen ofzo.

Goedkope stroom? Ja bedrijven betalen niet zoveel extra belasting op stroom als consumenten, maar alsnog moet je niet in Nederland zijn voor de goedkope stroom: https://euenergy.live/. Het is niet zo erg als Duitsland, maar Scandinavië en Frankrijk bijvoorbeeld zitten significant goedkoper.

Kijk je naar de VS, dan fluctueren die behoorlijk, maar gemiddeld genomen zitten ze op nog niet de helft van hier momenteel: https://www.reuters.com/business/energy/eia-sees-higher-us-wholesale-power-prices-2025-2025-01-27.
Opvallend dat de enige landen die inzetten op kernenergie, betaalbare energie hebben. The green deal |:(
Mag ook in Denemarken of Polen gezet worden wat mij betreft.
Tussen een mega groot datacenter met alle nadelen op het energie net vs. gebruik van een website zit nog wel een flink verschil.
Niet veel verschil meer. Al het nieuws gaat tegenwoordig over AI en AI zoekt vast ook al je gepersonaliseerde advertenties bij elkaar. Dus websites gebruiken is ook AI gebruiken ;-)
Ja, alleen je vergeet dat Tweakers ook (indirect) gebruik maakt van de diensten van Oracle. Het is groter dan alleen die uiteindelijke te hosten website. Bovendien is het een product van DPG en hoe je het went of keert, die hebben een grote duit in het zakje van Oracle.

Voor juist organisaties zoals DPG zijn de grote datacenters in Nederland bedoeld. Zijn opmerking is dus spot-on.
Daar heb je misschien gelijk in. DPG draait nu al, Tweakers draait nu al. Dan is de vraag is het nieuw te bouwen datacenter nodig om het draaiende te houden.

Of gaan we het energienet verder leegroven voor de "bedrijfsgroei" of "winst".

Ik ben ook niet tegen het bouwen en ontwikkelen maar klakkeloos zeggen dat het gebruik van 1 site + wat aanverwanten "spot on" is gaat mij wat ver.
We zullen ongetwijfeld de diensten van Oracle indirect gaan afnemen, ze willen wel aan ons verdienen. Dat versterkt toch alleen de stelling dat wij koloniaal uitgebaat worden? Het is echter geen investering in Nederland, zoals de titel suggereert.
Ze gaan investeren in AI en cloud, en dat doen ze fysiek in Nederland. Ze gaan inderdaad niet 'In Nederland' investeren.

En uiteraard willen ze winst maken. Daar is het een bedrijf voor. Ze zullen het niet zien als Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. (om in een rijk westers land een product neer te zetten :) ) Maar moeten we dan wachten totdat een één of ander Europees bedrijf ditzelfde product kan neerzetten op die plek? (Ervan uitgaande dat we dit hier lokaal nodig (gaan) hebben. Dat zou ik oprecht niet weten.)
koloniaal uitgebuid is dezelfde redenring die Trump hanteert met zijn handels tarieven. Als iemand aan je verdient is dat "unfair" en dus importheffingen. Ik zit totaal niet te wachten op een datacentrum van Orracle en denk dat het een slehcte deal is, maar Koloniaal uitgebuit ids natuurlijk complete onzin. Het woord koloniaal is stemmingmakerij, en uitgebuit is gelul want dit een deal met wederzijdse toestemming.
Yep, en alle winst die het genereert gaat direct naar de VS via wat mooie constructies.

We zijn gewoon een nieuwe kolonie geworden.
Jamaar, jamaar, Nederland gaat wel ongelofelijke hoge inkomsten halen uit al die belastingen die ze niet gaan innen. Wacht...

/s
En diensten aanbiedt voor Nederlandse/Europese bedrijven/overheden.

Ik zeg niet dat, dat het waard is hoor, maar dat moet er wel bij gezegd worden.

Maar denk je dat dit impact heeft op de overbelasting van het energienet? Ik neem aan dat zo'n complex een eigen stroomcentrale krijgt? (wat uiteraard op het grote net gezet wordt). De regio Amsterdam is nu toch al 'vol' (of druk moeten we natuurlijk zeggen ;)), dus om het überhaupt aan te sluiten moeten ze toch al regionaal op gaan schalen. Het enige wat hier dan een probleem voor gaat zijn, is dat de expertise die nodig is om dit aan te sluiten/op te schalen, naar een datacentre gaat en niet naar een woonwijk, waardoor dat vertraagt.
Dus we willen graag wel massaal gebruik maken van cloud en AI diensten, maar andere landen moeten dan maar de lasten hiervoor dragen?
Even voor de duidelijkheid Oracle heeft al een Oracle Cloud Infrastructure Region in Amsterdam, dit zou een expansie of nieuw datacenter kunnen worden.
In Amsterdam wordt door Oracle ruimte gehuurd bij Equinix zo blijkt uit nieuwsberichten uit 2018. Ook in PeeringDB zijn het vooral Equinix-datacenters die als locatie van Oracle worden genoemd. Door Data Center Map worden er vier eigen datacenters van Oracle vermeld. Die staan allemaal in de Verenigde Staten.

Het kan zijn dat Oracle een eigen datacenter gaat bouwen in Nederland, maar dat zou dan wel een significante strategische koerswijziging zijn. Het is daarom het meest waarschijnlijk dat Oracle binnen een Equinix-datacenter gaat uitbreiden.
Zelfs met eigen datacenters lijkt peering bij equinix mij de meest logische. Of heb ik dat mis?
Klopt Oracle PoP zit in Equinix AM4.
Maar oracle heeft toch geen LLM zoals openAi, Claude die ze getrained hebben? Of hopen ze dat die over 5 jaar wel open zijn?
Oracle heeft zelf weliswaar geen LLM, maar in hun OCI (Oracle Cloud Infrastructure) bieden ze wel hosting aan, specifiek voor LLM's, in de vorm van hun Generative AI Service.

Daar is dus ook de nodige capaciteit etc voor nodig.

[Reactie gewijzigd door wildhagen op 15 juli 2025 10:17]

En Oracle heeft LLM partnerships met Cohere, Meta, Xai, en OpenAI, hosted on OCI.
zijn er al goede europese alternatieven voor AWS, Azure e.d.?
Nope, helaas! Q4 komt de AWS Sovereign Cloud in Duitsland, als losse bedrijfsentiteit. Dat kan wellicht wel interessant zijn!
En die heeft Oracle ook al 2 jaar in Frankfurt en Madrid.
Maar hij vroeg om een vergelijkbare hyperscaler als AWS of Azure. Oracle is een hyperscaler maar lang niet op het niveau van AWS of Azure :)
Het ligt er aan wat je nodig hebt van je hyperscaler, of loop jij ook altijd met de hele bouwmarkt naar buiten ;)
Haha gelukkig niet :) Helemaal eens, maar ik reageerde alleen op een afgebakende vraag!
Dit is dus een mooi moment om AI infra soeverein,
dus in volledig eigen EU beheer, op te gaan zetten.

Want kennelijk brengt het wel een miljard+ op.

[Reactie gewijzigd door Geekomatic op 15 juli 2025 10:31]

Is het ze niet voornamelijk te doen om de datacenters in Nederland op te richten?,

amerikaanse big IT bedrijven zijn al geruime tijd naarstig op zoek om ook in Nederland data-centers op te richten met alle nadelige gevolgen voor Nederland; overmatige energieconsumptie, koelwater consumptie, carbon footprint. Dit doen ze liever niet in eigen land maar exporteren dit gedeelte naar andere delen van de wereld.
Klinkt leuk, maar zo'n doos erbij geeft maar een paar FTE. Dus eigenlijk investeren ze niet in ons maar in zichzelf.
Mooie stap van Oracle! Deze investering laat zien hoe belangrijk Nederland is geworden voor AI en cloud.
Nederland belangrijk? Als klant? Of als belastingparadijs? Zetten ze daarom in dit land een datacenter neer?
We zijn belangrijk als dataknooppunt, voor het belastingparadijs heb je geen datacenter nodig, een brievenbus in Amsterdam volstaat.
Een flink deel van die investering mag wel naar het stroomnetwerk gaan. Misschien dat invoeren als een regeling voor grootgebruikers.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.