Dell kondigt XPS 17 en XPS 15 aan met 16:10-schermen

Dell heeft een nieuwe versie van zijn XPS 15 aangekondigd en daarnaast na jaren weer een 17"-model in zijn XPS-lijn gepresenteerd. De laptops staan nog niet op de Nederlandse site van de fabrikant, maar wel in de VS en Canada.

Beide laptops hebben 16:10-schermen van 1920x1200 pixels zonder touchscreen met een duurdere optie voor een 3840x2400 pixels met touchscreen. De XPS 17 is 37,4x24,8cm groot en maximaal rond 20mm dik, bij een gewicht van 2,11kg. Daarmee is hij volgens Dell kleiner dan bijna de helft van de 15"-laptops, ondanks zijn grotere scherm. De nieuwe 15"-laptop is 34,4x23cm groot en 18mm dik, en minimaal 1,83kg zwaar.

De beide nieuwe modellen komen met Intel Core-processors van de tiende generatie. De exacte configuraties van de 17"-variant zijn nog niet bekend, maar de 15"-versie heeft in de goedkoopste versie een i5-10300H, terwijl de duurdere varianten voorzien zijn van een i7-10750H. Die goedkoopste versie maakt gebruik van de Intel UHD Graphics-gpu, terwijl de duurdere een GTX 1650 Ti aan boord hebben. Het ddr4-geheugen loopt op 2933MHz en heeft een capaciteit van 8GB, 16GB en 32GB. Alle versies hebben een m.2-ssd; de capaciteit loopt uiteen van 256GB tot 1TB. De goedkoopste versie heeft een 56Wh-accu, de duurdere hebben een 86Wh-accu.

De laptops hebben beide alleen nog maar usb-c-poorten; ze hebben beide Intel Thunderbolt 3 aan boord, ondersteunen usb 3.2 gen 2 en usb-power-delivery voor opladen. De XPS 15 heeft twee poorten, de 17"-versie heeft er vier. Ook zit er een sd-kaartlezer in en een 3,5mm-jack. Op gebied van draadloze interfaces ondersteunen de laptops wifi 6 via 802.11ax tot 2,4Gbit/s en bluetooth 5.0.

Dell bracht eerder dit jaar al de XPS 13 9300 uit, de kleinere versie in deze line-up. Dell heeft nog geen details bekendgemaakt over Nederlandse en Belgische prijzen en releasedata. De XPS 15 9500 komt woensdag uit in de VS voor prijzen vanaf 1299 dollar, de XPS 17 9700 volgt deze zomer met prijzen vanaf 1499 dollar.

Dell XPS 15 en 17 van 2020

Terugkijken: videoreview van de XPS 13 9300

Door Arnoud Wokke

Redacteur

13-05-2020 • 17:45

130 Linkedin

Submitter: kristof1234

Reacties (130)

130
114
36
7
1
62
Wijzig sortering
Ontzettend mooie laptops. Dat scherm zonder randen ziet er gigantisch mooi uit en de afwerking zal ongetwijfeld weer hoogwaardig zijn. Maar wie bij Dell vond het een goed idee om geen USB-A poorten meer op de XPS te zetten? Heel erg veel mensen gebruiken nog apparaten zoals USB-sticks en muisdongles die gebruikmaken van USB-A. Daarnaast is het voor het aansluiten van een scherm toch wel erg handig om HDMI op je laptop te hebben, aangezien de meerderheid van de monitoren en beamers geen USB-C aansluiting heeft. De XPS was altijd een mooi compromis tussen form and function, maar dat is met deze editie dus flink achteruit gegaan.

Daarnaast is het niet te hopen dat hier weer een WiFi-kaart van Killer in zit. Dat was het grootste nadeel bij de vorige XPS-machines. Die kaarten zijn gewoon niet betrouwbaar genoeg en zou ik ten alle tijden vervangen voor een Intel. Ook hoop ik dat de quality control van de XPS beter is geworden. Ik ken geen klasgenoot die geen service op zijn XPS nodig heeft gehad voor dingen als artefacten in het scherm, groene lijnen in het scherm of gigantisch veel coil whine.

Last but not least hadden dit veel betere laptops kunnen zijn met een AMD Ryzen processor. De nieuwe Ryzens zijn dermate veel zuiniger dan de huidige Intel processors, dat dit in een thin and light machine als dit een stuk langere accuduur op had geleverd. Dat is over het algemeen wel een erg belangrijke eigenschap voor een laptop als dit. Daarnaast verbruiken die 9de en 10de generatie core i7 en core i9 processors dermate veel stroom en genereren zij daardoor dermate veel hitte, dat deze erg moeilijk te koelen zijn in een laptop als dit. Ook hier had het lagere stroomverbruik van AMD's Ryzen 4000 CPU's een groot voordeel kunnen zijn. Al met al had er wat mij betreft meer potentie in deze machines gezeten met een betere selectie poorten en een AMD-processor.
De WiFi kaart voor zowel de 9500 als de 9700 is de 'Killer Wi-Fi 6 AX1650 (2x2) and Bluetooth 5.0 '

Het ziet er ook naar uit dat voor beide modellen de Wi-Fi kaart deze keer (helaas) niet verwisselbaar is en vastgesoldeerd zit op het moederbord.

https://www.dell.com/en-u...op/spd/xps-15-9500-laptop

Voor de 17" hebben ze een herwerkt koelsysteem ontworpen dat gebruik maakt van een vapor chamber met 2 fans van redelijk formaat. De 15" heeft deze vernieuwing helaas niet meegekregen.

Hoeveel verschil dit zal uitmaken tegenover de vorige generaties zal zich nog moeten uitwijzen, aangezien de 17" kan geconfigureerd worden tot een RTX 2060 in combinatie met een i9-10885H waardoor deze herwerkte koeling zeker welgekomen is in dergelijke configuratie.

Voor de 15" is de batterij licht kleiner geworden: van 97Wh naar 86Wh, de 17" is nog steeds 97Wh.

Dave Lee heeft een kort en bondig overzicht online staan van zowel de 15" en 17" engineering samples en toont hierbij ook de binnenkant van de devices.

https://www.youtube.com/watch?v=XyRUWM_LOPQ

Eveneens nieuw voor beide modellen is dat ze 2 m.2 sloten, naar boven gerichte speakers en een Windows Hello camera huisvesten.

[Reactie gewijzigd door W3SII op 13 mei 2020 18:49]

Dus je krijgt een Killer-module en hij is ook nog eens waarschijnlijk vastgesoldeerd?! Dat alleen al zou voor mij de reden zijn om deze XPS over te slaan. Ik heb zelf een ThinkPad X1 Extreme. Ik ben blij dat daar de bedrade NIC met een passieve adapter zonder extra drivers gaat en de WiFI-kaart een vervangbare Intel AX200 is.

Wat ik een nadeel van mijn ThinkPad vind, is de batterij. Die is 80Wh en dat merk ik wel met het full HD paneel. Ik krijg er niet langer dan 7 uur uit en dat is naar mijn mening te krap. De XPS15 had als groot voordeel dat de accu een stuk groter was en de batterijduur daarmee een stuk beter was. Dat voordeel is dus ook al weg.

De Nieuwe XPS15 en 17 zijn qua uiterlijk mooie machines, maar puur qua werklaptop, vind ik de X1 Extreme, mede dankzij het toetsenbord, de passieve adapter voor de NIC, de verder uitgebreidere hoeveelheid poorten en de Intel WiFi-kaart een betere machine om mee te werken.
Op de laatste XPS 13 kun je gewoon de Killer software verwijderen en Intel drivers gebruiken; het is ook gewoon Intel hardware tegenwoordig. Beetje een non-issue dus. Werkt verder prima bij mij. Het is in eerste instantie misschien even schrikken maar het is dus behoorlijk generiek. Fabrikanten doen er goed aan om geen rare wifi-chips te gebruiken, zoals Broadcom, Marvel.

[edit] oops het verhaal over intel is hieronder al gepost, sorry

[Reactie gewijzigd door crankthisup op 14 mei 2020 09:02]

Wat ik een nadeel van mijn ThinkPad vind, is de batterij. Die is 80Wh en dat merk ik wel met het full HD paneel.

Je bedoelt dat het maar een FHD paneel is?! Met een FHD paneel en 80wh zou je idd zowat het dubbele mogen verwachten qua batterijduur. Dat probleem zit overigens niet bij de batterijduur, 80Wh behoort al bij de top.

[Reactie gewijzigd door Myaimistrue op 13 mei 2020 19:42]

Wat het dingetje is, is dus dat de mensen die ik ken met een XPS 15, ook een Full HD-paneel hebben, maar dan met zo'n 97Wh accu. Dat maakt wel een verschil met die 80Wh accu. Nu is dat voordeel voor Dell ook nog eens praktisch weg.
Ik begrijp overigens mensen niet die zich nog tevreden stellen met een FHD paneel op zo’n laptop. We zijn inmiddels 2020, en een goed scherm is toch echt wel de basis van een high end laptop?
Toevallig heb ik een 15 inch met 1080 en de 97wh accu.

Speciaal gekozen voor de langere accu en het matte scherm. De 4k heeft alleen maar een glanzend scherm.
Ik heb liever geen mat scherm. “Glanzend” is zoveel prettiger, het moet alleen goed ontspiegeld zijn en een goede maximale helderheid hebben. Zie smartphones.
Precies daarom ben ik voor mijn Alienware 17R426 gegaan destijds, in mijn configuratie de enige optie met een mat 17" 1440P 120Hz G-Sync scherm, ik zou echt nooit meer een 1080P scherm op een 17' laptop willen hebben, en 2160P lijkt me dan weer onnodig veel resources eten, mijn 1440P scherm heeft al een PPI van 172.8, en dat is goed zat.

Overigens zat daar ook een Killer Netwerkkaart in waar ze ongelooflijk veel klachten over kregen, en die dan ook gratis vervangen is door een Intel 9260 op verzoek (zit ondertussen een AX200 in), dus ik snap niet dat ze nu nog steeds met Killer werken, mijn laptop stamt al uit 2017 dus je zou denken dat ze ondertussen toch wel eens beter zouden weten.
Persoonlijk heb ik een XPS 15 9570 met een 1080p paneel omdat ik zelf helemaal geen nut zie in een 4k paneel. En even ter verdediging van het FHD-paneel, het ziet er echt erg goed uit voor een mat-paneel. Het 4k-paneel mag dan beter, mooier, etc. zijn, maar je accuduur is minder en je hebt de problemen met de scaling in Windows.

Tenzij er geen andere opties zijn in de toekomst zal ik 1080p blijven kopen tot de scaling- en accu-gerelateerde nadelen zijn opgelost. 4k mag namelijk mooier zijn en de toekomst zijn, maar het is meer een alternatief dan dat het 'de betere optie' is, en dat is anno 2020, maar dat is al sinds 2018 op zijn minst zo.
Als jouw voorkeur hier verder bij 4k ligt, dan is dat jouw keuze. De mijne ligt bij 1080p om mijn eigen redenen, maar anno 2020 is dit eigenlijk nog niet zo voor de hand-liggend als je zou denken.
Ik ben oprecht heel benieuwd hoeveel dit geintje Dell gaat kosten. Die Killer kaarten zijn allemaal notoire probleemmakers. Ik heb met mijn XPS15 zeker 3 van die dingen gehad tot er een was die probleemloos werkte, als ze elke keer het moederbord moeten gaan vervangen wordt dat een leuk geintje.

Laten we hopen dat Dell deze keer iets aan hun quality control heeft gedaan.
Ik begrijp die move ook niet echt eigenlijk. Geen idee waarom ze die vast zetten. Waarschijnlijk wegens de kleinere footprint, maar maak het device dan toch enkele mm's groter en hou de mogelijkheid tot verwisselen in stand. Dit is het belangrijkste en enige onderdeel voor netwerkconnectiviteit.

Mocht die chip kapot gaan of je wil naar een nieuwere Wi-Fi standaard overschakelen (niet dat dit alle jaren gebeurd, maar toch) mag je per direct overschakelen naar een netwerkdongle of je mobo laten wisselen.

Het is toch vreemd hoe men zulke mooie devices kan maken en dan toch steeds iets raar beslist rond enkele fundamentele zaken en hiermee het initiële wauw gevoel toch weer wat weet te dempen.

Ik heb bij ingebruikname van m'n 9570 de killer kaart onmiddelijk vervangen door een intel AC versie en na enige tijd overgegaan naar een Intel AX200. Heb de werking van de Killer kaart nooit zelf ervaren.

Weet niet of je effectief hardware issues had met die Killer kaart of eerder software issues, maar ik dacht wel dat je de killer kaarten kan installeren met de Intel driver, aangezien de hardware hetzelfde is.
Niet zeker dit dan 100% gelijk is aan de prestaties van een complete Intel setup, maar zou beter moeten werken dan met de Killer software.

[Reactie gewijzigd door W3SII op 13 mei 2020 19:32]

De Killer AX1650 waarmee deze Dell's mee zijn uitgerust zijn gebaseerd op de Intel AX200 die jij hebt. Dus het is zeker het proberen waard om de Killer Drivers te vervangen voor Intel AX200 drivers indien dit probleemloos kan.

Aangezien er een tweede M.2 aansluiting beschikbaar is op de nieuwe Dell XPS laptops, kun je misschien zelf een losse AX200 aanschaffen inbouwen en vervolgens de I-PEX MHF4 antennes verlengen naar je losse netwerkadapter.
Je kan op de nieuwere killer wifi modules gewoon Intel drivers gebruiken (zijn gewoon Intel wifi kaartjes met alleen losse Killer wifi software).

De Vapor chamber gaat waarschijnlijk een hoop goeds doen, helemaal in zo'n groot chassis. Wel jammer dat zij dit ook niet hebben toegepast in de 15inch variant. De Razer Blade 15 heeft dit bijvoorbeeld wel. Moet echt wel te doen zijn in een 15inch apparaat.
Omdat hoe langer we aan "backwards compatibility" blijven vasthouden, hoe langer het een probleem blijft. Als iedereen gewoon enkele jaren geleden de switch naar USB-C had gemaakt dan was USB-A nu geen ding meer en verkochten winkels nu gewoon enkel nog USB-sticks met USB-C-aansluitingen. Het is omdat fabrikanten, en daardoor ook gebruikers, te bang zijn om over te schakelen dat deze belachelijke situatie met de 2 standaarden zo lang blijft duren.
Ik ben het zeker met je eens dat USB-C de weg is om naartoe te gaan. Er hoeven van mij ook echt niet meer drie USB-A poorten op een laptop te zitten. Maar een enkele USB-A poort om in ieder geval wat ISO's op een USB-stick te laden zou wel fijn zijn. Daarnaast vind ik het nog steeds erg jammer dat al deze laptops geen uitklapbare RJ-45 poort hebben. Dat moet echt wel stevig te realiseren zijn met goede engineering op een laptop van deze prijsklasse. Als student ICT in netwerkinfrastructuur en cloudomgevingen, is het niet hebben van een volledige RJ-45 echt vervelend.
Dat kan toch probleemloos via een USB poort? Ik verbind mijn XPS13 regelmatig met allerhande (industriële) machines en ik heb liever een USB-Ethernet-adapter dan zo'n fragiel uitklapding.
Inderdaad een gemiste kans, had hier graag een 4900HS in gezien.
De hs serie is alleen voor asus in de eerste 6 maand, en vereist speciaale keuring van amd. De 4900h had wel gekund. Maarja, het design proces van de nieuwe xps begint al zo veel eerder dan dat dell wist hoe goed de nieuwe amd chips écht zouden worden. Volgende generatie hoop en verwacht ik wél amd
heb je hier meer info over? zit te wachten op nieuwe klaptops met amd cpu en 2060 gpu maar vind dus idd alleen maar een asus (die nu dan ook nog eens niet te krijgen is). ik zie weinig andere modellen met deze cpu, al is een 4800h ook prima uiteraard. ik ben erg benieuwd naar informatie hierover.
Inderdaad, gewoon een paar usb2 poorten voor je muis is al genoeg, hoeft toch niks extra te kosten een een XPS is wel bulky genoeg om er een plekje voor te vinden.

Ze zullen wel vinden dat je een Blauwetand toetsenbord en muis moet hebben :) kun je vast bijbestellen als optie.
Intel geeft nog te grote marges aan Dell om AMD echt aantrekkelijk te maken. Heb de vraag al meerdere malen gevraagd: Waarom geen AMD? It's all about the money.
Ik hoop echt dat daar net als in het Athlon 64 tijdperk weer een onderzoek naar gedaan wordt. Ik sta er niet van te kijken als Intel weer op een bepaalde manier illegaal bezig is. Die boete van 1 miljard dollar hebben zij naar mijn weten nog steeds niet betaald. Op deze manier ben ik bang dat weer de situatie komt dat AMD's verkopen tegen gaan vallen, ondanks veel betere producten dan dat dit op de lange duur weer financiële problemen voor AMD op gaat leveren. De enigen die daar slechter van worden is AMD en wij als consument.

Edit: Link naar een nieuwsartikel over de boete die door de EU aan Intel opgelegd is.
https://www.tomshardware....ticompetitve-fine-hearing
Die procedure ettert nog steeds door. Intel heeft dus al eerder een vuile streek geleverd en ik sta er niet van te kijken als het weer het geval is.

[Reactie gewijzigd door daanb14 op 13 mei 2020 21:27]

Zolang AMD in de consoles zit, hoeven we ons daar geen zorgen om te maken denk ik.
Die boete van 1 miljard dollar hebben zij naar mijn weten nog steeds niet betaald.
Uit het artikel wat je zelf gelinkt hebt:
"Intel paid the fine in full in 2009;"

Het lijkt Intel overigens niet heel veel geschaad te hebben. De geschiedenis van ~15 jaar geleden lijkt zich weer te herhalen; AMD heeft de betere chips, maar alle grote OEMs zetten nog steeds consequent in op Intel, met alleen wat niche producten waar een AMD product in zit.
Dat klopt, maar Intel is wel nog steeds het betalen van die boete aan het aanvechten, dus ik zie het nog steeds niet als het definitief toegeven dat zij die boete moeten betalen.
Het gaat Intel ook niet om de boete, een miljard meer of minder maakt voor hen niet veel verschil, maar meer om de gevolgen voor hun bedrijfsvoering. Als Dell, HP, Lenovo en Apple voortaan op grote schaal zouden gaan kiezen voor AMD ( laten we zeggen dat hierdoor AMD potentieel 40% van de CPU/APU markt zou kunnen krijgen ) dan zou dat een véél grotere klap zijn dan 1 miljard boete + een paar miljoen aan juristensalarissen.
Enerzijds heb je gelijk, anderzijds zijn er thunderbolt docks verkrijgbaar die dit probleem van ontbrekende USB-A poorten prima kunnen ondervangen.
Dat klopt. Daarom heb ik zelf ook een Thunderbolt dock. Maar als je erachter komt dat je on-the-fly nog even wat ISO’s nodig hebt voor een bepaalde server, die je op een USB-A stick moet zetten, is het toch wel heel erg handig als je zo’n stick meteen in kunt pluggen.
Helemaal eens met je verhaal over de AMD Ryzen serie, alleen het is een publiek geheim dat Dell eigenlijk alleen zaken doet met Intel. De schaarse AMD series die ze hebben (voor de bühne) laten ze in de steek met support, verkrijgbaarheid en opvolging.

Over de XPS lijn is mijn mening dat de cover wel erg (zacht) plastic aanvoelt en niet per definitie als high-end en duurzaam overkomt. Waarschijnlijk wel beter dan de generaties rond 2011/2012, dat was ronduit breekbaar plastic bij sommige XPS modellen.
deze laptops zijn ontwikkeld toen nog niet bekend was dat ryzen mobile zo goed was. Dell kon het er niet op gokken, met intel wisten ze gewoon dat ze goed zaten. Ja, ryzen is nu beter als intel maar het is nou niet zo dat het extreem is. je kunt alles er gewoon nog mee doen, en het is een beest.

nu maar hopen dat er volgende jaren ook een ryzen optie komt, als die net zo goed/beter zijn
Over de USB poorten klaagde ik ook... 3 jaar geleden. Weet je nog? De Macbook Air zonder bruikbare poorten? Die tijd is voorbij. Als je apparaat geen USB-C is, dan heb je een oud apparaat, of van een fabrikant die geen flikker geeft om vooruitgang. USB-C is niet meer de toekomst, het is nu.

Helaas zijn er wel nog een aantal peripherals die traditioneel USB-A blijven, zoals muizen en USB-sticks. En voor die uitzonderlijke gevallen geeft Dell een adapterkabeltje erbij.

Over de AMD-processors: daar is VEEL te weinig vraag naar. Vergeet niet dat Dell een OEM is en vnml levert aan de zakelijke markt. Die vraagt om proven technology en reputatie. Dat is wat Intel heeft, en wat Dell aanbiedt. En daarbij is de XPS hoofdzakelijk (snap je? :P) een zakelijk apparaat.

Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo waarom sommige mensen bijna op religieuze wijze vinden (en soms zelfs eisen) dat er een AMD versie moet zijn van alles waar Intel in zit.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 13 mei 2020 23:14]

De reden dat het juist nu tijd is voor AMD-processors, is dat AMD processors heeft neergezet die extreem concurrerend zijn en ook nog eens een pak zuiniger zijn. AMD heeft over het algemeen de betere laptopprocessors dit jaar. De langere accuduur die dat oplevert in combinatie met minder hitte is toch wel een flink voordeel in een laptop.

Daarnaast is concurrentie gezond en zorgt het voor lagere prijzen. We weten allemaal hoe prijs en vooruitgang eruit hebben gezien in de jaren dat Intel kon domineren. En Intel is er niet vies van om naar minder legale middelen te grijpen om dominantie te garanderen.
Uhm nee, dat weten we al, dat zijn ze. De zephyrus 14g met de 4900hs heeft absoluut prima battery life, voor een ultrabook. Voor een gamelaptop? Buitenproportioneel goed
Lever dan een vergelijkende test. Het is een ander platform, vergelijkbare laptops zijn niet zomaar gevonden als je uitgaat van een Zephyrus G14
LTT is een van de meest serieuze bronnen, hun testen op vrijwel alles.
Maar goed houdt je eigen ''serieuzere bronnetjes'' maar als lat misschien dat die je ook de waarheid kunnen geven zoals vele andere al hebben gedaan.
Dan zoek je zelf je artikelen op als de artikelen en filmpjes die gestuurd worden niet aan jouw verwachtingen voldoen. Dan had je ook niet die vraag moeten stellen, sorry hoor
een stukje lezen is volgens jou dan betrouwbaarder hahahah.
Lach me kapot, maar goed maakt niet uit ieder zijn ding. Wel een apart iemand ben je maar daar kan je ook niks aan doen.

Vele bronnen te vinden, vele tests te vinden, vele previes te vinden maar voor jou is dat allemaal fake nieuws. Alleen wat je zelf gelooft is de waarheid. HMMM apart.
Sinds wanneer is een review marketing zonder "Ad"?
Als je niet de moeite neemt om een video van 10 minuten überhaupt te openen en te zien dat het vermogen wat 'van de muur' afkomt lager ligt dan die van de Intel laptop waarbij de AMD laptop betere resultaten laat zien maar dan wel de vraag te durven stellen of dat de AMD ryzen 4000 serie zuiniger is moet je toch wel ballen hebben.
In de review van de Swift 3 van Anandtech is een indruk te krijgen.

https://www.anandtech.com...swifter-with-ryzen-4000/7

De i7-1065 is iets zuiniger, maar presteert ook een stuk minder dan de 4700u.

Het wordt echt interessant voor de 4800u en 4900u, het stroomverbruik voor die 2 lijkt niet veel hoger te worden. Intel heeft echter het vermogen flink op moeten voeren om die processors bij te kunnen benen. Dat ziet er niet goed uit voor Intel vwb snelheid/verbruik.
Ik denk dat de link aantoont dat verbruik/prestaties tussen Intel en AMD tussen deze twee processors elkaar niet veel ontloopt.

Aangezien Intel het vermogen voor de nieuwe high end laptop processors flink heeft op moeten voeren om iets concurrerends tegenover de high end Ryzen te kunnen zetten ligt het voor de hand dat de AMD er daar beter uit zal komen.

Maar we zullen het zien inderdaad.

[Reactie gewijzigd door BCage op 13 mei 2020 23:56]

16:10 is een heerlijke ratio, heb ik ook voor mijn desktop monitor. Hopelijk nu minder koelingsproblemen bij deze XPS.
Ik heb totaal geen koelingsproblemen met mijn XPS 15 9570 (8750H + GTX 1050 TI max q), ook bij gamen op mijn 4K monitor blijft de temperatuur lekker goed.

Je hebt wel paar hacks nodig:
1) Met Throttlestop wordt mijn CPU altijd undervolted met -160 mV, dit scheelt al 10-20% in power/performance. Op mijn laptop kon hij stabiel tot -175mV gaan, bij -178mV kreeg ik sporadische errors, met 160 mV hou ik nog lekker wat veiligheidsmarge.

2) Verder heb ik verschillende CPU profielen ingesteld in Throttlestop:
- max performance (bij 6 cores: 3.9GHz (78W) gedurende PL2, daarna 3.5GHz (56W))
- medium performace (max ~40W, ongeveer ~3.2GHz bij 6-cores)
- power saving (max ~25W, ongeveer ~2.7GHz bij 6-cores)

Max performace bij adapter, medium performance bij volle accu. Bij <50 % accu of als de GPU > 52 C automatisch naar power saving. Bij gamen hoeft de CPU namelijk niet naar 3.5-4GHz te gaan, dan wil je liever de GPU op full-power.

3) De GPU kan je niet direct undervolten, maar met MSI Burner kan je wel een clock-voltage verhouding aanpassen, waardoor je effectief alsnog hetzelfde effect kan krijgen. Ik heb een 800mV profiel voor normaal gebruik en 850mV voor max performance. De performance / power verhouding gaat gewoon zo 20-30% omhoog.

4) als bovenstaande niet genoeg is: ik heb de CPU pasta vervangen met grizzly kryonaut, en op de VRMs wat thermal pads geplaatst. In de praktijk merk ik niet zo veel verschil, had eigenlijk soewieso geen klachten, maar als je toch al bezig bent :P
Super dat je een oplossing hebt maar je zou toch verwachten dat een laptop out of the box gewoon normaal functioneert :)
Out-of-the-box werkt hij ook prima, de koelingssysteem kan gewoon prima 50-60W aan warmte wegblazen, maar zonder undervolten is de verbruik/performance verhouding gewoon veel slechter, dit komt door de turbo boost.
Wat Dell fout doet is dat ze PL2 (Intel's max piek power) op 78W hebben ingesteld en throttling bij 97 C laten starten. Ze hadden beter de CPU minder vermogen gegeven, 10% minder power kost misschien 2-3% clockspeed, maar daarmee hadden ze de temperatuur wel zo 10 C kunnen verlagen.

Als je naar de cijfers kijkt zie ook dat de stap van 2.7GHz naar 3.9GHz, hoewel procentueel misschien 50%, de power verbruik 300% toeneemt: 25W naar 78W. Dit komt gewoon door hoe processors werken: verbruik neemt kwadratisch toe met voltage, en bij hoge clocks verhoogt intel de voltage gewoon heel veel. Dit heb je bij alle laptops.

Daarnaast, we zitten hier op Tweakers ;)
Tuurlijk, als tweakers vinden we dit alleen maar leuk om uit te vogelen :) dus ik geef je groot gelijk in ons referentiekader!
4) als bovenstaande niet genoeg is: ik heb de CPU pasta vervangen met grizzly kryonaut, en op de VRMs wat thermal pads geplaatst. In de praktijk merk ik niet zo veel verschil, had eigenlijk soewieso geen klachten, maar als je toch al bezig bent :P
Kan je CPU verwijderen bij XPS 15? (en dus ook vervangen)
Nee. CPU/GPU zitten vast. Net als bij 99% van de laptop cpu's.
Intel doet helaas niet meer aan non vastgesoldeerde CPU's in laptops. Fabriekanten kunnen daarbij dan alleen desktop CPU;s gebruiken in laptops maar dan wel zonder support van Intel.
Waarom zou Intel in godsnaam geen support leveren, denk jij echt dat bvb Alienware (Dell) geen support krijgt van Intel voor hun CPU's??
Dat krijgen zij inderdaad niet, informatie direct van Dhr Azor van Alienware voordat die naar AMD vertrok.Stel voor de CPU stopt ermee om wat voor reden dan ook dan kan Alienware deze niet declareren voor support bij Intel zelf.
Bij mij word de XPS erg warm (Lees: heet), zonde omdat hij verder erg goed bevalt. Als ik je reactie lees is het de moeite waard om je genoemde hacks te proberen! Ik heb (nog) geen ervaring met ‘undervolting’, zijn er speciale dingen waar ik op moet letten/fout kan gaan, of kan ik de door jouw genoemde waardes zonder al teveel risico ook proberen?
Er zijn niet echt risico's. Als je te hoog undervolt dan krijg je een error, worst case kan hij vastlopen of BSOD geven. Ik zou gelijk met 100 mV beginnen, ingebouwde benchmark laten draaien en steeds 10-20 mV omhoog gaan. Zodra je een error ziet ga je 10-20mV onder de niet-crashende waarde.
Google zit vol met tutorials en uitleg.
Overigens undervolten kan niet alleen bij de XPS 15, maar bij de meeste Intel CPUs.
Die render van de 17": bedriegen mijn ogen me of zie ik nauwelijks onderscheid met de 15"? Lijkt dat die gewoon in àlle richtingen iets uitgerokken is, dus ook grotere toetsen. Dan had ik liever een wat praktischer toetsenbord gehad. Aan de andere kant, zo'n groot scherm in zo'n relatief compacte behuizing is ook wel heel aanlokkelijk.

Edit: Dell of Tweakers moeten iets aangepast hebben sinds ik bovenstaande commentaar gaf. Toen ging de link voor de XPS 17 naar een 360 graden weergave van de XPS 15, maar de pagina heette XPS 17. Of het moet aan mijn browser gelegen hebben. Ik zie in elk geval nu wel duidelijk een verschil tussen beide.

[Reactie gewijzigd door MacPoedel op 13 mei 2020 19:01]

Check de "preview" maar van de pre production modellen. Er zit weinig verschil in.

https://youtu.be/navpQnqhwvg
voor een numpad zou ie nog groter moeten worden; nu is er meer plek voor audio.
Volgens Dave2D klinken de 17" ook beter dan de 15".
Oh ja een numpad ooit een prescision laptop gehad met een royaal toetsenbord en ook 16:10 1920x1200. Heerlijk ding totdat het moederbord kuren kreeg...
toetsenbord en touchpad zijn identiek in de 15" en 17"
Ik vind de Dell laptops één van de mooiste op de markt en heb zelf dan ook twee versies van de xps 15 gehad. Wat ik helaas wel merkte was dat de laptops op de één of andere manier sneller kapot gingen dan de concurrentie (HP). Zo werkte bij mij de cardreader en webcam plots niet meer, ook de accu ging na 4 jaar niet langer meer dan 10 minuten mee.

Dit bij terwijl de laptop van mijn vrienidn (hp'tje, rond zelfde tijd gekocht) alles nog werkzaam is. Ook de accu gaat bij haar gerust nog 60 minuten mee. Daarnaast heeft mijn laptop tijdens het eerste jaar al enkele problemen gehad, waardoor de reparateur langs moet komen. De HP heeft nog nooit een probleem vertoond. Dus al bij al vind ik het mooie laptops en ze werken zeker goed, maar ik zal ze zelf niet meer kopen vanwege deze ervaringen.

Wat ik overigens ook merk is dat de klantenservice niet echt klantvriendelijk is. Toen mijn garantie voorbij was wilde ze me totaal niet meer te woord staan.
Helaas is het tegenwoordig voor beide merken zo random als het maar kan lijkt het. Mijn XPS heeft nooit problemen gehad al zit er nu wel wat stof tussen de glasplaat en het scherm. Collega's hebben veel ellende gehad met de versie die daarna kwam en de versie die daarna kwam was weer prima.

Er is helaas geen 'groot' onderzoek mogelijk om echt te bepalen waar het aan ligt.
Beide merken hebben dit soort verhalen lijkt het. Het lijkt dus gewoon pech of geluk hebben.
Hier ook.. ik heb een Dell Precision M4600 uit 2011 en draait nog als een zonnetje en een monster vergeleken met energiezuinige laptops van tegenwoordig. Daarnaast heb ik nog een Precision 5520 uit 2017.. batterij is inmiddels vervangen, maar loopt verder nog geheel probleemloos. Ik vermoed dat ik hier net als zijn voorganger, nog jaren mee kan doen.
En dat in tegenstelling tot negatieve ervaringen van collega's.. het is inderdaad geluk of pech hebben.
Tja, maar de ervaringen van één persoon betekenen niet persé dat het hele model onbetrouwbaar is. Ik heb een XPS 15 uit 2014 en geen enkel probleem, batterij doet het nog goed. Sterker nog, hij is zo goed dat ik nog geen behoefte heb aan een nieuwe.

De nieuwe versies zien er erg interessant uit, vooral de 17-inch, maar moeilijk te verantwoorden omdat mijn zes jaar oude XPS 15 nog meer dan goed genoeg is.
De beide nieuwe modellen komen met Intel Core-processors van de tiende generatie.
Dan gaat een HP Envy mijn XPS vervangen dit jaar.

Jammer dat Dell(NL) zo weinig AMD producten verkoopt.
Ik denk niet dat teveel prioriteit moet geven aan de fabrikant van je CPU. Laptops zijn voor het overgrote deel OEM en zakelijk. En OEMs hebben allemaal dealtjes met Intel om hun chips goedkioper te leveren. De zakelijke markt vraagt niet om AMD, die vraagt om een laptop die werkt, en een Intel chip werkt. AMD ook vast wel, maar heeft niet de reputatie die Intel heeft, en dus wordt Intel gevraagd, aangeboden, en gekozen.

Ik zou ook liever een Ryzen hebben, maarja, wat er niet is, kun je ook niet kopen. Ik denk dat Ryzen-laptops vnml consumenten en "gamer" laptops zullen worden. Dus of underpowered/underfeatured met een kutscherm, of afzichtelijk smerig met RGB om het huis van de buren nog te verlichten. Dus daarom heb ik een XPS13, met een Intel chip :)
Oude tijden herleven 16:10 FTW!
Hmmm lastig: wel weer heel mooi en erg tevreden over mij xps laptop en ik heb al een tb Dock, maar geen AMD vind ik wel jammer.
Ik snap de kritiek op Dell wegens het niet aanbieden van de nieuwe AMD CPU's, ik had ze immers zelf ook liever gezien dan de Intel chips. Maar ... veel comments hier en op andere sites suggereren dat dit de XPS 15/17 direct een no-go maken.

Ik denk dat heel veel mensen geen of echt maar in beperkte mate het verschil gaan merken tussen team AMD/Intel. Velen zullen de XPS laptops kopen wegens de bouwkwaliteit/scherm/toetsenbord en niet alleen om (fors) hogere Cinebench scores te behalen
Voor mij is Intel dan weer een go en AMD een dikke vette no.

Zit te wachten op een nieuwe laptop, mijn Dell M2400 is nu toch echt aan vervanging toe en de keuze is nu tussen de 15" en de 17".
Gebruik je toevallig Thunderbolt? Of is er een ander Intel specifiek item in je workload?
Anders zou ik zeker niet zeggen dat de Zen2 van AMD een dikke vette no is.
De laptops hebben beide alleen nog maar usb-c-poorten; ze hebben beide Intel Thunderbolt 3 aan boord, ondersteunen usb 3.2 gen 2 en usb-power-delivery voor opladen.
Zullen we zeggen dat de XPS 15 2 van de 3 USB C aansluitingen Thunderbolt 3 aansluiting zijn. Daarnaast heeft de XPS 17 wel 4x Thunderbolt 3 aansluitingen. Niet dat je daar voortaan blij mee moet zijn. https://tweakers.net/nieu...erbolt-3-beveiliging.html
XPS 17 FTWWWW!!!!!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee