Fallout 76 Review

Een game in een ongemakkelijke spagaat

Iedereen is dood

Het leidt steevast tot een lichte teleurstelling. Word je op het spoor gezet van iemand die je hulp nodig heeft en die je na wat tussenstapjes eindelijk weet te vinden, blijkt diegene toch weer dood. We merkten tijdens het spelen van de eerste missies dat we tegen beter weten in toch steeds hoopten op een andere uitkomst. Maar helaas, van Kesha McDermott rest niets meer dan een lijk in een rivier, de burgemeester van Grafton blijkt een cassettebandje dat zich herhaalt via een radiostation, en van Delbert Winters vind je niets anders dan een holotape, een geluidsopname die je af kunt spelen op bepaalde computers in de game. Zo gaat het steeds opnieuw, de game communiceert met je via briefjes en audioboodschappen. Het is hoe de personen en de verhalen tot je komen, en dat is mager. Want zonder een levend en verstandig wezen tegenover je valt er weinig te bespreken. De game heeft geen dialogen meer waarin je zelf een keuze kunt maken. Je kunt bijvoorbeeld niet meer lekker tegendraads zijn of proberen iemand te troosten via je antwoorden. Dat maakt het lastig om je in te leven in het verhaal.

Het resultaat is dat West-Virginia, hier Appalachia gedoopt, een lege spelwereld is waar je moeilijk enthousiast over kunt worden. Leuk, al die verhaaltjes, maar je weet al hoe ze aflopen. De persoon waar de quest om draait is gegarandeerd dood, dus waarom zou je je best ervoor doen? Die wetenschap maakt het questen er niet leuker op, en dat is misschien wel het grootste manco van de game.

Appalachia

De wereld is uiteraard niet helemaal leeg. In West-Virginia heeft Bethesda een prachtige locatie gevonden. De staat is groen en heuvelachtig, en daarmee een haast ideale ondergrond. In Fallout 76 is het herfst, net als in het echte leven, en dat is in de natuur om je heen goed te zien. De groene, gele, bruine en rode tinten kleuren de bosrijke spelwereld waarin je prachtige vergezichten kunt hebben als je de vele heuvels beklimt. De game is daarin mooier dan zijn voorgangers, en niet alleen omdat de omgeving waarin het zich afspeelt fraaier is. De bergen, de riviertjes en de plantenwereld zijn allemaal net wat gedetailleerder dan in Fallout 4, al is de game vooral op zijn mooist tijdens zonsopkomst- en ondergang. Op die momenten breekt het zonlicht door de begroeiing op de heuveltoppen.

Toch gaat het ver om Fallout 76 een mooie game te noemen, en dat komt vooral door de levende have die je treft. De vele beesten en in mindere mate de Mutants, Ghouls en Scorchers spreken niet echt tot de verbeelding, en dat komt vooral doordat ze er nogal saai uitzien. Mole Rats, Mongrels, Rad Stags en ook veel van de sterkere beesten hebben veelal dezelfde bruine tinten, die het moeilijk maken enig detail in het ontwerp te ontdekken. Zelfs de sterkere tegenstanders in de game, zoals de vliegende Scorchbeast en het op plaatselijke folklore gebaseerde Grafton Monster spreken niet echt tot de verbeelding. Daarbij lijken de Scorchbeast bovendien iets te opzichtig gebaseerd op de draken uit Skyrim.

Eten en drinken

Tijdens je tochten door de bossen pluk je bloemen, sprokkel je hout, verzamel je vervuild water en tref je af en toe wat gemuteerde beesten die als voedsel kunnen dienen. Daarin is 76 een echte Fallout. Survival is nog steeds de basis. Je moet water en voedsel koken omdat je anders te veel straling binnenkrijgt. Het is constant zoeken naar proviand en medicijnen om stralingsziekte tegen te gaan en jezelf weer op te lappen na en tijdens gevechten. Uiteraard is het schipperen met de ruimte die je hebt in je inventaris. Aan het hele systeem van grondstoffen verzamelen, eten vervaardigen en je wapens en uitrusting blijven vervangen, is niet zo heel veel veranderd. Als je Fallout 4 hebt gespeeld, weet je wat je op dit vlak te wachten staat. Wie Fallout voor het eerst speelt klaagt waarschijnlijk over te weinig opslagruimte, maar dat is inherent aan dit type game waarin je nooit genoeg ruimte zult hebben.

Uiteraard is er weer een hele serie wapens voorhanden die je zelf kunt maken, maar ook kunt vinden. Hetzelfde geldt voor de kleding en vooral ook voor de bepantsering die je aan kunt trekken. Met als pronkstuk je eigen Power Armor, dat lompe, maar lekker stevige harnas dat bescherming biedt tegen de grootste gevaren in de game. Verder kun je weer een eigen basis bouwen, een huis dat je geheel naar eigen inzicht kunt inrichten. Het is vooral zaak om het niet alleen van luxe te voorzien, maar ook goed te verdedigen, want je basis trekt de aandacht van beesten en monsters. De basis van de game is daarmee vrijwel gelijk gebleven, en dat is maar goed ook, want het maakt dat 76 nog ergens vertrouwd aanvoelt. Het is het deel van de game waar we het meest enthousiast van worden.

Review Fallout 76

Fallout 76 komt niet uit op Steam Nieuws van 7 augustus 2018
[Multi] Fallout 76 Forumtopic van 24 augustus 2019 3.398