Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 38 reacties
Submitter: RefleXion

Creatieve Nintendo DS-bezitters zijn deze week met twee noviteiten naar buiten gekomen die eerder te verwachten waren van pc-gebruikers. De draagbare spelcomputer is namelijk door zowel overklokkers als casemodders onder handen genomen. Een zekere N3TKaT wist de ARM9-cpu van de DS met een factor anderhalf te overklokken van de gebruikelijke 67MHz naar 100MHz. Dit leverde in Mario Kart snelheden op die normaal met een flinke boete worden beloond. Ook onderklokken bleek mogelijk: de processor wist op 50MHz en 25MHz het kartspel nog aan te sturen, alhoewel de wagens in deze modus zich schijnbaar op een woonerf bevonden. Hoe N3TkaT de overklok precies heeft uitgevoerd, is onduidelijk. Wel gaan er geruchten dat bij 133MHz de DS in storing sprong. Het is daarnaast nog onbekend hoeveel 3DMarks de overgeklokte Nintendo-console scoort.

Nintendo DS-overklok (100MHz)

Naast een stap voorwaarts wat betreft snelheid, bleek ook terugkijken geen probleem voor de DS. De Franse casemodder Kotami wist de buitenkant van de draagbare spelcomputer de NES-console te laten imiteren, terwijl de binnenkant voortaan als retrocontroller door het leven mag. Eerder wist dezelfde Kotami ook al de NES zich te laten voordoen als een PlayStation 2.

Nintendo DS-casemod NS (binnenkant)
Nintendo DS-casemod NS (buitenkant)
Meer afbeeldingen zijn te vinden op Racketboy en en Kotomiblog
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (38)

niet alles hoeft sneller te zijn om goed te zijn
idd, sommige mensen hebben liever stabiliteit (denk o.a. aan servers)

Maar dat geld ook voor consoles, als je product zo nu en dan vast loopt, is dat niet goed voor je naam, je kun je CPU dan misschien beter iets onderklokken zodat het stabiel en betrouwbaar is.
of sommige mensen zien liever originaliteit dan grafisch geweld
De psp is niet standaard ge-overclockt.

Hij draait op max 333mhz, maar draait nu op 222mhz om accutijd te besparen. Vergelijk het met een Centrino die kan clocken tussen 1.6Ghz en 1.0 Ghz :)

EDIT: @ Snahpje;

Het is puur een illustratie om aan te geven, dat er geen sprake is van een overclock. Mijn Athlon mobile van 1.7Ghz kan ook naar 600Mhz clocken...ik wilde puur een stap aangeven van het throttlen..
Om maar even te reageren op die eerste zin van je: "De psp is niet standaard ge-overclockt."

Iets kan toch niet standaard overgeclocked zijn. Hoe het van de productieband afrolt is de standaard'clock,' als jij hem sneller laat lopen is het een OC
Tuurlijk kan dat wel.

Als nvidia een specificatie voor een chip opstelt en bijv XFX er een kaart mee bakt maar de chip standaard sneller laat lopen dan is hij standaard overclockt.

Nu is dat met de psp wel een heel ander verhaal idd :P
Vraag me af wanneer Nintedo komt met een SNES look van de DS. De SNES had tenslotte 4 aktie knoppen en nog 2 schouder knoppen. Lijkt me best gaaf om er zo een te hebben. "Wat heb je daar?", "Dat is de nieuwe SNES, nu met scherm ingebouwd :P".

Dat overklokken zal vast ook wel ten koste gaan van de warmte die het genereerd. Net zoals een computer cpu, zal deze gegarandeerd warmer worden dan op zijn normale snelheid.
Hé, mijn SNES met ingebouwde scherm kan echte 3D beelden weergeven!
Nee, de DS heeft geen link-poort. Kan dus niet.
Toen der tijd kon je de nintendo 64 ook overclocken, en dan een windows erop zetten. Kijken of ze dat ook lukt met deze DS! ** Net als linux **
heb je misschien ook een link? :9
Dat wil ik je nog zien doen, een gewone Windows op niet-standaard hardware en een niet-x86-chip...

Ik weet dat linux op de nintendo GameCube draait, maar de N64 lijkt me toch te hoog gegrepen (of te laag dan)
Windows Mobile draait op ARM ;)
heejj... ziet * TommelMOD hier een CiP-toppic opkomen in GoT?? }>
Als de hardware het toelaat dan is het mogelijk om Windows middels een x86-emulator te draaien.

Op de PSP is dat al gelukt: http://www.hacker.co.il/psp/bochs
Ik ken niet zo veel x86 apps die dual-screen zijn :)
En aan text-mode heb je niets.
De inhoud van de N64 is grotendeels, dan wel niet helemaal, gemaakt door Silicon Graphics Inc (nu SGI).

De CPU is een R3000 MIPS uit mijn hoofd.
Voor die typen CPU's is er ook een Windows versie geweest. NT4 bijvoorbeeld heeft het op zijn installatie CD's naast Alpha en i386.

Dus ja, Windows kan wel op een N64 draaien, hoewel ik mij afvraag hoe ze dat met schijfopslag hebben gedaan.
Alleen de grafische chip is van SGI, de VR4300 CPU is van NEC en het geheugen is van Rambus.

wiki link
Ah ja, dat was het. Hat de link niet opgezocht. Zat op werk...
Inderdaad de PSP heeft gewoon een 333mhz CPU aan boord. Men wist ook dat deze sneller is dan de playstation2, die aan 300mhz draait.

Toch draait hij de spellen standaard op 222mhz. Dit is nog voldoende voor de huidige spellen.

Ik denk dat de CPU van de psp nog wel over te clocken valt, 366mhz lijkt me een goede 1e stap :Y)
Ik heb niet heel veel ervaring met het programmeren van de Nintendo DS (zeg maar gerust 'geen'), maar ik vraag me af of de ingebouwde delay-tijden (voor bijvoorbeeld LCD refreshes en RAM bank switches soms nodig zijn bij de wat oudere gameboys) niet in de war worden geschopt door over- cq. onderklokken, of dat dat niet meer uitmaakt doordat je de rest van het systeem ook 'herklokt'.
Als er nog zoveel marge inzit waarom is de nintendods standaard niet sneller geclockt?
en kortere accutijd
Heeft te maken met veel factoren. De levensduur bijvoorbeeld. Zo'n apparaar moet minimaal de garantietermijn uitdienen. Met hogere kloksnelheid gaat de fabrikant dat waarschijnlijk niet garanderen. Warmte ontwikelling kan ook een factor zijn. We weten allemaal hoe maf Amerikanen kunnen doen als er iets fout gaat. De claims zijn dan niet van de lucht. Niet zo gek dat men dan een veiligheidsmarge hanteert.
Dat ding had van mij wel wat meer power mogen hebben zeg..
Het is daarnaast nog onbekend hoeveel 3DMarks de overgeklokte Nintendo-console scoort.
rofl :Y)
De PSP zou overigens wel moeilijker zijn te overclocken, omdat deze al standaard is overclockt van 222MHz naar 333MHz (50%). Zou wel leuk zijn als je dan Windows Vista icm een 500MHz-PSP zou kunnen draaien. Maar ik denk dat alleen die Avalon-Interface al meer cpu-usage en geheugengebruik reserveert dan een gemiddeld PSPspel.
Als nintende deDS zou verkopen in die kleuren kocht ik hem meteen :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True