Epic Games: gebruikers installeren vaker Games Store op iOS na concessies Apple

Epic ziet zestig procent minder iOS-gebruikers halverwege stoppen met het installeren van de Epic Games Store, nadat Apple in juli de installatieprocedure heeft aangepast. Apple verwijderde onder meer een aantal stappen en waarschuwingen.

Europese gebruikers die op iOS 18.5 en ouder de Epic Games Store wilden installeren, moesten eerst vijftien stappen doorlopen om de gamewinkel te kunnen installeren, claimt Epic Games. Daarbij moesten ze in het Instellingen-menu aanpassingen doen om het installeren van externe appwinkels mogelijk te maken.

Bij iOS 18.6 paste Apple de installatieprocedure aan onder druk van de Europese Unie en de Digital Markets Act. Gebruikers hoeven daardoor nu volgens Epic Games nog maar zes stappen te doorlopen. Gebruikers hoeven onder meer niet langer handmatig naar het instellingenmenu te navigeren. Apple past bij het proces volgens Epic Games ook 'minder misleidende berichten en geen scare screen' meer toe.

Door de wijzigingen stoppen zestig procent minder gebruikers halverwege de installatieprocedure, claimt Epic Games op basis van onduidelijke gegevens. Vóór de update stopte zo'n 65 procent halverwege de installatieprocedure. Na de update is dat gezakt tot zo'n 25 procent. "Voor het eerst zien we iOS-gebruikers de Epic Games Store installeren met een succes rate die die van Windows en Mac benadert."

Epic Games verwelkomt de aanpassing, maar zegt dat Apple 'nog steeds' de DMA overtreedt. "Ze verstoren concurrentie met junk fees als de Core Technology Fee, ze vallen ontwikkelaars die concurrerende appstores ondersteunen aan door de voorwaarden voor de iOS App Store aan te passen, en hun toestemmingsproces voor de App Store dicteert de ontwerpkeuzes van ontwikkelaars. Als gevolg van deze concurrentiebelemmerende acties zijn ontwikkelaars veel minder bereid smartphonegames te distribueren via de iOS-Epic Games Store dan via de Android-versie van de Epic Games Store."

Hoewel ontwikkelaars volgens Epic Games vaker bereid zijn om games te verspreiden via de Android-versie van de Epic Games Store, is het Amerikaanse gamebedrijf niet tevreden over Android. De installatieprocedure van de Epic Games Store op Android is met twaalf stappen volgens Epic Games te lang en een inbreuk op de DMA. Daarbij blijft Google volgens Epic Games spelers onnodig waarschuwen met meldingen dat geïnstalleerde software via externe appwinkels 'mogelijk schadelijk is'.

Epic Games Store-installaties op iOS na 18.6

Door Hayte Hugo

Redacteur

01-10-2025 • 12:40

32

Lees meer

Reacties (32)

Sorteer op:

Weergave:

Ik vraag me af of het klopt wat Epic zegt, want ik heb toch vaak in de reacties alhier gelezen dat de gemiddelde gebruiker het helemaal niet ziet zitten om alternatieve appwinkels als de Games Store te installeren, ook niet met ‘maar’ zes stappen. Of bedoelt Epic met “gebruikers” de niche die dat wél doet?
Het gaat denk ik inderdaad om diegenen die effectief beginnen met de installatie, maar die er onderweg mee ophouden.

Op zich is het vreemd, als het je bedoeling is om de Epic Store te installeren, dan doe je dat toch gewoon? Dus de manier waarop ik de grafiek lees, is dat voorheen Android en iOS beiden ongeveer even efficient waren om de mensen die per ongeluk de Epic Store te installeren toch tegen zichzelf te beschermen, terwijl de nieuwe implementatie veel minder effectief is en dat Android op dit moment daardoor de gebruiker beter beschermd dan iOS. Dat is zorgwekkend. Is iOS nu officieel een meer open platform geworden dan Android?

(Ik geef toe dat ik een beetje een andere kijk heb op de Epic Store dan Epic zelf, misschien beïnvloedt dat mijn visie op die grafiek een beetje).
Beschermen nog wel :+

Imo is het eerder bangmakerij van Apple en Google zodat je meer centjes aan hun geeft. Zolang ze puur uit eigenbelang kunnen handelen zullen ze imo dat ook doen.
Is iOS nu officieel een meer open platform geworden dan Android?
Haha nee, de openheid van een platform valt uiteraard niet te bepalen aan 1 functionaliteit/mogelijkheid maar alles bij elkaar.

Een logischere verklaring is dat Android gebruikers niet verplicht zijn tot het gebruiken van de Epic-store om Fortnite te installeren en iOS gebruikers wel. (één van de velen redenen waarom Android meer open is dan iOS).

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 1 oktober 2025 13:58]

Echt iedere bedrijf op deze planeet handelt uit eigen belang, sterker nog.. iedere persoon op deze planneet doet dat.
Beschermen nog wel :+

Imo is het eerder bangmakerij van Apple en Google zodat je meer centjes aan hun geeft. Zolang ze puur uit eigenbelang kunnen handelen zullen ze imo dat ook doen.
Sorry, ik ben zwaar geïndoctrineerd door die twee, kan het ook niet helpen… }:O
[...]
Haha nee, de openheid van een platform valt uiteraard niet te bepalen aan 1 functionaliteit/mogelijkheid maar alles bij elkaar.

Een logischere verklaring is dat Android gebruikers niet verplicht zijn tot het gebruiken van de Epic-store om Fortnite te installeren en iOS gebruikers wel. (één van de velen redenen waarom Android meer open is dan iOS).
Voor alle duidelijkheid: mijn eerste reactie was niet bepaald ernstig bedoeld. Maar ik heb er geen smileys bijgezet, dus dat konden jullie niet weten, waarvoor mijn excuses. Dat iOS meer open zou zijn dan Android was redelijk ironisch bedoeld. Maar er zat wel een grond van ernst in dat het toelaten van meerdere stores het OS meer open zou maken. Als je nu objectief vergelijkt, dan is het blijkbaar makkelijker bij iOS dan Android om een alternatieve store te installeren.

Maar in de praktijk denk ik dat je het met mij eens bent, dat dat niet het verschil maakt (en ja, ik weet dat dat niet het enige is). Want ik heb het met jou volkomen eens dat het kunnen installeren buiten een store om, dat wel doet. Of dat je kan installeren wat je wil…
Beschermen nog wel :+
Ja , beschermen. Epic is in het verleden al vele malen voor de rechter geweest en heeft honderden miljoenen aan boetes moeten betalen omdat het gebruikers (veelal kinderen) regelrecht oplichtte, valse informatie gaf, op via 'dark paterns' gebruikers tot ongewilde (financiële) handelingen verleidde. Epic is zo'n bedrijf dat z'n handtekening zet onder een vuistdik contract met voorwaarden om z'n spelletjes in de App Store te zetten en daar vervolgens in het geniep met een compagne van tientallen miljoenen compleet z'n achterwerk mee af te vegen.

Dus ja, Apple 'beschermt' de gebruiker door die heel goed duidelijk te maken welke zaken de gebruiker een 'sta toe' aan Epic geeft.

Voor Watercoolertje is een enkele 'sta toe' bij de installatie waarmee hij accord gaat met alle voorwaarden die in het 150 pagina's tellende bij Epic te downloaden document staan waarschijnlijk genoeg, hij heeft geen bescherming nodig. Apple is iets minder goed van vertrouwen.
Haha nee, de openheid van een platform valt uiteraard niet te bepalen aan 1 functionaliteit/mogelijkheid maar alles bij elkaar.
Bijvoorbeeld of het de opzet was om er een open platform van te maken. Apple heeft het hele platform bedacht en opgezet om winst te maken en er miljarden in geinvesteerd om het te ontwikkelen en steekt er jaarlijks nog honderden miljoenen in voor beveiliging, onderhoud en verdere ontwikkeling.

Het hele idee dat Epic en Spotify het publiek proberen wijs te maken dat de EU een strikje om het iOS platform heeft gedaan en het kado hebben gedaan aan de ontwikkelaars van 'kijk hier jongens, doe wat je wil, speel er maar lekker mee, verdien er flink aan en Apple betaalt alle kosten wel om dat platform te onderhouden zonder dat jullie daar een cent aan hoeven mee te betalen' klopt niet. Het is nooit de bedoeling geweest, is er ook niet voor ontworpen en zal ook nooit een open platform worden.
Een 15 stap proces om een app te installeren "bescherming" noemen... Kom nu. Alsof mensen per ongeluk naar de Epic website gaan, per ongeluk de Epic Store downloaden, en dan per ongeluk aan de installatie ervan beginnen...
Anekdotisch, maar ik heb zelf 2 "alternatieve" appwinkels op mijn telefoon. Epic en altstore. Epic voor spellen, altstore voor "betere" versies van apps. Zoals bijvoorbeeld youtube/instagram met reels/shorts uitgschakeld.

Ik denk dat hoe makkelijker het wordt gemaakt, hoe meer mensen dit willen proberen en er profijt van gaan hebben. Nu is het nog heel irritant en de drempel is te hoog voor de "gemiddelde" gebruiker.
Dit slaat op de mensen die beginnen aan de 'installatieprocedure' en die begint op de website van Epic. Dus mensen die daar niet aan beginnen worden niet meegenomen.

En van die groep die begint aan de 'installatieprocedure' haakt dus een deel af maar dat deel neemt af sinds Apple wat drempels heeft verwijderd (onder druk, want vrijwillig gaat het allemaal niet bij Apple).

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 1 oktober 2025 14:16]

Ze geven ook niet aan hoeveel mensen er überhaupt aan beginnen. als dat er 20 per maand zijn waarvan er nu slechts 5 afhaken in plaats van 13, dan klopt dat het nog steeds.
Is gelukkig ook niet nodig voor het punt wat ze willen maken.

PS Adhv de grafiek kan je in ieder wel zien dat het om dagelijkse hoeveelheden gaat en niet maandelijkse (elke dag heeft een datapunt) en gezien de datapunten niet enorm verspringen gaat het ook wel om meer dan 20 gebruikers per dag.
Het ging natuurlijk ook om het principe, maar het zegt dus op zich weinig over het succes van deze store. Zelfs als het aantal slachtoffers daalt kan het percentage succesvolle afronding stijgen en omgekeerd.
Ik zit er niet op te wachten nee, vooral omdat overzicht voor mij gigantisch belangrijk is voor waar ik mijn geld aan uitgeef, waar welke abbonnement zit etc.
Plus dat ik de app store van Apple natuurlijk beter vertrouw dan Epic games die samenwerkt met Tencent.
We zouden eens een poll op T.net moeten organiseren wie er al een alternatieve store op iOS geïnstalleerd heeft.
Dan heb je slechts een deelpubliek (iedereen die iOS gebruikt) van een deelpubliek (bezoekers/leden van T.net). Dat is best wel nauw en daarmee kan je niet echt veel zeggen. Zo mis je daarmee informatie van andere iOS-gebruikers. iOS-gebruikende Tweakers hoeven in aantallen en afwijking van het het gemiddelde niet de populatie te representeren.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 1 oktober 2025 12:59]

Dan nog lijkt het me interessant. Tweakers zijn w.m.b. de core-audience voor dit soort functies, maar hoeveel Tweakers gebruiken het nu echt? Aanvankelijk had ik zelf bijvoorbeeld wel interesse en ben voorstander voor het openbreken App Store monopolie, maar ik gebruik zelf nog steeds enkel de App Store, heb tot op heden geen alternatieven geprobeerd, terwijl ik dit wel regelmatig deed toen ik nog een Android telefoon had.

[Reactie gewijzigd door 99chiel99 op 1 oktober 2025 13:02]

Je gaat niet zien hoeveel Tweakers het nu echt gebruiken, enkel diegene die enquêtes invullen.
En ook dat geeft een scheef beeld, omdat dit enkel een bepaalde soort personen zijn.

[Reactie gewijzigd door Honytawk op 2 oktober 2025 10:29]

Alleen al vanwege het feit dat er op de epic store gratis games wekelijks worden weggegeven, is voor mij voldoende reden om ‘m te installeren
Dan heb je slechts een deelpubliek (iedereen die iOS gebruikt) van een deelpubliek (bezoekers/leden van T.net). Dat is best wel nauw en daarmee kan je niet echt veel zeggen. Zo mis je daarmee informatie van andere iOS-gebruikers. Tweakers hoeven in aantallen en afwijking van het het gemiddelde niet de populatie te representeren.
Dit is ook het geval in het nieuwsbericht dat Tweakers van Epic overneemt. Hoewel die populatie natuurlijk anders is, lijkt me dat verschil geen reden om bij voorbaat het voorstel van @Shaidar (ogenschijnlijk) af te slaan.

[Reactie gewijzigd door Thonz op 1 oktober 2025 13:50]

Feitelijk is dat ook een deelpubliek maar specifiek het deel waar het om gaat (dat is bij tweakers niet zo). Daarnaast is het daar geen poll maar gebaseerd op data. En daarnaast is het voor iOS en Android (en de vraag hier ging specifiek/enkel om iOS).

Dus ik zie eigenlijk helemaal niet hoe je kan doen alsof het vergelijkbaar is.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 1 oktober 2025 13:37]

Voordat we langs elkaar heen praten ben ik benieuwd of je je reactie wat toe zou kunnen lichten:
-Wat bedoel je met "waar het om gaat" en "dat is een deelpubliek?"
-Wat bedoel je met "..het vergelijkbaar is."? Welke mate van overeenkomst/verschil versta jij onder "vergelijkbaar"?
-Je begint je reactie met een overeenkomst maar halverwege je zin schakel je over naar een verschil (ook / maar) en het is mij niet duidelijk wat je met die zin bedoelt.
-Wat bedoel je met "waar het om gaat" en "dat is een deelpubliek?"
-Je begint je reactie met een overeenkomst maar halverwege je zin schakel je over naar een verschil (ook / maar) en het is mij niet duidelijk wat je met die zin bedoelt.
Het is altijd een deelpubliek als niet letterlijk iedereen die bestaat er bij betrokken is, dus technisch gezien heb je gelijk dat het ook een 'deelpubliek' is. En dat zegt imo niks, vandaar de maar :)

En de 'waar het om gaat,' dat is dat die vraag hier aan iedereen gesteld wordt dmv een poll, terwijl de vraag specifiek voor iOS gebruikers moet zijn (want dat werd geopperd, om het specifiek voor iOS te pollen). Dus de vraag wordt al niet enkel gesteld aan de groep waar het om gaat, maar aan iedereen.
-Wat bedoel je met "..het vergelijkbaar is."? Welke mate van overeenkomst/verschil versta jij onder "vergelijkbaar"?
Dat de uitkomst van een poll tegenover een onderzoek op basis van (tracking)data niet vergelijkbaar is.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 1 oktober 2025 14:16]

Het zou imho interessant zijn om een poll te hebben met:
  • Android, geen alternatieve appstores
  • Android, wel alternatieve appstores
  • iOS, geen alternatieve appstores
  • iOS, wel alterntieve appstores
Natuurlijk zijn wij geen representatief publiek maar dat betekend vast dat het percentage wel alternatieve appstores bij de hele populatie lager is dan hier. Dan hebben we nog steeds een beter idee of de grafiek van Epic het heeft over 10% van de gebruikers, of 1% of 0.1%.
...is dat die vraag hier aan iedereen gesteld wordt dmv een poll, terwijl de vraag specifiek voor iOS gebruikers moet zijn
Mocht je enkel geïnteresseerd zijn in iOS gebruikers, dan kan daar in de poll gewoon rekening mee gehouden worden door keuzemogelijkheden toe te voegen die een selectie mogelijk maken (zoals @Xerxes249 ook aangeeft).
Mijn punt is juist dat de opmerking van @Shaidar niet aangeeft dat het een antwoord op dezelfde vraag wil geven als het onderzoek van Epic. Stellen dat een bepaalde methode gehanteerd moet worden, gaat voorbij aan de onderzoeksvraag die ten grondslag ligt aan de reactie van @Shaidar.
Dat de uitkomst van een poll tegenover een onderzoek op basis van (tracking)data niet vergelijkbaar is.
Ik heb het niet over de validiteit van het instrument of de vergelijking tussen twee instrumenten, enkel over het feit dat een vraag wordt afgeslagen om een reden die ook van toepassing is op het onderzoek dat Epic in het nieuwsbericht beschrijft (namelijk dat er onderzoek plaatsvindt op basis van een deelgroep van de gehele populatie).
Ik heb de Epic Games Store geinstalleerd op mijn iPhone, maar zolang Apple nog altijd toestemming moet geven aan app developers voordat hun apps mogen geïnstalleerd worden, zelfs die op andere stores, zie ik er in feite niet de meerwaarde van in. We hebben dat recent nog gezien toen Apple een torrent client op een third party store efffectief heeft gedelist door de developer account te schorsen...
Inderdaad, het moet net zoals Windows, Linux en MacOS op de desktop dat het zonder Apple mogelijk moet worden om software te distribueren, anders is het nog steeds een gesloten besturingssysteem.
anders is het nog steeds een gesloten besturingssysteem.
En gelukkig is dat nog niet illegaal. Als je perse open wilt: kies dan een open systeem. Zijn er zat van.
Ik ga niet eens met jou de discussie aan met Apple dingen LMAO 😂 🤣
Ik heb er meerdere haha 🤣 Gewoon om uit te proberen en Fdroid had ik al heel lang. En ook om soms aanbieding in games te kopen (vroeger).
Tja, leuk dat het nu kan maar Epic is net zo'n partij die afbreuk doet aan het concept van alternatieve app stores. Het is hetzelfde als bij Steam, alles werkt naar behoren binnen steam maar al die grote publishers met hun eigen launchers en soms verplichte loging verpesten het gemak waarvoor je juist steam gebruikt.
Ik herinnerde mij door dit artikel dat ik de epic store op mijn ipad had. In het begin had ik enkele games geclaimed maar die kan je zelfs na installatie enkel in de epic store zelf terug vinden en dan niet eens op een logische plaats maar gewoon in de lijst waar ipv een prijs gewoon “open” staat. Tenzij ik iets helemaal verkeerd doe is het waardeloos op deze manier…


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn