Apple komt in november met goedkopere Apple Pencil met USB-C voor 95 euro

Apple heeft een nieuwe Pencil-stylus onthuld voor gebruik met de iPad-tablets. Deze Pencil is goedkoper dan de voorgaande modellen en heeft USB-C. De Pencil mist de drukgevoeligheid en het draadloos laden van de tweede generatie Pencil.

De goedkopere Pencil is de eerste Pencil-stylus met USB-C en kan net als de andere Pencil-stylussen de kanteling meten voor bijvoorbeeld shadingeffecten, maar mist de druksensor om zo bijvoorbeeld strepen dikker of juist dunner te kunnen maken. De nieuwe Pencil kan wel magnetisch aan iPads worden gehangen, maar kan dan niet zoals de tweede generatie Pencil draadloos gekoppeld en opgeladen worden. Voor het pairen en laden is de USB-C-aansluiting vereist.

Gebruikers kunnen de stylus ook niet twee keer tikken om een andere functie te selecteren, wat wel bij de tweede generatie Pencil kan. De USB-C-Pencil kost 95 euro en is verkrijgbaar vanaf november. De stylus kan overweg met alle iPads met USB-C-aansluiting.

Apple Pencil met USB-CApple Pencil met USB-CApple Pencil met USB-C

Door Hayte Hugo

Redacteur

17-10-2023 • 16:19

76

Submitter: Arch

Reacties (76)

76
75
42
5
0
29
Wijzig sortering
Natuurlijk missen er features zodat ze weer een “Pro” variant binnenkort kunnen onthullen waarvoor ze 100 euro meer kunnen vangen.
Natuurlijk missen er features zodat ze weer een “Pro” variant binnenkort kunnen onthullen waarvoor ze 100 euro meer kunnen vangen.
Amazon verkoopt van die goedkope Pencil lijkende pennen, o.a. van het merk hommie. Die werken best goed (verbazend goed vond ik) zonder de extra functies en kosten een fractie van de prijs. Die gekocht na een tip van een mede tweaker en ik zou of de dure pencil van 149,- voor de poweruser of de goedkope van Amazon kiezen. En niet dit nieuwe "goedkope" model wat niet goedkoop is.

[Reactie gewijzigd door ucsdcom op 23 juli 2024 02:53]

Met welk merk heb je specifiek goed ervaringen?
Barev

Usb c en draadloos.
Met welk merk heb je specifiek goed ervaringen?
Het merk wat ik gebruik is Hommie. Maar dat stond al in de tekst genoemd. ;)

Hier een link als voorbeeld naar een versie 2: https://www.amazon.nl/Hom...kZ2V0TmFtZT1zcF9hdGY&th=1

[Reactie gewijzigd door ucsdcom op 23 juli 2024 02:53]

Ik denk dat dit ook de versie 2 is, van dezelfde verkoper; voor minder;
https://www.amazon.nl/gp/aw/d/B0BZ472W1R
Ja, heb ook een Hommie en ben er tot dusver prima tevreden over. Ik zie dat er zelfs een variant is die draadloos laadt.
Een draadloos oplaadbare Hommie?

Heb je toevallig een link, want het lukt mij niet om deze te vinden!
Ik vond hem bij Amazon, maar via Google is hij niet makkelijk te vinden en ik weet niet hoe je een directe link naar Amazon kan krijgen.

Zoek in Google op 'hommie pencil led' en ga dan naar de link van Amazon.

[Reactie gewijzigd door devvy op 23 juli 2024 02:53]

Onze ervaring is anders. Wij hebben eerst zo'n goedkope Pencil gekocht. Na een paar weken hebben we die vervangen door de 1e Apple Pencil. Wat een wereld van verschil. Het verschil met de Apple Pencil 2e generatie vonden wij zijn geld niet waard.

Op basis van mijn ervaring (n=1) zou ik adviseren om voor de goedkope Apple Pencil te gaan.
Dat is wel hoe het werkt; meerdere modellen maken in verschillende marktsegmenten zodat de consument meer keuze heeft.

Je kan dit als negatief zien, maar deze pencil is goedkoper dan het oude instapmodel en mist alleen drukgevoeligheid, maar krijgt daar een aantal nieuwe functies voor terug.

Dit is als klagen wanneer Google de Pixel 8 had aangekondigd voor een lagere prijs dan de Pixel 7. Ja, er komt ook een duurdere. Die heeft meer features, daar is 'ie ook duurder voor.
De eerste generatie kon dit wel tho, en die was 100 euro. Nu is de normale 150 en een versimpelde versie kost 100. Bovendien zou ik, als er een keus gemaakt moest worden, eerder tilt inleveren dan drukgevoeligheid, dat is volgens mij een stuk basaler.
Helemaal met je eens, maar hij mist ook draadloos opladen. Ik heb de pencil 2 en die zit magnetisch aan mijn ipad geklikt en laadt mee op, ergo ik heb altijd een opgeladen pen.
Eentje met usb c die je moet opladen met usb c of altijd bekabeld moet gebruiken is wel een significant verschil.
Die is er dus al, en dat is de 2nd gen voor €149.
Ik snap ook niet dat deze USB-C versie functies mist. Ik had liever gezien dat er een 3nd kwam die de 2nd gen met USB-c combineert.
Ze hebben al de versie die alles kan. Staat gewoon netjes in het overzichtsplaatje wat bij het artikel geplaatst is.
Dat valt toch wel mee. Ik heb een iPad Pro met de 'pro' pencil en die is 50 euro duurder en met draadloos opladen erbij. Tekent heerlijk.
Hoe raar dat er geen druksensor op zit. Dan heb je er toch niets aan? Pencil 1 en 2 hadden dat wel. Ik begrijp er niets van.
Als je er alleen mee schrijft is het prima, maar als je er net als ik er mee tekent heb je er niks aan lijkt me.
Wat duur zeg... Alsnog. De eerste pen was 99 euro. Het is gewoon ziekelijk duur.

Ik heb zelf een Chinese namaak pencil bij de ipad van mijn werk. Kostte 20 euro en werkt net zo goed (en heeft USB-C).

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 23 juli 2024 02:53]

Ja, nogal logisch date een Chinese namaak goedkoper is:
- die betalen niet voor octrooien van derden
- die leveren amper garantie
- die hebben geen inname voor recycling
- anderen hebben al het 'lastige' design werk al gedaan; iets namaken is makkelijker

Maargoed, ik snap het, het is geld maar persoonlijk kan ik me over die paar tientjes heen zetten en sponsor ik dit soort gedrag niet.
Al die dingen kosten bij elkaar natuurlijk nog lang geen 95€. Dat is het probleem. Apple maakt enorm veel winst op hun randapparatuur. Dat soort gedrag wil ik juist niet sponsoren.

Een het is wel meer dan een paar tientjes, voor 1 van deze "goedkope" Apple pennetjes kan je er 5 Chinese kopen. En dat is nog via Amazon, via AliExpress zal het vast nog goedkoper kunnen.

Ik snap dat Apple er het maximale uit wil slepen maar ze maken het gewoon te gek zo.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 23 juli 2024 02:53]

Tsja, dan mag je dus helemaal niets meer kopen van succesvolle bedrijven want die maken winst. Heb je nog een specifiek percentage van de kostprijs (die je niet kan weten) in gedachten? Moet Apple maar gaan adverteren met hun winstpercentage zodat jij en mensen die zoals jij denken pas kopen als ze zeker weten dat ze niet teveel betalen?

Ik ben serieus wel nieuwsgierig wat het ontwerpproces voor zo'n Pencil eigenlijk kost tov de verkochte aantallen. Weet wel dat er miljoenen zijn verkocht, maar zo'n product van nul tot winkel brengen gaat toch minstens enkele honderden mensen tegen US tech reus salaris bezig houden. Dat zullen toch al snel enkele euro's per pen zijn die de kloon fabrikant kan afstrepen.

Mijn idee is dat je jaren met zo'n pennetje kan doen en mijn ervaring met Chinese 'knockoffs' is doorgaans dat spullen veel sneller kapot gaan. Soms al binnen een paar maanden. Je hebt misschien ook 5 van die pennetjes nodig om dezelfde levensduur te halen als met 1 van Apple. Ben je alsnog een dief van je eigen portemonnee en niet zo duurzaam bezig.
Als ik het goed begrijp is dit niets anders dan een plastic pen met een rubber-met-aluminium dopje aan de ene en een rubber-met-aluminium flexibel puntje aan de andere kant. Misschien nog een ncf-chipje er in ter herkenning maar dat heeft nauwelijks nog iets met de pen te maken. Als hier al een octrooi op zit, is het al lang verlopen – en terecht want wat is hier vernieuwend aan?

Ik erger me aan de eeuwige 'wat duur' reacties bij letterlijk elk artikel wat wel en niet over Apple gaat en bij de meeste Apple-hardware vind het niet zo boeiend dat het wat duurder is maar juist bij de 'accessoires' staat de komma echt een positie te veel naar rechts. USB-kabeltjes van pruts-kwaliteit die na een tijdje zodanig verweren dat ze bij de minste kracht openbarsten, kosten bij Apple € 35.

Thunderbolt 4-naar-USB-C-kabeltjes van 1, 2 en 3 meter die € 80, € 150 en € 180 moeten kosten, haha
Thunderbolt 4-naar-USB-C-kabeltjes van 1, 2 en 3 meter die € 80, € 150 en € 180 moeten kosten, haha
Jij hebt een adres voor goedkopere Thunderbolt kabels? Die zijn overal duur... (ja, er zijn iets goedkopere merkloze kabels via Ali/Amazon te koop waarbij je maar moet afwachten wat de maximale snelheid is en of het niet 'per ongeluk' verkeerd gelabelde USB kabels zijn)
Maar dan nog. Een Thunderbolt-kabeltje van 1 meter, compleet met de nodige chipjes, licentie die de ontwikkelingskosten dekt, verzendkosten, etc, etc. kan blijkbaar geleverd worden voor € 80, inclusief marge waar Apple tevreden mee is.

Hoe je hier ook in staat, het is toch niet te verdedigen dat precies hetzelfde kabeltje van niet 1 maar 2 meter lengte € 70 extra moet kosten?
Ik zie niet in waarom dat verdedigd moet worden?
Apple maakt luxe Thunderbolt kabels tegen een hoge prijs. Als je dat niet bevalt ben je vrij een ander merk te halen. Dit is op geen enkele manier een lock-in dus waarom zou je je boos maken?

Je kan je ook wel boos maken dat een Intel i9 meer dan het dubbele van een i5 kost en geen dubbele framerate in spellen geeft...

Als je in de markt bent voor apparatuur die absoluut een 40Gbps verbinding nodig heeft en een veelvoud van die kabel kost maak je je niet druk over een paar tientjes extra. Je hebt die dingen doorgaans alleen als professional nodig en dan zijn het nog aftrekbare kosten ook...
Enorm offtopic maar ik zag toevallig je vraag. De thunderboltkabel van 1 meter is een passieve kabel. Met langere kabels kan de doorvoersnelheid van 40 GB per seconde niet gegarandeerd worden. Daarom zijn deze kabels actief en daardoor fors duurder.

Er zijn ook goedkopere lange thunderboltkabels maar daarbij kun je je afvragen of ze voldoen aan de specificaties. In veel gevallen zullen ze wel werken maar niet als je de volledige bandbreedte wilt benutten.

Toevallig kwam ik nog een artikel tegen dat laat zien dat de thunderboltkabels van Apple van uitzonderlijk goede kwaliteit zijn: https://arstechnica.com/g...s-seen-in-x-ray-ct-scans/
Ik vind dat gezeur om die "prijs voor een pen" altijd wel amusant. niemand hoor je klagen over de prijzen van bijvoorbeeld een beetje Wacom pen die vrijwel in dezelfde prijs categorie ligt.
Dat is niet helemaal waar, Wacom heeft een brede range, sommige pennen zitten aanzienlijk lager qua prijzen. Voor de intuos zit je inderdaad wel vanaf de 100 euro. En je hebt nogal een compatibiliteit kaart nodig voor Wacom.

Aan de andere kant heb je bij Wacom altijd de volle functionaliteit. Het is natuurlijk ook een hele andere technologie waarbij Wacom pennen "dom" zijn.
Echt bizar dat ze dus wel tilt-sensor hebben maar geen druk-sensor. Druk-sensor lijkt me toch echt wel belangrijker dan een tilt-sensor ?!
Ik kan me voorstellen dat een druksensor veel duurder is dan een tilt-sensor.
cc @Twixie

Zelfs een pen van Wacom – een merk wat al decennia minstens zo'n reputatie weet hoog te houden als het gaat om 'wat duur' verkoopt drukgevoelige pennen die 'maar' € 30 kosten. Ook duurdere maar die zijn niet per se beter, die zijn gewoon duurder omdat de hele tablet duurder is en ze dus vinden dat ze daar mee weg kunnen komen.

Bij Wacom zit er overigens geen tilt-sensor in de pen. Het tablet zelf meet naar welke kant het signaal van de pen binnen het elektromagnetische veld van het tablet wijst. Geen idee of Apple dezelfde techniek gebruikt.
Werken ze ook op de 15 pro max?
"De stylus kan overweg met alle iPads met USB-C-aansluiting."
@midego
Nadeel is toch dat hij nergens anders op schrijft. Geef mij maar pen en papier. Scheelt ook in prijs.

[Reactie gewijzigd door Bruin Poeper op 23 juli 2024 02:53]

Zo'n BIC pen schrijft dan weer echt belabberd op een iPad.
Ah, maar dan gebruik je de verkeerde pen. De BIC stylus pen is compatibel met alle smartphones en tablets: https://www.bicgraphic.co...tylus-pen-3460011666.html

En hij werkt papier uiteraard.
Heb je een watervaste geprobeerd?
Nou ja, een goede vulpen kost snel meer ;)
Nee, Apple ondersteunt de Apple Pencil niet op de iphones.
20% goedkoper met 50% minder functionaliteit... totdat de pro-versie voor het dubbele uitkomt.
Ik zou wel in de kamer willen zijn als Steve Jobs er nog was om dan met zo'n product aan te komen.

Ik kan me een reactie als dit wel voorstellen:
You know, it's not just about making something cheaper. It's about making the best product possible for our users. At Apple, we never compromise on quality and user experience just for the sake of price. If something is 50% less functional, it's not a better deal—it's a step backwards. The real question is, would you want to use a product that frustrates you half the time, even if it's 20% cheaper?
Verheerlijking van Steve...alsof die niet 100% voor de woekerwinsten ging. Stak zelfs de echte Apple visionair in zijn rug voor een paar knaken.
Gewoon boycotten dan, dat zal ze leren. :+

[Reactie gewijzigd door Shark.Bait op 23 juli 2024 02:53]

I hate to be that guy....."Maar als Steve Jobs nog geleefd had..."
De Apple filosofie had toch altijd een paar pijlers: "It just works" en vooral "het beste product maken dat ze konden maken" (in de visie van Apple dan). Daarmee hadden automatisch een beperkte keuze in het assortiment en een hoge prijs: dit is het beste wat wij kunnen maken en wij denken dat je nodig hebt, en dit kost het nu eenmaal. Ik had wel had met die instelling. Duidelijk, overzichtelijk.

Nu is het onder Tim Cook in bijna alle productlijnen een zooitje geworden. Een pencil waarbij je als gebruiker een featurelijst moet bestuderen om te bedenken welke je nodig hebt. En de nieuwste heeft dan wel de usb c poort waar men op inzet maar mist weer belangrijke features. En is nog steeds duur.

Om nog maar te zwijgen over de iPad lijn, of de USB-C / Lightning mix in de rest v/d producten... :(
Sowieso gek dat ze een Pencil in het assortiment hebben. Bij het uitkomen van de iPhone zei Steve Jobs nog: “Nobody wants a stylus, yuck.”. Ben benieuwd hoe Apple zich had ontwikkeld als hij nog leefde. Hij was volgens mij ook geen fan van de reusachtige smartphones.
Steve Jobs was ook gewoon een zakenman die veel geld wou verdienen.
Ook onder zijn leiding waren telefoons groter geworden als dat was wat de markt vroeg. Mbt de stylus had hij het over een smartphone. Op de iPad een optionele stylus gebruiken biedt meer creatieve mogelijkheden. Daar zal hij niet tegen geweest zijn.
Jobs dacht ook dat iphones klein moesten zijn. Is inmiddels ook niet meer zo. Apple heeft het nog even geprobeerd maar de markt wilde juist grotere modellen. Zo zie je ook bij de iPhone 14 en 15.

ik kan me ook voorstellen dat Jobs niet dogmatisch is bij die stylus. Voor bediening was het vroeger ook iets wat mij niet aantrekkelijk leek. Je wilt een iPhone gewoon met je vingers kunnen gebruiken. Maar als je wilt tekenen of schrijven op een tablet dan is zoiets juist wel heel fijn.
Ik ben een groot fan van de Mac, maar de realiteit is dat ook toen Jobs nog leefde, Apple producten met een hoge prijs vaak bij lange na niet 'het beste wat wij kunnen maken' waren.

Ik had de zo'n 'clam shell' iBook in 2001, de duurste versie ook nog. Echt een prijzige laptop indertijd. Werd geleverd maar een 800x600 pixels schermpje. Dat was ook toen al 'minimaal'. Bleek dat er maar liefst 12 dode pixels in het scherm zaten. En zo heb ik meer zaken meegemaakt, later met de Titanium Powerbook en de PowerMac G5 met name, die echt niet te rijmen waren met 'het beste wat wij kunnen maken' en zeker niet voor de prijzen die er bij hoorden.

Wat dat betreft is Apple-hardware van de laatste 15 jaar veel betrouwbaarder en degelijkers. Ja, er is nog wel eens een 'antenne gate' geweest maar dat is klein bier in vergelijking met een DVD-speler die het niet deed in een tijd dat je nog geen downloads had.
Overstap naar alu was een enorme sprong. Apple gebruikte voor heel veel dingen polycarbonaat en hun samenstelling was zeker voor laptops niet duurzaam.

Maar wat ze rond 2007 begonnen met de iPhone en de al Macbook pro werd echt geperfectioneerd met de unibodys en de iphone5. Vanaf die jaren hebben ze qua materiaal altijd premium geleverd

Wat ook heel erg meespeelde was dat OSX en iOS in die tijd echt wel fijner waren dan Windows en Android. Er was gewoon qua hardware en software een krater the richting de rest van de markt(en).

Tegenwoordig is die voorsprong enorm teruggelopen, maar Apple blijft toch de mooiste producten in hun klasse leveren. Op zich vind ik het gat ook qua usability dusdanig klein dat het om voorkeur gaat, dus ik ben weer heel tevreden op Windows, maar ik snap helemaal waarom.mensen voor Apple gaan.
Ik snap steeds minder waarom mensen voor Apple gaan. Elke productlijn wordt met minimale "nieuwe" versies uitgemolken tegenwoordig.
Omdat het kwalitatief en qua user experience bij het allerbeste spul behoort. En in dat segment qua prijs niet bijzonder veel duurder dan de topmodellen van de concurentie.

Ik heb heel lang OSX gebruikt en hoewel ik prima overweg kan met win11 en hardstikke tevreden ben met mijn probook van de baas, een Mac is zeker beter. Ook veel duurder. Ga je naar de high end elitebooks wordt het gat kleiner, maar dan valt dat prijs oordeel dus ook weer weg.

Dus ik snap hem wel.

,En die marginale stappen zie je overal, Apple is nog steeds trendsetter met leuke vondsten, het is alleen niet meer zo spannend als tien jaar geleden.
De Apple stylus van de Action van 12.95 doet het verrassend goed.
Ik heb eens gelezen dat daar een stalen punt op zit en zwaar wordt aangeraden om een screenprotector te gebruiken.
Hij is dus wel magnetisch maar je kan hem op die manier niet opladen.
Spijt me zeer maar dit lijkt eerder een stap achteruit. Wat anderen al aanhalen, de 3e generatie pencil zal dan wel snel aangekondigd worden. (deze uiteraard niet meegerekend)

Nieuwe iPad komt van de week binnen, nu nog nadenken of ik gewoon die 2e gen oppik of nog even geduld heb
Pak gewoon zo'n 20 euro chinapennetje. Worden gewoon herkend als officiele pen en ze werken prima. Dan heb je tijd om te wachten op de 3e generatie en heb je er een voor reserve of onderweg. En waarschijnlijk zie je na het geprobeerd hebben het nut van de echte niet eens :) Als je er geen kunst mee tekent maakt de drukgevoeligheid bijv. ook niet uit.
Deze is dus alleen compatible met de recentere versies van de iPad, want kan niet draadloos pairen. Pairen gebeurt dan via usb-c. Dat zit nog niet zo lang op iPads. Voor mij dus geen optie om te upgraden.
Lightning usb c kabeltje kost ook niet de wereld en heb je misschien wel liggen.
Die werkt maar één kant op, voor zover ik weet. Dus die kan de pen niet connecten en niet laden vanaf de iPad.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.