Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch

Redacteur games

Fallout 76 Review

Een game in een ongemakkelijke spagaat

Samenwerken

Nieuw aan Fallout 76 is uiteraard het sociale aspect. Als je Fallout 76 start, log je in op een server waarop plaats is voor maximaal 24 spelers. Je kunt dus nooit meer dan 23 andere spelers tegenkomen, en dat terwijl de spelwereld ruimschoots groter is dan die in voorgaande delen van de serie. Je ziet de andere spelers op de kaart, in de vorm van kleine gele stippen. Je ziet dus waar ze zijn en wat hun level is. Dat laatste is handig, want op basis daarvan kun je een beetje inschatten welke delen van de wereld geschikt zijn om naartoe te gaan. Als je gewoon je eigen gang gaat, zul je weinig van de andere spelers merken, juist doordat de spelwereld zo groot is. Het is een merkwaardige gedachte, dat er wel andere spelers zijn, maar je ze zelden tegenkomt. Het is zelfs wat vreemd als er opeens een andere speler voor je neus staat. Alsof iemand jouw spelwereld is binnengestapt. Samenwerken kan, maar het ligt niet voor de hand. Daarvoor is Fallout 76 te veel een game die je solo speelt, en het is solo ook allemaal prima te doen.

Denkfouten

Er zitten twee denkfouten in het concept van Fallout 76. De eerste is dat spelers overduidelijk geen zin hebben in samenwerken en dat samenwerking ook nauwelijks door de game wordt gestimuleerd. Iedereen die je tegenkomt gaat zijn eigen gangetje en als je contact probeert te leggen, komt er doorgaans geen of nauwelijks reactie. De bereidheid om samen te werken is laag. We werden tijdens onze uren in Appalachia welgeteld één keer door een andere speler benaderd. Waar we zelf het initiatief namen, kwam er in de meeste gevallen geen respons. Dat komt wellicht ook doordat Bethesda het niet echt gemakkelijk maakt om vriendschap te sluiten in de game. Elke keer dat je inlogt, is het maar afwachten bij wie je op de server terechtkomt. Je wordt op de eerste de beste server gegooid waar plek is, ongeacht wie daar verder op speelt. Dus als je net succesvol een quest hebt afgerond met L33tH4X0r83 kan het weken duren voor je hem weer treft. En Bethesda heeft ook niet voor uitgebreide communicatiekanalen gezorgd. Niet in, maar ook niet rond de game.

Tijdens een bezoek aan Bethesda in West-Virginia hoorden we Pete Hines, de vaste spreekbuis van Bethesda, zeggen dat de studio hoopt dat spelers clans vormen. Als dat inderdaad zo is, maakt Bethesda dat toch verdomd lastig. Op sociaal vlak valt er nog veel winst te behalen. Tijdens diezelfde bijeenkomst gaf Hines aan dat het dergelijke voorzieningen toe wil gaan voegen aan de game. Dat is hard nodig, want in zijn huidige staat is Fallout 76 een vreemde gewaarwording. Er zijn andere spelers, maar je komt ze zo goed als niet tegen. En als je ze we een keer tegenkomt wil niemand samenwerken, wat ook op geen enkele wijze wordt gestimuleerd. Door het gebrek aan levende npc's voelt de game al leeg, maar dat wordt hierdoor alleen maar versterkt.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True