Door , , reacties: 181, views: 218.465 •

Levelsysteem en Shouts

Voordat we gaan kijken naar - een greep uit - wat je allemaal kunt doen in Skyrim, is het echter de moeite waard om wat nader naar Dragonborn zelf te kijken. In vergelijking met het hoofdpersonage uit Oblivion is Dragonborn namelijk wat anders opgebouwd, en ook de ontwikkeling van zijn eigenschappen werkt iets anders. Zo is in de eerste plaats het verschil tussen zogenaamde major en minor vaardigheden verdwenen. Alle vaardigheden tellen nu mee voor je level, dus zodra je iets verbetert, draagt dat ook bij aan de algemene ontwikkeling van je personage. Per gestegen level kun je daarnaast een perk unlocken in het Skill-menu, waarbij elke skill is vormgegeven in de vorm van een sterrenbeeld en elke ster staat voor een perk.

*Vijanden niet geschaald

Skyrim bevat in het levelsysteem een essentieel - en in onze ogen zéér positief - verschil met Oblivion: de rest van de wereld levelt niet met je mee. In The Elder Scrolls IV kon je jezelf zo sterk maken als je wilde, maar vijanden in de spelwereld levelden met je mee, en deden dat bovendien efficiënter dan jij het ooit kon doen. Gevolg daarvan was dat als je eenmaal een écht hoog level had, de wereld om je heen bizar sterk werd en zelfs de simpelste dungeons gevuld waren met zeer gevaarlijke vijanden. Niets van dit alles in Skyrim: de wereld om je heen heeft een niveau, en jouw niveau staat daar los van.

The Elder Scrolls V: Skyrim

Dat heeft vooral veel voordelen, maar ook een nadeel. In Oblivion kon je werkelijk overal direct heen, omdat de vijanden overal op jouw niveau geschaald waren. In Skyrim moet je niet proberen om in de eerste paar uur al een bergpas door te wandelen; dikke kans dat de Frost Troll die dan op je nek springt je met zijn kleine teen de berg weer af tikt. Je bent tegen verschillende van dat soort vijanden in het begin simpelweg kansloos. Daar staat tegenover dat je er niet voor wordt bestraft als je halverwege de game ineens allerlei andere eigenschappen gaat verbeteren. Je stijgt dan dus ook verder in level, maar in tegenstelling tot Oblivion wordt Skyrim daardoor niet onspeelbaar.

*Shouts

Behalve betere vaardigheden, leert Dragonborn gaandeweg ook shouts. Shouts zijn wat ons betreft de leukste wapens in Skyrim. Dragonborn vindt in de spelwereld af en toe oude geschriften in de drakentaal, en neemt dan een bepaald woord in zich op, dat hij kan gebruiken als shout. Elke shout heeft drie stappen, van de eerste vrij lichte stap tot en met de derde, zeer krachtige stap. Wij leerden al vrij vroeg in het spel een shout die het best is uit te leggen als een zeer krachtige variant op Star Wars' force push, en bliezen de eerdergenoemde Frost Troll - toch best grote beesten - letterlijk van de berg. Ook weggeblazen: beren, wolven, en een veelvoud aan menselijke tegenstanders. Het leukste was een bandiet waar we schuin onder stonden. Deze niet zo brave borst werd een vallei in geschoten en landde pakweg honderd meter verderop weer een keer.

Een voorbeeld van een Shout zie je in deze trailer, op 1:09.

Naar mate je verder komt, leer je steeds meer shouts, die voornamelijk werken als een sterke vorm van magie. Elke nieuwe shout moet je unlocken met de ziel van een draak, die Dragonborn opzuigt wanneer hij zo'n beest heeft verslagen. De shouts zijn in grote lijnen de sterkste aanvallen die je hebt, maar Skyrim slaagt er desondanks goed in de diverse aspecten in balans te houden. Wat je het meest gebruikt, daar word je ook sterker in. Iemand die specialiseert in Heavy Armor en Two-Handed Weapons kan net zo succesvol zijn als iemand die kiest voor magie.

*Inventory menu

Wat voor beide typen spelers wel gelijk is, is het inventory menu. We waarschuwen je vast: het gaat even duren voor je hier goed en wel aan gewend bent. Je inventory-scherm is handig opgedeeld in categorieën, met aparte afdelingen voor Magic en Items, en daarbinnen ook weer allerlei subcategorieën. Al je wapens, uitrustingstukken, spells en shouts kun je aan een favorietenlijst toevoegen, die je in de gameplay opent door op de d-pad te drukken. Zo kun je snel je wapenuitrusting veranderen of andere spells selecteren. Het werkt handig, maar je moet er even aan wennen.