Gerucht: Nvidia werkt aan Titan-videokaart op basis van Blackwell-architectuur

Nvidia werkt naar verluidt aan een Titan-videokaart op basis van de Blackwell-architectuur. Dat vertellen verschillende bronnen op sociale media. Het zou de eerste Titan-videokaart zijn sinds 2018.

RedGamingTech vertelt in een video die maandag gepubliceerd is, dat Nvidia aan de videokaart werkt. Veel technische informatie is er nog niet. De nieuwe videokaart is volgens RedGamingTech ongeveer 63 procent sneller dan de huidige RTX 4090 en ongeveer 10 procent sneller dan de verwachte RTX 5090. Die laatste beschikt volgens eerdere geruchten over 28GB GDDR7-geheugen op een 448bit-geheugenbus. De GB202-gpu die gebruikt wordt, beschikt volgens de bekende leaker @kopite7kimi echter over een 512bit brede bus. Dat betekent dat de Titan tot 32GB GDDR7-geheugen zou kunnen bevatten. Het is echter niet zeker of de videokaart op de markt komt. Eerder werkte Nvidia ook aan een Titan op basis van de Ada Lovelace-architectuur. Die is uiteindelijk niet op de markt gekomen.

Door Andrei Stiru

Redacteur

23-07-2024 • 15:18

88

Lees meer

Reacties (88)

Sorteer op:

Weergave:

Gaat er niet komen, deze generatie was het niet nodig om AMD af te troeven en voor de volgende generatie heeft AMD de handdoek al in de ring gegooid.
En Intel zie ik niet even het gat inlopen. Al hoop ik stiekem wel op een verrassing.
Dat is wel heel subjectief.

Ze hebben de "handdoek in de ring gegooid" in het top segment. en dat maakt wellicht 0.2% uit van de totale verkopen. In het midden, low en sem-high segment doen ze het uitstekend en bieden ze hevige competitie aan Nvidia.

Ik durf wel te zeggen dat in alle segmenten behalve high end , AMD met de huidige lineup Nvidia wel de baas is .In ieder geval wel als je kijkt naar value for money / bang for the buck , en dat is toch echt waar de meeste mensen naar kijken.

[Reactie gewijzigd door Visgek82 op 23 juli 2024 16:07]

Op Steam kan je heel duidelijk zien dat 0.92% van de gebruikers een 4090 heeft. Dat is echt wel flink hoor.
Om het te vergelijken met AMD: geeneen kaart van hen komt in de buurt van dit percentage. De eerstvolgende kaart van AMD zit op 0.78% (de RX 580) wat al 15% minder is terwijl het een kaart is die al 7 jaar geleden uitgebracht is.

De beste kaart van AMD die uit hetzelfde tijdperk komt, de 7000 series dus, is de 7900XTX oftewel de flagship van AMD. En die zit maar op 0.38% oftewel 59% lager dan de 4090.

Dus nee, AMD is op geen enkel niveau "de baas" over Nvidia behalve met consoles en wellicht prijs:performance. Ook bewijst iedere grote game title launch weer keer op keer dat AMD's drivers significant minder goed zijn. Ik zou het geweldig vinden als AMD écht kan concurreren met Nvidia, maar dat kunnen ze helaas gewoon niet behalve op prijs.
Er is meer dan alleen steam , hoor.

En je zegt precies hetzelfde wat ik zei , de hele console markt, en bang for the buck , daar is AMD koning. en dus duidelijk Nvidia de baas. En laat dat nou net de 2 belangrijkste sectoren zijn.... High end is een extreem kleine markt.

[Reactie gewijzigd door Visgek82 op 23 juli 2024 18:15]

AMD heeft een historisch laag marktaandeel op discrete GPUs momenteel en RDNA3 heeft dat niet veranderd. Het volume zit alleen in de console markt. Niet direct verkeerd maar RDNA3 was niet in staat te concurreren met Ada. Simpel zat. De 7800XT en de 7900GRE kwamen te laat en de 7900XT/X was lange tijd veel te hoog geprijsd. Its as simple as that.

Daarmee zeg ik niet dat RDNA3 slecht is.. ik draai zelf op een 7900XT maar beste koop was het zeker niet. Prima GPU verder maar dat komt echt vooral omdat RT me geen ruk interesseert. Ik zocht vooral een kaart die het met ruim
bemeten VRAM een goed aantal jaren ging doen, en de Supers waren er destijds nog niet, dus een 12GB kaart van Nvidia was geen optie en de 4080 was veel te duur.

De strategie van AMD is duidelijk. Ze focussen op verbeterde RT en de top performance bracket is niet relevant; niet omdat het aantal potentiele PC GPU sales daar laag is ( en de marge hoog), maar omdat ze in de consoles de beste optie willen blijven. Prijs is daar het belangrijkste, met een minimale feature deficit. Door RT te verbeteren houden ze die markt vast.

Tegelijkertijd is het een foute gedachte dat de high end markt klein is, het is juist een groeimarkt dankzij Nvidia, en daar de concurrentie tanende is, pakken ze daar bakken met geld.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 juli 2024 18:45]

Tegelijkertijd is het een foute gedachte dat de high end markt klein is, het is juist een groeimarkt dankzij Nvidia, en daar de concurrentie tanende is, pakken ze daar bakken met geld.
Juist omdat het een kleine markt is, is het ook al snel een groeimarkt natuurlijk :+

Ben het verder helemaal eens met je analyse, maar ik denk dat je toch best kunt stellen dat de ultra-high end een kleine markt is vergeleken met alles daaronder. Dat er meer mensen zijn met een 4090 dan zelfs een midrange AMD kaart zegt meer over de verhouding AMD/Nvidia dan over high-end/de rest. Nvidia zal vast niet klagen over wat het ze oplevert om 4090s te verkopen, maar ik denk toch dat ze absoluut niet blij zouden zijn als ze in de volgende generatie de mid/low kaarten aan AMD zouden moeten laten.
High end is ook een groeiend aandeel in GPUs omdat de performance winst gen-to-gen kleiner is geworden sinds Turing. Nvidia is al enkele generaties actief aan het upsellen door minder VRAM te geven per tier dus mensen zijn meer geneigd een stapje omhoog te gaan. Dat zal niet gauw stoppen. Blackwell lijkt vooralsnog vooral op een iets grotere en hogere TDP stack van Ada te worden. Alleen als je zwaar leunt op DLSS haal je met de nieuwere same-tier versie van een kaart nog echt noemenswaardige winst. Ada werd deels ook verkocht door het promoten van DLSS3. Niet omdat de kaarten tov Ampere zo ontzettend veel sneller zijn. Alleen de 4080 en 90 zijn echt een goede stap vooruit. Daaronder was het pas vanaf de 4070ti Super nog de moeite om te upgraden als je bijv een 3080 had, en met een 3090 moet je eigenlijk al richting de 4090. Historisch gezien was dat voor Turing zeker niet het geval.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 juli 2024 23:07]

Er is meer ja, maar Steam is met afstand de grootste. Bang for buck koning zijn klinkt leuk, als je flink marktaandeel hebt. Maar hun "bang for buck" kaarten hebben 3x zo weinig users op Steam dan de 4090..

Maar console is een mooie markt inderdaad, ik vraag me dan ook af of Nvidia daar ooit een voet tussen de deur wilt krijgen. Dan is het daar ook wel snel gedaan gok ik.

En nee ik zeg niet precies wat jij zei. Want jij zei dat AMD het "uitstekend" doet in het midden segment en in de semi-highend. Wat bovenstaande cijfers overduidelijk weerspreken.

Edit: Op dit moment 30 miljoen spelers online, peak de afgelopen 2 dagen was 35 miljoen. Is dat niet respresentatief genoeg voor je?

[Reactie gewijzigd door Seditiar op 23 juli 2024 19:06]

PC gaming=Steam, juist buiten PC gaming heeft een AMD GPU weinig te bieden op de PC.
Maar.... minder AMD gebruikers in een percentage onder de 1% is toch ook weer niet zo significant?

Dat op het moment nVidia in ieder geval goed spul aanbiedt staat niet ter discussie maar om dan meteen maar te stellen dat AMD niet meer meedoet....?
Dat is behoorlijk significant als je naar het totaalplaatje kijkt: https://imgur.com/a/4BscCzP

Bron: https://store.steampowered.com/hwsurvey/
Wil je dan echt een eerlijke vergelijking met cijfers moet je de hele markt er bij gaan pakken. Steam is nogal cherry picking.

Verder zou het mij persoonlijk niet zoveel interesseren hoeveel % van de gebruikers Nvidia of AMD heeft 😂
Is Steam zo gek dan? Veruit het grootste platform en voor zover ik weet publiceren platforms zoals Epic Games en GOG niets qua hardware van hun gebruikers.

Edit: mij boeit het verder ook weinig, maar ik wilde alleen even de belachelijk inacurate statement dat AMD het "uitstekend in de midden/semi-highend" doet, weerleggen.

[Reactie gewijzigd door Seditiar op 23 juli 2024 19:01]

Er zijn wel wat problemen met die steam statistics idd.
Niet alleen zijn er in azië veel game cafe's met bijv gtx 1060 kaarten waar mensen met hun eigen steam account inlogged. Dus voor verschillende steam accounts wordt daar dan een gtx 1060 geregistreerd.

Verder gaan er geruchten dat AMD videokaartsystemen veel minder gepolled worden dan nvidia. Ik heb zelf ook die indruk.
Dat klopt, het grootste platform voor PC games. Het is een goede indicatie ja, maar voor de PC markt.

Als je aan het vergelijken bent vind ik het wel zo volledig om ook de consoles er bij te vergelijken. Ik zou niet weten of de verhoudingen dan enorm verspringen of niet.

Ik koop altijd wat op het moment van kopen voor mij de beste kaart is binnen mijn budget en of dat nu Nvidia of AMD is interesseert me geen hol. Snap dat hele fanboy gedoe niet en zal ik ook nooit doen ook (zeg hiermee niet dat jij dat bent;)).
Ja heb je groot gelijk in hoor, gewoon de beste deal pakken voor je eigen use-case. Ikzelf draai een AMD cpu met een Nvidia GPU, fanboy zijn is vaak een dief van je eigen portomonnee zijn.

Console markt is wel echt serieus groot, maar behalve X eenheden verkocht is er geloof ik weinig bekend wat voor een marges daar in rond gaan e.d..
Hier idem! Voor m'n GTX 1080 altijd AMD kaarten gehad met een Intel CPU.

Ohja daar heb je helemaal gelijk in!
Volgens mij gaat @arbraxas z'n opmerking over de Titan, wat de allerhoogste performance zou moeten brengen. Er is voor Nvidia geen reden die werkelijk uit te brengen omdat in die markt AMD de handdoek in de ring gegooid heeft.
Goh,

Als ze die uitbrengen met bijvoorbeeld een 25% grotere die, meer core's, bla bla, en er dan 200% meer prijs voor vragen,

zolang er genoeg gekken zijn die de extra prijs willen betalen, nvidia zegt kassa kassa, net zoals ze nu de prijzen voor mid en high end zo hoog kunnen houden, ze hebben gezien dat er genoeg gekken zijn die EUR 2000,- betalen voor een xx80 kaart, waar je voor dezelfde high end kaart xx80 4 jaar geleden nog 800,- euro voor betaalde,

Ik doe in ieder geval niet mee, zit nog steeds op mijn RTX2070 Super (eerste niet xx80 die ik ooit gekocht heb omdat toen de prijzen al debiel waren en mijn vorige kaart defect gegaan was) normaal had ik 2 jaar geleden al een upgrade van mijn hele systeem inclusief video card en monitor gedaan en naar 4K gaming gegaan, maar met deze prijzen blijf ik wel nog wat langer gamen op 1440p
Tja het geld moet toch ergens van binnen stromen. De hele mid serie en low serie is weinig op te verdienen
Mid en low is juist waar het geld vandaan komt. De die's zijn goedkoper om te produceren, procentueel verdienen ze er meer op, hiernaast verkopen ze er een flink stuk meer van.
Ja en daarom zijn de prijzen van de high end kaarten een stuk hoger dan de mid en low om er toch nog geld uit te halen. En ze weten dat er genoeg mensen zijn die gek genoeg zijn om de highend kaarten te halen (ik zelf ook)
Tja gekken. Ik wil gewoon 120FPS+ op 4k met ray tracing op max. 1 versus 2duizend euro maakt me echt niet uit. Ik doe er jaren mee.
Dit dus, maar het liefst richting 4k240, op z'n minst bij shooters. De meesten halen "maar" 120-150 voordat m'n 4090 de handdoek in de ring gooit en dan staan m'n graphics niet op ultra maar een mix van medium/high. Overkill voor een hoop anderen, maar ieder z'n smaak.
Voor een hoop mensen is dat gek omdat 1000 euro verschil ook het verschil maakt of ze dat jaar op vakantie kunnen of niet.

Geld kun je maar 1 keer uitgeven en de prijzen van videokaarten zijn zo enorm omhoog geschoten dat het voor een hoop mensen letterlijk onbetaalbaar is geworden om iets te kunnen kopen. Het 200-250 euro segment was jaren lang het populairste en kreeg je de meeste bang a buck. Tegenwoordig krijg je daar amper een videokaart voor behalve de allerlaagste geplaatste kaarten, zelfs als je daar 10-20% extra bij optelt voor inflatie. Als dat zo dat doorgaat is tweedehands de enige optie en uiteindelijk is het simpelweg compleet onbetaalbaar voor de massa.

Afijn een toekomst waar een klein groepje rijken tegen AI tegenstanders speelt die het zo zijn afgesteld dat ze meer willen uitgeven in de cash shop doordat de lage/midden klasse gaming simpelweg niet kan betalen... Dat klinkt zowel dystopisch als realistisch.

We hebben de Tech en de ideeën al. Geef het een klein beetje tijd en marktwerking zorgt voor de rest.
Gecorrigeerd voor inflatie is computerhardware tegenwoordig goedkoper dan vroeger. Je betaalt relatief iets meer voor de GPU maar de rest is weer goedkoper.

Consumenten kunnen voor een habbekrats enorm krachtige hardware kopen waar je veel meer mee kan doen dan computers van zegge 10 a 15 jaar geleden.
Gevoelsmatig is het meeste vrijwel gelijk gebleven (inflatie meegeteld) maar moederborden en GPUs zijn flink in prijs gestegen. GPUs zijn bizar veel in prijs gestegen met name aan de bovenkant van de markt, voor de prijs van een RTX 4090 heb je ook een complete PC met een RTX 7900 XTX.

CPUs zou ik zeggen zijn zelfs goedkoper geworden voor wat je krijgt, helaas zijn de moederborden zoveel duurder dat de totaalprijs alsnog hoger eindigt.
De 4090 is gecorrigeerd voor performance niet duurder en een stuk zuiniger. Bovendien ECC support.

Generatie op generatie vergelijken ‘3090 versus 4090’ is maar het halve verhaal. Je krijgt niet alleen meer snelheid maar ze zitten functioneel op een ander plateau.
Echter je ziet dat niet af aan de installed base nummers die Steam produceert. Nu zullen die natuurlijk nooit de exacte getallen goed weergeven, maar de percentuele data zou redelijk indicatief moeten zijn, en daar zie je het aandeel van AMD in discrete GPUs niet echt sterk toenemen, Het blijft zo'n beetje steken rond de 15 a 16%.
Waar maak jij op dat AMD de handdoek in de ring gooit met rx 9000 series (of hoe het ook gaat heten)?
Het zijn wel allemaal geruchten, dus niks is zeker.
Voor het gemak van de discussie, dit betekent niet dat AMD de high-end markt van hun gpus gaat verlaten. Dit hebben ze ook eerder gedaan met RDNA1. AMD zag met een aantal redenen niet zitten om high-end RDNA4 uit te brengen, wegens onder andere hoge kosten. Weinig mensen willen voor een steeds duurdere kaart betalen, ook al is het een monster van een kaart. De 4090 kost al best veel en het heeft niet heel lang geleden voor een tijdje 2000 euro gekost.
Dit soort modellen waren altijd al halo-modellen, ergo, imago-bouwers.
Het doel hiervan is aan te tonen dat je de beste bent, en hoe groter de afstand hoe beter. Marketingtechnisch is er niks mooiers dan dat bij iedere GPU review de komende 2 jaar, de beste kaart van AMD niet verder komt dan jouw midrange modellen.

Dat de Titan dan een prestigeproject is in plaats van een volumemodel, maakt voor de beeldvorming niet uit.
Vraag is echter natuurlijk of je dan een Titan nodig hebt, ik heb niet direct het idee dat die naam nog veel oproept in de markt en dat bij de consumenten in het grotere publiek inmiddels de xx90 variant net zo bekend, zo niet bekender is inmiddels dan de oudere Titan kaarten ooit geweest zijn.

Ik vraag me dan ook wel een beetje af wat zo'n Titan echt zou brengen qua imago wat een RTX5090 niet zou kunnen brengen, terwijl zo'n RTX5090 in principe veel minder in het vaarwater zit van de professionele kaarten als een Titan in markt voor (semi)professioneel gebruik, wat je mogelijk aan die kant dus weer imago en marge kan kosten.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 23 juli 2024 16:12]

Ligt aan de prijs maar ik zou best wel interesse hebben in een nieuwe Titan. Er is zeker een markt voor dit soort krachtpatsers. Sommige technieken gaan tegenwoordig echt hard terwijl onze hardware er niet helemaal klaar voor is.

Pak bijv. Path Tracing dat niet mogelijk is zonder ReSTIR, DLSS, Frame Generation and Ray Reconstruction. Nog geen enkele kaart kan een game met Path Tracing boven 30 fps draaien in native resolutie.

Ik heb zelf een I9 14900kf met een RTX 4080. Als ik een Iray image render op hogere resolutie, kan ik tot wel twee uur mijn computer niet meer gebruiken.

Nu dat Epic Games een realtime rendering tool heeft uitgebracht, zie ik wel potentie in Titan kaarten voor digitale artiesten.

Voor de gemiddelde gamer misschien inderdaad iets minder aantrekkelijk.

[Reactie gewijzigd door Toonen1988 op 23 juli 2024 17:19]

Naar de gemiddelde gamer keek ik eigenlijk nog niet eens, maar meer naar de niche in markt tussen top end gaming / prosumer en zakelijk, wat kan zo'n bijvoorbeeld zo'n digitale artiest wel met een Titan wat deze niet kan met een 'gewone' RTX Professional kaart voor zakelijk gebruik, terwijl die laatste ook nog eens meer marge brengt voor Nvidia (en ik dus vermoed dat Nvidia liever wil dat zakelijke gebruikers RTX Professional kopen in plaats van Titans heden ten dage).

'Vroeger' had de Titan nog een wat meer logische mark positie, toen deze nog tussen de 'plain' 80 en soms de Ti's segment kaarten zaten en de Quadro's.

Echter tegenwoordig lijken echter de Supers, de Ti's en de 90 range kaarten dat gat aardig gevuld te hebben naar boven, waardoor er eigenlijk voor een Titan maar weinig markt segment overblijft wat enerzijds niet bediend wordt door de 90 serie kaarten (denk het prosumer segment aan de ene kant en gamer die het beste wil terwijl geld geen rol speelt segment aan de andere kant) en de zakelijke RTX Professional kaarten die de Quadro's hebben opgevolgd en qua segment ook wat meer naar de niet zakelijke kaarten zijn toegegroeid.

Tussen een RTX 4090 en een RTX Professional ADA 6000 zit bijvoorbeeld maar zo'n 10% verschil in shader count en mogelijk minder qua performance (want scaling is meestal niet linear), een Titan zou dat dan volgens dit gerucht al bijna vullen, zou dat kloppen dan kan dat haast niet anders betekenen dan dat Nvidia marge moet aan interen op die Titan en dat is niet iets dat Nvidia graag doet :P

[Reactie gewijzigd door Dennism op 23 juli 2024 17:37]

Snelheid en gemakzucht. Als ik een Iray image wil renderen op een hogere resolutie, kan ik twee tot drie uur mijn computer niet gebruiken. Wanneer de render niet de gewenste resultaat heeft, kan je weer helemaal opnieuw beginnen.

Inderdaad, de Titan zou niet meer kunnen als de RTX 5090, maar wel sneller.

[Reactie gewijzigd door Toonen1988 op 23 juli 2024 18:02]

De 4090 is eigenlijk gewoon voor veel professionele usecases een topkaart, inclusief ECC support
Opmerkelijke opmerking, ik dacht dat AMD geen interesse heeft om Nvidia te "verslaan" maar juist een goede performance/prijs verhouding te creëren, wat ze erg goed doen. Nvidia richt zich lekker op nieuwere technieken. Ik denk dat beide bedrijven geen interesse hebben om elkaar te verslaan.

Nvidia zet zich flink in op nieuwe technieken zoals Iray, ReSTIR, Ray en Path tracing en nog meer technieken. AMD wilt juist zo'n goede mogelijk performance voor zo weinig mogelijk geld.

[Reactie gewijzigd door Toonen1988 op 23 juli 2024 17:02]

Het zou me verbazen als Nvidia dit soort beslissingen van AMD laat afhangen en niet gewoon bouwt wat ze denken te kunnen verkopen. Zelfde geld voor AMD. Die denken geen kaart van €2000 te kunnen verkopen dus die maken ze niet.
Het is wel een goede manier om 3k voor de kaart te vragen ipv 2000 voor een 5090. Then again kunnen ze die dingen beter als Ai accelerator verkopen voor nog veel meer geld.
Nvidia zit altijd vol met onzin verhalen, dus time will tell you
Intel heeft op het moment en in de nabije toekomst geen resources beschikbaar gezien de huidige problemen.
Dat nv überhaupt met een nieuw top model komt,daar sta ik van te kijken.
Inkoppertje om zo'n kaart te maken. 4090s waren niet aan te slepen en een redelijk gedeelte van de klanten zou zo dubbel het bedrag neerleggen voor een variant met een redelijke hoeveelheid extra geheugen. Voor de gaming markt totaal interessant maar voor compute makkelijk te verkopen.
NVidia verkoopt liever geen game GPU's voor gaming-prijzen in de compute markt. Titan is een gaming naam, dat wijst erop dat het voor een ander marktsegment bedoeld is. Natuurlijk nog steeds duur, maar waarschijnlijk geen datacenter projzen.
Ja okay maar is een hele stap tussen het datacentrum en wat iemand in een workstation kan doen. De professionele kaarten zijn over het algemeen niet snel genoeg als je tegen perf problemen aanhinkt. Als ze deze Titan kaart uit bringen met een pro label is het ook geen punt op zich.
Ik had altijd stiekem het gevoel dat de meeste Titan kaarten hoe dan ook naar de budget workstation / compute mensen gingen.
voor workstations hebben ze een RTX 6000 Ada Generation die ze voor een sappige $6800 verkopen

[Reactie gewijzigd door dasiro op 23 juli 2024 17:19]

Titan is geen gaming naam, het is de hybride kaart die top end gaming én compute kan. Het is het best of both worlds compromis.
Gamers hebben Nvidia groot gemaakt, en nu laten ze ons stikken en , geven ze al die (oudere) gamers, een dikke middelvinger, want A.I. Is nu veel interessanter voor ze ! Ze gooien gamers gewoon voor de bus ! Voor mij iig geen Nvidia meer !!!
Nv zal er niet waker van liggen.
Ik zou zelf nog wel in de verleiding komen. Dan kan ik met veel hogere resoluties voor mijn werk mijn differentiaalvergelijkingen doorrekenen, met kleinere tijdstapjes. Mooie plots, meer pixels, meer fancy-ass data! :9~
Ook voor de gamingmarkt interessant. Er zijn nog steeds games die op RT niet helemaal lekker 120fps halen op een 4090.
Alles wat ik wens, is een prijsverlaging.....
Waarom zouden ze, ze verdienen meer dan genoeg geld en zijn op dit moment gewoon de beste.
Ze willen nog meer verdienen dat zel al doen bedoel je. Als ze het verkopen voor 300 euro verdienen ze er nog dik aan.
Nou en? Ik hoorde eens een mooie quote. In een bedrijf waar men houten boten maakte en wilde omschakelen naar iets compleet anders, zeg tenten, vroeg de CEO aan al zijn personeel: "What do we make here".

Mensen antwoorden verschillend, boten, houten boten, eigenlijk kunnen we alles van hout maken, eigenlijk kunnen we alle soorten boten maken.

"We make money" zei de CEO. Zo simpel is het en zo opereert elk bedrijf wat zichzelf een beetje serieus neemt.
Jij mag helemaal achteraan aansluiten.
Wat ik een groter probleem vind is dat ik eigenlijk niet zo een stofzuiger in mijn PC wil hebben. Gaat nergens meer over. Maakt veel lawaai en het zijn ook nog eens wegwerpartikelen. Door alle warmteontwikkeling gaat het gewoon sneller stuk. Of je moet het heel netjes elk jaar openmaken en onderhouden (is ook nog een dingetje, je hebt zo een kapot kabeltje of je kunt het board ontwrichten als de koel pasta lekker stevig alles bij elkaar houdt.), maar goede kans dat het binnen de 5 jaar plof doet.
Zit al een tijdje te wachten op de 5xxx serie voor een nieuw systeem, maar ik heb mijn ambitie wat bijgesteld. Ik ga niet meer blind voor de 5090. Zonde van het geld en een te grote afschrijving als het buiten garantie kapot gaat. Ga dan liever voor een 5070ti en dan na 2-3 jaar upgraden. Maar dan heb je nog steeds een te grote energieslurper met forse fans in je systeem.

Aanleiding is ook dat mijn 2070 super recent is overleden. Die had al kuren na 3 jaar. Heb het ter overbrugging vervangen door een 4060. Slechte deal en matige kaart maar dat is genoeg om nog een jaartje de AAA games te spelen op 1440p en dan kan het systeem naar mijn zoontje. Maar wat mij vooral opvalt is dat die 4060 zo lekker stil is. En het is niet meer zo warm naast de pc. En ik kan hem zonder zorgen gewoon vol belasten zonder bang te zijn voor slijtage of crashes. Zo hoort het eigenlijk te zijn.

Ik vind er eigenlijk niet zo veel meer aan die high end GPU's.
Een 4090 is behoorlijk stil hoor. Zeker als je hem een beetje terugklokt
Dan moet je stoppen met kijken naar de top-end kaarten en voor een prijsvechter gaan. Laat je niet gekmaken, een 5060 heb je ook dik voldoende aan.
De **60 kaarten zijn eigenlijk al verouderd bij release. 8 GB ram wat ik echt schandalig vindt en je kunt al gelijk grafische opties terugschroeven bij 1440p en bij minder geoptimaliseerde games heb je dikke framedrops. Raytracing kun je al helemaal vergeten en binnen 2 jaar moet je upgraden.
Dus dan kom je al uit bij een 60ti met 16gb en dan is een 70ti ook al niet zo duur meer.
Laat het maar aan Nivdia over om de eurotjes uit je zak te kloppen :Y)
De RTX 5090 zal wel weer EUR 2000,- kosten en de Titan dan bijna EUR 3000,- of iets in die richting? Dat wordt dan een dure hobby. Fingers crossed dat hij geen twee 12vhpwr kabels nodig heeft :+
Dat zijn toch ook niet echt hobby kaarten meer, aan de andere kant kopen mensen ook een oldtimer van 20.000 euro om op te knappen, dan is dit weer een goedkope hobby.
Nouja, die oldtimer is over een aantal jaar meer waard dan die 20k.als je het een beetje verstandig doet je 2000euro videokaart is over een aantal jaar zelfs onbruikbaar..

Dus wat is dan de dure hobby?

[Reactie gewijzigd door needforspeed op 23 juli 2024 16:54]

Sorry maar zelfs met een 2000 euro videokaart is gamen een behoorlijk goedkope hobby vergeleken met veel andere hobbies.
Als die Nvidia net zo aanpasbaar en gedocumenteerd was als een oldtimer is er ook wellicht nog een markt voor na een jaar of wat. Zoals het nuj werkt is die kaart met een paar jaar niks meer waard en werkt mogelijk niet eens meer op een nieuw platform en is te gesloten om hier verandering in te brengen. Leuk in 2035 voor een retro-windows 10 gaming PC wellicht ;-)
3000 euro zal nooit goedkoop zijn voor een nvidia videokaart.
Ik hoop het wel. De huidige enkele is aan de krappe kant.
Als in de toekomst een GPU richting de 1kw gaat, dan wordt het misschien langzaam aan verstandig dat zulke dingen externe GPUs worden. Ik ben echt benieuwd wat zo een 5090 gaat verbruiken.
Maakt me niets uit. Ben niet verplicht te upgraden.
Mijn 4090 bevalt prima.
Fantastisch nieuws! Zal mijn bank t.z.t. opbellen voor mogelijkheden op een tweede hypotheek.

Wat levert een enkele nier van ene gezonde 30'er gemiddeld op?
Interessante statistiek; 63% sneller dan een 4090. Als ik dat zo lees dan is het een monster aan rekenkracht. Tegelijkertijd, waar is die snelheid in gemeten? In frames met alle toeters en bellen aan? Indien dat het geval is dan kom je een aardig eind met frame generation doorontwikkeling. Kortom, totdat de kaart er echt is wil ik wel eens zien hoe groot de performance/snelheidssprong daadwerkelijk wordt van de nieuwe 5000 serie.
Er waren wel al heel vroeg geruchten over een 5090 met 32GB en 512 bus, maar later bleek dat toch 28GB en 448 te worden. Wellicht gaat de Titan die specs gewoon pakken en voor 3500 euro een enorm exclusieve kaart worden, een hebbeding die tot de 60/70 serie nog mee kan.

Voor die prijs zou ik dan trouwens wel 48GB willen ofzo, niet dat ik in de markt ben voor zo'n kaart, bij de 4070 houdt het wel op.

[Reactie gewijzigd door JDx op 23 juli 2024 16:37]

Denkt Nvidia werkelijk dat er in de markt ruimte is voor 2 Halo producten uit dezelfde serie?
Zowel een 5090 als een Titan?

In voorgaande generaties was de Titan of de xx90 altijd de kaart met de volledige chip in gebruik.
Kennelijk kan de overtreffende trap voor deze generatie een extra overtreffende trap gebruiken...
Denk dat daar wel ruimte voor is hoor, er zijn altijd wel mensen met flink geld die gewoon het beste willen hebben. Als de 5090 wat minder populair wordt is dat alleen boeiend als de Titan niet goed zou verkopen, sterker nog misschien pakken ze gewoon de beste bins van de 5090, eventueel een overklokje eroverheen en plakken er een sticker op met de naam "Titan".
Ja, da denken ze niet alleen ze zijn er vrijwel zeker van.
Dat wordt er 1 halen dus 😅😅
Tja , techisch gesproken is Intel de grootste .Gamekaarten zijn n niche, T echte geld komt uit kantooromgevingen.
Denk dat je de AI hype gemist hebt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.