Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Intel toont logo voor Project Athena-laptops

Intel heeft de 'visuele indicator' getoond voor laptops die gecertificeerd zijn onder Project Athena, het programma van Intel waarmee laptops met onder meer een accuduur van meer dan negen uur worden aangeduid. De eerste Athena-laptop komt donderdag uit in de VS.

De visuele indicator is een Intel-logo met daaronder 'Engineered for mobile performance', zo blijkt uit het bericht van Intel. Het logo zal niet verschijnen op de behuizing van een laptop, maar kan wel staan op bijvoorbeeld de doos, op promotiemateriaal in een winkel en op productpagina's op websites.

Dat moet vanaf donderdag gebeuren, want Dell heeft in de VS de eerste laptop uitgebracht die in het programma is goedgekeurd. Het gaat om de XPS 13 2-in-1 met Intel Ice Lake-processor. De laptop is nog niet te koop in de Benelux. Binnenkort volgen enkele modellen van de HP Elitebook. Dit najaar moeten ook laptops van Acer, Asus, Dell, HP en Lenovo met de Athena-goedkeuring volgen.

Intel ziet de Athena-certificering als opvolger van het Ultrabook-programma van enige jaren geleden. Behalve beschikken over een accuduur van negen uur bij gemengd gebruik, moeten laptops het zestien uur uithouden bij het bekijken van lokale video's. Bovendien moeten de laptops snelladen via usb-c ondersteunen, waardoor gebruikers vier uur lang vooruit kunnen na een half uur laden.

Daarnaast is het nodig dat laptops binnen een seconde uit slaapstand kunnen komen en tijdens die slaapstand meldingen kunnen blijven ontvangen dankzij een Lucid Sleep-modus, die de verbinding met de modem in stand houdt. WiFi 6 is verplicht, een mobiele verbinding via 4g of 5g is optioneel.

Op het gebied van hardware moet een Athena-laptop minmaal een Core i5 van de achtste generatie draaien, in combinatie met minimaal 8GB aan dualchannelgeheugen en een nvme-ssd van minimaal 256GB. Laptops moeten daarnaast Thunderbolt 3 ondersteunen. Ook een touchscreen en microfoons die stemherkenning van ver weg mogelijk maken, zijn verplicht.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

08-08-2019 • 16:35

67 Linkedin Google+

Reacties (67)

Wijzig sortering
Ongelukkige naam, Project Athena. Dat was een in 1983 gestart project aan MIT waaraan we aanzienlijk fundamentelere technologische innovaties te danken hebben dan aan deze marketing hype. X-Windows, Kerberos, LDAP, de eerste IM.....

Opa heeft gesproken.
Ik heb soms echt het idee dat ze het expres doen. Je hebt nu ook van die systemen die Minix heten, terwijl dat natuurlijk de naam is van Tanenbaums besturingssysteem. Zolang er nog een collectief geheugen is, zal de marketing het niet winnen van de fundamentele informatica. Maar ik ben bang dat de jongere generatie veel vatbaarder is voor marketing en pseudovormen van informatica.
Ik zal mezelf onder de jongere generatie scharen, ben 4de jaars HBO student (IT service management)

Ik had nog nooit gehoord van het project dat @willemb2 noemt. Daarom kan het mij eigenlijk geen bal schelen hoe ze het noemen.

Het enige wat ik hier over denk ik dat Intel z'n eigen hachje probeert te redden met allerlei certificaring-campagnes zoals deze omdat ze te lang stil hebben gezeten en de strijd met AMD aan het verliezen is. Maar dat heeft natuurlijk niets te maken met de naam van het project.
En wie gaat daar van wakker liggen? :O :z
Dat worden dus peperdure laptops... Ik heb nogal mijn reserveringen bij het feit dat deze laptops vrijwel alles top of the line moeten hebben. Waarom de eisen voor core i5 (en i3 dan?), 256gb nvme SSD, WiFi 6 en touchscreen? Bij een opvolger van Ultrabooks denk ik vooral aan redelijk goede performance, goede accu en heel draagbaar. Dit, daarentegen, wordt wel erg exclusief.

Edit: wat ik me hiermee voornamelijk afvraag is waarom er niet twee "projecten Athena" zijn. Dan zou deze versie "Athena premium" of iets dergelijks zou zijn, en daarnaast een betaalbaardere versie.
Hopen ze dat mensen meer gaan uitgeven aan laptops?

[Reactie gewijzigd door Freefrag op 8 augustus 2019 18:59]

Het staat fabrikanten natuurlijk vrij om laptops te maken die hier niet (volledig) aan voldoen. Die mogen alleen die sticker niet hebben,

Ik vermoed dat Intel een premium-gevoel/ervaring wil creeren, a la Apple: het is duur, maar dan heb je ook wat. Om dat laatste te realiseren, moet je wel eisen stellen aan de kwaliteit.
Kwaliteit is niet alleen kwantiteit.
Ze hebben het veel over cijfermatige prestaties.
In zo’n laptop zou ik wel liefst wat ook degelijke vijzen en scharnieren en niet al te veel pruts-plastic hebben bij wijze van spreken.
Inderdaad, de eisen van Intel beperken zich tot de technische specificaties, en gaan niet over de bouwkwaliteit...
Voor de meeste mensen is dit juist makkelijker.

Als je een laptop met deze certificering koopt hoef je niet meer door de bomen het bos te zoeken maar heb je in 1 klap alle zaken wat je nodig zou kunnen hebben.
i3 zijn de instap CPUs. Daar ontbreken vaak ook functionaliteiten op die net nodig zijn om dit label te kunnen halen. Met dit type labels (denk ook aan het Ultrabook label) wil men dan ook niet direct de entry markt bedienen. NVMe SSDs zijn, zeker in bulk, ook niet zo duur meer en ook WiFi 6 is niet meer splinternieuw daar de eerste chips alweer dateren uit 2016.

En als je 2 projecten gaat nemen, dan gaan mensen weer verward worden. Daarnaast is en blijft het marketing. Net zoals de Ultrabook term. Ken niet veel mensen die op zoek gaan naar een Ultrabook. Wel naar een lichte, dunnen laptop.
Marketing in overdrive in respons van verliezen op prestaties v/d concurrent. Heeft rond de eeuwwisseling ook gewerkt om de verkopen hoog te houden om de tijd te overbruggen tot het gat gedicht was.

Dit is er een om te ontwijken, dan zit je met effectief een ultrabook/chromebook. -X of -U variant. Dat scoort niet goed op kernel compilatie tijd.

(edit) wat is er eigenlijk met de intel bigshot gebeurt die (officieus) met voorkennis zn aandelen dumpte? (/edit)

[Reactie gewijzigd door Toontje_78 op 9 augustus 2019 09:06]

Vooral "Wake up from sleep in <1 sec" is een erg mooie verplichting in mijn ogen. Ik heb het altijd een minpunt gevonden van windows laptops vergeleken met een Macbook. Die laatste staat wel direct aan als ik hem openklap terwijl je bij een windows laptop toch erg vaak moet wachten of dat het eigenlijk net niet goed werkt.

Het is mooi dat Intel dit soort zaken probeert te pushen. Hopelijk krijgt het ook de nodige support van Microsoft zodat het in de praktijk ook voor verbeteringen gaat zorgen.
Dan denk ik dat je de laatste jaren geen windows laptop hebt gebruikt. Dit is al een tijdje de normaalste zaak van de wereld, niks met os te maken.
Dan ga ik me toch afvragen wat ik verkeerd heb ingesteld op de mijne. Ik heb een Alienware 13 R3, welke er toch echt ongeveer een minuut over doet om vanuit slaapstand te ontwaken. Weet alleen niet zeker of dit Hibernate of Stand-by is en welke ik dan wel zou moeten hebben voor de snelle ontwaking.
je kunt je hibernate uitzetten[ en ook aanzetten natuurlijk] met
powercfg -h off

gebruik een commandprompt opgestart met admin rechten.
klik start, tik cmd in enklik met rechts er op en kies opstraten met admin rechten.

dan weet je zeker dat het niet aan hibernation ligt.
Het opstarten vanuit volledig uit naar Windows inlogscherm is op onze alienware r3 sneller dan dan de tijd die het kost voor het beeldscherm om beeld te laten zien. Laat staan uit slaapstand, dat is nog sneller.

Heb je windows wel op de M2 SSD geïnstalleerd staan.

[Reactie gewijzigd door hiostu op 8 augustus 2019 17:11]

Misschien omdat het een Dell laptop is? Met mijn 3 XPS15 generaties heb ik hetzelfde. Terugkomen uit slaap is gewoon langzaam (Op zich gaat hij snel aan, maar na invoeren password duurt het nog 20-30s).
Lijkt me niet, mijn 9570 ontwaakt binnen een seconde. Daarbij lijkt mijn nieuwe 9590 nog sneller te ontwaken. Ik denk dat het probleem eerder binnen de configuratie te vinden is.
Na inloggen ligt meestal aan configuratie. Hoeveel applicaties gestart moeten worden, welke policies er op de machines staan. Vaak zijn domain joined Windows machines die een hele berg policies opgelegd krijgen vanuit Active Directory van het bedrijf, veel langzamer na inloggen dan thuis pc's/laptops.
Uit slaap valt er toch niks anders te doen dan verder gaan waar je gebleven was.
Ja, daarom het ook niet wat jij zegt ;)
Mijn XP15 doet het in 2 sec ongeveer.
Jazeker, mijn R3 heeft niet eens een hardeschijf. Ik krijg iedere keer bij het opstarten eerst het Alienware logo met een spinner te zien, die best enige tijd op zich laat wachten, voordat ik het loginscherm te zien krijg. Ik heb overigens wel Bitlocker ingeschakeld staan.

Het gaat hier om een Windows met een lokale account, dus geen active domain management of iets.
Stand-by is vrijwel instant, hibernate is wegschrijven RAM naar disk en duurt langer.
Mijn AW 17R4 doet het ongeveer instant (vanuit sleep), opstarten vanaf bootscherm (Dell Logo) naar inlogscherm in 4-5sec, dus ik weet idd niet wat er bij jou dan misgaat.

Toen ik hem net had kwam hij heel vaak gewoon niet uit slaapstand, maar dat is sinds de BIOS update van Q4-2018 (uit mijn hoofd), verleden tijd, dus misschien even een BIOS update draaien?
Oh tegen dat probleem loop ik ook nog wel eens aan. Goeie, ik zal die eens updaten en kijken of het dan wel sneller gaat.
Zakelijk heb ik toch een vrij recente Dell laptop en ik moet zeggen dat er wel degelijk een verschil is tussen ontwaken uit slaap tussen mijn zakelijke laptop en mijn Apple Macbook Pro (2015).

Het gaat daarbij natuurlijk ook een beetje om een subjectief verschil, ik ben niet aan het meten met een stopwatch. Gevoelsmatig gaat het bij mijn Macbook gewoon een stuk vloeiender/sneller.
M'n zakelijke laptop (HP ZBook quad core i7, 16GB RAM, 256GB SSD) doet er 2 minuten over als ik 'm ontwaak uit de slaapstand. En dan maar hopen dat alle netwerkverbindingen op tijd actief zijn, want anders kun je de helft van de applicaties afsluiten en weer opnieuw opstarten. Voordat alle applicaties weer vlot reageren op mijn commando's, zijn we weer even verder. Vooral Outlook, die heeft nog een extra minuut nodig. En als Outlook bevroren is, dan zijn de andere openstaande MS Office programma's (Word, Excel, ...) ook niet de vlotste.

M'n eigen MacBook Air (dual core i5, 8GB RAM, 128GB SSD) doet er maximaal 2 seconden over als ik 'm ontwaak uit de slaapstand, en dan werkt alles, inclusief netwerk, en reageren alle applicaties die openstaan.

Een factor 60 verschil is meer dan gevoelsmatig. Het heeft ongetwijfeld te maken hoe ze bij ons op het werk laptops installeren, met profielen die op het (trage) netwerk staan, maar je kunt het netwerk niet overal de schuld van geven.
Heb best een redelijke laptop, zakelijk. Wanneer ik mijn scherm dichtklap en weer open doe, komt het scherm vrijwel direct maar de input lijkt er een tijdje over te doen.

Het scherm gaat van een foto met tijd pas na enkele seconde naar het inlog-scherm.

Ik verwacht dat mijn laptop direct reageert na het openen en niet dat hij nog moet laden tot een aanmeldscherm.

We hebben het dan over Windows 10 op een normale SSD...
Nou ik heb een hp elitebook 850 G5 maar die komt niet binnen 1 seconden uit een deep sleep hoor, uit stand-by ja dan wel
Het werkt in de praktijk al op de XPS 15 (S0 sleep state). Het nadeel daarbij is dat de ventilatoren soms in "slaapstand" nog aan het loeien zijn zodat je hem niet met een fijn gevoel in je laptoptas stopt. Ook is S3 slaap niet meer beschikbaar als S0 geactiveerd is.
Connected Standby op menig hardware kan dat al. Werkt oa op de Surface lijn en heb het zelf ook op menig Dell en Lenovo hardware zien functioneren.

https://www.laptopmag.com/articles/how-to-use-modern-standby
Ben blij dat ze deze niet op het toestel zelf aanbrengen. Zie daar vaak al veel te veel stickers staan die na verloop van tijd een rotzooi achterlaten.
Gewoon eraf halen, een doek met wat terpentine/wasbenzine/sticker verwijderaar en het is volledig netjes. :)

Maar ik snap je frustratie haha

[Reactie gewijzigd door Waxyen op 8 augustus 2019 16:55]

Sticker er af pulken en dan een doekje met WD40 werkt beter en tast het plastic of de coating niet aan :+
Zelf maak ik alle stickers warm met een haardroger alvorens te verwijderen. Dit werkt erg goed zonder resten achter te laten, ook bij veel soorten tape. Bij hogere temperaturen laat vrijwel altijd de lijm los van het materiaal.

En ja, met terpentine en ook stickerverwijderaar beschadig je zeker coatings.

[Reactie gewijzigd door Conzales op 8 augustus 2019 19:49]

Een aantal jaar geleden las ik een artikel (geloof hier) dat Dell de stickers wilde afschaffen omdat het 5 seconden (!!) duurt om ze te plakken, waardoor het proces “enorm duurder” werd terwijl het geen functie toevoegt.

Ik ben altijd voornemens stickers meteen na aankoop te verwijderen. Lever ze liever los mee denk ik altijd (net als bij processors bijv.).
Of nog beter, lever ze gewoon niet mee. Er zijn maar weinig mensen die het mooi vinden of leuk vinden. Mensen die stickers op hun laptop willen plakken doen dit niet op de plek waar je handpalm zit, maar meestal op de deksel. En dat zijn geen stickers met "Intel Core i7" en dat soort gekkigheid. Of een volledige beschrijving van de energiebesparende functie van de laptop.
Helemaal mee eens, die stickers moeten er ook gewoon direct na aanschaf van af en dan het liefste zonder lijmresten achter te laten...

Mocht je toch eventuele lijmresten hebben na het verwijderen van zulke stickers, dan is dat eenvoudig én veilig te verwijderen / weg te wrijven met een klein beetje boter op een stuk keukenpapier / je vinger.
Daarna natuurlijk nog wel even schoonvegen met een doekje met wat warm water met een drupje zeep. Werkt ideaal en je hebt geen kans op vreemde vlekken in het plastic als je stickerverwijderaar toevallig net even te agressief is ;)
ff warm maken met fohn. Wordt de lijm laag weer 'zacht' en haal je stickers er zo zonder lijmresten af.
Amd 7 augustus : Onze Epyc Rome is 2x zo snel en 2x zo goedkoop als Xeon.

Intel 8 augustus: Maar wij hebben een nieuw logo!

Qualcomm / Samsung 8 augustus: 23 uur video op een batterij.

Intel: Maar wij hebben wel uhhhm 16 uur uuhhhmmm.......... Maar wij hebben een nieuw logo!

[Reactie gewijzigd door kidde op 8 augustus 2019 17:58]

Tsja er zit nou eenmaal geen Xeon in een notebook dus irrelevant
Excuseer? 11 Laptops met Xeon CPU? of Dell Precision Dell, HP, Lenovo :Y

offtopic:
@kidde Ach, mijn Alienware 17R4 van 3,68kg doet ook lekker mee hoor (met "maar" een I7-7700HQ) ;)

[Reactie gewijzigd door zion op 9 augustus 2019 08:26]

Mijn excuses 🤛
Heb er zelf een van/op het werk, een Toshiba Celsius. Peperduur en zwaar ding, uniek (Made in Japan! Beter dan Taiwanese Dell/HP Quanta / Wistron meuk) wel geinig, met het geluid van een hovercraft ;)

Beetje tegengestelde van project Athena, doet max 5 uur op een accu. Om te werken met inefficiënte brakke databases super handig, maar niet echt makkelijk mee te nemen.
Beetje tegengestelde van project Athena, doet max 5 uur op een accu. Om te werken met inefficiënte brakke databases super handig, maar niet echt makkelijk mee te nemen.
Valt mij qua accuduur nog niet eens tegen.
Ik kan mij nog een tijd herinneren dat je met een "consumenten laptop" (dat concept bestond toen nog niet echt geloof ik) blij was als je meer dan 2 uur met een accu lading kon werken. 5 Uur met een XEON processor terwijl die niet op zuinigheid zijn gebouwd vind ik dan een respectabel resultaat. :)
Wat kennelijk niet gespecificeerd is zo te lezen is de resolutie van het beeldscherm. Zelfs een minimum eis van HD lijkt me al te weinig voor een computer met deze specificaties. Met deze hardware wil je toch minstens een UHD scherm.
Ik liever niet eigenlijk. Fhd vind ik tot 15 inch wel genoeg. Liever een uur of twee extra accuduur omdat maar 1/4 van de pixels aangestuurd hoeft te worden.

Overigens staat in de infographic ook 1080P of better touchscreen.

[Reactie gewijzigd door Vizzie op 8 augustus 2019 19:11]

Intel voelt de hete adem van de snapdragons laptops die lachend 10+ uur op een accuduur doen
Wel grappig...., vroegah toen AMD heerser was met hun Athlon CPU's had je van die stickers op cases met de tekst "intel inside". Toen werd snel het grapje gemaakt "intel inside, idiot outside". Nu AMD weer heerser is krijg ik nostalgische herinneringen als ik ergens "intel" zie staan.
Heb zelf destijds nog een tijdje als die-hard AMD fan een "Intel Pentium 4 Inside" sticker op mijn prullenbak gehad :P

Denk dat je tegenwoordig ook wel ergens komt met een knock-off sticker met "Exploits inside(r)"
Gelukkig heeft AMD geen last van exploits ... oh wacht https://www.amd.com/en/corporate/product-security
Oh tuurlijk wel, maar toch stukken minder, Intel heeft een hoop linke truukjes toegepast in hun speculative execution hardware, AMD lijkt het een stuk veiliger te hebben opgezet.

En grappig genoeg is de eerste entry op de pagina die je linkt (de swapgs vulnerability van deze week) er een waarvoor AMD in het ene geval niet kwetsbaar is, en in het andere geval al gedekt is door spectre mitigations (die volgens mij in Ryzen 3000 al hardwarematig zijn)
Ze hebben we wat zaken hardwarematig verbeterd, echter zijn er nog steeds software fixes op OS niveau nodig bij Ryzen 3000 voor Spectre V1 en V4. De microcode update voor Spectre V1 is wel komen te vervallen.
Op CPU niveau nog altijd minder dan AMD. Ook de impact is lager.

Intel Performance Hit 5x Harder Than AMD After Spectre, Meltdown Patches

The Current Spectre / Meltdown Mitigation Overhead Benchmarks On Linux 5.0

AMD -3%, Intel -17%.

Hierdoor was AMD al voor de 3000 serie single core interessanter geworden omdat het qua prijs/kwaliteit inmiddels al beter was dan Intel.

Meltdown v1 was Intel-only [plus een paar ARM Cortex SoCs] (in persberichten doet Intel ze steeds samenvoegen en benadrukken ze dat andere bedrijven ook last van deze kwetsbaarheden hebben; beeetje over the top inaccuraat). De laatste kwetsbaarheid van een paar dagen geleden, SWAPGS, is vooralsnog Intel-only.

Om te testen of je machine vulnerable is zie ook dit script (SWAPGS check zit hier momenteel nog niet in)

[Reactie gewijzigd door Jerie op 8 augustus 2019 17:17]

Dat is natuurlijk niet het punt. Het punt is dat je een sticker exploits inside zou plakken bij Intel PCs maar niet bij AMD pcs. Ik toon alleen aan dat dat onzin is en heel dom overkomt.
Dat komt niet dom over. Het blijkt namelijk dat, achteraf gezien, wil je een Intel CPU veilig draaien een Intel CPU zo'n 17% minder performance levert dan geadverteerd. Bij AMD is dit klaarblijkelijk slechts 3%. Ook blijkt dat Intel stukken meer van deze kwetsbaarheden heeft dan de competitie (AMD, ARM, IBM POWER, enz). Een Exploit Inside sticker brengt beide feitelijke waarheden op een ludieke manier onder de aandacht. Dat jij het niet leuk vindt, is jouw probleem. Dikke pech.
Windows gebruikers hebben niet veel aan dat script, gelukkig heeft MS ook een variant. Ook nog zonder swapgs: https://www.powershellgal...SpeculationControl/1.0.14

Meltdown is trouwens niet Intel only, IBM Power is ook vatbaar daarvoor, net als inderdaad zoals je al noemt enkele ARM SoC's.
Ja heel handig dat een Dell ronde stekker van weleer geen HP ronde stekker laptop kan opladen en v.v. om maar een dwarsstraat te noemen. USB-C PD is juist ideaal vanwege uitwisselbaarheid.