'Dell brengt in april XPS 15 9500-laptop met nieuwe Intel-processors uit'

Dell zou in april een XPS 15 in de 9500-serie met de tiende generatie Intel-processors willen uitbrengen. Dat blijkt uit een chatconversatie tussen een Dell-medewerker en een tweaker. Op de Belgische Dell-site zijn veel typenummers van komende Dell-producten verschenen.

Tweaker Rob Coenen toont op Reddit zijn conversatie met de Dell-helpdesk, met daarin de bevestiging dat er in april een Dell XPS 15 9500 met de tiende generatie Intel-processors verschijnt. Specificaties van de laptop zijn nog onbekend, maar wel is duidelijk dat Intel op het punt staat te beginnen met de levering van de nieuwe generatie H-processors voor laptops.

De krachtigste chips van deze reeks zijn octacores waarvan de kloksnelheid, al dan niet op een enkele core en kortstondig, op meer dan 5GHz kan uitkomen. Het gaat dan om op 14nm gemaakte Comet Lake H-processors die als Core i 10xxxH verschijnen. Op een roadmap uit 2018 noemde Dell de komst van een XPS 15 7500 en XPS 17 7700 met Comet Lake H, en respectievelijk Nvidia GTX 1650 en 1660 Ti. Misschien is de naamgeving inmiddels aangepast.

Op Reddit verwijzen gebruikers ook naar Belgische websites van Dell, waarop tal van nieuwe typenummers van laptops en desktops zijn verschenen, onder andere XPS 15 9500 en XPS 17 9700. Ook van deze de systemen zijn nog geen specificaties of afbeeldingen bekend.

Mogelijk komende Dell-laptops/ -2-in-1's
Chromebook 3000 3105
Inspiron 7000 7300 2-in-1, 7405, 7405 2-in-1, 7500, 7501, 7790 2-in-1
Inspiron 5000 5400 2-in-1, 5401, 5408, 5500, 5501, 5508
Latitude 9000 9410 2-in-1, 9510, 9510 2-in-1
Latitude 7000 7210 2-in-1, 7310, 7410 2-in-1
Latitude 5000 5302 2-in-1, 5310, 5310 2-in-1, 5402, 5410, 5411, 5510, 5511
Latitude 3000 3311, 3410, 3510
Precision 7000 7550, 7750
Precision 5000 5550, 5750
XPS 9000 9500, 9700

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

27-02-2020 • 16:44

76

Submitter: robcoenen

Reacties (76)

76
74
49
2
0
22
Wijzig sortering
De Dell XPS laptops zijn prachtig. En ik blijf ze maar aanschaffen door de uitstekende wereldwijde on-site (nouja..in theorie) dekking. Welke ik echt nodig heb. Maar uiteindelijk heb ik in 7 jaar áltijd problemen gehad met de XPS en Inspiron modellen (die een tijdje op elkaar gebaseerd waren, inclusief 4K paneel en al).

Batterij gaat hard achteruit. Problemen met touchpad, problemen met keyboard (volledig mee gestopt). Problemen met het scherm (rode lijnen, flikkeren). Vreemde "traagheid" welke onverklaarbaar is etc.

Het zijn toch vaak iets té cutting edge laptops met minimale dimensies waardoor er blijkbaar toch beslissingen worden genomen die ze minder stabiel of betrouwbaar maken. Omdat ik vrijwel alleen maar Dell gebruik (wederom, die onsite garantie heb ik echt nodig ) weet ik niet of ik gewoon 3 modellen lang pech heb gehad of dat het iets is wat ook bij andere merken veel voort komt.
XPS 15 hier. Eerste is na diverse reparaties volledig vervangen. Het vervangende exemplaar heeft elk jaar een nieuwe accu nodig. Die zwelt op en drukt mijn touchpad omhoog. Ben inmiddels met accu nummer 3 bezig. Geen XPS meer voor mij. Ik vervang nog 1 keer de accu en dan ga ik op zoek naar iets stabielers.
Tja mijn xps 15 doet het na 2 jaar nog net zo goed als op dag 1.

Betekent net zomin dat die laptop probleemloos is als jouw verhaal betekent dat het een rampending is. Je kan met elk merk met elk model gewoon pech of geluk hebben.
Hier nog een zeeer tevreden Dell XPS 15 gebruiker. Voor mij geen ander type laptop meer!
Ja alleen had ik dus twee keer pech. De eerste had een probleem waarvoor ze paar keer het moederbord hebben vervangen zonder resultaat. Kreeg uiteindelijk en geheel nieuwe laptop aangeboden van zelfs weer een jongere generatie. Heel netjes natuurlijk. Alleen heeft die een accu probleem. Mijn vertrouwen is weg in Dell.
Mijn 2 centen: bij mij op werk gebruiken we bijna uitsluitend Dell's. Binnen mijn team van 8 mensen zijn er in ieder geval 5 die problemen hebben gehad met scherm, TPM, batterij die opzwelt en het touchpad omhoog duwt, rare traagheid en korte lock-ups (zelfs na vervanging moederbord) en blue-screens vanaf dag 1. Ik blijf het prachtmachines vinden, maar het vertrouwen in het functioneren is niet heel erg hoog, helaas.
Hier ook het accuprobleem ...heb de accu er uit gehaald en gebruik de laptop nu zonder. Lichter, dus fijn om te reizen. Jammer dat het toetsenbord het ook niet meer doet echter en vervangen is onhandig of duur én heeft geen garantie meer (uiteraard stopte het toetsenbord er net iets later mee).
Mijn toetsenbord werkt nog wel maar niet meer zoals het hoort. Moet vaak rammen. Vervangen is nog een redelijke klus. Werkt jouw XPS zonder accu? Ik dacht dat ze het dan niet deden.
Ja werkt prima ! :) Lekker licht, alleen soms een beetje té bumheavy en dan lift ie zichzelf 1cm op aan de voortkant haha. Gebeurt niet zodra er een kabeltje of twee in zit of als ik iets bij de touchpad leg (maar aangezien het toetsenbord kapot is én de touchpad niet lekker werkt gebruik ik toch alleen externe devices en is het nooit een probleem).
Mmm, dan bespaar ik mij weer een extra accu en sloop ik deze eruit.
ik heb toevallig vorige week mijn toetsenbord van mijn dell vervangen.
Setje gekocht op ebay voor 25€. Een één of andere website gevolgd met een 15 tal stappen. Op zich wel blij met het resultaat, want ik had zoiets nog nooit gedaan. Duurde ongeveer 45 min voor mij. Ik had vooraf wel niet gezien dat ik de koelpasta moest vervangen. Dat heb ik dus geskipped, volgende week opnieuw open doen en koelpasta vervangen (ook nog nooit gedaan)

verder werkt mijn XPS 15 al 3,5 heel goed. gebruik hem elke dag op het werk. Dell heeft ooit eens een nieuwe batterij gratis opgestuurd omdat de oude zou kunnen zwellen, maar ik had met geen van beide batterijen last

volgende laptop: sowieso opnieuw xps 15
Wij hebben op het werk ook heel wat problemen met onze XPS15-en. De XPS13-en daarentegen blijven het allemaal zonder problemen doen. Mijn vermoeden is dat de koeling van de XPS15-en niet echt volstaat voor het zwaardere werk (software development en prototyping voor machine learning).
Die conclusie had ik inderdaad ook al getrokken.
Mijn XPS 15 ook fors stuk geweest. Nadat de 3de monteur langskwam hem uitgelegd dat ie echt stuk was. Laptop moest ingestuurd worden, 2 maanden reparatietijd. Mijn wens om met spoed een nieuwe te leveren werd niet gehonoreerd. Twee maanden zonder laptop terwijl ik een aanvullende garantie had gekocht. Ik was er helemaal klaar mee. De deskundigheid van de monteurs viel ook vies tegen. Die konden alleen kunstje accu etc vervangen. De aanvullende garantie blijkt niks voor te stellen op deze manier.
Van de ca 6 Dell latops is zijn er twee stuk geweest en gerepareerd en twee anderen kort na de garantie periode de geest gegeven. De kwaliteit die Dell levert is dus aantoonbaar belabberd.

Op de site van Dell zelf had ik overigens een review gegeven op mijn XPS 15 van 3000 euro. De review werd niet geplaatst!!

De volgende laptop ga ik maar een verder kijken.
Ik heb momenteel geen highend laptop meer nodig. T'is vooral administratief, chat en mail. Dus ik zal wel op een Lenovo uitkomen ofzo. Mijn vrouw heeft er eentje en die lijkt het prima te doen.
Ik heb 4 XPSen gehad en drie daarvan waren gewoon niet goed, zelfs na RMA. Behoorlijk slecht van ze omdat het doorgaans erg dure laptops zijn. Je bent dus niet alleen.
Ik heb een Precision uit 2017.. exact dezelfde bouw als een XPS. Hopelijk doe ik er net zolang mee als mijn vorige Precision uit 2012, die nog steeds dagelijks intensief gebruikt wordt door mijn dochter.
Toegegeven: de nieuwe Precision heeft inmiddels een 2e batterij. De vorige is stuk gegaan. Ik heb er onlangs een grotere in gedaan.
+1, slechte laptop van >2500 euro met constant problemen en slechte service. Dell laptops dus absolute afrader wat mij betreft.
Omdat ik vrijwel alleen maar Dell gebruik (wederom, die onsite garantie heb ik echt nodig ) weet ik niet of ik gewoon 3 modellen lang pech heb
Heb met veel plezier een Latitude 7440 en 7370 gebuikt, die nog steeds werken. Nu heel blij met een Latitude 7390. Grote fan van deze serie, vanwege draagbaarheid, performance, batterij en WWAN/4G ingebouwd.
Alleen de 7440 heeft een keer een nieuw moederbord gekregen (garantie) na een kortsluiting oid door aansluiten van een projector.
Ja, de Lattitude die ik gebruikte was 100% probleemvrij! Misschien dat maar eens proberen, maar ik gebruik veel photoshop/video apps en moet dus wel een briljant scherm en goede GPU hebben :/
Die ervaring heb ik dus helemaal niet, in tegendeel: ik heb al 7 jaar dezelfde Inspiron, waarmee ik eigenlijk geen problemen heb gehad. Omdat ik na verloop van tijd niet zo tevreden was over de wifi-module heb ik verwisseld voor een ander exemplaar. Verder heb ik een nieuwe voeding gekocht, omdat de kabel het begeven had.
Nu begint hij echter wel behoorlijk verouderd te raken en laat het toetsenbord ook af en toe een steekje vallen, maar na 7 jaar intensief gebruik, mag dat ook wel.
De brakke wifi kaarten van dell, breek me de bek niet open. Letterlijk elke Dell die ik heb gehad heeft rampzalig bereik of rare kwatsen met z'n WIFI kaarten :( Verder heb ik óók een Dell gehad die het uitstekend deed, maar ik heb ondertussen 4 Dell's versleten en 3 er van vertoonden toch vage kuren uiteindelijk. Meestal net niet genoeg om hem er voor weg te doen, maar wél irritant.
en dan zeggen ze dat alleen Apple's zo oud kunnen worden... nou ik heb ook verschillende laptops gehad, alleen oudere modellen hielden het meer als 4 jaar uit. denk dat het tegenwoordig toch een beetje planned obselescence is.
Daarom ga ik altijd met ThinkPad, heb nog nooit zulke betrouwbare laptops meegemaakt.
Mee eens. Bovendien hebben ThinlkPads een ongeëvenaard toetsenbord. Èn 3 jaar onsite garantie.
Ik heb de DELL XPS-13 inmiddels al jaren, en werkt nog steeds als nieuw, werkt echt top.
Nooit een reparatie gehad of problemen gemerkt. Ik gebruik zelf vaak Photoshop op dat ding, mijn vrouw met name office producten.

Misschien heb ik geluk, alhoewel ik ook niet het internet vol zie van klachten mbt de XPS-serie. Als het echt slecht is komen er gegarandeerd nieuwsberichten erover. Misschien dat sterke temperatuur verschillen en vocht (douw/aanslag) impact heeft op de apparatuur (enige wat kan kan bedenken wat evt. eea kan verklaren op basis van jouw reis situatie).
Wij zijn met de eerste generatie XPS 15 begonnen en hebben momenteel een 3e generatie. Altijd goede service gehad van Dell. Wij hebben dus al twee keer een nieuwer apparaat gekregen, wij hebben alleen de eerste generatie aangeschaft. Dus goede service. Maar je gaat je toch achter de oren krabben als de eerste generatie kapot gaat, dan twee maal een tweede generatie. En zelfs met de 3e generatie hebben we problemen met het touchpad en zijn er al meerdere schermen vervangen en is de accu al naar 3 jaar medium gebruik op.....
Gebruik zelf de XPS 15 9570 maar die wordt ook gloeiend heet bij matig gebruik. Thermal throttling viert hoogtij waardoor je nooit de maximale prestaties kunt ervaren.
Hier elke 5 jaar een nieuwe Elitebook van HP gekocht. Eerst een 8510w, toen de 8560w en nu op een Elitebook x360 (met ingebouwde 4g module, ideaal). Zit elke dag op een andere locatie, veel onderweg, toch in al die jaren nooit problemen gehad.

Waarom wil je die onsite garantie? Kun je niet beter zorgen dat je minder afhankelijk bent van je laptop? Ik houd mijn oude altijd als backup, zorg dat alle data gespiegeld wordt en heb nog een workstation die ik via RDP over kan nemen.
Ik reis veel, ben fotograaf. Geen optie dus om 2 laptops bij me te hebben en géén optie om 'minder afhankelijk te zijn van een laptop'. Fotos moeten gebackuped worden, dagelijks. Bewerkt worden, dagelijks. Helaas pindakaas :)
Boot tijden van een halve minuut, random vertragingen door I/O bottlenecks. Gare "killer" wifi en accu problemen. Als je accu nu stuk gaat van een 2 jaar oud type heb je pech, de accu's maken ze niet meer.. hoe dan? De laptop inc. Dell support was maar liefst 2280 euro..
Maar de XPS 13 9300 is nog altijd niet beschikbaar op de store. Wat volgens onze Account Executive in februari online ging komen. Veel tijd hebben ze niet meer.

edit: In het artikel staat "verwijzen naar Belgische websites van Dell" maar ze linken naar Luxemburg (dell.com/lu/)

[Reactie gewijzigd door FunkStar_ op 22 juli 2024 21:43]

Corona gooit helaas roet in het eten.
In de UK en US is hij wel beschikbaar
Hij is te bestellen in die landen, maar de leverdatum staat op medio maart.
Levertijd klopt niet. 9300 was binnen 2 weken geleverd in de UK.
In FR & DE ook onlangs dacht ik zelf een post gezien te hebben dat deze nu ook in Maleisië beschikbaar is. Maar zou inderdaad met SARS-CoV-2 te maken kunnen hebben.
zit je dan niet met garantie in dat land? stel er gaat iets stuk, dan moet je hem eerst heen en weer sturen
Dell ProSupport on-site. Komen gewoon naar je huis.
Dat zou inderdaad mogelijk invloed kunnen hebben op de supply chain, maar volgens mij hebben de vertragingen ook vooral te maken met het feit dat Intel hopeloos achter staat met de productie en levering van hun CPUs, zie https://marketrealist.com...ct-chip-giants-pc-makers/. Dat is alleszins wat een sales rep mij wist te vertellen over de delays in het leveren van de XPS 13 9300.

Er wordt zelfs gespeculeerd dat het Coronavirus net in het voordeel van Intel zou kunnen werken, omdat de vraag vanuit China dan aanzienlijk lager zou zijn: https://www.techradar.com...d-be-eased-by-coronavirus.

Of dat effectief zo zal zijn, weet ik niet. Ik hoop alvast dat de 9300 32GB edition snel beschikbaar komt!
Maar dat voordeel valt weg omdat alle Dell systemen door Compal worden gemaakt en volgens mij liggen die fabrieken nu stil.
@robcoenen Nog "erger" niet beschikbaar in de Belgische store. Wij bestellen trouwens via het premier portal, bestellen op de nl-nl shop is dus geen optie. Bij het aanpassen van de configuratie kan ik wel kiezen voor AZERTY (Belgisch) keyboard. /mindblown
Hij is nu beschikbaar :)

https://www.dell.com/nl-n...ks/sc/laptops/xps-laptops

Oh, al vermeld

[Reactie gewijzigd door DoubleYouPee op 22 juli 2024 21:43]

Ik heb sinds kort ook een octa-core dell en wat een heethoofd is het zeg! bij licht gebruik is de CPU al 70 graden en bij 50% load schiet hij al gauw omhoog naar de 100 graden. Zelfs de behuizing begint een beetje verbrand te ruiken. Misschien maar eens kijken of ik het fan profiel of de voltage kan beïnvloeden. :O
Betreft een Latitude 5501 met i7-9850H.
Verder is de octa-core wel een verademing op gebied van snelheid zeg!

[Reactie gewijzigd door hoi3344 op 22 juli 2024 21:43]

Als ie bij 50% load al naar 100 graden klimt wil ik niet weten wat dat moet geven bij langdurige belasting van 100%! Voltage verlagen zou ik zeker aanbevelen! Ikzelf gebruik graag ThrottleStop hiervoor, super lightweight tooltje en handig in gebruik :)
Dan wordt 50% gewoon de nieuwe 100 en is de cpu half zo snel ;)
Open Task Manager en check welke apps de CPU load verhogen. Licht gebruik en 70 graden is natuurlijk grote onzin (ik heb ook XPS 15).
Als ze de thermal performance ook aanpassen zou dit een pareltje kunnen worden. Het valt me op dat de huidige xps 15 series met i7 9750h snel trottelt, zeker als je er ook de video kaart tegelijk bij gebruikt, meer dan soortgelijke laptops met een zelfde formfactor en hardware.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat ze het throttling-probleem fundamenteel kunnen oplossen zonder een radicale redesign van de behuizing. En een octa-core zal de thermal load alleen nog verhogen...
De huidge XPS 15 throttelt inderdaad al snel, maar ik merk dat een undervolt van -125 mV in mijn geval wel wonderen doet om de kloksnelheid langer op een hoog peil te houden.
Concurrenten doen dit undervolten al vanuit de fabriek, dell voor zover ik begreep bij de laatste xps 15 niet. Er was dus letterlijk al iets wat ze simpelweg zelf hadden kunnen doen om het beter te maken.
Undervolten is niet iets beter maken maar simpelweg een thermal design fout/tekortkoming verbloemen. Óf de CPU is gewoon te dorstig voor het frame. De trend meer power in een steeds kleiner pakketje heeft zo z'n limiet, die is mijn inziens overschreden als de CPU en/of GPU gemuilkorfd moet worden om normaal te kunnen werken. Een ultrabook is qua koeling nou eenmaal aan alle kanten een compromis.
De trend meer power in een steeds kleiner pakketje heeft zo z'n limiet, die is mijn inziens overschreden als de CPU en/of GPU gemuilkorfd moet worden om normaal te kunnen werken. Een ultrabook is qua koeling nou eenmaal aan alle kanten een compromis.
Toch is er winst te behalen. De macbook pro 16 haalt 3.1ghz met de i9 onder volle load, terwijl de xps 15 met de i9 zakt tot 1.4ghz. De macbook pro is dunner en heeft qua videokaart dezelfde performance.

https://appleinsider.com/...al-management-to-the-test

https://www.pcworld.com/a...8-cores-of-cpu-power.html

je zou zeggen dat dell in theorie dus op zijn minst hetzelfde of meer zou moeten halen met een iets dikkere laptop.

[Reactie gewijzigd door magnat505 op 22 juli 2024 21:43]

Daar geloof ik niks van, ik heb een XPS 15 met hexacore 8750H.
Even logisch nadenken: de XPS 15 geeft de CPU een maximale piekvermogen van 78 Watt (Intel XTU / Throttlestop). Dit is mogelijk, omdat de adapter 130 Watt kan leveren.
De Macbook Pro 15 heeft een 85 Watt adapter. Aangezien een deel nodig is voor het scherm, moederbord, CPU power converters en de video kaart, is het vrij duidelijk dat een Macbook echt niet meer dan 50 W kan pieken.

Op mijn XPS 15 haal ik consistent 100% load (6 cores) op 3.5 GHz. Als de laptop een beetje afkoelt kan hij nog pieken naar ongeveer 4 GHz. Ik geloof er helemaal niks van dat een Macbook ook maar in de buurt kan komen van deze performance.

[Reactie gewijzigd door mohf op 22 juli 2024 21:43]

Kheb de i9s vergeleken, de i7s zou je even de performance van moeten opzoeken, maar ook die schijnt het erg goed te doen in de nieuwe macbook pro

https://www.cultofmac.com...mance-thermal-throttling/

De i7 koelt ook erg goed.

Het enige wat ik van de dell kan vinden is hoe hard hij throttelt, maar niet de ghz erbij. En nieuwsberichten dat mensen de processor opnieuw met thermal paste plakken en undervolten om acceptabele performance te krijgen

[Reactie gewijzigd door magnat505 op 22 juli 2024 21:43]

Oprechte vraag: kan je me een linkje geven waar ik hier meer over kan lezen?
Voor zover ik weet knoeien OEM's soms alleen met TDP-instellingen, maar niet met de frequency/voltage-curve omdat elke CPU bij een andere undervolt stabiel zal zijn (of met een beetje pech bij geen enkele undervolt).
De heatpipes kunnen best wat groter:
https://photos.google.com...3NU9VR3J2REJnMFBQekVkMFZB

(dit is mijn inspiron, maar ook met 9750h en gtx 1650)

Na undervolten en repasten werkt hij best goed maar hij throttled nog steeds.
Met de 9570 precies hetzelfde... werkt beter, maar nog altijd extreem throttlen...
Als ze de thermal performance ook aanpassen zou dit een pareltje kunnen worden.

Als AMD geen roet in het eten gooit.
Nou, er zijn concurrenten die het nog slechter doen. Ik heb een Asus Zenbook UX550VD, de ‘instapper’ met een i7 en GTX1050 en die throttled ook als een malle, de vernieuwde versie heeft zelfs de mogelijkheid voor een i9 I.c.m met de standaard 1050ti. Ik heb de CPU inmiddels een underfoot gegeven maat de TDP kun je vergeten om die hoger dan 45 W te zetten. Zelf Turbo is niet echt mogelijk voor langdurige belastingen. Gelukkig heb ik de laptop alleen nodig voor simpele NX modelletjes maken.

Maar hij is wel dun en licht :P
Ik hoop dan dat ze de XPS 13 9300 ook nog uitbrengen hier, onlangs aangekondigd, zou begin februari te krijgen zijn, maar die supply-line ligt lam vanwege het corona virus. Ook zo'n chat gehad met een medewerker hierover, en die kon helemaal niets zeggen over wanneer deze beschikbaar zou komen.
Het lijkt mij dat dan hetzelfde zou gelden voor deze modellen, ik verwacht dat de componenten grotendeels uit dezelfde fabrieken komen.
Benieuwd of en wanneer de 32GB variant gereleased gaat worden, werd wel aangekondigd in January maar vooralsnog nergens leverbaar. op Reddit wel wat chats gevonden met info dat deze in April/Mei zouden komen..ik wacht nog maar even af.
Vraag mij alleen af waar je 32GB voor nodig hebt bij een ultrabook. Zit de bottleneck bij dit soort laptops niet eerder bij de relatief low-power CPU of iGPU?
af en toe een paar VM's kunnen draaien voor wat te testen is wel handig. 16GB is in principe wel voldoende maar 32GB is altijd beter :9

[Reactie gewijzigd door Kire op 22 juli 2024 21:43]

Zeker :9
Ik wacht ook nog even af of de developers edition snel komt. Ik hoef al die windows bloatware niet eigenlijk.
Ik ben zeer benieuwt naar de nieuwe xps 15 inch. De(thermal) prestaties tegenover de vorige generatie en hoe deze lijn opmeet tegen modellen van concurrenten. Ik maak me echter zorgen of de throttling problemen zijn aangepakt in dit model met een nog hetere intel processor...

Waarschijnlijk wacht ik tot de concurrentie komt met een ultrathin die beschikt over een van de nieuwe AMD APU 4000 chips om te vergelijken.

Laten we zien welke geruchten/leaks/gossip waar is en hoe deze vertalen naar de praktijk. Des ondanks interessant nieuwtje.
3 verschillende XPS 15's gehad. Echt prachtige machines, maar bij de laatste versie (met i7 9750H?) en oledscherm vond ik dat 'ie toch wel behoorlijk heet werd. Bij een nieuwe generatie Intel CPU's zal dat alleen maar erger worden vrees ik... Ook hebben ze niet meer de dunste schermranden. Wat dat betreft mag een refresh best wat verder gaan.

En waarom geen Ryzen?
Ik hoop dat ze bij een volgend redesign eindelijk van dat carbon afstappen. Ik had de XPS 7590 en vond het echt een super toestel maar dat carbon voelt naar mijn mening goedkoop aan. Alsof ik een plastic/rubber toestel aan het gebruiken ben.

Nu zal ik zeggen, het goel van dat carbon is voor mij persoonlijk niet aangenaam. Maar uiteraard, dat is persoonlijke voorkeur.
Ik had 'vroeger' de XPS 16 Studio (ik heb m nog steeds ergens liggen). Wat een prachtig ding was dat, glanzend plastic, aluminium en leer! Dat ding had een verlicht toetsenbord, scherp 1080p white-led scherm (kon toen nog voor de optie kiezen van een RGB-led scherm, later nooit meer tegengekomen... had ik voor moeten gaan!)

Heel veel mass effect op gespeeld, vond ik leuker dan op mijn game-pc omdat het scherm zo mooi was en de look van de laptop zo sci-fi. (en handig als ik me verveelde tijdens de studie :P)

Dat ding werkt nog steeds... en ik ben nooit meer een laptop tegengekomen die ik zo mooi vond/vind.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.