Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Eric van Ballegoie

Reviewcöordinator

Oculus Quest 2 Review

VR als standalone én voor pc, voor 350 euro

Pc-gaming met Oculus Link

Met de introductie van Oculus Link veranderde Oculus de originele Quest vorig jaar een aantal maanden na introductie in één klap in een volwaardige pc-headset. De Quest 2 biedt uiteraard ook ondersteuning voor Oculus Link en bij introductie van de nieuwe headset liet Oculus zelfs weten dat het geen dedicated pc-headsets meer zal ontwikkelen. De bestaande Rift S pc-headset zal begin volgend jaar bovendien worden uitgefaseerd en hij krijgt geen opvolger. Wil je pc-VR van Oculus, dan is de Quest 2 straks dus de enige mogelijkheid.

Oculus Link

Oculus Link is een softwarematige oplossing waarbij pc-beelden via een los verkrijgbare ‘Link’-kabel als videostream gecomprimeerd van de pc naar de headset worden verstuurd. De headset decodeert de videostream vervolgens en laat er bewerking op los om lensvervorming te compenseren en eventueel extra tussenbeelden uit te rekenen als de toestroom van nieuwe beelden stokt. Oculus biedt daar een eigen vijf meter lange USB-c-naar-USB-c-kabel voor aan die maar liefst 99 euro kost, maar geeft aan dat je in principe elke USB 3-kabel kunt gebruiken, ook een c-naar-a-model. Bij de Quest 1 gold dat je er feitelijk zelfs elke goede USB 2-kabel voor kon gebruiken. De maximale bitrate van het signaal is bij de Quest 1 namelijk beperkt tot 150mbit/s. De Quest 2 kan hogere bandbreedtes verwerken, dus de keuze voor een USB 3-kabel ligt voor de hand, al gold tijdens onze testperiode dat de Link-functionaliteit nog in Quest 1-modus gebruikt werd. De render-resolutie is daarbij gelijk aan die van de Quest 1 en ook de bandbreedte van het videosignaal is niet hoger dan 150mbit/s.

Nadat de Quest 2 met een USB-kabel met de pc verbonden is, herkent de Oculus-software de headset als een normale pc-VR-headset

In de praktijk levert dat prima resultaten, maar na lancering zal de beeldscherpte in Link-modus sowieso toenemen zodra Oculus de hogere resolutie van de Quest 2 native gaat ondersteunen. En ook de beeldfrequentie zal kunnen worden opgevoerd tot 90Hz, voor een betere ervaring.

De werking van Link is verder gelijk aan die van de Quest 1: je verbindt de headset via USB met de pc, installeert de Oculus-software op de computer en vervolgens is de headset bruikbaar als elke andere pc-headset. Uiteraard levert de video-decoding iets aan extra latency op. Je moet daarbij denken aan iets meer dan 10ms extra vertraging, bovenop de circa 30ms motion-to-pixel-latency die pc-headsets sowieso hebben. Of je die extra latency merkt? Bij back-to-back-tests met de Rift S en Quest 2 konden wij met de beste wil van de wereld geen verschil in reactiesnelheid merken, maar er zijn ongetwijfeld mensen die het wél zien.

Dat het beeldsignaal als gecomprimeerde video verstuurd wordt heeft in theorie uiteraard impact op de beeldkwaliteit, maar in de praktijk merk je ook hier weinig van. Door de hoge bitrate zien beelden er ook bij games met veel actie gewoon scherp uit. Alleen in Half-Life:Alyx zagen we in donkere scenes met veel rook hier en daar wat compressie-artefacten, maar wat ons betreft was dit niet schokkend.

Vergelijken we de beeldkwaliteit met die van de Rift S die via HDMI met de pc wordt verbonden, dan gaat onze voorkeur ondanks de soms licht zichtbare compressiefoutjes toch naar de Quest 2. De Rift S maakt ook gebruik van één lcd-paneel voor beide ogen, maar heeft een lagere resolutie van 1280x1440 beeldpunten per oog, wat een zichtbaar minder scherp beeld oplevert dan de 1832x1920 beeldpunten van de Quest 2. Qua beeldkwaliteit ontlopen de lcd-panelen van beide headsets elkaar verder nauwelijks: de benoemde nadelen op het gebied van zwartniveau bij de Quest 2 gelden ook voor de Rift S.


Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True