Door Friso Weijers

Redacteur

Apple iPad Pro (2022) en iPad (2022)

De beste tablet op een na?

11-11-2022 • 06:00

187

Singlepage-opmaak

Conclusie

De iPad (2022) en iPad Pro (2022) zijn beide mooie en capabele tablets. Ze hebben een dunne behuizing met een modern uiterlijk, een helder scherm met een uitstekende kleurweergave en bieden binnen hun gewichtsklasse uitmuntende systeemprestaties. Tel daarbij op iPadOS met zijn uitgebreide app-ecosysteem voor tabletgebruik en lange updates, een accuduur van een uur of 10 bij licht gebruik, en goede luidsprekers, camera's en accessoires. De iPad (2022) is daarmee de beste instap-iPad die Apple ooit heeft gemaakt, en de iPad Pro (2022) is zelfs de beste tablet die je nu kunt kopen, reden dat hij net als de voorganger onze Ultimate-award verdient. Toch hebben beide producten een vrij groot probleem. Ze zijn erg duur ten opzichte van eerdere iPads, waarbij de iPad (2022) zelfs concurrentie ondervindt van bestaande alternatieven in het aanbod. Dat maakt het interessant om niet te gaan voor het nieuwe model, maar voor het beste op een na.

Met de iPad (2022) geeft Apple de instapserie-iPad een nieuwe start. Stiekem is het nieuwe model een kruising tussen de iPad Air (2020) en iPad Air (2022), maar dan op enkele strategische punten verder uitgekleed. Je ziet dat vooral aan het scherm; dat heeft niet alleen een lager contrast en een slechtere kleurdekking, die resulteert in fletsere kleuren, maar het is ook niet gelamineerd. Zo zijn de kijkhoeken bij veel omgevingslicht ook slechter. Bij de 'goedkope' iPad passen ook mindere accessoires. Je moet het doen met ondersteuning voor Apples verouderde eerstegeneratie Pencil, die op potsierlijke wijze met een kabeltje en een verloopstukje moet worden opgeladen. Ook de Magic Keyboard Folio haalt het niet bij het Magic Keyboard bij de duurdere iPads. Positief is wel de verplaatste frontcamera, die bij de iPad (2022) in de lange kant zit, wat voor videogesprekken een beter perspectief oplevert. Hopelijk volgt dat spoedig bij meer iPads.

Closeup iPad Air (2022) en iPad (2022)

Door de vanafprijs van 589 euro oplopend naar bijna 1000 euro voor de duurste uitvoering, kun je de iPad (2022) moeilijk nog een instapmodel noemen. Wie gewoon een simpele iPad nodig heeft, kan beter het oude model kopen. Wil je wel een luxer apparaat, dan is het veel interessanter om te gaan voor een iPad Air (2022) of Air (2020) als je hem nog ergens kunt vinden. Beide hebben een beter scherm, een wat compactere behuizing en ondersteuning voor betere accessoires. Het 2020-model heeft dezelfde A14-soc als de iPad (2022), een mindere frontcamera en geen 5G-optie, en kost ongeveer hetzelfde. De Air (2022) is ten opzichte van de iPad (2022) zo'n 100 tot 200 euro duurder en heeft wel 5G en een goede camera, plus een tweemaal zo snelle soc, die ook de nieuwe Stage Manager-weergave mogelijk maakt.

De Stage Manager is een van de attracties op de nieuwe iPad Pro (2022), al is hij dus niet exclusief voor dit apparaat; je kunt hem ook met voorgaande iPad Pro's gebruiken. De mogelijkheid om apps in vensters te gebruiken, alsmede het beeld uit te breiden naar een externe monitor, biedt veel potentie voor de toekomst. Traditioneel gezien werd de krachtige iPad Pro vooral afgeremd door beperkte software. Stage Manager brengt de toekomst dichterbij waarin een tablet als deze écht als laptopvervanger kan gaan dienen. Daar zijn we nog niet; de huidige interface voelt nog lang niet voltooid aan.

Behalve nieuwe software heeft de iPad Pro (2022) ten opzichte van zijn voorganger een nog snellere soc en het handige hovertrucje, dat van pas komt als je de Apple Pencil erbij gebruikt. Beide zijn nice-to-have en kunnen voor bepaalde gebruikers een verschil maken. Ze voegen echter, gelet op het geheel, niet veel toe. Ook de iPad Pro (2021) was al ontzettend snel en had verder nagenoeg dezelfde specificaties, waaronder het vooruitstrevende miniledscherm met zijn uitstekende hdr-beeldkwaliteit. Gelet op het prijsverschil van een paar honderd euro, zouden we het oude model kopen zolang dat nog op voorraad is.

Lees meer

Reacties (187)

187
183
87
9
0
78
Wijzig sortering
Ik (video)vergader mij nog steeds helemaal suf op de iPad en stoor mij aan de accuduur en vooral de laadtijd. Als ik dan vervolgens de prestaties van de 2022's zie dan snap ik oprecht niet hoe in het artikel gesteld kan worden dat die "niet slecht" zijn. Over de hele tabletpopulatie genomen? Maar we hebben het hier over het absolute topsegment en daarin laat de Air (2022) zien dat het wel kan. Deze serie blijft behoorlijk achter en is soms zelfs slechter dan die van vorig jaar. En niet marginaal:

16 procent vol na 30 minuten is ronduit slecht. Zelfs een achteruit gang t.o.v. 2021. Een factor 2,8 slechter dan de tab S8 en 3,4 slechter dan de Air (2022). Ik vind dat bij de minpunten dus naast de accuduur ook zeker de laadtijd moet staan. Voor beide uitvoeringen!

Even snel bijladen voor een vergadering zit er nog steeds niet in.
Ik weet niet waarom maar het is nog vervelender dat de batterij zich leegtrekt ondanks dat die aan de oplader hangt tijdens een call. Maw ik kan gewoon geen lange calls op een iPad houden omdat gewoon ophoud en dan ga ik nog niet in hoe clumsy de sofware werkt.

Dit is gewoon jammer waar vroeger een iPad een fantastische tablet is, is deze blijven steken in ontwikkeling en gebruikers gemak terwijl voor ons de wensen gewoon ieder jaar verder gaan tot het punt dat ik m'n ipad gewoon niet meer kan gebruiken.
Ik weet niet waarom maar het is nog vervelender dat de batterij zich leegtrekt ondanks dat die aan de oplader hangt tijdens een call.
Te zwakke voeding?
Dan doe je iets niet goed, want mijn iPad Pro doet het super met goede oplader.
Ik denk dat er iets mis gaat bij je.
Heb je je kabel (origineel?), lader (juiste?) of apps (jailbreak?) goed nagekeken?

Ik vergader ook continue op mijn iPad en dat ik kan ik met een volle accu tot de middag koffie.
Hierna hang ik hem op de lader en vaak al na een minuut of 15 heb ik genoeg lading voor de laatste twee uurtjes.

Ik gebruik het meeste FaceTime, maar met sommige klanten Teams ik ook.
Gebruik je de originele lader? Want ik heb een totaal andere ervaring.
Ja, de originele. Wellicht kan het nog beter met aftermarket laders, maar dat is voorbij het punt dat ik wilde maken. Kijkend naar deze review en dan de cijfers bij de laadtijden vind ik het erg slecht. Gecombineerd met mijn eigen ervaring ondersteun ik dat.
Tipje van mij, koop een betere kabel... Die standaard lightning kabel is eigenlijk te dun om doorlopend het maximaal aantal watt er door heen te knallen.. :(
Heb zelf een dikkere braided kabel gekocht die gecertificeerd is om snel te laden via lightning en dat heeft bij mij alle laadproblemen opgelost ^^
Ik koop inderdaad altijd goede (dikke) kabels van Belkin, zowel USB-C naar USB-C als USB-C naar Lightning, die (MFi) Belkin kabels zijn beter dan de originele Apple kabels. Met de Apple adapters is niks mis.
Dat snap ik niet. Als je een video conf doet dan zou dat toch niet meer dan 5-7 watt moeten zijn?
En als de originele kabel te dun zou zijn dan zou die toch warm moeten worden? Voel je dat ook?
Interessant. Dus met zo'n kabel gaat bvb mijn ipad 9th gen iets sneller laden icm de standaard lader van Apple?
Dit merk ik bij mijn vrouw haar 2021 versie ook.
Het duurt ontzettend lang voor dat ding eens vol is geladen.
Ik heb een 12,9” Pro en een zelfgekochte 35 watt lader en het laden gaat best snel. Veel sneller dan mijn iPhone met Apple lader.
2021 Pro laad niet veel harder dan 24 a 26 watt. Al zet je er een 100watt GaN lader op. En dat is eigenlijk erg weinig voor zon highend apparaat.
Even snel bijladen voor een vergadering zit er nog steeds niet in.
Vergaderen terwijl ie opgeladen wordt is ook niet mogelijk?
Lang niet altijd, anders was het ook niet echt een struikelpunt. Maar het snoer is ook niet lang zodat je hem wel in een muurdoos kunt stoppen achter je. Daarbij is het een mobiel apparaat, dus vereist het al gauw een powerbank. En daar ga je...extra's bovenop.

Afijn, punt is dat het (veel) sneller kan vandaag de dag en ik loop daar in de praktijk vaak genoeg tegen aan dat het storend is.
Lang niet altijd, anders was het ook niet echt een struikelpunt. Maar het snoer is ook niet lang zodat je hem wel in een muurdoos kunt stoppen achter je.
https://www.gamma.nl/asso...ekkerdozen/verlengsnoeren ? ;)

Je hebt wel gelijk, het kan sneller.
Je maakt waarschijnlijk een grapje, maar dit soort verlengsnoeren zijn niet geschikt om langdurig 3+ kW doorheen te pompen.

Zoek een goede verlengkabel met 2,5 mm² aders.

Edit: verkeerd draadje, ging een keer niet over elektrische auto's :o

[Reactie gewijzigd door tweakerbee op 22 juli 2024 14:00]

Ik vond 3kW al wat veel, zelfs voor een ipad pro :)
Ze zien mij aankomen op het werk :)
Ik heb al een tijdje een iPad (Pro) en ik moet zeggen dat ze software tegenvalt. Het blijft uiteindelijk gewoon een grote iPhone. Het besturingssysteem is zo spartaans, en vaak kan je het Apple Keyboard gewoon niet gebruiken omdat shortcuts niet ondersteund worden.

Een voorbeeld: Mijn vrouw sorteert altijd de foto's van onze uitjes. Op de Surface (Windows) deed ze dat door ze te downloaden vanaf OneDrive (kan hier ook), daarna de foto's in mappen sorteren (Bestanden app werkt wel een beetje knullig hier), de foto's te converteren van HEIC naar JPEG (hiervoor moet je echt rare dingen doen zoals copy-pasten tussen de Foto's en Bestanden app), en dan uploaden naar de NAS en ook uploaden op de Kruidvat site voor het uitprinten. Bij Windows werkt het zoveel meer efficienter, op de iPad is het echt onhandig en omslachtig.

En dan heb ik het nog niet eens over dat bijvoorbeeld iPad niet echt bedoeld (software beperkt is...) voor multi-user gebruik. Apple wil echt heel graag dat je een iPad per persoon koopt. Bij de Surface hadden wij gewoon elk een persoonlijk account. De software was minder, alsmede het app aanbod, maar het werkte wel een stuk effectiever als je gewoon dingen gedaan wilt krijgen.

iPadOS blinkt wel uit in batterijduur, en in whatever je op je telefoon kan doen kan je daar ook op doen.
De surface is dan ook windows 10 op een tablet. Dat heeft zo zijn voordelen en nadelen.

Als je lekker ouderwets foto’s in mappen wil sorteren dan zou ik idd geen ipad kopen maar een windows tablet. En zijn nog wel wat redenen om geen Ipad te kopen.

Op Ipad is het trouwens de bedoeling dat je alles in albums steekt in de app foto’s. Zo blijft uw meta data ook goed behouden en bruikbaar. Dit is handig om foto’s te delen, te zoeken, linkje aanmaken of in het famille album te delen. Waarom zou je dat in godsnaam in mappen gaan steken in uw filebrowser. Al de leuke functies vallen dan weg.

Als je foto’s wil uitprinten download je best de Kruitvat foto app en je kiest welk album je wil opladen of maak je gebruik van smart selection die automatisch uw album vult. Efficiënter kan je u niet bedenken.

De Ipad heeft geen aparte user accounts maar is gemaakt om te delen in het gezin. Je kan wel een account voor uw kids aanmaken incl een waslijst van parental control opties. Je gebruikt nog wel 1 icloud account en deelt dat met de family ipad.

Dat heeft zeker nadelen maar ook voordelen. 2x mail en kalender is wat omslachtiger en uw internetfavorieten zijn beperkt tot 1 account. Maar het delen wordt veel makkelijker als je family sharing aanzet.
De surface is dan ook windows 10 op een tablet. Dat heeft zo zijn voordelen en nadelen.
Je kan alleen niet ontkennen dat het vanuit Windows wel goed mogelijk is om Apple services te gebruiken waar dat andersom vaak niet kan of heel omslachtig gemaakt is.
Op Ipad is het trouwens de bedoeling dat je alles in albums steekt in de app foto’s. Zo blijft uw meta data ook goed behouden en bruikbaar.
Zover ik weet veranderd de metadata van foto's niet als je het in folders sleept. Zou je wat je hiermee bedoeld toe kunnen lichten?
Waarom zou je dat in godsnaam in mappen gaan steken in uw filebrowser. Al de leuke functies vallen dan weg.
Je wil foto's in folders stoppen zodat je weet waar de data fysiek is. Bijv: op het moment dat je een backup gaat maken is het handig om te weten dat al je foto's mee geback-upt worden. (alleen op een cloud is geen backup dat geld voor alle ecosystemen). Het tweede deel van deze quote, waarom denk je dat die leuke functies weg vallen?
Als je foto’s wil uitprinten download je best de Kruitvat foto app en je kiest welk album je wil opladen of maak je gebruik van smart selection die automatisch uw album vult. Efficiënter kan je u niet bedenken.
Helemaal waar.
De Ipad heeft geen aparte user accounts maar is gemaakt om te delen in het gezin.
Als jij een product op een andere wijze wil gebruiken dan het bedoelt is, dan is het voor jou een nadeel als jij dat niet kan. Dan kan jij het een nadeel vinden waarbij een ander dat niet zo ervaart. Net als dat jou mening ook prima is dat je een product moet gebruiken waarvoor het bedoelt is. Uiteindelijk komt dit neer op voorkeur denk ik.
En zijn nog wel wat redenen om geen Ipad te kopen.
Ben eigenlijk benieuwd naar de redenen waarom ik weer terug naar een Ipad zou moeten gaan. Is er genoeg veranderd om mijn mening (van ongeveer 10 jaar terug) gebaseerd op een Ipad 3 te wijzigen? Of is de manier van werken dusdanig anders dat ik beter in het windows/android/linux exosystemen kan blijven hangen?

edit:
vraag naar redenen voor de ipad

[Reactie gewijzigd door _wolf_ op 22 juli 2024 14:00]

Alle leuke features. Gewoon wat Apple foto’s out of the box doet. Je kan foto’s editeren of reversen naar het origineel. Zoeken op een kaartje, tags toekennen, zoeken op termen, zoeken op gezichten, delen van albums, een real maken van uw vakantie, tonen live foto etc.

Ook worden de foto’s in klein formaat op mijn apparaat geladen en pas als je een foto in groter formaat wil wordt die gedownload. Heel handig.

Zie, ik werk al 10 jaar met light-room. De backup is gewoon een light-room file. Dat is gewoon de beste mannier om een archief te beheren incl backup. Icloud backup werkt perfect.

Zolang je foto’s ziet als aparte files en het mac ecosysteem beklemmend is denk ik dat je beter bij windows blijft in combinatie met een NAS.

Het enige wat je mogelijk gaat missen zijn de apps.
Alle leuke features
Deze features zijn niet uniek voor apple software. Deze vind je ook terug in windows.
Ook worden de foto’s in klein formaat op mijn apparaat geladen en pas als je een foto in groter formaat wil wordt die gedownload. Heel handig.
Onder Windows met onedrive werkt dit precies hetzelfde.
Zolang je foto’s ziet als aparte files en het mac ecosysteem beklemmend is denk ik dat je beter bij windows blijft in combinatie met een NAS
Nee zie ik niet en zeg ik ook niet en is ook geen argument die ik maak.

Ik vindt het jammer dat je niet ingaat op mijn vragen, of de informatie die ik je geef.

Betreft apps, met een windows phone had je misschien gelijk maar het hele windows ecosysteem? Alles wat kan draaien onder windows vergelijken met de mac store? Ik weet het natuurlijk niet zeker maar ik denk dat je jezelf hierin nog eens diep kan vergissen.
Waar ik naartoe wilde is ‘de Ipad werkt perfect zolang je binnen het ecosysteem blijft’.

Ik ben opgegroeid met windows en zit nu in het mac ecosysteem maar doe IT support op windows. Dus ken het zeker. Ben me goed bewust van de voordelen van de surface tablets. Alle voordelen van een laptop + tablet in één. Incl pennetje.

Er is natuurlijk wel een compromis te maken. De Ipad maakt voor vele mensen alles simpel. Al is wat mij betreft geen laptop vervanger voor echt dagdagelijks zakelijk gebruik. Zelfs de pro modellen niet. Just saying.

Maar als je gewoon uw leven digitaal wil organiseren als gezinscomputer is het gewoon een zaligheid. Zelfs kids en ouderen zijn er zo met weg.

Op Android is dat op zich niet anders, maar er zijn nu eenmaal minder tablet apps. Windows tablets rijden dat gat toe maar het is iets complexer. Al kan je er wel alles mee.

Ik ben niet zeker wat uw vraag juist is maar als je niet in het max ecosysteem wil belanden is een Ipad minder aan te raden.

Ik gebruik de Ipad pro als 2de scherm op op momenten dat ik wil noteren met een pennetje. Het is een aanhangsel van men laptop en Iphone. Alles loopt mooi in sync. Copy/paste, ik kan er telefoons op aannemen, ‘focus’ gaat automatisch overal aan (geen notificaties of telefoons buiten uw favorieten). Voor mij is het zalig.

Als ik een Windows gebruiker was zou ik waarschijnlijk gewoon een surface tablet kopen.

Ben nu verknocht aan men 16” macbook M1. Ik kan zelfs men favoriete Ipads apps draaien. Gewoon soms handig maar dat hangt echt af van uw specifieke situatie.
Onderstaand is vol van meningen, je bent gewaarschuwd :) Dankje voor je reactie ik stel het op prijs hoe mijn reactie ook over lijkt te komen :)
Waar ik naartoe wilde is ‘de Ipad werkt perfect zolang je binnen het ecosysteem blijft’.
Ik ben het hier mee eens, dit is ook wat ik probeer te zeggen. Zodra je een product heb uit het apple ecosysteem en je wil dit integreren met bijv microsoft services, dan kom je gewoon in de problemen die voor een leek niet makkelijk uit te vogelen zijn. Waar als je een windows product koopt dan gaat dit niet op dan kan je wel je apple services eenvoudig gebruiken. Het probleem met een apple product komt als je iets wil doen buiten het ecosysteem (laten we eerlijk zijn, dit geld alleen voor mensen die migreren naar apple producten, te maken krijgen met school of werk waar andere diensten gebruikt worden of vast lopen op de manier van werken van apple).
De Ipad maakt voor vele mensen alles simpel.
Apple richt zich heel slim op de zeg 10 meest gebruikte use cases. Zit hoe jij jou product wil gebruiken niet in deze use cases dan kom je vrij snel op dat apple wel een ander product heeft wat jou usecase beter af vangt (of doet alsof jou use case niet of niet meer bestaat). Een apple product is meestal gewoon erg goed, simpel weg omdat het heel specifiek is in wat het moet doen. Waar mensen vaak op apple producten afgeven is wat als jou use case opeens niet meer ondersteund wordt. Of wat als je iets wil doen wat net iets meer vraagt dan de use cases die gedefinieerd zijn. Dan wordt het net als een windows machine opeens een heel complex geheel en doet het echt niet onder in complexiteit aan een windows machine. Maar zolang je binnen de lijntjes kleurt, in het ecosysteem blijft zijn het prima producten.
Maar als je gewoon uw leven digitaal wil organiseren als gezinscomputer is het gewoon een zaligheid. Zelfs kids en ouderen zijn er zo met weg.
Ik ben echt heel nieuwsgierig naar wat je hiermee bedoeld. Je hebt het in je eerdere post ook al gezegd. Wat in dit opzicht kan je binnen het apple ecosysteem wel wat ik in mijn windows ecosysteem niet kan? Waarom zou ik mijn backup server, mijn cloud omgeving mijn diverse windows computers, mijn telefoon, mijn wearable moeten opgeven om over te stappen (want laten we eerlijk zijn dat is wat een overstap betekend naar een apple product). Dit mis ik zo vaak, in de beargumentatie van iemand die positiever is over apple producten dan dat ik zelf ben. (Aub kom niet met het argument omdat het gewoon beter is. Dat is het antwoord wat ik altijd krijg. Ik ben juist 10 jaar geleden uit het ecosysteem gestapt omdat het juist niet beter was. Het is anders niet beter of slechter)
Op Android is dat op zich niet anders, maar er zijn nu eenmaal minder tablet apps. Windows tablets rijden dat gat toe maar het is iets complexer. Al kan je er wel alles mee.
Het probleem van microsoft op het gebied van tablets is dat windows apps of executables of programma's of hoe je ze ook wil noemen. Bijna nooit geoptimaliseerd zijn voor touchscreens, daardoor komen windows tablets ook zo moeilijk van de grond. Waar dit bij Ipads dit echt anders is, er is namelijk geen app gap tussen microsoft apple en google producten. Er is een usecase gap, waar de usecase een scherm die ik kan aanraken en bedienen momenteel in het voordeel van Apple ligt, een klein scherm die ik kan bedienen en waar ik mee kan bellen nu het domein van Android is en waar laptops en desktops het domijn van microsoft is. Ik vindt het alleen heel erg jammer dat ik Ipad product niet goed kan integreren in het geheel van mijn gekoppelde android telefoon met mijn windows laptop. Niet omdat het technisch onmogelijk is maar omdat het onmogelijk gemaakt is.
Ik gebruik de Ipad pro als 2de scherm op op momenten dat ik wil noteren met een pennetje. Het is een aanhangsel van men laptop en Iphone. Alles loopt mooi in sync. Copy/paste, ik kan er telefoons op aannemen, ‘focus’ gaat automatisch overal aan (geen notificaties of telefoons buiten uw favorieten). Voor mij is het zalig.
Dan gebruik jij jou iphone en laptop hetzelfde als ik mijn laptop en mijn android gebruik. Sterker nog vroeger (tot 2 jaar geleden) had ik een windows phone waarmee deze manier van werken ook standaard was. Dank voor dit argument, helaas zit dit ook in windows.
Als ik een Windows gebruiker was zou ik waarschijnlijk gewoon een surface tablet kopen.
Het windows probleem is, dat de usecase voor een windows gebruiker vaak helemaal niet is om een groter touch apparaat te hebben. Als je een telefoon in dezelfde prijscategorie koopt van een apple dan werkt jou android net zo goed samen met je laptop als onder een iphone en een macbook. Voor een groot scherm is het vaak net zo makkelijk om een laptop te pakken. En voor een klein scherm web je de android.
Persoonlijk hoop is dat Apple zijn ecosysteem een keer opengooid. Ik kijk naar de macbook met een M1 en denk wow dat is een apparaat die ik ook wil hebben, of ik kijk naar een ipad en denk dat is misschien ook wel handig om in huis te hebben. Ik loop er zelf gewoon tegenaan dat als ik eenmaal aan een apple product zit, ik zo veel meer apple producten in huis moet halen om dezelfde functionaliteit te hebben die ik nu heb al heb dat het niet intressant is om over te gaan. Of dat ik in de situatie kom zoals 10 jaar geleden dat ik aan het vechten ben tegen het os omdat mijn use cases niet overeen komen met hoe apple het ziet.
iPad*. Uiteindelijk wil ik mijn foto's toch lokaal, op mijn nas archiveren, in plaats van cloud-only bij Apple. Naast dat mijn iOS album ondoorgrondbaar wordt als er duizenden foto's instaan.
ondoorgrondbaar valt wel mee naar mijn idee, ik heb er ruim 20.000 foto's in staan. Je kunt er personen en plaatsen in zoeken en er is per jaar een soort "map"of album. En je kunt een album delen met iemand anders. En je hebt geen last van een nas die altijd aan staat en een keer een defecte harde schijf heeft.
Blijft toch raar dat ondanks jaren ontwikkeling file management is nog steeds een ondergeschoven kindje. Je kunt natuurlijk stellen dat via meta dit te doen is maar dit is toch wel heel erg de gebruiker forceren om te werken zoals Apple wilt, en nie zoals de gebruiker. Idem voor Kruidvat of zelfs gebruikers profielen, wederom is dit toch weer erg vanuit "Apple wilt het zo" dus doe het maar zo.

Zeker qua user profiles is toch totaal onwenselijk dat ik mijn ipad deel met mijn 5 jarige dochter en dan maar binnen mijn eigen profiel hier beperkingen moet opwerken (drie maal raden wat niet goed gaat).

Uiteindelijk is het een rare situatie, enerzijds raad ik juist iPads aan richting mijn familie die vrij computer-illiterate zijn, tegelijkertijd ondanks de gebruiksvriendelijkheid zitten er zoveel haken en ogen aan dat ik zelf juist geen gebruik wil maken van een iPad en enkel als "Youtube of kleur device" voor de kleine.
Je probeert 2 ecosystemen te koppelen die daar niet voor ingericht zijn. Windows (OndeDrive) naar Apple (sorteren) naar Windows (NAS). Natuurlijk, het zou vloeiend moeten kunnen werken, maar het zijn 2 werelden die je beide in hun eigen eco proberen te houden.

Wat bijvoorbeeld wél goed gaat: De NAS-app installeren op het Apple-device zodat foto's vanzelf naar de NAS gaan. (In mijn geval de Synology foto's app) En ze dan van daar af sorteren met de NAS app of met een Windows-device in verkenner.

Of een 2e optie: In Windows11 is er net een update geweest zodat iCloud-foto's vanzelf in de windows-foto's terecht komen, dan werkt het helemaal goed samen.

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 22 juli 2024 14:00]

Sorry, maar dat is een heel erg "wij van apple vertellen je even hoe je wilt gaan werken, alles aan ons systeem is super, heil Jobs, onze heerser in de hemel" antwoord.

Jouw antwoord zou nog ergens op kunnen slaan als we het hier hadden over de gewone iPad, maar dit is de iPad Pro, een gigantisch duur apparaat dat apple specifiek verkoopt als laptopvervanger voor professionele gebruikers.

Dat je met een zogezegd pro apparaat niet eens files van a naar b naar c kan verplaatsen, tenzij je alles doet in het apple ecosysteem is gewoonweg belachelijk
Dit dus, het is een antwoord van het kaliber:
je houdt de telefoon verkeerd vast.
Nee dit soort basale functies hoort gewoon goed te werken.
Ik ben het helemaal eens dat die arrogantie van Apple vervelend is en dingen makkelijker zouden kunnen. Zelf haat ik bijvoorbeeld dat mp3tjes op een iPhone zetten echt waardeloos is. Mijn post was ook niet om te duiden dat je verkeerd zit, maar je een workaround te geven via de NAS-app.
Maar je had wel kunnen weten dat een Pro hetzelfde ecosysteem heeft als een instapper.

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 22 juli 2024 14:00]

Ja en nee. Ja, de geschiedenis leert ons dat het inderdaad altijd gewoon een bigger better iPad is. Aan de andere kant, nu wordt er wel heel veel marketing tegen aan gegooid dat de pro _de_ vervanger voor professionals met laptops is. Dan zou je, denk ik, mogen aannemen dat ze bepaalde zaken dus beter regelen om dit mogelijk te maken.

Of dit dan zou betekenen dat dingen voor de pro dan automatisch ook voor de standaard iPad zouden moeten werken zou inderdaad een "dat komt omdat het 1 ecosysteem is"zou daar een conclusie van kunnen zijn, maar dan moet je dus kiezen. OF dit is een vervanger en je neemt voor lief dat de goedkopere iPad dit ook kan, OF het is het blijkbaar niet omdat wat je voor de pro regelt, regel je automatisch voor de stnadaard iPad.
Sorry, maar dat is een heel erg "wij van apple vertellen je even hoe je wilt gaan werken, alles aan ons systeem is super, heil Jobs, onze heerser in de hemel" antwoord.
Nee hoor, je geeft immers zelf al aan dat het prima werkt, al is het dan omslachtig. Het is wel een 'als je het op je eigenwijze windows manier wilt blijven doen op een niet-windows apparaat kan je verwachten dat het minder gebruikersvriendelijk en efficient werkt dan wanneer je de door de apparaatmaker voorgestelde manier kiest' antwoord.
Het is wel een 'als je het op je eigenwijze windows manier wilt blijven doen op een niet-windows apparaat
Nu lieg je om je favoriete bedrijf te steunen in deze hachelijke situatie: aan files sorteren, omzetten, en kopiëren is namelijk niets Windows-specifiek: een Linux of OSX laptop kan dit evengoed (misschien zelfs beter) als een Windows-laptop.

En wederom: Apple verkoopt dit als laptopvervanger, maar het meest eenvoudige dat je op PCs kan is file management, en dat kan in iOS gewoonweg niet. En niet odmat iOS zo anders dan desktop-systemen is dat het niet kan: als je jailbreakt kan dit allemaal gewoon poepsimpel: file explorer installeren, sorteren, openen en omzetten, en weer kopiëren naar een netwerk share.

Dat dit niet werkt is een keuze van Apple.

[Reactie gewijzigd door kiang op 22 juli 2024 14:00]

Als je van platform verandert, en verwacht dat je exact dezelfde workflow op exact dezelfde manier met exact hetzelfde gemak kunt blijven doen, dan ben ik echt geen leugenaar als ik zeg dat dat onrealistisch is. En dat is niet omdat ik al dan niet een fan ben van een specifiek platform, het gaat namelijk evenzo op in de andere richting.
Als je zelf niet de moeite kunt of wilt nemen om je te verdiepen in het nieuwe platform, en er alleen maar op afgeeft omdat het niet precies zo werkt als het platform waar je vandaan kwam, dan zegt dat meer over jou dan over mij.
dan ben ik echt geen leugenaar als ik zeg dat dat onrealistisch is.
Wel als je het een 'windows workflow' noemt, en dat deed je letterlijk, en bewust.

De workflow is echter eentje die perfect werkt op windows, linux, OSX... en zelfs Android. Enkel niet iOS, omdat Apple daar kkoortsachtig wil voorkomen dat gebruikers aan file management willen doen, maar dat is simpelweg een hoeksteen van een productieve werkomgeving.
Als je zelf niet de moeite kunt of wilt nemen om je te verdiepen in het nieuwe platform, en er alleen maar op afgeeft omdat het niet precies zo werkt als het platform waar je vandaan kwam, dan zegt dat meer over jou dan over mij.
Als Apple iets een laptopvervanger noemt, en ook nog eens pro-product, maar je dan ervan weerhoudt om simpelweg files te downloaden, sorteren, hernoemen, bewerken, en te uploaden, dan zegt dat meer over Apple dan over mij. En als jij dat aanvaardbaar vindt zegt dat wel degelijk wat over jouw keuze oogkleppen op te hebben voor een OS, enkel en alleen omdat het logo jouw religie is ;)

[Reactie gewijzigd door kiang op 22 juli 2024 14:00]

Je verwijst zelfs naar problemen die niet bestaan. OneDrive bijvoorbeeld heeft een app die gewoon werkt en door Sebazzz dan ook niet als probleem wordt aanzien. Het grootste probleem dat hij aanhaalt is net de omzetting van HEIC naar JPEG. Als daar geen eenvoudige app voor is, vind ik dat ergens onaanvaardbaar. De iPad Pro richt zich net op creatieve mensen, en dan moet je vlot met afbeeldingen kunnen werken.

En als je dan nog aanbeveelt om uiteindelijk bijv. de Windows verkenner te gaan gebruiken voor iets, dan moet je toch gewoon toegeven dat de iPad Pro hier tekortschiet.

En Sebazzz gebruikt geen iCloud, hij gebruikt OneDrive. Dat is een keuze die hij gemaakt heeft. Mogelijks is het eenvoudig om zijn foto's (ik ken de bron niet) naar OneDrive te syncen (bijv. een Android telefoon en je hebt toch al een M365 abbonement voor Office met 1TB OneDrive storage). Dan moet je niet ineens gaan voorstellen om dan zomaar iCloud te gaan gebruiken omdat dat ook vlot werkt met Windows, opnieuw het argument negeren dat OneDrive niet het probleem is. En je beveelt daar voor de tweede keer aan om bepaalde taken op Windows te doen, is het dan niet onvergeeflijk dat een apparaat dat zoveel geld kost daar niet de mogelijkheid voor heeft maar een laptop die nog geen kwart van dat bedrag kost het zonder probleem zou kunnen?
En als je dan nog aanbeveelt om uiteindelijk bijv. de Windows verkenner te gaan gebruiken voor iets, dan moet je toch gewoon toegeven dat de iPad Pro hier tekortschiet.

Schiet het device tekort of is er met de wensen en eisen aan de voorkant al voor het verkeerde device gekozen?

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 22 juli 2024 14:00]

iPadOS schiet op veel gebieden te kort, vooral op de iPads Pro’s waar je echt wel meer van mag verwachten aangezien ze incl Magic Keyboard cover een stuk duurder zijn als de instap MacBooks waar je veel meer op kan.

Heb zelf ook een iPad Pro en voor veel dingen is het een super fijn ding. Maar voor net zoveel taken kan je eigenlijk beter een macbook air kopen.
naar Windows (NAS)
Een NAS is geen Windows, noch Mac, noch iOS/iPad OS. Het is een aan je netwerk gekoppeld opslag device (Network Attached Storage) op file-level. Hoe elk OS, dat van die NAS kan lezen, met die file data omgaat is een ander verhaal.
Je hebt gelijk, maar ook weer niet. Het idee dat een tablet zich geheel moet aanpassen aan jouw specifieke behoefte moet je verlaten, bij elk platform, maar bij het eco-systeem van Apple in het bijzonder. Je hebt gelijk dat veel dingen niet gemakkelijk kunnen, maar je kunt niet zeggen dat het basisfuncties zijn. Het zijn jouw basisfuncties.

Als je kijkt wat er wel kan en je werkstijl aanpast aan deze mogelijkheden, dan blijkt de iPad Pro een fantastisch handig apparaat te zijn. Ik gebruik de iPad al vele jaren en sinds 2021 ook de iPad Pro 12.9. Het vervangt volledig een laptop en zeer veel dingen doe ik op mijn iPad. Wat niet kan, doe ik op mijn PC, met name beeldbewerking. Dus, in plaats te vechten tegen het systeem en te frustreren over de dingen die (echt heel veel) beter kunnen, kun je ook meebuigen.

Natuurlijk, als er te veel dingen zijn die niet kunnen en essentieel zijn voor je werkstijl, dan past Apple niet bij je. Gelukkig zijn er opties.
Nou nou, een toestel voor de professionals maar met cloud werken en via het netwerk bestanden overzetten met een protocol dat al 20 jaar bestaat is moeilijk? Dat lijken nochtans twee zaken die professionals tegenwoordig vaak gebruiken O-)
Ik heb geen enkel probleem met bestanden overzetten of gebruiken tussen platformen. Zelf gebruik ik één van deze mogelijkheden:
* Google Drive
* Dropbox
* Mailen
* Notion
* Word

Hiermee kan ik overal bij en aan documenten werken als het nodig is. Als je het hebt over specifiek foto’s selecteren, en in mappen zetten, dat doe ik op de PC. Ik fotografeer en ik film op redelijk niveau, dus werk met veel en ook grote bestanden. Daar is een iPad niet voor geschikt.
Dus de iPad pro is voor professionals met eisen v/e beginnende amateur?
De iPad Pro is in mijn ogen veel te duur om primair als browser, foto-sorteer etc machine te gebruiken. Ik gebruik de iPad Pro totaal ander en ben er erg blij mee. Mijn favoriete apps zijn Concepts, Procreate, uMake en Shapr3D.

Ik gebruik Concepts tegenwoordig als een soort van Uber white board in meetings, maar ook om tekening te maken ter ondersteuning van de verbouwing van mijn huis, mijn hobbies (hout/metaalbewerking, electronica e.d.). Voor mijn werk gebruik ik de iPad vooral veel om technische concepten uit te werken voor mezelf en om uit te leggen/over te brengen aan anderen.

Ik gebruik de iPad praktisch niet als traditionele computer, ik loop dan veel liever naar mijn buro waar ik twee 4K schermen heb. De iPad is voor mij vooral een pen/touch device en heeft wel overlap met een "gewone" computer, maar het is zeker geen primaire computer. En eigenlijk wil ik dat ook niet. Dat is wellicht mijn persoonlijkheid hoor. Ik had ook altijd moeite met het hebben van een laptop en een desktop. Mijn brein vind dat te chaotisch, teveel dezelfde functies op twee apparaten. Nu ik 100% thuis werk heb ik een Mac Mini en een iPad Pro. In de toekomst gaat het misschien weer een Macbook + iPad zijn, maar de afgelopen 2-3 jaar werkt dit perfect voor mij.
Klinkt erg omslachtig, zelfs als je dit op windows doet. Apple's oplossing is apple only, maar werkt dan wat mij betreft echt prettig: Maak een foto met een van mijn ios devices, direct overall beschikbaar via fotos. Editen kan via fotos of een andere app, sorteren via folders in fotos, delen via een shared album, en dan direct naar mijn foto printer sturen als ik het wil uitprinten. Geen NAS, geen file formaat conversies.
Apple werkt echt een stuk efficienter, als je accepteert dat het apple only is.
Mag ik weten hoe je de foto’s converteert van HEIC naar JPEG? Ik heb daar ook al eens naar gezocht maar vond enkel shady software…
Hou je vast:

1. Je hebt een berg foto's
2. Zorg ervoor dat ze na het opslaan in files app in je fotobibliotheek komen (drag en drop met fingergymnastiek)
3. Dan selecteer je ze in de foto app en dan kies je "share" en dan "copy"
4. En dan paste je ze in de bestanden app, en dan zijn het JPEG
Een iPad is ook geen laptop. Dan neem je een MacBook met een volledig macOS.

Je verwachting vooraf was dan ook scheef als je dit nu gaat vergelijken met een Surface laptop.
Letterlijk Appels met peren. ;)

Voor de foto's sync kun je beter via iCloud gebruiken. Veel minder omslachtig.
Laten we hopen dat de geruchten , dat Apple een lichte aangepaste versie van MacOs op iPads aan het testen is , waar zijn. Althans ik hoop het wel.
Ik denk dat het grootste minpunt van de nieuwe iPad is, dat de betaalbaarheid van een iPad is verdwenen.

Ik heb veel Apple haters aan een iPad geholpen omdat het enige eerlijk geprijsde Apple product was.

Instappen is 50-100% duurder geworden.
Ja het is inderdaad niet goed te praten die nieuwe prijs, dit kun je gewoon niet je instap model meer noemen.
Goed ik heb hem wel gekocht en ben er verder blij mee, vind het scherm ook prima om naar te kijken wat hier als - punt staat(Scherm niet gelamineerd is).

Ik kwam van de iPad Air af met ios12, die ik ook in 2013 dacht ik had gekocht.
Dus ja dan eens vernieuwen mag op zich wel weer eens, maar even een iPad nu nog kopen is niet perse leuk meer nu voor vele.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 22 juli 2024 14:00]

Ja het is inderdaad niet goed te praten die nieuwe prijs, dit kun je gewoon niet je instap model meer noemen.
iPad 2021 $329 => €389
iPad 2022 $449 => €589

Ja, zelfs in dollar is het 36% duurder geworden, maar in euro is dat verschil 51%. Dat extra verschil in euro komt omdat Apple een Amerikaans bedrijf is en de dollar naar euro koers zo een 20% slechter is geworden voor ons. Daarnaast is de inflatie in de VS erg hoog het afgelopen jaar, bijna 10% en het lijkt erger te worden. Daar is dus een deel van de prijs verhoging door te verklaren. Of je dat 'goed te praten' wil noemen is een heel ander verhaal.

Ook in de supermarkt in ons eigen kikkerlandje zijn de afgelopen jaren enorme prijsverhogingen doorgevoerd (aka. inflatie).

Note: Zelf ook in 2013 een iPad Air gekocht, het goedkoopste 16GB model was toen €579 (MSRP), 9 jaar later zitten we met 15% inflatie => €666. Een iPad Air 2022 (64GB) heeft nu een MSRP van €789. Het dollar/euro koers verschil tussen 2013 en 2022 is echter 42%...
Heb je de dollar prijzen kaal van de website gepakt? Want dan komt er nog salestax bovenop. Iets wat we hier altijd in de prijzen verwerkt hebben zitten (richting consumenten). Zodoende is een prijsverhoging hier relatief hoger.

Als de prijs ex btw met X procent stijgt, is de prijs in de btw X procent hoger Plus een beetje.
Plus een beetje.
Waar komt dat beetje vandaan?
Ja maar dat verklaard sommige prijsverschillen nog niet helemaal.

complete wereldwijde prijzenlijst
Hier een paar prijzen voor de "iPhone 14 Pro Max 1TB" (in dollar zonder btw)
Nederland: $1682
VS: $1575
Zuid Korea: $1444

Dan zie je dat Apple best wat lager zou kunnen zitten, want ik weet zeker dat ze in Korea ook echt wel winst zullen willen maken op hun Iphone.
Ja het is inderdaad niet goed te praten die nieuwe prijs, dit kun je gewoon niet je instap model meer noemen.
Goed ik heb hem wel gekocht en ben er verder blij mee, vind het scherm ook prima om naar te kijken wat hier als - punt staat(Scherm niet gelamineerd is).
Dus (voor jezelf) heb je het goed gepraat. Dat is de manier waarop Apple het goed praat. Als meer klanten het kopen voor een hogere prijs binnen de marge waarin de omzet stijgt, dan zal de prijs hoger zijn.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 14:00]

De prijs is gelijk gebleven… in het land van oorsprong. Dat de wisselkoers daar een flinke draai aan geeft kan ik apple niet kwalijk nemen.

Dat het een hoge prijs is is duidelijk, voor een top ipad pro heb je twee 13” macbook pro’s. Maar verklaarbaar is de stijging wel.
iPad 2021 $329
iPad 2022 $449

449 is inderdaad dezelfde prijs als 329… 8)7
Sorry, ik zat naar de iPad Pro te kijken, geen idee van de reguliere iPad

$799 -> $799

[Reactie gewijzigd door 01001000 op 22 juli 2024 14:00]

Voor instappers is de 9e gen iPad nog gewoon beschikbaar en die loopt in zijn prijsklasse nog steeds rondjes om de concurrentie…

Apple heeft eigenlijk een tussen model toegevoegd ipv een nieuwe instapper.
Net zoals bij de iPhones je ook nog vorige generaties kunt kopen.

[Reactie gewijzigd door RobbieB op 22 juli 2024 14:00]

Het model van vorig jaar is echter ook in prijs verhoogd, niet zo duur als de nieuwe ipad dat dan weer wel.
Maar dat is gewoon een inflatiecorrectie, net zoals dat bij alle producten gebeurd. Het leven wordt duurder, we kunnen ons misschien niet meer de luxe verantwoorden die we in het verleden hadden.. that's life.
Grappig dit argument alleen gebruikt als het ze uitkomt, in de jaren dat de euro meer waard werd dan de dollar zijn de prijzen ook niet verlaagd, maar was het extra inkomen.
Ik snap dat bedrijven winst willen maximaliseren, maar Apple had vorig jaar bijna 100 miljard winst (bijna 2 keer zoveel als 2 jaar eerder), waardoor ik denk dat de consument in Europa genoeg reden heeft om te klagen over de prijzen.
De enige manier om te klagen is door het niet meer te kopen. Klagen en toch kopen zal alleen maar resulteren in meer prijsverhogingen...
Gezien ik aandelen heb van Apple heb ik liefst dat ze het zo goed mogelijk doen.
Maar de alsmaar stijgende prijzen zorgen ervoor dat in mijn omgeving zelfs de iPhone gebruikers en echte liefhebbers van de eerste dagen naar Android gewisseld zijn.
Met als antwoord 'ja ik heb voor de helft van de prijs een even snel toestel met even goede of betere cameras'
Gezien veel inkomsten uit accessoires zoals de watch en airpods en dan nog diensten komen, is dit een slechte evolutie.
Hopelijk corrigeren ze op tijd voor hun marktaandeel ook in de VS begint te slinken.
Daar zie ik bij mijn collega's al verbazingwekkend veel android telefoons (verbazingwekkend omdat het geen IT savvy mensen zijn).

De iPad is wel het toestel dat maar geen concurrentie ondervind.
Vermoedelijk dat zij dit ook zien en daarom zich veilig voelen met de prijsverhoging.
Ik ben altijd een enorme android fan geweest. Maar een iPad was de enige valabele tablet.
Gezien hoe weinig ik mijn iPads gebruik tegenwoordig is het gewoon wat de vraag hoeveel bestaansrecht ze nog hebben bij mij hier.
De alsmaar grotere en snellere telefoons maken het grijpen naar een tablet overbodig.
Daar zie ik bij mijn collega's al verbazingwekkend veel android telefoons (verbazingwekkend omdat het geen IT savvy mensen zijn).
Android is het beste van twee werelden.
Rechtstreeks uit de doos is het heel goed en simpel te gebruiken.
Als je meer wil, als je wil tweaken (wat jij waarschijnlijk IT savvy noemt) kan dat ook.

Android heeft een heel groot aantal settings, maar zijn niet nodig om het toestel te gebruiken.
Ik heb altijd android gebruikt en ben het hier volledig me eens.
Zelf vind ik het eigenlijk gebruiksvriendelijker dan iOS.
Het is gewoon dat, zeker in de VS, android eerder door de tech liefhebbers gebruikt wordt en iOS het mainstreame is.
Maar je ziet dus nu ook mensen kiezen voor Android gewoon vanwege de prijs.
Apple met zijn instap iPhones voorziet wel een iPhones aan een lagere prijs. Maar wat ze bieden is zoveel minder dat er dus in het land van de gekleurde bubbels en imessage niet tech liefhebbers voor Android kiezen.
Dat zou voor mij als Apple een donkere wolk zijn die aan komt gedreven.
Ik denk niet dat de mensen die klagen ook de mensen die het kopen. Sommigen wellicht wel, maar het gros van de klagende mensen klaagt daadwerkelijk omdat ze het te duur vinden om aan te schaffen.
“Inflatiecorrectie” die nooit wordt doorgevoerd in de lonen, enkel in de bonussen van de top.

Inflatie is altijd het argument om prijzen op te drijven. Het houdt een keer op. De instap niet se iPhone is in 3 jaar tijd met bijna 300 euro in prijs gestegen… geen inflatiecorrectie hoor. Let maar op: de nieuwe se gaat straks naar 700 euro. Als ik het goed heb, was dat de prijs van de XR, de 11 en de 12.
Nu nog wel, volgend jaar niet meer. Of ze moeten met een ipad SE oid komen, anders is de goed geprijsde ipad straks gewoon verleden tijd.
Maar wil je dat nog wel. Hoe lang krijgt die nog updates? Waar mensen met een telefoon toch wel een jaar of 5 kunnen doen (soms ook veel langer) voordat er een keer een ongelukje is waarbij hij totall loss verklaard wordt ligt dat bij tablets veel hoger die kunnen makkelijk 10 jaar mee gaan ook niet overal mee naar toe en liggen vaak rustig. Maar dan moet je nog wel software updates hebben want anders werken apps op een gegeven moment gewoon niet meer. Of kan je niet veilig werken omdat de software lek is. Dus bankzaken of crypto kan je dan beter vermijden op zo'n apparaat.
Van alle tablets op de markt is de iPad degene waarbij ik me daar het minst zorgen over maak... Zelfs voor kritische security updates krijgen oudere versies van iOS gewoon nog en update. (Bv. iOS 12 (!!) vorig jaar nog, 2x zelfs: https://support.apple.com/nl-nl/HT201222)

[Reactie gewijzigd door RobbieB op 22 juli 2024 14:00]

Maar ik heb wel mensen gehoord met oudere devices dat nieuwere apps niet meer werken en ze geen iOS upgrade meer gekregen hebben dus dan houd het toch een beetje op.
Om die rede zou ik zelf nooit voor hele oude modellen gaan omdat die al een heel eind onderweg zijn in hun software leven. De hardware kan langer mee maar de software ondersteuning is tegenwoordig een groot probleem waardoor we veel ewaste hebben ze worden daardoor onbruikbaar voor bepaalde zaken terwijl de hardware het prima aan zou kunnen.
Vervelend van een oud OS is dat je ook een oude browser hebt. En bepaalde websites het dan ook niet doen.
En nee, Firefox installeren helpt niet, je blijft op die oude browser zitten.
Maar aan de andere kant zijn dat wel de laatste loodjes die iOS 12 aflegt. Je zit dan misschien nog veilig, maar je zult toch eens naar wat nieuws moeten kijken.
Dat hangt er vanaf waar je hem voor gebruikt. Als het alleen wat internetten en streamen is (wat voor veel mensen het geval is) zijn ze nog steeds prima.

[Reactie gewijzigd door RobbieB op 22 juli 2024 14:00]

Voor instappers is de 9e gen iPad nog gewoon beschikbaar en die loopt in zijn prijsklasse nog steeds rondjes om de concurrentie…
Qua specs zijn laptops tegenwoordig ook niet slecht.
5600U / 8 GB / 256 GB voor 500 euro. Zet er Linux of ChromeOS op als je geen fan van Windows bent en gaan..
Voor 440 euro heb je een Lenovo Tab P11 Pro 2nd gen met een 2.5k 11,2 inch 120 hz OLED scherm met HDR ondersteuning (inc. Dolby Vision), 8 GB ram en 256 GB opslag en een snellere chipset zowel single core als multi core (MediaTek Kompanio 1300T vs A13).

De iPad 9th gen 64 GB versie is 363 euro en de 256 GB versie is 529 euro.

Geen OLED
Geen 120 hz
Geen HDR
Langzame en onhandige lightning connector
Minder RAM
Niet gelamineerd
Optionele pen niet magnetisch op te laden

Het klopt dat de M1 en M2 tablets in een eigen league spelen (qua performance), maar de "instap"-iPads zeker niet.
De originele iPad 1 uit 2010 had een prijs van 499 voor 16gb storage en een 1024x768 scherm. Meeste mensen waren toen positief verrast door de betaalbaarheid. Vergeleken met toen is de ipad niet veel duurder geworden (minder dan inflatie zou ik denken) en wel veel beter. Wat dat betreft is de betaalbaarheid dus niet slechter dan de eerste iPad.

Heb zelf voor een iPad Air 2022 gekozen: door stage manager en support voor een externe display is dit nu echt wel een laptop zonder scherm. Hang ‘‘em aan een monitor met Bluetooth keyboard en muis en je heb voor de meeste zaken een laptop vervanger.

Daarnaast lijkt me de M1 met 8Gb geheugen toekomstbestendiger dan een a14/15 bionic processor.

[Reactie gewijzigd door ako op 22 juli 2024 14:00]

Ipad air 2022 neem ik aan en niet 2012 :)
Dit. Ik ben extreem fan van het ecosysteem, maar de nieuwe prijzen brengen dit echt wel aan het wankelen en ik hoop dat de iPads van mijn kids het dus nog even volhouden.

Jammer dat een prijs zo enorm een product kan wegdrukken.
Er is een goede refurbished markt waar je denk ik beter een pro met gelamineerd scherm kan kopen dan een nieuwe non-pro
De iPad was ook de beste deal qua tablets. Lange ondersteuning, goed product. Zelfs als je niet in Apple geloofde. (De term "geloof" is denk ik gerechtvaardigd nu zoveel randapparatuur bij apple "Magic" is.)
Dat is nu dus voorbij, het wordt een tweedehands iPad (die worden ook niet goedkoper) of er is een gat in de markt voor betaalbare Android tablets met lange ondersteuning.
Is de belachelijke prijsverhoging misschien het gevolg ervan dat deze buiten het verfoeide China wordt gemaakt?
Zou best weleens kunnen ... Hoe het ook zijt, het maakt niet uit. Voor de consument is hij fors duurder geworden en dat is echt een nadeel.
Ik begreep dat Apple meer en meer hun producties verplaatsen naar landen als Vietnam. Daar wordt dan alsnog gebruik gemaakt van Chinese onderdelen.

Je kan het in je marketing natuurlijk wel gebruiken als reden dat de prijs ervan is gestegen.
Dat zullen ze zeker doen, alles draait natuurlijk om zoveel mogelijk marge.
Jammer van 2022, een slecht Apple jaar in mijn ogen .....
Productie wordt uit China weggehaald omdat het niet zeker is dat de mensen aan het werk mogen en zo. Dus leveringszekerheid, met name.
Daar ben ik het zeker niet mee eens, dat de iPad het enige eerlijk geprijsde Apple product is. Jij vindt het waarschijnlijk niet eerlijk omdat de hardware vaak gelijk of beter is bij concurrenten die het aanbieden voor een lagere prijs. Maar je betaalt niet alleen voor de hardware. Het is de software en besturingssystemen die veel mensen superieur vinden, en het hele ecosystem eromheen.
Als je meerdere Apple apparaten hebt, dan werkt dat gewoon heel goed en stabiel. Daarnaast krijg je ontzettend goede software updates, voor een veel langere duur dan bij concurrenten. Als dat betekent dat je er met gemak dubbel zo lang plezier van kunt hebben, dan is het misschien wel veel eerlijker geprijsd dan de producten van andere fabrikanten.

[Reactie gewijzigd door amsterdamned op 22 juli 2024 14:00]

3 jaar terug de vorige generatie Ipad mini gekocht in de US voor volgens mij, net onder de 400 dollar (256GB variant).
Als ik nu de nieuwe koop in Nederland met dezelfde spec ben ik gewoon 860 euro kwijt. Is voor mijzelf in ieder geval voorlopig niet echt te verantwoorden. Ik weet dan de euro laag staat en de prijzen zoiso zijn gestegen maar we worden hier zeker in Europa gewoon keihard genaaid op het moment.
(Maar zelfs daarnaast nog is de Ipad mini in de US ook gewoon 650 dollar voor de 256GB variant. ex btw)

Ik wil dat model best graag hebben, vooral voor het scherm en de dubbele speakers (eindelijk). Maar ja voorlopig nog niet. Ga gewoon weer extreem lang met deze Ipad doen net zolang tot echt alles traag is.
Instappen is niet zoveel duurder geworden en 'het enige eerlijk geprijsde Apple product' is overdreven.

Apple biedt meerdere generaties aan. De iPad Air 2021 is nog steeds bloedsnel. Of dan wacht je een jaar.
Ik vind het portfolio management van Apple toch vaak wel triest. Een featuretje hier, maar dat krijg je weer niet daar. Alles tbv up sale.
Neem nou die eerste generatie pen. Die is toch simpelweg onhandig.
Heb gisteren een 1.5 uur Webex meeting gevolgd en was 15% batterij kwijt, en dat met een extern scherm dat ik gebruik voor grotere spreadsheets / mail / web apps … Ik kom net de dag niet uit zonder op te laden als het de hele dag scherm kijken is, maar dat komt nauwelijks voor en mijn volgende extern scherm wordt een USBC die ook kan opladen …
Sinds iPadOS 16.2 komt mijn laptop niet meer uit de rugzak, full external display support is voor mij de revelatie.
Het laden zou idd iets rapper mogen en de batterij zou ook wat langer mogen meegaan, de camera zou ook mogen verhuizen,. Maar de laptop wordt niet meer gebruikt, dat zegt voldoende denk ik, qua productivity tool is ie voor mij nu 100% inzetbaar en gaat de laptop de schop op.
Gaaf om te lezen dat er mensen zijn die wel gewoon hun volledige werk vanaf een iPad kunnen verrichten. Ben wel benieuwd, wat is er nieuw in 16.2 wat er voor gezorgd heeft dat je je laptop niet meer gebruikt ? (Stage manager?)
Full external display support + Stage manager (hoewel je die laatste niet echt nodig hebt, maar wel super handig eens je door hebt hoe het werkt)
Kan nu netjes grote spreadsheets/presentaties op mijn external 27 inch display verwerken en ook calendar + mail op groot scherm zetten net zoals ik dat op laptop kan.
Tot vier apps op een stage werkt lekker gestructureerd, en je kan de stages makkelijk moven tussen iPad (als je op de baan bent en als je dan terug op bureau komt). De klik kwam er toen ik ontdekte dat als ik op 1 icoon in Dock klikte, de stage op dat scherm opent. Je kan in 1 stage makkelijk een app meerdere keren openen, bvb Keynote en slides van de ene presentatie naar de andere slepen … Of een nieuwe mail maken en de files app open hebben en files inslepen.

Wat deze experience echter uniek maakt is dat ik apps zoals ABRP en de app van mijn wagen ook gewoon kan gebruiken … wat niet mogelijk is op mijn laptop …
Ah, interessant! Dank voor je toelichting :-)
Tweakers blijft altijd wel erg oppervlakkig wat ze nu echt vinden van deze apparaten. Extreme prijsverhogingen en amper noemenswaardige toevoegingen lees je wel terug, maar niet echt met een hele kritische noot. En dsn 4 voordelen tegenover 4 nadelen, alsof het politiek correct niet zijn zonder een kant te kiezen. Maar dat we het hebben van een USB-C poort moeten vernoemen als voordeel....
Andere reviews op het internet gingen meer richting de meest nutteloze iPad upgrade ooit gezien de prijsstijging. Je kan beter de 9e generatie pakken (helemaal als je hem nog voor de oude prijs kan vinden) of een oudere Air.
Precies! Dat moet toch de boodschap zijn voor de lezer die niet in de details zit en andere reviews leest?. Met statements als "De iPad (2022) is daarmee de beste instap-iPad die Apple ooit heeft gemaakt" vindt ik echt dat je de plank volledig misslaat.

En wel weer typisch dat mijn comment als ongewenst wordt gemarkeerd. Mensen snappen het rating systeem klaarblijkelijk nog steeds niet.....

[Reactie gewijzigd door lucatoni op 22 juli 2024 14:00]

Ze willen graag test exemplaren blijven ontvangen, vandaar de milde noot en zelfs een Award !
Ja, ik zeg het hoe het is .....
Ik denk dat de prijs ophogen gewoon heel erg +EV blijkt. Misschien niet voor de particuliere markt, en laten hier en daar wat consumenten de nieuwe Ipads links liggen, maar als je kijkt hoeveel bedrijven en scholen ingericht zijn op het Apple eco systeem en elk jaar massaal Ipads inkopen.. dat gaat echt om aantallen.
Klopt, maar gelukkig gebruiken ze bij onze kinderen Chromebooks en Android tablets op de school, vind je het gek dat 'alles duurder wordt' als iedereen in bedrijven/ overheidsinstellingen (of scholen) altijd maar met (dure) Apple spullen moet werken?
Ik zou ook goed kunnen begrijpen wanneer scholen die wel Apple minded zijn/ waren toch ook om zich heen zullen gaan kijken, er zijn zeer goede alternatieven. Ook Android is erg goed in te regelen (en ook behoorlijk eenvoudig) om dit veilig te maken.

Zo hebben we hier 'Parental control' voor de tablet waar de kinderen op zitten (en de Telefoon ook), zo kunnen ze zelf niet zomaar iets downloaden (ik krijg dan een signaal, omdat ik voor die optie gekozen heb, maar je kan het ook echt dichtzetten) en zitten er in ons geval tijdslimieten op. => Bij bedtijd gaat het apparaat op slot (tenzij iemand met die autorisatie aangeeft dat het een keer wat langer mag/ kan, dat kan gewoon op het eigen device van de administrator).
Komt dus bij dat je prima tablets hebt die (met de huidige prijs van de 'Pro') een factor 4 goedkoper zijn.

Om heel eerlijk te zijn snap ik het al heel lang niet van hele groepen consumenten (geldt i.m.o. ook voor Samsung apparaten bijvoorbeeld) die altijd 'het vlaggenschip' willen hebben, ieder zijn ding, maar ik red mij prima met low-end toestellen, tot maximaal mid-end, meer heb ik niet nodig. De meeste mensen gebruiken de telefoon vooral voor bellen, Appen, soms een filmpje kijken of een simpele mobiele game te spelen en that's it. Ik hoor ook bij die groep, maar dat kan voor mij niet verantwoorden om 800+ voor een tablet (of 1400+ voor de vlaggenschip telefoon) uit te geven.
De meeste mensen gebruiken hun telefoon ook om foto's te maken en te filmen. Dan is een goede camera wel erg fijn en die zitten helaas vooral in de duurdere modellen.
True, maar de meeste mensen gebruiken ze voor kiekjes en simpele video'tjes, geen professionele video's waardoor het weer te verantwoorden is om zo'n duur toestel te kopen. Wij (ik) hebben ervoor gekozen om goedkopere telefoons, maar wel met een fatsoenlijjke camera, dwz de foto's zijn prima voor in een fotoboek/ album, maar hoef je niet op canvas af te drukken) en als je echt een keer fatsoenlijk foto's wil maken is er een compactcamera en een videocamera. Totaal voor 1 persoon ben je dan in totaal (in ons geval) 900 Euro kwijt geweest. Met 2 telefoons én deze apparaten in totaal 1100 Euro.
Hiermee heb je goede foto's, goede video's en wanneer je onderweg bent kan je ook nog prima fototjes/ videotjes maken voor in een plakboek, zonder extra apparaten. Daar komt bij dat de telefoon bij veel mensen na een jaar (of 2) vervangen moet worden voor een nieuw vlaggenschip. Bij ons vervangen we hem wanneer die 'op' is en de foto- en videocamera gaan vele factoren langer mee.

Kijk, als je 1 maal in de 8 jaar een telefoon koopt en dat een vlaggenschip is waar je zo lang mee kan doen, prima zeg maar, maar dat is niet de doelgroep waar ik op doelde. => ik doelde op de complete meute die ieder jaar het nieuwste model wil hebben.
Als je op de langere termijn kijkt is Apple helemaal niet zo duur. De aanschafprijs is inderdaad hoger maar de software ondersteuning is langer en de doorverkoopwaarde is hoger. Bedrijven calculeren dit natuurlijk allemaal mee.

Apple is ook heel duurzaam bezig met recycling en hergebruik in de nieuwe producten. Dat telt natuurlijk ook mee.
Blijf het jammer vinden dat de 3,5mm-jack maar zeker ook de fysieke thuisknop weghalen als iets positiefs wordt weggezet. Mijns inziens zijn dit ontzettend fijne "relieken" :)
Ja opgewonden geraken voor een poort minder en een lightning poort verscholen als usb c met een snelheid van usb 2.0. Deze 2022 is een puur 100% recycle product een pure cash grab zonder iets nieuws qua onderdelen. En als je nog eens 300€ oplegt voor dat stuk flap rubberen non backlightverlichting keyboard wat in China voor 20€ van de band rolt ben je nog gek genoeg. Tel dit alles bij elkaar koop je een MacBook Air m1 voor dezelfde prijs. Je moet echt van de pot gerukt zijn om zo’n overpriced prul te kopen. Tim ziet ze werkelijk vliegen. De graaicultuur van dat bedrijf op het hoogste niveau.
Tel dit alles bij elkaar koop je een MacBook Air m1 voor dezelfde prijs.
En wat nou wanneer je geen laptop wilt hebben? Want dat is een redelijk waardeloos formaat wanneer daarmee door een productie faciliteit moet lopen en onderweg foto's, video en aantekeningen moet maken. Dan is een iPad heel veel handiger. En wanneer die dezelfde rekenkracht heeft als een laptop, is dat wel zo handig.
Je moet echt van de pot gerukt zijn om zo’n overpriced prul te kopen. Tim ziet ze werkelijk vliegen. De graaicultuur van dat bedrijf op het hoogste niveau.
Wanneer Apple deze dingen kan verkopen voor deze prijs, doen ze het beter dan jij en ik samen. Kun je wel afgunstig zijn, maar daar wordt de prestatie van Apple niet minder van.
Dat dit soort dingen +1 krijgen zegt wel weer genoeg over de 'Brand Wars' op Tweakers.
Sinds wanneer zijn de MacBook Air m1 en iPad verschillende ‘Brands’? :+
Tja, dat ie het hier nou toevallig met een macbook vergelijkt betekent verder niet veel. Kijk anders ook eens naar de andere reactie Meiklokje in 'Apple iPad (2022) en iPad Pro (2022) - De beste tablet op een na?'

Of een paar dagen geleden

Meiklokje in 'Gerucht: Apple wil dat gebruikers niet langer 'hé' hoeven te roepen voor Siri'

Maar goed, dat wordt iig nog gemind voor het obsessieve hateboi gedrag dat het is.
Ik zie nog steeds geen vergelijking met andere merken.
Zonde van je energie om je daarmee bezig te houden.
2K+ voor een tablet en 400+ euro voor een keyboard cover ? Oef.
Die mag best inbegrepen zijn in de prijs.
Ik vind het opvallend dat Tweakers bij de prijzen bijna de duurste modellen laat zien in de revieuw..
De base iPad Pro is 'maar' 1450,-
Ze krijgen de beste modellen opgestuurd van apple zelf om te reviewen. Wel zo transparant om dit aan te geven in de review, gezien lagere modellen minder opslag hebben, minder ram geheugen en bijvoorbeeld enkel op wifi werken ipv 5g.
Tja, het mag dan wel niet onderdoen aan een behoorlijk snelle laptop qua prestaties, maar ik zou toch zelf nooit zoiets in deze form factor kopen voor de prijs van zo'n pro. Maarja er zijn vast mensen, vooral in de vormgeving, die 't heel makkelijk vinden om op de bank wat te kunnen designen.
Ik heb een 12,9” Pro maar wil niet meer zonder. Is gewoon voor privé gebruik maar ik wil geen kleinere meer. Het is een duur apparaat maar uitgesmeerd over 6 à 7 jaar prima te doen. Ideaal voor multimedia.
Ja ik ook niet, er zijn vast wel toepassingen voor te vinden, maar op professioneel niveau heb ik echt maar bar weinig aan een ipad. Ik vind dat de huidige ipads maar 1 ding doen en dat is de macbooks aantrekkelijker maken, slim, want ook die zijn een stuk duurder geworden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.