Door Jelle Stuip

Redacteur

Dell XPS 13 9300 Review

Maximaliseren in alle dimensies

Conclusie

De XPS-laptops zijn Dells paradepaardjes en dat het bedrijf daaraan veel aandacht schenkt, is duidelijk te merken. De XPS 13 9300 zit bijzonder goed in elkaar en Dell heeft wat er in die kleine behuizing zit, weten te maximaliseren. De koeling heeft bijvoorbeeld genoeg capaciteit om de i7-processor continu 25 watt te laten verbruiken en dat maakt de XPS 13 sneller dan veel concurrenten, waarbij de cpu na verloop van tijd wordt beperkt.

Ook het scherm is gemaximaliseerd en kreeg om te beginnen 120 pixels extra in de hoogte, wat net wat meer laat zien dan een 16:9-scherm. Bovendien zijn de helderheid en het contrast heel hoog. Het had wat beter gekalibreerd mogen worden, want de XPS 13 is geen goedkope laptop, maar voor de fijnproevers valt er wellicht handmatig nog wat recht te trekken.

Niet alleen over het scherm en de koeling is goed nagedacht, ook over de andere componenten, want als je de voeding lostrekt, komen we op een uitstekende accuduur uit van vijftien uur tijdens browsen. Daarvan blijft nog elf uur over als je de helderheid voluit zet. Het geheel zit bovendien in een stevige behuizing, die netjes is afgewerkt en minder dan 1200 gram weegt. Dat lage gewicht komt onder andere doordat de behuizing weer dunner is geworden en dat maakt hem wel enigszins onpraktisch, want in plaats van drie zijn er nu nog maar twee usb-c-poorten over en het toetsenbord heeft nog wat minder travel gekregen. Toch is ook hier goed nagedacht over het maximaliseren van de beschikbare ruimte. Dat geldt voor het scherm, maar ook voor het toetsenbord dat van rand tot rand loopt, en de touchpad die wat breder is geworden.

Al dat moois heeft wel een prijs en als je sec naar de specificaties kijkt, is die niet te rechtvaardigen, want een Core i5 Ice Lake-processor, 8GB geheugen en een ssd van 512GB heb je al in een laptop van een euro of 700. Dell vraagt voor de goedkoopste XPS 13 met die specificaties 1500 euro. Een laptop is echter meer dan een cpu, werkgeheugen en een ssd, en dat laat de XPS 13 duidelijk zien. Het goede scherm, de prima koeling en de lange accuduur vind je niet allemaal tegelijk terug in een laptop van 700 euro. Laat staan dat het geheel is verpakt in een stevige behuizing die minder dan 1200 gram weegt.

Getest

Dell XPS 13 9300

Prijs bij publicatie: € 1.850,-

Bekijk product

Lees meer

Reacties (217)

217
210
144
8
0
9
Wijzig sortering
Waarom 'goed presterende processor' wanneer AMD 4000 serie zowel op single als multicore hier gehak van maakt?

reviews: AMD Ryzen 4000-processors - Eerste tests met Ryzen 4800H en 4900HS

Zelfs chips uit Intel eigen stal doen het beter. Waarom wordt dit als pluspunt dan benoemd? en in de benchmarks wordt er een ryzen 3000 reeks gebruikt (dat Zen+ arch is)? Dat geeft toch wel echt een scheve beeld.

In de review van Asus Zephyrus G14 wordt namelijk niet 'goed presterende processor' als pluspunt benoemd.

Ik vind dit maar raar eerlijk gezegd.
Het wordt genoemd, niet omdat het de best presterende CPU is, maar omdat deze CPU, dankzij goede koeling, lange tijd op volle kracht kan presteren. Iets wat we vandaag, zeker in het ultrabook segment, niet vaak zien.
De Intel 1065G7 vergelijken met de AMD 4000 series is geen eerlijke vergelijking; de Intel heeft een TDP van 15 watt terwijl de AMD een TDP van 35 watt heeft. En dat maakt voor de koeling, en daarmee dus ook voor de performance best veel uit.
Eh, beide hebben een TDP van 15W. En gebruiken wanneer de koeling dat toestaat 35W. En beide vallen terug naar 23W dan wel 25W zonder hun boost.

Het verschil is dat Intel z'n nominale clocks veelal niet haalt op TDP en de Zen 2 chips wel om en nabij hun TDP (16~18W) doen op base clock zonder boost of wat dan ook in maximale thread belasting.

Kijk, natuurlijk een 4900 vs een non "HQ" serie Intel zou niet eerlijk zijn, maar Ice U is echt een generatie die het op heel veel vlakken snoeihard verliest.

Ben wel benieuwd wat een verlijkbare, maar dan ook écht vergelijkbare €1800 laptop met 4800U zou doen alleen kwa accuduur. Want dat was toch geen succes bij Zen+ bij veel fabrikanten.
Aangezien de test laat zien dat de Intel tot 35W verbruikt bij belasting, lijkt mij dat juist een eerlijke vergelijking :)
Die modellen zijn echter niet direct te vergelijken, die vallen namelijk in een compleet ander marksegment.

de AMD Sku's die jij noemt vallen binnen het 3545W segment, terwijl deze dell modellen in het 15W/25W ultrabook segment vallen.

AMD's tegenhangers van deze cpu's, de 4000U series (niet de H en HS modellen) die gaan concurreren met deze Sku's zijn nog niet beschikbaar en kunnen dus ook nog niet tegenover deze modellen gezet worden.
Dat is onjuist, de nieuwe AMD chips zijn wel al beschikbaar. Zie bijvoorbeeld: https://www.lenovo.com/de...d-5-15ARE05/p/88IPS501393

Te configureren met 4800U momenteel, 4900U komt iets later.
Ik bedoelde uiteraard in Nederland zodat deze meegenomen had kunnen worden in deze review. en volgens mij is daar niets onjuist aan. Althans ik kan niet zo snel een 4000U series model vinden dat ik morgen in huis kan hebben.

Verder vind ik dat je "beschikbaar" wel erg rekbaar gebruikt, ook op de door jouw gelinkte duitse site staat de levertijd van alle modellen op binnen 2-3 weken en laat midden tot eind mei nu net het de periode zijn waarin de beschikbaarheid van de Ryzen 4000U verwacht wordt.
De Dell laptop is anders op de website ook slecht leverbaar. Daarnaast worden producten uit Duitse websites ook gewoon in Nederland geleverd zonder gedoe (want EU).
Ik weet niet wat je nu precies duidelijk wil maken, ook op die Duitse lenovo website zijn die laptops niet leverbaar, dat duurt nog 2 tot 3 weken volgens de website zelf. Dat je iets kan bestellen wil niet betekenen dat het ook al beschikbaar c.q. leverbaar is. Die website die jij linkt lijkt meer een pre-order te zijn voor uitleveren over op zijn vroegst 2 tot 3 weken.

Daarnaast levert Lenovo Duitsland blijkbaar niet in Nederland, als op de door jouw gelinkt pagina een laptop configureer en deze wil kopen krijg ik bij het invullen mijn adres de volgende meldig:
Der Versand in das ausgewählte Land ist nicht möglich. Bitte geben Sie eine andere Lieferadresse innerhalb Deutschlands ein, um Ihre Bestellung abzuschließen.
Zonder gedoe "want EU" lijkt hier dus niet op te gaan, had je misschien eerst even moeten controleren voordat je aangeeft dat dit zonder problemen wel mogelijk is.

Die periode van 2-3 komt overeen met de verwachte beschikbaarheid van de Ryzen 4000U laptops, die vanaf half tot eind mei verwacht worden. Ik verwacht eigenlijk dat je dan ook hier op Tweakers snel (meerdere) reviews gaat zien.

Deze Dell laptop is duidelijk beschikbaar, was deze niet beschikbaar had Tweakers hem immers niet kunnen testen voor deze review.

De hier geteste Dell laptop is daarnaast helemaal niet slecht leverbaar trouwens, als ik wil kan ik deze
zoals hier getest woensdag in huis hebben, zowel bij Dell zelf als via onze zakelijke leveranciers, je moet alleen niet de lang wachten want de voorraad is enigzins beperkt, maar dat is wat anders dan slecht leverbaar. Voor zover ik kan zien geldt deze beschikbaarheid trouwens voor alle modellen in de XPS 13 9300 range, ik kan geen model vinden die ik niet volgende week in huis kan hebben.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 3 mei 2020 11:53]

Er staat letterlijk 7-9 dagen levertijd op de website van Dell. Oké, dat is niet zo lang als die 2-3 weken. Punt is dat je met minimale wachttijd meer een aanzienlijk betere CPU kunt krijgen. Dat moet dan toch minimaal worden vermeld in een review waar de CPU wordt geprezen omdat je op deze manier mensen een potentiële miskoop laat maken. Er wordt nu de indruk gewekt dat dit het beste is, terwijl al duidelijk is dat dit niet het geval is. De 4500U die al uitgebreid wordt gereviewed is zelfs sneller. Dat is een CPU voor laptops van 500€.
Kijk je wel bij het goede model op de Dell website? https://www.dell.com/nl-n...op/spd/xps-13-9300-laptop 3 van de 4 modellen zijn morgen verzonden, 1 model binnen 2-3 dagen (en dat is dan alleen de Dell website, niet de overige (zakelijke) leveranciers.

Dat de Ryzen 4000 serie een goede, en vaak zelfs betere, concurrent gaat zijn ben ik zeker met je eens, de prestaties zeggen echter niet alles, je moet ook de juiste design wins hebben en daar schort het bij AMD nog wel eens aan omdat ze veel minder investeren dan Intel, waardoor ze het dan weer verliezen op bijvoorbeeld marketing gebied en je de AMD cpu's voornamelijk binnen de goedkopere segmenten terug zien. Juist die trend moet AMD eens zien te doorbreken door flink te gaan investeren in de OEM relaties.

Het is bijvoorbeeld maar de vraag of er Dell XPS modellen komen met Ryzen 4000 cpu's. Ik hoop het wel, maar ik steek mijn hand er niet voor in het vuur. Zolang die er niet komen zullen bedrijven gestandaardiseerd op Dell gewoon deze Intel modellen kopen. Zolang er geen Dell XPS modellen zijn met Ryzen 4000 lijkt me de conclusie dat dit de beste XPS modellen zijn die nu verkrijgbaar zijn gewoon een correcte conclusie.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 3 mei 2020 12:10]

Zijn er al laptops met die AMD dan? Ja MSI en Asus wellicht maar dat zijn toch consumentenapparaten, dit is toch wel een business notebook.
Business notebook met Windows 10 Home. Niet echt.
Home, ja we werken vanuit huis tegenwoordig :Y)
Maakt niet uit met welke W10 versie je een laptop koopt, een zaak rolt 'm uiteindelijk toch in met een eigen image of voert zijn eigen W10 code in waarmee de W10 versie gewoon Business edition wordt.
Ja die zijn er al, in Duitsland kun je de 4800U al krijgen, die is bijna 2x zo snel in multi core: https://www.lenovo.com/de...81YQCTO1WWDEDE1/customize?

De 4900U ligt ook op de loer, die is daadwerkelijk 2x zo snel.
Ik zou de XPS geen business notebook willen noemen. Daar hebben we Vostro, Latitude en Precision voor.
Omdat zo'n laptop meer dan een jaar ontwikkeltijd behoeft en ze toen nog niet wisten of de grote beloftes van AMD echt waar zouden zijn. Intel was dus de veilige keuze voor vrijwel elke fabrikant.
Ik denk dat we vanaf volgend jaar wel opeens meer high end laptops zullen zien van AMD nu iedereen weet dat ze weer in de race zitten.
Zeer tof ding, maar vind de evolutie van minder poorten echt sneu.

Heb momenteel een XPS 13 van 2016. Twee volwaardige USB-poorten en een USB-c. Zalige combinatie en toch een compacte laptop. Ik kan mijn laptop opladen met de originele lader terwijl ik met een verloop een beamer aansluit. Ik ben leerkracht en sleur drie dongels mee in mijn tas. VGA, HDMI en ethernet. Elke combinatie-dock is ondertussen stuk gegaan of was echt te duur. En de gewone dongels verslijten ook.

Als mijn Dell het opgeeft zal ik genoodzaakt zijn om ergens anders naar te kijken. Deze voldoen niet meer aan mijn voorwaarden en dat vind ik echt jammer.

[Reactie gewijzigd door Weswyp op 3 mei 2020 22:17]

Dit te precies de reden waarom ik vorige week een Microsoft surface laptop 3 heb aangeschaft ipv deze xps13. Daar zit nog één normale USB poort op
Maar die heeft dan weer geen thunderbolt poort, en zo is het altijd wat...
HP Elite Dragonfly? 1x HDMI, 1x USB-A, 2x USB-C met Thunderbolt en lichter en kleiner dan deze XPS, inclusief touch.
Ik heb hem idd overwogen. Beeldschermverhouding Gaf toch de doorslag om voor de Surface laptop te gaan
Ja het is altijd wat :D . Laptop keuze is daarom ook persoonlijk. Ik zie mijzelf nog niet zo snel thunderbolt gebruiken. En zo wel, dan hebben we weer een excuus om een nieuwe te kopen
Hier heel blij met de matebook x pro
Ook volwaardige USB poort en ethernet. Poort
Naast de USB c poorten
Ja dat was ik ook...tot hij gejat werd en nu niet meer te krijgen is :-(
Ik pak even een willekeurige quote uit een van de vele vergelijkbare reviews van dit bedrijf op Tweakers:

"Voorraden bij de artikelen kloppen niet, net zoals de verwachte levertijden die erbij worden aangegeven."
Volgens mij heeft VAIO nog een model met alle poorten die je kan willen, en nog eens dun ook.

https://www.google.com/am...reviews/laptops/vaio-sx12

VGA
HDMI
Ethernet
SD-slot
Drie maal USB 3.0
Eenmaal Type-C

Jammer dat de meeste andere fabrikanten kiezen voor een beperkt aantal USB poorten, en je mag de rest zelf oplossen.
Wordt VAIO nog verkocht in Europa?
Ik dacht dat ik een keer had gelezen dat ze discontinued waren. Blijkbaar is het niet meer van Sony. Van wikipedia:
VAIO was originally a brand of Sony, introduced in 1996. Sony sold its PC business to the investment firm Japan Industrial Partners in February 2014 as part of a restructuring effort to focus on mobile devices. Sony maintains a minority stake in the new, independent company, which currently sells computers in the United States, Japan and Brazil as well as an exclusive marketing agreement.
Volgens dit nieuwsbericht wel, maar waar heb ik niet opgezocht
nieuws: Laptops met Vaio-merknaam komen weer uit in Europa

[Reactie gewijzigd door howi1st op 4 mei 2020 11:09]

Als je een scherm aan wil sluiten via USB-C, kun je de rest toch op je scherm aansluiten.... (daar zitten vaak extra USB aansluitingen in).

[Reactie gewijzigd door 4Lph4Num3r1c op 4 mei 2020 20:50]

Ik sluit mijn laptop aan op beamers als ik les geef. Als ik enkel een extern scherm zou nodig hebben, dan was dat de logische oplossing inderdaad.
Kijk eens naar de Dell DA200
Deze heb ik gehad. Stuk gegaan net over een jaar. Helaas geen garantie. Dan maar eentje tweedehands gekocht, is niet meer te koop bij Dell. Ook stuk gegaan. Spijtig, want het was inderdaad handiger.
De da200 is gewoon goed verkrijgbaar bij veel webwinkels voor rond 65 euro. Gebruik die zelf ook al vier jaar.
Die van mij ging ook snel stuk. Koop ik niet nog een keer...
Ik maak gebruik van deze laptop aan een USB-C monitor met USB hub meer heb ik niet nodig. Kom van een precision 5520 maar de extra poorten mis ik niet. Ook verkoop Dell dongles met als je genoemde aansluitingen in 1.
3 losse dongels? Er zijn toch dongels met alles in 1?
Dat staat in de tekst. Elke combinatie dock is stuk gegaan.
Voor mij ook de overweging om voor iets anders te zoeken; Ik heb de XPS13 altijd met veel plezier gebruikt, maar twee poorten is sneu te noemen. Ik wil geen dongels gebruiken om niet onnodig veel rare accessoires mee te slepen op mijn reizen.
Hp Spectre x360 heeft een usb-a en 2 usb-c poorten.
Helemaal mee eens. Ik heb zakelijk een 9370 met 3x type-C, maar prive een tweedehands 9360 aangeschaftmet 2x USB3.1 en 1x type-C en een fullsize SD reader. Heerlijk. En hij laad behalve met z'n dedicated charge port ook via type-C op.
USB C dock heb 1 kabel genoeg voor de dock/hub en het opladen kan allemaal in 1 maar niet voor 10,- euro. Zou zelf niet terug willen.
Zijn die beamers/schermen inmiddels niet al draadloos te verbinden? Op mijn werk zijn alle vergaderruimtes alleen nog maar draadloos te verbinden, geen HDMI/VGA/DVI kabel meer te vinden. Windowstoets+P en de betreffende ruimte kiezen, of de Skype/Teams meeting pakt het automatisch al op (gezien je die ruimte geboekt hebt via Skype/Teams).

Dat geplug met kabels is niet meer van deze tijd, wat voorheen zoals je gemerkt hebr allemaal onnodige slijtage veroorzaakt.
Haha , scholen lopen daar nog een aantal jaar op achter. Paar lokalen beschikken wel al over een Google Chromecast. We komen er wel stilletjes aan. Hopelijk wanneer ik een nieuwe laptop moet kopen :D
Deze Dell dongel is ideaal om je meervoudige dongel probleem op te lossen. Heb deze zelf ook. Hdmi is wel max 1080p.
Ik heb zelf de voorganger (XPS 13 7390). De versie met i7 1051, 16GB, 512GB SSD. Hier wat bevindingen/bedenkingen die (deels) ook voor de 9300 zullen gelden.
  • De 7390 is in november 2019 uitgekomen en er is nu alweer een opvolger. Flink tempo?! Niet handig voor eventuele accessoires die echt op maat zijn als er elke paar maanden een nieuwe versie wordt uitgebracht. Dat beperkt dan toch het aanbod, fabrikanten richten zich liever op laptops die minimaal een jaar achter elkaar verkocht worden lijkt mij
  • Alleen USB-C ervaar ik niet als een nadeel. Voor €25 heb je op Aliexpress een hubje van mooi geanodiseerd aluminium met een paar keer USB3, HMDI, RJ45, en USB-PD. Zowel op werk als thuis heb ik een hubje liggen, kost toch niet zoveel.
  • Ik ben voor het 4K scherm gegaan, omdat de versie met full-hd maar tot 8GB geheugen ging. Mijn batterij is na een uur of 6 á 7 behoorlijk leeg..
  • De HDR/Dolby Vision-modus die bijvoorbeeld bij Netflix aangaat is, behalve in de volle zon, compleet onbruikbaar. De backlight gaat op 100% aan en alles wat zwart hoort te zijn is grijs: de backlight schijnt er duidelijk doorheen. Dan veel liever HDR uit, minder felle highlights en een enigszins acceptabel blacklevel..
  • Toetsenbord is best okay voor een laptop.
  • De vingerafdrukscanner reageert in 10% van de gevallen totaal niet als de laptop ontwaakt. Beetje jammer voor een laptop van bijna €2000
  • Dell installeert iets van 5 verschillende tools die je zouden helpen bij het up-to-date houden van je laptop en ultieme performance. Ook nogal lomp voor een laptop van bijna €2000
  • Hij clocked heel snel terug, de hogere kloksnelheden zie je voor een paar seconde toegepast worden voordat alles in elkaar zakt. De koeling is, zoals ik het nu lees, gelukkig aangepast in de 9300.

[Reactie gewijzigd door Gizz op 2 mei 2020 13:58]

Mijn vrouw heeft ook de 7390, zelfde specs als jou maar met 1080p scherm (was in november gewoon te krijgen). Zij gebruikt hem voor de studie en haalt makkelijk 12 uur op de accu. Al zal bij haar de cpu meestal maar op 10% draaien ofzo.
Helemaal mee eens, HDR zonder OLED of andere per pixel dimbare oplossing, is compleet waardeloos.
Ik heb exact dezelfde config als jij hebt en vind dit een van de fijnste laptops die ik tot nu heb gehad. Ik gebruik voor eventuele accessoires de DA-300 en heb voor nood ook de losse batterij er nog bij. Enige nadeel vind ik de accuduur, maar dat is voor een groot deel te wijten aan het scherm.
Zo zonde dat Dell de Full HD+ optie in NL niet met Touch aanbiedt... In andere landen wel. Ik snap niet waarom je een 4k scherm zou willen wat funest is voor je accuduur.

Je kunt als alternatief ook de XPS 13 2-in-1 nemen, die is op een paar kleine puntjes anders en biedt wel 1920x1200 met Touch.

[Reactie gewijzigd door crankthisup op 2 mei 2020 15:15]

Volgens mij is hij wel te koop, in 1 van de configuraties:
https://www.dell.com/nl-n...93006?view=configurations
Tja, ik snap weer niet wat je met touch zou willen op een laptop. Ik heb een XPS 15 met UHD zonder touch, ik wil echt niet meer terug naar FHD. Nee, je haalt geen 11 uur op een accu. Maar 4 / 5 uur is ook voldoende. Het hangt van je gebruikspatroon af natuurlijk.
Idd, maar dat is 15 (vaak 15,4). Bij 13” zou ik simpelweg voor 1080p kiezen ivm de grootte van het scherm.
Ok, op 13’’ zal 4K wat overkill zijn. 3K zou daar wellicht meer op zijn plaats zijn. FHD voelt voor mij erg gedateerd en onscherp aan.
Dat. Elke keer als ik een 1080p 14" scherm zie doet het mij aan een netboek denken.
Mijn XPS 13 met 1080p scherm haalt de 14 uur vrij gemakkelijk. Voor ultra portables is accu duur natuurlijk een erg belangrijk punt. Moet wel zeggen dat ik nu eerder voor de XPS 15 met 3840 x 2400 px zou gaan.
Ik wist niet dat die optie in andere landen wel was. Ik hoef geen 4k maar touch is soms wel fijn.
Dat is helemaal afhankelijk waarvoor je de laptop gebruikt. Ik ben wel erg blij met het 4K scherm, van de XPS 15. Dat OLED scherm was ook nog eens bijzonder goed gekalibreerd, wat voor mijn toepassingen ook wel belangrijk is.
Voor mij is de accuduur weer minder belangrijk, omdat ik de laptop zelden gebruik op een plek waar ik geen stopcontact heb.
De XPS 13 is imo meer gericht op de reizende gebruiker en daar is de accuduur ook van groter belang, maar ik zou iig nooit meer terug willen naar Full HD(+) met LCD.
ik snap niet waarom je touch zou willen. Toch is het goed dat de optie er is, want sommigen willen het blijkbaar wel. Is het niet zo dat het 4k paneel betere kleur weergave en berijk heeft?
is de full HD+ niet gewoon in duitsland te koop bij een Alternate/Mediamarkt/ of iets dergelijks, even met de auto op en neer.

anders via Amazon?

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 2 mei 2020 09:12]

Leuke gedachte, maar de landen om ons heen gebruiken een andere toetsenbord indeling.
Nee hoor, ook daar is een US toetsenbord versie prima verkrijgbaar. De Nederlandse is ook iets anders dan die van de VS. https://blog.iused.nl/het...us-internationaal-qwerty/
Terwijl de meeste een VS toetsenbord hebben.
Dat is het verschil tussen een toetsenbord met een ANSI en ISO indeling. ANSI is inderdaad US en ISO internationaal, dus in die zin klopt het wel. Gelukkig zie ik steeds minder keyboards met een ISO indeling en dus een kleine linker shift toets. Komt er bij mij niet in, en de meeste Nederlanders gebruiken inderdaad ANSI tegenwoordig.

Gelukkig zit mijn Euro toets onder Mod - E: €, maar ja, programmeerbaar toetsenbord. De accenten gebruik ik gelukkig niet zo vaak - dan schakel je even over naar een US-Int-with-dead-keys keyboard indeling. Die werkt ook prima met een ANSI keyboard hoor, de scancodes van de keys wijzigen immers niet. Of je laat het simpelweg over aan de spellcheck.
Het oorspronkelijke Nederlandse toetsenbord kom je maar heel weinig tegen. Tot een jaar of tien geleden waren ze (al dan niet in een laptop) nog wel te koop, maar sindsdien heb ik er geen meer gezien.
Ik ken daar maar een paar van, maar die krijg je toch echt geleverd met de internationale (US) lay-out. De foto's laten zonder uitzondering ook de us layout zien.
Bij dell bestellen duurt langer, levertijd is daar minimaal 2 weken en de nieuwe modellen vaak 1 a 2 maanden.
Let wel op bij de schermprestaties dat het hier gaat om het HD, niet 4K paneel. Accuduur is daar een stuk minder en scherm minder helder.
Misschien goed een bron te vermelden, of heb je ze zelf beide naast elkaar gezet en getest?
Ik heb de UHD+ gehad en omgeruild met een FHD+ model en kan beamen wat @klebsiella zegt.

Het UHD+ model ging slechts 3.5 uur mee waar de FHD+ makkelijk 9.5 uur doet. Ook is het scherm minder helder en is de reflectie irritant op het UHD+ model.
Niet overdrijven hè, het is kritiek op het artikel. Daarin kan best gemeld worden dat de accuduur waarschijnlijk lager ligt bij een hogere resolutie.

Dat is over het algemeen het geval, van laptop tot telefoon. En over het algemeen is het ook best een significant verschil. Het is wel degelijk iets waar rekening mee gehouden moet worden.

[Reactie gewijzigd door uiltje op 2 mei 2020 15:45]

Ik heb hier een Dell XPS 15'' met OLED 4K scherm. Vanzelfsprekend niet dezelfde die in de 13'' komt maar de helderheid is enorm - ook hier doet het op de helderste stand bijna pijn aan je ogen. Voordeel daarvan is weer dat je ook buiten in de felle zon het scherm nog prima kunt zien. De accuduur is vanzelfsprekend korter, maar lang zat als je niet te exotische eisen hebt.
Let maar op als Apple volgend jaar met z'n eerste eigen (ARM) processors in de Macbooks komt, dan is het bye-bye pc laptopmarkt. Die worden veel sneller en zuiniger dan de Intels. Verder echt wel een mooi apparaat deze Dell! Maar in deze prijsklasse zou ik nog een half jaartje wachten op wat Apple gaat doen met z'n eigen ARM cpu's.

[Reactie gewijzigd door CyberMania op 2 mei 2020 09:07]

Als je dan x86 applicaties wilt draaien moet je ze emuleren :(
Dat was bij PowerPC naar x86 ook nauwelijks een issue. Alle goed onderhouden applicaties waren in notime beschikbaar in native x86, dat is een kwestie van opnieuw compileren en gaan met die banaan.
Mogelijk valt het in het Apple ecosysteem mee, op Windows vooralsnog niet. En verschillende ontwikkelaars moeten wel de stap maken / actie ondernemen.
Ja dat hebben we gezien met Windows RT hoeveel Windows applicaties er daadwerkelijk voor ARM gecompileerd werden.
Roepen mensen dat niet al sinds 2017?
Microsoft was ze al voor met de Surface Pro X. Mooi apparaat, snel en doet lang op één lading, maar door het gebrek van x86 ondersteuning valt elke power user al af.

Leuk als secondary device, maar als primary amper geschikt voor power users.
Met het soort prijzen dat Apple vraagt voor z'n pro lijn ... :X
+2800€ Daar koop ik 2 15" Dells voor
Mua, er zullen altijd mensen zijn die 1) niet hun werk kunnen doen met macOS en 2) apple te duur vinden
Laten we dat zuiniger worden nog even afwachten. Apple heeft op twee vlakken aanpassingen te doen, naast hardware moet ook het OS worden aangepast. Misschien is de energiezuinigheid de minste van de uitdagingen (TheVerge). De XNU (link is niet erg up to date) is immers al een hybride kernel die mobiel gebruik als streven heeft. Wanneer je de gelinkte XNU wiki leest dan wordt wel duidelijk in wat voor mate Apple gebruik gegemaakt van inpuit van externe partijen en universiteiten (Open Software Foundation, University of Utah, Carnegie Mellon University, University of California). Op zich is het inzetten van die externe capaciteit wel begrijpelijk. Apple neemt met de transitie naar ARM een ontwikkeluitdaging op die voor een gigant als Microsoft al een brug te ver is gebleken. Aan Apple is nu de uitdaging om van al die code afkomstig uit onder anderen de genoemde bronnen een (hybride) OS samen gesmeed te houden.

Hiertegenover staat dat Apple met XNU al een lange tijd ervaring heeft kunnen opdoen met ondersteuning van ARM (vanaf 2007). Met die energiezunigheid kan het dus wel goed zitten. Op de eerste generatie van deze nieuwe MacOS versie direct op alle vlakken goed zal performen moeten we echt nog even afwachten. Hoe beloftevol ook zou ik die op handen zijnde ondersteuning van ARM door Apple op dit moment niet als argument te gebruiken om een huidige aankoop uit te stellen. Tot slot nog twee alinea's uit een artikel van Bloomberg een door advertenties irritante site die wel een genuanceerd beeld neerzet:
“This news has negative longer-term implications for Intel, in-line with our concerns around Intel’s future market share,” Brad Gastwirth, chief technology strategist at Wedbush Securities, wrote in a note to investors. Shares of the chipmaker fell as much as 2.2% on Thursday while the rest of the market rose.
maar ook:
The switch away from Intel is complex, requiring close collaboration between Apple’s software, hardware and component-sourcing teams. Given work-from-home orders and disruptions in the company’s Asia-based supply chain, the shift could be delayed, the people said.

[Reactie gewijzigd door teacup op 2 mei 2020 12:47]

Apple moet eerst een laptops gaan uitbrengen met 180 of 360 graden mode en met een touchscreen en een pennetje. iPad pro met plastic/stoffen toetsenbord is het toch niet (niet te robuust).
Als ze dat nog niet gaan voeren, dan is de hele processor discussie nog niet relevant.
Qua gebruikers gemak win je zoveel met die 3 opties, dat ik weer terug ben bij Windows sinds 3 jaar en daar ook blijf.
Ook de Surface X of Samsung CX zijn nu niet echt de high flyers, dus de markt zit niet om Arm processors te springen.
Je kan de hele klep aan de achterkant verwijderen. Makkelijk de aacu vervangenen, dat had dus ook nog wel bij de pluspunten gemogen. Dat is helemaal niet meer standaard. Zit het geheugen vast gesoldeerd trouwens?
Je kunt hem nog steeds vrij eenvoudig vervangen, maar heb probleem is het verkrijgen van de batterij. Het koste mij bijzonder veel moeite om een originele XPS 15 batterij te kopen (de integratie van die batterij lijkt sprekend op wat ik in de foto's van deze XPS13 zie).
Wat vreemd, ik heb twee weken geleden een nieuwe batterij voor mijn XPS 13-9360 gekocht. Kan gewoon via Dell.com, werd binnen enkele dagen geleverd, ook voor een schappelijke prijs trouwens.
Ja. Je kan alleen de SSD vervangen.
LPDDR4 is een stuk energiezuiniger maar het nadeel is dat de officiële specificatie het gesoldeerd is.
Als nadeel mag je ook gerust opgeven dat er wederom enkel intel in zit. Spijtig, met een ryzen 4800u had ik 'm zeker gekocht.

Leuke en duidelijke review wel. Dit is een beest van een laptop. Qua form factor en batterijduur lijkt het ideaal voor op het vliegtuig.

[Reactie gewijzigd door Satkan op 2 mei 2020 06:45]

Voor een techneut wellicht een nadeel. Voor AMD een nadeel. En ook voor mij heeft AMD de gun-factor.

Maar ik vind het performance-voordeel dat AMD met hun recente launch heeft niet dusdanig groot dat het direct als een nadeel opgevoerd moet worden bij een laptop die ook nog eens vrij snel na die launch op de markt komt. Is niet objectief en ook niet realistisch.
Ik denk vooral dat het veel lagere stroomverbruik op laptops als dit een gigantisch groot voordeel op de werkduur van de accu heeft. Die Ryzen 4000 processors zijn een stuk zuiniger dan de Intel processors.
En deze laptop met Intel heeft een enorme accuduur (en is nog snel ook)
De accu doet er niet toe. Met een Amd 4000 CPU was die accu flink langer meegegaan bij dezelfde performance.
Misschien, maar deze heeft nu al een enorme, zeg maar de beste accuduur van de tests.. dus daar is niks mis mee
Maar dan kunnen ze er een krachtigere AMD cpu inzetten. Dan is de performance gain wel echt groot.
Maar dat doet niks af aan het punt dat de accuduur nog beter was geweest als er zo’n hele snelle Ryzen 4000 in had gezeten.
Dat is niet helemaal waar. Ja, in full load is de Ryzen 4000-serie zuiniger, maar het komt bijzonder weinig voor dat mensen een laptop met zo'n workload gebruiken zonder oplader er bij. Het verbruik tijdens zeer lichte workloads is voor 90% van de gebruikers veel belangrijker en daar is het verschil klein.

Wij Tweakers willen dan uiteraard nog steeds de prachtige Ryzen 4000 serie, maar vergeet niet dat wij een zeer kleine doelgroep vertegenwoordigen. Het gros van de consumenten weet amper van het bestaan van AMD en kiest op het moment dus eerder voor een Intel-processor. Dit was gewoon een logische zet van Dell, met name als je in je achterhoofd houdt dat Dell niet een maandje geleden is begonnen met de ontwikkelingen, maar waarschijnlijk al voordat AMD iets concreets kon laten zien bij hun partners.
De performance/watt is wel groot and juist dat is belangrijk bij een laptop.
Het gaat niet alleen om performance, maar ook om keuze, prijs/kwaliteit en vooral het niet in stand houden van de marktpositie van Intel.
Dus vanaf nu krijgt elke intel laptop een minpunt in de review, omdat het geen AMD is ?
Eh ja, de 4800H is de helft sneller: "Against Intel CPUs it’s a non-contest. The 4800H is 47% faster than Intel’s Core i7-10875H and around 67% faster than the Core i7-9750H."

https://www.techspot.com/...amd-ryzen-4800h/?&ampcf=1

[Reactie gewijzigd door lordawesome op 2 mei 2020 08:49]

wow... dan zijn sterke woorden. Uit de meeste benchs komt helemaal niet "de helft" naar voor. Ook tof dat je de rest van die conclusie ook gewoon achterwege laat. Maar laat ik het dan even aanvullen voor je:
The only way Intel’s H-series parts can get close is with power limits thrown out the window, but even at 90W with an 8-core Core i9-9880H it can’t match the 4800H; AMD’s option is still 15% faster.
Dus ja de AMD is zeker een goede keuze. Maar van een tweaker verwacht ik wel wat meer dan wat sterke woorden te gebruiken. De amd is vooral een goede keuze in de juiste omstandigheden (net zoals elke cpu trouwens). Verder versta ik ergens de terughoudendheid wel van oem fabrikanten. Het is niet dat de vorige AMD laptop CPU's nog maar in de buurt kwamen van het woord degelijk.
Op welke manier bedoel je hier degelijk? Als het gaat om bouwkwaliteit ligt dat niet aan AMD maar aan de fabrikant. Als het gaat om stroomverbruik en dat soort zaken zou je nu zeker geen Intel moeten hebben.

Ik, en anderen met mij, heb het idee dat Intel weer spelletjes aan het spelen is. En als dat dan weer uitkomt direct de hele tent sluiten.
Er waren betrekkelijk veel problemen in het verleden met AMD apu's en cpu's voor de laptops. Plus dat ze ook niet echt gewild waren. Maar aan dat laatste kan AMD natuurlijk niet veel doen;
Dat is toch juist een héél sterk punt voor AMD? Met de TDP of hoe het tegenwoordig mag heten waar de laptop voor gebouwd is, is AMD heel veel sneller. Met de limieten overboord is AMD nog steeds sneller tegen substantieel minder verbruik. Dat doet naar performance ook iets met je accu en het gebruiksgemak, aangezien die AMD minder heet wordt op je schoot.
Intel heeft gewoon geen antwoord op AMD nu en een XPS met 13 met een Ryzen 4000 serie cpu zou absoluut mijn voorkeur hebben tegenover Intel op het moment.
ik reageer op iets totaal anders :), ik reageer vooral op het fout statement daarboven.
Die 'conclusie' ondersteunt mijn mening. Intel kan met 2x zoveel watt nog niet tippen aan Amd.
Uw mening mss wel, uw cherry picked conclusie niet, waaruit je dan nog belangrijke zaken weglaat....
'Mijn' cherry picked conclusie? Je klaagt net zelf dat ik hem heb weggelaten. Het is jouw cherry picked conclusie.
Mijn conclusie dat Intel met 2x zoveel watt nog niet aan amd kan tippen is exact wat je zelf citeert: "even at 90W with an 8-core Core i9-9880H it can’t match the 4800H". De 4800H is 45 watt, mocht je dat niet weten.

[Reactie gewijzigd door lordawesome op 2 mei 2020 15:40]

Niet per sé, maar het is toch verdacht dat de premium laptops inferieure cpu's bevatten van steeds hetzelfde merk.

amd is objectief beter momenteel. Als binnen 2-3 jaar intel 7nm of 5nm laat bakken (of eindelijk eens zelf terug een degelijke fabriek uit de grond stampt), dan zal ik ook zeuren dat het wederom een amd cpu is en geen intel in een premium systeem.
Politiek activisme hoort niet thuis in een tech review. De laptop wordt op z'n merites beoordeeld en performance is daar onderdeel van. Daaruit kan je al voldoende conclusies trekken.

Gelukkig probeert Tweakers redelijk neutraal te blijven.
De performance per watt is dus ondermaats. Dat is geen politiek, dat is Intel die 14nm produceert ipv 7nm.
Lees dan waarop ik reageer, hij zegt letterlijk "Het gaat niet alleen om performance, maar ook om keuze, prijs/kwaliteit en vooral het niet in stand houden van de marktpositie van Intel."

Hij sluit nota bene performance uit door zijn maar constructie.
Als nadeel mag je ook gerust opgeven dat er wederom enkel intel in zit. Spijtig, met een ryzen 4800u had ik 'm zeker gekocht.

Leuke en duidelijke review wel. Dit is een beest van een laptop. Qua form factor en batterijduur lijkt het ideaal voor op het vliegtuig.
Ben wel benieuwd wat je dan gekocht hebt in plaats van deze?
Ik wacht het nog even af, gezien de laptops met AMD nog niet echt beschikbaar zijn. Eerst wou ik de zephyrus g15, gezien die ook opladen via usb-c heeft, ik vlieg normaal gezien heel veel, dus opladen via powerbank is een must. Maar qua koeling blijkt die erg tegen te vallen, zeker omdat ze papier in sommige ventilatiegaten hebben gestoken.

Mentaal heb ik de H reeks laten vallen, en kijk nu rond naar een U reeks, usb-c laden, een heel goed scherm, goede thermals en stevige constructie + een goede batterij heb ik nog niet terug kunnen vinden in een amd ryzen 4xxxu laptop.

Er zijn veel vermoedens dat intel fabrikanten verplicht om de beste modellen voor hen te reserveren, omdat ze op performance / watt én performance niet kunnen concureren.

Ik ben wel de lenovo ideapad 5 in de gaten aan het houden, gezien die voor 800 euro wel vrij goede specs heeft (incl 4800u), maar ik zou liever toch iets sterker en premium hebben.
Ik zou het opladen via usb-c door middel van een powerbank goed uitzoeken of testen, want meestal werkt dat niet. Een power levert meestal niet genoeg vermogen (Watt) om een laptop op te laden. Mijn XPS 15 heeft minimaal 65W nodig en mijn Surface Pro Ook zoiets. Opladen met een powerbank lukt me niet.
Daarom koop ik powerbanks die 60-65w uitpompen, kijk maar even op de pricewatch, er zijn er een paar.

Edit: pricewatch: Xtorm 60W Power Bank Voyager 26000mAh

[Reactie gewijzigd door Satkan op 2 mei 2020 10:45]

Dat ding weegt een halve kilogram! Dat is bijna 50% van het gewicht van deze laptop.
Als het totaal onder de 2 kg blijft is dat nog best te doen.
Kan je je laptop dan niet beter in je auto laden?
Die heb je nodig om zo'n PB mee te sleuren 8)7
Mijn auto past helaas niet in een vliegtuig voor een vlucht van 16 uur.
HP Elite Dragonfly?
Lees de laatste (uitzonderlijk significante) alinea van de review nog eens.
Een laptop is echter meer dan een cpu, werkgeheugen en een ssd, en dat laat de XPS 13 duidelijk zien. Het goede scherm, de prima koeling en de lange accuduur vind je niet allemaal tegelijk terug in een laptop van 700 euro. Laat staan dat het geheel is verpakt in een stevige behuizing die minder dan 1200 gram weegt.
Wat een onnodig kritiek. Dit is een review van deze laptop die niet beschikbaar is met AMD. Als jij koste wat kost een laptop met AMD CPU wilt ga je naar de pricewatch en filter je op AMD.

Post ook even een reactie zodra je die nieuwe laptop binnen hebt die je ipv deze Dell hebt aangeschaft.

"Ik wil deze BMW maar die heeft geen Mercedes motor. Waarom niet? Dit is een nadeel."
Je vergelijking is niet juist.

Als ik een wagen wil kopen, kijk ik naar welke motor het beste is voor mijn gebruikerservaring, en welke over het algemeen de beste prijs/prestatie zal bieden.

Daarom heb ik graag keuze tussen diesel en benzine, bij voorkeur dan ook (plug-in)hybride en volledig elektrisch.
Mijn vergelijking is juist.

Je wilt een Dell met de motor van een ander merk. Dell biedt die motor niet aan in haar autos. Je kritiek is onnodig.

Benzine en diesel vergelijking is op toepassing op, bijvoorbeeld, i7 en celeron.
Wonderlijk dat alle modellen standaard met Win 10 Home worden geleverd, de meeste zelfs zonder optie voor Pro.

Beknibbelen op dat soort dingen (garantie is ook slechts 1 jaar business support) is toch wel een beetje zuinig.
Dan moet je even verder kijken op de Dell website, ik tik XPS 13 in, en bij de eerste 8 die ik zie zitten er 4 met Windows 10 Pro, 2 Ubuntu en 2 Windows Home.
https://pilot.search.dell...2Cxps-13-laptops/xps%2013
Als je voor 'Voor Werk' kiest op de site, is alles gewoon Windows 10 Pro.

En dat is logisch.
Op zich een mooie laptop, maar de poort configuratie geeft mij aan dat deze gewoon té dun is gemaakt. Paar mm erbij en we kunnen wel normale USB3 poorten erbij. Ik heb nog steeds niks wat usbC is qua muizen, toetsenborden, USB nics, usb --> serial enzovoorts. En die heb ik toch echt vaak nodig. En ja vroeger hadden we ook floppy drives in de laptop en zo, maar usb a helemaal weglaten is voor mij nog een stap te vroeg. Ik zou meerdere dongles moeten hebben.
Een AMD model zou welkom zijn, gezien het verbruik lijkt me dat met dezelfde accu een fenomenale accutijd te moeten geven.

Maar jeetje... Het design... 2000 belde net, hij wil zn carbon sticker look terug. Enorme afknapper, wat vind ik dát toch lelijk en goedkoop aandoen.
Toch is mijn Lenovo Yoga 2 Pro haast aan vervanging toe en ik hou deze in de gaten.

[Reactie gewijzigd door Rataplan_ op 2 mei 2020 20:18]

Ik zou meerdere dongles moeten hebben.
Je kunt ook 1 USB-hubje kopen voor twee of drie tientjes. Dan heb je door maar 1 kabel in je laptop te steken meerdere USB3 poorten, hdmi, netwerk, voeding, een kaartlezer etc.

Ik heb zelf ook nog geen native USB-C apparaten, maar ben erg blij met USB-C. Zowel thuis als op mijn werk heb ik zo'n goedkoop hubje liggen en door 1 kabel in te pluggen is alles aangesloten. Ideaal! En veel goedkoper dan in het verleden, waarbij je ook docks voor een laptop kon kopen die zowel duur als alleen specifiek voor 1 laptop werkte.
Maar jeetje... Het design... 2000 belde net, hij wil zn carbon look stickers terug. Enorme afknapper, wat vind ik dát toch lelijk en goedkoop aandoen.
Het is geen carbon look. Het is echt carbon :)
HP Elite Dragonfly is dunner, lichter, heeft optie voor 4g, is een convertible, mooi diep donkerblauw design, heeft USB-a, HDMI, 2x TB3 en is binnenkort ook met 10e generatie beschikbaar.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee