Door Jasper Bakker

Nieuwsredacteur

Consoleoorlog keert terug: Sony en Microsoft sturen op exclusives

21-05-2026 • 16:30

157

Vijf hints dat PlayStation en XBOX zich terugtrekken naar exclusives

Grote games verschijnen in de regel op verschillende platforms: pc, PlayStation, XBOX, Switch. Dit geldt zelfs voor veel zogeheten firstpartygames, gemaakt door de studio's van console- en platformmakers als Microsoft en Sony. Hierdoor kunnen gamers hun favoriete games – met uitzondering van Nintendo-games – spelen op een platform naar keuze. Daar lijkt nu een einde aan te komen. Vijf tekenen aan de wand dat gameconsoles weer eilanden worden met eigen exclusives.

Vele jaren na de felle consoleoorlogen, gevoerd met meerdere generaties gameconsoles, brak een tijdperk aan van crossplatformgames. Een XBOX-game op Windows was niet ongehoord en zelfs op PlayStations verschenen Microsoft-games. Sony bracht zijn PlayStation-games ook uit voor concurrerende platforms. Soms was er sprake van een 'timed exclusive' en kwam zo'n game wat later uit. De eilanden van gameconsoles vormden samen een archipel.

XBOX en PlayStation. Bron: Getty Images
XBOX en PlayStation. Bron: Getty Images

Dit tijdperk van vrede lijkt nu slechts een interbellum te zijn. Bij Sony zou een terugkeer naar exclusives voor de PlayStation spelen. Bij Microsoft waait een nieuwe wind voor de XBOX. En bij Nintendo zijn er – enkele zeldzame historische uitzonderingen daargelaten – nooit crossplatformgames van die consolemaker zelf geweest.

De nieuwste hint: van Sony

Sony zou dinsdag intern hebben medegedeeld dat het stopt met het uitbrengen van verhalende singleplayergames voor de pc. Deze games komen dan voortaan alleen nog uit voor de PlayStation, waar de consolemaker zo meer de nadruk op legt.

Waarschijnlijk blijven multiplayer- en onlinegames zoals Marathon en Marvel Tōkon nog wel uitkomen op Windows. PS5-games als Saros en Ghost of Yōtei zijn concreet genoemd als titels die door dit nieuwe beleid van Sony niet verschijnen voor pc's.

Ghost of Yotei
Ghost of Yōtei

Volgens de Amerikaanse gamejournalist Jason Schreier viel de verkoop van sommige pc-ports tegen. Deze terugtrekking van het pc-platform kwam eind februari en begin maart al naar voren in nieuwsberichten. De afgelopen weken schrapte PlayStation volgens geruchten al de ontwikkeling van enkele eigen games voor de pc. Nu zou het Japanse bedrijf deze koerswijziging intern hebben medegedeeld.

Twee games van externe ontwikkelaars die door PlayStation worden uitgegeven, staan nog wel gepland om dit jaar uit te komen op de pc. Dit zijn Death Stranding 2 en Kena: Scars of Kosmora. Die laatste game is nog in ontwikkeling en de releasedatum voor de PS5 is nog niet bekend.

De vorige hint: van Microsoft

De verse leiding van Microsofts gamingdivisie laat er geen gras over groeien. XBOX-ceo Asha Sharma liet eind april weten dat het bedrijf een terugkeer naar exclusieve games overweegt. De topvrouw schreef samen met chief content officer Matt Booty in een interne memo dat ze de aanpak voor exclusives opnieuw beoordelen.

"Het model dat ons hier heeft gebracht, zal niet het model zijn dat ons verder brengt", verklaren de twee XBOX-leidinggevenden. Ze noemen daarbij factoren als toegenomen concurrentie en de opkomst van buitenlandse gamestudio's. Sommige van de grootste recente gamehits kwamen van kleine ontwikkelteams of zelfs van individuele gamemakers, schrijven Sharma en Booty.

Net zoals Sony geeft Microsoft via zijn gamingdivisie ook games uit van externe ontwikkelaars. Soms worden succesvolle gamemakers dan ingelijfd. Een voorbeeld daarvan is Playground Games, maker van de Forza Horizon-racegames, waarvan het zesde deel nu net uit is op pc en XBOX. Die franchise van racegames begon ooit op de eerste generatie XBOX als tegenhanger van het bekende Gran Turismo op de PlayStation.

Het nieuwste deel debuteert nu op de twee platforms van Microsoft, maar komt dit jaar nog wel uit op de console van Sony. De datum voor die release is nog onbekend. Begin dit jaar beloofde Microsoft juist duidelijker te zijn over wanneer games uitkomen voor de PS5.

Forza Horizon 6, Japanse stad. Bron: XBOX
Forza Horizon 6

De carrièrehint: van XBOX-veteraan Phil Spencer

Begin dit jaar stapte plots de leiding op van Microsofts gamingdivisie. XBOX-veteraan Phil Spencer ging met pensioen, zo luidde de officiële verklaring. De onverwachte pensionering van de 58-jarige ceo was een veeg teken. Spencer was de gamingtopman die brak met de consoleoorlog en die van XBOX een ecosysteem maakte.

Het gelijktijdige vertrek van zijn rechterhand Sarah Bond versterkte de indruk dat er iets aan de hand was. De 47-jarige techtopvrouw stond te boek als beoogd opvolger van Spencer, als hij ooit zou vertrekken.

In plaats van Bond trad een andere topvrouw aan als nieuwe baas van Microsofts divisie voor games en de XBOX. De opvolger van Spencer is Asha Sharma, voormalig hoofd van de AI-tak bij de techreus, die breekt met elementen van de recente koers van het bedrijf.

De nieuwe ceo voerde al vrij snel opvallende veranderingen door. Dit zijn positief ontvangen stappen als het hernoemen van de bedrijfstak Microsoft Gaming naar XBOX, het afremmen van AI-integratie en recent nog het wijzigen van de naam Xbox in XBOX.

Die laatste wijziging komt uit een recente enquête die Sharma hield onder fans. De stijlverandering in de schrijfwijze is een terugkeer naar de begindagen van Microsofts gameconsole die dit jaar zijn vijfentwintigste verjaardag viert. In die begindagen was de naam in hoofdletters en waren exclusieve games de norm.

XBOX 25 jaar, booth op GDC 2026 (zicht op 2001). Bron: Microsoft
XBOX 25 jaar, Microsoft-booth op GDC 2026

De door Sharma gezette stappen – plus mogelijk nog komende koerswijzigingen – zijn niet volledig op het conto van die nieuwe ceo te schrijven. Een olietanker als XBOX, met het nog grotere moederbedrijf Microsoft daarboven, valt nu eenmaal niet snel te keren. Ook niet door de nieuwe kapitein aan het roer.

Het is goed mogelijk dat de nu zichtbare strategieveranderingen van Microsoft al enige tijd geleden waren uitgestippeld. Online speculeren mensen dat dit wellicht bijdroeg aan het vertrek van Spencer. Microsoft verklaarde in juli vorig jaar nog dat hij voorlopig niet met pensioen zou gaan.

De hardwarehint: van Windows-handhelds

Ogenschijnlijk slaat Sony met een voorkeur voor meer exclusives een andere weg in dan Microsoft. Onder de plots vertrokken ceo Spencer had XBOX de strategie om die merknaam veel breder te trekken. Computerpartner ASUS mocht de naam van de gameconsole voeren op zijn nieuwe handheldapparaten. Daarbij hadden Microsoft en ASUS actief samengewerkt aan het ontwerp van de pc-gaminghardware die de bekende consolenaam voert.

Opvallend is dat een partner als MSI ook een Windows-gaminghandheld biedt, maar dan zonder de XBOX-merknaam. Voor de komst van deze nieuwere partnerproducten was het plan dat Windows en XBOX voor gaming meer naar elkaar toe zouden groeien, vooral gericht op handhelds. Concurreren met pc-gamingplatform Steam en de handheld Steam Deck leek daarbij een belangrijk doel.

ASUS ROG Xbox Ally X
ASUS ROG Xbox Ally X.

Maar naast dat ene front in de strijd om het geld van de gamer heeft Microsoft ook een front tegenover Sony. De ingezette samenvoeging van Windows en XBOX kan een oppepper zijn voor gaming op Microsofts pc-platform.

Tegelijkertijd kan het een verwatering zijn voor Microsofts gamingplatform. Binnen Sony leeft naar verluidt een soortgelijke zorg: dat PlayStation-games op pc misschien een verwatering zijn voor het consoleplatform.

Daarbij speelt ook mee dat er al jaren geruchten zijn dat Sony met een nieuwe handheldconsole komt, die PS5-games lokaal draait. Dit in tegenstelling tot de PlayStation Portal die games alleen streamt vanaf een PS5 of vanuit Sony's cloud. PlayStation-games die draaien op Windows en daarmee op pc-handhelds zouden deze vermeende PS6-handheld (codenaam Canis) ondermijnen.

De hint uit de toekomst: van PS6 en Project Helix

Het leven wordt duurder en dat geldt ook voor gaming. Huidige consoles kregen al prijsverhogingen, onder meer door duurdere geheugenchips, en de volgende generatie wordt waarschijnlijk niet goedkoper. Sony en Microsoft steken veel geld in de ontwikkeling van hun toekomstige consoles, die gaan strijden op een markt met moordende concurrentie.

De concurrentie speelt niet alleen tussen de consolefabrikanten en tussen verschillende games en gamemakers. Een nieuw ontstaan strijdveld betreft geheugenchips, die door de AI-hype schaars en dus flink duurder zijn geworden. De lopende geheugencrisis raakt de verkoop en planning van gameconsoles, maar kan ook prognoses en verdienmodellen op de schop gooien. Sony zou volgens een gerucht de PlayStation 6 willen uitstellen tot 2028 of 2029 vanwege de hoge geheugenprijzen. Officieel heeft Sony nog niet besloten wanneer de PS6 uitkomt en wat die gaat kosten. Hetzelfde geldt voor de volgende XBOX, waarvan in 2027 een vroege hardwareversie beschikbaar komt voor gameontwikkelaars.

Sony PlayStation Playerbase
Sony PlayStation Playerbase

In de lange aanloop naar de next-gen consoles zijn de makers druk bezig met strategisch voorsorteren. Het ontwerpen, maken en op de markt brengen van nieuwe hardware kost veel tijd en geld.

Dit gaat samen met een soortgelijk proces voor games. Er zitten jaren in het maken van triple-A-games en eventueel contractueel claimen van exclusives. Een nieuwe Halo, Forza of Fable voor de volgende XBOX (Project Helix) is jaren in voorbereiding. Hetzelfde geldt voor een nieuwe Horizon, Gran Turismo of Last of Us voor de PS6 (codenaam Orion).

Belangrijk daarbij is het hebben van grip op de platforms waarop games verschijnen, plus wanneer. Een 'timed exclusive' kan veel inkomsten schelen. Hetzelfde geldt voor de bewuste keuze een game uit te brengen op één of enkele consoles en wel of niet op Windows. Door games voor de pc uit te brengen, ondermijnt Sony niet alleen zijn vermeende PS6-handheld, maar mogelijk ook zijn thuisconsoles. De volgende XBOX draait ook Windows-games. Daardoor zouden PlayStation-games die voor pc verschijnen ook op een concurrerende console kunnen draaien, zonder dat Sony daar zelf voor kiest.

Sony en Microsoft willen hun investeringen terugverdienen, waarbij games een belangrijk middel zijn. De verkoop van gameconsoles is als de verkoop van scheermesjes. Fabrikanten houden de prijzen van de houders (consoles) laag en kunnen daar zelfs verlies op lijden, maar maken winst op de benodigde mesjes (games). Crossplatformgames snijden door dit verdienmodel heen en zijn mogelijk op een gegeven moment niet meer wenselijk. Die tijd lijkt in aantocht, gezien de hints die we krijgen.

Redactie: Jasper Bakker • Eindredactie: Monique van den Boomen

Gillette-scheermesje. Bron: Procter & Gamble
Gillette-scheermesje. Bron: Procter & Gamble

Lees meer

Reacties (157)

Sorteer op:

Weergave:

Wat nog erger is dan sneue gamers die elkaar aanvallen op basis van het platform wat ze spelen is de media die dit gedrag aansporen om clicks te krijgen. Hoop dat tweakers hier ver weg van blijft.

Hoe meer zielen hoe meer vreugd zou ik zeggen. Als je al je games op alle beschikbare devices kan spelen met goede save progress en account… dat is toch wat iedereen zou moeten willen zou ik zeggen. Maar helaas.
Helemaal mee eens, dan kies je de hhardware die het beste bij jebpast. En voor de console bedrijven boeit hey toch niet, want die krijgen een veel grotere afzet markt ervoor terug.
Ja dat is wat je krijgt als je het een oorlog noemt. Puur marketing, werkt blijkbaar wel helaas…
Ik blijf het verspilling vinden om verplicht een stuk e-waste te moeten kopen voor een bepaalde game, terwijl je al een prima pc (of ander apparaat/console) hebt om deze te spelen.

Het is totaal overbodig, verspilling van geld, verspilling van grondstoffen, het sluit mensen met een kleine portemonnee (die slechts één systeem of console kunnen betalen) uit, en het zet verder onnodige extra druk op de chipmarkt die toch al onder hoogspanning staat…

[Reactie gewijzigd door DLSS op 21 mei 2026 22:39]

Het is geen verspilling. Het feit dat jij een gaming-pc hebt, betekent niet dat die willekeurige gekke Henkie in Bergen op Zoom er ook een heeft. En hij heeft de tijd om er een in elkaar te zetten, wat best wel even duurt.

En gezien de huidige prijzen is er absoluut geen reden meer om een gaming-pc te bouwen of te kopen. In dat geval is het kopen van een console gewoon de beste keuze.

Daarom raad ik mijn vrienden altijd aan om een console te kopen. En tegenwoordig is cross-play overal, dus er is voor elk wat wils. Misschien vallen pc-gamers buiten de boot, maar dat is een ander verhaal.

Voordelen van een console:
- Plug-and-play: haal hem uit de doos, sluit de HDMI-kabel aan op de tv, zet de afstandsbediening op HDMI-bron en begin met spelen
- Exclusieve titels voor alle consoles – Xbox, Sony of Nintendo
- Na al die jaren is het nog steeds goedkoper dan een moderne gaming-pc met online diensten.
- Games zijn geoptimaliseerd voor de consoles, dus je krijgt het beste wat de console te bieden heeft.

Nadelen van een console:
- Het is geen speciale gameconsole
- Qua hardware is het inferieur aan een gaming-pc, maar zie de punten hierboven!
- Je moet betalen voor online diensten! Dat is niet het geval bij een gaming-pc.

Bij PC moet je geluk hebben dat de juiste driver geinstalleerd is, zo niet moet je gaan updaten, installeren, configureren op je scherm etc. Nee, out of the box is het echt niet!!

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 21 mei 2026 17:39]

Hoe is een exclusieve game een pluspunt? Dus jij vindt het ok dat de maker van een spel je limiteert met welk hardware je het kan spelen? Jij WILT meer geld uitgeven om games te kunnen spelen dan dat nodig is?
Een limitatie op het platform vanuit de maker van het spel heb ik zelf geen moeite mee. Ik heb liever dat een spel op een platform wordt uitgebracht. Dan kunnen ze zich waarschijnlijk ook meer richten om het spel te optimaliseren voor dat platform.

En wat betreft de prijs. Wanneer je iets te duur vindt, koop het vooral niet. Er zijn in ieder geval genoeg spellen die een voor mij te verdedigen prijs te koop zijn. En ik speel zelf op Switch 2, PS5 en PC.

[Reactie gewijzigd door buglife op 21 mei 2026 22:14]

Er valt niet meer zoveel te optimaliseren. Het is allemaal dezelfde architectuur en dezelfde engines, en op alle platformen wordt tegenwoordig baremetal ontwikkeld. Daarbij bestonden die optimalisaties grotendeels uit instellingen tweaken. Wat iedere pc gebruiker al standaard doet in het instellingen menu van de game.
Processor (CPU): Both use custom 8-core AMD Jaguar chips, but the PS4 is clocked slightly higher (\(1.6\text{ GHz}\) vs. \(1.75\text{ GHz}\)).

waarbij de graphics card in de CPU zit. Gemaakt door AMD.

Je had een punt als de architectuur echt anders was. Maar momenteel zouden ze dat waarschijnlijk alleen maar doen om dit als excuus te kunnen gebruiken.
Een andere optie is om je gewoon niet te verliezen in FOMO. Er zijn zoveel games die ik nooit ga kunnen spelen, en ook echt hele goede. Maar dat is dan maar zo. Gelukkig zijn er nog een hoop andere belangrijke dingen in het leven
Je lijkt een beetje een verouderd beeld te hebben van PC gaming... en overdrijft de nadelen ook wel een beetje. Inmiddels zijn er wereldwijd meer pc-gamers dan consolegamers. Als het allemaal echt zo duur ingewikkeld was zou dat natuurlijk nooit zo zijn.

Je hebt allang geen dure game-pc meer nodig om te gamen. Een goedkope laptop (zelfs zonder losse GPU) kan de meeste PlayStation-games op Steam prima draaien. (Niet iedereen hoeft alles per se op high settings te spelen)

Zoals ik hierboven al schreef: sterker nog, een heleboel PS4- en PS5-games draaien zelfs op de Steam Deck. Dat apparaat is in de basis gebaseerd op budget-laptophardware, zonder losse GPU.

Wat betreft de rest: ik wek blijkbaar die indruk, maar ik heb het niet over pc naast console. Ik heb het over elke handheld, console, laptop, enzovoort. In de basis is het gewoon verspilling om een compleet nieuw apparaat te moeten aanschaffen voor één specifieke game, als je al een apparaat hebt dat die game prima zou kunnen draaien.

Nogmaals:

''Ook als je voor een console gaat is het toch verspilling om een compleet extra apparaat aan te moeten schaffen, simpelweg om een specifieke game te spelen die prima op de console zou draaien die je al hebt?

Wat is dit voor gekkigheid. We zouden moeten opkomen voor consumentenrechten als het aan mij ligt. We hebben helemaal geen baat bij het uitsluiten van mensen met een kleine beurs, verspilling van geld, verspilling van grondstoffen en het verder opdrijven van hardwareprijzen…''

[Reactie gewijzigd door DLSS op 21 mei 2026 18:16]

De meeste mensen die willen gamen gaan echt niet blij worden met ultra low op de PC. Ik had 2 jaar geleden een PS5 aangeschaft juist omdat mijn PC erg verouderd was met GTX 1060 en 8700k totdat ik genoeg geld had voor een nieuwe PC. De meeste games draaien echt niet fatsoenlijk zoals je denkt dus dan vraag ik me wel af om welke meeste games het gaat. Het is ook niet te vergelijk want games zijn tot het uiterst geoptimaliseerd voor de console en draaien best goed voor de prijskaartje. Een fatsoenlijke PC tegenwoordig kost heel erg hoog vooral door de hoge ram prijzen. Daarvoor is de console ook gemaakt, voor mensen die niet teveel willen uitgeven en blij zijn als ze niet te veel hoeven over te denken.

[Reactie gewijzigd door Pomoku op 21 mei 2026 19:37]

Als je niet eens geld had om je gtx1060 te updaten hoezo dan wel voor een nieuwe console?

En nee je hebt echt geen 5090 nodig om een PlayStation te evenaren.

[Reactie gewijzigd door Barsonax op 22 mei 2026 02:18]

Ik had een nieuwe moederbord nodig, geheugen, voeding en processor :). Mijn CPU begon al zware bottleneck te vertonen. All dat samen kosten toen rond de 1000 euro. Een PS5 had ik met korting gekocht voor 350 euro en was zoet met all de spellen die ik kon spelen met playstation plus.

[Reactie gewijzigd door Pomoku op 22 mei 2026 12:21]

Maar als de 30 fps van een PS5 voldoende zijn, dan ben je met enkel een nieuwe GPU dus ook klaar.

Op de PC is het alleen zo dat het platform dusdanig verder is qua hardware, dat 60 fps bij PS5 quality settings de norm is. Maar dan zit je dus op PS5 pro niveau qua graphics en dien je dus ook dat als ijkpunt voor je budget te nemen :)
Sterker nog een midrange kaart zoals de 9060xt is gewoon flink sneller dan de ps pro.
Dit is wel weer met 2 maten meten hoor. Die cpu was echt niet the bottleneck en vrij gelijk aan wat in de PS5 zit, mogelijk zelfs sneller door hogere clock. Je had dus alleen je grafische kaart hoeven te updaten naar een 9060xt oid en dan had je ver boven PS5 pro prestaties al gezeten.

[Reactie gewijzigd door Barsonax op 22 mei 2026 15:41]

Elk jaar nieuwe Telefoons, zijn meer de boosdoener
Ik ben iemand met een kleine beurs en heb pc en console. Pc is al 10+ jaar oud en daar speel ik games op die niet erg veel eisen en op mijn console speel ik exclusives die ik echt de moeite vind. koop per jaar misschien 3 games op mijn console. Het is gewoon een keuze die je maakt. Ik mis bepaalde xbox games omdat ik ps5 heb, dat vind ik jammer maar zoals ik al zei een keuze
Gelukkig hoef je ook geen nieuwe apparaten te kopen, want je sluit een streaming abonnement af bij Sony of Microsoft en speelt je gewenste game uit.

Althans, nu kan dat zo.

Maar mijn persoonlijke mening is dat de exclusive concurrentie de beste content oplevert. Ik kijk er persoonlijk stiekem wel naar uit ipv het "all-inclusive" gedrag van de laatste jaren waarbij de content vaak matig was.

Maar we gaan zien waar het op uitdraait. PC heeft überhaupt de grootste catalog, beste backward compatibility en op een platform als Steam komt dagelijks mega veel nieuwe content. Dat gaat niet veranderen. Als de content van Sony en Microsoft blijft zoals het nu is mis je sowieso niet zoveel. Of je moet fan zijn van de zoveelste reboot.
In tegendeel console prijzen blijven maar stijgen. Die zijn inmiddels net zo duur in aanschaf als een game pc met veel betere specs. Met als groot verschil dat het game aanbod op pc veel groter en breder en een stuk goedkoper is. Zelfs een standaard mini pc'tje heeft tegenwoordig meer rekenkracht dan een ps5 pro, laat staan één van de minder krachtige consoles. En een gewone pc is ook nog eens te upgraden, en te repareren. En daarmee zijn ze veel duurzamer.
Denk dat je echt verward bent, je haalt echt niet voor 500,- een gaming PC die alle console spellen kan spelen. Je haalt net setje werkgeheugen voor 500é daarnaast zijn alle games geoptimaliseerd voor consoles, dus je zal nooit performance issues zien op een console. dat heb je zeker weten wel met een PC.
Die haal je wel. Je kunt er gewoon op youtube op zoeken. Er zijn zat video challenges te vinden waarbij ze voor dezelfde 499 een pc bouwen die exact dezelfde games kunnen spelen op een veel hogere framerate en met betere graphics instellingen. En bij de playstation 5 pro prijs range is het zelfs geen uitdaging meer te noemen. Vergeet niet dat onderwater de ps en xboxen gewoon lowbudget, entry level pc hardware bevatten. Je kunt die zelfde onderdelen gewoon los kopen. In het release jaar van zo'n console krijg je nog best wel waar voor je geld, maar verderop in hun lifecycle worden ze altijd dik ingehaald door releases van nieuwe pc hardware.

[Reactie gewijzigd door Seth_Chaos op 22 mei 2026 11:39]

500 euro aan geheugen? Hoeveel denk je wel niet nodig te hebben? Dat zit echt niet in die console hoor. 500 euro aan geheugen? Hoeveel denk je wel niet nodig te hebben? Dat zit echt niet in die console hoor. Daar zit maar 16GB in en dat is gedeeld tussen de cpu en gpu.

[Reactie gewijzigd door Barsonax op 22 mei 2026 15:54]

Hij zegt dat een setje geheugen je alleen al zoveel kost, dus je kan nooit een pc bouwen voor 500 die net zo krachtig is als een Pro.
Dat een setje geheugen je zoveel kost klopt gewoon niet en dat staat ook in mijn vorige reactie.

Lezen blijft moeilijk.
Een setje kost nu al een paar honderd euro. Succes met het bouwen van een PC die net zo krachtig is als een PS5 Pro! En de Pro heeft PSSR2 op iedere console werkend. Je zit met die 500 euro met een pc die niet eens support heeft voor de laatste upscaling tech.

Dat fabeltje blijft grappig “jA iK bOuW wEl eEn pC vAn 500 eUro”.
uitvoering: Corsair Vengeance CMK8GX5M1B5200C40

Geen 500 maar 100 euro. Jup zelfs in deze gekke tijden is geheugen niet zo belachelijk duur als hier nu wordt beweerd. Kan nog een stuk goedkoper als je naar DDR4 gaat.

Overigens de PS5 pro die je nu noemt is een stuk duurder dan 500.

[Reactie gewijzigd door Barsonax op 24 mei 2026 19:40]

8GB lol. Ga maar uit van 214 euro voor 16GB. En vanwege Windows kan je als nog beter gaan voor 32GB. Dus ja nu de rest nog na die 214 euro om die pc te kunnen bouwen die ook maar in de buurt komt.
Die PlayStation heeft maar 16GB geheugen in totaal (dus werkgeheugen + vram). Je hebt echt geen 32GB werkgeheugen nodig om dat te evenaren, zelfs niet als jij perse het logge Windows wilt gebruiken.

Feit is gewoon dat consoles lowrange hardware gebruiken. Je kan vinden van niet maar dat is gewoon zo. De cijfers liegen er gewoon niet om.

Duidelijk dat je hier constant met 2 verschillende maatstaven aan het meten bent waardoor enige vorm van inhoudelijke discussie met jou kansloos is. Je trekt elke vergelijking scheef door de console prijs te vergelijken met een high end pc build (die natuurlijk veel duurder is). Als jij perse wilt zien dat consoles altijd beter zijn prima joh, is uiteindelijk niet mijn probleem.
Niemand heeft het over dat consoles altijd beter zijn, maar dat constante gejammer en dat zogenaamde “ik kan er 1 voor 500 bouwen bla bla bla” begint een beetje oud te worden.

En voor iemand die gelijk zei “Lezen blijft moeilijk” zou zelf nog eens terug moeten lezen. Het ging wel degelijk om de PS5 Pro.

[Reactie gewijzigd door Vanduul42 op 25 mei 2026 08:35]

Je kan er dus daadwerkelijk een voor 500 bouwen ook al geloof je het niet. Kwestie van de juiste componenten uitkiezen. Daar is eerder al genoeg over gezegd.

De PS5 pro kost trouwens eerder 900, stuk meer dan 500. Voor 900 kan je makkelijk een duidelijk beter systeem neerzetten.

[Reactie gewijzigd door Barsonax op 25 mei 2026 12:45]

Ja tuurlijk kan je een pc voor 500 bouwen. Maar wat voor 1? Juist niet een pc die qua kracht in de buurt komt.
De PlayStation 5 is een low end PC in feite dus veel kracht heb je niet nodig. Niet voor niets draaien spellen vaak 30fps met lage quality settings.

De PlayStation pro is net wat beter maar ook een stuk duurder. Voor dat geld zet je een nog betere pc neer.

Check de hardware specs maar eens, zit echt geen supercomputer in. Hooguit aan de lage kant van midrange met de pro.

Het hele punt van consoles is natuurlijk je koopt em en het werkt en daar betaal je voor. Je hoeft niks zelf in elkaar te zetten maar beland niet in de illusie dat je ineens meer krijgt.
Heb inmiddels al twee jaar een game PC en naast de gebruikelijke Windows Updates en de Nvidia driver updates, heb ik nooit 'specifieke' drivers moeten installeren of dingen moeten configureren. Ik installeer een game, ik run het, het draait. Af en toe in de game wat settings tweaken, dat is 2 minuten werk.

Consoles draaien ook updates, daar zit geen verschil in.
Je mist het hele punt, namelijk dat je meerdere vergelijkbare apparaten moet halen als je een paar games wilt spelen die op verschillende platforms exclusief zijn.
Ik denk dat je alsnog goedkoper uit bent dan een hedendaagse allround gaming pc.
Die moet je dan ook nog halen voor de pc exclusives.
Je mist zijn punt dus volledig want hij heeft het over de exclusives. Of je nou een console gamer bent of pc gamer exclusives zijn er niet voor de consument. Exclusives zijn puur een middel die de fabrikant gebruikt zodat jij extra geld spendeert aan meer e-waste zodat de fabrikant meer verdient.

Eigenlijk net zoals smarthome apparaten die je in het ecosysteem van de fabrikant vastzetten. De meeste mensen hier zullen dat ook geen goed idee vinden en liever zien dat de fabrikant open standaarden aanhoud.

Vroegah had je nog verschillende architecturen enzo waar je voor kon optimaliseren maar dat is nu al een tijd niet meer zo dus dat argument gaat ook niet meer op.

[Reactie gewijzigd door Barsonax op 22 mei 2026 02:14]

Dat zegt hij ook niet. Het is zonde om een console te moeten kopen als je er toch al veel krachtigere PC hebt. Dit is inderdaad pure verspilling. Hij zegt niet dat consoles verspilling ansicht zijn. Als je geen PC hebt is het aanschaffen van een console absoluut geen verspilling.

Dat er geen reden meer is om een PC te kopen horen we ook al decennia lang. De PC zou zo goed als dood zijn en toch blijft de markt en dan met name Steam maar groeien. Steam het grootste gaming platform van dit moment.

Niet alle games zijn goed geoptimaliseerd voor consoles. Pragmata op de PS5 Pro is een goed voorbeeld, die nauwelijks een upgrade heeft tegenover de base PS5, behalve wat PSSR features. Zo zijn er veel meer games die maar op 30fps draaien in quality mode, wat voor mij zo goed als onspeelbaar is in deze tijd.

Ik vraag mij af of je überhaupt wel eens op een PC gegamed hebt. Geluk hebben dat je de juiste driver installeert? Vrijwel moederborden hebben een client, deze download je en soms krijgt je zelfs een prompt om deze te downloaden. Deze software update automatisch al de benodigde drivers, vaak inclusief de drivers voor je GPU. Is dit niet het geval, dan download je ze gewoon via AMD of Nvidia en dan zal deze client automatisch de juiste drivers voor je GPU downloaden en installeren.

Wat bedoel je met configureren?

Misschien is het voor mij allemaal logisch omdat ik al sinds de jaren 90 op een PC game (en op consoles), maar tegenwoordig is het veel makkelijker dan vroeger. Ook vroeger niet super ingewikkeld, toen kon je gewoon op de website van de moederbord fabrikant de juiste drivers vinden, deze moest je dan toen wel apart downloaden.
Pragmata is geen goed voorbeeld meer, daar heeft Capcom ondertussen
een patch voor uitgebracht, zie onderstaande video van Digital Foundry nadat ze
deze getest hadden;

Pragmata PS5 Pro Got An Undocumented Resolution Increase
TLDR: "The PS5 Pro version is a lot, lot better compared to the base PS5."

Over het algemeen zijn zij ook erg te spreken over het nieuwe "PSSR2".

[Reactie gewijzigd door Danster75 op 22 mei 2026 16:10]

Dat is goed nieuws! Echter alsnog alleen 1080p, maar dan op 60fps? Persoonlijk vind ik het nog steeds erg teleurstellend.
1080p interne resolutie. Op je tv heb je nog steeds de 4K output resolutie. Hoe dacht je dat DLSS werkte?
Ja, dus teleurstellend. Ik weet heet goed hoe dat werkt en hoe dat eruit ziet in vergelijking met native.
Hoezo is het teleurstellend? Zolang de upscaling goed werkt maakt het niks uit. Ondertussen is er zelfs bijna tot geen verschil meer met native en ook helemaal niet interessant.
Prima, dat is jou mening. Maar goed daarom is een PS5 Pro dus ook overbodig als je een goede PC hebt en is het dus ook zonde dat Sony zijn exclusives niet meer naar de PC brengt.
Ik heb beide en ik vind een console helemaal niet zonde. Ik vind een console een stuk fijner om meteen te kunnen gamen, en daarnaast is het voor andere personen in huis ook veel gemakkelijker. Laat PlayStation zich gewoon focussen op hun platform ipv ook een ander platform te bedienen waar in feiten je userbase niet zit. We hadden betere games toen er concurrentie was.
Ja prima toch. Ik had vrijwel altijd beide, maar deze generatie vind ik het gat te groot.
De droge cijfers op papier lijken niet indrukwekkend. In de praktijk verschilt het resultaat dermate van de base PS5 dat experts, en dat zijn de mannen van Digital Foundry zeker, onder de indruk zijn van deze verbetering.
Inferieur qua hardware maar als ik naar een game als Diablo IV kijk wat ik op pc en ps5 heb dan ziet het er beter uit op console. Het feit dat game devs veel beter kunnen optimaliseren voor consoles is soms echt wel te zien
Degelijke game laptop zijn toch best aan de prijs want de gemiddelde consument koopt een laptop in plaats van pc. Bovendien is het ook gebruiksgemak wat je hebt met een console. Lekker makkelijk op de bank voor de tv.

Ik ken wel betere voorbeelden van verspilling opnoemen dan een console.
Bovendien is het ook gebruiksgemak wat je hebt met een console. Lekker makkelijk op de bank voor de tv.

Dat doe ik met de PC ook. Toetsenbord op schoot en de muis op de leuning van de bank en ik kan prima WoW, Warcraft, Age of Empires, Age of Mythologie en Diablo spelen.

Als ik de XBox controller aansluit speel ik FH6, ETS2 en Flight Simulator. Allemaal vanaf de bank.
Same here. PC aanzetten en TV aanzetten. Meer hoef ik niet te doen. Steam is voor mij een Windows startup app en boot automatisch in Big Picture Mode. Controller of draadloze mkb combo; het kan allemaal. Evenveel handelingen als bij een console.

Mensen hebben nogal een gedateerd beeld van PC-gamen, heb ik het idee. Je hebt couch gaming setups, ouderwetse bureau setups, mobiele laptops, handhelds zoals de Steam Deck... je kunt 't zo simpel of ingewikkeld maken als je zelf wilt.

Mijn computer is verbonden met zowel de televisie als de monitoren op mijn bureau in de woonkamer, dus ik kan naadloos switchen tussen de twee. Bureau is handig voor productiviteit en first-person titels, en de bank als ik een casual console ervaring wil.

[Reactie gewijzigd door Daraxo op 21 mei 2026 19:37]

Wat voor kast heb je dan staan? Lijkt mij niet echt in de meeste interieur of ruimtes passen.

Lijkt mij trouwens ook niet echt comfortabel of verantwoordelijk op lange termijn voor de gewrichten.
Een gamepc hoeft geen gigantisch lelijk bakbeest te zijn. Een overdreven voorbeeld: YouTube: My fastest gaming PC, ever – 5090 + 9800X3D
Zei ik dat dan? Minder onzeker zijn over je hobby’s.

ik heb zelf een north staan. Ik wilde zijn kast en set up weten. Niet je excuses

[Reactie gewijzigd door NMN1665 op 22 mei 2026 10:09]

Met het verkeerde been uit ben gestapt?
Het zal je misschien verbazen maar veel console games op Steam kan je tegenwoordig spelen op de iGPU. Je kan settings namelijk aanpassen (niet iedereen hoeft alles op high the hebben).

Sterker nog, een berg ps4/ps5 games draaien zelfs op de Steam Deck. Wat in de basis op budget laptop hardware gebaseerd is (zonder losse GPU).
Dat was wellicht 10 jaar geleden zo maar tegenwoordig heb je gewoon steamos of https://bazzite.gg/ als je zelfbouw doet. Werkt prima in de woonkamer. Controller, muis, toetsenbord kan allemaal.

Zelf een niet al te grote pc gebouwd met een mAtx kast die gewoon achter de tv past. Niet te gekke maar wel goede kaart met een 9060xt erin die rondjes rent om de huidige consoles.

Ik neem mijn steam Library zelfs mee op reis met de steamdeck. Probeer dat eens met je Xbox/PlayStation.

[Reactie gewijzigd door Barsonax op 22 mei 2026 02:35]

Leuk voor de gemiddelde tweaker hier. Maar jouw buurman en buurvrouw rechts in je straat kopen gewoon een console. Die gaan zich al niet in verdiepen. Ook totaal niet efficiënt als met meerdere mensen in huis woont.
Je kunt ze natuurlijk ook prima niet spelen. Ik ben overgestapt op een xbox en speel nu geen Gran Turismo meer. Jammer maar elke keuze heeft gevolgen. Mogelijk wordt de volgende console weer een Playstation maar misschien ook niet.
Het ideaalscenario is dat je elke game op elk willekeurig systeem kunt spelen, mits de hardwarespecificaties dit toelaten.

Naast het grotere maatschappelijke probleem van elektronische verspilling, waarschuwen uitgevers steeds vaker voor uit de hand lopende ontwikkelingskosten. Het is een logische stap om een game op zoveel mogelijk systemen aan te bieden, zodat er een veel breder publiek wordt aangesproken.

Hoewel ik de argumenten voor exclusieve games begrijp, valt te betwijfelen of deze strategie op lange termijn valide blijft. Uit jaarcijfers blijkt dat grote ontwikkelaars zoals Capcom inmiddels meer verkopen op de pc dan op consoles.

Sony zou in theorie dus óók meer kunnen verdienen aan haar games op PC dan op de eigen console (laat staan dat als je andere consoles meeneemt) De reden dat dit vermoedelijk niet gebeurt, is dat zij hun games vaak pas een jaar later op platformen zoals Steam uitbrengen. Tegen die tijd is de hype al lang verdwenen.

Bovendien moet niet worden vergeten dat Sony de hardware niet écht zelf produceert. De consoles bestaan voornamelijk uit samengestelde componenten van andere producenten zoals AMD. Sony zou er ook voor kunnen kiezen om zich primair te concentreren op de verkoop van software, en hardware slechts als een bijzaak te zien met een minimale (of zelfs geen) winstmarge.

Maar goed, zelfs als het bovenstaande geen stand houdt, blijft het gewoon ordinaire verspilling.

[Reactie gewijzigd door DLSS op 21 mei 2026 17:14]

Uit jaarcijfers blijkt dat grote ontwikkelaars zoals Capcom inmiddels meer verkopen op de pc dan op consoles.

Sony zou in theorie dus óók meer kunnen verdienen aan haar games op PC dan op de eigen
Maar er is wel 1 groot verschil waar je geen rekening mee houdt. Capcom heeft geen eigen winkel en Sony wel. Elke transactie in de store levert hun 30% op. Dus ja misschien dat de exclusieve games op de PC beter zou verkopen maar gaat dat ook de "verlies" terug verdienen die ze mogelijk niet verdienen omdat jij dus geen games koop via hun store? Diablo 4 heeft 13885 reviews dus minimaal 13885 mensen (ik had eigenlijk hier wel meer verwacht) hebben het via hun store gekocht (en dan hebben we het nog mensen die geen reviews achter gelaten hebben). Zeg 40 euro gemiddeld per game (huidige prijs 36 euro en normaal 60 euro standaard editie) aangezien ik niet kan zien wie volle prijs, met korting of de bundel editie heeft gekocht. 30% van 40 = 12. 12 * 13885 = 166620 euro om alleen de game te laten downloaden en geen ontwikkel kosten van de game. En ja natuurlijk gaat er wel iets kosten van af zoala dus extra stroom verbruik en de intetnet / data kosten. Arc Raiders met review 61666, gemiddelde 20 euro (huidige prijs 40 euro) = 371796 euro voor niets doen. En dan zijn maar 2 spellen waarbij ik al uit kom op een halve miljoen voor niets doen. Al dit geld zou dan waarschijnlijk naar Steam gaan.

Hoeveel verlies zouden ze dus hebben als mensen een pc zouden kopen omdat alles daarop te spelen (inclusief spellen die niet op de PS te spelen zijn dus de pc heeft ook exclusieve games al hoor je daar niemand over)? Als dat 20% van hun totale inkomsten zou zijn verwacht ik niet dat de pc versie dit gaat goed maken. Daarnaast via Steam verkopen verdienen ze nog maar 70% van de games die ze verkopen dus maken ze 30% verlies bij de mensen die het nu evengoed kopen. Dus voor elke 2 spellen die ze verkopen aan iemand die het spel nu koopt moeten ze 1 spel verkopen aan die het nu niet koopt ((2 * 100%) - (2 * 30%) + 70% = 210) om ongeveer gelijk te komen met 2 mensen die het nu koopt (2 * 100%).

En dan heb je ook nog season pass zoals Fortnite heeft, lootboxes, ingame currency, skins kopen en de ps+ abonnement.
[...]

Dus ja misschien dat de exclusieve games op de PC beter zou verkopen maar gaat dat ook de "verlies" terug verdienen die ze mogelijk niet verdienen omdat jij dus geen games koop via hun store?
Er zijn iets van 500 miljoen Steam gamers (en nog wat meer PC gamers in totaal) wereldwijd en slechts 90 miljoen PS5s verkocht, de kans is vrij groot dat veel mensen de game dus gewoon niet kopen als ie niet op steam komt.

Mensen die een console kopen om het te spelen produceren ongewild nutteloze e-waste nen drijven hardware prijzen nog verder op. En mensen met een klein budget die de game wel zouden willen spelen op het systeem dat ze al hebben (maar niet het geld kunnen weggooien om een compleet overbodig extra systeem te kopen) worden dus buitengeloten. Moeten we dat willen? Ik vind persoonlijk van niet
[...]

Arc Raiders met review 61666, gemiddelde 20 euro (huidige prijs 40 euro) = 371796 euro voor niets doen. En dan zijn maar 2 spellen waarbij ik al uit kom op een halve miljoen voor niets doen. Al dit geld zou dan waarschijnlijk naar Steam gaan.
Haha, leuk dat je bezig bent met die cijfers over spelersaantallen en dergelijke. Dat vind ik zelf ook altijd interessant! Mocht je het boeiend vinden, dan is SteamDB misschien een toffe website voor je.

Er is veel meer informatie te vinden dan je doorgaans op andere platforoms tegenkomt. ARC Raiders heeft daar bijvoorbeeld 397.000 reviews, met een geschat verkoopaantal van tussen de 8 en 10 miljoen exemplaren.

Voor zover ik begrijp, geldt bij Steam het volgende: tot en met 10 miljoen dollar omzet neemt Valve 30%. Op het deel tussen 10 en 50 miljoen dollar omzet neemt Valve 25%, en op het deel boven de 50 miljoen dollar neemt Valve 20%.

Als je kijkt naar grote singleplayergames die wél day one op Steam verschijnen, en dan hebben we het nog niet eens over alle andere pc-platformen zoals de Microsoft Store, Epic en GOG, zie je vaak enorme verkoopaantallen. Elden Ring is bijvoorbeeld alleen al op Steam naar schatting tussen de 17 en 22 miljoen keer verkocht. Die game valt bovendien in een genre dat vergelijkbaar is met sommige Sony first-partytitels.

Als je daar naar kijkt, laat Sony juist enorme bedragen liggen omdat het te bang lijkt om day one op pc te releasen. Het is maar de vraag of dat gesloten ecosysteem die bedragen terugverdient. Bedenk daarbij ook dat het ontwikkelen van de PS5 geld kost en dat ze waarschijnlijk verlies maken per verkochte console. Pc-gamers die speciaal een PS5 moeten kopen voor exclusives, spelen waarschijnlijk niet veel meer dan die paar exclusives. Dat verdient zich dus niet zo makkelijk terug.

Maar goed, al met al vind ik het bovenstaande eigenlijk bijzaak. De hoofdzaak is dat het gewoon een onzettend nare manier van opereren is. Je zorgt voor verspilling van schaarse grondstoffen en chips, en je sluit mensen met een kleinere beurs die toevallig een ander systeem hebben (en geen geld over hebben voor een compleet overbodig extra systeem) simpelweg buiten.
Er zijn iets van 500 miljoen Steam gamers (en nog wat meer PC gamers in totaal) wereldwijd en slechts 90 miljoen PS5s verkocht, de kans is vrij groot dat veel mensen de game dus gewoon niet kopen als ie niet op steam komt.
Ik zeg ook nergens dat iedereen nu wel een PS gaat kopen of de game gaan kopen voor de games. Ik zeg wel dat veel minder mensen een console gaan kopen want een pc kan meer. Ook komt de Steam machine wat dus de voordelen (en nadelen) van een console heeft en pc spellen kan spelen.
Mensen die een console kopen om het te spelen produceren ongewild nutteloze e-waste nen drijven hardware prijzen nog verder op.
Je hebt inderdaad gelijk dat het voor mensen en milieu beter is. Mijn reactie was vooral dat ik verwacht dat ze dus minder verdienen.
Bedenk daarbij ook dat het ontwikkelen van de PS5 geld kost en dat ze waarschijnlijk verlies maken per verkochte console.
Dat klopt maar nu dat die al uit is zijn deze kosten een stuk lager. Daarnaast is dit maar 1 groep mensen in plaats van voor elke exclusieve game dus een heel team aan mensen moeten betalen om de pc versie te maken. Ik weet dus niet of dit gaat uitmaken. Daarnaast van wat ik hier op Tweakers gelezen heeft zou de PS5 zonder verlies verkocht worden al was dit wel lang geleden. Al was dit wel zo voor de PS3 zo.
Als je daar naar kijkt, laat Sony juist enorme bedragen liggen omdat het te bang lijkt om day one op pc te releasen. Het is maar de vraag of dat gesloten ecosysteem die bedragen terugverdient.
Ik denk dus dat de pc / Steam machine / de nieuwe Xbox zeker de aantal PS gebruikers kan verlagen, vooral als de games daar ook beschikbaar zijn. Maar ik heb me nog niet verdiept in de nieuwe generatie en de prijzen / alle informatie is ook nog niet bekend dus dit is natuurlijk maar gokken voor nu dus.
En mensen met een klein budget die de game wel zouden willen spelen op het systeem dat ze al hebben (maar niet het geld kunnen weggooien om een compleet overbodig extra systeem te kopen) worden dus buitengeloten. Moeten we dat willen? Ik vind persoonlijk van niet
Dat moeten we inderdaad liever niet willen natuurlijk. Maar is dit ook niet hoe de wereld gewoon werkt? Ik leef ook van een uitkering en ik ga dus ook niet elke jaar een nieuwe telefoon kopen, ik kan ook niet de nieuwste of beste Nvidia kaart kopen of elke dag bij thuisbezorgd.nl bestellen of ooit een nieuwe auto kopen . Het is jammer maar arm zijn heeft helaas gewoon nadelen.
Tsja, en zo voelde ik me op n gegeven moment gekke Henkie om wéér een Gran Turismo te kopen en de zoveelste versie van Apricot Hill of Laguna Seca te racen. Soms is een gedwongen keuze ook fijn om uit je fomo te breken.
Doe ik al m'n hele leven :D Ik ga geen apparaat kopen van meer dan 500 euro wat ik maar voor 1 ding kan gebruiken, en wat ik waarschijnlijk niet eens dagelijks zou gebruiken.
Voor heel veel mensen is een laptopje voldoende, die hebben echt geen gamewaardige pc staan.
Inderdaad, op een laptop draaien de meeste (op Steam gepubliceerde) console games prima tegenwoordig.

Je kan als het nodig is de settings zelfs onder het console niveau zetten (niet iedereen vindt dat even belangrijk).

Het is idioot om verplicht te worden om een compleet overbodig extra apparaat aan te schaffen als je een bepaalde game zou willen spelen..
Dat was meer bedoeld als argument om wel voor een console te gaan maar goed, ze zouden eventueel ook cloud gaming kunnen doen als de pc het niet aan kan.
Ook als je voor een console gaat is het toch verspilling om een compleet extra apparaat aan te moeten schaffen, simpelweg om een specifieke game te spelen die prima op de console zou draaien die je al hebt?

Wat is dit voor gekkigheid. We zouden moeten opkomen voor consumentenrechten als het aan mij ligt. We hebben helemaal geen baat bij het uitsluiten van mensen met een kleine beurs, verspilling van geld, verspilling van grondstoffen en het verder opdrijven van hardwareprijzen…
Dat is het maken van keuzes nou eenmaal je kan niet alles hebben.

Ik heb een andere toekomst voor je.

De Eu is de enige optie om dit af te dwingen en dan alleen binnen het eigen gebied. Gezien de opkomst van andere markten kan Europa per saldo minder interessant worden. In het ergste geval geen verkoop hier.

Wat ook kan gezienste ontwikkelkosten van een console en de winst door verkoop van games is dat die markt uiteindelijk wegvalt. De winst zit hem niet in de console. Een game pc is nog veel duurder. Wederom in het ergste geval valt de markt in duigen. Niet volledig maar consoles zijn veel gemakkelijker dan een pc. Hét is vaak kant en klaar.
De Eu is de enige optie om dit af te dwingen en dan alleen binnen het eigen gebied. Gezien de opkomst van andere markten kan Europa per saldo minder interessant worden. In het ergste geval geen verkoop hier.
Lijkt me eerlijk gezegd heel sterk dat ze een markt met 400 miljoen inwoners, die bovendien bovengemiddeld welvarend zijn, gaan uitsluiten. En dan groeit de EU waarschijnlijk ook nog verder in de komende decennia...
Wat ook kan gezienste ontwikkelkosten van een console en de winst door verkoop van games is dat die markt uiteindelijk wegvalt. De winst zit hem niet in de console. Een game pc is nog veel duurder.
Dat is een verouderd beeld van de PC gaming markt. Er zijn inmiddels meer PC gamers can console

Je lijkt een beetje een verouderd beeld te hebben van PC gaming. Inmiddels zijn er wereldwijd meer pc-gamers dan consolegamers. Als het allemaal echt zo duur en ingewikkeld was zou dat natuurlijk nooit zo zijn.

Je ziet in de praktijk veel laptops en goedkopere system in de Steam hardware survey.

Zoals ik al eerder ergens schreef zijn zelfs specs die nog onder de gemiddelde budget laptop prima geschikt om het gros van PC games te spelen.

''Kijk bijvoorbeeld naar de Steam Deck: die draait een flinke stapel PS4- en PS5-games op hardware die in de basis eigenlijk gebaseerd is op oude budgetalptop hardware (zonder lossge GPU).''
Niet volledig maar consoles zijn veel gemakkelijker dan een pc. Hét is vaak kant en klaar.
Ja dat ben ik wel met je eens inderdaad.

Ik denk dat Valve dit inmiddels ook in heeft gezien, vandaar dat ze bezig zijn met een eigen console achtig systeempje.

Hopelijk wordt het allemaal nog veel toegankelijker en goedkoper, zodat meer mensen makkelijker kunnen instappen bij open platforms. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd, zou ik zeggen.

We moeten ons niet te gemakkelijk laten opsluiten in gesloten ecosystemen die vooral zijn ingericht om zo veel mogelijk geld uit je portemonnee te trekken ten gunste van miljardenbedrijven. Valve is wat dat betreft een uitzondering: veel minder irritant en dwingend op dat vlak en bovendien een bedrijf dat meer rekening lijkt te houden met consumentenrechten, right to repair en dat soort zaken.
De AI-mania drijft de prijzen significant op. Niet de keuze van mensen om een console of pc te kopen.
Ik blijf het verspilling vinden om verplicht een stuk e-waste te moeten kopen voor een bepaalde game, terwijl je al een prima pc (of ander apparaat) hebt om deze te spelen.
Als tweaker kan je een console na diens verwachte levensduur vaak nog nieuw leven inblazen met modding. Maar inderdaad, er zijn niet veel redenen om van oudere generaties bijvoorbeeld een Xbox One of PS4 aan te houden. Daar is niet veel bijzonder aan.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 21 mei 2026 16:45]

Mijn punt is voornamelijk in de tweede alinea te vinden. Het is verspilling imho
Eens, strontvervelend. De kosten van een port maken zijn niet hoog. Helaas blijft het voor een Sony winstgevender om zo veel mogelijk mensen in een vendor lock-in te hebben.

Komt nog bij dat een beetje leuke PC weliswaar heel veel kost, maar qua performance ook mijlen ver voor consoles ligt. Dan heb je dus een duur bakbeest staan en ben je gewend om door o.a. DLSS games met uitstekende performance te kunnen spelen op je ultrawide monitor, mag je daarna weer terug naar toch een mindere ervaring omdat bedrijf X besluit dat de sequel op jouw favoriete game niet meer op de PC uitkomt. Dat is toch ook mooi zuur.
We kunnen ook Pc gaming afschaffen? Hoeven we ook niet die elle lange discussies te houden, waarom de diehard pc gamers alles wat niks met pc gaming te maken heeft “onzin” vinden.


En over e-waste gesproken. Wat dacht je van al die magazijnen vol met hardware onderdelen? Al die oude pc onderdelen die mensen hebben slingeren of bedrijven?
Vergeet het dubbele abonnement niet wat je nodig om online te spelen.
Niet eens aan gedacht inderdaad 😅. Nou is dat gelukkig ‘alleen maar’ geldverspilling en drijft het niet de kosten op van de hele hardware markt.

Nu ik er over nadenk, ik zou zelfs bereid zijn om een paar tientjes extra uit willen geven aan een game als ik daardoor niet een compleet overbodig apparaat hoef aan te schaffen 🤔.

(Zo werkt het natuurlijk niet, dat zou de verkoop van de game te veel indammen waardoor er onder de streep minder aan verdiend wordt. Maar goed)
Nou de consoles zijn zeker niet het probleem van de oververhitte chipmarkt en verspilling van grondstoffen, de AI gekte is dat wel. :-(

Er zijn niet heel veel mensen die van console wisselen door 1 exclusive, wel wellicht als er steeds meer uitkomt op een ander platform. Maar de oude verkoop je dan weer, en is geen e-waste.

En een console is voor veel mensen toch betaalbaarder, dan een game pc. (korte termijn)
Ja precies, exclusives sluiten mensen met een kleine beurs (die geen extra console willen of kunnen betalen om een specifieke game te spelen) dus uit. Moeten we dat willen?

En hoe het verder ook zij, er zijn altijd mensen die het wél doen. (Ik ken best veel PC gamers met een console voor specifieke games). Het verplichten van mensen om een overbodig apparaat te kopen is verspilling en drijft de prijzen verder op.

[Reactie gewijzigd door DLSS op 21 mei 2026 17:48]

Je zou e-waste al terug kunnen dring door mensen ervan te overtuigen kapotte electronica niet in de vuilcontainer te gooien maar gewoon voor recycling aan te bieden.
De consolemarkt is praktisch net zo oud als de pc markt en ik gebruik mijn oude consoles nog steeds (naast mijn game pc).

Het is gewoon een hobby. Prima dat je er wat van vind maar kom niet aan met zwakke argumenten. Wat jij stelt kan ook gezegd worden over game pc's.
Waarom verander je dit toch steeds in een PC versus console oorlog verhaal 😅? Mijn punt was helemaal niet gericht op PC versus console, ik heb het over het dwingen (en uitsluiten) van mensen om een overbodig apparaat aan te schaffen als ze een specifieke game willen spelen.

We zouden juist samen moeten optrekken tegen deze onzin imho.

Nogmaals:

''Ook als je voor een console gaat is het toch verspilling om een compleet extra apparaat aan te moeten schaffen, simpelweg om een specifieke game te spelen die prima op de console zou draaien die je al hebt?

Wat is dit voor gekkigheid. We zouden moeten opkomen voor consumentenrechten als het aan mij ligt. We hebben helemaal geen baat bij het uitsluiten van mensen met een kleine beurs, verspilling van geld, verspilling van grondstoffen en het verder opdrijven van hardwareprijzen…''

[Reactie gewijzigd door DLSS op 21 mei 2026 18:21]

Mensen moeten niks. Het is een niet bestaand probleem. Sony wil de meeste verkopen dus kiezen voor deze route. Microsoft deed het omgekeerde uit noodzaak.

Ik denk dat de meesten het niet echt boeit.
Als je de specifieke exlcusive game wilt spelen moet je wel.

Veel mensen zullen het niet doen want dat is echt duur, ook al zouden ze dat spel wel kopen als het gewoon zou werken met het systeem dat ze al in huis hebben.
Niemand verplicht je om een bepaalde console te kopen, en een console is over het algemeen toch goedkoper om aan te schaffen dan een dikke game pc. En niet iedereen wil achter een bureau zitten en liever op de bank gamen.
Het idee dat je voor PC gaming een dikke game PC nodig hebt is inmiddels achterhaald. Op Steam zijn er wereldwijd honderden miljoenen gamers, die hebben echt niet allemaal een dikke game PC (sterker nog, de dikke game PCs zijn in de minderheid).

Veel console games op Steam draaien tegenwoordig prima op een iGPU (ingebouwde laptop GPU), zolang je bereid bent de instellingen aan te passen. Lang niet iedereen hoeft alles op ultra of high te spelen om plezier te hebben natuurlijk.

Zelfs specs die nog onder de gemiddelde budget laptop vallen is PC gaming prima mogelijk. Kijk bijvoorbeeld naar de Steam Deck: die draait een flinke stapel PS4- en PS5-games op hardware die in de basis eigenlijk gebaseerd is op oude budgetalptop hardware (zonder lossge GPU).

Maar goed, dat staat allemaal los van mijn punt, ook als je een console gamer bent is het van de zotte om verplcht een overbodig tweede apparaat te moeten kopen als je een bepaalde game zou willen spelen. Dit sluit mensen met een kleine beurs uit, verspilt en zet nog meer druk op hardware prijzen.

[Reactie gewijzigd door DLSS op 21 mei 2026 18:38]

Met dat laatste ben ik het wel eens, ik heb sommige games op meerdere platforms, en eigenlijk zal er een soort systeem moeten komen dat je maar 1x een licentie hoeft te kopen. Maar goed dat zal dan weer digitaal only zijn met een token of activatiecode per apparaat.
Alleen ga je nu wel voorbij aan het feit dat veel van de exclusieve games bestaan omdat Sony en Microsoft een enorme zak met geld op tafel komen met het verzoek een game te ontwikkelen. Zonder deze investeringen wordt het gros van de games nooit ontwikkeld. Als er geen exclusives zouden zijn, dan waren er simpelweg minder games.

De games hebben als doel spelers naar het platform te lokken en zijn niet uitsluitend een commercieel succes. Er zijn natuurlijk voorbeelden waarbij er miljoenen en miljoenen zijn binnengeharkt, maar er zijn ook genoeg voorbeelden van games die nooit een cent hebben opgeleverd. En dan heb ik het niet eens over een debacle zoals Concord, maar denk bijvoorbeeld aan een game als The Order: 1886, waarvan ‘slechts' 1,76 miljoen zijn verkocht en Sony enorm snel genoodzaakt was de retailprijs aan te passen. In het najaar van 2015 was was deze al verkrijgbaar voor 20 euro. Dat moet, in dit geval Sony, ook allemaal van elkaar afstrepen tegenover de successen.

Het grote geld wordt niet verdiend met de exclusives, maar met de consument die door de exclusives geld gaat spenderen binnen het PlayStation/Xbox eco systeem door andere games te gaan spelen. Daarom zijn Sony en Microsoft bereid ‘onredelijk’ veel geld te pompen in exclusieve titels en die titels dus vaak nooit het daglicht hadden gezien zonder Sony en Microsoft.
Dat hangt er natuurlijk vanaf hoe je ernaar kijkt.

Capcom laat bijvoorbeeld zien dat exclusiviteit helemaal niet noodzakelijk is om een budget rond te krijgen: het bedrijf blijkt inmiddels zelfs meer op pc te verkopen dan op console. Met exclusiviteit knijp je het potentiele bereik van je game behoorlijk af. (Natuurlijk met het oogmerk mensen een overbodig stuk hardware aan te laten schaffen en ze vervolgens op te sluiten in je gesloten ecosysteem in de hoop dat ze daar meer uitgeven want games zijn daar duurder en margers hoger).

Niet alleen leidt dat tot enorme verspilling van grondstoffen en drijft het de hardwareprijzen verder op, doordat mensen feitelijk twee keer vergelijkbare componenten moeten aanschaffen die anders breder over de markt verdeeld hadden kunnen worden. Het sluit ook nog eens mensen met een kleinere beurs uit.

Veel mensen zullen niet bereid zijn nog eens 500 euro extra uit te geven voor wat exclusive games (die ze wel zouden willen spelen als het beschikbaar was op het apparaat dat ze al hebben.)

Moeten we dat willen? Ik vind persoonlijk van niet.

[Reactie gewijzigd door DLSS op 21 mei 2026 18:48]

terwijl je al een prima pc (of ander apparaat) hebt om deze te spelen.
Dat is dus voor heel veel mensen niet het geval.
Een PC is na X jaar ook niet meer geschikt om de laatste games mee te spelen en dus e-waste.
Maar minder: je kunt alleen grafische kaart de vervangen en dan nog een aantal jaren verder gaan.
Maar die grafische kaart in zijn eentje kost meer dan een hele console, dus waar hebben we het dan over? En zodra je GPU het probleem niet meer is maar je aan de CPU moet gaan upgraden, dan komen er vaak nog wel meer onderdelen bij die ook gelijk mee moeten...
Oké, stel dat je dan die 400 a 500 euro GPU hebt (de 9060XT is iets sneller dan de PS5 pro), dan is het toch nog steeds verspilling om 500 euro (of 900 voor de pro als je gelijkwaardige graphics wil) aan e-waste te moeten kopen om een specifieke game te kunnen spelen die prima op je PC zou draaien?

Los van de geldverspilling en nodeloze afvalproductie zijn dat weer chips en systemen die anders naar andere mensen hadden kunnen gaan die géén systeem hebben.

Dit legt onnodig extra druk op de chip/hardware markt en drijft prijzen nodeloos verder op…
Zwaar overdreven qua kosten, en je kan dan ook gewoon games die je drie PC's geleden kocht nog steeds draaien.
Dat is niet het punt. De oplossing is niet om dan maar tweede compleet overbodig systeem te kopen, toch?

Dat is pure verspilling als je al een xbox, ps5 of pc hebt.

[Reactie gewijzigd door DLSS op 21 mei 2026 18:22]

Een PC kun je nog voor andere doeileinden gebruiken. Met consoles is dat vaak wat lastiger: voor modding moet je net het juiste model en firmware hebben.
Eens! Dat Sony zich weer terugtrekt uit pc markt en dure hardware wil verkopen is ook echt een teleurstelling...
Nou, deels te danken aan consumenten, die het in zijn algemeenheid “gestemd” hebben. Had er vanmiddag over, het punt van het terugtrekken van pc-ports door Sony. Diegene gaf terecht aan dat dit te danken wordt door hype. Games zijn gewoon voor een bepaalde moment aantrekkelijk, maar na lange tijd van release niet. PS-games komen maanden/jaar na deze hype.

Ik ben er wel mee eens: we zijn vooral bezig met geld smijten naar producten ipv van ze daadwerkelijk te gebruiken/consumeren. Games in actie en hele backlog raakt maar voller. We hebben meer dan genoeg keuzes en misschien zelfs te veel keuzes. Oudere games zijn vaak nog te interessant. Ook ik heb dit, ik hoef nu niet de game, ik koop hem wel in de sale. Sommige kopen nu de game, vinden het niks/haken af en wordt toegevoegd aan de backlog.

Vroeger kocht/kreeg je één game, misschien 2, waar je maanden zoet mee kon zijn. Nu hebben zo veel games, waardoor het makkelijker is om af te haken en weer naar de volgende te gaan. Voor sommige zijn alleen games interessant, zodra andere ook interessant vinden/een hype is.

Dit niet alleen, merendeels ook echt te danken aan de games van tegenwoordig: gambling mechanics, live services, instant gratification en meer. Vroeger kreeg je nog veel voor weinig, nu krijg je weinig voor veel.

EDIT: tekstuele verbetering

[Reactie gewijzigd door m.z op 21 mei 2026 17:49]

Waarom zou je een 'zware PC' kopen als je met een console van 6 of 700 ook prima vooruit kunt? Om ooit een keer een brief of email te typen?
Die problemen komen door heel andere dingen

Iets van te veel mensen en ai.. En als pc game miss je best wel heel veeel leuke, games,

Enigste wat een pc leuk voor is zijn shooters en rts

En Console oorlog lol jaren terug vond ik het al stom en dom

er is al genoeg oorlogen onder mensjes dus laten we plastic voor wat ze zijn

Ik zal zelf nooit een X kopen

Voor die ene game meeste komen toch overal op uit

[Reactie gewijzigd door Marc37 op 21 mei 2026 19:33]

Die problemen komen door heel andere dingen

Iets van te veel mensen en ai.. En als pc game miss je best wel heel veeel leuke, games,

Enigste wat een pc leuk voor is zijn shooters en rts

En Console oorlog lol jaren terug vond ik het al stom en dom

er is al genoeg oorlogen onder mensjes dus laten we plastic voor wat ze zijn

Ik zal zelf nooit een X kopen

Voor die ene game meeste komen toch overal op uit
Wat is het verschil tussen stom en dom?
jij kan het verspilling vinden maar een bedrijf als sony of microsoft investeren bergen geld in die games en daar wil je dan winst op maken. of dat nou op het spel zelf is of op consoles dat maakt verder niet uit. En de chipmarkt erbij halen vind ik nogal lachwekkend. ja ze gebruiken chips maar die markt word op het moment vooral gesloopt door AI
En wat nou als je geen PC die games lekker af kan spelen? En waarom is een console per definitie e-waste?

Ik heb een Series S al vanaf het begin en die draait overuren, noem je dat dan e-waste?
Haha, dat staat er toch helemaal niet.

Nee, dat geldt natuurlijk alleen als je al een pc of een andere console hebt. Het wordt pas e-waste wanneer je onnodig dubbele hardware moet aanschaffen om een game te kunnen spelen.

(Daarnaast is het nogal kl*te voor mensen met een kleinere beurs die het spel graag hadden willen spelen als het beschikbaar was geweest op het systeem dat ze al hebben. Die worden nu uitgesloten, omdat ze geen extra, overbodig systeem kunnen of willen aanschaffen.)
Als je het gebruikt is het geen e-waste. En niemand verplicht je om een spel te spelen en de daarbij horende console te kopen. Dat is een keuze die je hebt en kunt maken. Er zijn andere spellen op andere platformen beschikbaar die even leuk zijn, die een gelijkaardige gameplay aanbieden.

Nogmaals, je hebt de keuze.

En omdat je de keuze hebt zijn de makers van zowel de spellen als de consoles net verplicht om kwaliteit te leveren. Om een goed product neer te zetten. Want anders kiezen potentiele klanten ervoor om hun geld bij een andere te gaan besteden. En dat willen de makers ook niet natuurlijk. Concurentie is dus goed voor de consument.

En elke hobby kost geld, en in de ogen van heel veel mensen is het spelen van computerspelletjes sowieso zinloos en een verspilling van geld en tijd. En moeten we misschien ook eens denken aan die mensen die geen console of gaming computer kunnen betalen? Zij worden toch ook uitgesloten? Ook in jouw wereld waarin er maar 1 platform zou bestaan.

Ieder heeft recht op zijn mening. Maar ik vind het spijtig dat er altijd mensen zijn die vinden dat er geen andere keuze moet zijn dan datgene wat zij net goed vinden.
Ik blijf het frappant vinden dat we in Europa niet "infrastructuur" splitsen van dienst.

En ja gezien hoe bedrijven zich op de console markt gedragen wordt dat (helaas) ook infrastructuur.

Simpel gezegd, netflix mag geen series meer maken. Maar bied een platform aan.

Ziggo mag geen tv meer aanbieden.

Helaas misdragen teveel bedrijven zich (in mijn ogen).
Ik hoop dat Valve even een bommetje dropt en dat het afgelopen is met de console war dat je gewoon betaalt voor een console, om vervolgens de games erop te spelen die je eenmalig hebt gekocht. Waar je ook mee online kan zonder abonnement.

Ik vind het anno 2026 niet meer kunnen dat er op een console betaald moet worden om online te kunnen spelen. Zeker als je meerdere consoles ook hebt.
Mijn unpopular opinion is dat console wars juist goed zijn voor gamers omdat het grote bedrijven incentive geeft om écht goeie games te maken. Ze concurreren dan immers op de inhoud. Zonder die concurrentie had Sonic bijvoorbeeld nooit bestaan! En zo zijn er nog talloze andere voorbeelden.
Ik noem de 30ste fifa, 20ste CoD niet echt een incentive. Consolefabrikanten romen een flink deel van het geld af omdst het onderdeel is van hun verdienmodel dus dat geld gaat niet allemaal naar game makers toe.

Daarnaast is een Steam juist wel vriendelijk voor kleine/indie ontwikkelaars.
Nee maar dan noem je ook games als voorbeeld die überhaupt niet exclusive zijn. Ik heb een PS5 puur voor Gran Turismo.
Beetje een kunstmatig gecreerde probleem. Ze zouden het ook uit kunnen brengen op PC.

Vroeger was er een valide reden om een game exclusive te maken omdat consoles onderling van elkaar verschilden. De ene werkte op cartridges, de ander op een CD. PC's waren toen veel te duur en onpraktisch. Geen internet. Dus de hardware was zeer onderscheidend. Of het nou een handheld was, of en console die je aansluit op je TV.

Inmiddels zijn we zo ver dat een console vrijwel geen verschil heeft met een PC en een hoop spellen al op meerdere platforms beschikbaar zijn. Het is eigenlijk een kwestie geworden van het crosscompileren naar ieder platform.

Wat betreft die incentive, ze hebben alsnog de stekker getrokken uit de voorganger GT Sport terwijl men maandelijks betaalt voor de servers. Dus de vlieger dat men moet betalen voor de servers gaat hier ook niet op.

Ik denk dat we wat hogere eisen mogen stellen aan de ondersteuning van games door dit soort bedrijven.
De console-winkels zijn zooo slecht voor indie ontwikkelaars. Ze promoten vooral hun first-party games, en daarnaast tonen ze het welbekende GTA-Minecraft lijstje waar je niks aan hebt.

Indie games worden vooral gevonden via de zoekfunctie, wat gretig misbruikt word door shovelware ontwikkelaars die sleutelwoorden van populaire games gebruiken.

Sorteren op populariteit word de doodsteek voor consoles. Die lijsten werken stagnatie in de hand. Succes met je Playstation 6 verkopen als iedereen alleen maar games van 15 jaar geleden speelt omdat je nieuwe games niet in je winkel toont 8)7

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 23 mei 2026 09:48]

Wie gaan de online servers betalen dan ?
De gameontwikkelaars? Het platform waar je de game koopt rekent dit in het verkoopbedrag?

Waarom zouden er extra servers nodig moeten zijn voor consoles?
Voor hoe lang blijven die servers dan in de lucht? Dat is voor mij het gevaar bij online games, zeker als ze niet populair worden en de kosten niet tegen de baten opwegen.
Wat dacht je van mensen zelf de servers te laten betalen of te hosten? Gezien dit ook werkte in een tijdperk waarbij we met 100 man in een server zaten en men een verbinding had van nog niet eens 1Mbit.
Laten we hopen dat Stop Killing Games een 'vervaldatum' voor games weet af te dwingen, zodat je in elk geval weet hoe lang een game minstens online zal blijven op het moment dat je het aankoopt.
Dat geldt toch ook op console? Sony heeft bijvoorbeeld evengoed de servers van Concord op console uit de lucht gehaald.


Trouwens, als dit onderwerp je aan het hart gaat is dit wellicht wat voor je. Stop killing games probeert hier namelijk wat aan te doen. Als ze hun zin krijgen in Europa moet het mogelijk worden voor liefhebbers om games in de lucht te houden nadat de uitgever/producent er mee gestopt is.
Slecht nieuws. Saros en ghost of yotei MOETEN op pc komen zodat er vr mods voor gemaakt kunnen worden. :(
Niets moet. Sony games verkopen minder goed op PC. En dat leidt ook de aandacht van Sony hardware weg.
De reden waarom Xbox console multiplatform is geworden, is volgens mij omdat de kwaliteit van de games en de install base van xbox dusdanig gezakt was, dat het economisch niet te verantwoorden was om het niet op PlayStation uit te brengen.

Om Xbox exclusives rendabel te laten zijn, moeten ze zeer goed worden, en er meer Xboxen verkocht worden. Dat zijn toch wel twee zaken die de laatste 10 jaar erg moeilijk lijken. Dus ik ben heel benieuwd naar waar ze mee gaan komen.
En Gamepass natuurlijk. Dus ik zie Xbox niet terug gaan naar exclusives. Hoe gaan ze mensen overtuigen hun games te kopen op Xbox en nieuwe via Gamepass af te nemen? Forza 6 komt al wat later naar PS. Dat is naar mijn idee hun enige manier van “timed exclusivity” wat ze gaan doen.
Ben wel benieuwd hoe erg loyaliteit naar een platform mee gaat spelen. (en of dat uberhaupt speelt binnen dat type gamers community) Als je voor echt mooi gaat (4k raytracing etc dan ben je denk ik aan het einde van de rit beter af met een pc.
Als je echt voor mooi wil gaan, kan je beter 3.000 euro uitgeven voor een goede PC dan 500 voor een console. Wauw. Bubbel.
Alleen zijn je games meer dan 2 x zo duur op een console vs pc.
Ik ben benieuwd wat de verkoopcijfers straks zijn per platform zoals bij een game als Indiana Jones and the Great Circle. Multiplatform lijkt me (persoonlijk) voor Microsoft toch de beste weg. Ik ben in ieder geval zeer geïnteresseerd in de games van Microsoft, maar met de steeds duurdere console prijzen weet ik niet of ik nog een Xbox console ga kopen naast de Switch 2.
Ik denk dat het zowel voor Sony als voor MS behoorlijk lastig wordt: de huidige hardware markt is grondig verziekt door AI en oorlogen. Een kleinere markt lijkt waarschijnlijk, iig in Europa, denkelijk ook in de USA.
Dus exclusives om de kar te trekken? Voor een paar first party games wellicht nog, maar wordt dus ook duur en andere ontwikkelaars kunnen het zich niet permitteren om andere platforms te laten liggen, tenzij ofwel Sony ofwel MS fors betaalt voor - op zijn minst tijdelijke - exclusiviteit.
Consoles zijn er voor exclusives, ja, maar ook als low-maintenance, goeie prijs/performance hardware.
Maak je die duurder door ze niet te subsidiëren, heb je minder geld voor exclusives en wijken meer mensen uit naar PCs - en verkoop je minder games.
Choices choices...

[Reactie gewijzigd door batteries4ever op 21 mei 2026 16:59]

Dat Sony nog recentelijk wederom de PS+ abonnement prijzen heeft verhoogd geeft aan hoe belangrijk het is om concurrentie te hebben.

Ik kan niet wachten op de komst van de Valve Steam Machine. Hopelijk zorgt dat weer voor dat de prijzen beginnen te dalen.

Meer concurrentie is beter voor ons consumenten. Xbox heeft de afgelopen twee console generaties geen deuk in een pakje boter kunnen slaan. Het is tijd voor echte concurrentie.
Volgens mij heeft Microsoft alle exclusieves van de laatste jaren tot op heden ‘weggegeven’ en heeft Sony alleen Astrobot en Gran Turismo 7 nog als echte exclusives. En na dit besluit nu dus ook nog: Ghost of Yotei, Saros, Marvel’s Wolverine en Intergalactic: The Heretic Prophet.

[Reactie gewijzigd door Jumpman op 21 mei 2026 17:35]


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn