Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 44 reacties
Submitter: MacWolf

Regelmatig verschijnen er onderzoeken die claimen dat het downloaden van muziek via p2p-netwerken de industrie schaadt. Even zo vaak zien rapporten het levenslicht waarin wordt uitgewezen dat het downloaden van muziek geen effect heeft op de muziekindustrie en dat juist p2p-gebruikers de grootste muziekkopers zijn. De bron is meestal eenvoudig te raden: organisaties die opkomen voor de rechten van de muzikanten en de industrie zoals de RIAA en de Buma/Stemra zien vooral de nadelen, terwijl buitenstaanders de negatieve invloed betwijfelen of tegenspreken. Deze buitenstaanders krijgen sinds kort steun uit een onverwachte hoek, namelijk de Canadese belangenorganisatie voor de muziekindustrie. De Canadian Recording Industry Association (CRIA) heeft deze week namelijk een vuistdik rapport gepubliceerd dat de reguliere claims vanuit de muziekindustrie juist weerspreekt.

Canadian Recording Industry Association (CRIA) (logo)Het 144 pagina's dikke rapport is gebaseerd op 1229 telefonische interviews met mensen van dertien jaar en ouder uit Canada, uitgevoerd door het onderzoeksbureau Pollara. Een van de meest opmerkelijke conclusies uit het rapport is dat minder dan een derde van de muziek op computers van p2p-gebruikers van illegale afkomst is. De hoofdmoot wordt namelijk gevormd door muziek die gekopieerd is van cd's uit eigen beheer die legaal gekocht zijn. P2p-gebruikers blijken daarnaast frequente bezoekers van cd-winkels: driekwart van de respondenten gaf aan eens of vaker muziek gekocht te hebben op basis van gedownloade tracks. Van alle respondenten gaf een vijfde aan dat zij dit al tien keer of vaker hadden gedaan. De meest notoire downloaders blijken ook het meest frequent cd's en dvd's aan te schaffen: jongeren tussen de 13 en 17 gaven aan gemiddeld bijna twaalf cd's of dvd's gekocht te hebben in de achterliggende zes maanden. De een-na-grootste groep downloaders, de mensen tussen de 18 en 24 jaar, was met bijna elf cd- of dvd-aankopen ook de nummer twee wat betreft koopgedrag.

Op de vraag of de respondenten minder muziek zijn gaan kopen, kwam geen eenduidig antwoord naar voren: 28 procent meldde meer te zijn gaan kopen, 35 procent minder, terwijl de rest het antwoord schuldig moest blijven. Opmerkelijk hierbij was dat van de groep die minder was gaan kopen, slechts een tiende aangaf dat dit zo was vanwege de beschikbaarheid van muziek via p2p-netwerken. Belangrijkere redenen waren de te hoge prijs (16 procent), een tekort aan interessante releases (14 procent) en een gebrek aan tijd (13 procent). Dit laatste kwam eerder ook naar voren uit een onderzoek in Nederland. Hieruit bleek dat het gemak de grootste drijfveer was voor p2p-gebruikers, en dat deze downloaders bereid zijn geld te betalen voor muziek als de aanbiedingsvorm extra gemak met zich meebrengt ten opzichte van de huidige p2p-software.

cd-piraterij-vlagVoor de CRIA zal de uitkomst van het onderzoek een onwelkome verrassing vormen. Begin deze maand impliceerde de organisatie nog dat er een relatie was tussen de afname in de cd-verkoop en de toename van het illegaal delen van muziek. Het percentage van de winst voor de Canadese muziekindustrie dat gegenereerd werd door legale downloads betrof volgens de CRIO de afgelopen twee jaar slechts twee procent, terwijl dit percentage wereldwijd op zes procent lag. De CRIO en andere organisaties benadrukten toen dat de Canadese overheid strengere wetten moet instellen op het gebied van digitale copyrightschending. Dat weerhield een Canadese platenmaatschappij er desondanks niet van om een p2p-gebruiker financieel te steunen die in de VS door de RIAA was aangeklaagd wegens het delen van auteursrechterlijk beschermde muziek.

Lees meer over

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (25)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (44)

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dit met films downloaden gaat. Ik betrap mijzelf zowel vrienden er op dat we na het kijken van een gedownloade film de desbetreffende film legaal kopen bij de FRS (3 films voor 15 euro). Het downloaden ervan maakt de stap om de film legaal aan te schaffen groter. Je weet dat de film het waard is om aan te schaffen. Nou kan je dit weerleggen door te zeggen dat je minder goede/slechte films eerder links laat liggen, maar ik kan uit ervaring zeggen dat deze factor kleiner is dan het links laten liggen van een film omdat je er niet bekend mee bent en dus gaat twijfelen.

Waarom werkt dit bij cd's niet? Omdat die krengen veelste duur zijn. Waarom zijn ze zo duur?
Zakkenvullen, that's why. Ik wil niet de flamebait uithangen hier, maar de muziekindustrie heeft gekozen voor een gevaarlijke weg: ouderwetse prijzen hanteren. Iedere keer als er een kans de kop opstak om goedkoper te worden (distributie/CD als medium i.p.v. platen/doelgroepvergroting omdat meer en meer mensen een CD-speler hebben terwijl vroeger niet iedereen een platenspeler had/etc..etc..) heeft de muziekindustrie dit gezien als extra inkomsten i.p.v. kostenverlichting voor de consument.

Als je de muziekindustrie vergelijkt met de filmindustrie en tevens de game-industrie, dan is het onbegrijpelijk dat een muziekCD zo duur is!
- Muziek heeft een enorme doelgroep
- De kosten en man-uren die een muziekCD vereist is bij lange na niet te vergelijken als bij de twee andere industrieen.
Waarom is een muziekCD dan in verhouding zo duur in vergelijking met andere businesses? Ik kan geen reden verzinnen, behalve wat ik in mijn eerste alinea al aangaf...

Edit:
@mjtdevries
Nee en nee (beide vragen beantwoord).
Overigens vind ik het gezellig als je met gefundeerde argumenten komt, maar die stok waarmee je nu gaten in de lucht aan het slaan bent vind ik een beetje onnodig.
Als de muziekindustrie bij de introdutie van de CD de prijzen van de LP had gehandhaafd was er niets aan de hand geweest en hadden we nu voor een nieuwe release zo'n 10 tot 12 euro betaald!

Het was hen echter al jaren een doorn in het oog dat ze de prijzen van LP's niet hoger konden maken omdat ze daar geen steekhoudende argumenten voor hadden en dus grepen ze de introductie van de CD aan om de prijzen te verhogen! Dit terwijl de productiekosten van een CD (puur materiaaltechnisch gezien) niet duurder is dan de kosten van een LP! Die laatste is eerder nog duurder daar de Matrijs voor het persen van LP's minder lang mee gaat dan de glasmaster van een CD!

Zo ouderwets zijn die prijzen dus niet die ze hanteren: Was dat maar waar!

Ter indicatie:
Een nieuwe LP kostte destijds 20 tot 24 gulden.
Een nieuwe CD kostte bij de introductie al gauw zo'n 40 tot 60 gulden, afhankelijk van de maatschappij en de artiest!
En toevalligerwijze heb je altijd alleen maar interesse gehad in oude films die in de aanbieding zijn voor 3 voor 15 euro?

Of komt het toevallig doordat je de film gedownload hebt toen ie nog de volle prijs was en toen geen interesse had 'm te kopen omdat je 'm toen net gezien had?
Al zou dat zo zijn, dan nog. wat wil je nou. moet ik perse 20 euro voor een dvd uitgeven of zo. Ik bepaal zelf wanneer ik een dvd/game koop en ik kan je wel vertellen dat ik geen zin heb om daar echt voor door het stof te gaan. als ze ze aanbieden voor 3 voor 15 euro zal ook dat best een lukrative business voor ze zijn, anders waren ze er al lang mee gestopt.

* whizzy81 vraagt zich nog steeds af waarom het de free record shop heet, want ik heb nog nooit een free record bij deze shop gevonden
Lekker veel bladiebla weer over eigen ervaringen bladiebla...

Reagerend op het artikel dan maar:
Geen wonder dat er minder cd's worden verkocht wanneer
a) de prijzen per product te hoog zijn
b) de industrie zijn best doet om op zoveel mogelijk paarden te wedden: cd's, live-dvd's, audio dvd's, games, gadgets, etc etc. Niet echt een wonder dat bij een gelijk blijvende (of krimpende dan wel licht groeiende) markt en induvidueel budget van de afnemers en grotere aantallen verschillende producten de verkoopcijfers per individueel product (in dit geval de cd) afnemen...
c) de wensen van consumenten uitgaan naar vereenvoudiging van de afnamemogelijkheden van muziek - zoals online verkoop. Die is booming en ook daar willen de industriŽlen de hoofdprijs vragen voor een minderwaardig product met allerlei ingebouwde beperkingen...

Kan het totaal van de marketingblaters nou echt niet meerekenen of -denken met boerenverstand van een individu dat eieren voor zijn geld kiest en de goedkoopste weg kiest? :?
Ik zal nog erger zijn, de wereldwijde verkoop van muziek is zelfs gestegen, het marktaandeel van de grote maatschappijen die altijd op Safe hebben gespeeld die verliezen terrein aan Indy labels!

Dat Kate Ryan in BelgiŽ 30.000 cd's verkoopt is geen wonder, maar dat Clap your hands say yeah er ondertussen al 15.000 heeft verkocht dat hoor je minder.

Er is een grootverschil tussen degene die claimen dat ze de muziek wereld vertegenwoordigen dan dat ze het nog echt doen.

Veel groepen zijn tegenwoordig opgenomen door de Indy labels en deze boeren zeer goed.
iedereen klaagt dat CD's zo duur zijn? ik koop regelmatig nieuwe CD's voor 10 tot 15 euro. (Onlangs Rammstein - Rosenrot voor 9,99) ik vind dit een faire prijs, en denk dus niet dat de prijs echt een probleem kan zijn.

Waar ik echter wel van baal is dat ik vaak maar een paar nummers goed vind, en dat ik daar niet een hele CD voor wil aanschaffen... en dan heb ik het met name over de oudere nummers, en dan is P2P perfect.
Er zijn ook 3,5 miljoen mensen in Nederland die Idols leuk vinden. Die geven die 9,99 uit aan de single van Raffaela, en daarna nog eens 25 euro voor de cd.

Deze doelgroep is veel groter, en omdat het een commercieel gebeuren is (de hele top-40 trouwens), willen die platenmaatschappijen er zoveel mogelijk geld uit halen.
Hieruit bleek dat het gemak de grootste drijfveer was
Kan iemand dit even tot de titel van het artikel maken? :)

In elk serieus onderzoek tot nu toe komt dit te voorschijn: de consument wil best betalen, maar wil bovenal gemakkelijk toegang tot (zijn) muziek. Hoe reageert de industrie onderwijl op de ontwikkelingen? Met telkens maar weer lastigere computer / player gebonden DRM en voorwaarden! |:( Zien ze dan niet dat juist dat dť hindernis is voor een gezonde verkoop en dat het daarmee de p2p niet beperkt, maar juist aanwakkert? (Er zal immers altijd wel een handige jongen (m/v) zijn die 't toch kraakt en verspreidt.)
Ik heb nog nergens een onderzoek gezien met als uitslag dat de consument best wil betalen.

Ja, als de muziek CDs net zo duur zijn als CDRs, DAN wil de consument er wel voor betalen.
Een van de weinige zinnige opmerkingen die ik tegen ben gekomen hier, well said ;)

Men roept altijd wel dat men spul via p2p download omdat het in de winkel zo duur is, maar bij mij komt dat meer over als het goedpraten van het feit dat je download omdat gratis toch altijd beter is dat 'iets' betalen.

Zo zie ik tbh de meeste andere argumenten hier ook: goedpraterij omdat jij op deze manier het niet hoeft te kopen, maar het gratis kunt downloaden
Ik ga het toch maar weer voor de honderdste keer zeggen: de muziek industrie wed op het verkeerde paard. Er is vergrijzing gaande en de industrie (en de tv makers ook trouwens) denken dat alles jong, jonger, jongst moet. Alleen K3 heeft echt een nieuwe jonge doelgroep aangeboord (6 jarigen?) en verdient daar stervens veel geld mee, die zul je dus niet horen klagen dat de papa's hun muziek downloaden. De pappa's zitten onvrijwillig hun concert uit namelijk.. :+ Wat goed is verkoopt. punt! Het enige dat ik (legaal) aan geluid gedownload heb is mijn ringtone. Ik koop geen CD's meer, er is voor mij namelijk niets meer te vinden dat de moeite waard is. Dankzij die f** platenindustrie! Wat goed is verkoopt! Maar er is allen nog maar bagger, goedkoop en veel te snel gemaakt, iedere tik in de plaat is een nieuwe stroming. |:(
Ik koop geen CD's meer, er is voor mij namelijk niets meer te vinden dat de moeite waard is. Dankzij die f** platenindustrie! Wat goed is verkoopt! Maar er is allen nog maar bagger, goedkoop en veel te snel gemaakt, iedere tik in de plaat is een nieuwe stroming.
Dan zou ik toch maar eens op zoek gaan naar minder commercieel spul als ik jou was. Er zijn nog voldoende goede bands die niet zo gehypet worden en misschien wel bij jouw smaak passen.

En je kunt ook altijd oudere muziek kopen op verzamelalbums of gewone albums. Is vaak ook nog eens goedkoper ;).

Dat er echt niets te vinden is kan ik gewoon niet geloven, er is namelijk ook leven buiten de top 40.

Zoek eens op bijv iTunes en beluister wat previews.
De Canadian Recording Industry Association (CRIA) heeft deze week namelijk een vuistdik rapport gepubliceerd dat de reguliere claims vanuit de muziekindustrie juist weerspreekt.
Dat is veel papier om te zeggen dat P2P de verkoop van muziek niet schaadt. :)
Zowel qua muziek, maar ook qua films zoals Leffe dat prima wist te verwoorden, denk ik dat het op zich geen slechte kwestie is om eens te downloaden en daarna het produkt te kopen.
In het verleden toen downloaden nog niet zo in was heb ik wel eens een cd gekocht van een toendestijds gerenommeerde groep die altijd hits scoorden. Resultaat: 2 nummers top! 9 nummers absolute vuilnis...

Wij als consument hebben gewoon recht om te weten wat we kopen, en kan dat niet goedschiks (dus winkels die de gelegenheid geven... uhm, niet dus) dan maar kwaadschiks.
Ik moet zeggen dat sinds ik download ik nog nooit een miskoop heb gedaan, niet op gebied van muziek maar ook niet qua films.
En het mooie is; volgens de wet mag dat ook, ik mag downloaden wat ik wil qua muziek en film zolang ik het maar niet aanbied, en buiten dat betaal ik extra bovenop blanco cd's en dvd's dus uiteindelijk is het toch wel afgedragen.

Waar die grote maatschappijen wel eens van af moeten is de denkwijze dat de consument een of andere malloot is, en gewoon de prijzen eens op een acceptabel niveau te zetten. Dat is verdorrie een discussie uit 1980 en duidelijk nog steeds aktueel
Dat argument dat je recht hebt te weten wat je koopt komt vaak terug. En altijd volledig onterecht.

Elke winkel die muziek verkoopt geeft je de mogelijkheid om de CD eerst vrijblijvend te luisteren.
(En van die mogelijkheid wordt maar heel weinig gebruik gemaakt)

Als argument om downloaden te rechtvaardigen valt het dus af.
Je hoeft downloaden niet te rechtvaardigen, want het downloaden voor eigen gebruik en oefening van muziek is gewoon compleet legaal.

Uit de FAq van http://www.thuiskopie.nl
Ben jij een van die gebruikers die niet download met p2p? Uploaden van muziek met copyright is illegaal.

Over dit artikel:
Mooi dat de 'andere kant' ook eens met zo'n onderzoek komt, maar ik denk dat het heel simpel is. Een begrijf (plaatenmaatschappij) probeert zoveel mogelijk winst te maken. Over hun imago hoeven ze zich blijktbaar niet zo druk te maken. (Waarom zouden ze ook? Ze zijn of aan het werk, of vieren vakantie op een eigen tropische eiland, dus voor mij zullen ze niet bang hoeven zijn :+ )

*allo2u realiseert zich, weer tijd verspild te hebben aan dit eindeloze onderwerp
Aangezien het gebaseerd is op telefonische interviews vraag ik me af hoe eerlijk men geweest is.
Mensen zijn over het algemeen redelijk geneigd de waarheid te vertellen bij telefonische interviews (zolang het niet over seks gaat, daarover liegt iedereen). Maar zelfs al zou erover gelogen zijn, dit is het eerste onderzoek vanuit de industrie met enigszins geloofwaardige resultaten.
Over seks liegen? Wie zou dat doen en waarom?

Ik heb iedere dag minimaal 5 keer seks met 3 verschillende vrouwen, en daar schaam ik me niks voor :+
Zolang het idee wordt gewekt dat de manier van ondervragen redelijk anoniem is durft iedereen wel de waarheid te vertellen! Als dit niet kan worden gewaarborgd wordt het lastiger!
@Mc Chouffe:
Het lijkt me juist een hele goede methode, die overigens door heel veel bedrijven gebruikt wordt. Beter dan een op internet, dan vullen alleen mensen in die handiger met internet zijn of die er echt zin in hebben. En het is toch redelijk anoniem, waardoor mensen eerlijkere antwoorden durven geven.
Ik kan alleen maar voor mezelf en mijn omgeving spreken, en als ik in mijn cd/dvd kast kijk, (die best omvangrijk is,) zie ik dat ruim driekwart gewoon netjes legaal is gekocht. In mijn omgeving is dat niet anders. Ik download regelmatig films en televiesieseries (op het ogenblik bijvoorbeeld battlestar galactica) maar als het iets is wat de moeite waard is koop ik het gewoon zodra het hier in nederland uit is op cd of dvd of ik ga naar de bioscoop. Ik heb daar (net als veel 30+ers) budget voor en doe daar niet moeilijk over. De enige reden waarom ik een cd'tje of dvd nog wel eens in de schappen laat liggen of terugbreng zijn die nare verplichte brein/reclamefilmpjes die je niet kan skippen en vervelende kopieerbeveiligingen die mij ervan weerhouden af te spelen op mijn computer/auto of een kopietje te draaien voor mijn neefje/nichtje.
Ik zie ook in mijn omgeving dat de gemiddelde tiener ook nog steeds een groot gedeelte van zijn budget uitgeeft aan muziek/dvd/ringtones/games.
De enige reden die ik kan bedenken waardoor met name de muziekindustrie minder zal omzetten is de zware concurentie met de gameindustrie die relatief eensteeds groter stuk van de taart inpikken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True