Door , , 181 reacties, 219.597 views •

Vechtsysteem en graphics

Hoe leuk en vooral ook handig al die dingen zijn, uiteindelijk beland je toch weer in een gevecht. Zoals we al aangaven, hangt de moeilijkheidsgraad daarbij af van je eigen level. We merken daarbij overigens wel op dat we gaandeweg steeds moeilijkere vijanden kregen, dus ofwel we speelden het spel precies zoals de bedoeling is, of er wordt toch nog iets geschaald. Hoe het ook zij: het stoorde geen moment, en een beetje uitdaging is ook wel lekker. We zijn nog geen gevecht tegengekomen waarbij we na een X-tal pogingen niet langs onze tegenstander kwamen.

*Combinaties

Het vechtsysteem is niet heel erg veranderd ten opzichte van dat in Oblivion. Wel heb je meer vrijheid gekregen in wat je equipt. Elke uitvoerbare combinatie is toegestaan, dus als jij 'one-handed' wilt hakken en in je andere hand geen schild maar een Flames-spell wilt hebben, dan kan dat. Magic werkt ook via het equip-systeem; je kunt dus niet een zwaard en schild in je handen hebben en dan ook nog spells casten. Helemaal leuk wordt het als je diverse spells met elkaar gaat combineren, of dezelfde spell dubbel equipt, wat - als je de noodzakelijke perk hebt unlocked - een sterke variant van die spell oplevert.

The Elder Scrolls V: Skyrim

Elke spell gaat natuurlijk gepaard met een bepaald visueel effect, en ook zogenaamde 'finishing moves' met melee wapens hebben een speciale behandeling gekregen van Bethesda. Die effecten zien er over het algemeen aardig uit, maar via dit bruggetje belanden we wel bij het enige echte minpunt dat we kunnen noemen. Het spel zet namelijk geen nieuwe standaard voor graphics. Sommige stukken, vooral stukken die zich binnen afspelen, mogen zelfs 'lelijk' worden genoemd. Zo is het kleurgebruik weinig inspirerend, en de animaties en de proportionering van de personages in het spel laat te wensen over. Ook de kritiek die werd gegeven op Oblivion, namelijk dat de personages doods overkwamen, blijft bij Skyrim in zekere zin van toepassing. De voice-acting is op orde, maar de mimiek laat zeker te wensen over. Ook zie je af en toe wat pop-ups, vooral als je bijvoorbeeld in een bos loopt.

*Grote, open wereld

Verzachtende omstandigheden zijn er echter wel. Vergeet niet dat Skyrim een grote, open wereld is, en dat je overal naar toe kunt. Als je het kunt zien, en je kunt een fort van behoorlijke grote afstand zien liggen, kun je er op een of andere manier ook heen. Daarbij komt dat wat Skyrim laat liggen wat betreft kwaliteit van textures en dergelijke, het ruimschoots goedmaakt met vergezichten en sfeer. Bovendien zijn de draken prachtig geanimeerd. Het lijkt er op dat Bethesda wat keuzes heeft moeten maken om het spel ook op de PlayStation 3 en de Xbox 360 draaiend te houden, met als gevolg dus graphics van een soms bedenkelijk niveau.

The Elder Scrolls V: Skyrim

De audiovisuele prestatie wordt voor zover nodig gered door de verbeterde voice-acting - enkele uitzonderingen daargelaten - en de sublieme soundtrack. De meeste mensen die Skyrim een beetje hebben gevolgd, zullen de Main Theme al wel kennen, en ook de rest van de soundtrack is van torenhoog niveau. Ook de manier waarop de soundtrack gebruikt wordt, spreekt tot de verbeelding. De muziek zwelt aan wanneer er vijanden in de buurt zijn, en tijdens de epische gevechten met draken speelt Dovahkiin's thema op de achtergrond. Het zou ons verbazen als er gamers zijn die zelfs dán nog niet worden meegesleept door Skyrim.

Ook die mensen zullen echter van tijd tot tijd tegen laadtijden en wat rariteiten aanlopen. Zo zagen we af en toe een personage vastzitten en lopen non-playable characters soms tegen muren aan. Echt grote fouten zijn we echter niet tegengekomen, en een aantal van dit soort bugjes wordt bij de release van de game waarschijnlijk direct verholpen door een day one-patch. Dat is geen garantie, maar ook als het niet gefixed zou worden: het gebeurt zelden, en zorgt nooit voor echte problemen.

*Spoiler-waarschuwing

Let op! De volgende pagina hebben we gebombardeerd tot spoilerpagina. Op deze pagina bespreken we een aantal quests, waaronder delen uit de main quest. Wil je hier niets over weten, ga dan door naar de pagina daarna!