'Nvidia kiest Samsung als leverancier GDDR7-chips in RTX 50-videokaarten'

Nvidia zou Samsung hebben gekozen als voornaamste leverancier voor de GDDR7-geheugenchips in de GeForce RTX 50-videokaarten. De geheugenmodules van de Zuid-Koreaanse fabrikant zouden voorlopig als enige de nodige verificatieprocessen hebben doorstaan.

Het Zuid-Koreaanse nieuwsmedium Greened schrijft dat de geheugenchips van Samsung in de desktopvarianten en de laptopvarianten van de GeForce RTX 50-videokaarten zullen worden gebruikt. Voor de mobiele gpu’s zou Nvidia ook GDDR7-geheugenchips van SK hynix en Micron willen inzetten. Dat zijn de twee bedrijven die met Samsung concurreren op het gebied van GDDR7-vramchips.

Een insider zou aan Greened hebben verteld dat Samsung al heel wat vooruitgang heeft geboekt in dit productsegment, maar ook dat dit snel kan veranderen. Samsung zou zijn huidige positie dus ook snel kunnen verliezen, klinkt het. Zowel Nvidia als Samsung hebben nog niet officieel gereageerd op het nieuws.

Samsung heeft op het recentste GTC-evenement van Nvidia de eerste generatie GDDR7-vramchips gepresenteerd. Het Zuid-Koreaanse bedrijf toonde er modules met een capaciteit van 16Gbit, ofwel 2GB, en een bandbreedte van maximaal 32Gbit/s per pin. De GDDR7-modules van Samsung zouden op een spanning van 1,1V werken. Dat is lager dan de industriestandaard voor GDDR7, die op 1,2V ligt. De geheugenchips zouden ook minder warmte opwekken dankzij een geoptimaliseerd circuitdesign. In oktober van dit jaar deelde het Zuid-Koreaanse bedrijf details over de verbeterde GDDR7-geheugenchip met een bandbreedte van maximaal 42,5Gbit/s per pin. De bekende Nvidia-leaker kopite7kimi claimde eerder dit jaar op X dat de GDDR7-modules in de RTX 50-videokaarten een geheugenbandbreedte van 28Gbit/s meekrijgen.

Nvidia houdt op 7 januari een CES-keynote. Het bedrijf introduceert dan mogelijk de GeForce RTX 50-videokaarten. Naar verwachting komt Nvidia in eerste instantie met een RTX 5080 en RTX 5090, waarvan onlangs de mogelijke specificaties al uitlekten. Zo zou de RTX 5090 beschikken over 21.760 CUDA-cores, 32GB aan GDDR7-geheugen en een 512bit-geheugenbus. De RTX 5080 moet beschikken over 10.752 CUDA-cores, 16GB vram en een 256bit-bus. De videokaarten worden gebaseerd op de Blackwell-architectuur. Vermoedelijk verschijnen de videokaarten eind januari in de winkel.

SAmsung gddr7

Door Jay Stout

Redacteur

25-11-2024 • 15:13

43

Lees meer

Reacties (43)

43
43
16
0
0
15
Wijzig sortering

Sorteer op:

Weergave:

Oh dit is wel nieuws wat samsung kan gebruiken. nieuws: 'Nvidia keurt Samsung-HBM's voorlopig af vanwege hitteproblemen'

En daarnaast lopen ook hun exynos chips nogsteeds niet lekker en is het ook intern al tijden wat rommelig YouTube: Samsung is in Crisis
HBM3E (High Bandwidth Memory 3E) dat massaal gebruikt wordt voor de H200-chips van Nvidia voor generatieve AI-toepassingen is nog steeds de specialisatie van Micron en wordt dus ook bij hen afgenomen.
Yeahh, ik begreep dat er een flinke drop in aandeelwaarde was recent, waarbij dit gedoe met Nvidia een van de hoofdredenen was...

Oh well, we gaan zien hoe het loopt. Samsung heeft in ieder geval flink nood aan wat positief nieuws zoals dit, zélfs als het nog niet officieel wordt bevestigd door de partijen
FYI: de chip op de afbeelding is een 24Gb die denk ik niet in de 5070ti, 5080 en 5090 gebruikt zal worden, aangezien daar "powers of 2" chips voor nodig zijn om tot de gewenste memory-configuratie te komen (respectievelijk 16Gb x 8 chips op een 256b bus voor de eerste 2 en 32Gb x 16 chips op een 512b bus voor de 5090).
Deze zal dus in de 5070 (non-Ti) komen waar slechts 12GB in totaal op zit (wat met 4 chips bereikt wordt) en slechts een 192b memory bus heeft.
Mogelijks dat er nog een tussenmodel uitkomt met 24GB (8 24Gb chips op een 384b bus), ik gok dan een 5080ti ofzo
12GB met 4 chips gaat niet werken op een 192bit bus? Of ik moet iets gemist hebben maar de controllers zijn volgens mij nog steeds 64bit breed*. Dus of je hebt 3 chips van 4GB, of de 192bit bus klopt niet en het zijn 4 chips van 3GB? Of ik snap niet helemaal wat je hier bedoelt.
Deze zal dus in de 5070 (non-Ti) komen waar slechts 12GB in totaal op zit (wat met 4 chips bereikt wordt) en slechts een 192b memory bus heeft
Edit: gddr chips zijn 2x16bit, dus met 4 chips kom je niet eens tot een 128bit memory bus. Om 12GB op een 192bit bus te krijgen zal je 6x2GB chips moeten gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Thekilldevilhil op 25 november 2024 21:03]

4 chips van 24Gbit (die op de afbeelding) ofte 3GB ;)
de bus haal ik van de specs zoals die bij techpowerup staan
Die passen dus niet met z'n 4e op een 192 bit bus. Tenzij Nvidia nog een keer een 970 wilt maken...

Edit, de chips zelf zijn 2x16 bit, dus sowieso heb je met 4 chips maar een 128bit bus.

[Reactie gewijzigd door Thekilldevilhil op 25 november 2024 21:04]

Ben benieuwd Januari! Vooral naar de afmetingen en de hoeveelheid stroom die de 5000 series nodig gaat hebben. Net bezig met het opzetten van een ITX systeem dus hoop niet dat ze nog heel veel groter gaan worden…
Ben eerder benieuwd naar de prijs, hoop dat die gelijk blijven aan de huidige varianten, die al hoog zijn.
Ik help het je hopen maar verwacht niet dat de prijs hetzelfde blijft als de 4000 serie. Als die snelle termen moeten ook wat opleveren :+
De bekende Nvidia-leaker kopite7kimi claimde eerder dit jaar op X dat de GDDR7-modules in de RTX 50-videokaarten een geheugenbandbreedte van 28Gbit/s meekrijgen.
De daadwerkelijk bandbreedte zou dan voor een RTX 5080 28Gbit*256=896GB/s zijn. Of heb ik het nou toch weer verkeerd begrepen? |:(
Dat zou een 25% verhoging zijn tov de bandbreedte van de 4080.
ik vind het maar een vreemd getal, want dat zou willen zeggen dat er ergens een veelvoud van 7 gebruikt wordt, wat binair gezien een hele rare keuze is
Nee er wordt nergens een veelvoud van 7 gebruikt? Alleen de geheugen snelheid zelf is niet een macht van 2, maar dat is nog nooit een ding geweest bij geheugen snelheden. Gewoon DDR is bij bijvoorbeeld praktisch elke snelheid leverbaar. Ik denk dat je met iets anders in de war bent?

[Reactie gewijzigd door Thekilldevilhil op 25 november 2024 20:36]

De specialisatie van Micron is dan ook nog steeds HBM3E (High Bandwidth Memory 3E) dat massaal gebruikt wordt voor de H200-chips van Nvidia voor generatieve AI-toepassingen.

https://www.micron.com/products/memory/hbm/hbm3e

Maar er is inderdaad enkele maanden terug gezegd geweest dat Nvidia ook van Micron geheugenchips zou afnemen voor hun GDDR7 bij de RTX 50 reeks.

Innovatief is Micron wel op dit vlak ..

https://www.micron.com/ab...-of-graphics-memory-gddr7
https://www.micron.com/co...ics/gddr7-infographic.pdf

.
Wat ik niet goed begrijp is waarom Nvidia niet voor een Amerikaanse toeleverancier kiest, maar in plaats daarvan voor een Zuid-Koreaanse .. ?


.

[Reactie gewijzigd door MPIU8686 op 25 november 2024 17:04]

Ik ben zeer benieuwd naar deze GPU's van de 5XXX serie. Ik vind dat Nvidia het met de 4xxx serie enorm goed gedaan heeft. Een zeer krachtige serie die bovendien door het design zeer koel en dus stil was. En dat is toch wel de heilige graal. Je wil een GPU die veel frames op je scherm tovert maar je wil niet ondertussen last hebben van stofzuiger geluid van je computer.

Ik hoop dus dat Nvidia doorgaat met de 5xxx serie zoals ze hebben gedaan bij de 4xxx serie. En dan maak ik mogelijk een stap van mijn MSI 3080 naar de MSI 5080. De MSI 3080 heb ik trouwens ook altijd beleefd als behoorlijk stil.

En dat is fijn want niet iedereen speelt met een headset. En vooral de adventure games hebben ook momenten dat het tussen de actie door even stil is. Even geen vuurgevechten dan is het toch fijn als je alleen een rustig achtgergrondmuziekje hoort? :)
Ik vind dat Nvidia het met de 4xxx serie enorm goed gedaan heeft. Een zeer krachtige serie die bovendien door het design zeer koel en dus stil was. En dat is toch wel de heilige graal. Je wil een GPU die veel frames op je scherm tovert maar je wil niet ondertussen last hebben van stofzuiger geluid van je computer.
Wat mij betreft juist een van de slechtste GPU-generaties in tijden. Veel te hoge prijzen, weinig VRAM in het mid-range segment vergeleken met de concurrentie (AMD), een matige stap vooruit in rasterized performance... als je de reviews en video's van diverse media outlets bekijkt zijn dat toch wel de grote negatives. De 4090 was natuurlijk een pareltje voor slechts $100 MSRP extra t.o.v. de 3090, maar da's een ander verhaal.

De laatste goeie generatie was (imo) de 3000 series. Uitstekende MSRP/performance verhouding, vooral die 3080. Alleen jammer van de cryptobubbel en scalpers - dingen die allebei alsnog voor torenhoge prijzen zorgden.

Edit: om nog een paar kritieken toe te voegen. Smeltende RTX 4090 power connectors, het un-launchen van de RTX 4080 12 GB variant, frame-generation limiteren tot de RTX 4000 series... in principe moet het hele aanbod van de 4XXX kaarten een treedje naar beneden opschuiven voor een ''normaal'' prijs/performance niveau.

[Reactie gewijzigd door IlIlIllII op 25 november 2024 16:11]

Maar is dat wel zo? De RTX 3080 leek een super deal met vanaf prijzen van 720 euro maar eindstand is het mij nooit gelukt om voor die prijs een RTX 3080 te verkrijgen. Tegelijkertijd verbruikt een 3080 in gaming load 336W. Vervolgens kwam de 4070 met daarop 2GB meer VRAM en een verbruik van 201W, dat is 40% zuiniger! Ondertussen kon ik de 4070 aanschaffen voor 679 euro en zat daar ook nog Diablo 4 a 50 euro én 25 euro steamtegoed bij. Effectief dus 604 euro. Gewoon via Megekko zonder gedoe met discord pricehunter groepen, drops en wachtlijsten.

Even de opsomming van de RTX 4070:
-40% minder stroomverbruik
-116 euro voordeliger dan de fictieve prijs waarvoor je de 3080 eigenlijk niet kon krijgen
-2 GB meer VRAM

Dat is toch een prima product???

Dan hebben we het nog niet eens gehad over de verbeterde DLSS. Want in Diablo 4 op Ultra op 3440x1440p zakt icm een 120 fps cap mijn stroomverbruik naar 150W.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 25 november 2024 16:45]

Eens. Ergens baal ik ook wel dat ik heb toegehapt destijds op een 3080TI (MSI Suprim X).
Bij een Megekko sale gescored toen voor net onder de 1000.

Maar goed. Eens kijken wat de 5xxx brengt :)
Persoonlijk hecht ik weinig waarde aan anekdotische voorbeelden. We kunnen moeilijk NVIDIA de schuld geven van een wereldwijd chiptekort en de boom van cryptocurrency mining tijdens die generatie GPU-kaarten. Ik snap je punt helemaal, maar met die denkwijze kun je nog honderd andere variabelen bedenken. Voor hetzelfde geld had je geluk, was je er vroeg bij en had je zo'n 3080 voor de adviesprijs gekocht. De adviesprijzen vanuit NVIDIA waren uitstekend in verhouding tot de performance. Dat valt niet te zeggen over de 4000 series. $1199 MSRP voor een RTX 4080 bijvoorbeeld - een prijsstijging van 70% t.o.v. de RTX 3080. Krijg je dan op z'n minst ook 70% extra performance? Not even close.

De RTX 3070 geeft je ongeveer 25% extra performance boven de RTX 2080. Diezelfde vlieger gaat deze generatie niet op (de 3080 en 4070 zijn nagenoeg gelijk qua performance), terwijl de MSRP van de 4070 juist $100 hoger ligt dan die van de 3070. Je betaalt in principe 650-700 euro MSRP voor een videokaart van XX60 Ti niveau. En dat geldt dus zo'n beetje voor de hele RTX 4000 stack, zoals veel reviewers benoemden.
Dan hebben we het nog niet eens gehad over de verbeterde DLSS
Het upscaling gedeelte van DLSS heeft niets te maken met de RTX 4000 generatie. Je kunt de meest recente versie ook draaien op vorige RTX generaties. Heb je het over frame-generation, dan is het misschien belangrijk om te weten dat NVIDIA dit opzettelijk alleen beschikbaar heeft gemaakt voor 4000 series kaarten. Modders hebben aangetoond dat DLSS 3 frame-generation prima mogelijk is op vorige RTX generaties (zie ook FSR 3 voor een non-ML voorbeeld, dat op alle moderne videokaarten draait). NVIDIA kan niemand wijsmaken dat een RTX 4050 goed genoeg is voor frame-generation, maar een RTX 3090 Ti niet. Dus zoals ik zeg: het is bewust gelimiteerd tot 4000 series.

[Reactie gewijzigd door IlIlIllII op 26 november 2024 08:37]

Het anekdotische stuk heb rekening mee gehouden door in mijn vergelijking 720 euro te gebruiken in plaats van de 950+ euro die je daadwerkelijk neer kon leggen voor een 3080. De adviesprijs van de 3080 lag op $699 en die van de 4070 op $599. Een verschil van $100 dollar waarbij die 4070 dan tevens 2GB vram en 40% zuiniger is. Ook in de fictieve wereld is de 4070 een enorme verbetering in hetgeen aangeboden wordt.

Ik vind je uitleg eigenlijk een beetje tegenstrijd. Want welke top producten had die 3xxx nou behalve de 3080 die vrijwel niemand kon kopen??? De enige reden dat mensen enthousiast waren van een 3060 Ti, die een best stevige launch prijs had, was dat de RTX 2xxx serie in de na sleep van de eerste mining hype een erg ongunstige prijs/prestatie had. De 3080 had dé kaart moeten zijn, maar dat werd hij niet omdat hij simpelweg niet leverbaar is. Waar de 3060 en 3060 Ti op launch dag nog te koop waren voor prijzen rondom MSRP, was dat bij de 3080 niet het geval. Alleen amazon had een paar uur lang een kaart beschikbaar. Sterker nog ik heb jaren op de wachtlijst lijst bij EVGA gestaan, nooit een 3080 gekregen. Volgens mij hang je het hele succes van de 3xxx serie op aan een kaart die effectief al snel 1000 euro waard was en daarmee niks gunstiger was dan een 2xxx serie.

De 4xxx heeft wat mij betreft meer goeds gebracht dan de 3xxx serie. Om te beginnen dus de 4070. Een prima kaart voor iedereen die geen zin had om 200-300 euro te veel te betalen voor een 3080. Ondertussen heeft de 4060 ook een prima prijs, beschikbaar vanaf 279 euro. Deze presteert gelijkwaardig aan de RTX 2080 waarmee mensen met een beperkt budget een flinke stap kunnen maken. De 2080 was immers niet zo heel lang gleden ook 800-1000 euro.

Betreffende DLSS kan ik helaas geen benchmark vinden waarbij de procentuele impact van DLSS op een 4xxx serie ten aanzien van een 3xxx serie is gebenchmarked, los van frame generation. RTX 4xxx heeft overigens ook AV1 encoding voor streaming, de encoders/decoders worden steeds beter. Bijvoorbeeld Discord ondersteund AV1 tegenwoordig nieuws: Discord krijgt ondersteuning voor AV1-streaming op GeForce RTX 40-gpu's.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 26 november 2024 13:39]

Nvidia en zn melto-connector, nee dat was een slimme keus hoor (Y)
Ik ben het volledig met je eens! De RTX 4080 Super (in mijn geval) is echt een fantastisch stukje technologie. Ik snap niet waarom er zoveel ophef is over NVIDIA, terwijl ze toch keer op keer uitstekende prestaties leveren. De koeling en stilte van de 4xxx serie zijn inderdaad de heilige graal voor veel gamers. Het is heerlijk om te genieten van hoge framerates zonder dat je computer klinkt als een werkplaats.

Wat betreft ATI (nu AMD), het lijkt erop dat ze wat kansen hebben gemist. NVIDIA heeft de bal goed opgepakt met de 4xxx serie, en ik kijk ook erg uit naar de 5xxx serie. Hopelijk blijven ze deze lijn doorzetten.

Je punt over de stilte is ook spot-on. Niet iedereen speelt met een headset, dus een stille GPU is een groot pluspunt, vooral in games waar de rustige momenten net zo belangrijk zijn als de actie. Een MSI 5080 zou dan inderdaad een mooie upgrade zijn van je MSI 3080. Ik ben benieuwd hoe die gaat presteren!

Zelf overweg ik een rtx 5090 omdat het kan en de 4080super schuif ik dan mooi door naar me zoontje dan kan die 7800xt van hem op marktplaats.

[Reactie gewijzigd door PacinoAllstars op 25 november 2024 15:54]

Ik denk dat de ophef vooral over de prijs gaat die ze er voor vragen. Knap stukje techniek dat zeker en vast. Zijn geld echt waard, betwijfel ik toch een beetje.

Heb zelf een 4090 omdat ik niet wou kiezen en echt schrik had van de coil whine verhalen die je terugvind op internet bij de andere modellen, inclusief de amd gpus. Deze 4090 heeft er gelukkig geen enkele last mee.
Zou ik het nog een keer kopen, ik twijfel toch een beetje. Het blijft een bakbeest dat extreem goeie performance levert maar in mijn geval het merendeel eigenlijk met de vingers in de neus staat te draaien :). Binnekort wel eens wat met ai gaan doen en dan de hoeveelheid ram weer net van pas komen.

Ik hoop er in ieder geval weer wat jaartjes met te doen want ben niet zo van tussendoor upgraden.

Kan je wel zeggen dat ie op vol vermogen mijn bureau nu met deze temperatuur lekker warm krijgt, scheelt weer op de stookkosten. Mini warmtepomp ;)

[Reactie gewijzigd door Powerblast op 25 november 2024 16:06]

Heb ook een 4090. Maar de prijs is echt te hoog. Tis eigenlijk niet meer waard dan 400-500 euro.
Ik snap niet waarom er zoveel ophef is over NVIDIA, terwijl ze toch keer op keer uitstekende prestaties leveren
Adviesprijs RTX 3080: $699
Adviesprijs RTX 2080: $699

Performance jump van ongeveer 50%. Zelfde MSRP. Ja, in de realiteit lagen de 3000 series prijzen anders vanwege het wereldwijde chiptekort en cryptomining boom, maar dat is niet aan NVIDIA te wijden.

Adviesprijs RTX 4080: $1199
Adviesprijs RTX 3080: $699

Performance jump van ongeveer 50%... voor een prijs die 70% hoger ligt. Het voordeel van de Super is vooral de $999 adviesprijs. Qua performance is de Super iets beter dan de normale 4080, maar de prijs is nog altijd krankzinning als je kijkt naar de performance.
Dan moet je maar eens een fulltower kopen ipv een midi , dan heb je er ook minder last van ;)
Met mijn huidige rx7800 is de gigabyte control center ook aant overdrijven, met de fans op 80% ..en de gpu is 45c 8)7 ... vanavond eventjes tunen dan :Y)
ik speel ook zonder headset (voor de kenners: met een Creative FPS2000 van 26 jaar oud jaja) en mijn Gigabyte 9700XTX is ook stil genoeg om niet echt storend te zijn (en gelukkig geen coil whine).

Maar ik kwam 2 jaar geleden dan ook van een heeel oude full tower PC met fans van 20 jaar oud en vol met HDD's...
Ik heb een RTX4090, in totaal 10 ventilatoren van Lian-Li. Als mijn PC full pull aan is dan hoor je bijna niets.
Mijn CPU koeler is Asus ROG 360AIO, die ventilatoren zijn ook vervangen door Lian-Li.

Als je een 4090 kunt betalen dan moet je ook niet bezuinigen op de koeling ;)
Als je niet wilt bezuinigen op de koeling dan koop je Noctua .. dat is kwaliteit.

Elk koelertje dat ik al van Noctua in gebruik heb genomen sinds 12 jaar terug werkt nog steeds perfect geruisloos. Gebruik ze niet enkel voor de desktop, maar ook in mijn versterkers .. :)
Daar doe je mijns inziens nogal een aanname dat meer ventilators ook beter is, volgens mij zijn die showkasten met 10-15 circus ventilators toch vooral voor het oog en doet het weinig voor koeling en geluidsproducutie tov een kast en fans die op airflow/stilte ontworpen zijn.
Mag ik weten welke MSI juist ?

Mogelijk de MSI SUPRIM X .. ? .. _/-\o_ ..

Het is belangrijk dat een GPU goed koelt en stil is, daarom opteer ik zelf altijd voor een iets betere kwaliteit en afwerking. Wat ie al van zichzelf koelt, moet ie niet meer extra via de fans koelen.
Als je een gehele koelende backplate op je GPU zitten hebt doet dit al veel in plaats dat dit enkel plastic is.

Ben ook zeer tevreden over MSI met hun Nvidia GPU's.
Idem .. net zoals jou ga ik ook de RTX5080 aanschaffen voor mijn nieuwe build begin volgend jaar.
Suprim X is inderdaad best of the best. Nee ik heb de iets goedkopere maar ook sterke MSI Gamix X trio. Lang gewacht ik had er geen 2.000 voor over en toen die na een tijdje iets van 1100 euro was geloofde ik het wel. Ik weet dat hier Tweakers waren die een 3080 voor 800 euro ofzo hebben gekocht, maar dat vind ik prima ik ga altijd voor aftermarket en bijna nooit voor de standaard/ oem versie of hoe dan ook heten.
Die Founders Edition kaarten (de standaard/oem versie waar u op doelt) van Nvidia durven nogal eens wat hitteproblemen ervaren. Heb er eens eentje gehad die ik volledig heb moeten openleggen en volledig de koelpasta van heb moeten hernieuwen, die was zeer gebrekkig aangebracht geweest. En nog koelde die niet echt goed, was meteen weer doorverkocht .. :)

[Reactie gewijzigd door MPIU8686 op 25 november 2024 23:14]

Ja founders edition, die naam zocht ik, ik kwam er even niet op. Jammer om te horen van je exemplaar, hopelijk heb je daarna een model kunnen bemachtigen waar je wel tevreden over bent.
Same. Hier gaat ook sinds de 1xxx series, alleen nog maar MSI naar binnen. Nooit gezeik gehad met hun kaarten. Daarvoor een Windforce 660 gehad van Gigabyte wat gewoon cheap plastic afwerking had wat begon te trillen. Daarna een EVGA 970 (iets met SC), en die werd telkens te heet in vergelijking met de MSI kaart van een maat van me. Asus vond ik altijd al wat overpriced.

Ook zeer tevreden over het Suprim X model. Strakke afwerking en niet zo schrewerig als de Gaming X variant.

[Reactie gewijzigd door JacOwns7 op 26 november 2024 07:33]

Ja, die MSI SUPRIM X modellen hebben van alle GPU's echt wel de beste afwerking. Toen ik deze met de RTX 3080 Ti SUPRIM X 12G voor het in eerst in handen kreeg dacht ik, wat een monsterGPU, wat een afwerking, wat een koeling en vooral .. wat een zwaargewicht is dit .. !! Maar al sinds de MSI Ventus RTX2080Ti ben ik MSI fan geworden voor GPU's, ik krijg met regelmaat ook nog tal van andere merken in handen, dus weet ik wel wat er speelt en welke als beste naar voren komen. Maar voor kwaliteit betaal je, daarom dat de MSI SUPRIM X modellen ook altijd bij de duurdere categorie horen, maar worden dan ook nooit oververhit en kunnen net altijd even dat extra aan.

Tja, ASUS .. soms te duur .. en niet altijd even stil. Ben wel een grote fan van hun mobo's.

(heb ooit ook eens een ASUS GeForce RTX 2080 Turbo 8GB gehad .. die had zo'n luide coilwhine en trilde dat ik die ingewisseld heb voor een nieuw model, dat nieuwe model had dan weer extreem luidruchtige fans en trilde ook behoorlijk. Het was niet om aan te horen, dus weer ingewisseld. Toen kreeg ik een DOA .. hoeveel pech kun je hebben, toen heb ik gewoon die MSI GeForce RTX 2080 Ti Ventus 11GB OC gekocht en die is nog steeds fluisterstil in gebruik zonder ooit enig probleem met te ervaren .. )

Maar ik heb wel nog steeds een ASUS GeForce ROG Strix GTX 1060 Gaming 6GB OC draaien in de huiskamer build, dat was de laatste upgrade die ik mijn oude 2012 gamebuild nog kon geven in 2018 voor ie werd gedepordeerd voor gezinsgebruik .. :D

En nog nooit een probleem met gehad .. :)


.. dus niet alle hoop is verloren .. :D
Haha mooi om te lezen!
Ik heb persoonlijk ook altijd de MB's van MSI gehad, met name omdat ik de BIOS ook fijn vond. Daarna hun GPU's ook maar eens proberen.

Ben benieuwd of je ervaring hebt met de AIO waterkoelers van MSI. Voor dat soort dingen val ik altijd wel terug op Corsair. Begin volgend jaar ga ik eens overwegen om een nieuw systeem erbij te maken (Huidige kan niet officieel naar windows 11 :( Gelijk de overstap naar AMD met hun 3D chips. Hoplijk met schapelijke prijzen)

Trouwens, wel props naar ASUS voor hun muizen. Heb nu een aantal jaar de Gladius series. Erg tevreden mee!
Trouwens, wel props naar ASUS voor hun muizen. Heb nu een aantal jaar de Gladius series. Erg tevreden mee!
Heb in 2018 twee muizen gekocht, 1 voor de laptop van ASUS en 1 voor mijn desktop van MSI

ASUS Rog Gladius Gaming Mouse

en de

MSI Interceptor DS300 Gaming Mouse

Nog geen enkel probleem gehad met beiden .. _/-\o_
Ben benieuwd of je ervaring hebt met de AIO waterkoelers van MSI. Voor dat soort dingen val ik altijd wel terug op Corsair. Begin volgend jaar ga ik eens overwegen om een nieuw systeem erbij te maken (Huidige kan niet officieel naar windows 11 :( Gelijk de overstap naar AMD met hun 3D chips. Hoplijk met schapelijke prijzen)
Geen ervaring mee ..

Windows 11 heb ik gehad en ben terug gegaan naar Windows 10 .. de laatste wordt veel beter ondersteund en werkt met alles wat ik gebruik. Op het werk zit ik wel vast aan Windows 11 .. |:(
Ja idd, ik merk ook zelf dat ik 10 wat fijner vind. Alleen leek het me wel een goed idee om bij een nieuwe build alvast naar 11 te gaan. Evt via rufus voor local account ect..
Kan niet wachten op de 5070. Dat zou een waardige upgrade zijn voor mijn 3070.

De 4070 is echt geen waardevolle upgrade tov een 3070 imo.
Is GDDRnX geheugen nu verleden tijd?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.